De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

LucaS

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door LucaS » zo apr 26, 2009 11:44 am

666 schreef:Dat kan Blind toch niet echt menen?

Of de selectie wel of niet op orde is heeft echt helemaal NIETS te maken met de vraag of we dit seizoen tweede of derde worden. Tweede of derde is in de huidige situatie een kwestie van toevalligheden als een gemiste pingel, scheidsrechterlijke dwaling of een vrije trap van Theo Janssen in het Abe Lenstrastadion. Daar laat je je spelersbeleid toch niet van afhangen?

Deze uitspraak schreeuwt om een bijsturende tik van vdBoog!
Grappig dat je beweert dat de eindklassering geen enkele invloed kan hebben op de beoordeling of de selectie al dan niet op orde is, terwijl je diezelfde eindklassering als voornaamste argument gebruikt om van Basten nog een kansje te geven (tot december). Lijkt me erg dubbel, de argumenten die je gebruikt om de sterkte van de selectie niet te beoordelen, gaan immers in even sterke mate op voor het functioneren van van Basten. Zeker als je vindt (hoewel daar over te twisten valt), dat de selectie op sterkte gebracht moet worden door iemand die er wel verstand van heeft. Daarmee zeg je feitelijk dat van Basten met een gebrekkige selectie heeft gewerkt. Zijn eigen schuld, maar van die verantwoordelijkheid is hij dan ook al af gehaald, in ieder geval in jouw 'plannen'. Een selectie en een bestuurder, of dat nou in de technische staf is of niet, dient te worden beoordeeld op zijn functioneren en potentie en niet op of dat kampioenschap wordt gehaald. Er wordt hier volop de fout gemaakt om te denken dat je een kampioenschap kan kopen. Dat is niet zo, en al zeker niet met het budget van Ajax.
I think I lost my fucking headache

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » zo apr 26, 2009 12:22 pm

Neefkens schreef:
GangstaRiB schreef:Ik zou weleens willen weten wat Van Gaal uit deze Ajax-selectie krijgt.
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Als hij het zo doet als bij AZ, had hij al weer op de stenen gestaan. Dat geeft ook aan dat grote ervaren namen ook geen enkele garantie bieden op succes.
Das iets te kort door de bocht geredeneerd, Neef.

Van Gaal heeft zich het vorig seizoen kunnen veroorloven omdat ie in de twee jaar ervoor uitstekend gepresteerd heeft met AZ. In z'n eerste jaar een keurige derde plaats (daar is bij een club als AZ niks mis mee), in z'n tweede jaar tot en met de laatste speeldag strijdend om de titel, daarmee bouw je krediet op en dan kan je je een slecht derde jaar veroorloven.

Zo ging het bij Ajax ook. In z'n eerste seizoen als hoofdtrainer stond ie met een UEFA cup te zwaaien en dan kan je het jaar erop wel een potje breken. Het jaar daarna werd ie keurig kampioen en toen kwam de CL en en en...

Bij van Basten/Blind/Koster is krediet na een verloren seizoen nergens op gebaseerd. Bij van Gaal wel. Die heeft overtuigend bewezen dat ie op een slecht seizoen een goed seizoen kan laten volgen.

LucaS schreef:Grappig dat je beweert dat de eindklassering geen enkele invloed kan hebben op de beoordeling of de selectie al dan niet op orde is, terwijl je diezelfde eindklassering als voornaamste argument gebruikt om van Basten nog een kansje te geven (tot december). Lijkt me erg dubbel
Je verdraait m'n woorden, Lucas. Ik heb echt helemaal nergens beweerd dat de eindklassering geen enkele invloed moet hebben op de vraag of de selectie wel of niet op orde is.

Als je 9e wordt met een straatlengte achterstand op de plaatsen die recht geven op europees voetbal kan je zonder meer stellen dat de selectie ondermaats is. Geen discussie over mogelijk. Zo'n wanprestatie hangt niet af van toevalligheden maar is een overduidelijk gevolg van gebrek aan kwaliteit.

Tweede of derde op basis van een incidentele toevalligheid als een gemiste pingel, dat moet uiteraard geen invloed hebben op de vraag of de selectie wel of niet op sterkte is. Dat je na een serie van 31 wedstrijden slechts 64 puntjes hebt toont daarentegen wél duidelijk aan dat er iets mis is, ongeacht de vraag of je 2e of 3e wordt met een neuslengte verschil in voor- of nadeel. Als we derde zouden worden met 82 punten zou de situatie weer heel anders zijn.

Als je dan tot de conclusie bent gekomen dat de selectie ondermaats is (en de spelersaankoper dus gefaald heeft) kan je je afvragen hoe ondermaats precies is. Niet goed genoeg om mee te doen om de titel, maar wellicht wel (of niet) goed genoeg om nu significant meer punten te hebben dan de huidige 64.

Op het eerste kan je de speleraankoper beoordelen, op het tweede kan je de trainer beoordelen. Het doet er daarbij niet toe of die functies door één of twee personen worden ingevuld. Het is heel goed mogelijk om Marco van Basten's functioneren als TD en trainer los van elkaar te beoordelen. Als TD is van Basten overduidelijk gezakt (en dus moet DB niet beweren dat de spelersgroep bij een eventuele tweede plaats op orde is), als trainer is het minder duidelijk of MvB net wel of net niet voldoende uit de beschikbare spelers heeft gehaald. Daarom vindt ik een herexamen op dit onderdeel wel gepast.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo apr 26, 2009 12:30 pm

666 schreef:
Neefkens schreef:Dat zou ik ook wel eens willen weten. Als hij het zo doet als bij AZ, had hij al weer op de stenen gestaan. Dat geeft ook aan dat grote ervaren namen ook geen enkele garantie bieden op succes.
Das iets te kort door de bocht geredeneerd, Neef.

Van Gaal heeft zich het vorig seizoen kunnen veroorloven omdat ie in de twee jaar ervoor uitstekend gepresteerd heeft met AZ. In z'n eerste jaar een keurige derde plaats (daar is bij een club als AZ niks mis mee), in z'n tweede jaar tot en met de laatste speeldag strijdend om de titel, daarmee bouw je krediet op en dan kan je je een slecht derde jaar veroorloven.

Zo ging het bij Ajax ook. In z'n eerste seizoen als hoofdtrainer stond ie met een UEFA cup te zwaaien en dan kan je het jaar erop wel een potje breken. Het jaar daarna werd ie keurig kampioen en toen kwam de CL en en en...

Bij van Basten/Blind/Koster is krediet na een verloren seizoen nergens op gebaseerd. Bij van Gaal wel. Die heeft overtuigend bewezen dat ie op een slecht seizoen een goed seizoen kan laten volgen.
Daar heb je inderdaad een punt. Ik probeerde aan te geven dat er geen garanties zijn op een goed resultaat, maar de kans met LvG is wel groter op basis van zijn verleden. van Basten loopt immers 0 op 1. :blush.gif:

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » zo apr 26, 2009 12:50 pm

666 schreef:Bij van Basten/Blind/Koster is krediet na een verloren seizoen nergens op gebaseerd. Bij van Gaal wel. Die heeft overtuigend bewezen dat ie op een slecht seizoen een goed seizoen kan laten volgen.
En dat vind ik dan weer iets te kort door de bocht geredeneerd, onze heiligheid Van Gaal kon zich 2 jaar geleden ook redelijk versterken en werd het na de reguliere competitie ook slechts derde, en was er geen KNVB Beker, het jaar erop ging de beurs nog verder open [ook zo'n 35 miljoen] en was er geen Landskampioenschap, [onderkant middenmoot] geen beker. dus van redelijk dichtbij naar mijlenver, nix beter dan Van Basten dus.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » zo apr 26, 2009 12:55 pm

Neefkens schreef:Daar heb je inderdaad een punt. Ik probeerde aan te geven dat er geen garanties zijn op een goed resultaat, maar de kans met LvG is wel groter op basis van zijn verleden. van Basten loopt immers 0 op 1. :blush.gif:
LvG loopt 1 op 3, ook niet echt veel beter.

wimpey

Bericht door wimpey » zo apr 26, 2009 2:23 pm

666 schreef: Het jaar daarna werd ie keurig kampioen
Won ie enkel de beker. Was ook qua voetbal een matig seizoen.
Bij van Basten/Blind/Koster is krediet na een verloren seizoen nergens op gebaseerd.
Ik mis hier een naam. Was tussen Blind en Koster trainer, had een sterke selectie, haalde de CL niet en verspeelde in de 1e competitiehelft 20 punten.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » zo apr 26, 2009 2:30 pm

Van Basten moet gewoon lekker opzouten als we de 2de plek mislopen. Hij weet niet eens de ploeg tactisch neer te zetten in belangrijke wedstrijden. Het gebrek aan voetbal en tempo in de ploeg valt hem volledig te verwijten.

wimpey

Bericht door wimpey » zo apr 26, 2009 2:33 pm

Zlatan Son of God schreef:Van Basten moet gewoon lekker opzouten als we de 2de plek mislopen.
Mee eens. Wat voor die losers voor hem gold, geldt ook voor hem. Je kunt je maatstaven niet naar beneden blijven aanpassen. Geen mens neemt Ajax na het geschutter van de voorbije 5 jaar nog serieus.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » zo apr 26, 2009 2:36 pm

wimpey schreef:
Zlatan Son of God schreef:Van Basten moet gewoon lekker opzouten als we de 2de plek mislopen.
Mee eens. Wat voor die losers voor hem gold, geldt ook voor hem. Je kunt je maatstaven niet naar beneden blijven aanpassen. Geen mens neemt Ajax na het geschutter van de voorbije 5 jaar nog serieus.
Die voorgangers hadden ook nog veel minder te besteden..

999

Bericht door 999 » zo apr 26, 2009 3:42 pm

Nou, ik heb het gehad met deze schijtcoach en egoistische spelers ..
Blij met de punten ...

Daniel

Bericht door Daniel » zo apr 26, 2009 3:44 pm

Dat had je toch al? Ik geloof al voor zijn aanstellen.

999

Bericht door 999 » zo apr 26, 2009 3:47 pm

Daniel_vT schreef:Dat had je toch al? Ik geloof al voor zijn aanstellen.
Leg je weer iemand woorden in zijn mond die hij nooit gezegd heeft .. wat wil je toch steeds .. dat mensen die kritiek hebben op jou(w) oogappeltje hun mond dicht houden ?.
Blij met de punten ...

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » zo apr 26, 2009 3:59 pm

999 schreef:
Leg je weer iemand woorden in zijn mond die hij nooit gezegd heeft .. wat wil je toch steeds .. dat mensen die kritiek hebben op jou(w) oogappeltje hun mond dicht houden ?.

Haha idd moeten we ook gewoon niet doen.. Gewoon lekker de rust bewaren en nog een aantal jaar toevalsvoetbal spelen. Jaren vol met spelletjes en voetvolley en elk week maar weer met veel geduld wachten op een bevlieging van een van de 11 spelers..

Toppie

Bericht door Toppie » zo apr 26, 2009 4:29 pm

Misschien moet van Basten lekker mee doen met Hollands got NO talent

Hallo super flop trainer ik hoop dat jij straks voor de camera bij studio voetbal jouw ontslag gaat verkondiggen en dat jij dan ook gaat zeggen sorry JOHAN de meester ik had gewoon met jouw moeten samen werken en ik moet nog veel leren als het kan van jouw JOHAN
:smallgrin.gif:

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo apr 26, 2009 5:00 pm

V.Basten ontslaan heeft geen zin. Ik denk eerder dat wanneer volgend jaar de resultaten weer uitblijven en de druk toe zal nemen, v.Basten zelf de handdoek gaat gooien.
Persoonlijk vind ik het jammer dat hij niet meer kijkt naar wat het beste is voor deze spelersgroep. Zoals v.Gaal dit jaar koos voor een behoudender tactiek ivm met zijn lopende middenvelders (De Zeeuw, Martens, Mendes da Silva), had ik graag een Ajax gezien wat met druk op de helft van de tegenstander speelt. Wij beschikken immers niet over spelers met loopvermogen op de flanken. Sulejmani en Suarez zijn het gevaarlijkst in de 16. Onze middenvelders (Anita, Aissati) zijn ook meer van het kortere tikwerk dan van het loopwerk. Zet de boel vast op de helft van de tegenstander, dat scheelt telkens meters die opnieuw overbrugd moeten worden en verdedigend werk voor onze spitsen.
In de 2e helft tegen AZ deed Ajax dat vanaf minuut 1 en toen kwamen we wat beter in de wedstrijd. Helaas doet niet iedereen nog mee, maar het is in ieder geval een begin.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo apr 26, 2009 5:02 pm

Ajax heeft al z'n ziel en zaligheid bij Van Basten neergegooid, die met veel gebaar ons wil doen geloven dat hij er wat van snapt.

Bij Oranje heeft hij zijn speelstijl laten aanpassen op advies van de spelers en nu zitten we ook weer een seizoen te wachten op goed voetbal. Een seizoen waarin hij 34 miljoen heeft mogen investeren.

Godsamme... deze club is op sterven na dood op deze manier.
Whitey on the moon.

Toppie

Bericht door Toppie » zo apr 26, 2009 5:24 pm

GangstaRiB schreef:Ajax heeft al z'n ziel en zaligheid bij Van Basten neergegooid, die met veel gebaar ons wil doen geloven dat hij er wat van snapt.

Bij Oranje heeft hij zijn speelstijl laten aanpassen op advies van de spelers en nu zitten we ook weer een seizoen te wachten op goed voetbal. Een seizoen waarin hij 34 miljoen heeft mogen investeren.

Ajax R.I.P

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » zo apr 26, 2009 7:54 pm

GangstaRiB schreef:Ajax heeft al z'n ziel en zaligheid bij Van Basten neergegooid, die met veel gebaar ons wil doen geloven dat hij er wat van snapt.

En ook voor 30 kwijt is. Maar dat vergeten we voor het gemak maar even.

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » zo apr 26, 2009 9:26 pm

En wie moest daar zijn veto voor geven? Juist...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo apr 26, 2009 9:27 pm

Jeroen Slop? :confused.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 26, 2009 9:39 pm

Ik lees dat mijn club dood is? :sad.gif:

Daniel

Bericht door Daniel » zo apr 26, 2009 11:23 pm

999 schreef:
Je moet wat beter mijn posts lezen denk ik, van Basten is alles behalve mijn "oogappeltje". :icon_wink.gif: Integendeel. Maar goed, als je tegenwoordig al niet meer continue genadeloos kritiek geeft ben je dus idolaat van iemand. Vrij jammer.
En ik jou woorden in de mond leggen? Ik zie mijzelf niks zeggen wat jij niet gezegd hebt. Je zegt nogmaals dat je het nu echt toch helemaal gehad hebt met van Basten. Maar ik dacht dat je toch al een aantal maanden het al flink gehad hebt met van Basten en tevreden over hem ben je nooit geweest. Dus wat leg ik woorden in de mond dan. :confused.gif:

999

Bericht door 999 » zo apr 26, 2009 11:54 pm

Daniel_vT schreef:
999 schreef:
Je moet wat beter mijn posts lezen denk ik, van Basten is alles behalve mijn "oogappeltje". :icon_wink.gif: Integendeel. Maar goed, als je tegenwoordig al niet meer continue genadeloos kritiek geeft ben je dus idolaat van iemand. Vrij jammer.
En ik jou woorden in de mond leggen? Ik zie mijzelf niks zeggen wat jij niet gezegd hebt. Je zegt nogmaals dat je het nu echt toch helemaal gehad hebt met van Basten. Maar ik dacht dat je toch al een aantal maanden het al flink gehad hebt met van Basten en tevreden over hem ben je nooit geweest. Dus wat leg ik woorden in de mond dan. :confused.gif:
Nu lul je er weer omheen.Waar heb je ergens gelezen dat ik het al gehad had met MVB als zou hij coach worden van AJAX ?.Waar heb jij gelezen dat ik het al een aantal maanden flink gehad heb met MVB ?.En nergens staat dat ik het nu toch echt helemaal gehad heb met MVB ?.

Dit staat er
Nou, ik heb het gehad met deze schijtcoach en egoistische spelers ..
.. wat ook nog eens een reactie was op of ie zou mogen aanblijven als AJAX 3e wordt.

Kijk dat is volgens mij bij velen hier het probleem.Kritiek hebben op, ( in eerdere discussies ) wordt uitgelegd als dat de trainer maar op moet donderen.Kritiek hebben op een speler staat hier bij velen gelijk aan dat je ofwel een hekel aan de speler hebt, of dat je een speler uitspuugd.Dan krijg je dus zoiets als de penaltie discussie w.b. KJH .. maar als Suarez een penaltie mist, op zo'n belangrijk moment . . dan roept men .. ja dat was z'n eerste die hij miste, maar hij is enz.tja ... Zo deze penaltie nemen terwijl er zoveel op het spel staat geeft blijk dat ook Suarez het dan niet snapt ......

Als men in discussie speler-x, of trainer-a bekritiseerd, aangeeft wat zijn fouten zijn dan moet dat voor elke speler of trainer van nu of in het verleden tellen.

Ik heb ook met verbazing naar MVB bij van Gelder vanavond zitten kijken.Een coach die de wedstrijden zo geheel anders op het veld ziet afspelen.Die een achterhoede goed durft te noemen. Enz enz .. maakt me er niet vrolijker op ..
Blij met de punten ...

Toppie

Bericht door Toppie » ma apr 27, 2009 5:45 am

Heel simpel Suarez heeft voor ons punten gewonnen maar ook heel verprutst door 100% kansen te missen

LucaS

Bericht door LucaS » ma apr 27, 2009 5:47 am

Ik vond het wel grappig. Van Basten zei dingen die ik ook al heel lang roep.

Plaats reactie