De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Die Willy van der Kuijlen is toch ook een beetje een sullige man? 

Precies. Die houdt zijn mond, zelfs als de directie PSV naar de knoppen helpt. Van der Kuijlen is de slimste niet, heb ik begrepen.
Het stinkt aan alle kanten!
Lulletje rozenwater. Mag met nieuwe spelers op de foto.Peter schreef:Die Willy van der Kuijlen is toch ook een beetje een sullige man?

Kleine Tiny beschrijft betrokkenheid als een oogje toedrukken wanneer je als clubicoon ziet dat je club naar de kloten wordt geholpen. Prima.
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
mooi mooi het zagen is begonnen999 schreef:AMSTERDAM – De eerste vergadering van de ledenraad van de vereniging Ajax met de nieuwe voetbalbezetting heeft direct geleid tot een serieus verschil van inzicht met het bestuur van de club, tevens commissarissen van de NV Ajax. De ledenraad wil drie onafhankelijke commissies (techniek, financiën, structuur & cultuur) installeren om het laatst gevoerde beleid te beoordelen en een zekere zeggenschap te krijgen en verantwoordelijkheid te dragen voor toekomstig beleid. Bestuursvoorzitter Uri Coronel ziet hier niets in en wil niet verder gaan dan klankbordgroepen vanuit de ledenraad. Zij kunnen advies geven aan de beleidsbepalers, die daar vrijblijvend mee om kunnen gaan.
Dit lijkt voor de meerderheid van de ledenraad (zij vertegenwoordigen de leden van de vereniging Ajax als meerderheidsaandeelhouder van de NV Ajax) niet te accepteren. Evenals Coronels voorstel om directieleden en commissarissen die ‘klankbordgroepen’ te laten leiden. Met zo’n structuur verandert er in feite niets aan de huidige situatie en beoordelen directeuren en commissarissen hun eigen beleid. Overigens zag directeur Rik van den Boog zo’n rol voor hem weggelegd in de technische commissie. Omdat beide partijen niet wilden wijken, komt het onderwerp ook de volgende ledenraadsvergadering aan de orde. Overigens kan Aron Winter als nieuwe technischdirecteur van FC Toronto gewoon in de ledenraad van Ajax blijven zitten. Dit, omdat hij niet werkzaam is in dezelfde competitie als waarin Ajax uitkomt. Zelf wil Winter graag in het Ajax-orgaan blijven zitten, zoveel vergaderingen als mogelijk bijwonen en desnoods op en neer reizen vanuit Toronto.

Weer op zoek naar een Interim coach..
Ik neem aan dat Coronel zal opstappen. Tenzij de ledenraad toegeeft, maar die kans lijkt me niet groot.
Coronel weet heel goed wat er kan gebeuren als die commissies tot harde conclusies komen. Zo heeft hij zelf de macht gegrepen.
Coronel weet heel goed wat er kan gebeuren als die commissies tot harde conclusies komen. Zo heeft hij zelf de macht gegrepen.

Coronel hoeft niet op te stappen, de ledenraad (Aandeelhouders) kunnen Coronel wegsturen
I think I lost my fucking headache
Goed, dan sturen ze hem weg. Komt op hetzelfde neer. Maar ik denk dat hij zelf zijn conclusies trekt, hem kennende.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de heren van de directie zitting nemen in die commissies. Dan controleren ze zichzelf. Stel je voor, zeg. Ik begrijp niet dat ze dat dúrven voorstellen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de heren van de directie zitting nemen in die commissies. Dan controleren ze zichzelf. Stel je voor, zeg. Ik begrijp niet dat ze dat dúrven voorstellen.
De ledenraad controleert het bestuur toch? Ik vind die commissies die er zouden moeten komen een beetje vaag.
Moeilijk om er iets van te vinden met de informatie die we hebben.
Nee, ze controleren de directie. Het is zeer gebruikelijk dat controle commissies uit leden van de RvC bestaan. Ter illustratie een stuk uit de code voor banken:joey schreef:Goed, dan sturen ze hem weg. Komt op hetzelfde neer. Maar ik denk dat hij zelf zijn conclusies trekt, hem kennende.
Het beleid wordt gemaakt door de directie en gecontroleerd door de RvC. Formeel heeft Coronel dus gewoon gelijk.Bij zijn toezicht besteedt de raad van commissarissen bijzondere aandacht aan het risicobeheer. Iedere bespreking van het risicobeheer wordt voorbereid door een risico- of vergelijkbare commissie, die daartoe door de raad van commissarissen uit zijn midden is benoemd.
Laatst gewijzigd door LucaS op do jan 06, 2011 1:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
I think I lost my fucking headache
Die mensen hebben niet zoveel tijd in dit project gestoken om genegeerd te worden.joey schreef: Tenzij de ledenraad toegeeft, maar die kans lijkt me niet groot.
Waar zijn Boog en Coronel bang voor? Half NL weet inmiddels dat ze geen voetbalcompetentie hebben. Het gaat al jaren slecht met Ajax, zij hebben het probleem niet verholpen (eerder verergerd). Waarom dat tóch hardnekkig blijven proberen om de scepter te zwaaien? Ze achten hun eigen interesses en ego groter dan het clubbelang blijkbaar...
Héél Nederland weet dat, maar zelf lijken ze het nog niet door te hebben.wimpey schreef:Die mensen hebben niet zoveel tijd in dit project gestoken om genegeerd te worden.joey schreef: Tenzij de ledenraad toegeeft, maar die kans lijkt me niet groot.
Waar zijn Boog en Coronel bang voor? Half NL weet inmiddels dat ze geen voetbalcompetentie hebben. Het gaat al jaren slecht met Ajax, zij hebben het probleem niet verholpen (eerder verergerd). Waarom dat tóch hardnekkig blijven proberen om de scepter te zwaaien? Ze achten hun eigen interesses en ego groter dan het clubbelang blijkbaar...
Ze hebben er een rotzooi van gemaakt, dus ze zitten er niet op te wachten dat hun beleid tegen het licht wordt gehouden.
VDB moet zijn carrière redden na het échec van TEG.
Ja, maar het gaat er mij meer om hoe Joey aan het generaliseren was.Peter schreef:Die Willy van der Kuijlen is toch ook een beetje een sullige man?
Van der Kuijlen bemoeit zich niet met zaken waar hij minder/geen verstand van heeft, hem hoor je dus niet over beleidszaken. Daarbij vindt hij dat hij niet in de positie is om de directie te vertellen wat ze moeten doen.joey schreef:Die houdt zijn mond, zelfs als de directie PSV naar de knoppen helpt. Van der Kuijlen is de slimste niet, heb ik begrepen.
Daar kunnen meerdere ex-spelers een voorbeeld aan nemen. Triest dat er hier door sommigen meteen zo denegrerend over gesproken moet worden.
Niet iedereen is zo hoogbegaafd als Cruijff en weet over ieder onderwerp alles beter

Cruijff is uniek.
Sanders meent denigrerend over Ajax en Cruijff te moeten praten, Baseman. Dus wie begint er nou?

Sanders meent denigrerend over Ajax en Cruijff te moeten praten, Baseman. Dus wie begint er nou?

Sanders maakt een grapje, dat kan ik van jouw opmerking niet zeggen...daarbij blijft het natuurlijk erg apart dat zo ongeveer iedereen hier kritiek had op de manier van communiceren van Cruijff en de directie, maar dat iemand buiten Ajax daar blijkbaar niets over mag zeggen.
Een grapje? Scoren bij de achterban noem ik dat.
Waarom zou die man het over Ajax moeten hebben?

Waarom zou die man het over Ajax moeten hebben?
Eigen Kijk: Cruijff bij Ajax AMSTERDAM - Gloort of dreigt er de komende week iets bij Ajax? De ledenraad komt weer bijeen en boven aan de agenda staat de invoering van drie platforms, die de club gaan doorlichten. Zeg maar een extra check na het veelbesproken interne onderzoek van de commissie-Coronel.
De platforms richten zich op technische zaken, financiën en de clubstructuur. Er bestaat een reële kans, dat Johan Cruijff de leiding van het technische platform op zich neemt en daarmee geeft de beroemdste Ajacied verder invulling aan zijn verantwoording om de club uit de gevarenzone te halen.
De maand januari heeft uitgewezen dat dit hard nodig is. Het huidige beleid kent geen kop en geen staart. Vijf maanden later dan gepland werd Luis Suarez alsnog verkocht, waardoor het te snel aantrekken van zijn opvolger Mounir El Hamdaoui alsnog werd gerechtvaardigd. Alleen bleek de technische visie weer zo bijgesteld te zijn dat er toch een ander type spits gehaald moest worden. Daarvoor had de club, die het financieel niet breed heeft, opnieuw 4 à 5 miljoen euro over. Hetzelfde bedrag dat eerder voor El Hamdaoui werd betaald.
Zoals de club, enkele maanden na het aantrekken van de mastodonten Mido, Tainio en André Ooijer, zich weer op jonge spelers focust. Bas Dost (21), Davy Pröpper (19), Adi (20) en Dries Mertens (23) weten daar nu alles van.
Intussen werd ook Frank de Boer voor 3,5 jaar vastgelegd. Een zeer talentvolle coach, die van de één op andere dag het vlaggenschip van Ajax op zijn bord kreeg. Een klus waar hij tot het einde van dit seizoen zijn handen vol aan heeft. Tot die tijd had dat zijn enige taak moeten zijn, maar door het meerjarige contract wordt De Boer nu betrokken bij alle beleidsbeslissingen. Die zijn al drastisch (wegsturen hoofdscout Hans van der Zee) en zullen mogelijk nog drastischer worden. Dat zou De Boer allemaal niet aan zijn hoofd moeten hebben. Niet handig en niet gunstig tijdens de inhaalrace richting FC Twente en PSV, waarmee Champions Leaguevoetbal veilig moet worden gesteld.
Kortom, slechts één maand volstaat om te duiden hoe grillig de regie is. Zo blijft Ajax kwetsbaar. Daarom moeten die platforms er ook komen.
De platforms richten zich op technische zaken, financiën en de clubstructuur. Er bestaat een reële kans, dat Johan Cruijff de leiding van het technische platform op zich neemt en daarmee geeft de beroemdste Ajacied verder invulling aan zijn verantwoording om de club uit de gevarenzone te halen.
De maand januari heeft uitgewezen dat dit hard nodig is. Het huidige beleid kent geen kop en geen staart. Vijf maanden later dan gepland werd Luis Suarez alsnog verkocht, waardoor het te snel aantrekken van zijn opvolger Mounir El Hamdaoui alsnog werd gerechtvaardigd. Alleen bleek de technische visie weer zo bijgesteld te zijn dat er toch een ander type spits gehaald moest worden. Daarvoor had de club, die het financieel niet breed heeft, opnieuw 4 à 5 miljoen euro over. Hetzelfde bedrag dat eerder voor El Hamdaoui werd betaald.
Zoals de club, enkele maanden na het aantrekken van de mastodonten Mido, Tainio en André Ooijer, zich weer op jonge spelers focust. Bas Dost (21), Davy Pröpper (19), Adi (20) en Dries Mertens (23) weten daar nu alles van.
Intussen werd ook Frank de Boer voor 3,5 jaar vastgelegd. Een zeer talentvolle coach, die van de één op andere dag het vlaggenschip van Ajax op zijn bord kreeg. Een klus waar hij tot het einde van dit seizoen zijn handen vol aan heeft. Tot die tijd had dat zijn enige taak moeten zijn, maar door het meerjarige contract wordt De Boer nu betrokken bij alle beleidsbeslissingen. Die zijn al drastisch (wegsturen hoofdscout Hans van der Zee) en zullen mogelijk nog drastischer worden. Dat zou De Boer allemaal niet aan zijn hoofd moeten hebben. Niet handig en niet gunstig tijdens de inhaalrace richting FC Twente en PSV, waarmee Champions Leaguevoetbal veilig moet worden gesteld.
Kortom, slechts één maand volstaat om te duiden hoe grillig de regie is. Zo blijft Ajax kwetsbaar. Daarom moeten die platforms er ook komen.
wimpey schreef:De platforms richten zich op technische zaken, financiën en de clubstructuur. Er bestaat een reële kans, dat Johan Cruijff de leiding van het technische platform op zich neemt en daarmee geeft de beroemdste Ajacied verder invulling aan zijn verantwoording om de club uit de gevarenzone te halen.
Ik hoop het.
We zullen het zien Tijdens de vorige vergadering gingen directie en bestuur dwarsliggen.
JC nagelt ze publiekelijk aan de schandpaal wanneer ze dat weer doen.joey schreef:We zullen het zien Tijdens de vorige vergadering gingen directie en bestuur dwarsliggen.
De Groot heeft m.i. gelijk: rookie FdB had zich puur op Ajax-1 moeten concentreren. Daar heeft hij de handen al meer dan vol aan.
Dat is zeker zo, maar dat houdt ook meteen in dat er andere mensen met voetbalkennis bij het beleid betrokken moeten worden. Zo niet, dan gaat die meneer die Van Basten technisch en tactisch briljant vond de beslissingen nemen.
Het zal een clash worden, denk ik. Want heel veel mensen vinden het heel leuk om mee te praten, zelfs al hebben ze geen verstand van voetbal.
Het zal een clash worden, denk ik. Want heel veel mensen vinden het heel leuk om mee te praten, zelfs al hebben ze geen verstand van voetbal.
Zo was het ook wel afgesproken, FdB zei het ook. Ik weet niet of hij nu betrokken is geweest bij de genomen beslissingen. Maar helemaal eens dat hij beschermd moet worden door iemand die de grote lijnen bewaakt.wimpey schreef:De Groot heeft m.i. gelijk: rookie FdB had zich puur op Ajax-1 moeten concentreren. Daar heeft hij de handen al meer dan vol aan.joey schreef:We zullen het zien Tijdens de vorige vergadering gingen directie en bestuur dwarsliggen.
- Ajaciedjuh
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Een unieke kans.
Maar ik moet het nog zien. Niet iedereen zal erop zitten te wachten dat die kleine zich met Ajax bemoeit.
Even voor de goede orde: Cruijff hóeft dit niet te doen. Hij steekt opnieuw zijn nek uit.

Maar ik moet het nog zien. Niet iedereen zal erop zitten te wachten dat die kleine zich met Ajax bemoeit.
Even voor de goede orde: Cruijff hóeft dit niet te doen. Hij steekt opnieuw zijn nek uit.