De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
De inhoud van de inzittenden van de ledenraad lijkt me dan ook het belangrijkste in deze. Een fatsoenlijke ledenraad laat z'n oren natuurlijk nooit zomaar hangen naar de nukken van één iemand.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Handig, die korte lijnen. Als Ajax om te beginnen nou eens twee bestuurslagen weghakt...
Kowalczyk schreef:Het is dus feitelijk een soort ketting:
- de leden van de vereniging (onder wie ik) kiezen de Ledenraad
- de Ledenraad kiest het bestuur (van de vereniging)
- het bestuur van de vereniging is tevens 60% van de Raad van Commissarissen (van de NV)
- de RvC benoemt de directie (van de NV)
- de directie heeft directe macht over het eerste elftal (aanstelling trainer, bepalen technisch beleid)
K.
Sign your name on
the dotted line:
.............................
the dotted line:
.............................
17 kandidaten voor ledenraad
De Telegraaf meldt dat er bij de sluiting van de termijn voor het aanmelden van kandidaten voor de ledenraad in totaal zeventien kandidaten zich hebben aangemeld. Er komen in totaal acht posities vrij in de ledenraad. De groep Van Duijvenbode bestaat uit negen oud-spelers die zich kandidaat hebben gesteld. Of zijn de groep van acht halen, zal dus afgewacht moeten worden. Ruud Haarms, Rutger Koopmans, Sonny Léon, Ron Oudendijk, voorzitter Arend de Roever en Arthur Smolders hopen herkozen te worden in de raad. Daarnaast hebben Mike Harman en Jan van Eijden zich aangemeld als kandidaat.
Blij met de punten ...
Inderdaad, zo duurt het wel erg lang voordat JC2 met zijn fluwelen revolutie van onder af eindelijk de top van Ajax bereikt.666 schreef:Handig, die korte lijnen. Als Ajax om te beginnen nou eens twee bestuurslagen weghakt...
Kowalczyk schreef:Het is dus feitelijk een soort ketting:
- de leden van de vereniging (onder wie ik) kiezen de Ledenraad
- de Ledenraad kiest het bestuur (van de vereniging)
- het bestuur van de vereniging is tevens 60% van de Raad van Commissarissen (van de NV)
- de RvC benoemt de directie (van de NV)
- de directie heeft directe macht over het eerste elftal (aanstelling trainer, bepalen technisch beleid)
K.

- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Plep 't maar hier neder...
http://www.nec-nijmegen.nl/
Bas van Rossum van N.E.C. naar Ajax
Per 1 januari 2011 treedt huidig Marketing Manager van N.E.C. Bas van Rossum in dienst bij AFC Ajax.
Hier zal hij gaan werken als key account manager sponsoring.
Algemeen directeur Jacco Swart vindt het jammer dat van Rossum de club gaat verlaten maar gunt hem deze stap van harte."Bas heeft zich in 6 jaar tijd ontwikkeld van stagiair tot marketing manager en volwaardig lid van het management team. Een prettige collega vol creativiteit, doorzettingsvermogen en steeds meer vakkennis. Het is mooi om te zien dat ook op dit terrein bij N.E.C. opgeleid talent wordt herkend. Namens iedereen bij N.E.C. wens ik hem veel succes in Amsterdam".
Bas van Rossum kijkt terug op een mooie periode bij N.E.C. "Ik ben trots de laatste vijf jaar samen met collega's, internetteam, supporters, sponsoren en stichting Wij staan voor de Wijk te hebben gewerkt aan het imago van onze club. We zijn erg gegroeid en zorgen echt voor binding in de regio. De stad die we rood-groen en zwart hebben doen kleuren ten tijde van de Europese wedstrijden, de lancering van de N.E.C. VIP Dug Out, de MKB-groep van Business Friends die naar 100 bedrijven is gestegen, het zijn samen met de 6-0 Playoff zege thuis tegen NAC en de UEFA-CUP zege op Udinese (2-0) mijn absolute hoogtepunten. Ik kijk nu uit naar een nieuwe uitdaging in Amsterdam. Aangezien ik voorlopig in Nijmegen blijf wonen, zal ik N.E.C. uiteraard nauwgezet blijven volgen!"
Binnen N.E.C. wordt de komende weken bekeken hoe de plaats die Bas in de organisatie inneemt zal worden ingevuld.
http://www.nec-nijmegen.nl/
Is dat een beetje een goeie vent, Ramona?
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
'kHeb geen flauw idee, Jeroennaarbeneden. Vooralsnog is er weinig over hem te vinden.
Onderstaand bericht kwam ik wel tegen...
Onderstaand bericht kwam ik wel tegen...
N.E.C. – Bas van Rossum hoofd Marketing
Bas van Rossum – foto N.E.C.
Nijmegen, 30 juni 2009
Bas van Rossum per 1 juli 2009 Marketing Manager van N.E.C.
Vanaf woensdag a.s. gaat Bas van Rossum leiding geven aan de afdeling Marketing, Communicatie & PR van N.E.C. Van Rossum gaat onderdeel uitmaken van het Management team van N.E.C. en zal zich de komende jaren bezig houden met ondermeer de groei van de supportersschare richting de stadionuitbreiding. Daarnaast staat de verdere verbetering van het imago en de vergroting van de maatschappelijke rol van de club in de regio hoog op de agenda. Ook blijft de MKB Businessclub, de N.E.C. Business Friends, onder zijn verantwoordelijkheid vallen.
Algemeen directeur Jacco Swart: “Bas zal samen met de afdeling inhoud gaan geven aan het marketing- en communicatiebeleid van N.E.C. Zijn promotie past in de filosofie om talent de kans te geven zich binnen N.E.C. verder te ontwikkelen.” Ook Bas van Rossum is enthousiast: “Als Nijmegenaar sta ik echt voor N.E.C. en ben ik blij dat deze kans mij geboden wordt. De rol van marketing zal binnen het betaald voetbal de komende jaren alleen maar belangrijker worden. Voetbalclubs die hierin investeren, behalen meer inkomsten en hebben daardoor meer kans op sportieve successen. N.E.C. wil zijn ambities waarmaken en durft ook in deze tijd te investeren in de organisatie. Ik kijk er naar uit om samen met mijn afdeling keihard aan de slag te gaan!”
Bron N.E.C. Nijmegen
Goeie vent!
Zoals eerder aangegeven kom ik weleens bij NEC. Is iemand die commercieel denkt en niet vastgeroest zit in de normale gang van zaken. Durft nieuwe initiatieven te ontwikkelen. Echter is de sponsor relatie bij NEC aanzienlijk anders dan bij Ajax. Vraag me af of hij bij Ajax ook de mogelijkheden krijgt die hij bij NEC heeft gehad.
Zoals eerder aangegeven kom ik weleens bij NEC. Is iemand die commercieel denkt en niet vastgeroest zit in de normale gang van zaken. Durft nieuwe initiatieven te ontwikkelen. Echter is de sponsor relatie bij NEC aanzienlijk anders dan bij Ajax. Vraag me af of hij bij Ajax ook de mogelijkheden krijgt die hij bij NEC heeft gehad.
Is 1995 echt zolang geleden??
Cruijff gaat het dus écht nog eens proberen. Dapper, hoor. Hij lijkt wel gek.
Wat had ik graag bij dat gesprek van Cruijff met Coronel en VDB willen zijn.
Wat had ik graag bij dat gesprek van Cruijff met Coronel en VDB willen zijn.

Het stinkt aan alle kanten!
Gewoon als luisterend oor of ook om mee te discussiëren? Bij het laatstgenoemde zou je even flink op Blind staan in te hakken. 

Nee joh, daar is het te interessant voor. De heren Coronel en VDB waren klaar met Cruijff. Wat hebben ze dan gezegd in dat gesprek? 

Hoe kijk je als PSV-er trouwens aan tegen de trainerswissel bij Ajax?D_skilled schreef: ...
In kern ging het over:
Cruijff zou meer invloed willen bij de club en beide bestuurders staan daar welwillend tegenover, zo meldt het Parool.
Waar Ajax JC heeft, hebben de kakkies toch maar mooi Danny Buys en Henk 'karate' Fräser!!
"Feyenoord moet ook adviesraad creëren"
Feyenoord moet het voorbeeld van Johan Cruijff bij Ajax volgen. Dat menen althans oud-spelers Danny Buijs en Henk Fräser. Bij de Amsterdamse aartsrivaal nemen voormalig spelers zitting in de adviesraad om het aankoopbeleid en de doorstroming van de jeugd te bevorderen.
De huidige ADO-middenvelder Buijs vindt dat het tijd is voor een grondige verandering bij de Rotterdammers. "Trainers en technisch-directeuren konden in De Kuip altijd doen wat ze wilden. Er werden dure buitenlanders gehaald die niets toevoegden", aldus de voormalig jeugdspeler van de Stadionclub.
Fräser is van mening dat net zoals bij Ajax grote namen uit het verleden in zo'n raad zitting moeten nemen. De huidige jeugdtrainer van PSV noemt onder meer de namen van Willem van Hanegem, Paul Bosvelt en Pierre van Hooijdonk. "Die mannen hebben een netwerk en kennen de club. Zij kunnen de balans bewaken. Dat bevordert de doorstroming van de jeugd. Het is triest dat een middelmatige back als Östlund werd gehaald, terwijl je zelf Zuiverloon hebt opgeleid. Voor dat sportieve wanbeleid is te weinig aandacht geweest."

"Feyenoord moet ook adviesraad creëren"
Feyenoord moet het voorbeeld van Johan Cruijff bij Ajax volgen. Dat menen althans oud-spelers Danny Buijs en Henk Fräser. Bij de Amsterdamse aartsrivaal nemen voormalig spelers zitting in de adviesraad om het aankoopbeleid en de doorstroming van de jeugd te bevorderen.
De huidige ADO-middenvelder Buijs vindt dat het tijd is voor een grondige verandering bij de Rotterdammers. "Trainers en technisch-directeuren konden in De Kuip altijd doen wat ze wilden. Er werden dure buitenlanders gehaald die niets toevoegden", aldus de voormalig jeugdspeler van de Stadionclub.
Fräser is van mening dat net zoals bij Ajax grote namen uit het verleden in zo'n raad zitting moeten nemen. De huidige jeugdtrainer van PSV noemt onder meer de namen van Willem van Hanegem, Paul Bosvelt en Pierre van Hooijdonk. "Die mannen hebben een netwerk en kennen de club. Zij kunnen de balans bewaken. Dat bevordert de doorstroming van de jeugd. Het is triest dat een middelmatige back als Östlund werd gehaald, terwijl je zelf Zuiverloon hebt opgeleid. Voor dat sportieve wanbeleid is te weinig aandacht geweest."
Ik vond Ajax woensdag verrassend goed voor de dag komen. Zeker boven ieders verwachting. Maar goed, het zegt natuurlijk ook niet zoveel. Het spel biedt perspectief. Zaak aan Frank de Boer om op het vertoonde spel voort te borduren en het verder uit te bouwen. De ondergrens bij Ajax moet omhoog. Als een coach in staat is om van dit Ajax een constant ploeg te maken dan nemen de kansen op een landstitel auto. toe.wimpey schreef:Hoe kijk je als PSV-er trouwens aan tegen de trainerswissel bij Ajax?D_skilled schreef: ...
De Boer maakt op mij een goede indruk. Komt goed over, blijft rustig, heeft goede teksten, behelst de Ajax-cultuur, kan bij alle geledingen op draagvlak rekenen. Als ik Ajax was zou ik hem met ervaren assistenten omringen. Boven de trainer een sterke technisch manager aanstellen. Als het bovenin in orde is en Ajax weer een beetje beleid gaat voeren zijn ze wat mij betreft op de weg terug. Het heeft de afgelopen tien jaar echter geschort aan ieder vorm van lange termijn visie en leiding bij het bestuur. Passanten konden lukraak kopen. Er moet zoals gezegd een sterke technisch manager komen, die de portefeuille goed kan beheren. Ik denk niet dat Blind daarvoor de aangewezen man is, is me iets te glad en achterdochtig. Heeft in het verleden ook bewezen geen gelukkig hand in z'n aankoopbeleid te hebben.
Eens. Ook en vooral op die stoel heb je een sterke man nodig. Niet iemand die met alle winden meewaait en vnl. met z'n eigen hachie bezig is. De combi Rijkaard (TD) - FdB lijkt me een goede. Of dat financieel haalbaar is, is een tweede...D_skilled schreef: Er moet zoals gezegd een sterke technisch manager komen, die de portefeuille goed kan beheren. Ik denk niet dat Blind daarvoor de aangewezen man is, is me iets te glad en achterdochtig. Heeft in het verleden ook bewezen geen gelukkig hand in z'n aankoopbeleid te hebben.
Bij Cocu zal het ook gaan kriebelen, lijkt me. Lijkt me ook iemand waarin een goede trainer schuilt.
Ik begrijp wel waarom ze Danny Blind TM willen maken. Dan kunnen ze blijven meepraten.
De TD moet het laatste woord hebben als het gaat om aankopen en verkopen. Dan kun je situaties voorkomen als met Lodeiro, die werd aangetrokken op het moment dat Eriksen op de deur klopte. De TD moet er ook voor zorgen dat de trainer geen vriendjes haalt die door de volgende trainer niet meer worden opgesteld.

De TD moet het laatste woord hebben als het gaat om aankopen en verkopen. Dan kun je situaties voorkomen als met Lodeiro, die werd aangetrokken op het moment dat Eriksen op de deur klopte. De TD moet er ook voor zorgen dat de trainer geen vriendjes haalt die door de volgende trainer niet meer worden opgesteld.
Hij heeft het 2 keer in een vergelijkbare functie mogen proberen. De TD is je sportieve visitekaartje, hij trekt aan de touwtjes binnen alle geledingen van de club. Die cruciale functie kun je DB niet nog eens geven, want dan gaat ie weer op z'n bek. En de club dus ook.joey schreef:Ik begrijp wel waarom ze Danny Blind TM willen maken. Dan kunnen ze blijven meepraten.![]()
En die de scouting aanstuurt, de pool van trainers, de Directeur Opleidingen etc. Een heavyweight dus.De TD moet het laatste woord hebben als het gaat om aankopen en verkopen.
Het probleem is alleen dat de TD ook dergelijke vriendjes kan hebben. Is zelfs zeer waarschijnlijk. Wie wil er nou niet een paar munten extra?joey schreef:Ik begrijp wel waarom ze Danny Blind TM willen maken. Dan kunnen ze blijven meepraten.![]()
Ook qua kortzichtigheid heb ik nog nooit enig verschil kunnen ontdekken tussen de gemiddelde TD en de gemiddelde trainer.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Eens. Daarom is Danny Blind dus ook in beeld, want die betaalt voor iedere speler een paar munten extra.
Iedere TD (dan wel trainer) werkt met een netwerk, helaas.

Iedere TD (dan wel trainer) werkt met een netwerk, helaas.
Dat is helaas waar. Hoe kom je aan een TD die het clubbelang voorop stelt?
Veel erger dan Jol kan het niet, trouwens. Die vond zijn netwerk wel érg belangrijk.
Veel erger dan Jol kan het niet, trouwens. Die vond zijn netwerk wel érg belangrijk.
Een TD staat ook onder nagenoeg dezelfde druk als de trainer. Hij zal dus niet alleen de lange termijn bewaken, maar ook resultaat nastreven. Dat is in principe geen probleem, zolang hij er maar oprecht van overtuigd is dat de Ajax-manier ook DE weg naar succes is. Dan zal hij namelijk altijd handelen naar de Ajax-manier.
We hebben dus iemand nodig die 4-3-3 geen 'dogma' vindt. Iemand die aanvallend voetbal via goed positiespel realistisch voetbal vindt. Iemand die het opleiden en inpassen van jeugdspelers niet als opgave ziet maar als de makkelijkste manier om topspelers binnen de gelederen te krijgen. Met andere woorden: iemand die beseft dat Ajax dankzij zijn eigenheid groot is geworden en niet ondanks.
We hebben dus iemand nodig die 4-3-3 geen 'dogma' vindt. Iemand die aanvallend voetbal via goed positiespel realistisch voetbal vindt. Iemand die het opleiden en inpassen van jeugdspelers niet als opgave ziet maar als de makkelijkste manier om topspelers binnen de gelederen te krijgen. Met andere woorden: iemand die beseft dat Ajax dankzij zijn eigenheid groot is geworden en niet ondanks.
Goed gezegd, Jöhnk.
Alleen dit: 4-3-3 is het meest geschikt voor de jeugd, vanwege de veldbezetting. Of 3-4-3, dat hangt van de situatie af. Het kan ook heel nuttig zijn om een talentvolle CV in zijn eentje in het centrum te laten spelen.
In het moderne voetbal zijn de buitenkanten juist vaak goed bezet. Noem het 4-3-3, noem het 4-2-3-1, het komt min of meer op hetzelfde neer. In elk geval is het van groot belang om spelers op te leiden die een actie in huis hebben en aan de buitenkant kunnen spelen. Zulke spelers zijn goud waard in het moderne voetbal.
Verder helemaal met je eens. Ajax moet zichzelf durven zijn. Laat die andere clubs maar allemaal hetzelfde doen.

Alleen dit: 4-3-3 is het meest geschikt voor de jeugd, vanwege de veldbezetting. Of 3-4-3, dat hangt van de situatie af. Het kan ook heel nuttig zijn om een talentvolle CV in zijn eentje in het centrum te laten spelen.
In het moderne voetbal zijn de buitenkanten juist vaak goed bezet. Noem het 4-3-3, noem het 4-2-3-1, het komt min of meer op hetzelfde neer. In elk geval is het van groot belang om spelers op te leiden die een actie in huis hebben en aan de buitenkant kunnen spelen. Zulke spelers zijn goud waard in het moderne voetbal.
Verder helemaal met je eens. Ajax moet zichzelf durven zijn. Laat die andere clubs maar allemaal hetzelfde doen.
Cruijff schijnt Hiddink benaderd te hebben, aldus VI:
Cruijff ziet Hiddink graag naar Amsterdam komen
13/12/2010 20:41
Guus Hiddink is door Johan Cruijff gepolst om een positie binnen Ajax te gaan bekleden. Dat gebeurde rondom de presentatie van het WK bid in Zurich.
Beide heren waren daar aanwezig om de poging van Nederland en België om het WK 2018 binnen te halen kracht bij te zetten. In de wandelgangen polste Cruijff de huidige bondscoach van Turkije om bijvoorbeeld een plaats in de Raad van Commissarissen van Ajax in te nemen. Hiddink zou de man moeten worden die het technische beleid van de club zou moeten uitzetten en controleren.
De naam van de in Amsterdam woonachtige Hiddink zingt de laatste week al meer door de geledingen van de mensen die Ajax willen hervormen. Maar Cruijff blijkt ze alweer een stap voor geweest te zijn. De toenadering is pikant aangezien Cruijff geen enkele officiële positie binnen Ajax bekleedt maar zich de laatste maanden steeds meer profileert als de man die Ajax weer op het goede spoor moet helpen.
Afgelopen dinsdag stelden er zich ook al meerdere spelers beschikbaar voor de ledenraad van Ajax. Na de eerdere oproep aan de zittende macht om op te stappen lijkt Cruijff nu de weg van de revolutie verlaten te hebben en via evolutionaire weg de bakens te willen verzetten bij Ajax.
Daartoe is een sterke technische man nodig met een voetbalachtergrond. Afgelopen week liet Louis van Gaal al doorschemeren op zijn voorwaarden wel na te willen denken over een terugkeer. Maar het is algemeen bekend dat Van Gaal en Cruijff een totaal verschillende visie en werkwijze hebben, dus een terugkeer van Van Gaal bij Ajax ligt daarom niet voor de hand.
Hiddink voerde enkele jaren gelden ook al oriënterende gesprekken met John Jaakke, die destijds de scepter zwaaide in Amsterdam. Destijds bleef het daarbij, mede doordat Hiddink onder contract stond bij Rusland. Ditmaal verdient Hiddink vele miljoenen bij de Turkse voetbalbond. Hiddink ligt zwaar onder vuur. Niet alleen omdat hij de laatste drie wedstrijden verloor, maar ook omdat hij volgens de Turkse media te weinig in Turkije aanwezig zou zijn. De komst van Hiddink naar Ajax lijkt dan ook niet waarschijnlijk, zelfs niet in een licht adviserende rol.
Ik vind Hiddink een grote vakman, op het veld, maar ook daar buiten vind ik hem zeer capabel. Alleen zou ik hem nooit bij AJAX, zeker niet in zo'n belangrijke en toonaangevende positie willen zien. Ik vind hem iets te glad, en daarnaast is die man gewoon een symbool van psv. Zo'n man wil je toch niet bij AJAX zien?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -