Ik ben dat wel met je eens, Luuk. Maar wat Peter opmerkt is natuurlijk net zo goed waar: je hebt daar vrij weinig aan wanneer het in de teamprestatie niet tot uitdrukking komt.LucaS schreef: Dit seizoen zijn Vermaelen, Vertonghen, van der Wiel, Anita en Emanuelson echt met sprongen vooruit gegaan.
Het is wrang om te moeten constateren dat er meer in zat. Tegen l'OM misten we een handvol opgelegde mogelijkheden en kon de fantasie-defensie het in de Arena nét niet bolwerken.
Ik vraag me af of dat eerste trainbaar is. Maar m.n. Sulejmani en Cvitanich zullen meer moeten scoren. Die 2 hebben er samen 14 (?) gemaakt, dat is veel te weinig. Ook het scorend vermogen van het middenveld zal moeten toenemen.
Het tweede duidt m.i. op 2 zaken: minder domme kaarten pakken én zorgen voor een bredere kern. Het kwaliteitsverschil tussen bijv. vd Wiel en Vermaelen enerzijds en Silva en Schilder anderzijds is te groot. Daarop zal MVB moeten inspelen.
In de competitie hebben we het aan het begin en direct na de winterstop weggegeven. Het kán bijna geen toeval zijn dat in die wedstrijden het gros van de tegendoelpunten (en dus puntverlies) vielen, want beide keren werd er met een 'nieuw' centraal duo gespeeld.
Voetballend was het tot dusver benedenmaats, eerlijk is eerlijk. Ook niets nieuws, maar ik had gehoopt dat MVB op dat vlak voor verbetering zou zorgen.
De laatste weken wordt er wél lekker gebald, hetgeen duidelijk maakt waaraan het dit seizoen grotendeels schortte: een verbindingsspeler waarbij de defensie de bal kwijt kan en die de aanval voedt.
Aan MVB de taak om met het oog op komend seizoen nóg zo'n speler te vinden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat Ajax weer zo moeizaam gaat voetballen wanneer onze nummer 11 onverhoopt niet ter beschikking zou staan.
Verder vind ik dat er dit seizoen ook een hoop wél goed is gedaan. De kwaliteit - en het perspectief van de selectie is aanzienlijk beter dan een jaar geleden. Bovendien krijgt de jeugd weer een kans. Het lijkt me zaak deze zomer opnieuw door te selecteren:
Stekelenburg, Silva, Kennedy, Rommedahl, Leonardo, Sno, Martina, Gentenaar, Schilder, Ogararu, Manucharyan en Luque 'out' en 4 man 'in', voor iedere linie één. Een keeper die de concurrentie met Vermeer aan gaat, een allround verdediger, een verbindingsspeler op het middenveld en een buitenspeler. En dan natuurlijk niet in de categorie-Sno gaan shoppen, maar iets verder kijken dan de neus lang is.
Wanneer Ajax deze groep bijeen houdt en het blessurespook wat meer regelmatig aan onze deur voorbijgaat, staat er een lekker elftal. Tot het zover is, moet de lijn van de laatste weken doorgetrokken worden om de 2e plek in de wacht te slepen.