Martin Jol ex-trainer Ajax

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Martin Jol is de nieuwe trainer van Ajax, positief of negatief? Roept u maar...

Ik ben tevreden, een prima keuze.
70
83%
Helaas, dat gaat weer niks worden.
14
17%

Totaal aantal stemmen: 84

martijn401

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door martijn401 » wo nov 10, 2010 1:19 pm

Jol dient kritische Cruijff van repliek
Uitgegeven: 10 november 2010 13:13
Laatst gewijzigd: 10 november 2010 13:14
AMSTERDAM - Ajax-trainer Martin jol reageerde woensdagmiddag uitgebreid op de kritiek die de voorbije dagen neerdaalde op de Amsterdamse club.

© ANP
"Negentig procent is onzin. Op tv is het vaak Pamela Anderson-praat. Amusement. Dat gooien we meteen in de prullenbak", zei Jol.
De kritiek van Cruijff rangschikt Jol niet onder die noemer. "Daar zitten wel dingen in die in de goede richting zitten.''

''Maar ik ben het niet met hem eens dat de directie weg moet. Die zijn de puinhoop van hun voorgangers aan het opruimen. Volgend jaar zijn we de financiële dip waarschijnlijk te boven. Dat is een wereldprestatie. Die mensen verdienen een standbeeld.''

"Cruijff komt al 25 jaar met hetzelfde verhaal. Ook bij Barcelona, Van Gaal heeft daar ook last van gehad. Als hij er zelf zou instappen zou ik dat nog spannend vinden. Maar dat doet hij niet."

Saneren

De prestaties op het veld waren volgens Jol 'tot een paar wedstrijden geleden prima'. "We begonnen met niets, moesten saneren en hebben toch alle doelstellingen gehaald. Geweldig doelsaldo, tien maanden ongeslagen.''
''Nu hebben we twee punten minder dan vorig seizoen, maar komt er druk. Zo werkt het bij Ajax. We hebben nog steeds een goede ploeg. We zijn ermee bezig om dingen te verbeteren. Het komt allemaal best goed."
© NUsport/Bart Vlietstra
nu.nl

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » wo nov 10, 2010 1:41 pm

martijn401 schreef:
Jol dient kritische Cruijff van repliek
Uitgegeven: 10 november 2010 13:13
Laatst gewijzigd: 10 november 2010 13:14
AMSTERDAM - Ajax-trainer Martin jol reageerde woensdagmiddag uitgebreid op de kritiek die de voorbije dagen neerdaalde op de Amsterdamse club.

© ANP
"Negentig procent is onzin. Op tv is het vaak Pamela Anderson-praat. Amusement. Dat gooien we meteen in de prullenbak", zei Jol.
De kritiek van Cruijff rangschikt Jol niet onder die noemer. "Daar zitten wel dingen in die in de goede richting zitten.''

''Maar ik ben het niet met hem eens dat de directie weg moet. Die zijn de puinhoop van hun voorgangers aan het opruimen. Volgend jaar zijn we de financiële dip waarschijnlijk te boven. Dat is een wereldprestatie. Die mensen verdienen een standbeeld.''

"Cruijff komt al 25 jaar met hetzelfde verhaal. Ook bij Barcelona, Van Gaal heeft daar ook last van gehad. Als hij er zelf zou instappen zou ik dat nog spannend vinden. Maar dat doet hij niet."

Saneren

De prestaties op het veld waren volgens Jol 'tot een paar wedstrijden geleden prima'. "We begonnen met niets, moesten saneren en hebben toch alle doelstellingen gehaald. Geweldig doelsaldo, tien maanden ongeslagen.''
''Nu hebben we twee punten minder dan vorig seizoen, maar komt er druk. Zo werkt het bij Ajax. We hebben nog steeds een goede ploeg. We zijn ermee bezig om dingen te verbeteren. Het komt allemaal best goed."
© NUsport/Bart Vlietstra
nu.nl
Blablablabla.. Het voetbal is al tijden dramatisch. De lange ongeslagen reeks maakt het niet beter..Het was alleen een soort van verkeerde spiegel die veel mensen voorgehouden werd. "De resultaten zijn toch prima!" Korte termijn gedachtes!

En het verhaal over het bestuur is onzin. Puinhoop van de voortgangers.. Bullshit. Want ook onder deze mensen werden mega salarissen uitgekeerd en mochten B garnituur een Ajax contract tekenen.

Maarja ik had ook neit verwacht dat Jol zijn beschermers niet gaat afvallen.

Paul1985

Bericht door Paul1985 » wo nov 10, 2010 2:54 pm

Nogmaals een buitenstaander:
Ik vind de verhalen over puinhopen van het verleden opmerkelijk, Jeroen Slop zit er toch al een aantal jaren als financieel directeur. Volgens mij is hij in die hoedanigheid ook verantwoordelijk voor het financiële reilen en zeilen binnen Ajax en dus ook mede verantwoordelijk voor de puinhopen uit het verleden.

Maar goed, ik ben een buitenstaander en weet er het fijne niet van.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo nov 10, 2010 3:35 pm

Daar verbaast iedereen hier zich volgens mij over, hoe het kan dat iemand als Jeroen Slop al jaren kan disfunctioneren, want daar hebben we het toch over?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Paul1985

Bericht door Paul1985 » wo nov 10, 2010 3:39 pm

Duke schreef:Daar verbaast iedereen hier zich volgens mij over, hoe het kan dat iemand als Jeroen Slop al jaren kan disfunctioneren, want daar hebben we het toch over?
Ik wel, vind het in ieder geval opvallend dat Ajax jaar na jaar slechte cijfers presenteert en dat de financieel directeur gewoon mag blijven zitten. Die heeft daar toch zeker een aandeel in gehad.

999

Bericht door 999 » wo nov 10, 2010 3:55 pm

Als we nu eens bij dat financieel plaatje de aankopen van Marco ongedaan zouden kunnen maken .. Ik bedoel dus, in hoeverre heeft MVB zijn stempel doorgedrukt, zijn invloed om deze miskopen Oleguer, Dario Cvitanich, Evander Sno, Rob Wielaert, Miralem Sulejmani, Ismail Aissati (+- 35 miljoen ) binnen te halen.Natuurlijk heeft Slop ook een verantwoordelijkheid hierin.Maar dan moet je de trainer ook noemen ..
Blij met de punten ...

Duke

Bericht door Duke » wo nov 10, 2010 4:11 pm

Die is al weg, dat hoeft niet meer.

Salvador Dali

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo nov 10, 2010 5:19 pm

999 schreef:Als we nu eens bij dat financieel plaatje de aankopen van Marco ongedaan zouden kunnen maken .. Ik bedoel dus, in hoeverre heeft MVB zijn stempel doorgedrukt, zijn invloed om deze miskopen Oleguer, Dario Cvitanich, Evander Sno, Rob Wielaert, Miralem Sulejmani, Ismail Aissati (+- 35 miljoen ) binnen te halen.Natuurlijk heeft Slop ook een verantwoordelijkheid hierin.Maar dan moet je de trainer ook noemen ..
Er is er maar 1 verantwoordelijk en dat is het bestuur inclusief meneer Slop. Ik vind het sowieso belachelijk dat Ajax alleen maar rode cijfers kan schrijven als het de Championsleague haalt. De Chamipionsleague moet een bonus zijn, niet een noodzakelijkheid om rode cijfers te kunnen schrijven. Als er geen geld is, dan is er geen geld. Of meneer Jol of welke trainer dan ook dat nou leuk vind of niet. Het bestuur is hier veels te slap in geweest de laatste jaren en wat mij betreft de enige verantwoordelijke voor de financiele puinhoop die er nu is.

Toppie

Bericht door Toppie » wo nov 10, 2010 5:24 pm

999 schreef:Als we nu eens bij dat financieel plaatje de aankopen van Marco ongedaan zouden kunnen maken .. Ik bedoel dus, in hoeverre heeft MVB zijn stempel doorgedrukt, zijn invloed om deze miskopen Oleguer, Dario Cvitanich, Evander Sno, Rob Wielaert, Miralem Sulejmani, Ismail Aissati (+- 35 miljoen ) binnen te halen.Natuurlijk heeft Slop ook een verantwoordelijkheid hierin.Maar dan moet je de trainer ook noemen ..

Heel simpel, van Basten was niet gekomen als die geen cart blanch zou hebben gekregen had veel geld gescheeld, maar welke trainer heeft Ajax wel rijk gemaakt ? Juist ,LvG , die komt niet meer dus als Jol het niet redt komt Danny red Danny het niet Pietje en zo kan je nog wel ff door gaan. Alle passanten hebben schulden gemaakt sinds die kut schotel en er is te commercieel met deze club omgegaan dus nu zitten we op de blaren. Daarbij komt ook nog een crisis kijken en spelen we jaren geen CL. Slop heeft wel iets te zeggen maar niet alles dit wordt door meerdere mensen bepaald. Het bedrijfs leven is toch anders runnen dan een voetbalclub. Ik denk dat Ajax gewoon 5 jaar met Jol zou door moeten gaan zie je toch op een gegeven moment dat dit gaat werken en niet iedere trainer ontslaan. JC rot op je leeft nog in de jaren 70 en 80 :1evil.gif:

999

Bericht door 999 » wo nov 10, 2010 7:10 pm

Trab schreef:
Er is er maar 1 verantwoordelijk en dat is het bestuur inclusief meneer Slop. Ik vind het sowieso belachelijk dat Ajax alleen maar rode cijfers kan schrijven als het de Championsleague haalt. De Chamipionsleague moet een bonus zijn, niet een noodzakelijkheid om rode cijfers te kunnen schrijven. Als er geen geld is, dan is er geen geld. Of meneer Jol of welke trainer dan ook dat nou leuk vind of niet. Het bestuur is hier veels te slap in geweest de laatste jaren en wat mij betreft de enige verantwoordelijke voor de financiele puinhoop die er nu is.

Slop is eindverantwoordelijk.Maar niet alleen verantwooerdelijk voor het verlies.Dat is voor mij toch iets te gemakkelijk, zo werkt dat niet in de voetballerij.Achteraf kun je constateren dat elke aankoop van MVB bijna niks heeft gebracht.Achteraf, want was Sulejmani de revelatie van het seizoen geworden , Wieleart dat slot op de deur wat we toen nodig hadden, en Aisatti de generaal op het middenveld en AJAX kampioen geworden hadden we deze discussie volgens mij niet gehad.Je hebt gelijk hoor, Slop is verantwoordelijk, maar er zijn ook medeoorzaken te noemen .. en daar hoort mijn inziens MVB ook bij.

Misschien kan je het ook nog wat dikker aanzetten.Ik bedoel waarom heeft MVB NOOIT zijn aankopen aan het voetballen gekregen, want ( ook dan ) had je deze discussie hier niet gehad ..
Blij met de punten ...

Lionel

Bericht door Lionel » wo nov 10, 2010 11:18 pm

Paul1985 schreef:
Duke schreef:Daar verbaast iedereen hier zich volgens mij over, hoe het kan dat iemand als Jeroen Slop al jaren kan disfunctioneren, want daar hebben we het toch over?
Ik wel, vind het in ieder geval opvallend dat Ajax jaar na jaar slechte cijfers presenteert en dat de financieel directeur gewoon mag blijven zitten. Die heeft daar toch zeker een aandeel in gehad.
Precies. Ongelooflijk.
IK GELOOF!!!!!!

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do nov 11, 2010 11:02 am

Woensdag Gehaktdag XXL: Anti-Jol, pro-Cruijff.

Over Jol, over Cruijff, maar vooral over nuance en karretjes waar ik me niet voor wens te laten spannen...

K.
Still alive...

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do nov 11, 2010 9:14 pm

Rishi schreef:
Paul1985 schreef:
Precies. Ongelooflijk.
In dat soort beleid kan ik me nog wel enigzins vinden. Het is geen kruidenierswinkel die ieder jaar winst moet maken. Als het behalen van de CL genoeg is om twee of drie mindere jaren weg te strepen, moet dat kunnen.

CL-deelname is de prijs tegenwoordig. Niet het kampioenschap. Walgelijke realiteit. (maar wat maakt het uit? Wij zijn Ajax. We pakken die knvb beker!)

Lionel

Bericht door Lionel » vr nov 12, 2010 12:43 am

Onzin. Ajax moet ieder jaar winst maken. En als dat niet gebeurd moet het een incident zijn.

Jeroen Slop is gewoon een idioot die er niks van snapt.
IK GELOOF!!!!!!

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » vr nov 12, 2010 8:41 am

het mag na gisteren avond wel duidelijk zijn.. Deze trainer heeft absoluut geen zin om eigen jeugd in te passen. Liever wat spelers die hij zelf heeft binnen gehaald..
Weer op zoek naar een Interim coach..

Arthur

Bericht door Arthur » vr nov 12, 2010 9:15 am

Rishi schreef:Onzin. Ajax moet ieder jaar winst maken.
Dat is natuurlijk ook weer overdreven. Dan zou Ajax altijd bij het eerste de beste goede bod zijn beste speler verkopen en kwam er sportief nog minder van terecht dan nu.

Over een periode van een paar jaar break even draaien is genoeg voor een voetbalclub, maar zelfs daar komen we nu bij lange na niet aan.

FCT-Bantje

Bericht door FCT-Bantje » vr nov 12, 2010 11:09 am

Arthur schreef:
Rishi schreef:Onzin. Ajax moet ieder jaar winst maken.
Dat is natuurlijk ook weer overdreven. Dan zou Ajax altijd bij het eerste de beste goede bod zijn beste speler verkopen en kwam er sportief nog minder van terecht dan nu.

Over een periode van een paar jaar break even draaien is genoeg voor een voetbalclub, maar zelfs daar komen we nu bij lange na niet aan.
Waarom is dat overdreven. Ajax zou elk jaar winst moeten maken en deze winst zou niet moeten komen van de verkoop van spelers. Maw. ook zonder verkopen moet je een positief resultaat kunnen draaien. (Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

De verkoop van spelers is dan de bonus waarmee je de club vervolgens weer kan laten groeien.

Arthur

Bericht door Arthur » vr nov 12, 2010 11:23 am

Wat moet een voetbalclub met winst? Er moet zoveel mogelijk (maar niet teveel) kapitaal op het veld staan.

Daarnaast heb ik het met break even over een langere periode. Als je een jaar besluit te investeren en daardoor in de rode cijfers komt, dan zul je dat dus goed moeten maken door de jaren erop (of liefst ervoor) winst te maken.

Maar de winst zelf is geen doel, want daar hebben alleen aandeelhouders en de belastingdienst wat aan.

LucaS

Bericht door LucaS » vr nov 12, 2010 11:25 am

Je kan nooit groeien op basis van incidentele baten.
I think I lost my fucking headache

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr nov 12, 2010 12:37 pm

Maar je kunt uiteraard wel investeren om op de langere termijn meer winst te maken. En wat Ajax betreft het liefst met het kapitaal op het veld.

Als je zoveel mogelijk financiele winst wilt maken zit je bij de voetballerij in de verkeerde wereld. Daar gaat het niet om. Het gaat erom wat je met het geld doet zodat de club zo hoog mogelijk komt.

Dat jaar-denken heeft niet veel zin bij een voetbalclub, want de resultaten zijn niet mooi gladgestreken over de jaren. Daar zitten toppen en dalen bij. Wel is er de verleiding om als er een overschot aan geld is, dat 'te' snel te investeren in spelers om als club een stapje hogerop te komen. Daar zie je dat Ajax vaak de plank misslaat. Teveel haast.

Niet dat ik ook maar enig idee heb hoe de boekhouding bij Ajax werkt. Als Suarez straks voor de kerst verkocht wordt, is dat dan winst voor 2010? Hoe bepaalt men wat de waarde is van de selectie? Of van de opkomende jeugdspelers? Hoe kun je een hard cijfer vaststellen zonder dat je zwaar aan het inschatten bent?

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » vr nov 12, 2010 1:52 pm

mattie schreef:het mag na gisteren avond wel duidelijk zijn.. Deze trainer heeft absoluut geen zin om eigen jeugd in te passen. Liever wat spelers die hij zelf heeft binnen gehaald..
Eens. Hij heeft het laatste beetje krediet bij mij ook verspeeld. Kan neit wachten dat hij weg is. Gisteren was het moment geweest om jeugdig talent de kans te geven. Eigenlijk al vanaf minuut één.

sander

Bericht door sander » vr nov 12, 2010 3:33 pm

Zlatan Son of God schreef:
mattie schreef:het mag na gisteren avond wel duidelijk zijn.. Deze trainer heeft absoluut geen zin om eigen jeugd in te passen. Liever wat spelers die hij zelf heeft binnen gehaald..
Eens. Hij heeft het laatste beetje krediet bij mij ook verspeeld. Kan neit wachten dat hij weg is. Gisteren was het moment geweest om jeugdig talent de kans te geven. Eigenlijk al vanaf minuut één.
Eens. Laat hij Josefzoon 60 min. warmlopen en zet hij Ooijer en Tainio erin. Onbegrijpelijk. Tevens had hij Blind en Bonevacia kunnen opstellen/kunnen brengen.

Duke

Bericht door Duke » za nov 13, 2010 5:36 pm

Duivels dilemma Jol bij Ajax

AMSTERDAM - Op weg naar AZ (morgen) en PSV (volgende week) kraakt het in de hersenpan van Martin Jol. Elke dag denkt de coach na over welke combinatie de beste kans geeft op een stabieler Ajax. Eén ding is zeker: Als Suarez en El Hamdaoui het voorin samen moeten uitzoeken, zal het een kwestie blijven van alles of niets.

Welke opties heeft Jol voor het probleem voorin?

Optie 1: Doorgaan met Suárez en El Hamdaoui voorin
Morgen speelt Ajax uit bij AZ. El Hamdaoui is na een lichte blessure weer beschikbaar voor het treffen met zijn oude club. De combinatie tussen hem en Suarez heeft tot nu toe precies gebracht wat je ervan kon verwachten. Samen knutselden ze al fraaie aanvallen en doelpunten in elkaar, maar als intuïtieve voetballers kunnen ze ook hopeloos met zichzelf in de knoop liggen.

Feit is dat je bij types als zij een pakket aan plussen en minnen krijgt. De kunst is het héle pakket te accepteren. Met deze twee voorin is Ajax verzekerd van de prijs voor het doelpunt van het jaar. Het publiek ziet een stuk of acht spectaculaire wedstrijden. Maar als elftal zal Ajax nooit een reeks van overwinningen boeken zoals vorig jaar.

Co Adriaanse introduceerde ooit 'systeem Berlijnse muur', toen hij met Ajax in een turbulente fase móest gaan winnen. Twee spitsen voorin, daarachter een dichtgetimmerd middenveld van vijf man met lopers en balafpakkers en bij balbezit twee inschuivende backs (Trabelsi en Maxwell) die de achterlijn haalden. Co won toen wel een hele serie duels. Maar na één forse nederlaag bij Heerenveen stak de kritiek in de vijfde colonne de kop op en gooide het bestuur Adriaanse nog voor de winterstop op straat.

Optie 2: Ster Suárez of ster El Hamdaoui op de bank
Interessant is een parallel met trainer Louis van Gaal. Die kwam er bij AZ nooit echt uit als er met Mounir El Hamdaoui en Jeremain Lens twee intuïtieve spitsen in de opstelling stonden. Hijmaakte daaromde keuze om Lens te laten wachten en werd kampioen.

Nou was Lens bij AZ nog een speler zonder status. Maar wie zou Jol bij Ajax moeten passeren? El Hamdaoui is topscorer en zijn eigen aankoop, Suarez de altijd strijdende aanvoerder. Aan de andere kant: je zal nu Siem de Jong zijn, of Demy de Zeeuw, of Christian Eriksen en vanaf het middenveld telkens moeten anticiperen op twee totaal onvoorspelbare spitsen. Is het toeval dat De Zeeuw goed was bij AZ in de combinatie met El Hamdaoui, en vorig seizoen goed bij Ajax in de combinatie met Suarez, maar geen schim is in de combinatie met alle twee?

Christian Eriksen heeft het voetballende vermogen om middenveld en aanval met elkaar te verbinden, maar hij leefde pas op toen hij donderdagavond tegen Veendam als nummer 10 in de rug van aanspeelpunt Mido acteerde. ,,Het was lekker spelen met een kaatsende spits. In de jeugd bij Ajax speel je zo en bij de Deense nationale ploeg ook,'' zei het talent.

Optie 3: Suárez en El Hamdaoui op de flanken en Mido ertussenin
Als je Suarez en El Hamdaoui er zelf over spreekt, zeggen ze onafhankelijk van elkaar hetzelfde: eigenlijk spelen ook zij allebei het liefst om een aanspeelpunt heen. Dan zijn zij zelf het tweede in plaats van het eerste station bij een aanval. Maar ja, Mido is op dit moment hooguit klaar voor een helftje. En dan ook nog geen 45 minuten om de drie dagen.

Toch heeft Jol al nagedacht over hoe je zoumoeten spelen als El Hamdaoui, Mido en Suarez met z'n drieën de aanval vormen. Dan heb je spelers met loopvermogen nodig die in hun rug al het verdedigende werk oppakken. Siem de Jong zou dat kunnen. De Zeeuw ook. Maar Eriksen bijvoorbeeld weer minder. En kunnen de drie musketiers ook samen tegen PSV? Of tegen FC Twente? Of in de beslissende Champions Leaguewedstrijd in Milaan?

Als coach staat Martin Jol voor een duivels dilemma. Hij zou nog het meest geholpen zijn door een blessure. Geen keuze hoevenmaken en vanzelf de juiste balans zien ontstaan.
www.ad.nl

Salvador Dali

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za nov 13, 2010 10:11 pm

Inderdaad een dilemma, maar het lijkt me duidelijk dat geen van de twee op de bank gaat/moet belanden. Jol moet een manier vinden om ze allebei in te passen. Ik ben in principe een voorstander van spelen met een echte aanspeelpunt voorin, maar Mido is dus nog niet fit genoeg. En het moet nog blijken of hij zijn oude niveau kan halen als hij fit genoeg is. Ik zou het ook jammer vinden als Urby op de bank belandt als El Hamdaoui links voorin gaat spelen, maar bij Urby moet je nog wachten of die hier nog speelt na de winterstop.

En ook met El Hamdaoui en Suarez op de flanken moet je rekening houden met het feit dat ze natuurlijk niet de vleugelspelers zijn die het veld goed breed gaan houden...
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » za nov 13, 2010 11:03 pm

Eens kijken of hij zijn groep gemotiveerd kan krijgen om de 2 thuis nederlagen recht te zetten en dan te bedenken dat je dichterbij kunt komen... en volgende week P thuis
Weer op zoek naar een Interim coach..

Plaats reactie