De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

joey
Erelid

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » ma mar 28, 2011 12:27 pm

Ik heb de reacties van Cruijff, Bergkamp en Jonk nog eens beluisterd, maar ik vind dat ze niets onbetamelijks zeggen:

http://www.rtvnh.nl/nieuws/55049/Cruijf ... g+(update)

Maar dan beweert VDB dat hij al doet wat Cruijff wil:

http://webcache.googleusercontent.com/s ... .google.nl

En hij komt met dit verhaal over Blind:

http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Ajax/articl ... ilde.dhtml

Daarmee krijgt hij dus Cruijff op de kast.

En daarna wordt Bergkamp nog even neergezet als een luilak en een hobbyist door 'anonieme bronnen'.

Dan timmert Cruijff erop, maar vind je het gek? :confused.gif:

Maar veel belangrijker dan deze schermutselingen (die voorbij gaan, die er bij Ajax bij lijken te horen) is de vraag: waar willen we heen? Cruijff wil de jeugdlopleiding verbeteren. Hij kiest voor meer nadruk op techniek en op het indvidu. Daar kun je het om voetbaltechnische redenen mee oneens zijn. Je kunt zeggen: doe mij maar de looplijnen en de krachttraining van Jol, want wat Cruijff wil is uit de tijd. Daar ben ik het niet mee eens, maar het kán. Het zou een argument zijn dat enige waarde kan hebben, want er leiden meer wegen naar Rome. Het zou betekenen dat je de traditie van Ajax loslaat en kiest voor een robotachtig, 'Duits' type voetbal. Veel kracht en rennen, zeg maar. Misschien stellen we in het jaar 2030 vast, dat de liefhebbers van technisch voetbal in 2011 een achterhoedegevecht voerden, en heeft het voetbal zich ontwikkeld tot een sport van rennen waarin voor de Messi's en de Xavi's geen plaats meer is. Dan krijgt Jol met terugwerkende kracht gelijk.

Maar... dit is dus níet de keuze die de directie maakt. VDB zegt namelijk dat hij de visie van Cruijff deelt. Dat hij het met Cruijff eens is en dat ze bij Ajax al bezig zijn verbeteringen in die richting aan te brengen. Daarmee liegt hij niet alleen aantoonbaar, zijn houding krijgt ook iets treurigs. Want als het niet om het voetbal gaat, waar gaat het dan wel om? :confused.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 28, 2011 1:07 pm

Ik begrijp dus dat je vind dat de judolessen/computertrackingprogramma's niet samengaan met de visie van Cruijff? Ik begrijp niet dat dat soort dingen niet los van elkaar gezien kan worden. Het kan toch allebei? Je kan het eens zijn met de visie van Cruijff én een op innovatie gestoelde jeugdopleiding?

Alles wat VDB doet, wordt negatief uitgelegd. Ik snap niet dat die man gewoon de handdoek gooit. Hij heeft zoveel rotzooi naar z'n hoofd toegegooid gekregen... Het kan bijna niet bestaan dat VDB er uit pure ijdelheid nog zit... Of hij is een survivor van hoogste orde, of hij is oprecht bezig om Ajax beter te maken en probeert hij de media-oorlog te winnen.

Ik sta persoonlijk positief tegenover VDB. Hij heeft een goed verhaal en heeft goed gepresteerd. Op sommige details heeft hij het misschien wat minder gedaan, maar ik moet de eerste directeur in het voetbal nog zien die géén fouten maakt.
Whitey on the moon.

LucaS

Bericht door LucaS » ma mar 28, 2011 1:15 pm

Als van den Boog er alleen maar voor zichzelf zou zitten en dat erebaantje wil houden, is hij erg dom bezig. Cruijffs aars likken en ja en amen meekrijsen was genoeg geweest om hem nog jaren op het pluche te houden.
I think I lost my fucking headache

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » ma mar 28, 2011 1:16 pm

GangstaRiB schreef:Ik begrijp dus dat je vind dat de judolessen/computertrackingprogramma's niet samengaan met de visie van Cruijff? Ik begrijp niet dat dat soort dingen niet los van elkaar gezien kan worden. Het kan toch allebei? Je kan het eens zijn met de visie van Cruijff én een op innovatie gestoelde jeugdopleiding?

Alles wat VDB doet, wordt negatief uitgelegd. Ik snap niet dat die man gewoon de handdoek gooit. Hij heeft zoveel rotzooi naar z'n hoofd toegegooid gekregen... Het kan bijna niet bestaan dat VDB er uit pure ijdelheid nog zit... Of hij is een survivor van hoogste orde, of hij is oprecht bezig om Ajax beter te maken en probeert hij de media-oorlog te winnen.

Ik sta persoonlijk positief tegenover VDB. Hij heeft een goed verhaal en heeft goed gepresteerd. Op sommige details heeft hij het misschien wat minder gedaan, maar ik moet de eerste directeur in het voetbal nog zien die géén fouten maakt.
Of... er is meer aan de hand.

verstrengelde belangen, bepaalde uit te keren bonussen... etc.

Het hele "Rik van de Boog" verhaal begint uit proporties te geraken.
Dit is een man die willens en wetens zijn eigen straatje schoon veegt en net welke bezem het lekkerst veegt hij die ook gebruikt.

Dit is een man zonder duidelijke structuur.

Laat aub Johan het in godesnaam eens doen, wat hij ook zal doen.. veel slechter kan het niet meer worden.
En zo veel slechter is dat wat Johan heeft aangepakt ook niet geworden.

Het is niet wat je ken maar wie je kent
Vakkie 129

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 28, 2011 1:20 pm

LucaS schreef:Als van den Boog er alleen maar voor zichzelf zou zitten en dat erebaantje wil houden, is hij erg dom bezig. Cruijffs aars likken en ja en amen meekrijsen was genoeg geweest om hem nog jaren op het pluche te houden.
Psies. Van den Boog kiest een moeilijke route. Daarom denk ik niet dat hij er puur voor de ijdelheid zit. Het is jammer dat Cruijff weer zonder compromis de boel wil gaan runnen, om vervolgens geen verantwoordelijkheid te dragen. Ik kan me voorstellen dat niet alleen Van den Boog, maar ook anderen (waaronder Cruijff-adepten) zich afvragen of Bergkamp en Jonk de personen zijn die de boel kunnen dragen.

Maar ja, zodra je dáár je vraagtekens bij zet, ziet Cruijff het als een aanval tegen z'n hele plan.
Whitey on the moon.

Toppie

Bericht door Toppie » ma mar 28, 2011 1:25 pm

Worden we door dit gezeik nu wel kampioen als Johan z'n zin krijgt. Het is allemaal vriendjes politiek zonder winnaar, voorlopig bestaat de selectie uit heel veel jeugdspelers uit de eigen opleiding en is JC zeker het bosman arrest vergeten + de rijke clubs die wel kunnen plukken en kopen wat ze maar willen.
Laatst gewijzigd door Toppie op ma mar 28, 2011 1:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Mano

Bericht door Mano » ma mar 28, 2011 1:26 pm

Johan moet het doen!!

Al jaren roept hij van de zijlijn of vanuit barcelona een aantal kreten hoe het beter moet. op het moment dat het moet gebeuren laat hij het oplopen tot een opstootje en loopt hij weg.
2 a 3 jaar later, hoor je Johan weer vanaf de zijlijn...

Nu!
Nu moet hij doorzetten!
als het vervolgens sterft in schoonheid weten we ook dat we niet naar Johan hoeven te luisteren omdat hij ook de waarheid niet in pacht heeft.

Ik hoop dat hij succesvol wordt in zijn aanpak
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma mar 28, 2011 5:00 pm

Ajax Rules schreef: :biggthumpup.gif:

Inderdaad. En die mening ben ik toegedaan zonder dat ik (als leek) precies kan zeggen welke innovaties ik wel en welke innovaties ik niet voor ogen heb.
Ah, je bent dus voor vooruitgang....

ferry

Bericht door ferry » ma mar 28, 2011 5:16 pm

joey schreef:Derksen in de VI:
Soms hebben beleidsbepalers uit het topvoetbal behoefte even bij te praten, om wat achtergrondinformatie te verschaffen over bepaalde beslissingen. Daar sta ik altijd voor open, want ik zit wekelijks uren op de televisie te zwammen en ook voor dit blad is het uitermate belangrijk dat de gepubliceerde feiten kloppen. Zo dronk ik de afgelopen maanden een kop koffie met Leo Beenhakker, Toon Gerbrands en Joop Munsterman. Toen de secretaresse van Ajax-directeur Rik van den Boog belde of ik tijd had om even bij te kletsen, vond ik dat niet onlogisch.

Van den Boog werd regelmatig onrechtvaardig behandeld door De Telegraaf. Niets menselijks is hem vreemd, hij kon wel wat steun gebruiken. Het was niet ongezellig in De Arena, ik kreeg zelfs een rondleiding op De Toekomst, waar Martin Jol nog aan de macht was en waar je in de wandelgangen altijd op de onvermijdelijke Sjaak Swart stuit. Van den Boog was vooral trots op de technische hulpmiddelen en alle jeugdspelers beschikten in de kleedkamer over een beeldscherm waarop alle informatie van de club stond en waarop ze via beelden hun eigen trainingen en wedstrijden konden analyseren.

Dezelfde beelden konden ze thuis ook op hun computer bestuderen. Via chips in het trainingsjack werden alle looplijnen zichtbaar. Volgens Van den Boog was dit de toekomst, op die manier zou Ajax weer toptalenten produceren. Bij de Amsterdamse club was geen ruimte meer voor gedateerde voetbalvisies van ex-topspelers, alles gebeurde wetenschappelijk verantwoord. En dat alles onder leiding van systeembeheerder en hoofd opleiding Jan Olde Riekerink.

Ook de sollicitatieprocedures verliepen, volgens de zelfverzekerde Van den Boog, anders dan in het verleden. Ajax stelde voorheen vooral jeugdtrainers aan op basis van hun voetbalverleden bij de club. Die tijden waren voorgoed voorbij, iedere jeugdtrainer werd nu benoemd op basis van een psychologische test. Tijdens de laatste sollicitatieprocedure stak er één sollicitant met kop en schouders boven de andere kandidaten uit. Als u belooft niet in lachen uit te barsten, wil ik u de naam wel verklappen. Het was Albert van der Dussen, een Haagse vriend van Martin en Cock Jol.

Ook ex-international Orlando Trustfull kwam goed uit de test, maar Van den Boog en Jol kozen in het belang van Ajax voor Van der Dussen. Het was een interessante ochtend in Amsterdam, maar waarschijnlijk had Van den Boog mijn komst niet aangekondigd, want 's middags hoorde ik via de tam-tam dat de directeur mijn aanwezigheid had verklaard als een soort noodzakelijk kwaad. Ik zou een bezoek aan alle topclubs brengen en daarom had hij mij ook maar even te woord gestaan. Zijn secretaresse moet hem intussen een geweldige hansworst vinden, want zij weet wel beter. Ze blééf bellen en mailen, want het was een hele puzzel een gaatje in de agenda te vinden.
En nu beweert VDB dus dat ze al aan het doen waren wat Cruijff wil. :biggrin.gif:

Die Van der Dussen willen ze trouwens kwijt. Ongeschikt.
En verderop in dezelfde column:
Cruijff trekt altijd medewerkers aan die iets toevoegen en voetbalverstand hebben, maar hij omringt zich vaak met twijfelachtige adviseurs. Zijn nieuwste goeroe is de voormalige bankier Rutger Koopmans.

Naar verluidt heeft híj het technisch plan geschreven. Het zou me niet verbazen als Cruijff zijn nieuwe rechterhand ook bij Ajax wil binnenloodsen. Meneer Koopmans staat wel heel onrealistisch in het leven. Hij is van mening dat een groep voetbaljournalisten ter ere van de 65ste verjaardag van Cruijff als passend cadeau en eerbetoon gratis een boek moet schrijven. Koopmans kwam tot die conclusie, doordat Cruijff de voetbaljournalistiek en de literatuur een enorm financieel-economische impuls heeft gegeven en voetbalverslaggevers daardoor een prima boterham hebben verdiend gedurende de carrière van zijn beroemde cliënt.

Ik respecteer Cruijff zeer en ben ervan overtuigd dat hij Ajax kan terugbrengen op het oude niveau, maar zijn club kan een filosoof van de koude grond zoals Koopmans missen als kiespijn. In 2007 maakten die voetbaljournalisten al pro deo een ruim vijfhonderd pagina’s tellend standaardwerk over Cruijff, omdat de opbrengst naar de Johan Cruyff Foundation ging, maar het is ongehoord dat Koopmans nu opnieuw een beroep doet op deze mensen terwijl de opbrengst deze keer op de bankrekening van De Verlosser wordt gestort. Als het over voetbal gaat, moeten de Ajax-bobo’s hun oren naar Cruijff laten hangen, maar met het binnenhalen van Koopmans zou ik heel voorzichtig zijn. Al sluit ik niet uit dat Van den Boog razend enthousiast is over de nieuwe Cruijff-souffleur.
Ik ben van mening dat de positie van v/d Boog niet langer houdbaar is, de man geeft geen blijk van het hebben van een visie, en draait mij teveel.
Maar ik ben niet vanzelfsprekend voor Cruijff. Ik vind de informatie die naar buiten is gekomen te vaag om een oordeel te vellen over de kans van slagen van zijn plan. Lijkt me prima als Bergkamp en Jonk zich met de jeugd gaan bemoeien. Maar wat moeten we met zo'n Koopmans? (gesteld dat dat waar is)

Ik kan me goed vinden in AR's opstelling: niet vóór v/d Boog, maar ook niet perse voor Cruijff.

Edit: en straks hebben we allemaal pareltjes in de jeugd lopen, hoe gaan ze dan voorkomen dat jongens op hun 16e naar het buitenland vertrekken? (voorbeeldje hier in het AD dat zegt dat Liverpool op weg is Ricardo Kishna binnen te halen. )

LucaS

Bericht door LucaS » ma mar 28, 2011 5:58 pm

Dit staat op PN. Iemand de uitzending gehoord?
Net op BNR sportpanel waar toch een aantal redelijk bij Ajax ingevoerden aan de discussie deelnamen, kwam naar voren dat het "plan" van de groep Cruijff maar een paar velletjes A-4 waren met wat redelijk onsamenhangend geheel daarop.
Zelfs pro- Cruijff ingewijden wisten niet heel goed wat ze er mee aanmoesten.

999

Bericht door 999 » ma mar 28, 2011 6:23 pm

Nee, maar dit geloof ik ( ook ) niet.Als dit waar zou zijn zou het natuurlijk wel heel vreemd zijn dat je met dit in je hand om een ledenvergadering gaat roepen .
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » ma mar 28, 2011 6:34 pm

Ach, als zegt Cruijff dat iedereen bij Ajax de ballen verstand van voetbal heeft en dat hij vindt dat van Gobbel en Fraser de opleiding bij Ajax opnieuw moeten opzetten, krijgt ie nog een meerderheid.

999

Bericht door 999 » ma mar 28, 2011 6:36 pm

:smallgrin.gif:
Blij met de punten ...

Pietje

Bericht door Pietje » ma mar 28, 2011 6:48 pm

LucaS schreef:Ach, als zegt Cruijff dat iedereen bij Ajax de ballen verstand van voetbal heeft en dat hij vindt dat van Gobbel en Fraser de opleiding bij Ajax opnieuw moeten opzetten, krijgt ie nog een meerderheid.
Verstand van voetbal, beste Lucas. Deze gasten waren niet zo heel goed als voetballers en verstand hebben ze waarschijnlijk al helemaal niet. Waarom zou Cruijff ze willen hebben?

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 28, 2011 7:11 pm

Trab schreef: Ik zou wel willen weten waarom hij niet gewoon assistent kan blijven of een jeugdelftal kan leiden (als ie daar genoegen mee neemt natuurlijk).
Na 12 ambachten en 13 ongelukken is de koek een keer op.

Ajax kon Winter en Schip ook niets interessants meer bieden. Maar de voetbalwereld houdt niet op bij Ajax, toch?!
joey schreef: Ik mag hopen dat VDB dat PR-bureau zelf betaalt? Anders komt het er dus op neer dat Ajax betaalt voor het zwartmaken van Bergkamp in de pers. :excited.gif:
Spin doctor Boog huurt spin doctors in. :excited.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 28, 2011 7:15 pm

LucaS schreef:Dit staat op PN. Iemand de uitzending gehoord?
Net op BNR sportpanel waar toch een aantal redelijk bij Ajax ingevoerden aan de discussie deelnamen, kwam naar voren dat het "plan" van de groep Cruijff maar een paar velletjes A-4 waren met wat redelijk onsamenhangend geheel daarop.
Jaap de Groot schreef het volgende:

Zo werd de clubleiding totaal verrast, toen de oud-spelers met het professioneel uitgewerkte rapport ’Van ongeorganiseerde naar georganiseerde chaos’ op de proppen kwamen. Vooral de uitgewerkte stellingen ’Eenvoud van de organisatie gaan boven complexiteit van de organisatie’ en ’Individu gaat voor team’, gaven feilloos de achilleshiel van het huidige technische beleid aan.

Zeg het maar, Lucas.

LucaS

Bericht door LucaS » ma mar 28, 2011 7:20 pm

Tja, Jaap de Groot is Cruijff. Cruijff zei zelf ook al dat hij een briljant rapport had geschreven. Maar goed, de oneigheid gaat niet over de inhoud van het rapport, de directie heeft bezwaar tegen Bergkamp en tegen het nu verklaren dat ze alles dat de technische beschermelingen in de toekomst zullen verzinnen onverkort zullen uitvoeren.
Het lijkt me dat de Wederopstanding van Ajax niet afhankelijk is van Bergkamp. En op het andere punt heeft de directie natuurlijk helemaal gelijk.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma mar 28, 2011 7:24 pm

Jaap de Groot is een pro-Cruijff ingewijde. Het klopt dus niet dat hij niet weet wat hij met het rapport aanmoet.

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 28, 2011 7:26 pm

LucaS schreef: Het lijkt me dat de Wederopstanding van Ajax niet afhankelijk is van Bergkamp.
Of van Blind en JOR.
En op het andere punt heeft de directie natuurlijk helemaal gelijk.
In 15 jaar 3 landstitels en geen enkele europese semi-final. Het 'gelijk' van al die Nijenrode-figuren ligt niet op het veld i.i.g.

LucaS

Bericht door LucaS » ma mar 28, 2011 7:30 pm

Inderdaad, ook niet van Blind en JOR. De directie is dan ook van plan geen van drieen te ontslaan,

Een voetbalclub tegenwoordig is ook een bedrijf, zeker als het beursgenoteerd is. Inderdaad, de directie moet zich niet te veel met het gebeuren op het veld bemoeien. Net zoals degenen die op het veld geweldig zijn zich niet te veel met het runnen van het bedrijf moeten bemoeien. Zoals dat gaat in het echte leven, er bestaan diverse disciplines waarin specialisten werken, waarbij het succes afhangt van een goede samenwerking tussen de disciplines. maar grappig, je zou haast denken dat jij groot voorvechter bent geworden van arbeiders zelfbestuur! Eruit met de kapitalistische zwijnen!

En ik dacht overigens dat jij mijn suggestie dat vd Boog verantwoordelijk wordt gesteld voor 15 jaar slecht beleid een treurige suggestie vond. Nu zeg je het nota bene bijna letterlijk. alsof vd Boog exact hetzelfde is als Kales. In dat geval is Bergkamp exact hetzelfde als van Basten.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 28, 2011 7:42 pm

wimpey schreef:
LucaS schreef:Dit staat op PN. Iemand de uitzending gehoord?
Jaap de Groot schreef het volgende:

Zo werd de clubleiding totaal verrast, toen de oud-spelers met het professioneel uitgewerkte rapport ’Van ongeorganiseerde naar georganiseerde chaos’ op de proppen kwamen. Vooral de uitgewerkte stellingen ’Eenvoud van de organisatie gaan boven complexiteit van de organisatie’ en ’Individu gaat voor team’, gaven feilloos de achilleshiel van het huidige technische beleid aan.
Ik ben nog steeds niet overtuigd van Cruijff, z'n aanhang en z'n plannen. De Telegraaf probeert met propaganda waar Goebels jaloers op zou zijn, Cruijff te lanceren. Het huidige bestuur is al bijna weggepest met halve waarheden en vage geruchten. En nu schijnt Cruijff een perfect uitgewerkt plan te hebben met vooruitgeschoven pionnen als Jonk en Bergkamp.... :smallgrin.gif:

Laat het hem alsjeblieft gaan doen. Misschien ga ik op m'n bek en blijkt Van den Boog een echte puinzooi te hebben achtergelaten of Cruijff doet Ajax weer terugkeren naar de Europese top. Maar ik wil nou weleens weten of Cruijff de boel echt kan omturnen.
Whitey on the moon.

LucaS

Bericht door LucaS » ma mar 28, 2011 7:54 pm

Cruijff heeft heel onze club in tweeen gespleten. Wat een walgelijke vent

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » ma mar 28, 2011 7:56 pm

BNR is op hand van de huidige directie. De hele dag stond daar in het teken van het afzeiken van Cruijff.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » ma mar 28, 2011 8:00 pm

Oooh wat heeft Johan Derksen het bij het juiste eind. Heerlijk dat er mensen op tv zeggegn wat ze denken en weten. Afzagen die van den Boog!

LucaS

Bericht door LucaS » ma mar 28, 2011 8:10 pm

Derksen is een demagoog die altijd puur op de man speelt. Walgelijke vent. Wat dat betreft lijkt hij op Cruijff, zijn oordeel is afhankelijk van of hij iemand mag of niet.

Plaats reactie