De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

wimpey

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door wimpey » wo apr 01, 2009 7:09 pm

LucaS schreef: Dit seizoen zijn Vermaelen, Vertonghen, van der Wiel, Anita en Emanuelson echt met sprongen vooruit gegaan.
Ik ben dat wel met je eens, Luuk. Maar wat Peter opmerkt is natuurlijk net zo goed waar: je hebt daar vrij weinig aan wanneer het in de teamprestatie niet tot uitdrukking komt.

Het is wrang om te moeten constateren dat er meer in zat. Tegen l'OM misten we een handvol opgelegde mogelijkheden en kon de fantasie-defensie het in de Arena nét niet bolwerken.

Ik vraag me af of dat eerste trainbaar is. Maar m.n. Sulejmani en Cvitanich zullen meer moeten scoren. Die 2 hebben er samen 14 (?) gemaakt, dat is veel te weinig. Ook het scorend vermogen van het middenveld zal moeten toenemen.

Het tweede duidt m.i. op 2 zaken: minder domme kaarten pakken én zorgen voor een bredere kern. Het kwaliteitsverschil tussen bijv. vd Wiel en Vermaelen enerzijds en Silva en Schilder anderzijds is te groot. Daarop zal MVB moeten inspelen.

In de competitie hebben we het aan het begin en direct na de winterstop weggegeven. Het kán bijna geen toeval zijn dat in die wedstrijden het gros van de tegendoelpunten (en dus puntverlies) vielen, want beide keren werd er met een 'nieuw' centraal duo gespeeld.

Voetballend was het tot dusver benedenmaats, eerlijk is eerlijk. Ook niets nieuws, maar ik had gehoopt dat MVB op dat vlak voor verbetering zou zorgen.

De laatste weken wordt er wél lekker gebald, hetgeen duidelijk maakt waaraan het dit seizoen grotendeels schortte: een verbindingsspeler waarbij de defensie de bal kwijt kan en die de aanval voedt.

Aan MVB de taak om met het oog op komend seizoen nóg zo'n speler te vinden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat Ajax weer zo moeizaam gaat voetballen wanneer onze nummer 11 onverhoopt niet ter beschikking zou staan.

Verder vind ik dat er dit seizoen ook een hoop wél goed is gedaan. De kwaliteit - en het perspectief van de selectie is aanzienlijk beter dan een jaar geleden. Bovendien krijgt de jeugd weer een kans. Het lijkt me zaak deze zomer opnieuw door te selecteren:

Stekelenburg, Silva, Kennedy, Rommedahl, Leonardo, Sno, Martina, Gentenaar, Schilder, Ogararu, Manucharyan en Luque 'out' en 4 man 'in', voor iedere linie één. Een keeper die de concurrentie met Vermeer aan gaat, een allround verdediger, een verbindingsspeler op het middenveld en een buitenspeler. En dan natuurlijk niet in de categorie-Sno gaan shoppen, maar iets verder kijken dan de neus lang is.

Wanneer Ajax deze groep bijeen houdt en het blessurespook wat meer regelmatig aan onze deur voorbijgaat, staat er een lekker elftal. Tot het zover is, moet de lijn van de laatste weken doorgetrokken worden om de 2e plek in de wacht te slepen.

Aristides

Bericht door Aristides » wo apr 01, 2009 9:04 pm

Dit seizoen zijn Vermaelen, Vertonghen, van der Wiel, Anita en Emanuelson echt met sprongen vooruit gegaan.
Een andere kijk: Met sprongen vooruit gegaan? Hoe mag je in hemelsnaam het huidige seizoen van v.d. Wiel vergelijken met dat van vorig seizoen, Hij is toen vooral geblesseerd geweest, is zes keer in een opstelling verschenen, inclusief invalbeurten, heeft na feyenoord uit (november 2007) helemaal niet meer gespeeld. Zijn dat de argumenten om MvB de hemel in te prijzen?

Anita werd door velen op AT al "afgeschreven", speelt twee keer redelijk tot goed en is nu beter geworden. De cijfers (sommigen houden hier van statistieken) van vi.nl

2005/06 Ajax 1 0 Eredivisie
2006/07 Ajax 1 0 Eredivisie
2007/08 Ajax 0 0 Eredivisie
2008/09 Ajax 10 0 Eredivisie

Hij heeft vorig seizoen, ondanks de verkopen en blessures helemaal niet gespeeld in Ajax 1, vanaf 2005 twee wedstrijden en op basis van die twee wedstrijden (waarvan één als back) wordt even vastgesteld dat hij beter is geworden. Hoe heb je zijn niveau in die seizoen vastgesteld? Zo overtuig je weinig mensen (Zeker als je blessures aanhaalt voor het niet spelen van Ajacieden!)

Is Vermaelen beter geworden omdat hij nu op dezelfde plaats speelt als in het Belgisch elftal? Ik denk dat jonge spelers ieder seizoen beter horen te worden, dat ligt toch aan zoveel factoren. Bij andere teams gebeurt dat toch ook, wat is dan het bijzondere eraan? Is het nu de verdienste van de coach? Vertonghen werd vorig jaar ook beter, het jaar ervoor ook (kostte ons nog het kampioenschap) Wat een supercoach die Koster! :drecul.gif:
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » wo apr 01, 2009 9:16 pm

LucaS schreef: Dit seizoen zijn Vermaelen, Vertonghen, van der Wiel, Anita en Emanuelson echt met sprongen vooruit gegaan.
Van der Wiel zal ik je geven, die gozer is echt doorgebroken onder Van Basten, Emanuelson is op iedere positie geen top, en natuurlijk is-ie zijn dippie te boven gekomen tijdens mvb's bewind, maar echt geweldig is anders. Vermeer vergeet je dan nog even te noemen, maar Anita noemen als zijnde een speler die met sprongen vooruit is gegaan... Ik denk eerder dat Ajax met sprongen achteruit is gegaan waardoor Anita een klein beetje kan aanhaken. Ik heb in mijn hele leven niet zo'n slechte middenvelder gezien, een Sno², absolute bagger! Vermaelen en Vertonghen maken nog steeds dezelfde fouten, en dat is niet alleen dat ze een Ajaxshirt aantrekken maar eigen goaltjes scoren en keer op keer als eikels verdedigen.

De inbreng van Van Basten is dus uiterst beperkt gebleven.

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 02, 2009 9:13 am

Van der Wiel had vorig seizoen gewoon een basisplaats, maar hij raakte geblesseerd. En Anita was zoveelste keus. Die had, met minder afwezigen, niet eens gespeeld, laat staan dat hij zich (naar mijn beweert, bweh) heel erg ontzettend goed had kunnen ontwikkelen.

We kunnen ook wijzen op het feit dat Aissati op de bank begon, dat Sulejmani geen knikker raakt en dat Sarpong stilstaat in zijn ontwikkeling. En dat Stekelenburg aan het tobben is, terwijl hij vorig seizoen gewoon goed keepte.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » do apr 02, 2009 9:17 am

Dat kan ook inderdaad. Maar ik heb altijd begrepen dat een van de vorige trainers in zijn eentje Ajax 44 miljoen heeft opgeleverd vanwege de stormachtige ontwikkeling van Babel en Sneijder, dus het leek me goed dezelfde maatstaven bij deze trainer te gebruiken.
I think I lost my fucking headache

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do apr 02, 2009 9:17 am

Ik vond Lindgren ook beter vorig jaar.. maargoed we kunnen alles wel wegstrepen tegen elkaar.. het gaat uiteindelijk om het eindresultaat en dat is zoals gewoonlijk weer kut.

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 02, 2009 9:20 am

brigade zuid schreef:Ik vond Lindgren ook beter vorig jaar.. maargoed we kunnen alles wel wegstrepen tegen elkaar.. het gaat uiteindelijk om het eindresultaat en dat is zoals gewoonlijk weer kut.
Zo is dat, BZ.

Ajax is allang afgehaakt, we zijn nu opleidingsinstituut geworden. Geld verdienen staat voorop. Dat hebben we kunnen zien bij de transfers van Zlatan, Sneijder en KJH.

LucaS

Bericht door LucaS » do apr 02, 2009 9:21 am

Een van de mensen met de meeste posts op AT zei altijd dat je een speler niet tegen kan houden als een grote club zich meldt.

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 02, 2009 9:28 am

Dat klopt, en misschien is het realiteit. Ajax is opleidingsinstituut geworden. Voor spelers, voor trainers. Met Ajax prijzen winnen doet er steeds minder toe. Zelfs de supporters doen mee. Wij hebben toch maar mooi veel geld gekregen voor KJH. En ach, we zijn niet helemaal weggespeeld door OM (een naar Europese begrippen modaal team), is dat niet ontzettend fijn?

Voetbal staat niet meer voorop. Je merkt het, Ajax wordt voorbijgestreefd door een provincieclub (of zelfs twee) en hoe reageert men erop? Met berusting.

LucaS

Bericht door LucaS » do apr 02, 2009 9:34 am

Nee hoor, realiteitszin. Je doet alsof Ajacieden een godvergeten recht hebben op succes. nou zo werkt het niet in de sport. Real Madrid bijvoorbeeld was in de jeren 80 ook een redelijk modaal team in Spanje, of tenminste, een subtopper, en stelde in Europa helemaal geen reet voor.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do apr 02, 2009 10:39 am

Realiteitszin? voorbij gestreefd worden door provincieclubs..

LucaS

Bericht door LucaS » do apr 02, 2009 10:45 am

AZ haalt dit jaar een puntentotaal waar de meeste kampioenen van deze eeuw niet aan kwamen.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do apr 02, 2009 10:47 am

Real Madrid ging pas weer iets voorstellen toen de voetbalwereld volledig in het teken van het grote geld ging staan. Chelsea?! Was daarvoor nooit wat. En ga zo maar door. De berusting die Joey ziet is er inderdaad, maar alleen omdat er tegen het grote geld niet op te boksen is. Sportief gezien heeft Ajax zeker recht op een plaats in de Europese top. Dat hadden we op basis van prestaties zelf afgedwongen. Keer op keer. Totdat het geld ons op een onbenullig zijspoortje zette.

Ik ben al jaren verbaasd dat de supporters het gewoon slikken. Zal wel komen omdat een voetbalsupporter niet zo snel op het politieke oorlogspad gaat. Met genoeg politieke druk kun je een hoop veranderen.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » do apr 02, 2009 12:28 pm

LucaS schreef:AZ haalt dit jaar een puntentotaal waar de meeste kampioenen van deze eeuw niet aan kwamen.
dit seizoen staat AZ op 70 punten en kan het nog op 88 komen, dat is gedeeld 4e in de ranglijst. En als je dan denkt dat AZ nog "uit" speelt tegen de nummers 1 en 2, ik denk dat AZ dus geen toppositie behaald in de Eeuwige ranglijst.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do apr 02, 2009 12:29 pm

Laten we eerst Twente maar voorbij gaan.. nog zo'n provincieclubje.

LucaS

Bericht door LucaS » do apr 02, 2009 12:32 pm

Donkey Shot schreef:
LucaS schreef:AZ haalt dit jaar een puntentotaal waar de meeste kampioenen van deze eeuw niet aan kwamen.
dit seizoen staat AZ op 70 punten en kan het nog op 88 komen, dat is gedeeld 4e in de ranglijst. En als je dan denkt dat AZ nog "uit" speelt tegen de nummers 1 en 2, ik denk dat AZ dus geen toppositie behaald in de Eeuwige ranglijst.
Ik had het niet over de eeuwige ranglijst, ik had het over de kampioenen van deze eeuw.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » do apr 02, 2009 12:45 pm

Filteren, filteren, filteren. :drecul.gif: ...maar okee, op de lijst van nu nog 8, is nummer 9 eentje met mogelijk een topnotering. :blush.gif:

[moeten ze wel nog effe uit winnen van nac, Ajax, en twente.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » do apr 02, 2009 1:04 pm

brigade zuid schreef:Laten we eerst Twente maar voorbij gaan.. nog zo'n provincieclubje.
de laatste wedstrijd van het reguliere seizoen is Ajax - Twente dus niets is onmogelijk.

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 02, 2009 1:05 pm

brigade zuid schreef:Laten we eerst Twente maar voorbij gaan.. nog zo'n provincieclubje.
Dat veel beter voetbal speelt dan Ajax.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » do apr 02, 2009 1:12 pm

LucaS schreef:Ik had het niet over de eeuwige ranglijst, ik had het over de kampioenen van deze eeuw.
Ik denk dat AZ die toppositie nog gaat mislopen. 5 punten missen is gedeeld derde plaats. PSV eindigde 2 keer op 84 en 1 keer op 83.

LucaS

Bericht door LucaS » do apr 02, 2009 1:17 pm

Maar hoe dan ook een puntenaantal een Nederlands kampioen waardig. In ieder geval een aantal waar Ajax al jaren niet aan toekomt.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » do apr 02, 2009 1:29 pm

nee? Ajax is met 80 punten kampioen geworden, met 83 tweede. De 80 haalt AZ wel, maar de 83? Ik moet het nog zien.

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 02, 2009 1:38 pm

Het gaat erom dat AZ met heus niet betere spelers beter voetbalt en meer punten haalt. Wat er vorige seizoenen gebeurd is, doet er niet toe.

We zouden kampioen worden, ja ja. De titel was het doel. Daar gingen we voor. Zei Van Basten zelf. Dit seizoen is MISLUKT.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » do apr 02, 2009 1:42 pm

zure kut, nou weten we het wel, en we weten ook dat sulejmani te dik is en lemic een foute man kan zijn.

Daniel

Bericht door Daniel » vr apr 03, 2009 4:19 pm

:drecul.gif:

Plaats reactie