De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Rednose

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Rednose » ma mar 28, 2011 8:11 pm

joey schreef:Ik heb de reacties van Cruijff, Bergkamp en Jonk nog eens beluisterd, maar ik vind dat ze niets onbetamelijks zeggen:

:confused.gif:
Goed, ik citeer even een interview wat Cruijff gaf na het overleg: "Cruijff zei in de NOS-microfoon dat hij de opstelling van de Ajax-leiding "onvoorstelbaar, onacceptabel en onbegrijpelijk'' vindt. Hij gaf aan dat hij doorgaat met zijn opdracht om het technisch beleid bij Ajax te hervormen. "Als het moet, dienen de directie en de raad van commissarissen vervangen te worden.''
Volgens Cruijff is er wat hem betreft geen sprake van een machtsstrijd. "Wij praten over voetbal. Dat vak beheersen wij. Maar misschien voor de mensen in de directie en in de raad van commissarissen is het wel een machtsstrijd. Zij hebben de ballen verstand van voetbal. Daardoor is er geen enkele vorm van correctie in het beleid. De directieleden kunnen doen en laten wat ze willen. En ze zitten alleen maar hun eigen stoel te verdedigen. Dat kan en mag zo niet langer.''

Wat Cruijf hiet zegt na het overleg -let wel VdB had toen nog niets gezegd- is een oorlogsverklaring. Vervolgens gingen zijn discipelen daar nog eens dwars overheen.
Sorry Joey, volgens mij ben je zo willekeurig als de pest in in je analyses.
Ik vind het prima dat je voor de kant van JC kiest, daar zijn ook best argumenten voor, maar het op een haast bizarre manier van JC ophemelen en het de grond in boren van alles wat VdB doet vind ik op zijn minst gezegd nogal eendimensionaal.

Tja...en dan JC die geschokt is door het feit dan VdB zomaar durft te zeggen dat het voorstel van JC betekent dat Blind op straat wordt gezet. Nou, dan citeren we JC zelf maar eens: "Terwijl wij juist hebben aangekaart of er binnen het netwerk van Ajax voor Jan Olde Riekerink en Danny andere functies te vinden waren. Daarbij zijn zelfs concreet Almere City en Ajax Cape Town genoemd. En dan toch verkondigen, dat we opdracht hebben gegeven om ze van de één op andere dag op straat te kwakken.". Ja hoor.....Alemere City en Capetown....daar heeft ons genie over nagedacht....laat me niet lachen, dat is te zot voor woorden. Wat vind je daar van Joey?
Misschien hebben ze heel goede argumenten voor veranderingen die ze willen....maar dit vind ik huichelachtig en hij heeft het zelf laten opschrijven.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

LucaS

Bericht door LucaS » ma mar 28, 2011 8:30 pm

Precies zo is het begonnen. En de reden was dat de directie moeite had met 1 naam en niet van plan was, volkomen terecht, te verklaren in het vervolg stroman te zijn voor de beslissingen van Bergkamp en Jonk. Cruijff kan dan wel heel schijnheilig dingen roepen over machtspelletjes, maar hij is degene diie de club in tweeen heeft gespleten. Hier gaan we jaren lang last van hebben
I think I lost my fucking headache

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma mar 28, 2011 8:33 pm

Danny Blind naar Kaapstad... Woont Daley nog thuis? :hypocrite.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma mar 28, 2011 8:40 pm

Even serieuzer. Dit eerste zinnetje in de column van Cruijff (De Groot, whatever) vandaag in de T:
Onder voetballers bestaat een erecode. Collega’s met wie je samen de kleedkamer deelde, met wie je gewonnen en verloren hebt, die laat je in principe nooit vallen.
Dáár ben ik dus bang voor. Cruijff lijkt hiermee te zeggen: de besten die ik in het verleden heb meegemaakt, zetten we op strategische plekken bij Ajax neer. Dat is wat anders dan: we zetten de beste mensen bij Ajax neer.

Ik ben er nog niet uit. Cruijff een kans geven lijkt me een goed idee, alleen al omdat het of goed komt, óf definitief duidelijk maakt dat hij niet de Messias is. Geeft een hoop zekerheid en dus rust in de toekomst. Maar ja... De man die nog geen 5 jaar geleden Roger Garcia heeft aanbevolen aan Ajax....
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma mar 28, 2011 8:45 pm

Daarom moet Cruijff zich ook vooral bezighouden met de jeugd. Al ben ik zelfs geneigd om te zeggen dat hij het aankoopbeleid niet slechter zou regelen dan een vBasten of een Jol. :blush.gif:

Ik weet niet wat dat zinnetje impliceert. Daar heb ik meer context voor nodig. Misschien gaat dit wel over Blind die hij niet wil laten vallen en hem daarom naar ZA stuurt.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma mar 28, 2011 8:54 pm

'Van Gaal wil samen met Adriaanse touwtjes bij Ajax in handen krijgen'
Maandag, 28 maart 2011 om 21:30

Louis van Gaal heeft zich onlangs bij voorzitter Uri Coronel aangeboden bij Ajax. De oefenmeester, die komende zomer moet vertrekken bij Bayern München, zou samen met Co Adriaanse de touwtjes in handen willen krijgen, zo meldt Voetbal International. In dat scenario zou Van Gaal algemeen directeur worden en Adriaanse hoofd jeugdopleidingen.
/

Frank de Boer, die eerder als speler samenwerkte met Van Gaal, zou in zijn positie als hoofdtrainer kunnen blijven. Volgens Voetbal International stond Rik van den Boog niet te springen bij het horen van het plan. De algemeen directeur zag zijn positie in gevaar komen en veegde het voorstel onmiddellijk van tafel.

Van Gaal liet in december weten een nieuwe samenwerking met Ajax niet uit te sluiten. Daarvoor zouden wel alle medewerkers moeten vertrekken die bij zijn vertrek als technisch directeur in 2004 betrokken waren. Coronels toekomst bij Ajax staat komende woensdag tijdens een ledenraadvergadering op het spel.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma mar 28, 2011 8:56 pm

De aloude vete wordt weer opgerakeld, LvG versus JC. Wat voor club hebben we toch... :blush.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma mar 28, 2011 9:01 pm

Inderdaad, niet te filmen dit. Dat maakt deze soap compleet. :1evil.gif:

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » ma mar 28, 2011 9:04 pm

Ah gelukkig, nog een kamp erbij (Van Gaal, Adriaanse). Ik was al bang dat hte saai worden zou.

Maar serieus, ik denk ook dat deze machtstrijd (en dat het is van beide kanten) Ajax wel eens heel veel schade gaat geven.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma mar 28, 2011 9:06 pm

De motieven van Van Gaal zijn wel heel duidelijk. Hij zou nooit meer terugkomen. :excited.gif:

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » ma mar 28, 2011 9:12 pm

Ik geloof best dat zowel Cruijff als Van Gaal naast enorm eerzucht, het lot van Ajax voor ogen hebben. Alleen ze zijn beiden blind voor hun talrijke gebreken.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Rednose

Bericht door Rednose » ma mar 28, 2011 9:15 pm

Rednose schreef:.
En dan komt nu de grote formule voor succes: LvG+CA-JC-RvB=????

Onder de goede inzenders verloot ik een konijn!
Ha ha....blijkt mijn grap dichter bij de waarheid te zitten dan ik dacht :onfire.gif:
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » ma mar 28, 2011 9:19 pm

joey schreef:Niet goed genoeg is ook een optie.
Naast Blind zijn er ook nog veel Cruijff adepten die in die categorie vallen.

Maar BLind hij is natuurlijk veel meer een Van Gaal man, denk ik.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 28, 2011 9:25 pm

Peter schreef:Daarom moet Cruijff zich ook vooral bezighouden met de jeugd. Al ben ik zelfs geneigd om te zeggen dat hij het aankoopbeleid niet slechter zou regelen dan een vBasten of een Jol. :blush.gif:

Ik weet niet wat dat zinnetje impliceert. Daar heb ik meer context voor nodig. Misschien gaat dit wel over Blind die hij niet wil laten vallen en hem daarom naar ZA stuurt.

Daar ging het inderdaad over.

Van Gaal heeft zichzelf aangeboden? Hahaha. Van Gaal wil dat mensen van Ajax op hun knietjes naar hem toe komen. En hij heeft ook gezegd: Die en die eruit, alle macht aan mij, anders doe ik het niet.' Lijkt me niet slim om jezelf dan aan te bieden.

Denk eerder dat ze hem benaderd hebben. Maar dat mag VDB vast niet zeggen van zijn PR-bureau.

@Rednose: ja, Cruijff wil dat VDB vertrekt als hij niet meewerkt, nou en? Zolang hij het maar langs de daartoe geijkte weg doet, mág dat en is er niets onfatsoenlijks aan.
Je kunt het een oorlogsverklaring noemen, maar is het dan geen oorlogsverklaring om Cruijff eerst in die werkgroep te laten plaatsnemen en al dat werk te laten doen en hem dan af te serveren met een of ander lulverhaal? Ze hebben van meet af geweten dat Cruijff binnenhalen betekende dat ze hem ook serieus moesten nemen. Zo gaat dat met zulke mensen. Zou niet anders zijn als het Van Gaal betrof, bijvoorbeeld. Mensen van dat kaliber laten zich niet gebruiken om het falen van een of andere directeur te camoufleren.

En Kaapstad, wat is daar raar aan? Alsof Blind de eerste zou zijn. Was het raar dat Spijkerman naar Kaapstad ging? Bovendien stelde VDB het voor alsof Blind op staande voet ontslagen zou worden, daar was dus geen sprake van. Hij zou gewoon bij Ajax in dienst blijven. .Blind behoort niet tot de eerste garnituur bij Ajax, dan kan het zijn dat ze een keer geen plaats voor hem hebben. Waarom zou Kaapstad te min zijn voor Blind en voor bijvoorbeeld Foppe de Haan niet?
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma mar 28, 2011 9:47 pm

Sam schreef:Ik geloof best dat zowel Cruijff als Van Gaal naast enorm eerzucht, het lot van Ajax voor ogen hebben. Alleen ze zijn beiden blind voor hun talrijke gebreken.
Van Gaal begint een beetje op Beenhakker te lijken. Ajax was zijn club, Ajax was zijn club niet meer, hij zou niet meer terugkomen, hij zou wel weer terugkomen maar alleen als hij de baas is. Het is steeds iets anders. Heel vermoeiend.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » ma mar 28, 2011 9:48 pm

zoveel verschil er is niet tussen Cruijff (voor je niet al mijn adviezen Blind uit, dan dwing ik je tot opstappen) en Van Gaal (mensen die tegen me zijn/waren moeten eerst weg.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 28, 2011 9:57 pm

Sam schreef:zoveel verschil er is niet tussen Cruijff (voor je niet al mijn adviezen Blind uit, dan dwing ik je tot opstappen) en Van Gaal (mensen die tegen me zijn/waren moeten eerst weg.
Exact. Dus mocht dit waar zijn, wat is dan het échte probleem van VDB en Coronel? :hypocrite.gif:

Misschien wilde Van Gaal dit een paar maanden geleden wel, maar nu? Dan zou hij gek geworden zijn. Hier kan hij zich beter niet in mengen.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma mar 28, 2011 9:58 pm

Is dat zijn laatste lezing? Nee, in se verschilt dat niet veel van Cruijffs houding. Inhoudelijk verschillen hun opvattingen echter wel als dag en nacht.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 28, 2011 10:01 pm

Adriaanse en Van Gaal zijn communisten, zeg maar. Alle spelers gelijk en allemaal achter de Grote Leider aan. Cruijff daarentegen zet het individu en dan met name het briljante individu centraal.

Ik ben meer van de tweede stroming.

Van Gaal komt niet, dat is duidelijk. Eerst moet iedereen weg die hem heeft dwarsgezeten. En we weten allemaal, Ajax is een warme club, zo gaan we niet met medewerkers om. :hypocrite.gif:

Maar serieus, ik kan me er niets bij voorstellen. De ledenraad zit vol Cruijffianen en dan heb je al die oud-spelers nog. De club zou ontploffen.

LucaS

Bericht door LucaS » di mar 29, 2011 5:50 am

Dat is al aan het gebeuren hoor

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » di mar 29, 2011 7:02 am

LucaS schreef:Dat is al aan het gebeuren hoor
Snap toch niet helemaal je antipathie tegen Johan Cruijff. :blackcat.gif:
Vakkie 129

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » di mar 29, 2011 7:54 am

joey schreef:En Kaapstad, wat is daar raar aan? Alsof Blind de eerste zou zijn. Was het raar dat Spijkerman naar Kaapstad ging? Bovendien stelde VDB het voor alsof Blind op staande voet ontslagen zou worden, daar was dus geen sprake van. Hij zou gewoon bij Ajax in dienst blijven. .Blind behoort niet tot de eerste garnituur bij Ajax, dan kan het zijn dat ze een keer geen plaats voor hem hebben. Waarom zou Kaapstad te min zijn voor Blind en voor bijvoorbeeld Foppe de Haan niet?
Kaapstad is nog de meest aantrekkelijke optie van de 2. Almere City werd ook genoemd. Je weet zelf ook dat het gewoon baantjes zijn om mensen niet te hoeven ontslaan.

Foppe is een ander geval. Die was helemaal niet in dienst van Ajax Amsterdam toen hij naar Kaapstad vertrok, dus het was gewoon een eigen keuze.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

LucaS

Bericht door LucaS » di mar 29, 2011 8:15 am

Ride schreef:
Cruijff is niet de enige bij Ajax die verstand heeft van voetbal en die Ajax kan helpen. Cruijff heeft door de jaren heen altijd frontaal de aanval gezocht en is één van de oorzaken van het feit dat er bij Ajax minimaal twee kampen zijn en dat er niet wordt samengewerkt, maar zelfs tegengewerkt. Ajax lijdt daar enorm onder. Cruijff speelt machtspelletjes en is er alleen maar op uit om vriendjes op belangrijke posities te krijgen. Die vriendschap is belangrijker dan kwaliteit en -dus- uiteindelijk Ajax. En wat hij nu doet is zelfs vreselijk onbeschoft en zeer schadelijk; de huidige directie wilde wel degelijk het plan uitvoeren, alleen dan met één andere naam en zonder van te voren een blanco volmacht voor het volledige beleid aan de Cruijff vrinden te geven. Allebei niet onredelijk.

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » di mar 29, 2011 8:31 am

LucaS schreef:
Cruijff is niet de enige bij Ajax die verstand heeft van voetbal en die Ajax kan helpen. Cruijff heeft door de jaren heen altijd frontaal de aanval gezocht en is één van de oorzaken van het feit dat er bij Ajax minimaal twee kampen zijn en dat er niet wordt samengewerkt, maar zelfs tegengewerkt. Ajax lijdt daar enorm onder. Cruijff speelt machtspelletjes en is er alleen maar op uit om vriendjes op belangrijke posities te krijgen. Die vriendschap is belangrijker dan kwaliteit en -dus- uiteindelijk Ajax. En wat hij nu doet is zelfs vreselijk onbeschoft en zeer schadelijk; de huidige directie wilde wel degelijk het plan uitvoeren, alleen dan met één andere naam en zonder van te voren een blanco volmacht voor het volledige beleid aan de Cruijff vrinden te geven. Allebei niet onredelijk.
Eens maar wat dan.
De afgelopen 10 jaar is natuurlijk een schande geweest.
Sinds 2004 zijn we het lachertje van de competitie geworden en als we niet oppassen vervallen we in een feyenoordspiraal.
Johan Cruijff, ondanks zijn eigen voorkeur qua mensen, heeft in die afgelopen 10 jaar toch wel wat bij Barcelona neergezet.
Als Xavi en Pep vooral Cruijff roemen om zijn input en ideeën.

Natuurlijk kun je met zure gedachten kijken naar de voorkeur van Johan maar ik geef hem het voordeel van de twijfel. Al was het alleen al dat het nu ook een rotzooi is.
Die bezem erdoor, Ajax moet weer voetballen.
De jeugd moet geen kampioen worden, daar moeten de talenten uit komen.
Net wat gisteren bij VI gezegd werd en wat ook gewoon waar is is dat trainers hun beste pupillen niet een stap hoger lieten gaan omdat ze kampioen wilde worden.
Ga toch weg, er is maar 1 team wat kampioen moet worden en dat is AJAX.
De rest is voorselectie. En volgens mij is dat precies de kern van wat Johan bedoeld

En als Rik van de Loog dat eerst wel wil en daarna niet dan is dat onnodig draaien.
Dan maar een geheel nieuw bestuur.
We moeten af van het bedrijf Ajax, dat hele aandelenpakket is een leuk speeltje geweest maar daar is nog niemand rijk van geworden sinds de beursgang.
En anders hou je het erbij voor de gein alleen hou je dan altijd dat gezanik dat je verantwoording aan je aandeelhouders plichtmatig bent.

Weet jij trouwens wie er in de ledenraad van Ajax zitten.
Welke prominenten?
Volgens mij zit ene Rogier van Boxtel erin... Why :confused.gif:
Vakkie 129

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » di mar 29, 2011 8:52 am

LucaS schreef:
Ride schreef:
Misschien is er meer over te zeggen dan dit, maar met bovenstaande woorden kan je het i.i.g. niet oneens zijn. Dit zijn gewoon feiten.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Plaats reactie