Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Duke » di jun 24, 2014 3:05 pm

Lijkt me ook vreemd om iemand die goede spelers aandraagt niet meer te gebruiken. Prima dus.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di jun 24, 2014 3:19 pm

Dat zou ook vreemd zijn, maar Ajax zou het ook van jaar tot jaar kunnen bekijken.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di jun 24, 2014 4:06 pm

Yopi schreef:Dat zou ook vreemd zijn, maar Ajax zou het ook van jaar tot jaar kunnen bekijken.
Zal ook wel gebeuren, zal Olsen zelf ook wel doen, zal misschien op zijn leeftijd wat minder gaan reizen, een andere ex-speler opleiden.

Is Heinz Schilcher nog scout? Ajax had toch Ulderink als scout in Frankrijk, Ulderink zit nu bij Jong Ajax, wordt er nog gescout in Frankrijk? (Waarom eigenlijk?)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za jul 12, 2014 9:42 pm

Wellicht relevant voor wat betreft de zoektocht naar onze nieuwe hoofdsponsor. De gokmarkt gaat definitief per 1 januari open.

Dat betekent dus dat het interessant is voor aanbieders om vanaf dat moment hun naamsbekendheid te vergroten. Laat ons shirt nou vanaf die datum beschikbaar zijn.
Nil volentibus arduum

Arthur

Bericht door Arthur » za jul 12, 2014 9:58 pm

Slechte zaak voor de gokkers. Moet je ineens belasting gaan betalen.

Pride of Amsterdam
AT Toto Admin

Bericht door Pride of Amsterdam » ma jul 14, 2014 8:53 am

Valt nog wel mee hoor Arthur. Speel op het moment ook veel via toto.nl. De (enige) legale markt in Nederland dus. Winsten/bedragen tot 450 euro hoef je geen belasting over te betalen. Grotere winsten wel.

Het is echter simpel te ontlopen, want als je ziet dat je uitbetaling boven de 450 kan worden voor je tientje, zet je gewoon twee keer 5 in. En voila... je hoeft niets af te dragen.
Op naar de vierde ster!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo jul 16, 2014 12:38 pm

Marillion schreef:Wellicht relevant voor wat betreft de zoektocht naar onze nieuwe hoofdsponsor. De gokmarkt gaat definitief per 1 januari open.

Dat betekent dus dat het interessant is voor aanbieders om vanaf dat moment hun naamsbekendheid te vergroten. Laat ons shirt nou vanaf die datum beschikbaar zijn.
Stel dat Ajax inderdaad een goksyndicaat als hoofdsponsor krijgt, dan zijn er twee scenario's mogelijk. Ajax en sponsor zijn het al een tijdje eens over de voorwaarden of de onderhandelingen zijn net gestart, na het bekend maken van de mogelijkheid (vorige week).

In het eerste geval had dat kunnen leiden tot nog een tijd paniekvoetbal, want stel dat "de politiek" had besloten de markt niet op deze manier open te gooien, dan had Ajax nu moeten gaan zoeken (Ja, een andere mogelijkheid achter de hand? Zo veel gegadigden zijn er niet, dan had er al lang een sponsor geweest)

In het tweede geval kan Ajax niet te veel eisen stellen, als het over een paar maanden al die sponsor wil presenteren. eerst las ik dat het maanden zou kunnen duren om alle shirtjes e.d. op tijd klaar te hebben, daarna (toen er geen sponsor kwam) bleek er minder tijd nodig, maar Aegon zal niet nog een keer geld geven (of toch voor weer de helft van de normale prijs?)

Er is nog een mogelijkheid: er is geen wedkantoor dat sponsor wordt! In dat geval is er dus "gewoon nog niets". Ik weet niet wat Van der Sar en Kinsbergen uit hun hoge hoed toveren, de JC-aanhang zal het zeker een topdeal vinden, ik ben echter bang dat als de tijd dringt, het bedrag waarmee Ajax akkoord gaat, lager zal zijn/worden.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Duke

Bericht door Duke » wo jul 30, 2014 7:49 pm

Van der Sar schijnt gehint te hebben dat het inderdaad in de gokbranche gezocht moet worden: Unibet of BWin.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jul 30, 2014 7:58 pm

Het zou geen verrassing zijn. Het is natuurlijk niet voor niets dat de verlenging met Aegon slechts tot het einde van het kalenderjaar is en niet tot het einde van het seizoen.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do jul 31, 2014 11:10 am

Ik weet er in 't andere forumdeel even niet 1, 2, 3 een geschikter topic voor maar het aandeel Adidas is vandaag in één klap 11,64% minder waard geworden.

Weet iemand Was ist passiert?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do jul 31, 2014 11:14 am

De wereld heeft voor het eerst kennis genomen van die prachtige nieuwe Feyenoord shirts? :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do jul 31, 2014 11:18 am

:smallgrin.gif:

Haha dat uitshirt van die gasten hè. Misschien dat de achterkant van de thuis tenues nog net wat lelijker is dan die door een Opel uitlaat uitgescheten kleur van 't uit tenue maar in 't rondje door de Randstad dat ik de afgelopen 2 weken heb gemaakt zag ik dat in bepaalde steden die shirts behoorlijk goed verkopen.

Doorgaans lopen er ventjes of net wat te dikke meisjes in rond wiens ondermaatse looks erg goed matchen met de lelijkheid van de shirts.

Nicolai

Bericht door Nicolai » do jul 31, 2014 4:48 pm

Journalist RTLZ

zeux

Bericht door zeux » do jul 31, 2014 4:58 pm

Hoeveel aandelen zijn er?

Ergo: wat kost zo'n exit?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do jul 31, 2014 5:01 pm

Handelen met voorkennis is toch verboden?

Ik denk dat het gewoon een speculant is die, op basis van publieke informatie, verwacht dat Ajax binnenkort de nieuwe hoofdsponsor bekend gaat maken.

@Zeux: ik lees hier dat er in totaal 18.333.000 aandelen uitstaan. Van deze ruim 18 miljoen bezit Ajax al 73 procent.

zeux

Bericht door zeux » do jul 31, 2014 6:06 pm

Dan staan er dus nog 4.950.000 aandelen uit. Voor blijkbaar waarde 9.40 = uitkoop van circa 42.500.000.

Wie kunnen we daar voor kopen? :ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

gaizka

Bericht door gaizka » do jul 31, 2014 6:40 pm

zeux schreef:Dan staan er dus nog 4.950.000 aandelen uit. Voor blijkbaar waarde 9.40 = uitkoop van circa 42.500.000.

Wie kunnen we daar voor kopen? :ajaxsmiley.gif:
Die aandeelhouders gaan ze natuurlijk niet voor € 9.40 verkopen als dat de huidige koers is, maak daar maar € 10 van.

Aandeel Adidas maakte onlangs een flikse plus, volgens mij had dat er mede mee te maken dat Duitsland wereldkampioen is geworden? Waarom ze nu weer dalen, geen idee...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do jul 31, 2014 7:33 pm

Ik geloof er niets van dat Ajax daar serieus mee bezig zou zijn. Het kost bakken met geld. En ik vraag me bovendien af wat dan het geweldige voordeel zou zijn.

Wat kunnen we dan wél doen dat we nu niet kunnen? En is datgene dan interessant genoeg om er vele miljoenen op stuk te slaan. Dat lijkt me sterk.
Nil volentibus arduum

elliquido

Bericht door elliquido » do jul 31, 2014 9:19 pm

De kosten van dat hele aandeelhoudersproces , procedures en wetgeving lijken mij niet gering
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Arthur

Bericht door Arthur » do jul 31, 2014 9:30 pm

Het voornaamste doel zal zijn om de bedrijfsstructuur eenvoudiger te maken.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr aug 01, 2014 8:50 am

Maar staat die kostenbesparing dan in verhouding tot de investering?

En wat winnen we met een meer eenvoudige structuur? Het is ook wéér een verandering. Ik geloof dat ik de voorkeur heb om voorlopig eens even helemaal niets te veranderen. Gewoon lekker op het voetbal concentreren. Want of we nu beursgenoteerd zijn of niet. Er lopen allerlei mensen binnen de club rond die daar druk mee zijn. Volgens mij hebben deze mensen in de dagelijkse gang van zaken geen last van die beursnotering.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr aug 01, 2014 10:17 am

Inderdaad. Het is eigenlijk wel fijn dat met deze constructie 73% van de aandelen voor altijd in eigendom van de vereniging is. Dan kan een Abramovich achtige figuur dus nooit groter belang in de club nemen dan wenselijk wordt geacht.

We winnen er vrij weinig mee om 49 miljoen euro in onze eigen aandelen te steken. Waar we financieel wel een stuk wijzer van zouden worden is wanneer Ajax de andere eigenaren van de Arena zou uitkopen en volledig eigenaar van het stadion wordt.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do aug 07, 2014 9:11 am

RTLZ
Wat gaat Ajax doen met 95 miljoen?

Ajax is een rijke club. De voetbalclub uit Amsterdam stevent door goede prestaties en lucratieve transfers af op een recordbedrag van 95 miljoen euro in de kas aan het eind van dit kalenderjaar. Wat gaat de club daar mee doen? RTL Z rekent mee.

Ajax presteert de laatste jaren uitstekend. De club is al 4 jaar op rij kampioen waardoor de club elk jaar weer mee kan doen met de lucratieve Champions League, het miljoenenbal in Europa. Ajax heeft daardoor al een paar jaar een zeer positieve kasstroom. Dit jaar stapelt het geld zich weer verder op. Volgens berekeningen van RTLZ heeft Ajax aan het eind van dit kalenderjaar zo’n 95 miljoen euro in kas. Precies 4 jaar terug was de kas nog bijna leeg, met slechts 6 miljoen euro op de bank. Het eigen vermogen van de club ligt aan het eind van dit jaar rond de 120 miljoen euro.

Inkomsten
Ajax heeft komend seizoen 2014/2015, net als vorig seizoen, zo'n 100 miljoen euro aan inkomsten. Zelfs als de prestaties in de Champions League zouden tegenvallen, dan nog levert Europees voetbal dit jaar, inclusief kaartverkoop, minimaal 25 miljoen euro op. Ajax is de enige Nederlandse club in de Champions League na de uitschakeling van Feyenoord woensdagavond. Ajax krijgt daardoor ondermeer de hele mediapot aan tv-rechten die voor Nederland bestemd is.

Seizoenkaarthouders betalen jaarlijks 8 miljoen euro. Ajax zit nu alweer op 39.500 seizoenskaarten. Kledingsponsor Adidas betaalt 10 miljoen euro en hoofdsponsor Aegon maakt voor de eerste helft van komend seizoen 3 miljoen euro over. Dat zijn grote bedragen in het Nederlandse betaalde voetbal. Ook leveren de Nederlandse tv-rechten, de skyboxen en andere commerciële deals steeds meer geld op.

Transfers
Weet Ajax de komende weken ook nog sterspeler Daley Blind te verkopen, wat zou kunnen na een prima WK in Brazilië, dan komen er nog weer extra miljoenen binnen. Ajax heeft Blind volledig zelf opgeleid, waardoor hij weinig heeft gekost en niet op de balans van Ajax staat. De verkoopsom, er wordt gesproken over 20 miljoen euro, is dan pure winst voor de penningmeester. Ook spits Sigthorsson wordt misschien nog verkocht, voor 9 miljoen euro, of keeper Vermeer voor 6 miljoen euro. Eerder werd aanvoerder Siem de Jong al verkocht, voor 7,5 miljoen euro. Ook pure winst.

Ajax deelt ook nog in de verkoop van oud-Ajacied Louis Suarez aan Barcelona. De opbrengst voor de Amsterdammers wordt geschat op 4,5 miljoen euro.

Daarbij is Ajax onder aanvoering van Johan Cruijff een zuinige club aan het worden met bescheiden uitgaven. Ajax geeft de eigen jeugd een kans en geeft weinig geld uit aan nieuwe spelers. Ook zijn de totale (spelers)salarissen de afgelopen jaren teruggebracht van 50 miljoen naar 45 miljoen euro per jaar.

Winst
Met onze berekeningen, maar nog zonder een eventuele transfer van Blind of Vermeer, komt Ajax uit op een winst 25 tot 30 miljoen euro voor de eerste helft van dit seizoen. Waarna de clubkas aan het eind van 2014 gevuld is met een recordbedrag van 95 miljoen euro.

Ajax heeft overigens ook nog voor tientallen miljoenen euro’s aan kortlopende vorderingen uitstaan, dat geld komt uiteindelijk ook in de kas bij de goedbetaalde penningmeester.

Wat kan Ajax doen met 95 miljoen euro?
1 - De club van de beurs halen, een langgekoesterde wens van de clubmensen. Een beursexit kost bijna 60 miljoen als Ajax de 5 miljoen uitstaande aandelen terugkoopt voor de oorspronkelijke introductiekoers van 11,35 euro. Dat is 20% meer dan de huidige beurskoers van 9,40 euro.

2 - Ajax zou de Amsterdam Arena kunnen kopen. Ajax heeft al 13% belang in het stadion. Dat belang wordt gewaardeerd op 5 miljoen euro, wat de waarde van het stadion op 40 miljoen euro zou bepalen. De gemeente Amsterdam heeft 48% van de aandelen van het stadion en die wil er wel vanaf. De gemeente heeft overigens 60 miljoen euro meebetaald aan het stadion, voor parkeergarage Transferium. Uitbreiden van het stadion ziet Ajax niet zitten, omdat de club veel waarde hecht aan het spelen in een uitverkocht stadion. Door de Arena te kopen bespaart Ajax 10 miljoen euro huur.

3- Ajax zou de aandeelhouders dividend kunnen uitkeren, bijvoorbeeld 1 euro per aandeel. Dat kost de Ajax NV 18,3 miljoen euro, maar 13,3 miljoen euro komt direct weer terecht bij de vereniging Ajax, de grootaandeelhouder van de NV met 72,7% van de aandelen.

4 - Ajax zou ook alle salarissen kunnen verdubbelen om de sterspelers langer te kunnen behouden. Daardoor is er meer kans op echt Europees succes en ook weer meer inkomsten, de hoofdprijs in de Champions League is 100 miljoen euro. Nu wordt er 45 miljoen euro per seizoen betaald aan spelers, trainers en medische staf. 90 miljoen euro per jaar is op een begroting van 100 miljoen euro echter wel wat aan de forse kant en is zonder deelname aan de Champions League totaal onverantwoord.

Door: Erik Rezelman, RTL Z
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Lionel

Bericht door Lionel » do aug 07, 2014 9:13 am

Het stadion kopen zou mooi zijn!
IK GELOOF!!!!!!

Duke

Bericht door Duke » do aug 07, 2014 9:20 am

Als ik 'Louis Suarez' lees weet ik al genoeg. :excited.gif:

Salvador Dali

Plaats reactie