Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Yopi
Erelid

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopi » zo sep 28, 2014 1:23 pm

Ik ben niet van de cijfers, maar op basis van jullie uitleg (waarvoor dank! :biggthumpup.gif: ) concludeer ik dat het onverantwoord is om (structureel) meer geld uit te geven. In weerwil van wat de bedoeling was, heeft Ajax nog steeds CL nodig om gezond te blijven. Er moet dus gespaard worden voor mindere tijden.

Er wordt nu i.t.t. in het verleden een financieel sterk beleid gevoerd. Ben ik blij mee. Het is niet sexy, maar het stelt wel de toekomst van onze club veilig.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo sep 28, 2014 1:58 pm

Er wordt jaarlijks forse winst gemaakt en er is 60 miljoen in kas; de vorderingen, verkoop van Blind en CL deelname dit seizoen nog niet eens meegerekend. Reserveren voor mindere tijden is al te veel gedaan, het ontbreekt juist aan investeren voor betere tijden. Koop een paar spelers die je team beter maken en met forse winst kunnen worden doorverkocht, en zorg dat je eens een paar rondes in Europa overleeft. Dan kan de omzet op redelijk korte termijn omhoog naar 120-130 miljoen. In potentie is Ajax een veel grotere club dan velen denken.

Van mij hoeft Ajax niet van de beurs af, maar relevanter dan de vraag wat Ajax opschiet met een beurs-exit vind ik de vraag wat Ajax opschiet met een beursnotering. Er lijkt geen strategie achter te zitten. Een emissie heeft als doel om kapitaal op te halen om te gebruiken voor investeringen en groei. Aangezien Ajax hier geen plan voor heeft en het opgehaalde geld weer in de kas zit kun je het net zo goed weer terug geven aan de aandeelhouders. Aan de andere kant zit de cash ook niet in de weg en hoef je je in elk geval geen zorgen meer te maken over de cashflow en de rentebaten zijn een leuk extraatje zolang ervoor gekozen wordt om geen dividend uit te keren.

Vooralsnog heeft de emissie vooral ellende gebracht. De investeringsprojecten zijn zeer verliesgevend gebleken. Dat de negatieve reserves weer zijn weggewerkt is enkel en alleen te danken geweest aan het houden van uitverkoop. Hopelijk kan dat in de toekomst voorkomen worden.
Ajax!

Iniesta

Bericht door Iniesta » zo sep 28, 2014 2:17 pm

Het is heel simpel wat Ajax met de beursgang opschiet, het kapitaal beschikbare kapitaal. Als je van de beurs afgaat, heb je geen enkele reserve meer en ben je verplicht spelers te verkopen om te overleven.
Er wordt alleen de laatste jaar winst gemaakt, sinds de beursgang is er per saldo nog steeds sprake van verlies.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo sep 28, 2014 2:45 pm

Zoveel is 60 miljoen niet als je 20 miljoen inlevert op het moment dat je geen CL speelt.

Vier keer achter elkaar CL is zeer uitzonderlijk. Normaal gesproken pakken we de titel drie, vier keer per decennium. Dan moet je dus zes, zeven keer bijleggen om quitte te spelen, tenzij je spelers verkoopt.

Het is juist de manier van redeneren van GP (kost gaat voor de baat uit) die clubs in het afgelopen decennium heeft opgebroken. Spelers kopen garandeert niets. Je kunt best spelers kopen, maar je mag nergens op rekenen. Spelers kunnen falen, ruzie met de trainer krijgen of geblesseerd raken. Spelers vallen vaak tegen. Het is zot om te denken dat Ajax wel even de titel kan kopen, wel even overwintering in Europa kan kopen door de portemonnee te trekken. Dat is al zo vaak geprobeerd, en het mislukt bijna altijd.

Het verleden heeft geleerd (dat is iets waar Cruijff en LVG het in elk geval over eens zijn) dat spelers uit de jeugd bij Ajax een veel grotere kans hebben om te slagen dan aankopen. De insteek moet dus zijn zo weinig mogelijk te kopen. Een aankoop moet echt beter zijn dan wat we hebben lopen. Dergelijke spelers zijn maar bij uitzondering haalbaar voor Ajax. En dan vooral als ze heel jong zijn. Daar speelt Ajax dus op in: AEG, Muric, Sinkgraven wellicht halen op jonge leeftijd.

Misschien moeten ze bij de Jellinek een afdeling beginnen voor koopverslaafde voetbalfans. :smallgrin.gif:

zeux

Bericht door zeux » zo sep 28, 2014 3:04 pm

Gansta heeft het over 60 miljoen + alles dat nog uitstaat, maar wel gegarandeerd is (CL, Blind).

Het lijkt mij zeker goed om een goede financiële back-up te hebben voor lean times. Maar over welk bedrag hebben we het dan? 60, 80, 100, 120 miljoen?

Je kunt totaal gefixeerd zijn op je bankrekening en daardoor stoppen met wezenlijk investeren in de selectie, maar ergens komt er kantelpunt en slaat goede zuinigheid om naar 'penny wise pond foolish'. Want in de kwaliteit van je selectie zit de kans op voetbalresultaten en in die voetbalresultaten zit je kans op financieel resultaat (kampioen worden, CL spelen, spelers zo ontwikkelen dat ze met (veel) winst kunnen worden verkocht).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo sep 28, 2014 3:29 pm

Je kunt totaal gefixeerd zijn op je bankrekening en daardoor stoppen met wezenlijk investeren in de selectie, maar ergens komt er kantelpunt en slaat goede zuinigheid om naar 'penny wise pond foolish'. Want in de kwaliteit van je selectie zit de kans op voetbalresultaten en in die voetbalresultaten zit je kans op financieel resultaat (kampioen worden, CL spelen, spelers zo ontwikkelen dat ze met (veel) winst kunnen worden verkocht).
Er is geen methode om als Ajax mee te gaan draaien in de Europese top, niet door te investeren, niet door op te leiden (Stel dat het zo simpel is: gewoon even opleiden en je bent weer aan de top!). Het ontbreekt Ajax aan geld, uitstraling en een sterke competitie.

Ik heb er geen problemen mee dat er geen geld wordt uitgegeven aan spelers die Ajax niet beter maken, helaas gebeurt dat al jaren, zowel voor als na de JC-revolutie, daar is niets aan veranderd. Er wordt nu ook geen geld uitgegeven aan spelers die Ajax wel beter zouden kunnen maken. Ik ken ze niet, maar zou de JC-revolutie niet voor al die veranderingen zorgen? Ik ben benieuwd waar Ajax over drie jaar staat, één of twee Europese bekers rijker of poulefase EL en hoeveel geld die jaren hebben opgeleverd, want dat lijkt langzamerhand het belangrijkste te zijn.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo sep 28, 2014 3:43 pm

zeux schreef:Gansta heeft het over 60 miljoen + alles dat nog uitstaat, maar wel gegarandeerd is (CL, Blind).
Ook dat is niet zo veel. Ten tijde van de beursgang had Ajax meer, en dat geld werd er in no-time doorheen gedraaid aan Machlasjes zonder dat dit enig (sportief) effect opleverde.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo sep 28, 2014 4:06 pm

Demosthenes schreef: Er is geen methode om als Ajax mee te gaan draaien in de Europese top, niet door te investeren, niet door op te leiden (Stel dat het zo simpel is: gewoon even opleiden en je bent weer aan de top!). Het ontbreekt Ajax aan geld, uitstraling en een sterke competitie.
Structureel meedraaien kunnen we vergeten, ja. Maar incidenteel, dat zou moeten kunnen.
Zo is het ook altijd geweest. Ajax heeft nooit structureel tot de Europese top behoord.
Ik heb er geen problemen mee dat er geen geld wordt uitgegeven aan spelers die Ajax niet beter maken, helaas gebeurt dat al jaren, zowel voor als na de JC-revolutie, daar is niets aan veranderd.
Ajax kan geen zekerheidjes halen. Dat is alleen weggelegd voor de allergrootste clubs.
Ze zijn er wel, hoor. De spelers die normaal gesproken (mits ze niet geblesseerd raken) een directe versterking zijn. Messi, C. Ronaldo, Zlatan, Robben: die jongens presteren overal. De categorie daaronder vormt al een groter risico, die daaronder een nog groter, enz. Ajax vist in een lullig vijvertje.

Miskopen horen erbij. Er is geen club die 100% scoort. John Steen Olsen is een befaamd scout, hij bezorgde Ajax Zlatan en Eriksen, maar hij kwam ook aanzetten met Weihrauch, Krohn-Dehli, Rosenberg, Lindgren en Sana, e.v.a. Scouten is mensenwerk, mensen scouten mensen. Mensen kunnen falen, zo is het nu eenmaal. Daarom moet je de toekomst van de club niet in handen leggen van de mensen die binnen de club bepalen welke spelers er worden gehaald. Geef een trainer of een TD een fors bedrag en hij jaagt voor alle zekerheid alles erdoor.
Er wordt nu ook geen geld uitgegeven aan spelers die Ajax wel beter zouden kunnen maken. Ik ken ze niet, maar zou de JC-revolutie niet voor al die veranderingen zorgen?
Nee, man. De spelershandel interesseert Cruijff niets. Het ging hem alleen om de opleiding.
Ik ben benieuwd waar Ajax over drie jaar staat, één of twee Europese bekers rijker of poulefase EL en hoeveel geld die jaren hebben opgeleverd, want dat lijkt langzamerhand het belangrijkste te zijn.
Twee keer de CL winnen. Dat is het minste. :hypocrite.gif:

zeux

Bericht door zeux » zo sep 28, 2014 4:21 pm

Jöhnk schreef:
zeux schreef:Gansta heeft het over 60 miljoen + alles dat nog uitstaat, maar wel gegarandeerd is (CL, Blind).
Ook dat is niet zo veel. Ten tijde van de beursgang had Ajax meer, en dat geld werd er in no-time doorheen gedraaid aan Machlasjes zonder dat dit enig (sportief) effect opleverde.
Jammer dat je de rest van mijn post niet quote (noch op in gaat).

Selectief quoten om daar vervolgens weer een extreem voorbeeld tegenover te stellen (waar iedereen het over eens is dat dit niet meer moet gebeuren). Vermoeiend discussiëren hoor, als iedere poging op deze suggestieve manier wordt doodgemept.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo sep 28, 2014 4:49 pm

Ik reageer niet op de rest omdat ik daar impliciete 'zekerheden' (stokpaardjes) als de uitholling van de selectie in meen te herkennen. Het heeft denk ik niet zoveel zin om daar voor de zoveelste keer op te reageren. Laat ik het erop houden dat ik me daar niet in kan vinden.

Ik vind ook niet dat ik met zo'n extreem voorbeeld kom. Te veel geld uitgeven is zo gebeurd. Je bevindt je al snel op een hellend vlak. Als je eenmaal aan het kopen slaat (dat wil zeggen, je koopt met meer pretentie in en je verwacht grootse prestaties) dan is de teleurstelling bij mislukking vaak groot, wat tot koopverslaving kan leiden.

zeux

Bericht door zeux » zo sep 28, 2014 5:07 pm

Jöhnk schreef:Ik reageer niet op de rest omdat ik daar impliciete 'zekerheden' (stokpaardjes) als de uitholling van de selectie in meen te herkennen. Het heeft denk ik niet zoveel zin om daar voor de zoveelste keer op te reageren. Laat ik het erop houden dat ik me daar niet in kan vinden.

Ik vind ook niet dat ik met zo'n extreem voorbeeld kom. Te veel geld uitgeven is zo gebeurd. Je bevindt je al snel op een hellend vlak. Als je eenmaal aan het kopen slaat (dat wil zeggen, je koopt met meer pretentie in en je verwacht grootse prestaties) dan is de teleurstelling bij mislukking vaak groot, wat tot koopverslaving kan leiden.
Volgens mij heb ik het al een jaar of vier over spelers rond de 8 miljoen. En ik suggereer nergens een half elftal te willen kopen. Die nogal gratuite suggestie van 'koopverslaving' is echt volstrekt overdreven.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo sep 28, 2014 6:14 pm

Ze zijn er wel, hoor. De spelers die normaal gesproken (mits ze niet geblesseerd raken) een directe versterking zijn. Messi, C. Ronaldo, Zlatan, Robben: die jongens presteren overal. De categorie daaronder vormt al een groter risico, die daaronder een nog groter, enz. Ajax vist in een lullig vijvertje.
Waarom met namen als Messi aankomen zetten? Ik kende, tot voor kort, niemand die met die naam kwam. Zlatan kwam en Robben had zo maar kunnen komen. Suarez kwam trouwens ook. Het is een risico om spelers te halen, ga de lijst van de ruim 20 spelers vanaf zomer 2011 maar na. Blijkbaar heeft de JC-revolutie niet voor die verandering gezorgd.
John Steen Olsen is een befaamd scout, hij bezorgde Ajax Zlatan en Eriksen, maar hij kwam ook aanzetten met Weihrauch, Krohn-Dehli, Rosenberg, Lindgren en Sana, e.v.a.
Dat van Sana lees ik nu voor het eerst; las een paar jaar gelden dat het juist Overmars was die pleitte voor Sana, dat Petterson claimde de naam van Sana genoemd te hebben. De geschiedenis moet worden herschreven!
Daarom moet je de toekomst van de club niet in handen leggen van de mensen die binnen de club bepalen welke spelers er worden gehaald.
Dat doet het TH nu, dat bestaat uit mensen. Het TH bepaalt toch de toekomst van Ajax?
Nee, man. De spelershandel interesseert Cruijff niets. Het ging hem alleen om de opleiding.
Nee, om de Europese successen, niet weggespeeld worden. Het doel werd geformuleerd na de nederlaag tegen RM en vooral de manier waarop dat gebeurde. De jeugdopleiding werd het belangrijkste middel om dat doel te bereiken.
Twee keer de CL winnen. Dat is het minste.
Of twee keer de CL winnen is toegezegd, kan ik me niet herinneren, maar wel dat er gewonnen wordt.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

zeux

Bericht door zeux » zo sep 28, 2014 10:47 pm

Het lijkt mij zeker goed om een goede financiële back-up te hebben voor lean times. Maar over welk bedrag hebben we het dan? 60, 80, 100, 120 miljoen?

Misschien is er iemand die wel in wil gaan op de vraag over hoe je als voetbalbedrijf met je financiële reserves om moet gaan?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 29, 2014 7:25 am

De discussie in dit topic gaat weer eens een keer de verkeerde kant op. Ik dacht dat mijn vergelijking met de schaaksport een hint was maar die is kennelijk niet duidelijk genoeg.

We hebben in het verleden hier al genoeg gemerkt dat dit kennelijk een gevoelig onderwerp is. Om de discussie interessant te houden wil ik iedereen verzoeken om niet te vervallen in al dan niet flauwe grappen over suggesties van een andere AT'er. Kom met een inhoudelijk weerwoord of laat de discussie gewoon even lopen als je denkt dat hij al vaak genoeg is gevoerd.

We kunnen als mods blijven knippen, misschien moeten we dat ook wel wat vaker doen, maar als we iedere keer in dezelfde discussie belanden dan is er geen houden aan en dat komt de sfeer hier niet ten goede. Ik spreek bewust niemand specifiek aan. Probeer voor jezelf uit te maken of een post iets toevoegd aan de discussie of niet.

Ik heb wat opgeschoond, nu graag weer inhoudelijk reageren of gewoon even overslaan. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Mano

Bericht door Mano » ma sep 29, 2014 8:26 am

Deze discussie eindigt altijd hetzelfde.
Welles/Nietes aankopen

De zekere aankopen in het leven zullen niet naar Ajax komen. De competittie en het salaris is daar gewoon te min voor. Je zal dus altijd op zoek moeten naar de 'mindere competities' en daar scouten naar potentiële toppers.
Of Ajax dit goed en structureel doet? :confused.gif: (mag een insider me vertellen )

Het risico miskoop is hier groter. Maar houd niet in dat je het niet meer moet doen. Maar incalculeren.

Waar Ajax tegen aanloopt is dat de spelers vanaf +25jaar weg zijn.
Dus je scout jonkies en je eigen jeugd breekt door maar de 'oudjes' lopen weg.

Dan kom je in de situatie waar je nu bent.
Een Ajax dat gewoon niet goed genoeg is door o.a.missen van ervaring
Een aantal spelers breken door van jeugd naar Ajax 1 en zijn volledig met zichzelf bezig, andere hebben dat eerder gedaan maar zitten in een dip en weer anderen proberen op te staan als 'sterkhouder' (lukt of lukt niet)

Dit proces moet Ajax proberen te doorbreken.
Daar horen Aankopen bij!!

persoonlijk denk ik dat je het salarisplafond moet wijzigen.
Laag salaris, hoge winstpremies, slechte gedachte!
denk je echt dat een speler harder gaat rennen omdat ie anders zijn winstpremie mist? :excited.gif:

Er zijn spelers die je zeker nog een jaar voor de club had kunnen behouden. Maar dan moet je het wel aantrekkelijk maken voor ze. En niet komen met clubliefde maar Geld! Hoef je ook niet op zoek naar vervanging (lees: aankopen)
stel: je verdient 1 mio. en het laatste jaar als je het waard bent, wordt het 2mio
of je koopt een speler voor 2 tot 6 mio ? :confused.gif: die minimaal 6maanden nodig heeft om zichzelf aan te passen.
Dat ene jaartje erbij houden, kan zorgen dat een jongere opvolger meer tijd heeft om op een bepaald niveau te komen. (niet iedereen zal happen maar een aantal zeker wel)

Maar je moet wel serieus je portemonnee trekken!

Daarnaast mag je best een keer investeren in een talent. met de kans op een miskoop.
Volgens mij kostte Zlatan iets van 7mio en had eigenlijk nog niks bewezen. Een echt toptalent haal je niet meer op voor 2mio.
NB:
Zlatan, altijd jammer gevonden dat toen hij begon te renderen, hij direct verkocht werd. Eigenlijk nooit een vol jaar van de goeie Zlatan kunnen genieten alleen van de opleidende versie :blush.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » ma sep 29, 2014 8:29 am

Yopi schreef:Nee, man. De spelershandel interesseert Cruijff niets. Het ging hem alleen om de opleiding.
Eens. En wat mij betreft staat dit symbool voor Cruijffs persoonlijkheid in bredere zin.

Het punt is niet dat Cruijff niets kan. In tegendeel, hij is een zeer interessante man met enorme kwaliteiten. Maar hij is ook enorm eenzijdig, een zwart-wit-denker en iemand die zichzelf overschat (een blinde vlek heeft voor wat hij niet kan of waar hij weinig mee heeft).

Ik ben blij dat Cruijff een rol speelt bij Ajax. Maar maak nooit de fout te denken dat alles wat hij zegt op ieder terrein per definitie waar is. Het feit dat spelershandel hem niets interesseert en zijn hart ligt bij opleiding (en zijn onvermogen om te doorzien hoe dat doorwerkt in zijn beleidsmatige filosofie), maakt dat de aanbevelingen die hij doet een 'bias' vertonen in overeenstemming met zijn eigen hobby en interessegebied.

Het is psychologisch gezien een heel kleine stap van "Ik vind opleiden veel leuker dan kopen" naar "Opleiden is beter dan kopen".
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma sep 29, 2014 8:41 am

Ik heb wat opgeschoond, nu graag weer inhoudelijk reageren of gewoon even overslaan
Wat er is opgeschoond? Ik zie het bericht nog steeds staan waarin een nieuw element aan bod komt: Sana is door John Steen Olsen gebracht. Het inhoudelijke commentaar erop is dat in de tijd dat hij kwam Petterson zichzelf op de borst sloeg dat hij Sana had genoemd en juist Overmars werd geprezen voor dit "koopje" is verwijderd. De onzin blijft staan.

De opmerking: "Daarom moet je de toekomst van de club niet in handen leggen van de mensen die binnen de club bepalen welke spelers er worden gehaald. "
is voor mij nieuw en blijft staan, de inhoudelijke reactie dat volgens het rapport uit maart 2011 de leden van het Technisch Hart zowel het aan- en verkoopbeleid als de toekomst van Ajax bepalen, wordt verwijderd. Dat is zeer selectief.

AT kan me kwalijk nemen dat ik het geraaskal van Jonk niet serieus neem, dat ik niet zie dat Ajax in 2016-2018 weer Europees meetelt, dat ik niet in sprookjes geloof, maar ik reageer altijd op de inhoud, stel vragen waarop helaas niet wordt gereageerd (Denk aan de tien contracten die wel zijn verleend aan zestienjarigen) kom als een van de weinigen met een bron als ik iets wil aantonen, zie de onderbuik niet als de enig juiste bron. Verwijder mijn account, dat is voor een admin een eenvoudige zaak, word een klef clubje van JC-adepten of laat mij reageren. Ik zal er wel weer een paar vijanden bij hebben, maar dat moet dan maar.

Le T.

Bericht door Le T. » ma sep 29, 2014 8:59 am

Het mag dan wel een oude discussie zijn, er komen wel steeds nieuwe feiten bij die wel of niet stroken met eerder ingenomen standpunten.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 29, 2014 9:16 am

@Demo: Alles wat hier weg is gehaald is terug te vinden in het rommelhok in deze post. Ik zie inderdaad dat ik een inhoudelijke post van jou heb meegenomen. Die heb ik teruggeplaatst.

Verder heb ik bewust aangegeven dat ik niemand specifiek aanspreek. Het gaat er om dat deze discussie iedere keer binnen de kortste keren op micro niveau gaat over één of twee voorbeelden. Zo komen we niet verder. Inhoudelijke reacties zijn meer dan welkom. Maar laten we proberen om de discussie een beetje levend te houden door niet continu terug te vallen op dezelfde reflex. En nogmaals, dat geld voor iedereen hier.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 29, 2014 9:46 am

Sorry, Marillion, ik moet nog even iets aanvullen. Het was niet mijn bedoeling om een discussie over Sana te starten, ik noemde hem alleen.

http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Ajax/articl ... j-me.dhtml

Het is dus onzin om te stellen dat JSO, de scout sinds jaar en dag van Ajax, bij de transfer van Sana zou zijn gepasseerd. JSO wordt bij Ajax hoog aangeslagen. Dat Overmars navraag heeft gedaan bij Pettersson, een oud-ploeggenoot van hem, lijkt me logisch.

JSO is de beste scout van Ajax, maar ook hij slaat de plank regelmatig mis. Dat hoort er nu eenmaal bij.

zeux

Bericht door zeux » ma sep 29, 2014 10:01 am

Yopi schreef: JSO is de beste scout van Ajax, maar ook hij slaat de plank regelmatig mis. Dat hoort er nu eenmaal bij.
Helemaal eens.

Daarom lijkt het mij ook niet interessant om een macro-voorstel voor een beleidslijn onderuit te willen schoppen met een micro-voorbeeld. Dan is altijd wel een stok te vinden om de hond te slaan.

Missers blijf je altijd houden, voor welk bedrag, door wie aangeraden of door wie gekocht dan ook. Het gaat om mensen, geen producten.

Ook als we beseffen dat voor een club als Ajax alleen aan de onderkant van de transfermarkt iets te halen is, ben ik er van overtuigd dat daar versterkingen voor Ajax te vinden zijn. En 'mijn' bedrag van 8 miljoen is echt de onderkant van de markt, waarin bedragen van 30 tot 40 miljoen (Engeland, Spanje, Duitsland) inmiddels doodnormaal zijn. En dat zal beteken dat Scandinavië, Oostblok of Oostenrijk eerder jachtterreinen zullen zijn dan de grote landen.

Wat ik mij dan wel afvraag: hoe kan het dat Salzburg bij Barcelona B een spits weghaalt die al anderhalf seizoen voor hen in de competitie bijna 1 op 1 scoort (71 goals in 81 wedstrijden) en in de Europa League (wat voor Ajax een comfortzone zou moeten zijn) zelfs echt 1 op 1 (12 uit 12), terwijl wij twee keer missers daar vandaan halen?
Scouten zij beter? Is het geluk? Past de speelstijl van Salzburg beter bij dat soort spitsen?

Waarbij ik mij zeker besef dat jongens van de B-elftallen van de grote clubs vaak niet naar Ajax willen, zelfs al maken ze geen minuut in de 'grote' competitie bij hun club. Maar het kan dus wel, zie Soriano die van Barcelona B naar Salzburg gaat.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma sep 29, 2014 10:21 am

Toch maar en nieuw wachtwoord aangevraagd en .......... automatisch gekregen.

Geen discussie over Sana, maat om het AD aan te halen? De Telegraaf geeft op 12 juli 2012
Tobias Sana drie jaar naar Ajax

Van onze speciale verslaggever
Zodra het papierwerk vandaag in orde is gemaakt, mag Tobias Sana (23) zich Ajacied noemen. De aanvaller van IFK Göteborg ontving een driejarig contractsvoorstel van financieel directeur Jeroen Slop en is een koopje voor Ajax.
Sana heeft in Zweden een aflopend contract, waardoor de Amsterdammers slechts een klein bedrag moeten neerleggen om de laatste maanden van het (Zweedse) seizoen af te kopen.
De afwezigheid van Frank de Boers assistent Hennie Spijkerman tijdens het oefenduel van Ajax met Celtic (4-0) is daarmee verklaard. Samen met hoofdscout Hans van der Zee was hij toeschouwer bij het duel Gefle IF-IFK Göteborg om de – door scout en ex-speler Stefan Pettersson aangedragen – Zweedse buitenspeler te bekijken. De rechtsbuiten speelde al 96 duels in de hoofdmacht van IFK Göteborg en scoorde tien keer.
http://www.telegraaf.nl/telesport/voetb ... 030553.ece

Om te voorkomen dat ... Ik begon niet over Sana! Wat Steen Olsen ervan dacht? Geen idee, heb ik niet kunnen lezen (ook niet naar gezocht)

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 29, 2014 10:27 am

Soriano verdient 1,5 miljoen. RBS heeft geld genoeg.

Stel dat Soriano het niet redt, dan zit je met een peperdure speler (transfersom en salaris) die gezien zijn leeftijd waarschijnlijk onverkoopbaar is. Wil je dat risico nemen? Kijk nog eens naar de CV van die jongen, hij heeft het nergens gemaakt, behalve bij RBS.

Je stipt het al aan, een speler moet ook bij Ajax passen. Verkijk je daar niet op. Wij eisen heel wat van een spits.

Mano

Bericht door Mano » ma sep 29, 2014 10:41 am

Kan iemand mij uitleggen hoe het scoutingapparaat van Ajax is opgebouwd?

Hoeveel scouts in dienst en waar lopen die? Ned of Buitenland
Hoeveel 'mannetjes' die tips doorgeven
wie gaan die tips na?
etc etc

als je op zoek bent naar een VM
en je shorlist eindigt bij huren van Zimling, geeft het mij toch te denken..,
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 29, 2014 10:51 am

Mano schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe het scoutingapparaat van Ajax is opgebouwd?
Je scoutingsapparaat lijkt me zo goed als wat degenen die de beslissingen nemen ermee willen doen.

Jij kunt een blik toppertjes aandragen. Wanneer je TD dan Bojan, Hoorn en Duarte haalt... Het is voor ons als buitenstaander niet transparent.

Plaats reactie