Supporterszaken...

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Supporterszaken...

Bericht door Thijs » di mar 19, 2013 4:43 pm

We mogen naar PSV! :smile-ajax.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Cruijff » di mar 19, 2013 6:16 pm

Een treincombi voor 1.200 man.

Kan het kloppen dat dit 400 uitsupporters minder zijn dan een jaar of 3, 4 terug nog gebruikelijk was? Ik kan me ook nog een sanctie herinneren die tot gevolg had dat ze in Eindhoven maar 800 Ajax supporters wilden toelaten vanwege eerdere 'misdragingen'.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Supporterszaken...

Bericht door Kowalczyk » wo apr 17, 2013 2:00 pm

Omdat het wel aan 'supporterszaken' raakt, post ik dit ook nog even hier...

Via-via kreeg ik dit tekstje toegespeeld, geschreven door een Ajax-supporter die als gast van Ajax naar uitwedstrijden meereist: dus niet in het uitvak, maar (normaliter) op de eretribune, zoals er in de ArenA ook vaak een plukje van de tegenstander op de noordelijke punt van de hoofdtribune zit.
Ik hoop dat onderstaande uiteindelijk via diverse wegen bij PSV terecht komt:

Afgelopen zondag zaten de gasten van AJAX in Eindhoven wederom in Vak GG. Dit was enigszins een verassing, nadat het vorig jaar daar redelijk uit de hand is gelopen en nota bene Hans van Breukelen himself de hele wedstrijd als een scheidsrechter de PSV supporters heeft moeten kalmeren.

Hierdoor durfden oa de ouders van Siem de Jong het al niet meer aan mee te gaan naar Eindhoven dit jaar. Ook nu was het weer raak: Vanaf minuut 1 waren er scheldpartijen en bedreigingen van de fanatieke PSV supporters die in vak GG zitten. Het wedstrijdverloop verergerde dit alleen maar, ondanks dat geen 1 Ajacied bij de goal juichte. De moeder van Cillisen kreeg een kauwgum in d'r haar, er werd gespuugd en wat niet meer.

In de rust zijn meerdere van ons persoonlijk bedreigd, waardoor enkele besloten de wedstrijd vanuit een ander vak te bekijken en anderen noodgedwongen in het spelershome hebben gekeken hoe Ajax PSV weer versloeg.

PSV is verplicht hier wat aan te doen, zo kun je niet met je gasten omgaan! Hoe fout moet het gaan? Van stewards (die wel behulpzaam waren maar redelijk machteloos staan) heb ik begrepen dat het ook met AZ en Twente al tot confrontaties is gekomen. De supporters in vak GG van PSV zijn dermate fanatiek dat het ONVERSTANDIG is hier de gasten van de tegenpartij te plaatsen.

Bij elke club in Nederland worden wij goed ontvangen en zitten we in de hoek op de eretribune. Hier kun je in de rust veilig een drankje halen en naar het toilet. Ook in de Arena worden de gasten van de tegenpartij GASTVRIJ behandeld en op een rustige plek in het stadion geplaatst.

Het lijkt me duidelijk dat PSV hier wat aan moet doen, anders stel ik voor voortaan de gasten van PSV bij AJAX-PSV op Zuid I te plaatsen.
Thijs, is dit ook binnen Ajax bekend? Misschien moet de club daar iets mee.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Supporterszaken...

Bericht door Kowalczyk » ma apr 29, 2013 9:17 am

O ja, dit wilde ik nog even 'delen'.

Voor aanvang van Ajax - Heerenveen besloot de politie (gepland of spontaan, ik weet het niet) eindelijk eens op te treden tegen die eeuwige voordringers bij de ingang van Zuid H. Je kent het wel: de hele meute voorbijlopen en vooraan over het hekje stappen, onder het motto 'iedereen moet op zijn beurt wachten, behalve mijn vrienden en ik, want wij zijn belangrijker. Zeg er maar eens wat van, als je durft'.

Ik hoop dat de politie zich daar voortaan posteert, dat het echt beleid is, want het is zeer hinderlijk. En wie er wat van zegt, kan een dreun op zijn muil krijgen. Die attitude moet je als politie met gelijke munt terugbetalen: 'wie een onvertogen woord tegen óns zegt, kan een dreun op zijn muil krijgen.'

Ik wind me er trouwens niet al te vaak over op. Meestal denk ik: ach, sneue droeftoeter, met je opgefokte kop en je gappies, als jij zo nodig voor mij in de rij wilt staan... ik vind het best, wetend dat ik in alle andere rijen des levens (de letterlijke én de overdrachtelijke) een heel eind voor jou sta.

Maar soms ergert het me toch wel, dus ik was blij met deze politieactie. Sowieso is dat misschien wel mijn grootste Ajax-ergernis: supporters die zich - zonder enige aanleiding - opgefokt en agressief gedragen tegen volstrekt goedwillende mede-Ajacieden. Zo van: "Ajax is mijn club. Mensen die ik niet ken, maar die desondanks óók vinden dat Ajax hun club is, moeten oprotten en hun bek houden."

Dat slag zou ik graag kwijt zijn. Ajax zou daar eens wat meer werk van moeten maken: mensen die in en rond de ArenA menen dat ze meer rechten hebben dan een ander - en dat door intimiderend gedrag menen te mogen afdwingen.

Een aanleiding om ze te arresteren reiken ze je gratis aan: je hoeft als agent alleen tegen ze te zeggen "doe even normaal, achteraan sluiten jij", of je krijgt een grote muil en een partij opgefokt gedrag. Ziedaar: negeren van politieorders en belediging van officieren in functie. Klaar ben je.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7913
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door elliquido » ma apr 29, 2013 9:27 am

Hear hear
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Marillion » ma apr 29, 2013 10:37 am

Vervelend gedrag inderdaad. Wat mij betreft hanteert de politie daarvoor structureel de Engelse aanpak. Gewoon één keer verzoeken om in de rij aan te sluiten. Dat kun je dan doen óf je komt helemaal niet meer binnen.

Ik kan me van diverse wedstrijden in Engeland nog wel herinneren dat dit voor Ajax supporters even wennen was. Stond je bijvoorbeeld bij Highbury te wachten en kwamen er een paar aan die dachten dat die rij niet voor hun bedoeld was. Dat duurde een paar seconden en dan stonden ze alsnog achteraan óf ze werden afgevoerd.
Nil volentibus arduum

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Supporterszaken...

Bericht door Michael_B » ma apr 29, 2013 10:45 am

Kowalczyk schreef:O ja, dit wilde ik nog even 'delen'.

Voor aanvang van Ajax - Heerenveen besloot de politie (gepland of spontaan, ik weet het niet) eindelijk eens op te treden tegen die eeuwige voordringers bij de ingang van Zuid H. Je kent het wel: de hele meute voorbijlopen en vooraan over het hekje stappen, onder het motto 'iedereen moet op zijn beurt wachten, behalve mijn vrienden en ik, want wij zijn belangrijker. Zeg er maar eens wat van, als je durft'.

Ik hoop dat de politie zich daar voortaan posteert, dat het echt beleid is, want het is zeer hinderlijk. En wie er wat van zegt, kan een dreun op zijn muil krijgen. Die attitude moet je als politie met gelijke munt terugbetalen: 'wie een onvertogen woord tegen óns zegt, kan een dreun op zijn muil krijgen.'

Ik wind me er trouwens niet al te vaak over op. Meestal denk ik: ach, sneue droeftoeter, met je opgefokte kop en je gappies, als jij zo nodig voor mij in de rij wilt staan... ik vind het best, wetend dat ik in alle andere rijen des levens (de letterlijke én de overdrachtelijke) een heel eind voor jou sta.

Maar soms ergert het me toch wel, dus ik was blij met deze politieactie. Sowieso is dat misschien wel mijn grootste Ajax-ergernis: supporters die zich - zonder enige aanleiding - opgefokt en agressief gedragen tegen volstrekt goedwillende mede-Ajacieden. Zo van: "Ajax is mijn club. Mensen die ik niet ken, maar die desondanks óók vinden dat Ajax hun club is, moeten oprotten en hun bek houden."

Dat slag zou ik graag kwijt zijn. Ajax zou daar eens wat meer werk van moeten maken: mensen die in en rond de ArenA menen dat ze meer rechten hebben dan een ander - en dat door intimiderend gedrag menen te mogen afdwingen.

Een aanleiding om ze te arresteren reiken ze je gratis aan: je hoeft als agent alleen tegen ze te zeggen "doe even normaal, achteraan sluiten jij", of je krijgt een grote muil en een partij opgefokt gedrag. Ziedaar: negeren van politieorders en belediging van officieren in functie. Klaar ben je.

K.
+1. Stond ook in die rij met Ajax - Heerenveen en was er ook blij mee. Structureel doen met die tokkies, dan leren ze het vanzelf af. Of ze komen niet meer. Hoe dan ook win-win.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Supporterszaken...

Bericht door Kowalczyk » ma apr 29, 2013 10:58 am

Marillion schreef:Ik kan me van diverse wedstrijden in Engeland nog wel herinneren dat dit voor Ajax supporters even wennen was. Stond je bijvoorbeeld bij Highbury te wachten en kwamen er een paar aan die dachten dat die rij niet voor hun bedoeld was. Dat duurde een paar seconden en dan stonden ze alsnog achteraan óf ze werden afgevoerd.
Ja. Dat was prachtig.

En het állermooiste aan die aanpak was dat je je als 'onschuldige' volkomen veilig voelde. Geen enkel risico dat je opgepakt zou worden omdat je er toevallig naast stond. Geen enkel risico dat de politie op zeker moment zou besluiten om álle Ajacieden te omsingelen en het plaatselijke equivalent van de Jaap Eden-hal te zetten.

Gewoon: daders eruit trekken. Punt. Niks 'dat is in de praktijk onuitvoerbaar'. Gewoon dóen. Naar voren stappen en opgewonde standjes aan hun kraag eruit sleuren. Gaan zijn vriendjes dan druk doen? Dan zij ook. Wegwezen. In die rij voor Highbury was het zo afgelopen. Ik zie er nog eentje zijn middelvinger opsteken naar zo'n agent op zijn paard. Die agent wees naar hem met zijn wapenstok, de tanden knarsend op elkaar, en zei: "You're fucking dead, mate." - en twee tellen later werd die gast eruit getrokken en met handboeien om head first de arrestatiewagen in gesmeten.

Dat dus.

Wat zo irritant is: je weet dat die gasten alleen maar zo mans zijn bij de gratie van het feit dat ze met een groepje zijn, en dat de mensen die ze afblaffen en aan de kant duwen geen gespierde hardliners zijn, maar fatsoenlijk volk dat geen zin heeft in gedoe. Daarom durven ze. Voor de meeste van die knapen zou ik één-op-één totaal niet bang zijn. Maar dat is het 'm juist: ze doen het niet in hun eentje, en als er bonje ontstaat hoef je die illusie ook niet te hebben.

Die klanten kunnen zich met veel bombarie 'Joden' noemen, maar het is juist laf, asociaal NSB-gedrag: met zijn vijven een oude Joodse koopman van zijn bakfiets slaan, gewoon omdat het kán en omdat je weet dat de mensen die het vanuit hun woningen zien gebeuren uit angst hun woede wegslikken.

Kun je niet hard genoeg tegen optreden.

Maar goed, Ajax heeft stewards die nooit ingrijpen en met de grootste klootzakken juist de zoetste broodjes bakken, dus dat zal wel niet opschieten.

K.
Still alive...

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door M.. » ma apr 29, 2013 11:29 am

Ik snap de ergernis (en ik moet toegeven dat ik me er ook wel eens schuldig om heb gemaakt, zonder discussies of dreigementen, maar goed)

Los van het feit dat ik er geen moeite mee heb dat de politie er tegen optreedt vraag ik me wel af welke wet je overtreedt door voor te dringen dat de politie er tegen op mag treden?

Lionel
Berichten: 47510
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Lionel » ma apr 29, 2013 11:52 am

Er zal vast wel een wet voor zijn. En anders maken ze die maar. Heel irritant die gasten.

Wat Ko zegt, 1 op 1 stellen die kneuzen niks voor. Maar omdat ze met een groepje idioten zijn, denken ze dat ze heel wat zijn.

Ik heb een keer een groepje 'mede-supporters' een paar flinke klappen gegeven samen met wat vrienden. Ik was, zo ben ik eerlijk gezegd dan ook wel weer :blush.gif: , met een grote groep naar een wedstrijd gegaan in de CL tegen Madrid. En een groepje van 4 vond het nodig om een strijker ofzoiets af te steken en naar achteren te gooien. Vlak bij ons in de buurt.

En maar lachen die gasten. Toen heb ik er wat van gezegd en toen werd hij boos. Dachten ze dat ik alleen was. Waren we dus met z'n 12-en. Het voelde echt fantastisch overigens.
IK GELOOF!!!!!!

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door M.. » ma apr 29, 2013 2:16 pm

Rishi schreef:Er zal vast wel een wet voor zijn. En anders maken ze die maar. Heel irritant die gasten.
Een wet 'gij zult niet voordringen'? Ik weet niet hoor, maar volgens mij zijn er grotere problemen om in een wetboek te verwerken.

Lionel
Berichten: 47510
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Lionel » ma apr 29, 2013 2:28 pm

Orde? Iets in die richting? Veiligheid?
IK GELOOF!!!!!!

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door M.. » ma apr 29, 2013 2:47 pm

Tja, ik weet niet, ik ben geen jurist. Als je iets doet wat (wettelijk) niet mag dan mag politie van mij zo hard als nodig ingrijpen. Voordringen is toch meer een fatsoens ding, in de normale wereld doe je dat soort dingen zo weinig mogelijk. (Hoewel ik me slecht kan voorstellen dat er iemand is die nog nooit ergens heeft voorgedrongen)
Van het wettelijk verbieden van voordringen is het maar een kleine stap naar het wettelijk verbieden van stil staan aan de linkerkant van de roltrap. Ik vind niet dat je alles in wetten en regeltjes moet gieten.
Het bedreigen van iemand die wat van het voordringen zegt is dan weer wel makkelijk, zou je ook aangifte van kunnen doen als je zou willen enz. Maar ik kan me zo voorstellen dat een OvJ of een rechter niet zit te wachten op een rechtzaak die van verdachte M. uit L. die ervan wordt verdacht op 05 mei 2013 te Amsterdam Zuidoost een rij te hebben overgeslagen.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Iniesta » ma apr 29, 2013 2:56 pm

Als de politie aanwijzingen geeft, zul je dat toch moeten opvolgen. Heb je geen speciale wet voor nodig.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma apr 29, 2013 3:14 pm

Voordringen is geen strafbaar feit. Een ambtelijk bevel negeren wel.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Supporterszaken...

Bericht door Kowalczyk » ma mei 06, 2013 10:09 am

M schreef:Ik snap de ergernis (en ik moet toegeven dat ik me er ook wel eens schuldig om heb gemaakt, zonder discussies of dreigementen, maar goed)

Los van het feit dat ik er geen moeite mee heb dat de politie er tegen optreedt vraag ik me wel af welke wet je overtreedt door voor te dringen dat de politie er tegen op mag treden?
Je overtreedt er vast geen wet mee. Daarom arresteert de politie je ook niet wegens voordringen.

De politie leidt de wachtrij in goede banen en roept mensen tot de orde die zich onfatsoenlijk gedragen. Arrestatie komt pas im Frage als de reactie op het verzoek om netjes achteraan te sluiten bestaat uit opgefokt, intimiderend gedrag of een grote bek tegen politiemensen in functie.

Waar de politie hard tegen moet optreden, is niet het voordringen als zodanig, maar het algehele recht-van-de-sterkste sfeertje: 'het is míjn club, ik doe wat ík wil en wie er wat van zegt, kan een beuk op zijn muil krijgen.'

Met wortel en tak uitroeien.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Marillion » ma mei 06, 2013 10:24 am

Ik constateerde gisteren dat het probleem nu is verplaatst. Toen ik naar binnen ging stond de politie weer te controleren op voordringen aan de zijkant. Resultaat was nu dat die groepjes naar de achterkant van de rij gingen, zich door die rij heen duwen om vervolgens door te lopen tot de ingang en zich er daar alsnog tussen de duwen direct voor het toegangspoortje. Stewards staan binnen te niksen en per saldo staan er dus nog steeds veel mensen onevenredig lang in de rij. Het idee dat je net zo lang in de rij moet staan als je collega supporters is voor sommigen echt een brug te ver.
Nil volentibus arduum

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Supporterszaken...

Bericht door Thijs » vr jun 07, 2013 11:24 am

http://www.ajaxlife.nl/nieuws/detail/13527

Vond het altijd een prima steward en een aardige vent.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door 999 » vr jul 12, 2013 3:26 pm

Verbod op uitfans bij Klassieker met een jaar verlengd

De burgemeesters van Amsterdam en Rotterdam hebben besloten het verbod op uitfans bij de Klassieker met een jaar te verlengen. Eerst willen de burgemeesters van de supportersverenigingen een beter voorstel zien hoe zij de onrust willen voorkomen en dringen ze aan op aanscherping van de voetbalwet .De partijen hebben wel de intentie om na komend seizoen wel weer uitpubliek toe te staan.

Meer: NOS

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door 999 » vr jul 12, 2013 6:55 pm

Ajax verkoopt 40.000ste seizoenkaart

Ajax heeft vrijdag zijn 40.000ste seizoenkaart voor het seizoen 2013 – 2014 verkocht. Dit is twee weken eerder dan in het afgelopen seizoen het geval was. Vorig seizoen verkocht landskampioen Ajax uiteindelijk ruim 42.000 seizoenkaarten.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr jul 12, 2013 9:52 pm

Wat betekent dat eigenlijk, een relatief groot verloop? Ajax kondigde in april al aan dat je je scc kon verlengen, ik neem aan dat velen dat dan doen. Maar waar zijn dan die 2.000 scc houders gebleven tov vorig seizoen? Hebben ze opgezegd en komen er nu mensen van de wachtlijst (voor zover die er nog is) in aanmerking? Of zijn het scc houders die pas later verlengen?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Supporterszaken...

Bericht door Thijs » za jul 13, 2013 9:28 am

Je hebt volgens mij altijd wel met een stuk of 2.000 opzeggingen te maken. Hoeft niet eens per se te betekenen dat ze het allemaal zwaar klote vinden, maar krijgen het gewoon niet meer voor elkaar met kinderen en eigen sportwedstrijden en hun zeikende vriendin etc.

Daarbij zaten er van die 42.000 van vorig jaar natuurlijk ook een stuk of 3.000 die pas in augustus ofzo besloten om een seizoenkaart te nemen. Dat zijn natuurlijk sowieso al niet de ekte ekte. :hypocrite.gif: ;)
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Marillion » di jul 23, 2013 10:01 pm

Ik heb vandaag weer een nieuwe seizoenkaart ontvangen. Kan me toch herinneren dat ze ooit eens hebben geroepen dat je voortaan meerdere jaren met één kaart zou gaan doen. Maar tot op heden heb ik ieder jaar een nieuwe gehad. En er is bij niets gewijzigd.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di jul 23, 2013 10:09 pm

Niet je EU status toevallig?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Marillion » di jul 23, 2013 10:41 pm

Ja, klopt. Ik heb nog even gekeken en zie dat ik me vergis in mijn rekenwerk kwa europees bezoek. Ik heb afgelopen seizoen geen uitduel bezocht en ben dus gedegradeerd.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie