Er wordt nu i.t.t. in het verleden een financieel sterk beleid gevoerd. Ben ik blij mee. Het is niet sexy, maar het stelt wel de toekomst van onze club veilig.
Moderator: mods
Er is geen methode om als Ajax mee te gaan draaien in de Europese top, niet door te investeren, niet door op te leiden (Stel dat het zo simpel is: gewoon even opleiden en je bent weer aan de top!). Het ontbreekt Ajax aan geld, uitstraling en een sterke competitie.Je kunt totaal gefixeerd zijn op je bankrekening en daardoor stoppen met wezenlijk investeren in de selectie, maar ergens komt er kantelpunt en slaat goede zuinigheid om naar 'penny wise pond foolish'. Want in de kwaliteit van je selectie zit de kans op voetbalresultaten en in die voetbalresultaten zit je kans op financieel resultaat (kampioen worden, CL spelen, spelers zo ontwikkelen dat ze met (veel) winst kunnen worden verkocht).
Ook dat is niet zo veel. Ten tijde van de beursgang had Ajax meer, en dat geld werd er in no-time doorheen gedraaid aan Machlasjes zonder dat dit enig (sportief) effect opleverde.zeux schreef:Gansta heeft het over 60 miljoen + alles dat nog uitstaat, maar wel gegarandeerd is (CL, Blind).
Structureel meedraaien kunnen we vergeten, ja. Maar incidenteel, dat zou moeten kunnen.Demosthenes schreef: Er is geen methode om als Ajax mee te gaan draaien in de Europese top, niet door te investeren, niet door op te leiden (Stel dat het zo simpel is: gewoon even opleiden en je bent weer aan de top!). Het ontbreekt Ajax aan geld, uitstraling en een sterke competitie.
Ajax kan geen zekerheidjes halen. Dat is alleen weggelegd voor de allergrootste clubs.Ik heb er geen problemen mee dat er geen geld wordt uitgegeven aan spelers die Ajax niet beter maken, helaas gebeurt dat al jaren, zowel voor als na de JC-revolutie, daar is niets aan veranderd.
Nee, man. De spelershandel interesseert Cruijff niets. Het ging hem alleen om de opleiding.Er wordt nu ook geen geld uitgegeven aan spelers die Ajax wel beter zouden kunnen maken. Ik ken ze niet, maar zou de JC-revolutie niet voor al die veranderingen zorgen?
Twee keer de CL winnen. Dat is het minste.Ik ben benieuwd waar Ajax over drie jaar staat, één of twee Europese bekers rijker of poulefase EL en hoeveel geld die jaren hebben opgeleverd, want dat lijkt langzamerhand het belangrijkste te zijn.
Jammer dat je de rest van mijn post niet quote (noch op in gaat).Jöhnk schreef:Ook dat is niet zo veel. Ten tijde van de beursgang had Ajax meer, en dat geld werd er in no-time doorheen gedraaid aan Machlasjes zonder dat dit enig (sportief) effect opleverde.zeux schreef:Gansta heeft het over 60 miljoen + alles dat nog uitstaat, maar wel gegarandeerd is (CL, Blind).
Volgens mij heb ik het al een jaar of vier over spelers rond de 8 miljoen. En ik suggereer nergens een half elftal te willen kopen. Die nogal gratuite suggestie van 'koopverslaving' is echt volstrekt overdreven.Jöhnk schreef:Ik reageer niet op de rest omdat ik daar impliciete 'zekerheden' (stokpaardjes) als de uitholling van de selectie in meen te herkennen. Het heeft denk ik niet zoveel zin om daar voor de zoveelste keer op te reageren. Laat ik het erop houden dat ik me daar niet in kan vinden.
Ik vind ook niet dat ik met zo'n extreem voorbeeld kom. Te veel geld uitgeven is zo gebeurd. Je bevindt je al snel op een hellend vlak. Als je eenmaal aan het kopen slaat (dat wil zeggen, je koopt met meer pretentie in en je verwacht grootse prestaties) dan is de teleurstelling bij mislukking vaak groot, wat tot koopverslaving kan leiden.
Waarom met namen als Messi aankomen zetten? Ik kende, tot voor kort, niemand die met die naam kwam. Zlatan kwam en Robben had zo maar kunnen komen. Suarez kwam trouwens ook. Het is een risico om spelers te halen, ga de lijst van de ruim 20 spelers vanaf zomer 2011 maar na. Blijkbaar heeft de JC-revolutie niet voor die verandering gezorgd.Ze zijn er wel, hoor. De spelers die normaal gesproken (mits ze niet geblesseerd raken) een directe versterking zijn. Messi, C. Ronaldo, Zlatan, Robben: die jongens presteren overal. De categorie daaronder vormt al een groter risico, die daaronder een nog groter, enz. Ajax vist in een lullig vijvertje.
Dat van Sana lees ik nu voor het eerst; las een paar jaar gelden dat het juist Overmars was die pleitte voor Sana, dat Petterson claimde de naam van Sana genoemd te hebben. De geschiedenis moet worden herschreven!John Steen Olsen is een befaamd scout, hij bezorgde Ajax Zlatan en Eriksen, maar hij kwam ook aanzetten met Weihrauch, Krohn-Dehli, Rosenberg, Lindgren en Sana, e.v.a.
Dat doet het TH nu, dat bestaat uit mensen. Het TH bepaalt toch de toekomst van Ajax?Daarom moet je de toekomst van de club niet in handen leggen van de mensen die binnen de club bepalen welke spelers er worden gehaald.
Nee, om de Europese successen, niet weggespeeld worden. Het doel werd geformuleerd na de nederlaag tegen RM en vooral de manier waarop dat gebeurde. De jeugdopleiding werd het belangrijkste middel om dat doel te bereiken.Nee, man. De spelershandel interesseert Cruijff niets. Het ging hem alleen om de opleiding.
Of twee keer de CL winnen is toegezegd, kan ik me niet herinneren, maar wel dat er gewonnen wordt.Twee keer de CL winnen. Dat is het minste.
Misschien is er iemand die wel in wil gaan op de vraag over hoe je als voetbalbedrijf met je financiële reserves om moet gaan?zeux schreef:Gansta heeft het over 60 miljoen + alles dat nog uitstaat, maar wel gegarandeerd is (CL, Blind).
Het lijkt mij zeker goed om een goede financiële back-up te hebben voor lean times. Maar over welk bedrag hebben we het dan? 60, 80, 100, 120 miljoen?
Je kunt totaal gefixeerd zijn op je bankrekening en daardoor stoppen met wezenlijk investeren in de selectie, maar ergens komt er kantelpunt en slaat goede zuinigheid om naar 'penny wise pond foolish'. Want in de kwaliteit van je selectie zit de kans op voetbalresultaten en in die voetbalresultaten zit je kans op financieel resultaat (kampioen worden, CL spelen, spelers zo ontwikkelen dat ze met (veel) winst kunnen worden verkocht).
Eens. En wat mij betreft staat dit symbool voor Cruijffs persoonlijkheid in bredere zin.Yopi schreef:Nee, man. De spelershandel interesseert Cruijff niets. Het ging hem alleen om de opleiding.
Wat er is opgeschoond? Ik zie het bericht nog steeds staan waarin een nieuw element aan bod komt: Sana is door John Steen Olsen gebracht. Het inhoudelijke commentaar erop is dat in de tijd dat hij kwam Petterson zichzelf op de borst sloeg dat hij Sana had genoemd en juist Overmars werd geprezen voor dit "koopje" is verwijderd. De onzin blijft staan.Ik heb wat opgeschoond, nu graag weer inhoudelijk reageren of gewoon even overslaan
Helemaal eens.Yopi schreef: JSO is de beste scout van Ajax, maar ook hij slaat de plank regelmatig mis. Dat hoort er nu eenmaal bij.
http://www.telegraaf.nl/telesport/voetb ... 030553.eceTobias Sana drie jaar naar Ajax
Van onze speciale verslaggever
Zodra het papierwerk vandaag in orde is gemaakt, mag Tobias Sana (23) zich Ajacied noemen. De aanvaller van IFK Göteborg ontving een driejarig contractsvoorstel van financieel directeur Jeroen Slop en is een koopje voor Ajax.
Sana heeft in Zweden een aflopend contract, waardoor de Amsterdammers slechts een klein bedrag moeten neerleggen om de laatste maanden van het (Zweedse) seizoen af te kopen.
De afwezigheid van Frank de Boers assistent Hennie Spijkerman tijdens het oefenduel van Ajax met Celtic (4-0) is daarmee verklaard. Samen met hoofdscout Hans van der Zee was hij toeschouwer bij het duel Gefle IF-IFK Göteborg om de – door scout en ex-speler Stefan Pettersson aangedragen – Zweedse buitenspeler te bekijken. De rechtsbuiten speelde al 96 duels in de hoofdmacht van IFK Göteborg en scoorde tien keer.
Je scoutingsapparaat lijkt me zo goed als wat degenen die de beslissingen nemen ermee willen doen.Mano schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe het scoutingapparaat van Ajax is opgebouwd?