De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door 999 » wo mei 06, 2009 10:52 pm

'Vallen en opstaan met mooiweervoetballers'

06/05/2009 16:00

Na iets meer dan tien maanden is de samenwerking tussen Ajax en trainer Marco van Basten ten einde. VI.nl zet de enkele opvallende uitspraken van de opgestapte coach op een rijtje.

7/3/2008: Nog voordat hij officieel in dienst is getreden is de hand van Van Basten al zichtbaar bij Ajax. Johan Cruijff, die als adviseur was teruggekeerd in Amsterdam, levert zijn opdracht al snel weer in. 'Wat Johan wilde doen met de jeugdopleiding van Ajax gaat mij te snel, het is me te rigoureus', zei Van Basten. 'Ik ben op zich niet ontevreden met hoe het nu gaat. Maar ik wil eerst bekijken hoe het zit, dat moet ik zelf ervaren en daarna wil ik het op mijn manier doen en in een verantwoord tempo.'

14/7/2008: 'We stonden vandaag met dertig man op het trainingsveld', zegt Van Basten na de eerste training. 'Mij lijkt het goed als de groep wordt teruggebracht tot ongeveer 24 man.' De coach, die aangeeft er nog graag een type Jaap Stam bij te hebben, benoemt Klaas-Jan Huntelaar tot eerste aanvoerder. 'We gaan er vanuit dat hij gewoon bij Ajax blijft. Er is dus ook geen plan B gemaakt voor de spitspositie.'

4/8/2008: Van Basten zet Kenneth Perez, Albert Luque, Jürgen Colin en Laurent Delorge terug naar Jong Ajax. 'We zijn nu drie weken bezig en daarin hebben alle spelers kansen gekregen. In sommige gevallen heeft dat tot nieuwe inzichten geleid.' Perez reageert woedend: 'Fatsoensnormen lijken te zijn verdwenen bij Ajax sinds Van Basten aan het roer is.'

19/9/2008: Ajax begint het seizoen met een 2-1 nederlaag bij Willem II en wint daarna met 1-0 van Roda JC en met 4-1 van Borac Cacak in de eerste ronde van het UEFA Cup-toernooi. 'Als compleet team hebben we al veel progressie gemaakt', zegt Van Basten na afloop van het duel in Servië. 'Uiteindelijk moet er een ervaren, stabiele en gelijkmatige ploeg staan. Maar dat zal heus niet zonder vallen en opstaan gaan. Dat moet je tot op zekere hoogte ook accepteren.'

6/10/2008: Ajax verliest met 5-2 van SC Heerenveen en Van Basten laakt de instelling van zijn spelers. 'Het is onbegrijpelijk dat je je zo laat afslachten. Ik had het idee dat ze voor het eerst in de regen speelden. Zo krijg je de bevestiging dat ze mooiweervoetballers zijn. Het was een wanvertoning. Echt ongelooflijk. Zo'n oorwassing heb ik nog nooit meegemaakt. Beschamend.'


10/1/2009: 'Nee, ik deel de mening - dat AZ het mooiste voetbal van Nederland speelt - niet', zegt Van Basten in een reactie op uitspraken van AZ-middenvelder Demy de Zeeuw. 'Wij hebben ook prima wedstrijden gespeeld, alleen ligt er bij AZ de nadruk op dat ze het graag willen uitspreken. Ik denk dat Ajax één van de favorieten is. Voor ons wordt het nu afwachten of AZ foutjes gaat maken. Wij focussen ons alleen op onszelf, mogen géén misstappen begaan.'

25/1/2009: Die misstappen maakt Ajax wel. Zo verliezen de Amsterdammers met 1-0 in Groningen. 'Ik denk dat dit een cruciaal duel was in de race om het kampioenschap. Maar zolang AZ geen punten verspeelt en wij dat wel doen, wordt het een moeilijk verhaal. In de eerste helft waren we niet fanatiek genoeg en na rust hebben we de kansen niet benut. Te veel spelers gaven niet volledig thuis.'

7/2/2009: Ajax pakt in drie duels slechts één punt en boze supporters komen verhaal halen op het trainingsveld. 'Stoppen schiet wel eens door je hoofd', bekent een geschrokken Van Basten. 'Heb ik er nog zin in na wat er allemaal gebeurt? Aan de andere kant ben ik aan iets begonnen en wist ik al dat veel bij Ajax niet op korte termijn was te veranderen. Ik heb vaker geroepen dat ik de wijsheid niet in pacht heb, nooit gezegd dat ik een wereldtrainer ben.'

12/3/2009: Van Basten houdt vast aan Kenneth Vermeer als eerste keeper. Maarten Stekelenburg moet na een schouderblessure en ziekte plaatsnemen op de reservebank. 'Kenneth heeft een spectaculaire ontwikkeling doorgemaakt. Hij heeft goed gekeept en krijgt nu de beloning voor zijn goede spel in de eerste seizoenshelft en tijdens de laatste weken. Kenneth heeft dit jaar als tweede keeper ook goed gefunctioneerd, is positief geweest. Het is nu aan Maarten om te laten zien dat hij dat ook kan.'

19/3/2009: Ajax wordt in de achtste finale van het UEFA Cup-toernooi uitgeschakeld door Olympique Marseille. 'Dit soort wedstrijden is een goede ervaring voor dit elftal met zoveel jong spul. Nu we zijn uitgeschakeld, ligt de focus volledig op de resterende zeven wedstrijden.'


27/3/2009: De nieuwe algemeen directeur van Ajax Rik van den Boog schept duidelijkheid over de functie van Van Basten. 'Al vrij snel na mijn komst bleek uit gesprekken met Marco dat hij, in tegenstelling tot wat iedereen denkt, helemaal niet de baas over alle voetbalzaken wil zijn. Dus daar heb ik wat in geschoven. De onderdelen waar hij Danny Blind voor heeft aangenomen zoals scouting en de jeugdopleiding, blijven bij Danny.'

17/4/2009: 'AZ is de terechte kampioen', moet ook Van Basten erkennen. De coach kijkt in de aanloop naar de wedstrijd tegen PSV (die Ajax met 6-2 zal verliezen) naar de toekomst van zijn team. 'Als technische staf proberen wij een plaatje te schetsen: aantrekkelijk voetbal en lang meedoen in Europa. Als je hier vier jaar in het eerste hebt gespeeld heb je alles meegemaakt. Hoogte- en ook dieptepunten.'

3/5/2009: 'Ik wil zelf niet weg', zegt Van Basten na de 4-0 nederlaag tegen Sparta. 'Of de directie moet anders willen. Dat kan natuurlijk. Het was dit seizoen vooral heel wisselvallig. We speelden soms goed en dan weer heel slecht. Dan was het technisch weer niet goed en dan lagen er weer problemen op het mentale vlak. We hebben het dus niet goed gedaan en daar ben ik verantwoordelijk voor. Ik zal mezelf dus ook vragen moeten stellen.'

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Monkey Tonk » wo mei 06, 2009 11:12 pm

Van Basten had het volgens mij, publiekelijk en naar de media, niet beter kunnen doen. Niks dan respect.

Ik vond hem als coach van Oranje ook goed, en alleen in de wedstrijd tegen Rusland was hij tactisch de mindere (van Hiddink). Van Basten is een coach die ervan uit gaat dat spelers hem begrijpen. Bij Oranje was dat zo. Bij Ajax niet. Ik blijf erbij dat Ajax, als het in de huisstijl wil spelen, geen bonte lapjeskat van internationaliteiten kan zijn. Dan begin je vanuit een te verbrokkeld geheel. Als het loopt ziet het er aardig uit, maar als het niet loopt gaat iedereen voor zichzelf lopen voetballen; en al snel in de stijl toe die ze van jongsafaan gewend zijn.

De club onderkent dit niet. Het bestuur gooit het 'ook' op de spelersgroep. OK. Kijk dan eens een stap verder. Ik zie liever een paar sterspelers, aangevuld met voetballers uit Amsterdam en de regio (en eventueel een Viking). Als het dan een keer niet loopt zitten die spelers nog steeds allemaal op dezelfde bladzijde.

Het Ajaxvoetbal moet in je zitten. Zonder Amsterdamse branie kom je er niet. De enige voetballers uit een ander land die het bij Ajax meestal goed doen zijn Denen en misschien een verdwaalde Zweed. En een Fin. Ajax zou eens een grafiekje moeten doen van hoe de verschillende nationaliteiten bij de club gepresteerd hebben. Serieus. Hoeveel Oost-Europeanen zijn er nou geslaagd bij Ajax? Twee! Chivu en Vasovic... Over Belgen begin ik niet eens. Een Belgische Amsterdammer? :biggrin.gif:

Wouter
Berichten: 19082
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Wouter » wo mei 06, 2009 11:17 pm

Van Basten was gewoon nog niet klaar voor het grote werk. Hij moet gewoon eerst eens een club als Sparta gaan trainen.

jamie
Berichten: 898
Lid geworden op: zo apr 19, 2009 9:51 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door jamie » do mei 07, 2009 4:18 am

Monkey Tonk schreef:. Serieus. Hoeveel Oost-Europeanen zijn er nou geslaagd bij Ajax? Twee! Chivu en Vasovic... Over Belgen begin ik niet eens. Een Belgische Amsterdammer? :biggrin.gif:
Shota Arveladze
Galasek en Grygera waren ook niet slecht

jamie
Berichten: 898
Lid geworden op: zo apr 19, 2009 9:51 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door jamie » do mei 07, 2009 4:20 am

Wouter schreef:Van Basten was gewoon nog niet klaar voor het grote werk. Hij moet gewoon eerst eens een club als Sparta gaan trainen.
Dat dacht Rijkaard ook. Leuk voor Sparta, kunnen ze gelijk weer degraderen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door 999 » do mei 07, 2009 7:12 am

’Ajax verdient beter’

Van Basten legt schuld bij zichzelf

TRAINER GEEFT HET OP


AMSTERDAM, donderdag

Marco van Basten is als vierde trainer in vijf jaar bijgezet op het trainerskerkhof, dat Ajax is geworden. De oud-bondscoach werd ruim een jaar geleden aangesteld als degene die de rust in Amsterdam zou moeten laten wederkeren, maar gooide gisteren de handdoek in de ring.

Dat deed hij in de perskamer met de elegantie die hem als speler bij Ajax, AC Milan en het Nederlands elftal zo sierde, maar bij de trainer zelden was te bespeuren. „Ik word betaald om resultaten te behalen en als dat niet lukt, moet je stoppen. Ajax verdient beter dan ik heb laten zien. Ik voldoe niet aan de eisen die Ajax stelt. Dat is geen fijne conclusie, maar ik wil er niet voor weglopen”, legde hij de schuld voor het verloren seizoen alleen bij zichzelf.

Drama bij Sparta

Na de onthutsende nederlaag bij Sparta (4-0) knapte er iets bij Van Basten. „Na een aantal dagen dubben, denken en overwegen heb ik besloten mijn functie als hoofdtrainer van Ajax in te leveren. De slechte prestaties van de afgelopen weken, maar eigenlijk de resultaten van het hele jaar zijn dingen die erin hakken.”

Voor het seizoen gaf de spits van weleer aan dat de hele club na vier jaar zonder hoofdprijs weer eens snakte naar de landstitel en dat hij daarvoor wilde zorgen.

Wisselvallig

„Als dat niet lukt, moet je de oorzaak in de eerste plaats bij jezelf zoeken. Ben ik in staat om het individu en het collectief beter te maken? Voor mezelf was ik daar niet van overtuigd. Er zit zoveel wisselvalligheid in deze ploeg”, doelde hij op de nederlagen bij Heerenveen (5-2), Vitesse (4-1), PSV (6-2) en dus Sparta, „dat ik niet denk dusdanige invloed te hebben dat het volgend jaar beter zal gaan.”

„Ik heb er keihard voor gewerkt, maar ik vind het te mager wat ik Ajax breng. Mijn kwaliteiten zijn niet toereikend om met deze groep het verschil te maken.” De suggestie dat hij een wegloper zou zijn door één wedstrijd voor het einde van het seizoen te vertrekken, ontweek hij als een van de tackles van Jürgen Kohler. „We begonnen om kampioen te worden en hebben dat in februari noodgedwongen moeten bijstellen. Doel één weg, doel twee weg. Zondag was de competitie beslist, afgelopen.”

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door 999 » do mei 07, 2009 7:14 am

NOOIT KLIK MET SPELERS

Rollende sneeuwbal niet te stoppen door Marco van Basten


AMSTERDAM, donderdag

Het afscheid van zijn spelers vertelde eigenlijk het verhaal van het ene jaar van Marco van Basten bij Ajax. De trainer liet de Ajacieden, die ’s ochtends gewoon hadden getraind en daarna de lunch nuttigden, om kwart over twee in de kleedkamer komen en vertelde in nog geen tien minuten dat hij komend jaar niet meer voor de groep staat. De spelers kregen een hand en bleven verbijsterd achter. Nooit was er een klik tussen het merendeel van de voetballers en trainer, nooit liet hij binnen de muren van de Amsterdam ArenA de warme Van Basten zien, die tijdens de persconferentie wel was te aanschouwen. „De trainer dacht misschien een niveau te hoog, wist bij ons nooit de gevoelige snaar te raken”, zegt één van hen.

De met klaroengeschal binnengehaalde Van Basten tekende voor vier jaar, mocht in totaal 34 miljoen euro besteden, maar streed al snel een verloren strijd. De eerste aanvaring had plaats in de voorbereiding, was zonder meer te billijken, maar pakte achteraf hoogst ongelukkig uit. De trainer zag het niet zitten in Kenneth Perez, liet de Deen naar FC Twente vertrekken en zag uitgerekend de tukkers het voorrondeticket voor de Champions League voor zijn neus wegkapen.

Perez zou niet de enige blijken, die in botsing kwam met Van Basten vanwege zijn niets en niemand ontziende keuzes. Gabri – onder Van Bastens voorgangers Adrie Koster en Henk ten Cate een van de bepalende spelers – werd lange tijd over het hoofd gezien, terwijl het aantrekken van Rob Wielaert een motie van wantrouwen was voor de later weer van stal gehaalde Oleguer. Bruno Silva kwam helemaal niet in de plannen van de trainer voor en Rasmus Lindgren werd van reserveaanvoerder na zijn blessure wisselspeler. Miralem Sulejmani (aangekocht voor 16,25 miljoen euro) was geen schim van de sterspeler die hij bij Heerenveen was

Veelvuldig kwam het voor dat spelers de ene week in de basis stonden, de week daarna op de tribune zaten, dan weer op de reservebank moesten plaatsnemen en andersom. Veelzeggend was het ook dat Klaas-Jan Huntelaar zich beklaagde over het feit dat de spits van weleer nimmer de tijd nam om apart met zijn steraanvaller te trainen. Jan Vertonghen ontpopte zich tot nieuwe leider, maar werd net zo makkelijk afgeserveerd als ieder ander.

En dan was er – rond de UEFA Cupwedstrijd tegen Olympique Marseille – nog het gegoochel met de keepers, waarbij international Maarten Stekelenburg aan het kortste eind trok. Kenneth Vermeer had tijdens diens blessure lof geoogst, maar zag er de laatste weken bepaald niet sterk uit. Van Bastens beslissing om Stekelenburg onder toeziend oog van duizenden mensen en een horde journalisten de kampioenswedstrijd van Jong Ajax te laten keepen, werd door de doelman als de ultieme vernedering ervaren.

Waar binnen de spelersgroep het gezag van de coach afbrokkelde, leed hij zaterdag 31 januari na de thuisnederlaag tegen Heerenveen (0-1) ook naar buiten toe gezichtsverlies. Een gefrustreerde supporter doopte hem om tot pannenkoek, hetgeen Van Basten in het vervolg van de competitie in elk stadion werd nagedragen.

De opmerkingen van algemeen directeur Rik van den Boog, dat hij Van Basten veelvuldig coachte en dat er aandachtig zou worden gekeken naar de eenzijdige samenstelling van de technische staf, maakten de positie van de coach er niet sterker op. Van Basten kreeg lange tijd het voordeel van de twijfel, omdat hij in de race bleef voor de tweede plaats. Na de beschamende nederlagen tegen PSV (6-2) en Sparta (4-0) en het teleurstellende gelijkspel tegen AZ (1-1) tussendoor, was er geen houden meer aan. Net als na het duel met Vitesse (4-1) werd de Ajax-spelersbus zondag opgewacht door ontevreden fans, die eerder al eens met capuchons op het trainingsveld stonden. De afgelopen dagen kwam Van Basten tot de conclusie dat de sneeuwbal die was gaan rollen, niet te stoppen was.

Van den Boog prees de trainer. „Het is erg bijzonder als je als trainer en mens zo naar jezelf durft te kijken. Als clubleiding hebben we zijn beslissing om te stoppen te respecteren. Hij denkt dat er nog meer nodig is dan hij de selectie kan bieden. Het is bijzonder krachtig als je weet waar je grenzen liggen en dat die zijn bereikt. Dit doet pijn. Het was de intentie het langdurig vol te houden en de verwachting was dat dit met Van Basten kon.” Vlak voor zijn vertrek gaf hij de trainer een groot compliment. „Voor de nieuwe trainer wordt het makkelijker in dit schip te stappen, omdat alle randvoorwaarden om het eerste elftal beter zijn. Dat Marco nu opstapt, is hélemaal niet slap. Ik durf met de hand op mijn hart te zeggen dat hij er álles aan heeft gedaan om er bij Ajax een succes van te maken.”

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door 999 » do mei 07, 2009 7:15 am

Tip voor Ajax-leiding


AMSTERDAM, donderdag

Slechts één kritische kanttekening plaatste Marco van Basten bij de clubleiding van Ajax, met wie hij verder bijzonder prettig zei te hebben samengewerkt. „Het is een verwijt naar de organisatie dat die geen lef heeft getoond om serieus te kijken naar de negatieve invloed van het supportershome naast het trainingsveld. De fans kijken elke dag kritisch, staan zelfs met een megafoon en dat kost ongelooflijk veel energie van de spelers. Ik zeg niet dat Ajax elke dag zoals AC Milan of de Engelse clubs afgeschermd moet trainen. Maar het is belangrijk dat een club wanneer een trainer dat wil in rust kan trainen, op weg naar betere resultaten en een hechtere ploeg.”

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11441
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Toppie » do mei 07, 2009 7:34 am

999 schreef:
Tip voor Ajax-leiding


AMSTERDAM, donderdag

Slechts één kritische kanttekening plaatste Marco van Basten bij de clubleiding van Ajax, met wie hij verder bijzonder prettig zei te hebben samengewerkt. „Het is een verwijt naar de organisatie dat die geen lef heeft getoond om serieus te kijken naar de negatieve invloed van het supportershome naast het trainingsveld. De fans kijken elke dag kritisch, staan zelfs met een megafoon en dat kost ongelooflijk veel energie van de spelers. Ik zeg niet dat Ajax elke dag zoals AC Milan of de Engelse clubs afgeschermd moet trainen. Maar het is belangrijk dat een club wanneer een trainer dat wil in rust kan trainen, op weg naar betere resultaten en een hechtere ploeg.”
Tip van mij, neem nou iemand die wel een elftal kan laten draaien en Ajax voetbal laat zien met automatisme en pressie voetbal. Ik heb alleen nog maar depressie voetbal gezien. :hypocrite.gif:

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Baseman » do mei 07, 2009 7:36 am

Ik begrijp jullie wel, maar het blijft een beetje vreemd om iemand juist meer te gaan bewonderen (of juist meer respect te hebben voor iemand) die zichzelf afserveert maar ondertussen wel Cruijff weggejaagd heeft, tientallen miljoenen uit heeft mogen geven, rigoreuze beslissingen heeft gemaakt en Ajax weer een verloren seizoen heeft bezorgd...

Een mooie analyse van Van Basten, maar ik kan niet echt zeggen dat ik nu zoveel nieuws heb gehoord. Bij Oranje had hij geluk dat enkele spelers het heft in handen namen, want ook daar maakte hij dezelfde fouten. Toen vond hij echter dat hem geen blaam trof.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11441
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Toppie » do mei 07, 2009 7:54 am

Baseman schreef:Ik begrijp jullie wel, maar het blijft een beetje vreemd om iemand juist meer te gaan bewonderen (of juist meer respect te hebben voor iemand) die zichzelf afserveert maar ondertussen wel Cruijff weggejaagd heeft, tientallen miljoenen uit heeft mogen geven, rigoreuze beslissingen heeft gemaakt en Ajax weer een verloren seizoen heeft bezorgd...

Een mooie analyse van Van Basten, maar ik kan niet echt zeggen dat ik nu zoveel nieuws heb gehoord. Bij Oranje had hij geluk dat enkele spelers het heft in handen namen, want ook daar maakte hij dezelfde fouten. Toen vond hij echter dat hem geen blaam trof.
He Baseman bel jij Jan Reker en Huub Stevens effe misschien willen die naar je luisteren.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Baseman » do mei 07, 2009 8:19 am

Wat een geweldig niveau heb je toch Toppie :drecul.gif:

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11441
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Toppie » do mei 07, 2009 8:30 am

Baseman schreef:Wat een geweldig niveau heb je toch Toppie :drecul.gif:
:excited.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Jöhnk » do mei 07, 2009 11:45 am

Aaf Brandt Corstius:
Een scherp oog voor de mentale ontwikkeling van Marco

Aaf Brandt Corstius | 7 mei 2009


Als je geen natuurlijke interesse hebt in een onderwerp, en er heel ver vanaf staat, kun je er soms een heldere visie op hebben. Juist omdat je het niet aanhoudend volgt.

Dat heb ik met voetbal. Ik heb, volgens mij, een scherp oog voor de mentale ontwikkeling van Marco van Basten door de jaren heen. Juist omdat ik hem door de jaren heen eigenlijk maar twee keer heb opgemerkt. De eerste keer dat ik Marco opmerkte, was ik nog jong, en hij ook, en toen was hij een blakende, succesvolle voetbalgod. De tweede keer dat ik hem opmerkte, nu, in 2009, ben ik oud, en hij ook, en is hij veranderd in een rimpelige, kalende trainer met burn-out written all over his face.


Daartussendoor heb ik Marco niet gevolgd, en daarom is de tegenstelling zo schrijnend. En begrijp ik zo goed dat hij stopt als trainer van Ajax.

Ik begreep het trouwens nóg beter toen ik Rik van den Boog, de directeur van Ajax, een tijdje had horen praten in de persconferentie die hij gistermiddag samen met Marco gaf. Rik van den Boog is zo’n moderne manager die op managerscursus is geweest, en die druk is met de psyche van de mensen die onder hem werken. Dat soort bazen zijn de ergsten die er bestaan.

Rik bleek dol op twee termen: het schip en de spiegel.

Het schip, dat was Ajax. Het schip was stabiel, het schip zwalkte niet, en Rik vroeg zich elke dag af: ‘Kunnen wij alles brengen wat dit schip nodig heeft?’ Dat het daarom zo toepasselijk was dat John van ‘t Schip nu de training overnam, daar besteedde dan weer niemand aandacht aan. Jammer.

De spiegel kwam ook veelvuldig terug. Rik had er veel respect voor dat Marco ‘als trainer, en ook als mens’ zo lang, en goed, en eerlijk ook, in de spiegel had gekeken. En dat hij ‘heel veel heen en weer gekaatst en gespiegeld had met zichzelf’. (Dit leek me trouwens nog best moeilijk. Zelfs voor een ex-profvoetballer.) En Rik had op zijn beurt ook veel gespiegeld met Marco. Gisterochtend nog, toen Marco zijn baan kwam opzeggen bij Rik. „Natuurlijk probeer je dan nog te spiegelen,” zei Rik. „Je vraagt: ‘Weet je wat je zegt, weet je wat je voelt?’”

Misschien was het projectie, maar ik had het idee dat Marco op dat moment een beetje over zijn nek ging, in zijn lamswollen trui.
http://www.nrcnext.nl/columnisten/2009/ ... van-marco/

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door 999 » do mei 07, 2009 4:21 pm

Cruijff: Opstappen Van Basten triest

Voor Johan Cruijff kwam het opstappen van Marco van Basten bij Ajax als een donderslag bij heldere hemel. "Voor mij was het net zo'n grote verrassing als voor iedereen toen ik gisteren hoorde dat hij de club ging verlaten", zei de voetballegende.


"Triest vind ik dat", vervolgde Cruijff tegenover de camera's van Novum. "Jammer, heel jammer. Ik denk dat hij veel meer had kunnen doen voor het Nederlandse voetbal."

Cruijff vindt vooral ook dat Van Basten nu te hard wordt afgerekend op zijn falen als trainer. "Vaak verliezen de mensen het verleden een beetje uit het oog. Van Basten is dus vier jaar bondscoach van het Nederlands elftal geweest. Dat is natuurlijk een totaal ander bedrijf, ander vak, op bijna elk onderdeel, als dat je trainer bent bij een club", verdedigde hij zijn 'voormalige vriend'.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door LucaS » do mei 07, 2009 5:47 pm

999 schreef:"Triest vind ik dat", vervolgde Cruijff tegenover de camera's van Novum. "Jammer, heel jammer. Ik denk dat hij veel meer had kunnen doen voor het Nederlandse voetbal."
Klinkt een beetje als Marc Dutroux die zegt dat Florence Nightingale eens wat vriendelijker tegen kinderen moet doen.
I think I lost my fucking headache

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Ronald! » do mei 07, 2009 5:53 pm

Galliani: Van Basten Has The Right Pedigree To Coach Milan

Adriano Galliani has suggested that the Dutch hero could be coach of the Milanese giants in the future...

6 May 2009 17:11:44

Marco van Basten quit as head coach of Ajax on Wednesday, after enduring a disappointing season in charge of the club.

The former Milan legend, only took charge of Ajax after Euro 2008, but has already been linked with the hot seat at AC Milan only hours after leaving the Dutch outfit.

Milan vice-president Adriano Galliani has admitted that the Dutchman has the credentials to be at the helm of the Rossoneri, but was quick to reiterate his faith in current boss Carlo Ancelotti.

"Van Basten has the right pedigree to coach Milan, but for now we have Ancelotti who is doing a great job," was his statement to Sky in the aftermath of the Dutchman's departure from the Eredivisie outfit.

His latest comments will be sure to start the rumour mill turning again as Ancelotti continues to be linked with moves to Real Madrid and Chelsea and a successor will be needed should he depart the San Siro this summer.

Adam Scime, Goal.com
:smallgrin.gif: Think again.

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door wimpey » do mei 07, 2009 6:54 pm

Baseman schreef:Ik begrijp jullie wel, maar het blijft een beetje vreemd om iemand juist meer te gaan bewonderen (of juist meer respect te hebben voor iemand) die zichzelf afserveert maar ondertussen wel Cruijff weggejaagd heeft, tientallen miljoenen uit heeft mogen geven, rigoreuze beslissingen heeft gemaakt en Ajax weer een verloren seizoen heeft bezorgd...
Van Basten steekt de hand in eigen boezem. Een zeldzaamheid in de voetballerij. Iemand als Jan Reker doet net alsof z'n neus bloedt. Die kleeft aan z'n stoel.

MvB is geen geweldige trainer, wel een geweldige persoonlijkheid. Eerlijk, hard voor zichzelf en niet natrappend. MvB heeft de naam afstandelijk te zijn. Op mij komt hij vooral kwetsbaar en sensibel over.

Hij zal een heel moeilijk jaar hebben gehad. Kreeg geen grip op de mensen waarmee hij werkte. Hij werd voortdurend gecorrigeerd door z'n baas. Moest z'n omgangsvormen aanpassen. Het lijkt me dat vooral dát er flink in hakt. Aangevallen worden op een elementair deel van je persoonlijkheid.

Hij zou de door hem verkozen staf hebben moeten aanpassen. De hem voor ogen staande speelwijze hebben moeten aanpassen. Hij zou een stroman zijn geweest. Uitvoerder van andermans plannen. Op een manier die z'n baas voor ogen stond. Hij zou z'n gezicht hebben verloren. En dus heeft hij de enige juiste beslissing genomen.

Als mens is hij wat mij betreft kaarsrecht overeind gebleven. Jammer dat de mythe enigszins is afgebrokkeld. Wanneer hij zich van de voetballerij afzijdig zou hebben gehouden, had hij de beste trainer ter wereld kunnen worden.

Hopelijk voelt hij in de toekomst niet de drang om het nog eens als trainer te proberen.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Aristides » vr mei 08, 2009 10:01 am

Baseman schreef:Ik begrijp jullie wel, maar het blijft een beetje vreemd om iemand juist meer te gaan bewonderen (of juist meer respect te hebben voor iemand) die zichzelf afserveert maar ondertussen wel Cruijff weggejaagd heeft, tientallen miljoenen uit heeft mogen geven, rigoreuze beslissingen heeft gemaakt en Ajax weer een verloren seizoen heeft bezorgd...

Een mooie analyse van Van Basten, maar ik kan niet echt zeggen dat ik nu zoveel nieuws heb gehoord. Bij Oranje had hij geluk dat enkele spelers het heft in handen namen, want ook daar maakte hij dezelfde fouten. Toen vond hij echter dat hem geen blaam trof.
Je hebt helemaal gelijk, had MvB een jaar geleden maar zoveel zelfkennis gehad.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Michael_B » vr mei 08, 2009 10:18 am

Ook opvallend trouwens: Rijkaard heeft Oleguer bij MvB aangeraden afgelopen zomer. Was een stabiel zekerheidje, aldus Rijkaard.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Cluijffert » vr mei 08, 2009 12:16 pm

Aristides schreef:
Baseman schreef:Ik begrijp jullie wel, maar het blijft een beetje vreemd om iemand juist meer te gaan bewonderen (of juist meer respect te hebben voor iemand) die zichzelf afserveert maar ondertussen wel Cruijff weggejaagd heeft, tientallen miljoenen uit heeft mogen geven, rigoreuze beslissingen heeft gemaakt en Ajax weer een verloren seizoen heeft bezorgd...

Een mooie analyse van Van Basten, maar ik kan niet echt zeggen dat ik nu zoveel nieuws heb gehoord. Bij Oranje had hij geluk dat enkele spelers het heft in handen namen, want ook daar maakte hij dezelfde fouten. Toen vond hij echter dat hem geen blaam trof.
Je hebt helemaal gelijk, had MvB een jaar geleden maar zoveel zelfkennis gehad.
Dat je kan niet MvB aanrekenen als wel de vorig management!
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door LouisXIV & co » vr mei 08, 2009 1:00 pm

Mooie analyse vandaag in Trouw:
Marco speelt geen toneel

Zijn afscheid bij Ajax typeert het karakter van Marco van Basten. Hij wil zijn onafhankelijkheid en neemt een gedeukt imago op de koop toe.

Marco van Basten toonde zich achter de microfoon in de perszaal van de Arena voor even de wereldster van weleer. Concessieloos verwoordde hij zijn gedachten in een koel betoog vol zelfverwijt. Hij had zichzelf gewogen en te licht bevonden om nog langer trainer van Ajax te zijn. „Ik ben gewoon niet goed genoeg.”

Zijn gezicht bleef tijdens het relaas strak in de plooi. Toen de zaal verbaasd reageerde, brak eventjes een glimlach door. Hij weigerde de schuldvraag te verleggen naar de directie of de spelersgroep. Een grondige zelfanalyse stond aan de basis van zijn beslissing. Niemand oefende enige invloed uit op dit denkproces.

Zo verklaarde hij zijn onbegrepen werkwijze. Van Basten kreeg het verwijt slecht te communiceren met de selectie. Hij miste de warmte en het inlevingsvermogen om voetballers voor zich te winnen. Met zijn afscheidsrede beargumenteerde hij ind irect deze handelswijze. Wie bikkelhard voor zichzelf is, schrikt er niet voor terug ook anderen op fouten te wijzen.

Deze verborgen boodschap plaatste zijn zelfkritiek in een interessant daglicht. Vond hij zijn capaciteiten werkelijk tekortschieten of kon hij het niet opbrengen zichzelf te verloochenen? De waarheid ligt ergens in het midden. Zeker is dat hij zich geen andere stijl van leiderschap wilde aanmeten.

Het wankele elftal had behoefte aan bemoedigende woorden, een arm om de schouder of geveinsde empathie. Van Basten kon en wilde geen toneelspelen. Vleien als Guus Hiddink, Leo Beenhakker en José Mourinho vond hij niet passend. In zijn belevenis moet topsport worden bedreven zonder franje. Zo gedijde hij als speler ook het beste.

Als bondscoach van het Nederlands elftal deed hij een mislukte poging een losse sfeer te kweken. Laatkomers moesten een mop vertellen, ten overstaan van de hele groep. Deze vondst om op speelse wijze van de harde lijn af te wijken viel niet in goede aarde. De internationals voelden zich vernederd voor het oog van de natie.

Bij Ajax waagde hij zich niet aan dergelijke improvisaties. Van Basten begon zijn loopbaan als clubtrainer zoals hij die als speler afsloot: meedogenloos. Kenneth Perez ondervond dit als eerste. De Deense spelmaker kreeg kort voor de start van de competitie te horen dat voor hem in Amsterdam geen plaats was. Behalve een gebrek aan een loopvermogen, wekte zijn weerbarstige karakter wrevel.

Van Basten veranderde in het vervolg niet van koers. Namen uit het verleden telden niet meer. Het leverde een legioen van gekwetste zielen op. Wie de ene week begon als aanvoerder, kon een volgend duel zomaar op de tribune zitten. Spelers voelden zich pionnen op het bord van de meester.

Deze klinische methode kwam niet onverwacht. Als pupil hield Van Basten logboeken bij. Daarin schreef hij zijn doelpunten, gevolgd door een waardeoordeel. Op jonge leeftijd legde het talent zichzelf al langs de meetlat. Zo behield hij zijn focus, jubelende kritieken van omstanders ten spijt. Het bracht hem naar de wereldtop.

Zelfs tijdens de legendarische EKfinale in West-Duitsland deed hij dat. Van Basten had zojuist tegen de Sovjet-Unie een van de mooiste doelpunten uit de historie gemaakt. Een hoge voorzet van Mühren volleerde hij volmaakt over de bedremmelde doelman Dasajev. De spits benaderde de perfectie. Timing, balans, de wreeftrap, de boog, de inslag en de synchrone landing op beide voeten. Alles klopte.

Van Basten raakte in extase, rende over de sintelbaan van het Olympiastadion en liet zich toejuichen door het dolenthousiaste publiek. Lang duurde de zegetocht niet. Terwijl zijn medespelers hem probeerden te omhelzen, betrok zijn gelaat. De scheidsrechter had gefloten voor de aftrap. Met een vingerwijzing riep hij Oranje tot de orde. Er moest gevoetbald worden.

De regie gaf Van Basten nooit uit handen. Alleen hij bepaalde wat er rondom hem gebeurde. Dit leverde de spits in zijn actieve carrière weinig vrienden bij de vaderlandse pers op. Eenmaal aangekomen in de lounge van ainingscentrum Milanello van AC Milan kon hij zo maar een interview afzeggen. „Kom morgen maar terug”, waren zijn gevleugelde woorden. „Mijn hoofd staat er nu niet naar.”

Het hield er weinig vleiende bijnamen aan over. Zelf haalde hij zijn schouders op over zijn nukken. Het journaille begreep duidelijk niet wat er kwam kijken bij het leven van een professional. Niet zij, maar hij werd elk weekeinde afgerekend op zijn bijdrage aan een wedstrijd. Daarvoor wilde hij geen verantwoording afleggen.

Frank Rijkaard en Ruud Gullit, die met Van Basten het illustere upertrio vormden, gingen soepeler om met de aandacht. Gullit toonde zich altijd bereid voor een praatje. Om het even waarover. Van Basten trok alleen zijn mond open als het er werkelijk toe deed en voetbal het espreksonderwerp was.

Dergelijke stelregels keren steeds terug in het leven van Van Basten. Het getob met zijn verwoeste rechterenkel vormde daarop geen uitzondering. Hij wilde zelf het einde van zijn carrière bepalen. Om dit mogelijk te maken, onderging de technicus de meest verschrikkelijke operaties. Helaas liet het onwillige gewricht zich niet temmen door zijn wilskracht.

Op 17 augustus 1995 namVan Basten afscheid in San Siro, het stadion van Milaan. Zijn ereronde en het ovationele applaus van de tifosi raakten zelfs de grootste hardliner. Coach Capello kon in de dug-out zijn tranen niet bedwingen. Een van de grootste spelers uit de clubhistorie nam strompelend afscheid.

Gebroken door de vruchteloze inspanningen keerde Van Basten het voetbal jarenlang de rug toe. Buiten het zicht van de camera’s doodde hij de tijd op de golfbaan. Hoe mensen ook aan hem trokken, hij liet zich niet verleiden tot bezigheden die herinneringen aan zijn sport oprakelden. Ook als gestopte prof behield Van Basten onafhankelijkheid
van geest.

Toen hij besloot de trainerscursus te volgen, veranderde dit niet. Van Basten liet zich niet souffleren. Als bondscoach nam hij alleen advies van Johan Cruijff aan, de man die iets van zichzelf in hem erkende. Ze deelden een visie over voetbal en begrepen elkaar blindelings. Opmerkingen van anderen stuitten op een pantser van onverschilligheid.

Ondanks hun band kon ook Cruijff hem niet besturen. Dat bleek vorig jaar, toen beide mannen een aanvaring hadden. Cruijff had zijn diensten bij Ajax aangeboden en wilde met steun van Van Basten de jeugdopleiding op de schop nemen. Zijn protegé vond dit te ver gaan, waarna Cruijff hem én de club de rug toekeerde.

Op eigen kracht gaf Van Basten, met steun van vrienden en oud-collega’s Van ’t Schip en Witschge, vervolgens invulling aan zijn taak. Toen de prestaties tegenvielen, kreeg hij bijstand van de nieuwe algemeen-directeur Van den Boog. Van hem kon hij dit wel velen.

Na een voortijdig gestrande carrière als profvoetballer had Van den Boog zich via het zakenleven financieel onafhankelijk gemaakt. Dat versoepelde het contact. Van Basten zag
in hem een gelijke. Net als hij, kon en durfde Van den Boog zijn eigen koers te varen. Er zat geen ruis op de lijn, afkomstig van derden.

Desondanks kon Van den Boog niet verhinderen, dat Van Basten tot tweemaal toe verantwoording moest afleggen aan een meute supporters. Noodgedwongen moest Van Basten de regie in handen geven van een stel opgeschoten lui met capuchonnetjes. Die vernederingen raakten hem diep. Na de zeperd bij Sparta afgelopen zondag was de wereld hier getuige van. Met gesloten ogen sprak hij de massa toe voor de spelersbus.

Afgezien van de tegenvallende resultaten speelde dit laatste onderonsje zeker mee in zijn beslissing te stoppen als hoofdtrainer. Van Basten voelde zich bedreigd in zijn onafhankelijkheid. Tijdens de persconferentie in de Arena nam hij het heft stevig terug in handen. Sierlijk als in zijn beste dagen kondigde Van Basten zijn afscheid aan. En de toekomst? „Daar denk ik rustig over na. Jullie merken het wel.”

© Trouw/Geert Langendorff
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Vedette-10- » vr mei 08, 2009 2:49 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door LucaS » vr mei 08, 2009 4:25 pm

Ach ja, Cruijff meent weer wat over Ajax te moeten roepen vanaf zijn hemelse troon. Als ie nou gewoon zijn klep eens houdt.
I think I lost my fucking headache

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Vedette-10- » vr mei 08, 2009 4:26 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie