De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » di mar 29, 2011 8:54 am

Nee, hoor. Naast feiten zitten er ook veel aannames bij. De eerste drie zinnen zijn feitelijk waar en de rest onderbuikgevoel en aanname.

joey
Erelid

Bericht door joey » di mar 29, 2011 9:27 am

@Luuk: misschien is Cruijff niet de enige, nee. Maar wie het ook doet, iedereen die binnen Ajax iets wil veranderen krijgt te maken met mensen die er al een tijd zitten en die willen blijven zitten en die er graag bij willen horen en die graag gehoord willen worden. Die mensen zitten er vooral voor zichzelf en hun belangrijkste doel is om te blijven zitten. Mensen met een duidelijke visie en hoge kwaliteitseisen zijn voor hem een bedreiging. Daarom hebben ze liever een opportunist als Van Eijden of VDB als AD dan iemand die kritisch is.
Wat Cruijf nu meemaakt, hebben jouw helden Adriaanse en Van Gaal ook meegemaakt, Luuk. Niet voor niets wil Van Gaal alleen bij Ajax terugkeren als hij het volledig voor het zeggen heeft.
Geschrokken Bergkamp: Het zijn allemaal indianenverhalen

’Het is geen strijd, maar puur een voetbalverhaal’

Een lach, een aanmoediging en een aai over de bol bij één van de A-junioren. Aan niets was gisteren te zien dat Dennis Bergkamp met de pest in zijn lijf aan het werk is op de Toekomst. Toch is de sfeer verziekt op het jeugdcomplex van Ajax. ,,Ik ben geschrokken van het negativisme," zegt Bergkamp vandaag in het AD. ,,Al die indianenverhalen."

Bergkamp met leermeester en Ajax-boegbeeld Johan Cruijff. FOTO PRO SHOTS

Er zijn allemaal indianenverhalen verschenen, alsof we de club gingen overnemen. Onzin. Het is puur een voetbalverhaal. Het is ook geen strijd die we voeren. We willen iets neerzetten. Maar daar is wel vertrouwen voor nodig. Dat is er eigenlijk niet geweest.
Dennis Bergkamp

Te lang is het Leidseplein leeg gebleven, te diep ligt de herinnering aan roodwitte ballonnen aan de Stadsschouwburg. Frank de Boer, Dennis Bergkamp en Wim Jonk zouden volgens Cruijff het gouden technische hart moeten vormen. Tot JC en zijn discipelen vijf dagen geleden lijnrecht tegenover de Ajax-top stonden. ,,Ik had niet gedacht dat de boel daarna zó gemakkelijk zou ontploffen," stelt Bergkamp. ,,Ik ben geschrokken van het negativisme."

De voormalige wereldster is net klaar met de techniektraining. Drie tieners hebben onder zijn leiding hun techniek bijgeschaafd. Van pylon naar pylon dribbelen met tussendoor een schaar. Links én rechts. Of de schijnbeweging binnenkant voet. Links én rechts. Twintig leden van het Italiaanse Bolzano, voor drie dagen in Nederland neergestreken, kijken verrukt toe hoe Bergkamp zelf ook meedoet. Ziehier de liefhebber in de trainer. Geen soepeler schaar dan de zijne.

,,Fantastisch om te zien," roept hun trainer, Luca Palmino. Het is genieten, van de bewegingen van de spelertjes, maar ook van de betrokkenheid en beleving van Bergkamp. ,,Dit is hartstikke leuk om te doen," zegt de oud-aanvaller van Ajax, Inter Milaan en Arsenal. Er zijn te weinig techniektrainers bij Ajax, is zijn overtuiging. Dat moet anders.

Gebrek aan vertrouwen
Het draait niet om macht, maar om voetbal, vindt Bergkamp. ,,Er zijn allemaal indianenverhalen verschenen, alsof we de club gingen overnemen. Onzin. Het is puur een voetbalverhaal. Het is ook geen strijd die we voeren. We willen iets neerzetten. Maar daar is wel vertrouwen voor nodig. Dat is er eigenlijk niet geweest. Dat is heel jammer," aldus Bergkamp, die ontkent dat sommige trainers de volgende ochtend al een ontslagbrief op de deurmat hadden kunnen verwachten. ,,We hebben wel gezegd: We moeten zo snel mogelijk beginnen. Bij wijze van spreken de volgende ochtend al."

En nu? ,,Moeilijk," antwoordt Bergkamp. ,,Afwachten, denk ik. Er zal deze week wel wat gaan gebeuren. Ik heb geen idee waar we nu staan, maar ik heb geen zin in die troep er omheen. Ik blijf gewoon trainen. Of ik na dit seizoen opstap als onze plannen niet doorgaan? Daar ben ik niet mee bezig, heb er ook nog niet over nagedacht."
AD
Het stinkt aan alle kanten!

martijn401

Bericht door martijn401 » di mar 29, 2011 9:30 am

'Cruijff wordt in Barcelona nergens inhoudelijk bij betrokken'

In Catalonië leeft dat verhaal zelfs niet of nauwelijks, omdat Cruijff de laatste jaren bij vrijwel geen enkele inhoudelijke beleidsbeslissing betrokken is geweest. Hij wordt in Barcelona geëerd als een grondlegger, zeker, maar dan toch vooral in figuurlijke zin.

Sjoerd Mossou
COLUMN ,,Hun hebben er de ballen verstand van,'' zei Johan Cruijff. Een schitterende oneliner, vooral ook omdat er zo weinig krom of typisch Cruijffiaans aan is, op het 'hun' na. Dat maakt het extra krachtig, vind ik.

Het is een zinnetje dat staat als een huis. Er valt niets tegenin te brengen. Want wie het er niet mee eens is, heeft er, zeer waarschijnlijk, de ballen verstand van. Dat is ook precies het prettige aan de hele discussie bij Ajax: de ene partij heeft er heel veel verstand van, de andere partij de ballen. Ik vind dat overzichtelijk. Vaak is het behaaglijk om ingewikkelde dingen een beetje te vereenvoudigen.

Zaterdag stond er een mooie graphic in deze krant, die trachtte uit te leggen hoe het allemaal een beetje in elkaar zit bij Ajax, met de Ledenraad en de Bordjesclub en de Raad van Commissarissen en de Directie en de Algemene Ledenvergadering en weet ik veel.

Het werd vrij helder uitgelegd, met pijlen en poppetjes, maar het had nog veel eenvoudiger gekund volgens mij. Teken de huidige directie aan de ene kant en de Cruijff-poppetjes aan de andere kant. Kleur de ene helft rood (de ballen verstand) en de andere helft groen (veel verstand). Simpel.

Ik heb steeds vaker dat het me allemaal begint te duizelen rond Ajax. Je wilt het heel graag snappen, maar je wordt gevangen in een soort onontrafelbaar web, waarin iedere waarheid onderuit wordt gehaald door een andere.

Het is precies de wereld waarin Cruijff op zijn best is. Iets heel complex terugbrengen tot iets oneindig simpels, Johan Cruijff kan dat als geen ander, dat is algemeen bekend. En wij leken hebben hem daar heel erg bij nodig.

Ik heb bijvoorbeeld altijd gedacht dat aan de sportieve crisis bij Ajax een lange reeks redenen ten grondslag ligt. Van de beursgang tot een balletje op de paal. Van het Bosman-arrest tot de verschoven economische verhoudingen. Van verkeerde aankopen tot gestreste trainers.

Maar het is, zo blijkt nu, vele malen simpeler. Je hebt gewoon mensen nodig met 'voetbalverstand', zoals Cruijff dat noemt. Iemand als Wim Jonk bijvoorbeeld, heeft dat in onbeperkte mate, net als Dennis Bergkamp en Peter Boeve. Je moet, daar komt het in grote lijnen op neer, een voetbalclub niet laten runnen door mensen die er de ballen verstand van hebben.

Kijk maar naar Barcelona, hoor je steeds. Daar heeft Cruijff het bewezen. Dat weergaloze voetbal en die fantastische opleiding, met een paar pennenstreken heeft Johan het allemaal neergezet daar. Tenminste, dat is het verhaal in Nederland.

Onze correspondent Edwin Winkels, sinds jaar en dag wonend en werkend in Barcelona, zet morgen in deze krant uiteen dat het allemaal heel erg meevalt, met de feitelijke impact van Cruijff op het huidige succes van Barça.

In Catalonië leeft dat verhaal zelfs niet of nauwelijks, omdat Cruijff de laatste jaren bij vrijwel geen enkele inhoudelijke beleidsbeslissing betrokken is geweest. Hij sprak wel eens met voorzitter Laporta, tijdens het eten, maar veel meer was het niet. Als Cruijff werd geroemd, dan was het boven alles om de glorie van het verleden. Hij wordt in Barcelona geëerd als een grondlegger, zeker, maar dan toch vooral in figuurlijke zin.

Maar het zou natuurlijk kunnen dat Edwin Winkels er de ballen verstand van heeft. (SJOERD MOSSOU)
29/03/11 10u08
AD.nl

joey
Erelid

Bericht door joey » di mar 29, 2011 9:35 am

Dat valt moeilijk te meten. Ik denk tenminste niet dat Edwin Winkels (wie????) precies weet hoe vaak Cruijff contact heeft gehad met Laporta en anderen en wat er dan besproken werd????

Ronald Koeman zei afgelopen week bij de NOS dat Cruijff een belangrijke rol heeft gespeeld bij de reorganisatie van Barcelona na de machtsovername van Laporta. Laporta en Cruijff zijn vrienden en Laporta vertrouwde voor de voetbaltechnische beslissingen vooral op Cruijff. Er zijn immers nieuwe mensen neergezet op bijna alle (technische) sleutelposities.

martijn401

Bericht door martijn401 » di mar 29, 2011 9:39 am

Ja dat idee had ik ook altijd. Maar ben wel benieuwd naar dat artikel.
Niet dat het m'n standpunt veranderd. Team Cruijff moet aan de slag bij Ajax.

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » di mar 29, 2011 9:47 am

joey schreef:Dat valt moeilijk te meten. Ik denk tenminste niet dat Edwin Winkels (wie????) precies weet hoe vaak Cruijff contact heeft gehad met Laporta en anderen en wat er dan besproken werd????

Ronald Koeman zei afgelopen week bij de NOS dat Cruijff een belangrijke rol heeft gespeeld bij de reorganisatie van Barcelona na de machtsovername van Laporta. Laporta en Cruijff zijn vrienden en Laporta vertrouwde voor de voetbaltechnische beslissingen vooral op Cruijff. Er zijn immers nieuwe mensen neergezet op bijna alle (technische) sleutelposities.
Daarom, zoveel verhalen die er op wijzen dat Johan wel degelijk invloed heeft.
Verantwoording afleggen doet hij niet. Dat is ook nergens voor nodig als je Johan Cruijff heet :biggrin.gif:
Vakkie 129

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di mar 29, 2011 9:49 am

joey schreef:Dat valt moeilijk te meten. Ik denk tenminste niet dat Edwin Winkels (wie????) precies weet hoe vaak Cruijff contact heeft gehad met Laporta en anderen en wat er dan besproken werd????

Kijk aan. Nu wil je ineens wel de bronnen checken, Joey? Terwijl je Van den Boog al schuldig hebt bevonden na een paar artikeltjes in de krant voor zwakker Nederland.......

Kan me nog een incidentje herinneren met Cruijff in Barca. Een aantal supporters hadden z'n huis beklad met de tekst: "Johan, zout eens op met dat eeuwige gezeik van je".

Cruijff wordt in Nederland groter gemaakt dan hij is. Het zou ook kunnen verklaren waarom Cruijff nu ineens zo bezig is met Ajax. Hij heeft niks meer te doen in Barcelona.
Whitey on the moon.

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » di mar 29, 2011 9:51 am

Hier ook dan maar een column met Rik van de Boog in de hoofdrol
Column - De kameleon van Ajax overleeft iedereen
28/03/2011 09:00

Soms hebben beleidsbepalers uit het topvoetbal behoefte even bij te praten, om wat achtergrondinformatie te verschaffen over bepaalde beslissingen. Daar sta ik altijd voor open, want ik zit wekelijks uren op de televisie te zwammen en ook voor dit blad is het uitermate belangrijk dat de gepubliceerde feiten kloppen. Zo dronk ik de afgelopen maanden een kop koffie met Leo Beenhakker, Toon Gerbrands en Joop Munsterman. Toen de secretaresse van Ajax-directeur Rik van den Boog belde of ik tijd had om even bij te kletsen, vond ik dat niet onlogisch.

Van den Boog werd regelmatig onrechtvaardig behandeld door De Telegraaf. Niets menselijks is hem vreemd, hij kon wel wat steun gebruiken. Het was niet ongezellig in De Arena, ik kreeg zelfs een rondleiding op De Toekomst, waar Martin Jol nog aan de macht was en waar je in de wandelgangen altijd op de onvermijdelijke Sjaak Swart stuit. Van den Boog was vooral trots op de technische hulpmiddelen en alle jeugdspelers beschikten in de kleedkamer over een beeldscherm waarop alle informatie van de club stond en waarop ze via beelden hun eigen trainingen en wedstrijden konden analyseren.

Dezelfde beelden konden ze thuis ook op hun computer bestuderen. Via chips in het trainingsjack werden alle looplijnen zichtbaar. Volgens Van den Boog was dit de toekomst, op die manier zou Ajax weer toptalenten produceren. Bij de Amsterdamse club was geen ruimte meer voor gedateerde voetbalvisies van ex-topspelers, alles gebeurde wetenschappelijk verantwoord. En dat alles onder leiding van systeembeheerder en hoofd opleiding Jan Olde Riekerink.

Ook de sollicitatieprocedures verliepen, volgens de zelfverzekerde Van den Boog, anders dan in het verleden. Ajax stelde voorheen vooral jeugdtrainers aan op basis van hun voetbalverleden bij de club. Die tijden waren voorgoed voorbij, iedere jeugdtrainer werd nu benoemd op basis van een psychologische test. Tijdens de laatste sollicitatieprocedure stak er één sollicitant met kop en schouders boven de andere kandidaten uit. Als u belooft niet in lachen uit te barsten, wil ik u de naam wel verklappen. Het was Albert van der Dussen, een Haagse vriend van Martin en Cock Jol.

Ook ex-international Orlando Trustfull kwam goed uit de test, maar Van den Boog en Jol kozen in het belang van Ajax voor Van der Dussen. Het was een interessante ochtend in Amsterdam, maar waarschijnlijk had Van den Boog mijn komst niet aangekondigd, want 's middags hoorde ik via de tam-tam dat de directeur mijn aanwezigheid had verklaard als een soort noodzakelijk kwaad. Ik zou een bezoek aan alle topclubs brengen en daarom had hij mij ook maar even te woord gestaan. Zijn secretaresse moet hem intussen een geweldige hansworst vinden, want zij weet wel beter. Ze blééf bellen en mailen, want het was een hele puzzel een gaatje in de agenda te vinden.

Waarom zou Derksen hier over liegen, dit is feitelijk te controleren en als het waar is....... :confused.gif:

Van den Boog is een kameleon, een opportunist die om te overleven praat zoals zijn pet staat. Onder zijn leiding mislukte Marco van Basten, die uiteindelijk moedeloos de handdoek in de ring gooide. Vervolgens werd Jol heilig verklaard en liet de directeur zich chanteren door de trainer die naar Fulham dreigde te vertrekken en vervolgens een lachwekkend en geldverslindend transferbeleid mocht voeren. Verder stond Van den Boog toe dat Jol het door voorzitter Uri Coronel geschreven rapport volledig negeerde. Van den Boog en Coronel hadden wél afgesproken er alles aan te doen dat vervelende erelid Johan Cruijff buiten de deur te houden.

De beroemde bemoeial werd gezien als een gevaar, daar hadden de heren geen trek in. Ze bagatelliseerden zijn kennis en zijn waarde voor de club, en verkondigden respectloos in de media dat Cruijff niets kon toevoegen aan het moderne Ajax. De voormalige Nummer 14 ergerde zich in Barcelona zó aan de voetbaltechnische verloedering van zijn grote liefde, dat hij zich niets aantrok van de schimpscheuten uit Amsterdam en via De Telegraaf de aanval zocht.

Coronel en Van den Boog spraken er schande van, maar zongen al snel een toontje lager toen Cruijff binnen Ajax opvallend veel steun kreeg. Hij werd gestald in een technisch comité, waar de directeur de leiding dacht te hebben, maar Cruijff walste gewoon door. De vroegere sterspeler kreeg aanhangers in de ledenraad en alle Ajacieden met een voetbalverleden kozen zíjn kant. Coronel beraadt zich geschrokken over zijn toekomst, maar Van den Boog koos intussen karakterloos het wiel van de grote meester en omarmde het technisch plan van Cruijff, terwijl dat haaks staat op de visie van de directeur over de technologische vooruitgang op De Toekomst.

Cruijff wil terug naar de basis, toen er op Voorland, naast het oude stadion De Meer, intensief werd gewerkt met jeugdige talenten. Dat gebeurde altijd onder de deskundige leiding van voormalige topvoetballers en daardoor vergaarde de opleiding van Ajax status. Die situatie wil Cruijff opnieuw creëren met Frank de Boer, Dennis Bergkamp, Wim Jonk en nog wat Ajacieden van naam en faam. Dat er voor Olde Riekerink geen beleidsmatige taak meer is, kan nauwelijks een verrassing zijn. Op de steun van Van den Boog hoeft het hoofd jeugdopleiding niet te rekenen, hij predikt intussen het evangelie van Cruijff. Laf en inconsequent, maar een zegen voor Ajax.

Door de nederlagen bij Spartak Moskou en ADO Den Haag wordt de daadwerkelijke teloorgang binnen Ajax niet langer gecamoufleerd. De afgelopen tien jaar is het, ondanks een peloton passanten, bergafwaarts gegaan met de club. Allerlei uitvinders, luchtfietsers en betweters kregen de ruimte van de beleidsbepalers. De kapitaalsvernietiging was onverantwoord groot, maar voetbaltechnisch is de club er niets mee opgeschoten.

Daarom moeten al die tegenstanders van Cruijff zich schamen. Het is een geschenk uit de hemel dat de beste Ajacied uit de historie de club wil renoveren en zijn nek uitsteekt. Bij Barcelona had hij als adviseur een korte lijn met voorzitter Joan Laporta. Zoiets is bij Ajax helaas onmogelijk, daar is de structuur te log voor. Voor de Amsterdamse club is het nu te hopen dat al die baasjes met kwetsbare ego’s niet dwarsliggen maar Cruijff de ruimte geven, waardoor Ajax weer kan uitgroeien tot een voetbalbolwerk, met voetbalmensen als Keje Molenaar en Theo van Duivenbode aan de leiding, mensen die de taal en de visie van Cruijff spreken en begrijpen.

Officials die niet achter de plannen staan, moeten in het belang van de club opstappen, terwijl de directeur zichzelf een brevet van onvermogen heeft opgespeld. Hij waait met alle winden mee. Dat is nu even handig, al moet Cruijff zich wel realiseren dat Van den Boog zich morgen weer bij de vijfde colonne kan aansluiten, want tot op heden heb ik de directeur nog niet op principes kunnen betrappen.
Ook 100% mee eens....

De beleidsbepalers van Ajax hebben de afgelopen jaren dusdanig gefaald, dat ze eigenlijk geen andere keus hebben dan Cruijff de volledige macht te geven. Hun trots speelt nog wat op, maar zijzelf hebben de dooddoener bedacht dat Ajax groter is dan wie ook. Cruijff trekt altijd medewerkers aan die iets toevoegen en voetbalverstand hebben, maar hij omringt zich vaak met twijfelachtige adviseurs. Zijn nieuwste goeroe is de voormalige bankier Rutger Koopmans.

Naar verluidt heeft híj het technisch plan geschreven. Het zou me niet verbazen als Cruijff zijn nieuwe rechterhand ook bij Ajax wil binnenloodsen. Meneer Koopmans staat wel heel onrealistisch in het leven. Hij is van mening dat een groep voetbaljournalisten ter ere van de 65ste verjaardag van Cruijff als passend cadeau en eerbetoon gratis een boek moet schrijven. Koopmans kwam tot die conclusie, doordat Cruijff de voetbaljournalistiek en de literatuur een enorm financieel-economische impuls heeft gegeven en voetbalverslaggevers daardoor een prima boterham hebben verdiend gedurende de carrière van zijn beroemde cliënt.

Ik respecteer Cruijff zeer en ben ervan overtuigd dat hij Ajax kan terugbrengen op het oude niveau, maar zijn club kan een filosoof van de koude grond zoals Koopmans missen als kiespijn. In 2007 maakten die voetbaljournalisten al pro deo een ruim vijfhonderd pagina’s tellend standaardwerk over Cruijff, omdat de opbrengst naar de Johan Cruyff Foundation ging, maar het is ongehoord dat Koopmans nu opnieuw een beroep doet op deze mensen terwijl de opbrengst deze keer op de bankrekening van De Verlosser wordt gestort. Als het over voetbal gaat, moeten de Ajax-bobo’s hun oren naar Cruijff laten hangen, maar met het binnenhalen van Koopmans zou ik heel voorzichtig zijn. Al sluit ik niet uit dat Van den Boog razend enthousiast is over de nieuwe Cruijff-souffleur.

Dit is een lastige maar vooralsnog voordeel van de twijfel.
Vakkie 129

joey
Erelid

Bericht door joey » di mar 29, 2011 9:53 am

Het grappige is: het ís ook simpel. Aan sommige dingen doe je niets. De bal kan op de paal komen en al betalen we straks 500 euro voor een CL-PP, Ajax zal altijd minder geld hebben dan grote clubs in het buitenland. Zo het nu eenmaal, het heeft weinig zin om daarover te zeuren.

Zet het voetbal voorop, zoek de best denkbare mensen bij elkaar, zorg voor een consistent beleid en rust in de tent en, in het geval van Ajax (want dat is voor ons de basis) verbeter de jeugdopleiding, zodat we weer grote talenten zelf opleiden ipv dat we ze moeten kopen (Eriksen). Bij Ajax klagen ze graag over het feit dat buitenlandse clubs meer geld hebben, dáárdoor zouden die clubs meer presteren. Maar hoe zit dat dan in Nederland? Waarom worden we haast nooit kampioen?

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » di mar 29, 2011 1:29 pm

joey schreef:Het grappige is: het ís ook simpel. Aan sommige dingen doe je niets. De bal kan op de paal komen en al betalen we straks 500 euro voor een CL-PP, Ajax zal altijd minder geld hebben dan grote clubs in het buitenland. Zo het nu eenmaal, het heeft weinig zin om daarover te zeuren.

Zet het voetbal voorop, zoek de best denkbare mensen bij elkaar, zorg voor een consistent beleid en rust in de tent en, in het geval van Ajax (want dat is voor ons de basis) verbeter de jeugdopleiding, zodat we weer grote talenten zelf opleiden ipv dat we ze moeten kopen (Eriksen). Bij Ajax klagen ze graag over het feit dat buitenlandse clubs meer geld hebben, dáárdoor zouden die clubs meer presteren. Maar hoe zit dat dan in Nederland? Waarom worden we haast nooit kampioen?
Dit gaat echt nergens over.

"Zoek de best mensen".... ja, zo is het simpel. Maar de vraag is natuurlijk wie de beste mensen zijn. Cruijff vindt Bergkamp en Jonk de beste mensen. Cruijff vond MvB, Schip en Robbie Witschge een extreem goede staf. Maar als dat allemaal wel meevalt, dan valt meteen de hele 'filosofie' in duigen. Hoe vaak hebben we op AT wel niet hevige discussies gehad over wie goede mensen zouden zijn voor Ajax. De slimste en meest kundige AT-ers zijn het met de regelmaat van de klok onderling oneens. Het is niet zo simpel. Er zitten altijd verschillende aspecten en afwegingen aan een zaak.

"Verbeter de jeugdopleiding". Ja, wie wil dat niet? Je doet hier alsof er twee kampen zijn: degenen die voor een goede jeugdopleiding zijn en degenen die voor een slechte jeugdopleiding zijn. Degenen die zelf tien Eriksen's willen ophalen en degenen die er liever eentje kopen.

:excited.gif:
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

joey
Erelid

Bericht door joey » di mar 29, 2011 2:12 pm

Die twee kampen zijn er inderdaad. Je hebt het kamp dat vindt dat het prima gaat en het kamp dat vindt dat het niet zo prima gaat.

En die Eriksens, dat is beleid geworden, hoor. Ajax koopt nu links en rechts zestienjarigen (ook van Nederlandse BVO's) omdat die beter zijn dan wat we hebben lopen.

De beste mensen aanstellen, dat is inderdaad hét probleem. En de bottle neck.

discussiestukje

jabu

Bericht door jabu » di mar 29, 2011 2:40 pm

joey schreef:Van Gaal heeft zichzelf aangeboden? Hahaha. Van Gaal wil dat mensen van Ajax op hun knietjes naar hem toe komen. En hij heeft ook gezegd: Die en die eruit, alle macht aan mij, anders doe ik het niet.' Lijkt me niet slim om jezelf dan aan te bieden.

Denk eerder dat ze hem benaderd hebben. Maar dat mag VDB vast niet zeggen van zijn PR-bureau.
Waarom zouden ze Van Gaal benaderen voor de positie van VDB? Dat lijkt mij in VDB zijn geval niet heel handig.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di mar 29, 2011 2:42 pm

Hij kan toch ook voor een functie als TD benaderd zijn?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di mar 29, 2011 3:34 pm

Vd Boog & Co oprotten, team Cruyff welkom.

Mijn god wat is die vd Boog een ijdeltuit zeg, rot toch gewoon op man.

jabu

Bericht door jabu » di mar 29, 2011 5:01 pm

Bertje schreef:Hij kan toch ook voor een functie als TD benaderd zijn?
Volgens de VI zou het om een scenario gaan waarin Adriaanse Hoofd Jeugdopleidingen zou worden en Van Gaal zou RVB zijn functie van Algemeen Directeur vervullen:
Peter schreef:
'Van Gaal wil samen met Adriaanse touwtjes bij Ajax in handen krijgen'
Maandag, 28 maart 2011 om 21:30

Louis van Gaal heeft zich onlangs bij voorzitter Uri Coronel aangeboden bij Ajax. De oefenmeester, die komende zomer moet vertrekken bij Bayern München, zou samen met Co Adriaanse de touwtjes in handen willen krijgen, zo meldt Voetbal International. In dat scenario zou Van Gaal algemeen directeur worden en Adriaanse hoofd jeugdopleidingen.
/

Frank de Boer, die eerder als speler samenwerkte met Van Gaal, zou in zijn positie als hoofdtrainer kunnen blijven. Volgens Voetbal International stond Rik van den Boog niet te springen bij het horen van het plan. De algemeen directeur zag zijn positie in gevaar komen en veegde het voorstel onmiddellijk van tafel.

Van Gaal liet in december weten een nieuwe samenwerking met Ajax niet uit te sluiten. Daarvoor zouden wel alle medewerkers moeten vertrekken die bij zijn vertrek als technisch directeur in 2004 betrokken waren. Coronels toekomst bij Ajax staat komende woensdag tijdens een ledenraadvergadering op het spel.

joey
Erelid

Bericht door joey » di mar 29, 2011 5:19 pm

Van Gaal wil AD worden, ja. Maar VDB zal dát niet zien zitten. :smallgrin.gif:

TD is ook mogelijk. Maar dat wil Van Gaal vast niet. Hoezeer Cruijff en Van Gaal ook een hekel aan elkaar hebben, ze hebben wel íets gemeen. Ze willen het op hun manier doen.

Rednose

Bericht door Rednose » di mar 29, 2011 7:06 pm

joey schreef:Die twee kampen zijn er inderdaad. Je hebt het kamp dat vindt dat het prima gaat en het kamp dat vindt dat het niet zo prima gaat.

En die Eriksens, dat is beleid geworden, hoor. Ajax koopt nu links en rechts zestienjarigen (ook van Nederlandse BVO's) omdat die beter zijn dan wat we hebben lopen.

De beste mensen aanstellen, dat is inderdaad hét probleem. En de bottle neck.

discussiestukje
Niet met je eens Joey. Ik heb niet het idee dat de mensen die zo wat aarzelingen rond het optreden van JC hebben vinden dat het allemaal goed gaat.
Als ik goed lees is er niemand die dat heeft beweerd. Ook lees ik nergens dat VdB de grote held is.
Een aantal mensen op dit forum hebben gewoon ernstige twijfels rond het optreden van JC. Bij mij is steeds de vraag of het niet anders had gekund en daarnaast geloof ik niet dat JC de verlosser is (overigens heeft hij natuurlijk wel bewezen dat hij vreselijk veel van voetbal weet, maar dat betwist niemand hier).
Zoals ik eerder schreef zie ik eerlijk gezegd geen alternatief meer. Laat JC het dan maar doen.
Maar de manier waarop dit allemaal gaat stuit mij nogal tegen de borst en geeft mij weinig vertrouwen om eerlijk te zijn.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

wimpey

Bericht door wimpey » di mar 29, 2011 7:13 pm

LvG en CA zijn destijds, door de grote successen van Ajax-1, in hun eigen mythe gaan geloven. Ajax zou nooit meer een aankoop hoeven doen en hele elftallen zouden van de ene naar de andere leeftijdsklasse overgeheveld kunnen worden.

Je hoefde niet eens tussen de regels door te lezen om te begrijpen dat dat de verdienste was van hun geweldige systeem en van de hervormingen die ze in de opleiding hadden doorgevoerd... LvG schurkt zich nu telkens tegen Ajax aan, op het moment dat JC er in dreigt te stappen. Op dergelijk opportunisme en valse motieven zit Ajax niet te wachten.

Vanmiddag ben ik eens 15 jaar terug gegaan. Sindsdien hebben we een trainer of 10 gehad. Een stuk of 6 hoofden opleiding. Combi's TD & trainer en die functies in één persoon. Uit het hoofd kwam ik vanaf 2006 / 2007 tot 35 (!) aankopen voor de A-selectie. De meesten zijn grandioos mislukt. Daar kán geen scouting bij betrokken geweest zijn, bestaat niet...

Door al die miskopen, hun salarissen en het onvermijdelijke uitblijven van sportief succes ontstonden miljoenenverliezen. Tevens blokkeer je de doorstroming van eigen jeugd... Momenteel leidt Ajax m.n. defensief ingestelde spelers op. De buitenspelers en spitsen uit de opleiding die de voorbije 15 jaar zijn doorgebroken moet je zoeken met een vergrootglas. En als ze er al waren, werden ze weggestuurd. Elia en Lens hebben elders het Nederlands elftal bereikt... Sneyder en Vaart kunnen we niet kopen. Opleiden konden we ze wel. Inmiddels staan we ook qua creatieve middenvelders al weer jaren droog.

Cijfertes: Boog e.c. spannen de kroon met hun -23, door de opportunistische passant Jol carte blanche te geven. Dit seizoen schrijven we zwarte cijfers, lees je dan. Nou, Boog zal nog heel wat jaren zwarte cijfers moeten schrijven om die -23 uit te gummen! Maar goed, Boog haalt het einde van April niet eens...

In die 15 seizoenen (incl. het huidige) heeft Ajax 3 landstitels behaald. In het eerste van die 15 seizoenen speelden we onze laatste europese halve finale.

Met wetenschap in de opleiding en Boog met z'n hak op de tak beleid ga je er nog verder op achteruit. Al die rapporten en Nijenrode-koppen komen met een leuk theoretisch verhaal. Heb je in de praktijk op het veld echter weinig aan.

Met megalomanen als LvG en CA en hun paladijnen wordt het systeem weer heilig verklaard. Gaat 'm ook niet worden.

Garanties heb je niet in het leven, maar ik geef ons met JC en zijn crew en hun aanpak de meeste kans van slagen. Wat Ajax nodig heeft, is een aantal voetbaldieren, die op het veld voor veranderingen zorgen.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » di mar 29, 2011 7:37 pm

Gaat Cruijff eigenlijk ook verantwoordlijkheid dragen of laat hij dat aan de anderen over?

Dat het lijkt me wel wezelijk essential vraag in deze.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Rednose

Bericht door Rednose » di mar 29, 2011 9:08 pm

999 schreef:
Onderscheiding Amsterdam voor Uri Coronel

AMSTELVEEN - Uri Coronel, voorzitter van Ajax, heeft maandag de Frans Banninck Cocq Penning gekregen. Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam reikte Coronel de onderscheiding uit in Amstelveen, bij zijn afscheid als voorzitter van VNO-NCW West. Dat heeft de gemeente laten weten.

Coronel kreeg de penning omdat hij zich voor de stad onder meer heeft ingezet op sport- en economisch gebied. Hij is sinds 2001 voorzitter van VNO-NCW West en heeft zich daarbij vooral ingezet voor de belangen van Amsterdam en omgeving. Verder was hij tussen 1989 en 1997 bestuurslid van Ajax. In die tijd hield hij zich ook bezig met de verhuizing van de voetbalclub, van stadion De Meer naar de Amsterdam ArenA. Sinds 2008 is hij voorzitter van Ajax. Bovendien is Coronel lid van de Amsterdamse Sportraad en bestuurslid van het Fonds Gehandicapten Sport. Ook zit hij in het bestuur van Artis en van de stichting Alzheimercentrum van het VUmc.

De Frans Banninck Cocq Penning wordt toegekend aan mensen die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de stad Amsterdam, gedurende minstens tien jaar. (ANP)
Even ter geruststelling....is oud nieuws....maar mag hij de plak houden? :1evil.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » di mar 29, 2011 9:15 pm

Van mij mag hij de Willemsorde krijgen, als hij maar op...stapt. :neutral.gif:

leuke kop boven dit artikel. Zeker een Cruijffiaan aan het werk geweest. :smallgrin.gif:

Zou dat nou wat helpen, zo'n bureau inschakelen? Het is toch zo doorzichtig als wat? Bergkamp zwart maken bijvoorbeeld, win je daar zieltjes mee?

peter

Bericht door peter » di mar 29, 2011 9:20 pm

Ha Kees Boef! Ken ik wel.

Is niet goedkoop.

joey
Erelid

Bericht door joey » di mar 29, 2011 9:26 pm

Zal wel niet, nee. Maar de zaak betaalt, hè? :hypocrite.gif:

Rednose

Bericht door Rednose » di mar 29, 2011 9:39 pm

Ha ha....mooie kop, past prima bij de soap!!!

peter

Bericht door peter » di mar 29, 2011 9:45 pm

joey schreef:Zal wel niet, nee. Maar de zaak betaalt, hè? :hypocrite.gif:
Laten we dan maar hopen dat dit niet te lang duurt, want anders wordt het inderdaad een beetje te duur. :blush.gif:

Plaats reactie