De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Even dit: ik kan niet oordelen over de exacte invulling van de plannen van Cruijff. Daarvoor zijn er teveel vraagtekens. Maar ik vind dat ze in elk geval een stap in de goede richting zijn. In de plannen van Cruijff herken ik de kernwaarden van Ajax. Ruim baan voor de jeugd, voor het creatieve, voor de clubmensen. Voor zover ik het kan beoordelen staat het voetbal voorop en niet de commercie of de bonus van de directeur.
Misschien zal het een proces van vallen en opstaan worden, maar laten we beginnen bij het begin. De afgelopen vijftien jaar zijn de managers aan de macht geweest. Dat heeft ons niets gebracht. Het is tijd voor een andere benadering.
Misschien zal het een proces van vallen en opstaan worden, maar laten we beginnen bij het begin. De afgelopen vijftien jaar zijn de managers aan de macht geweest. Dat heeft ons niets gebracht. Het is tijd voor een andere benadering.
Het stinkt aan alle kanten!
- Ajaciedjuh
Dat zou zo kunnen zijn, maar dan kom ik terug op de stelling: alles valt en staat met de back-up die dan geregeld is. Dat ze af en toe een vraagje aan Cruijff of andere adept kwijt kunnen is leuk, maar dat gaat niet werken. Als rookie zul je belangrijke vragen vergeten, gewoon omdat je niet weet. Er zal dan een actieve (en kwalitatieve) mentor actief (pro-actief) aanwezig moeten zijn.joey schreef:Vergeet niet dat Cruijff een heel andere benadering van het jeugdvoetbal voorstaat. Bergkamp zal (voor zover ik het heb begrepen) vooral een voortrekkersrol vervullen. Hij zal ook zelf op het veld gaan staan. Verder krijgen de jeugdtrainers meer vrijheid. De BV'tjes op de Toekomst worden opgeheven, trainers gaan samenwerken om de talenten beter te maken.Ajaciedjuh schreef:Joey, vind jij dat een Bergkamp de totale jeugd onder zich kan nemen? En waarop is dat dan gebaseerd?
Cruijff deed in de tachtiger jaren de opleiding erbij. Naast zijn functie als trainer dus. Hij liep rond, observeerde, greep in. Ik denk dat je de rol van Bergkamp meer zo moet zien. Bergkamp zal vooral met voetbal bezig zijn. En hij zal hulp krijgen van Cruijff, reken daar maar op.
@Luuk: daar vergis je je in. Bergkamp is een sterke persoonlijkheid.
Om de financiën gaat het natuurlijk niet bij de jeugdopleiding.
Ik juich het toe dat er wat gebeuren, maar ik heb wel af en toe het gevoel dat de werkelijkheid uit het oog wordt verloren:
- rookies zonder actieve begeleiden is gedoemd om te mislukken;
- er x personen uitsmijten kost een hele duit, los van het feit of je het voor elkaar krijgt.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Maar Ajaciedjuh, is dat niet juist het probleem geweest van het afgelopen decennium? Alle trainers zijn op een rare manier weggegaan, en je maakt mij niet wijs dat al die mensen totaal talentloos waren. Juist op dit moment is er geen back-up. De manager zonder voetbalverstand stelt een trainer aan en als het dan even niet gaat heeft die trainer het gedaan. Ik durf best te voorspellen dat ook Frank de Boer het niet gaat redden als het bij Ajax blijft zoals het is.Ajaciedjuh schreef:Dat zou zo kunnen zijn, maar dan kom ik terug op de stelling: alles valt en staat met de back-up die dan geregeld is. Dat ze af en toe een vraagje aan Cruijff of andere adept kwijt kunnen is leuk, maar dat gaat niet werken. Als rookie zul je belangrijke vragen vergeten, gewoon omdat je niet weet. Er zal dan een actieve (en kwalitatieve) mentor actief (pro-actief) aanwezig moeten zijn.
Juist op dit moment zijn bij Ajax de voetbalmensen de kop van Jut en blijven alleen degenen zitten die zich gedeisd houden en steeds het juiste wiel kiezen. Dát moet veranderen.
Wat de kosten betreft: bij reorganisatie kun je ontslag voor bepaalde werknemers, nietwaar? Ik begrijp dat de functie van JOR komt te vervallen.
- Daily Blind
De rol van Jonk en Bergkamp is het enige verschil van mening tussen JC en het bestuur. En we weten allemaal wel de kwaliteiten van Jonk en Bergkamp. Nou niet om over naar huis te schrijven. Ik ben alleen nieuwsgierig welke namen het bestuur hier willen invullen.
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Ik krijg weer een beetje een ' Van Basten en friends' gevoel en dat stemt me niet positief.
Oh?Zlatan Son of God schreef:En we weten allemaal wel de kwaliteiten van Jonk en Bergkamp. Nou niet om over naar huis te schrijven.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
- Daily Blind
Zeer matige trainers.. Bergkamp is een hobbyist een leifhebber net als Blind. Niet geschikt voor het grote werk! Jonk prima individuele trainer, maar geen manager!Bertje schreef:Oh?Zlatan Son of God schreef:En we weten allemaal wel de kwaliteiten van Jonk en Bergkamp. Nou niet om over naar huis te schrijven.
- Ajaciedjuh
Wij zijn het eens!joey schreef:Maar Ajaciedjuh, is dat niet juist het probleem geweest van het afgelopen decennium? Alle trainers zijn op een rare manier weggegaan, en je maakt mij niet wijs dat al die mensen totaal talentloos waren. Juist op dit moment is er geen back-up. De manager zonder voetbalverstand stelt een trainer aan en als het dan even niet gaat heeft die trainer het gedaan. Ik durf best te voorspellen dat ook Frank de Boer het niet gaat redden als het bij Ajax blijft zoals het is.Ajaciedjuh schreef:Dat zou zo kunnen zijn, maar dan kom ik terug op de stelling: alles valt en staat met de back-up die dan geregeld is. Dat ze af en toe een vraagje aan Cruijff of andere adept kwijt kunnen is leuk, maar dat gaat niet werken. Als rookie zul je belangrijke vragen vergeten, gewoon omdat je niet weet. Er zal dan een actieve (en kwalitatieve) mentor actief (pro-actief) aanwezig moeten zijn.
Juist op dit moment zijn bij Ajax de voetbalmensen de kop van Jut en blijven alleen degenen zitten die zich gedeisd houden en steeds het juiste wiel kiezen. Dát moet veranderen.
Wat de kosten betreft: bij reorganisatie kun je ontslag voor bepaalde werknemers, nietwaar? Ik begrijp dat de functie van JOR komt te vervallen.

Ik denk dat eerder genoemde punten onderschat worden.
Het is toch volkomen begrijpelijk dat de directie zich niet aan de kant laat zetten en zegt dat ze de adviezen ter harte nemen en hun best gaan doen om de adviezen in werking te laten treden. Wat verwacht het kamp Cruijff? Dat de directie aan de kant gaat en alle touwtjes uit handen geeft om straks wel afgerekend te worden!? Dit is op zijn zachts gezegd een onmogelijke eis.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Zullen we even wachten tot het kamp-Cruijff met tekst en uitleg komt? Tot op heden hebben we alleen de versie van VDB gehoord, maar Koopmans heeft al gezegd dat die niet klopt.
Ja, de directie zegt dat zij de adviezen ter harte neemt, enz. Maar is dat ook zo?
Ja, de directie zegt dat zij de adviezen ter harte neemt, enz. Maar is dat ook zo?

Welke adviezen? Of heb je het over de dictaten?
I think I lost my fucking headache
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Jij vindt het niet vreemd dat 2 jongens met nauwelijks ervaring opeens zulke belangrijke posities krijgen? Als ik directeur was zou ik daar ook wel even een nachtje over willen slapen.
Blijkbaar heeft Van den Boog al gezegd dat hij Bergkamp niet in die functie wil.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Kan ik niet beoordelen, EC. Ik vind het niet per definitie fout. De trainers die ons de grootste successen hebben gebracht hadden amper ervaring. Het gaat om capaciteiten.
Ik weet wel dat Dennis Bergkamp een intelligente man is. Zijn integriteit staat voor mij buiten kijf. Hij heeft bovendien alles meegemaakt in het voetbal. Het zegt niet alles, dat weet ik, maar laten we niet doen alsof hij een nobody is.
Maar die mannen kunnen het natuurlijk niet alleen. Maar dat hoeft ook niet, want er zit een hoop knowhow achter deze plannen. In dat opzicht heeft Cruijff geleerd van eerdere ervaringen.
Tja, Cruijff schrijft geen rapport voor de kat z'n ***. Als je van plan bent om je er niets van aan te trekken, zet hem dan meteen buiten.
Ik weet wel dat Dennis Bergkamp een intelligente man is. Zijn integriteit staat voor mij buiten kijf. Hij heeft bovendien alles meegemaakt in het voetbal. Het zegt niet alles, dat weet ik, maar laten we niet doen alsof hij een nobody is.
Maar die mannen kunnen het natuurlijk niet alleen. Maar dat hoeft ook niet, want er zit een hoop knowhow achter deze plannen. In dat opzicht heeft Cruijff geleerd van eerdere ervaringen.
LucaS schreef:Welke adviezen? Of heb je het over de dictaten?
Tja, Cruijff schrijft geen rapport voor de kat z'n ***. Als je van plan bent om je er niets van aan te trekken, zet hem dan meteen buiten.

- Ajaciedjuh
Van voetballer naar trainer, vind ik wel iets anders van voetballer naar manager.joey schreef:Kan ik niet beoordelen, EC. Ik vind het niet per definitie fout. De trainers die ons de grootste successen hebben gebracht hadden amper ervaring. Het gaat om capaciteiten.
Tja, je bedient je toch echt van populistische kreten. De directie is helemaal niet van plan om zich er niets van aan te trekken. Voorzover we nu weten heeft de directie geweigerd om als stroman op te treden voor Bergkamp-Jonk-de Boer, waarvan Cruijff wil dat die de beslissingen nemen die bij de directie thuyis horen, en verwacht dat de directie bij voorbaat daar ja tegen zegt. En wellicht, dat weten we niet zeker, heeft de directie bezwaren tegen Bergkamp. Een naam, daar kan het technische plan niet van afhangen lijkt me.joey schreef:Tja, Cruijff schrijft geen rapport voor de kat z'n ***. Als je van plan bent om je er niets van aan te trekken, zet hem dan meteen buiten.
Verder wil de directie wat nu ter tafel ligt onverkort overnemen.
Daarover verschillen we van mening. Ik ben ervan overtuigd dat de leiding van Ajax álleen praat met Cruijff omdat de ledenraad dat wil. Lees dit eens. Van vier maanden geleden, hè?
Die directeur heeft samen met Cruijff en dat technische platform dat advies toch zelf geschreven / ondertekend?El Clavo schreef:Jij vindt het niet vreemd dat 2 jongens met nauwelijks ervaring opeens zulke belangrijke posities krijgen? Als ik directeur was zou ik daar ook wel even een nachtje over willen slapen.
Volgens mij sprak de leiding van Ajax in het verleden niet met Cruijff omdat Cruijff liever communiceerde via zijn vriendjes bij de T en de VI. Op het moment dat Cruijff wel normaal in gesprek wilde en verantwoordelijkheid wilde nemen, was hij welkom. Jammer alleen dat het een schijnbeweging was, Cruijff wil nog steeds alleen maar ja-knikkers om zich heen.joey schreef:Daarover verschillen we van mening. Ik ben ervan overtuigd dat de leiding van Ajax álleen praat met Cruijff omdat de ledenraad dat wil. Lees dit eens. Van vier maanden geleden, hè?
- Ajaciedjuh
Telesport schreef:Ajax zwijgt over Cruijff
AMSTERDAM - Bij Ajax wilde vrijdag niemand reageren op de ontwikkelingen rond Johan Cruijff. Een gesprek tussen het bestuur en de directie en de legendarische nummer veertien liep donderdagavond op niets uit. Trainer Frank de Boer trainde vrijdagochtend besloten met een kleine selectie omdat veel spelers deze week interlandverplichtingen hebben.
„De trainer wil niks zeggen en de spelers mogen niets zeggen”, aldus een woordvoerder van Ajax. „Verder houden we het bij de verklaring van donderdagavond.”
Cruijff liet donderdag weten dat hij de technische leiding in handen wilde geven van coach De Boer en de oud-internationals Dennis Bergkamp en Wim Jonk. Volgens de clubleiding eist Cruijff de „totale regie”. De directie is echter niet bereid om de verantwoordelijkheid voor het beleid, waaronder het personeelsbeleid, uit handen te geven, zo liet het bestuur weten.
Een spreekverbod voor de spelers. Bweh.
@Luuk: juist de directie heeft een schijnbeweging gemaakt. Dat bericht is duidelijk genoeg.
@Luuk: juist de directie heeft een schijnbeweging gemaakt. Dat bericht is duidelijk genoeg.
- SylvievdVaart
Luuk bij kamp VDB, ik bij kamp Cruijff. Het is gezellig thuis, dat begrijpen jullie wel
Ach, zolang we allen maar bij kamp Ajax zitten...

Ach, zolang we allen maar bij kamp Ajax zitten...

so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Luuk kan beter overstappen. Cruijff zoekt nog een fnanciële man voor Ajax, denk ik zo. 

- SylvievdVaart
Hahaha ik zie het al helemaal voor me! 

so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy
Onzin! Het bericht is inderdaad duidelijk genoeg. De directie is verantwoordelijk voor het beleid en wilde de plannen van Cruijff uitvoeren. Misschien met een andere naam, maar het gaat toch om Ajax en niet om Bergkamp mag ik hopen? Totale regie overdragen aan iemand die geen enkele formele rol binnen de club heeft en die ook niet zal nemen? Een voorstel te belachelijk om ook maar serieus te overwegen.joey schreef:Een spreekverbod voor de spelers. Bweh.
Het is nog steeds gezellig thuis. Anders kijken we gewoon naar Grunn en RKC!
Ik financiele man onder Cruijff? Ik moet er niet aan denken, je bent dan immers niet meer dan buikspreekpop die vooral geen eigen mening en inbreng mag hebben.
Ik financiele man onder Cruijff? Ik moet er niet aan denken, je bent dan immers niet meer dan buikspreekpop die vooral geen eigen mening en inbreng mag hebben.