De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Rooie

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Rooie » wo dec 22, 2010 11:38 am

Rishi schreef:Toppie heeft geschiedenis gehad en vindt 60 (59 maar rekenen is niet zijn sterkste punt :hypocrite.gif: ) jaar na de Oorlog wel een mooi getal?
70 (69 maar rekenen is niet zijn sterkste punt :hypocrite.gif: ) jaar bedoel je...

Lionel

Bericht door Lionel » wo dec 22, 2010 11:43 am

Ik wilde kijken of Toppie scherp was :hypocrite.gif:

:blush.gif: :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif:
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 22, 2010 11:55 am

Neefkens schreef:Ach, het maakt helemaal niet meer uit wat ik nu zeg:positief of negatief. Ik blijf hier toch de uberpositivo tegen beter weten in, erg vermoeiend. :blush.gif:
Je moet je plaats kennen, Neef. :ajaxsmiley.gif:

Positivo klinkt positief. :biggthumpup.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » wo dec 22, 2010 12:16 pm

Toch nog effe:
Opnieuw ticketsites gedwongen tot aanpassingen

Datum:woensdag 22 december 2010

De Consumentenautoriteit heeft opnieuw aan vier bedrijven die online toegangskaarten voor concerten en (sport)evenementen doorverkopen lasten onder dwangsom opgelegd, omdat zij de regels omtrent de informatievoorziening aan consumenten onvoldoende naleven.

Het betreft de websites Ticketunlimited.nl, Pepetickets.nl, Ticketsnederland.nl, Kaartverkoop.nl en anderstalige versies van deze websites.

De Consumentenautoriteit eist dat deze websites worden aangepast. Het gaat om punten zoals het duidelijk vermelden dat het om doorverkochte tickets gaat. Het informeren van consumenten over de mogelijke risico's die zij hierdoor kunnen lopen. Het op de juiste manier vermelden van de prijs en het vermelden van de gegevens over het bedrijf dat achter de website zit.

Boetes
Als de bedrijven de veranderingen niet doorvoeren, moeten ze een boete tot 5000 euro per week per overtreding betalen. Die kan oplopen tot maximaal 100.000 euro per overtreding.

Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: ''Het is belangrijk
dat de consument bewust kiest of hij wel of niet een doorverkocht ticket wil kopen. Dat kan hij alleen maar doen als hij juist wordt geïnformeerd. Vandaar dat wij daar zo scherp op toezien. Informatie op internet is vluchtig. Daarom zullen we deze bedrijven kritisch blijven volgen.''

In 2009 besteedde Kassa al aandacht aan de terreur van online ticketshops die door het opkopen van concertkaartjes nog meer schaarste creëren en zo de prijs gigantisch opdrijven. Ze doen het voorkomen alsof het concert is uitverkocht en het is vooraf vaak onduidelijk dat ze veel meer vragen dan de oorspronkelijke prijs. U kunt hier tips lezen voor gedupeerden van dit soort ticketsites.
Kassa 2009

Er zijn veel commerciële ticketbureaus die tegen woekerprijzen concertkaartjes doorverkopen. Wie een concertkaartje via internet koopt, betaalt vaak niet alleen veel te veel. Je loopt nu ook nog het risico dat het concert aan je neus voorbij gaat. 500 kaartjes voor het Il Divo-concert van 11 maart 2009 die door Rang1ticktes zijn doorverkocht, zijn ongeldig verklaard.

Massaal aangeboden concertkaartjes tegen woekerprijzen
Twee jaar geleden besteedde Kassa al aandacht aan de terreur van online ticketshops die door het opkopen van concertkaartjes nog meer schaarste creëren en zo de prijs gigantisch opdrijven. Ze doen het voorkomen alsof het concert is uitverkocht en het is vooraf vaak onduidelijk dat ze veel meer vragen dan de oorspronkelijke prijs.

Voor de consument is het heel lastig om uit te maken welk ticketbureau nou wel of niet deugt. Er zijn op internet talloze aanbieders die allemaal heel professioneel ogen. De gedupeerden die voor het concert voor Il Divo kaartjes zochten via internet, kwamen allen uit bij Rang1tickets. Dat bedrijf staat namelijk bovenaan bij de gesponsorde links op google. Rang1tickets bood de dure kaartjes zelfs al aan voordat de voorverkoop was begonnen. Via de officiële verkoopkanalen waren sowieso nog kaartjes te koop tegen de gewone prijs.

Het conflict tussen Rang1tickets en Mojo wordt nu onterecht over de rug van de concertgangers uitgevochten. Ook volgens ConsuWijzer moeten de gedupeerden zich wenden tot Rang1tickets, aangezien dat de partij is waarmee ze in zee zijn gegaan. Rang1tickets moet overgaan tot terugbetaling als ze de overeenkomst niet kunnen nakomen.

Mojo Concerts
De praktijken van de commerciële ticketbureaus zijn niet alleen in het nadeel van de consument. Het is vooral een doorn in het oog van de grootste concertorganisator van voornamelijk internationale artiesten, Mojo Concerts. Het bedrijf vindt namelijk dat als iemand recht heeft op extra inkomsten, dat de artiest is en niet de wederverkopers die het nu in hun eigen zakken steken.

Half december heeft Mojo 500 kaartjes ongeldig verklaard die Rang1tickets heeft doorverkocht voor het Il Divo-concert, aangezien Rang1tickets zich niet heeft gehouden aan de algemene voorwaarden die Mojo stelt. Een bedrijf mag maximaal acht kaarten voor één concert kopen om commerciële handel tegen te gaan. Verder mogen kaartjes niet worden doorverhandeld.

Mojo is in staat geweest om Rang1tickets aan te pakken, omdat ze alles met een creditcard hebben betaald. De andere commerciële wederverkopers werken met diverse stromannen en dan is het niet voor de rechter te bewijzen dat ze door een ticketbureau zijn opgekocht.

Het blijft niet bij deze ene actie wat Mojo betreft. Alle ticketbureaus die zich schuldig maken aan illegale doorverkoop, lopen een groot risico nu ze een nieuw verkoopbeleid hanteren. Per 1-1-2009 kunnen concertkaartjes alleen nog maar online en telefonisch worden gekocht via http://www.livenation.nl, dus nog slechts via twee kanalen. Ze zijn gestopt met alle andere voorverkoopadressen en kaarten staan tegenwoordig op naam. Mojo beschikt zo over de adres- en betaalgegevens van kaartkopers zodat opkopers sneller door de mand vallen en ze beter zicht hebben op de illegale handel.

Rang1tickets
Voor de gedupeerden is Rang1tickets niet te bereiken. Ze hebben wel iedereen een mail gestuurd waarin ze aangeven dat ze druk bezig zijn met het vinden van een oplossing. Zie http://www.rang1tickets.nl

Rang1tickets wilde niet voor de camera reageren. Wel hebben ze een schriftelijke reactie gegeven die samengevat op het volgende neerkomt. Zij betreuren de scrupuleuze actie van Mojo ten zeerste. Rang1Tickets.nl wil haar leveringsverplichting nakomen en zal haar best doen om de door Mojo gedupeerde mensen alsnog te voorzien van goede tickets. Mocht dit op de korte termijn niet lukken dat zullen wij overgaan tot restitutie van het betaalde bedrag (U kunt de verklaring hier downloaden).

Volgens Rang1tickets kunnen zij de gedupeerden pas terugbetalen als Mojo over de brug komt met de 40.000,- euro die zij aan Mojo hebben betaald voor de 500 Il Divo - kaartjes. Rang1tickets heeft echter al de helft van de 500 kaartjes doorverkocht en daar circa 27.750 euro voor opgestreken. Ze hebben aan Kassa gemeld dat ze dat geld reeds hebben geïnvesteerd in nieuwe kaartjes voor hun bedrijf.

Verder stelt Rang1tickets overtuigd te zijn van het feit dat zij recht hebben op wederverkoop van kaartjes aangezien de algemene voorwaarden van Mojo tegen de wet indruisen. De gang naar de rechter zal dat moeten uitwijzen. Rang1tickets denkt dat Mojo gewoon een monopolie wil op de verkoop van concertkaartjes.

Reactie Mojo op de beschuldigingen van Rang1tickets
Mojo neemt het initatief volledig op zich van het organiseren van concerten, inclusief de promotie, productie, veiligheid etc. Rang1Tickets zou dat zelf ook kunnen doen in plaats van tickets van andermans events door te verkopen. Nu maken wederverkopers misbruik van de merknaam van artiesten door zo geld aan ze te verdienen. Mojo sluit een overeenkomst met de artiest. Die bepaalt voor hoeveel de kaarten worden verkocht, niet Mojo.

Mojo heeft die 500 ongeldig verklaarde kaartjes weer in de verkoop gedaan. Het extra geld dat we hiermee verdienen, stoppen we niet in eigen zak maar komt ten goede aan Il Divo.

De moederorganisatie van Mojo, Live Nation, heeft een overeenkomst getekend met CTS Eventim wat inhoudt dat ook Mojo Concerts per 1 januari kaarten via Eventim gaat verkopen. De verkoop verloopt dus niet langer via Ticketservice.nl. Er is gekozen voor één partij, omdat dat voor iedereen het beste werkt.

Via Livenation is er een button Ticket Trade waar particulieren hun kaartje kunnen doorverkopen. De afhandeling wordt door Viagogo gefaciliteerd. Mojo controleert of de kaartjes die via Ticket Trade te koop worden aangeboden, echt zijn en niet ongeldig of gestolen zijn. Er geldt een limiet op het doorverkopen van acht kaartjes per persoon, maar de prijs die de particulier kan vragen, is vrij en kan dus heel hoog zijn.

Initiatief wetsvoorstel tegen woekerwinsten bij doorverkoop kaartjes
De SP (Arda Gerkens) en het CDA (Nicolien Vroonhoven) gaan zeer binnenkort een initiatief wetsvoorstel indienen die ervoor moet zorgen dat kaartjes voor concerten en sportevenementen niet meer tegen een woekerprijs mogen worden doorverkocht.

Het is niet toegestaan om meer dan 10% winst te maken bij doorverkoop van kaartjes (10% voor administratiekosten die eventueel gemaakt worden). In de wet wordt geregeld dat de consument de woekerwinst kan terugeisen. Verder krijgt de consumentenautoriteit een instrument om bestuurlijke boetes op te leggen als een bedrijf zich er structureel schuldig aan maakt.

Het doorverkopen op zich is toegestaan. Een particulier moet wel zelf zijn kaartje kunnen blijven doorverkopen als hij verhinderd is. De overheid geeft subsidie op cultuur en dan mag er niet door commerciële bureau’s grof geld worden verdiend aan de doorverkoop van deze kaartjes. Evenementen moeten verder ook voor mensen met een bescheiden inkomen toegankelijk blijven.

Tips voor gedupeerden en aankomende concertgangers
- Stuur een (aangetekende) brief aan Rang1tickets dat u zo spoedig mogelijk uw geld terug wil, aangezien zij niet kunnen voldoen aan de koopovereenkomst die zij met u hebben gesloten.

- Meld het bij ConsuWijzer.

- Als u niet weet wat het officiële (voor)verkoopkanaal is waar u legale kaartjes tegen de juiste prijs kunt kopen, kijk dan op de site van de artiest of op die van de zaal of locatie waar het evenement wordt georganiseerd.
- Voor kaartjes via Mojo ga naar http://www.livenation.nl. Een ander officiële verkoopkanaal voor vele andere evenementen is http://www.ticketservice.nl of http://www.ticketmaster.nl, http://www.eventim.ml, http://www.topticketlijn.nl, http://www.nationaletheaterkassa.nl.
Blij met de punten ...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo dec 22, 2010 4:06 pm

Jeroennaarbeneden schreef:
Jabu schreef:
Jeroennaarbeneden schreef:Ik wil dan graag een serieuze bron zien waaruit blijkt dat arme Nederlanders gemiddeld meer tijd hebben dan rijke Nederlands, BZ.
BZ z'n onderbuik.
Bizar he? Ik stel een heel normale vraag, geloof ik.

Ik voel me niet geroepen om te antwoorden want ik heb namelijk nergens gezegd dat arme Nederlanders meer tijd hebben.

LucaS

Bericht door LucaS » wo dec 22, 2010 5:59 pm

Het is uitermate bizar dat er blijkbaar mensen zijn die vinden dat mensen met meer geld er recht op hebben om minder moeite te hoeven doen voor de dingen die ze willen.
I think I lost my fucking headache

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » wo dec 22, 2010 6:10 pm

brigade zuid schreef:
Ik voel me niet geroepen om te antwoorden want ik heb namelijk nergens gezegd dat arme Nederlanders meer tijd hebben.
Nee, maar het is geen stierenpoep maakte ik uit je posting op. AR dan, misschien?

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » vr dec 24, 2010 2:53 pm

Jeroennaarbeneden schreef:
brigade zuid schreef:
Nee, maar het is geen stierenpoep maakte ik uit je posting op. AR dan, misschien?
Jongens, alsjeblieft?

999

Bericht door 999 » ma dec 27, 2010 12:16 pm

Column Cruijff: Over Ajax en Oranje

BARCELONA - Terugkijkend op 2010 wil ik nog één keer napraten over het Nederlands elftal en Ajax. Omdat de discussie die er het afgelopen jaar rond de twee elftallen werd gevoerd de kern van ons voetbal raakt. Hoe gaan we om met de speelstijl waar we wereldberoemd mee geworden zijn? Een erfenis die ook in 2010 heel actueel is geweest.

Zelfs een paar weken geleden werd er nog over Barcelona gezegd, dat het speelt zoals Ajax dat altijd gedaan heeft. Ik geef toe, dat het voor een coach niet altijd gemakkelijk is. Zo heeft Bert van Marwijk het met de tweede plaats op het WK uitstekend gedaan, net zo goed als Martin Jol erin geslaagd is om Ajax eindelijk in de Champions League te loodsen. Daarover niets dan lof.

Alleen moet je verder. Dan gaat het vooral om twee punten. In de eerste plaats heb je te maken met goede voetballers en vervolgens gaat het erom hoe je die laat spelen. Zo voetbalt Barcelona op basis van een hoge balcirculatie, waarbij de ploeg in z'n geheel naar voren denkt. Daarmee vergeleken was er zowel bij Spanje als Nederland sprake van een belangrijk nuanceverschil. Omdat in balbezit deze ploegen juist naar achteren waren gericht.

Het verschil zie je vooral bij balverlies. Barcelona is dan in staat om meteen druk te zetten. Zit er drie tot vier meter extra tussen de linies, dan lukt dat niet meer. De afstanden zijn net iets te groot om goed druk op de tegenstander te kunnen zetten. Dit heeft dus alles met de veldbezetting te maken. Zo zal Barcelona nooit zoals nu kunnen spelen, als de buitenspelregel wordt afgeschaft. Daarom heb ik ook altijd geroepen, dat dit een aanvallende regel is en geen verdedigende. Dankzij buitenspel ben je als ploeg in staat het veld heel klein te maken. Valt die regel weg, dan kan het speelveld zomaar tot 70 à 80 meter worden vergroot, in plaats van de ruimte van 50 meter waarin Barcelona het best tot zijn recht komt. Omdat het op een klein veld op de technische kwaliteiten van de spelers en de veldbezetting aankomt, terwijl in grotere ruimtes de atletiekvoetballers in het voordeel zijn.

Daarom vind ik het wel mooi dat juist de beste ploeg ter wereld in de praktijk de minste meters blijkt te maken. Omdat ze technisch in staat zijn een hoge balcirculatie uit te voeren, terwijl ze de veldbezetting prima voor elkaar hebben. Daarbij bepalen de tien spelers zonder de bal wat de man met bal kan doen.

Het beste bewijs van hoe dit werkt is de nominatie van Iniesta, Xavi en Messi voor de verkiezing van de beste speler van 2010. Alle drie voldoen ze niet aan de fysieke eisen die veel experts aan de topvoetballers van nu stellen, maar dankzij de speelwijze van Barcelona staan ze nu wel waar ze staan.

Daarom zou het mooi zijn als in 2011 ook het Nederlands elftal en Ajax de lijn van de laatste tijd doortrekken. Bij zowel Bert van Marwijk als Frank de Boer is de intentie er. Dat op zich is een positieve ontwikkeling, al hebben beide teams nog een lange weg te gaan. Maar dat maakt het komende jaar alleen maar extra interessant.
Laatst gewijzigd door 999 op ma dec 27, 2010 12:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma dec 27, 2010 12:54 pm

Hoge balcirculatie door een goede veldbezetting? Waarbij de ploeg als geheel naar voren denkt? De linies dicht op elkaar houden zodat direct druk zetten mogelijk is? Buitenspelregel een aanvallende regel?

Er kan er maar eentje zijn die dit schrijft. Overbekende kost inmiddels van hem, maar ik vind het altijd weer plezierig om te lezen tussen alle taktische dooddoeners en grijze muisen, waarmee het voetjebal voor 95% vervuild en verkankerd is. Bedankt, Johan.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma dec 27, 2010 1:29 pm

Idealist, Don Quichotte, winnaar. De belichaming van onze club. :ajaxscarf.gif: :headbang.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » ma dec 27, 2010 1:32 pm

Zuidema schreef:Hoge balcirculatie door een goede veldbezetting? Waarbij de ploeg als geheel naar voren denkt? De linies dicht op elkaar houden zodat direct druk zetten mogelijk is? Buitenspelregel een aanvallende regel?

Er kan er maar eentje zijn die dit schrijft. Overbekende kost inmiddels van hem, maar ik vind het altijd weer plezierig om te lezen tussen alle taktische dooddoeners en grijze muisen, waarmee het voetjebal voor 95% vervuild en verkankerd is. Bedankt, Johan.
Het klopt zeker. Maar wat is het begin? Goede spelers of een goede tactiek? Het is nu natuurlijk wel "makkelijk" om Barca steeds als voorbeeld te gebruiken.
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma dec 27, 2010 2:56 pm

Wat was er eerder? De kip of het ei?

Dat maakt niet uit, zonder kip geen ei en zonder ei geen kip. Zo zijn het spelersmateriaal van Barcelona en de speelwijze ook volledig aan elkaar verbonden begrippen. Als je dit voetbal met de spelers van Feyenoord gaat proberen te spelen wordt het comedy capers, die komen niet 1 maar 4 of 5 stappen te laat en zullen ipv verdedigers onder druk zetten alleen te late charges maken en (rode) kaarten pakken.

Ga je met Xavi en Iniesta kick and rush spelen, of als een Engelse ploeg lange ballen spelen in de hoop dat je spits de kopduels wint, dan bereik je met Barcelona ook geen drol.

Als iedereen zich aan zijn taken houdt en dingen zitten mee, dan werkt Barcelona met de speelwijze als een geoliede machine zoals laatst tegen Real Madrid. Exceptionele toppers als Messi komen dan tot volledige fonkeling. Draait de machine van Barcelona een keer stroef, dan hebben ze nog steeds Messi en enkele anderen die met 1 briljante actie wedstrijden kunnen winnen. Dus FCB is heel moeilijk af te stoppen. Bijna alleen Inter lukte het en Roebin Kazan natuurlijk.

Hercules Alicante wist de machine niet te ontregelen, maar had een keeper die 90 minuten lang alles pakte. Dat soort uitschieters maken het voetbal ook mooi.

gaizka

Bericht door gaizka » di dec 28, 2010 11:14 pm

Rishi schreef:
Zuidema schreef:Hoge balcirculatie door een goede veldbezetting? Waarbij de ploeg als geheel naar voren denkt? De linies dicht op elkaar houden zodat direct druk zetten mogelijk is? Buitenspelregel een aanvallende regel?

Het klopt zeker. Maar wat is het begin? Goede spelers of een goede tactiek? Het is nu natuurlijk wel "makkelijk" om Barca steeds als voorbeeld te gebruiken.
Een goede tactiek denk ik, je zag bij Ajax het verschil tussen het Ajax onder Jol waarbij de linies erg ver uit elkaar lagen en met name het middenveld het niet kon belopen en Ajax onder Frank de boer waarbij de linies kort op elkaar spelen en Enoh en de Zeeuw wel degelijk bruikbare spelers blijken te zijn.

Rooie

Bericht door Rooie » di dec 28, 2010 11:22 pm

Als we het idealistisch bekijken dan zou Ajax altijd van de tactiek uit moeten gaan. Dat is inherent aan het opleiden van spelers in een bepaald systeem (tactiek).

joey
Erelid

Bericht door joey » di dec 28, 2010 11:25 pm

Je begint bij de jeugdopleiding. Daar moet je selecteren op technische en tactische vaardigheden en niet op kracht.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo dec 29, 2010 10:39 am

Een mooie tactiek is één, het kunnen uitvoeren is een tweede. Daar heb je basisvaardigheden voor nodig. Dat laatste moet altijd het uitgangspunt zijn in de opleiding, zoals joey al aangeeft.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Rooie

Bericht door Rooie » vr dec 31, 2010 2:09 pm

Deense media melden dat Ajax Arnesen gepolst heeft voor de functie van technisch directeur.

http://www.bold.dk/nyt/Avis-City-og-Ajax-jagter-Arnesen

LucaS

Bericht door LucaS » vr dec 31, 2010 2:22 pm

Alsjeblieft zeg, die hoef ik nooit meer bij Ajax te zien

Pietje

Bericht door Pietje » vr dec 31, 2010 2:32 pm

Blind als TD is ook geen goed idee. Dan toch maar Piet Keizer terughalen? Daar zal Cruijff ook niets op tegen hebben.

LucaS

Bericht door LucaS » vr dec 31, 2010 2:35 pm

Blind in welke functie dan ook is een briljant idee!

Pietje

Bericht door Pietje » vr dec 31, 2010 2:35 pm

Blind als grasmaaier. Inderdaad briljant. :biggthumpup.gif:

Mag hij ook de lijnen trekken. Moet hij wel nuchter blijven totdat hij klaar is.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr dec 31, 2010 2:43 pm

:smallgrin.gif:

Ik heb nog liever Arnesen dan Blind, maar dat komt vooral doordat ik totaal geen vertrouwen heb in Blind.

Liever geen van beiden dus.

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » vr dec 31, 2010 4:25 pm

@Joey/Lucas: waarom hebben jullie geen vertrouwen in Arnesen?

Ajaxverleden, heeft zich bij Chelsea laten inspireren door de Ajaxjeugdopleiding (zegt hij zelf) en iemand met jarenlange ervaring in het Nederlandse en mondiale topvoetbal. Iemand ook met heel veel contacten, met name ook in het voor Ajax belangrijke Scandinavie.

Iemand ook die, ondanks zijn Ajaxverleden, een buitenstaander is die voor alle kampen aanvaardbaar is en een frisse blik kan inbrengen.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr dec 31, 2010 4:47 pm

Smeet bij PSV het geld over de balk en zit bovendien tot zijn nek in het netwerk van Abramovitch.

Plaats reactie