Jaarcijfers AFC AJAX NV.......

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Harm

Bericht door Harm » vr okt 17, 2008 9:24 am

Ajax boekt winst

AMSTERDAM (AFN) - Voetbalclub Ajax heeft in het afgelopen voetbalseizoen een nettowinst van 7,8 miljoen euro geboekt. De winst is te danken aan transfers van internationals als Wesley Sneijder, Ryan Babel en Johnny Heitinga.

Dit blijkt uit cijfers die de beursgenoteerde voetbalclub uit Amsterdam vrijdag heeft bekendgemaakt.

In het boekjaar 2006/2007 dook Ajax nog voor 10,4 miljoen euro in de rode cijfers. Het voetbalbedrijf heeft in zijn tienjarige geschiedenis op de beurs in Amsterdam nog maar vier keer een nettowinst behaald.

Dividend

De directie stelt voor om geen dividend uit te keren. Ze wil de in het vorige seizoen behaalde winst aan de reserves toevoegen.

Zonder de lucratieve transfers van enkele Ajacieden naar het buitenland moest Ajax geld toeleggen op de bedrijfsvoering. Het operationele verlies liep op van 1,4 miljoen euro in 2006/2007 naar 15,3 miljoen euro. Het bedrijf zag de kosten sterk oplopen. Vooral aan salarissen voor de spelers werd veel meer uitgegeven.

Grote geld

Ajax verwacht ook in het huidige voetbalseizoen een negatief bedrijfsresultaat omdat de club zich niet heeft weten te plaatsen voor de Champions League, waar het grote geld wordt verdiend voor de Europese topclubs.

De omzet daalde het afgelopen seizoen met bijna 5 procent tot 61,9 miljoen euro. Ook hier voelde Ajax het gemis van de Champions League. De club kreeg het vorig jaar niet eens voor elkaar om zich te plaatsen voor de groepsfase van de UEFA Cup. Dat is dit seizoen wel gelukt.
Dat met die aankopen had ik moeten weten :blush.gif:

Dat van die reserveringen haal ik hier nergens uit. Ik lees wel dat ze geen dividend uit willen keren. Daarom vermoed ik dat het enkele aankopen met behulp van het eigen vermogen zijn gedaan en dat het weer aangevuld moet worden.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » vr okt 17, 2008 9:25 am

LucaS schreef:Uitgaven aan transfers zijn geen kosten. Ajax heeft ongeveer 30 miljoen uitgegeven, uitgaande van contracten van 5 jaar, is dat dus 6 miljoen afschrijvingskosten per jaar. Ik heb even geen idee hoeveel de afschrijvingen afnemen agv vertrokken spelers.
Daarnaast zit er in het verlies als ik het goed begrijp ook een aantal eenmalige reserveringen/lasten.

Edit: In het persbericht staat dat er een eenmalige last is genomen van ongeveer 9 miljoen mbt Ogararu, Perez en Luque. De afschrijvingen op deze spelers zullen dus in dit jaar niet terugkeren. Ook is een voorziening getroffen mbt de belastingzaak Laudrup/Arveladze.
Klopt. Ook de belastingzaak is weer opgenomen. In bovenstaande link (1ste post) is de pdf te bekijken met details.

LucaS

Bericht door LucaS » vr okt 17, 2008 9:27 am

Maar goed, het ziet er in ieder geval niet echt heel erg gezond uit.

Wat natuurlijk wel zo is, is dat de inkomsten fors toenemen door Aegon ipv ABN en is naar ik meen ook de bijdrage van Adidas fors hoger vanaf dit jaar.
I think I lost my fucking headache

Toppie

Bericht door Toppie » vr okt 17, 2008 10:51 am

Salaris explosie, nu nog een voetbal explosie dan wordt het nog wat :blush.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » vr okt 17, 2008 11:36 am

LucaS schreef:Maar goed, het ziet er in ieder geval niet echt heel erg gezond uit.
Inderdaad. Uit deze cijfers blijkt weer eens dat Ajax niet zonder de CL kan.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » vr okt 17, 2008 11:39 am

Uit de cijfers blijkt dat Ajax uitstekend zonder de CL kan.
Het cumulatieve nettoverlies van Ajax over de tien jaar dat het aan de beurs staat is ongeveer 44 miljoen. Dit wordt meer veroorzaakt door het grote aantal dramatische transfers dan door het regelmatig missen van CL voetbal. Het lijkt erop dat Ajax inderdaad in haar begroting niet uitgaat van CL voetbal

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » vr okt 17, 2008 11:39 am

Dat is ook logisch als je met PSV wil concurreren. PSV is nog veel meer afhankelijk van de CL dan wij, en daarom is het ook extra zuur dat we ze niet even de afgrond ingeduwd hebben door onszelf wél ten koste van PSV te kwalificeren.

Dit jaar moeten we écht die CL gaan halen.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr okt 17, 2008 11:44 am

LucaS schreef:Uit de cijfers blijkt dat Ajax uitstekend zonder de CL kan.
Het cumulatieve nettoverlies van Ajax over de tien jaar dat het aan de beurs staat is ongeveer 44 miljoen. Dit wordt meer veroorzaakt door het grote aantal dramatische transfers dan door het regelmatig missen van CL voetbal. Het lijkt erop dat Ajax inderdaad in haar begroting niet uitgaat van CL voetbal
Ajax heeft moeite om de begroting rond te breien. De redding is de verkoop van spelers uit de eigen opleiding, spelers die veel winst opleveren dus. Waarschijnlijk zal Ajax in de toekomst ook goed gaan verkopen (KJH, Suarez, Sulejmani?), maar de winst is veel lager vanwege de hoge transfersommen die zijn neergeteld voor die spelers.

Ajax heeft enorm geïnvesteerd dit jaar. En móet dus de CL halen. Alles minder is een ramp.
Het stinkt aan alle kanten!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » vr okt 17, 2008 11:49 am

Inderdaad, we kunnen immers niet elk jaar even speler uit de eigen opleiding voor een miljoentje of 25 verkopen. Het is mooi dat clubs zoveel geld neerleggen voor onze eigen spelers, maar als we een paar jaar geen financiële klapper maken én geen CL halen hebben we dus echt een probleem.

LucaS

Bericht door LucaS » vr okt 17, 2008 12:16 pm

Jullie overdrijven. Ajax is niet afhankelijk van verkopen. Ajax heeft gemiddeld over de afgelopen tien jaar een verlies geleden van 4,5 miljoen netto per jaar. Dat is dus inclusief tien jaar ondermaatse prestaties en een vreselijke hoop geld over de balk gooierij met betrekking tot transfers. En inclusief een heel fors bedrag om van de deelnemingen af te komen als ik het me goed herinner.

Ajax heeft nog 65 miljoen eigen vermogen, en kan dus een stootje hebben.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr okt 17, 2008 1:48 pm

joey schreef:Ajax heeft enorm geïnvesteerd dit jaar. En móet dus de CL halen. Alles minder is een ramp.
Lucas heeft gelijk wat de interpretatie van de cijfers betreft, maar jij hebt ook gelijk, zij het 'indirect': als Ajax elk de CL elk jaar misloopt, worden spelers als Sneijder, Heitinga en Babel niet zo veel geld waard.

Simpel gezegd: je kunt wel denken dat je de begroting sluitend kunt maken door elk seizoen een paar goede spelers te verkopen, maar de marktwaarde van Ajax-spelers stelt alleen iets voor als er goed gevoetbald wordt op het hoogste niveau.

Wat dat betreft (weinig grote talenten, veel selchte aankopen, hoge salarissen, geen CL-voetbal) dringt zich bij mij toch wel het beeld op van een leeglopende ballon, waarvan het tuutje snel moet worden dichtgeknepen (maar het is nog niet te laat).

Dat de nettowinst die er nu staat een schijnwinst is, daar kunnen we het over eens zijn, neem ik aan. Al was het maar omdat een voetbalclub natuurlijk faalt als er op papier wel gewonnen wordt, maar op het veld niet.

K.
Still alive...

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr okt 17, 2008 2:09 pm

Kowalczyk schreef:
joey schreef:Ajax heeft enorm geïnvesteerd dit jaar. En móet dus de CL halen. Alles minder is een ramp.
Lucas heeft gelijk wat de interpretatie van de cijfers betreft, maar jij hebt ook gelijk, zij het 'indirect': als Ajax elk de CL elk jaar misloopt, worden spelers als Sneijder, Heitinga en Babel niet zo veel geld waard.

Simpel gezegd: je kunt wel denken dat je de begroting sluitend kunt maken door elk seizoen een paar goede spelers te verkopen, maar de marktwaarde van Ajax-spelers stelt alleen iets voor als er goed gevoetbald wordt op het hoogste niveau.

Wat dat betreft (weinig grote talenten, veel selchte aankopen, hoge salarissen, geen CL-voetbal) dringt zich bij mij toch wel het beeld op van een leeglopende ballon, waarvan het tuutje snel moet worden dichtgeknepen (maar het is nog niet te laat).

Dat de nettowinst die er nu staat een schijnwinst is, daar kunnen we het over eens zijn, neem ik aan. Al was het maar omdat een voetbalclub natuurlijk faalt als er op papier wel gewonnen wordt, maar op het veld niet.

K.
Psies... Want ook de hoge sponsorinkomsten zullen een keer ophouden als Ajax zo blijft presteren. Adidas schaalt Ajax in de hoogste categorie en daardoor krijg je meer geld dan andere clubs. Maar hoelang zien die gasten ons nog als hoogste categorie?

Van Basten heeft dit jaar volop kunnen profiteren van het geld, maar hij zal snel resultaten moeten halen, anders wordt de neerwaartse spiraal wel erg angstaanjagend.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » vr okt 17, 2008 6:34 pm

Ajax.nl schreef:Positieve balans met kanttekeningen

Amsterdam, 17 okt 2008
Ajax sloot het boekjaar 2007-2008 af met een netto winst van € 7,8 miljoen. ,,Het is altijd prettig om onder de streep winst te maken”, lichtte financieel directeur Jeroen Slop toe tijdens de persconferentie.
Maar de financieel directeur is zich ervan bewust dat die winst grotendeels te danken is aan de transfers van topspelers als Wesley Sneijder, Ryan Babel en John Heitinga. ,,We zijn ons zeker bewust van het incidentele karakter van deze grote opbrengsten uit transfers. De tijd moet uitwijzen hoe groot die opbrengsten dit seizoen zullen zijn. Het is moeilijk om daar iets over te zeggen.”

Omdat de netto omzet is gedaald en de bedrijfslasten zijn gestegen, is het operationele resultaat van Ajax € 15,3 miljoen negatief. ,,Dat is een bron van zorg”, aldus Slop. Voor het komende jaar zet Ajax in op een omzetstijging van 5 à 6 procent. Dat willen we bereiken door meer geld te halen uit tv-opbrengsten, sponsoropbrengsten en merchandising, en door beter te presteren in de UEFA Cup.”

Om kosten te besparen gaat er binnen het bedrijf over bijna de hele linie bezuinigd worden. Maar Ajax blijft investeren in kwaliteit op het veld. ,,Ajax heeft dit seizoen al flink geïnvesteerd in het eerste elftal”, lichtte algemeen directeur Henri van der Aat toe. ,,En dat blijven we doen. Hetzelfde geldt voor de jeugdopleiding en Ajax Cape Town. We zijn ervan overtuigd dat investeren in kwaliteit nodig is om mee te doen om de prijzen.” Het is wel de verwachting dat Ajax voor seizoen 2008-2009 opnieuw uitkomt op een operationeel verlies.

Het totaal aantal uitgegeven jaarkaarten voor het seizoen 2007-2008 steeg naar 42.299. Dat waren 391 kaarten meer dan het jaar daarvoor. Het gemiddeld aantal toeschouwers in de ArenA tijdens reguliere competitiewedstrijden steeg met 279 naar 48.475. ,,Dat is echt iets om trots op te zijn”, aldus Slop.

Voor het huidige boekjaar ziet het er wat betreft toeschouwers opnieuw goed uit. Inmiddels 42.441 jaarkaarten uitgegeven: opnieuw een stijging.
Dat vind ik wel een positief signaal. Kwaliteitsinjectie in de verdediging s.v.p.! :666.gif:

Harm

Bericht door Harm » za okt 18, 2008 9:53 am

LucaS schreef:Jullie overdrijven. Ajax is niet afhankelijk van verkopen. Ajax heeft gemiddeld over de afgelopen tien jaar een verlies geleden van 4,5 miljoen netto per jaar. Dat is dus inclusief tien jaar ondermaatse prestaties en een vreselijke hoop geld over de balk gooierij met betrekking tot transfers. En inclusief een heel fors bedrag om van de deelnemingen af te komen als ik het me goed herinner.

Ik dacht dat ze een gedeelte van dat Eigen Vermogen hadden ingezet om afgelopen seizoen aankopen te doen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za okt 18, 2008 10:33 am

Kun je nagaan hoe rijk de club nog steeds is (65,4 miljoen eigen vermogen).

Ter illustratie: feyenoord heeft een negatief vermogen van 6 miljoen.

Harm

Bericht door Harm » za okt 18, 2008 10:41 am

Maar waar staat dat dan dat ze een EV van 65 miljoen hebben? Uit deze cijfers kan ik dat niet halen.

In de VI van enige tijd geleden stond toch een lager bedrag?

Dit artikel komt uit 2006 http://www.nrc.nl/sport/article1733539. ... uis_worden

En toen was het EV 68 miljoen.
Laatst gewijzigd door Harm op za okt 18, 2008 10:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za okt 18, 2008 10:43 am

Op de eerste bladzijde notabene:

Het groepsvermogen bedraagt € 65,4 miljoen en komt op 52,3% van het
balanstotaal.

Harm

Bericht door Harm » za okt 18, 2008 10:47 am

Maar dat is dus inclusief de 8 miljoen winst van dit jaar indien geen dividend wordt uitgekeerd.

Ik had trouwens de link nog niet gelegd tussen groepsvermogen en eigen vermogen :blush.gif:

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » za okt 18, 2008 11:52 am

Harm schreef:Ik dacht dat ze een gedeelte van dat Eigen Vermogen hadden ingezet om afgelopen seizoen aankopen te doen.
Dat is ook zo. De laatste paar jaar heeft de club wat 'ingeteerd' op het eigen vermogen. Ik kan me herinneren dat ik jaren geleden iets las over een eigen vermogen van 80 miljoen, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.

Financieel gezien staat Ajax er inderdaad veel gezonder op dan PSV en Feyenoord. PSV is heel erg afhankelijk van CL-voetbal en kan vrij gemakkelijk klappen oplopen wanneer de prestaties tegenvallen. Feyenoord heeft een negatief eigen vermogen.

Maar ja, wat heb je eraan. Ik zou liever minimaal eens per jaar van PSV winnen en minimaal vijf keer per decennium kampioen worden. Ik vind 't allemaal wel best met die jaarcijfers...

K.
Still alive...

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za okt 18, 2008 12:06 pm

Kowalczyk schreef:
Harm schreef:Ik dacht dat ze een gedeelte van dat Eigen Vermogen hadden ingezet om afgelopen seizoen aankopen te doen.
Dat is ook zo. De laatste paar jaar heeft de club wat 'ingeteerd' op het eigen vermogen. Ik kan me herinneren dat ik jaren geleden iets las over een eigen vermogen van 80 miljoen, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.

Financieel gezien staat Ajax er inderdaad veel gezonder op dan PSV en Feyenoord. PSV is heel erg afhankelijk van CL-voetbal en kan vrij gemakkelijk klappen oplopen wanneer de prestaties tegenvallen. Feyenoord heeft een negatief eigen vermogen.

Maar ja, wat heb je eraan. Ik zou liever minimaal eens per jaar van PSV winnen en minimaal vijf keer per decennium kampioen worden.

K.
Dat laatste wil natuurlijk iedereen, maar veel belangrijker is dat we stappen gaan maken. We hebben nu een jonge talentvolle groep. Daar mag vooral achterin nog wel wat kwaliteit bij. Dit in combinatie met ervaring zou een goede zaak zijn.
Het positieve eigen vermogen geeft de mogelijkheid van verder investeren. Het mooie is dat dit ook uitgesproken wordt door v/d Aat. Kwaliteit moet op het veld staan.
We zullen nog wel meer zeperds oplopen met deze jonge groep, maar we moeten geduld hebben. Alleen met een positieve resultaten gaan de stappen maken wat sneller en mort de achterban minder. Dat geeft tijd en rust om verder te ontwikkelen. Niet voor niets gaf Marco tijdens de persconferentie aan dat de club intern zijn rust moet bewaren.

Positief is dat we veel talentvolle spelers voor lange tijd hebben vastgelegd en schijnbaar tegen een goed salaris (27% stijging) en dat we nog kunnen investeren. Nu een aantal wedstrijden achter elkaar winnen, belangrijke geblesseerde spelers terug krijgen (Stekelenburg, Enoh, Sulejmani, Aissati) en dan die lijn doortrekken, zodat we bij de winterstop nog uitzicht hebben op het kampioenschap. Te beginnen vanavond tegen Groningen.
:666.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 18, 2008 12:06 pm

Kowalczyk schreef:Dat is ook zo. De laatste paar jaar heeft de club wat 'ingeteerd' op het eigen vermogen. Ik kan me herinneren dat ik jaren geleden iets las over een eigen vermogen van 80 miljoen, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.
Zou kunnen. Dit zei Lucas hierover op AF:
Lucas schreef:Het vermogen van Ajax is 65.442.000 euro. Bij de beursgang is 109.400.000 opgehaald (geplaatst kapitaal + agio). De overige reserves zijn de resultaten vanaf 1997 tot vorig jaar (verminderd met eventueel uitgekeerd dividend), de laatste regel is het resultaat van afgelopen jaar. In tien jaar tijd is het eigen vermogen dus afgenomen met 44 miljoen euro.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

LucaS

Bericht door LucaS » za okt 18, 2008 12:14 pm

Dat is terug te vinden in de cijfers die bij het persbericht zaten. Overigens, je doet nooit uitgaven rechtstreeks ten laste van het vermogen. Het vermogen is in principe constant, en wordt alleen maar hoger doordat jaarlijks de winst wordt toegevoegd aan het vermogen, of vermindert als er verlies wordt gemaakt of dividend aan de aandeelhouders uitgekeerd.

Dus als er sprake is van dingen bekostigen vanuit het vermogen, dan wordt daarmee bedoeld dat uitgaven worden gedaan waarmee wordt geaccepteerd dat er dat jaar verlies wordt gemaakt

Starring

Bericht door Starring » za okt 18, 2008 7:11 pm

LucaS schreef:Jullie overdrijven. Ajax is niet afhankelijk van verkopen. Ajax heeft gemiddeld over de afgelopen tien jaar een verlies geleden van 4,5 miljoen netto per jaar. Dat is dus inclusief tien jaar ondermaatse prestaties en een vreselijke hoop geld over de balk gooierij met betrekking tot transfers. En inclusief een heel fors bedrag om van de deelnemingen af te komen als ik het me goed herinner.

Ajax leeft momenteel iets te luxeus en royaal, vind je niet Lucas? Een operationeel oftewel een huishoudelijk verlies van € 15,3 miljoen euro (een record, niet waar?) is belachelijk hoog. Ajax geeft alleen al aan salarissen meer euro's uit dan wat heel de begroting van Feyenoord telt! De spelers worden volgens mij iets te rijkelijk beloond, ook naar sportieve verhoudingen, want ik tel slechts weinig toppers in de huidige selectie.

Wanneer Ajax op de zelfde voet door blijft leven (zonder CL en zonder bezuinigingen), dan verdwijnt het overgrote deel van het eigen vermogen de komende jaren als sneeuw voor de zon. Ajax is immers niet elke seizoen in staat om het lieve sommetje van 60 miljoen euro bruto of 48 miljoen netto aan transfergeld binnen te slepen. Zonder grote spelersverkopen volgend seizoen, boekt Ajax waarschijnlijk wel haar grootste verlies ooit...

Ajax blijft desondanks investeren in de jeugdopleiding, Ajax CT en toekomstige aankopen las ik. Dat juich ik van harte toe, maar de scouting dan? Het gebrek aan scouting zie ik als grootste oorzaak van de vele verliezen in de afgelopen jaren.
Laatst gewijzigd door Starring op za okt 18, 2008 7:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
AFCA!

LucaS

Bericht door LucaS » za okt 18, 2008 7:22 pm

Nee hoor, inderdaad is de salarispost erg hoog, maar in dat operationeel verlies zit ook een eenmalige last van ongeveer 4 miljoen ivm de transfers van Laudrup en Arveladze. Ik heb geen idee wat de vertrekkende en komende spelers voor de salarissen betekenen, maar het lijkt me reeel om van ongeveer gelijkblijvende kosten uit te gaan. Neem daarbij de gestegen sponsorinkomsten van Adidas en Aegon, en het feit dat de inkomsten uit europees voetbal en KNVB beker dit seizoen ongetwijfeld ook hoger zullen zijn dan vorig jaar, en het gat in het operationele resultaat zal niet bijzonder groot zijn.

De afschrijvingen op transfersommen moeten op de lange duur worden terugverdiend uit transfers. Gezien de transferwaarde die een aantal spelers vertegenwoordigen, hoeven we ons daar ook niet overdreven veel zorgen over te maken denk ik

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za okt 18, 2008 7:22 pm

Er zijn diverse eenmalige posten opgevoerd, die hebben we dit jaar niet. Daarnaast stijgen de sponsorinkomsten met miljoenen en we hebben dit jaar nu al meer inkomsten uit Europees voetbal dan vorig jaar. :blush.gif:

Plaats reactie