Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Rutger
Berichten: 215
Lid geworden op: wo nov 02, 2011 2:13 pm
Locatie: Assen

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Rutger » vr sep 26, 2014 1:49 pm

WP_LeGeNd schreef:mijn accounting is niet zo goed, maar hoe werkt dat eigen vermogen positief, maar reserves negatief?
Ik heb even naar de jaarcijfers zelf gekeken. Ajax heeft een enorm Agio op haar eigen vermogen van circa 100 miljoen. Dit is bovenop de nominale van het aandelenkapitaal gestort (t.w.v circa 8 miljoen). Ik weet de herkomst van deze Agio niet, maar ik vermoed dat dit te maken heeft met het geld dat destijds is opgehaald met de beursgang. In het verleden is er door de verliezen waarschijnlijk flink ingeteerd op het eigen vermogen wat in de post overige reserves kwam. Dit negatieve bedrag zijn ze nu dus aan het inhalen.

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » vr sep 26, 2014 1:56 pm

Rutger schreef: Dit negatieve bedrag zijn ze nu dus aan het inhalen.
Bedankt voor de uitleg! Ik vroeg me al af waar het volgende vandaan kwam:

De directie en Raad van Commissarissen van Ajax stellen voor geen dividend uit te keren en het positieve resultaat van € 16,6 miljoen aan de overige reserves toe te voegen, die hiermee op € 20,4 miljoen negatief komen.

Was de situ van de NV (club) in 2010 echt penibel??

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10328
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door WP_Legend » vr sep 26, 2014 2:07 pm

kan iemand me dit in normale taal uitleggen?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41190
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » vr sep 26, 2014 2:14 pm

Afbeelding
:smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Rutger
Berichten: 215
Lid geworden op: wo nov 02, 2011 2:13 pm
Locatie: Assen

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Rutger » vr sep 26, 2014 2:21 pm

Op de balans op 30 juni 2010 (na het rampjaar met een verlies van bijna 23 miljoen euro) heeft Ajax na het verdelen van de winst een negatieve Overige reserve van 70 miljoen. Hiermee komt het totale eigen vermogen rond de 40 miljoen te liggen. Het eigen vermogen bedroeg op dat moment 41% van het totale vermogen.

Het werkkapitaal dat Ajax op dat moment had (Liquide middelen + Vorderingen - Kortlopende schulden (excl. overlopende passiva [Inhoud van deze post is niet bekend])) was 13 miljoen. Als je daarbij in ogenschouw neemt dat Ajax een operationeel verlies van 13 miljoen had in 2009-2010. Dan lijkt het mij meer dan duidelijk dat Ajax de hand op de knip moest houden.

Het positieve hieraan is dat Ajax in het half jaar daarna de startpremie voor de CL heeft geincasseerd waardoor het operationele resultaat hiermee flink is verhoogd. Zonder die deelname hadden we zeker geen El Hamdoui kunnen kopen en waarschijnlijk gedwongen zijn geweest om Suarez te verkopen.

Rutger
Berichten: 215
Lid geworden op: wo nov 02, 2011 2:13 pm
Locatie: Assen

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Rutger » vr sep 26, 2014 2:24 pm

WP_LeGeNd schreef:kan iemand me dit in normale taal uitleggen?
Ajax heeft destijds met de aandelenemissie 100 miljoen meer opgehaald dan dat de aandelen volgens het papier waard zouden zijn. Deze 100 miljoen staat in het eigen vermogen. Op deze post wordt normaliter niet ingeteerd. Ajax heeft in het verleden dusdanige verlizen geleden dat de overige reserves (het gedeelte van het eigen vermogen waar je wel op kan interen) is gedaald naar een negatief bedrag. Per saldo is er dus nog wel eigen vermogen door het kapitaal dat er in de onderneming zit. Maar de reserves zijn dus negatief.

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » vr sep 26, 2014 2:53 pm

Helder. Bedankt, Rutger en Ronald!

Mijn interpretatie: Ajax is niet zozeer bezig met oppotten, als wel met het wegwerken van die negatieve reserve.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10328
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door WP_Legend » za sep 27, 2014 4:48 am

wimpey schreef:Helder. Bedankt, Rutger en Ronald!

Mijn interpretatie: Ajax is niet zozeer bezig met oppotten, als wel met het wegwerken van die negatieve reserve.
inderdaad dank voor de heldere taal!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » za sep 27, 2014 4:52 am

Telesport
Ajax onderzoekt kopen ArenA

AMSTERDAM – Ajax onderzoekt de mogelijkheden om zijn aandeel van ongeveer dertien procent in de Amsterdam ArenA te vergroten of het stadion zelfs te kopen. „We zullen een business case moeten hebben. Het moet lonend zijn. En dan moet je de voordelen en nadelen op een rijtje zetten”, zei financieel directeur Jeroen Slop bij de presentatie van de jaarcijfers. „Het is een heuglijke dag als je een plus van 16,6 miljoen netto schrijft.”

Door een lagere omzet mede als gevolg van een lagere variabele opbrengst van hoofdsponsor Aegon en het faillissement van OAD viel de winst 1,6 miljoen euro lager uit dan vorig seizoen. Algemeen directeur Michael Kinsbergen benadrukte dat de omzetdaling niet structureel is en zei vorderingen te maken in de zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor. Aegon betaalde maximaal twaalf miljoen euro per jaar. Hoewel de superdeal in economisch veel betere tijden werd afgesloten, liet Kinsbergen tussen de regels door blijken dat er bij de nieuwe hoofdsponsor op een vergelijkbaar bedrag wordt ingezet. „De gesprekken gaan goed en we hebben er vertrouwen in dat we er uitkomen. Of het bedrag dat Aegon betaalde nog reëel is? Als ik zeg dat het goed komt, bedoel ik dat ook.”

Slop en Kinsbergen zeiden het gevoel van supporters, die balen dat er geen bepalende spelers zijn aangetrokken, te kennen. „Het lijkt wel of er bij de buitenwereld een drang bestaat dat de portemonnee van Ajax moet worden aangesproken. We zijn wat dat betreft op de goede weg, maar daardoor doen we nu geen grote aankopen.”

De landskampioen richt het vizier op de toekomst, volgens Kinsbergen. „De directie, het Technisch Hart en de commissarissen kijken welke investeringen er de komende drie tot vijf jaar nodig zijn. Hoe kun je het geld het beste inzetten om je begroting structureel beter te maken. Ajax is geen onderneming die voor winstmaximalisatie gaat, maar voor sportieve maximalisatie. Hoe we op een financieel gezonde basis naar een sportief hoger plan kunnen. Met dat beleidsplan zijn we nog wel een aantal maanden bezig.” In ieder geval krijgt de jeugdopleiding jaarlijks een miljoen euro meer te besteden.

De deelneming van 51% in Ajax Cape Town heeft Ajax een verlies van 300.000 euro bezorgd.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » za sep 27, 2014 7:49 am

Kan je dan niet beter een nieuw stadion bouwen of zeg ik nu iets geks?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41190
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » za sep 27, 2014 9:44 am

Als supporter zou ik dat zeker toejuichen. De Arena was destijds één van de eerdere moderne stadions die werd gebouwd. Tot op de dag van vandaag hebben we te maken met de nadelen daarvan. Ik heb me er nooit echt thuisgevoeld en dat gaat ook niet meer gebeuren ook.

Maar ik denk niet dat het haalbaar zou zijn om zelf wat te bouwen. Dat kost bakken met geld. Bovendien is het de vraag welke partijen er dan mee zouden doen. De overheid zit met geld in de Arena. Als Ajax ergens anders gaat spelen heeft de Arena direct een groot probleem. Uit die hoek hoef je dus alvast geen steun te verwachten.

Overigens heb ik ook mijn twijfels of het kopen van de Arena wel interessant is. Is dat wel rendabel te krijgen? Ajax lijkt mij de belangrijkste huurder. Die inkomsten vallen dan dus weg. Kom je als voetbalclub steeds in de positie dat je moet kiezen tussen inkomsten uit een concert om de begroting van je stadion sluitend te krijgen of het sparen van je veld om een goede wedstrijd te kunnen spelen. Andere inkomsten zoals die uit catering zouden vermoedelijk stijgen. Maar of dat voldoende is? Ik denk het niet.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9128
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za sep 27, 2014 9:52 am

Ik heb me er ook nooit echt thuis gevoeld. Als de tribunes nu eens tot dicht aan het veld staan en die achterlijke gracht dicht gegooid is, lijkt het tenminste een beetje op een voetbalstadion.

Overigens zag ik van de week een item over het OS en de geweldige sfeer daar. Ik geef toe dat ik het OS altijd leuk vond, al was het maar omdat er zo eenvoudig geglipt kon worden en als er werd gespeeld was het automatisch een belangrijke wedstrijd (een topper, EC, of om de landstitel). Maar qua sfeer was het na het Bengaalse vuurwerk en de 100.000 klapper toch minder dan De Meer, om de eenvoudige reden dat het grotendeels niet overdekt was, zodat het zingen door supporters altijd wat verwaaide in de wind terwijl het geluid in De Meer (toen het overdekt werd) weerkaatste door het dak. En dan heb ik het nog niet eens over de regenwedstrijden waarbij ik tot op het bot doorweekt thuis kwam.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Demosthenes » za sep 27, 2014 10:13 am

Van de verwachte inkomsten heb ik geen verstand, maar het aloude "Schoenmaker hou je bij je leest" (http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01 ... 1_2094.php) geldt hier; laat Ajax voetballen, de Arena maakt winst? Zal dat zo blijven? In Rotterdam wordt voor het nieuwe stadion ook al gerekend met een toename aan concerten, het zal niet bij Lee Towers blijven en ook daar wordt gerekend op wedstrijden van het Nederlands elftal, kortom zal de Arena de inkomsten kunnen verhogen?

In huize Demosthenes regelt mevrouw alle geldzaken en dat wil graag zo houden, maar als ik die cijfers zie denk ik dat de ene supporter de conclusie trekt dat Ajax over geld beschikt, geld dat gebruikt kan worden voor de aankoop van de Arena, maar een andere supporter leest erin dat we de schulden nog aan het wegwerken zijn, hoe kan er dan geld zijn voor de aankoop van de Arena? Het feit dat er onroerend goed tegenover staat is leuk, maar het blijft een bak beton, zonder Ajax is het niet veel waard.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41190
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » za sep 27, 2014 10:21 am

De plaatjes die vooraf worden geschetst zijn inderdaad vaak rooskleurig. Afgelopen week las ik al weer een bericht over dat de verbouwing van De Kuip ook eventjes 30 miljoen extra zou gaan kosten. Leg het maar even op tafel. En Oranje zal het druk krijgen met die dubbele interlands. :smallgrin.gif:

Als het echt heel duidelijk aantoonbaar gunstig is voor Ajax ben ik niet tegen dit soort ontwikkelingen. Maar bij de eerste vraagtekens op dat gebied ben ik al snel geneigd om af te haken. We zijn inderdaad een voetbalclub.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Iniesta » za sep 27, 2014 10:40 am

wimpey schreef:Helder. Bedankt, Rutger en Ronald!

Mijn interpretatie: Ajax is niet zozeer bezig met oppotten, als wel met het wegwerken van die negatieve reserve.
Exact. We komen eigenlijk weer terug in de tijd direct na de beursgang (qua financiële positie). Vraag is uiteraard of we iets leren van de beleidsfouten.
Structureel is het businessmodel van Ajax nog altijd niet echt winstgevend (moet de inhoud van de jaarcijfers nog eens goed bekijken), maar we profiteren erg van een lange serie kampioenschap/championsleague. Het verschil tussen championsleague of niet is enorm en zal ook een grote impact hebben op de transferinkomsten. Twee jaar geen kampioenschap zal denk ik weer resulterrn in verlies.
destijds is er niet voor gekozen om hetbij de beursgang opgehaalde geld te investeren in een stadion. De vraag is of deze investering past in een voetbalbedrijf. De winstgevendheid van de arena zal sterk afhankelijk zijn van niet voetbalgerelateerde zaken. Aan de andere kant kun je de waarde van de arena laten toenemen door er een echt ajaxstadion van te maken. Ben er van overtuigd dat mensen een bezoek aan de arena juist leuk vinden door dr ajaxlink.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door brigade zuid » za sep 27, 2014 12:43 pm

Wat heb je er nu weer aan om dat stadion te kopen. :confused.gif:

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » za sep 27, 2014 1:23 pm

Bij Twente en psv is dat blijkbaar winstgevend. De ArenA is er nu al genoeg jaren om daar een goede business case op los te laten. Je zult het volledig moet exploiteren: business meetings, restaurants, concerten. Daarnaat natuurlijk het aller belangrijkste baas in eigen huis.

T.a.v. opmerking 'je hebt de jaarlijkse inkomsten huur Ajax' niet meer: dat is gewoonweg een verschuiving van kosten. Ajax hoeft dan ook geen huur meer te betalen. Broekzak, vestzak.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Bert » za sep 27, 2014 1:26 pm

Ajaciedjuh schreef:T.a.v. opmerking 'je hebt de jaarlijkse inkomsten huur Ajax' niet meer: dat is gewoonweg een verschuiving van kosten. Ajax hoeft dan ook geen huur meer te betalen. Broekzak, vestzak.
Dat is te makkelijk gedacht, natuurlijk. Je betaalt wel een enorme smak geld voor dat stadion. Dan wil je ook een winstgevende onderneming eraan overhouden. Dus is het wel degelijk relevant dat de jaarlijkse inkomsten vanuit Ajax verdwijnen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Arthur » za sep 27, 2014 1:27 pm

Maar het betekent wel direct een flinke waardevermindering van de Arena, terwijl je juist net die waarde hebt afgetikt. Voordat je dat hebt terugverdiend doordat je geen huur meer hoeft te betalen ben je wel weer wat jaartjes verder.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » za sep 27, 2014 1:44 pm

Zoals ik al schreef daar zul je een business case voor moeten schrijven. T.a.v. het bedrag dat je moet betalen kun je gedeeltelijk lenen en gedeeltelijk zelf betalen. Ervan uitgaande dat de ArenA winstgevend is, heb je dan jaarlijks meer te besteden. Als er geen geld overblijft, om naast de lening/rente te betalen, zullen ze er ook niet aan beginnen. Kun je beter blijven huren. Dan is het bijvoorbeeld over 10-15 jaar makkelijker om naar een nieuw stadion te gaan.

Het zou interessant zijn om te weten wat de cijfers van de laatste 10 jaar zijn mbt de ArenA.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Giacomo Puccini » za sep 27, 2014 5:00 pm

Het lijkt me dat ze toch tijd genoeg hebben gehad om te onderzoeken of het in eigen beheer nemen van de Arena een goede business case oplevert. Als dit niet het geval is dan stel ik voor dat we van de beurs gaan. Een beursgang heeft als doel het ophalen van kapitaal wat het bedrijf kan gebruiken voor investeringen en groei. Het opgehaalde geld in de vorm van liquide middelen op een bankrekening zetten dient geen enkel doel terwijl je wel de nadelen hebt van beursgenoteerd zijn.

Toen Ajax naar de beurs ging had het geen flauw idee wat het met het op te halen kapitaal aanmoest. Bizar eigenlijk. Ze zijn toen maar filialen gaan opzetten in het buitenland wat achteraf een zeer verliesgevende bezigheid is gebeleken en waar men naar verloop van tijd weer van af is gestapt. De negatieve reserves als gevolg van een lange periode van wanbeleid en verliezen zijn gelukkig bijna uit de boeken. De resterende 20,4 miljoen aan negatieve reserves zullen dit seizoen worden weggewerkt dankzij de CL inkomsten en de transfer van Daley Blind, verwacht ik. Op korte termijn hoop ik op een besluit over de beursexit dan wel overname van de Arena. Geeft duidelijkheid. Een voetbalclub met 100 miljoen aan vlottende activa is veel te veel vet op de botten.
Ajax!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41190
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » za sep 27, 2014 5:17 pm

Dat lijkt me een heel slecht plan. Met de nadelen van de beursnotering valt het volgens mij ontzettend mee. Het terugkopen van de aandelen zou een ontzettende investering zijn terwijl je daar nauwelijks wijzer van zou worden.

Laat Ajax die laatste negatieve reserves maar wegpoetsen en verder vooral bezig zijn met het investeren in het voetbal binnen de club. De jeugdopleiding blijven perfectioneren. Af en toe een investering doen in de selectie als de situatie daarom vraagt. We zijn nu eenmaal beursgenoteerd. Het was misschien niet nodig geweest maar ik zie echt niet de noodzaak om daar vanaf te stappen.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Iniesta » za sep 27, 2014 5:27 pm

Inderdaad, de liquide middelen bedragen momenteel ook nog maar 60 miljoen euro. Waarschijnlijk niet genoeg om het geld terug te betalen van de beursgang. En als je dat wel lukt ben je vervolgens al je reserves kwijt. 1 seizoen zonder champions league en je moet bij de gemeente aankloppen voor geld.

Net nog even naar de cijfers gekeken. Totale winst bedroeg 16 miljoen euro, omzet gerelateerd aan champions league bedroeg maar liefst 27.6 miljoen euro.
Deel daarvan zal uit wedstrijdrecettes komen, die je deels ook ontvangt bij europaleague, maar heb sterk de indruk dat zonder champions league we direct verlies zullen leiden. Daarbij draagt het transferresultaat 12 miljoen euro, mede door verkoop van Eriksen, Alderweireld en Boerrichter. Hier kun je ook niet standaard op rekenen.

Zoals eerder door Rutger aangegeven hebben we sinds de beursgang nog steeds een negatief cumulatief resultaat, dus enige voorzichtigheid met het beschikbare vermogen is wel op z'n plaats.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » za sep 27, 2014 5:28 pm

Waarom zou je van de beurs gaan!? Kost alleen maar geld.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Le T. » za sep 27, 2014 5:45 pm

Giacomo Puccini schreef:Toen Ajax naar de beurs ging had het geen flauw idee wat het met het op te halen kapitaal aanmoest. Bizar eigenlijk. Ze zijn toen maar filialen gaan opzetten in het buitenland wat achteraf een zeer verliesgevende bezigheid is gebeleken en waar men naar verloop van tijd weer van af is gestapt. De negatieve reserves als gevolg van een lange periode van wanbeleid en verliezen zijn gelukkig bijna uit de boeken. De resterende 20,4 miljoen aan negatieve reserves zullen dit seizoen worden weggewerkt dankzij de CL inkomsten en de transfer van Daley Blind, verwacht ik. Op korte termijn hoop ik op een besluit over de beursexit dan wel overname van de Arena. Geeft duidelijkheid. Een voetbalclub met 100 miljoen aan vlottende activa is veel te veel vet op de botten.
Op zich vond ik dat niet zo'n slecht idee, hoewel het verkeerd is uitgepakt. Het begon zich af te tekenen dat Ajax niet meer mee kon met de grote clubs uit het buitenland omdat spelers moeilijker te behouden werden, dan moet je meer kwaliteit halen uit de opleiding. Dat is nu ongeveer ook het idee, alleen was er toen wel het besef dat je daarvoor uit een groter vijver moet vissen omdat je talent niet kunt aanleren en talent uiteindelijk de topspeler maakt.

Van de beurs af hoeft van mij niet, omdat de ledenraad toch de baas is in deze constructie. Er zitten wel nadelen aan maar ik kan me niet voorstellen dat die opwegen tegen het geld dat het kost. Terecht wordt opgemerkt dat de Arena zonder Ajax niet veel geld waard is. Maar dat zou misschien ook kunnen betekenen dat Ajax het goedkoop zou kunnen kopen...
Wollt ihr den totalen Mensch?

Plaats reactie