Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 07, 2014 9:21 am

Om Demos te parafraseren: Ajax heeft dus zo'n tien keer de jaarbegroting van PEC in kas.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 07, 2014 9:22 am

Duke schreef:Als ik 'Louis Suarez' lees weet ik al genoeg. :excited.gif:
Leg uit?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Duke » do aug 07, 2014 9:39 am

Het minste dat je als journalist kunt doen is de namen van de mensen die je in een artikel noemt goed schrijven.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 07, 2014 9:42 am

Ah, zo. Slordig, zeker, maar betekent dit ook dat de rest van het verhaal onzin is?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » do aug 07, 2014 9:50 am

Wat betreft het stadion. Hoe zit het met de exploitatie daarvan? Maakt de Arena op dit moment winst?

Ik moet zeggen dat de Arena nooit mijn stadion zal worden. Ik heb er werkelijk helemaal niets mee. Maar als die besparing van 10 miljoen op huur klopt dan zou dat wellicht interessant kunnen zijn. Al staan daar natuurlijk wel andere kosten tegenover. De vraag is of je als club aan een stadion als de Arena kan verdienen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Duke » do aug 07, 2014 10:02 am

zeux schreef:Ah, zo. Slordig, zeker, maar betekent dit ook dat de rest van het verhaal onzin is?
Laat ik het zo zeggen, jij of ik hadden dat artikel ook kunnen schrijven. Het is geen onzin, maar de waarde is beperkt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Arthur » do aug 07, 2014 10:31 am

Waarom is het eigenlijk nodig om te gokken hoeveel geld Ajax heeft? Staat dat niet gewoon zwart op wit in de jaarrekening?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » do aug 07, 2014 10:33 am

Marillion schreef:Wat betreft het stadion. Hoe zit het met de exploitatie daarvan? Maakt de Arena op dit moment winst?
Ja. Maar veel minder dan absoluut mogelijk is.

Als er één club in de Eredivisie is die een heleboel winst met het stadion maakt dan is het FC Twente. Hun inkomsten uit het stadion zijn veel groter dan die van Feyenoord en PSV bij elkaar opgeteld. Bij Feyenoord is het sowieso een drama, die betalen jaarlijks erg veel geld aan de Stadion N.V. en dat legioen van ze levert de club eigenlijk alleen structureel geld op wanneer er 4 of 5 Europese thuiswedstrijden per seizoen worden gespeeld.

Wanneer Ajax eigenaar van het stadion wordt kan er veel veranderen. Bij Twente zit er een heel business centrum in het stadion, 7 dagen per week huren bedrijven dat af voor seminars, voor meetings, er zit tevens een hotel in. Twente verdient daar een heleboel poen mee.


Wanneer de Arena eigendom van Ajax is, kan men onder meer zelf de catering gaan doen. De huidige cateraars moeten heel veel pacht betalen, diverse lagen vangen er geld aan. Die jongens willen best goedkopere prijzen hanteren, maar dat kan op dit moment niet. Wanneer Ajax zelf de catering doet en een halve liter bier bijv 3,75 euro gaat kosten ipv de huidige 5,50 euro gaan seizoenkaarthouders als ik daar weer meerdere consumpties halen. Nu mijd ik de Arena catering vrijwel altijd. Die inkomsten kunnen nog flink omhoog.

Verder is er een groot voordeel als je baas in eigen huis bent. Je bepaalt welke concerten je wel en welke je niet doet. In de zomerstop is het niet zo'n ramp om wat Sensations en floppers te laten plaatsvinden, maar vaak verwoest een evenement onze grasmat.
Ik zou in beginsel een deel van de evenementen in de Arena de wacht aanzetten en vervolgens hogere prijzen vragen aan concert organisatoren. Opzich kunnen er jaarlijks minimaal net zoveel muziek en dance events in ons stadion plaatsvinden, maar liever niet meer tussen 2 thuiswedstrijden door. Men wil toch wel in ons stadion spelen, want de akoestiek is flink verbeterd, het is de grootste locatie van Nederland en de locatie is veel beter bereikbaar dan de Kuip.

Bovendien bespaar je 10 miljoen huur per jaar als je eenmalig voor 40 miljoen de toko koopt. Dat heb je heel erg snel terug verdiend.
Laatst gewijzigd door Cruijff op do aug 07, 2014 10:36 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 07, 2014 10:35 am

Het is soms goed om bedragen even helder bij elkaar te zien, als de berekeningen kloppen.

Ajax zit duidelijk in een duivels dilemma, een dikke bankrekening die groeit en groeit, maar geen idee hoe dat geld op een effectieve manier 'op het veld' te krijgen, zonder meteen weer in risicovolle financiële constructies te stappen (met name op het gebied van transfers en salarissen).

Je zou toch verwachten dat ze inmiddels een plan zouden hebben om dat geld op een duurzame manier vruchtbaar te maken.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Arthur » do aug 07, 2014 10:36 am

Cruijff schreef:Bovendien bespaar je 10 miljoen huur per jaar als je eenmalig voor 40 miljoen de toko koopt. Dat heb je heel erg snel terug verdiend.
Dat is wel heel kort door de bocht. Als Ajax de Arena koopt en geen 10 miljoen huur meer per jaar betaalt, zijn de inkomsten van de Arena per jaar dus in één klap 10 miljoen lager. Ik vraag me af of het dan nog zo'n winstgevend stadion is.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » do aug 07, 2014 10:38 am

TLZ schreef:Seizoenkaarthouders betalen jaarlijks 8 miljoen euro. Ajax zit nu alweer op 39.500 seizoenskaarten. Kledingsponsor Adidas betaalt 10 miljoen euro en hoofdsponsor Aegon maakt voor de eerste helft van komend seizoen 3 miljoen euro over. Dat zijn grote bedragen in het Nederlandse betaalde voetbal. Ook leveren de Nederlandse tv-rechten, de skyboxen en andere commerciële deals steeds meer geld op.
Het eerste getal is veel meer dan 8 miljoen, toch?

Ajax heeft om en nabij de 40.000 seizoenkaarthouders, de gemiddelde seizoenkaarthouder betaalt echt wel wat meer dan 200 euro, eerder 350 euro. 40.000 x 350 = 14 miljoen euro.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » do aug 07, 2014 10:39 am

En als eigenaar heb je natuurlijk ook te maken met kosten die je als huurder niet hebt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door InnerHarbour » do aug 07, 2014 10:41 am

Het geld brandt Zeux werkelijk in de zak. :hypocrite.gif:
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » do aug 07, 2014 10:42 am

Arthur schreef:
Cruijff schreef:Bovendien bespaar je 10 miljoen huur per jaar als je eenmalig voor 40 miljoen de toko koopt. Dat heb je heel erg snel terug verdiend.
Dat is wel heel kort door de bocht. Als Ajax de Arena koopt en geen 10 miljoen huur meer per jaar betaalt, zijn de inkomsten van de Arena per jaar dus in één klap 10 miljoen lager. Ik vraag me af of het dan nog zo'n winstgevend stadion is.
Als Ajax vertrekt uit de Arena is het winstmodel voor het stadion sowieso helemaal weg.

Maar die 10 miljoen besparing kun je makkelijk op de jaarrekening neerplanten. Op dit moment krijgt Ajax van heel veel facetten die inkomsten genereren slechts een relatief klein deel, omdat meerdere partijen een deel vangen. Ondertussen krijgen we wel een aanzienlijk groot deel van de kosten doorberekend. Ten opzichte van de huidige situatie moeten inkomsten uit het stadion nog flink vergroot kunnen worden.

Ook betaalt Ajax al 18 jaar lang een heel fors deel van de kosten die gemaakt zijn en nog steeds gemaakt worden voor het vervangen en onderhouden van de grasmat. En dat terwijl het doorgaans niet onze potjes voetbal zijn die de grasmat verwoesten.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Duke » do aug 07, 2014 10:43 am

Arthur schreef:
Cruijff schreef:Bovendien bespaar je 10 miljoen huur per jaar als je eenmalig voor 40 miljoen de toko koopt. Dat heb je heel erg snel terug verdiend.
Dat is wel heel kort door de bocht. Als Ajax de Arena koopt en geen 10 miljoen huur meer per jaar betaalt, zijn de inkomsten van de Arena per jaar dus in één klap 10 miljoen lager. Ik vraag me af of het dan nog zo'n winstgevend stadion is.
Los daarvan heb je als eigenaar ook te maken met onderhoudskosten, en die zullen ook niet laag zijn in een dergelijk complex.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 07, 2014 11:19 am

InnerHarbour schreef:Het geld brandt Zeux werkelijk in de zak. :hypocrite.gif:
Zoveel angst voor nuances. Voer voor psychologen. :smile-ajax.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 07, 2014 11:20 am

Arthur schreef:
Cruijff schreef:Bovendien bespaar je 10 miljoen huur per jaar als je eenmalig voor 40 miljoen de toko koopt. Dat heb je heel erg snel terug verdiend.
Dat is wel heel kort door de bocht. Als Ajax de Arena koopt en geen 10 miljoen huur meer per jaar betaalt, zijn de inkomsten van de Arena per jaar dus in één klap 10 miljoen lager. Ik vraag me af of het dan nog zo'n winstgevend stadion is.
Dat lijkt mij ook ja.

Als voetbalclub moet je bij je leest blijven: een voetbalbedrijf runnen, geen huisbaas worden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Arthur » do aug 07, 2014 12:40 pm

zeux schreef:Als voetbalclub moet je bij je leest blijven: een voetbalbedrijf runnen, geen huisbaas worden.
Dat vind ik dan ook weer kort door de bocht. Als na solide berekening blijkt dat je meer geld overhoudt wanneer je eigenaar bent van het stadion dan is zo'n stap best de moeite waard. Daar hoeft het voetbaltechnische deel op geen enkele manier onder te lijden.

Een willekeurig bedrijf of fabriek kan toch ook zonder problemen zijn eigen pand of fabrieksruimte als eigendom hebben?

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ronald! » do aug 07, 2014 1:27 pm

Om meerderheidsaandeelhouder te worden van het stadion hoef je enkel de gemeente uit te kopen. 100% aandeelhouder worden is in mijn ogen onnodig. Voor een kleine 20 miljoen zou dat moeten kunnen. Maar dat is aleen gerechtvaardigd als 1) de organisatie van de ArenA ver beneden haar kunnen presteert, zoals hier boven wordt beweerd en 2) als de huur die Ajax betaalt disproportioneel hoog is, terwijl de ArenA veel winst maakt (alleen als er veel winst gemaakt wordt kan je het je veroorloven om minder/geen huur te betalen. Wordt er geen winst gemaakt, dan zal het stadion het geld blijven opeten van de voetbalclub, of je nu eigenaar bent of niet). Alleen als aan deze twee voorwaarden voldaan wordt zou ik een aankoop overwegen. Zo niet, dan zou ik er nooit aan beginnen.

Overigens, als de Arena winst maakt, maakt dat de aankoopprijs weer hoger. Zonder cijfers en kennis over bestaande contracten v.w.b. de bedrijfsvoering is het onmogelijk om te bepalen of je het stadion zou moeten willen hebben. Mijn verstand zegt 'niet kopen' (kleinere organisatie, puur op voetbal gericht), mijn hart zegt 'wel kopen' (baas in eigen huis).

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13847
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jinne » do aug 07, 2014 1:31 pm

Hoeveel andere evenementen zijn er naast Ajax en Oranje nog in de ArenA? Je hebt de jaarlijkse concerten van de Toppers en Sensation, maar andere artiesten die een stadion nog vol weten te kregen worden toch schaars. Dan gaan liever 50M verder naar de Ziggo Dome.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » do aug 07, 2014 1:38 pm

Jinne, er gebeurt in de Arena veel meer dan je denkt. Ook tijdens het seizoen.

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ronald! » do aug 07, 2014 1:42 pm

Cruijff schreef:Jinne, er gebeurt in de Arena veel meer dan je denkt. Ook tijdens het seizoen.
Dit klinkt alsof men de mogelijkheden van het stadion al redelijk goed benut.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » do aug 07, 2014 1:49 pm

Inmiddels wordt het vrij goed benut Ronald, maar nog steeds heeft Ajax er minder zeggenschap over dan ik wenselijk vind. Op het veld van de Arena kan men momenteel doodleuk op 11 mei een podium neerzetten voor een boks of freefight gala terwijl Ajax er op 15 mei een kampioenswedstrijd speelt.

Ronald! schreef:Om meerderheidsaandeelhouder te worden van het stadion hoef je enkel de gemeente uit te kopen. 100% aandeelhouder worden is in mijn ogen onnodig. Voor een kleine 20 miljoen zou dat moeten kunnen. Maar dat is aleen gerechtvaardigd als 1) de organisatie van de ArenA ver beneden haar kunnen presteert, zoals hier boven wordt beweerd
Op dit moment heb ik niet (meer) het idee dat de ArenA ver beneden haar kunnen wordt bestuurd en presteert, er zijn een hoop dingen verbeterd en het stadion wordt met name ook door buitenlanders als één van de finest voetbal tempels in Europe beschouwd. Stiekem ben ik na al die jaren als Ajacied best een beetje trots op stadion ArenA geworden.

Het is natuurlijk wel jarenlang zo geweest dat de ArenA ontzettend slecht werd gemanaged en ervoor zorgde dat veel Ajax zielen zich ontheemd voelden. De grasmat, de tankgracht, de akoestiek, de Amerikaanse toestanden om zoveel mogelijk euro's uit de bezoekers te trekken, de manier waarop men met een bezoeker omging. Dat is lange tijd echt van een zeer bedroevend niveau geweest.

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ronald! » do aug 07, 2014 1:58 pm

Dan zie ik niet in waarom we zoveel beter af zouden zijn door eigendom te worden van het stadion. Alleen als de gemeente voor een vriendenprijs (d.w.z. ver onder de marktprijs) van haar aandeel af wil zou je er beter van kunnen worden. Maar waarom zou de gemeente dat willen?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » do aug 07, 2014 2:00 pm

Het is vaak onduidelijk wat de gemeente wil. In het centrum willen ze graag ruim de helft van de prostitutiepanden opkopen en leegruimen, het geld moet ergens vandaan komen.

Wat Amsterdam Zuidoost / Bijlmer betreft is de gemeente spekkoper. De laatste 18 jaar is de grond daar enkele honderden miljoenen meer waard geworden, zo niet een miljard. Als de bouw van de Arena één van de betrokken partijen geen windeieren heeft gelegd, dan is het de gemeente Amsterdam wel.


Ajax genereert een hoop lusten, relatief weinig lasten.

Plaats reactie