Dat met die aankopen had ik moeten wetenAjax boekt winst
AMSTERDAM (AFN) - Voetbalclub Ajax heeft in het afgelopen voetbalseizoen een nettowinst van 7,8 miljoen euro geboekt. De winst is te danken aan transfers van internationals als Wesley Sneijder, Ryan Babel en Johnny Heitinga.
Dit blijkt uit cijfers die de beursgenoteerde voetbalclub uit Amsterdam vrijdag heeft bekendgemaakt.
In het boekjaar 2006/2007 dook Ajax nog voor 10,4 miljoen euro in de rode cijfers. Het voetbalbedrijf heeft in zijn tienjarige geschiedenis op de beurs in Amsterdam nog maar vier keer een nettowinst behaald.
Dividend
De directie stelt voor om geen dividend uit te keren. Ze wil de in het vorige seizoen behaalde winst aan de reserves toevoegen.
Zonder de lucratieve transfers van enkele Ajacieden naar het buitenland moest Ajax geld toeleggen op de bedrijfsvoering. Het operationele verlies liep op van 1,4 miljoen euro in 2006/2007 naar 15,3 miljoen euro. Het bedrijf zag de kosten sterk oplopen. Vooral aan salarissen voor de spelers werd veel meer uitgegeven.
Grote geld
Ajax verwacht ook in het huidige voetbalseizoen een negatief bedrijfsresultaat omdat de club zich niet heeft weten te plaatsen voor de Champions League, waar het grote geld wordt verdiend voor de Europese topclubs.
De omzet daalde het afgelopen seizoen met bijna 5 procent tot 61,9 miljoen euro. Ook hier voelde Ajax het gemis van de Champions League. De club kreeg het vorig jaar niet eens voor elkaar om zich te plaatsen voor de groepsfase van de UEFA Cup. Dat is dit seizoen wel gelukt.

Dat van die reserveringen haal ik hier nergens uit. Ik lees wel dat ze geen dividend uit willen keren. Daarom vermoed ik dat het enkele aankopen met behulp van het eigen vermogen zijn gedaan en dat het weer aangevuld moet worden.