De Marco van Basten-topic
Moderator: mods
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Er zijn zoveel trainers die je niets over topvoetbal hoeft te vertellen.
Maar we moeten een trainer hebben die topvoetbal op zo'n manier aan z'n spelers kan uitleggen dat Ajax topvoetbal gaat spelen. Die trainers zijn dungezaaid, en er is vorlopig niets dat erop wijst dat MvB wél zo'n trainer is.
Misschien dat ie het nog leert, maar zou het niet beter zijn als van Basten het vak van clubtrainer leert als assistent van een trainer die het al weet (zoals van Gaal als assistent van Beenhakker begon)? Hooftrainer van Ajax-1 is toch geen stageplaats waar beginnende clubtrainers het vak kunnen gaan leren ten koste van de prestaties van het eerste elftal?
Maar we moeten een trainer hebben die topvoetbal op zo'n manier aan z'n spelers kan uitleggen dat Ajax topvoetbal gaat spelen. Die trainers zijn dungezaaid, en er is vorlopig niets dat erop wijst dat MvB wél zo'n trainer is.
Misschien dat ie het nog leert, maar zou het niet beter zijn als van Basten het vak van clubtrainer leert als assistent van een trainer die het al weet (zoals van Gaal als assistent van Beenhakker begon)? Hooftrainer van Ajax-1 is toch geen stageplaats waar beginnende clubtrainers het vak kunnen gaan leren ten koste van de prestaties van het eerste elftal?
Neefkens schreef:Niet alles, het communicatieve deel kan beter. Je hoeft hem NIETS over topvoetbal te vertellen.
Sign your name on
the dotted line:
.............................
the dotted line:
.............................
De eerste helft konden we anders prima meekomen daar. Na die rode kaart was het inderdaad tegenhouden en hopen dat het 2-1 bleef. Maar ik had het ook nogal onverstandig gevonden als Ajax met 10 man op de aanval was gaan spelen, jij?joey schreef:Niet mee eens. OM is heel matig. In Frankrijk heb je Lyon en dan een hele tijd niets.
In Marseille namen we totaal geen initiatief, terwijl er ruimte genoeg was. Net als toen OM tegen Twente speelde. Twente durfde te voetballen en won daar gewoon.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Op zich kun je verwachten dat als spelers Ajax zijn als een stage plaats om een top club te bereiken dat ook voor een trainer geldt? Hiddink (hoewel behoorlijk overschat), Mourinho of Ferguson komen niet naar Ajax toe. Dat kan Ajax ook niet betalen. Van Gaal was een toptrainer in wording maar nog niet toen hij bij Ajax begon. Ook bij trainers heb je soms een Litmanen en soms een Gabrich.
Ik weet zeker dat Van Basten het wel ziet, hij heeft dat heel kort laten zien bij het beloften elftal van Ajax dat onder zijn leiding goed georganiseerd speelde. Of Van Basten het kan overbrengen aan spelers die zelf denken dat ze het beter weten is nog maar de vraag. Ajax 1 is niet hetzelfde als Ajax 2.
Ik weet zeker dat Van Basten het wel ziet, hij heeft dat heel kort laten zien bij het beloften elftal van Ajax dat onder zijn leiding goed georganiseerd speelde. Of Van Basten het kan overbrengen aan spelers die zelf denken dat ze het beter weten is nog maar de vraag. Ajax 1 is niet hetzelfde als Ajax 2.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
We konden helemaal niet prima meekomen, Ajax speelde zwak. Er was veel te veel balverlies en de spelers durfden niet te voetballen. Onze vriend Lindgren speelde daarbij een hoofdrol.
Als je zo speelt, kun je wachten op ongelukken, en het verbaasde me niets dat Ajax een rode kaart opliep. Enoh gaf al een beuk en Vermaelen liep raar te zwemmen. Van der Wiel had al geel en pakte nog een kaart - dat krijg je in zulke wedstrijden.
Als je zo speelt, kun je wachten op ongelukken, en het verbaasde me niets dat Ajax een rode kaart opliep. Enoh gaf al een beuk en Vermaelen liep raar te zwemmen. Van der Wiel had al geel en pakte nog een kaart - dat krijg je in zulke wedstrijden.
Het stinkt aan alle kanten!
-
- AT Toto winner 15/16
In mijn geheugen staat dat hij toen de assistent was van Johnny van 't Schip! Er werd wel goed gevoetbald. De selectie kan ik me niet herinneren.Ik weet zeker dat Van Basten het wel ziet, hij heeft dat heel kort laten zien bij het beloften elftal van Ajax dat onder zijn leiding goed georganiseerd speelde. Of Van Basten het kan overbrengen aan spelers die zelf denken dat ze het beter weten is nog maar de vraag. Ajax 1 is niet hetzelfde als Ajax 2.
Waarom iemand begint over beginnersfouten snap ik niet. Hij heeft zo'n vier jaar op een hoger niveau geacteerd: het Nederlands elftal. MvB is allesbehalve een beginner. Hoe lang mag hij beginner zijn, het is zijn zesde seizoen.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Valt me nog mee dat je het missen van 5 open kansen niet in de schoenen van Van Basten schuift. Maar dat komt wellicht nog.joey schreef: Ik ben van mening dat we nu in de kwartfinale hadden gezeten, als we in de uitwedstrijd niet zo poeperig hadden gespeeld.
Ajax had in Marseille een 500% kans en een goal gemaakt binnen 35 minuten. Dat gebeurt niet wanneer je poeperig speelt.
Ajax heeft het afg. woensdag laten liggen. Wanneer Sulejmani en m.n. Suarez de helft van de open kansen die ze kregen benutten, win je met 4-1. Dat doen ze niet, dus kon je op je klompen aanvoelen dat het mis zou gaan.
Dat gebeurt juist wel tegen Marseille, want Marseille is een slecht georganiseerde ploeg. Tot aan die kans van Suarez was Ajax er nog amper aan te pas gekomen. Daarna trouwens ook niet. Ajax mocht van geluk spreken dat het maar 2-1 bleef.
Is mede de schuld van Van Basten. Wie zet Suarez nou in de spits? Die jongen is totaal geen afmaker.
Is mede de schuld van Van Basten. Wie zet Suarez nou in de spits? Die jongen is totaal geen afmaker.
Het stinkt aan alle kanten!
- Daily Blind
Beste Marco,
hoe komt het dat AJAX het meest gevaarlijk is bij vrije trappen of corners en niet bij gewone aanvallen?
Antwoord is namelijk heel simpel! Bij corners en vrije trappen hebben we meer dan 2 spelers voor het doel. Het is nog steeds onbegrijpelijk dat er bij elke aanval van AJAX zo'n slechte bezetting is voor het doel. Er staan namelijk altijd maar maximaal 2 spelers wat erg makkelijk te verdedigen is.
hoe komt het dat AJAX het meest gevaarlijk is bij vrije trappen of corners en niet bij gewone aanvallen?
Antwoord is namelijk heel simpel! Bij corners en vrije trappen hebben we meer dan 2 spelers voor het doel. Het is nog steeds onbegrijpelijk dat er bij elke aanval van AJAX zo'n slechte bezetting is voor het doel. Er staan namelijk altijd maar maximaal 2 spelers wat erg makkelijk te verdedigen is.
Mag van een aanvaller van Ajax (Sulejmani of Suarez) misschien verwacht worden dat er een hoger rendement dan nul wordt gehaald uit 4 open kansen tegen Marseille, joey?joey schreef: Is mede de schuld van Van Basten. Wie zet Suarez nou in de spits? Die jongen is totaal geen afmaker.

Hoe laag wil je het latje voor Suarez bij niet te missen kansen leggen? Ondergronds?
Ajax ligt door de gemiste kansen van Suarez uit de UEFA Cup, helaas maar waar. Dat ie verder uitstekend speelde, is leuk en aardig, maar helaas weinig tastbaar.
- Giacomo Puccini
Met Vermaelen erbij waren we door geweest denk ik.
Suarez als centrale spits is gewoon een noodverband. Maarja, je moet wat. We hebben niet zo veel smaken nadat Huntelaar is verkocht. Dario maakt blijkbaar weinig indruk op de training en is ook nog eens vaak geblesseerd. Suarez is een gevaarlijke aanvaller, maar geen goalgetter. Moet gewoon niet in de as spelen.
Van Basten is dit seizoen niet te benijden. Er was pech met blessures, bijna alle beoogde basisspelers vallen om de haverklap weg met kapotte spieren en pezen. Vaak moesten prutsers als Sno, Lindgren, Rommedahl, Schilder en Kennedy opdraven. De keepers raken geblesseerd en laten makkelijke ballen door. Je spits verkopen helpt ook niet mee.
In de laatste 6 competitiewedstrijden gaat het er nog om spannen. De tweede plek is het waard om voor te vechten en zie het als een lange voorbereiding in de aanloop naar volgend seizoen. Zaak voor Van Basten om iedereen gemotiveerd en geconcentreerd te houden, en continuïteit te brengen in de voetballend stijgende lijn.
Het lijkt voor het eerst een tussenjaar wat zin heeft, aangezien de selectie jong (maar niet te jong) en talentvol is en de trainer het vertrouwen krijgt hiermee voor langere tijd te werken.
Suarez zal in de zomer misschien vertrekken, verder alleen wat rotte appels wegsaneren, 2 gerichte versterkingen en het volgend seizoen moet het dan maar gebeuren.
Suarez als centrale spits is gewoon een noodverband. Maarja, je moet wat. We hebben niet zo veel smaken nadat Huntelaar is verkocht. Dario maakt blijkbaar weinig indruk op de training en is ook nog eens vaak geblesseerd. Suarez is een gevaarlijke aanvaller, maar geen goalgetter. Moet gewoon niet in de as spelen.
Van Basten is dit seizoen niet te benijden. Er was pech met blessures, bijna alle beoogde basisspelers vallen om de haverklap weg met kapotte spieren en pezen. Vaak moesten prutsers als Sno, Lindgren, Rommedahl, Schilder en Kennedy opdraven. De keepers raken geblesseerd en laten makkelijke ballen door. Je spits verkopen helpt ook niet mee.
In de laatste 6 competitiewedstrijden gaat het er nog om spannen. De tweede plek is het waard om voor te vechten en zie het als een lange voorbereiding in de aanloop naar volgend seizoen. Zaak voor Van Basten om iedereen gemotiveerd en geconcentreerd te houden, en continuïteit te brengen in de voetballend stijgende lijn.
Het lijkt voor het eerst een tussenjaar wat zin heeft, aangezien de selectie jong (maar niet te jong) en talentvol is en de trainer het vertrouwen krijgt hiermee voor langere tijd te werken.
Suarez zal in de zomer misschien vertrekken, verder alleen wat rotte appels wegsaneren, 2 gerichte versterkingen en het volgend seizoen moet het dan maar gebeuren.
Ajax!
Fijn: alles wat er fout gaat is de schuld van één speler die blijkbaar wordt omringd door de wereldtop. Zonder Suarez zou de CL al gewonnen zijn?
Sulejmani miste een kans? Nee toch. v.d. Wiel eruit gestuurd? Nee, dat is onzin, Vermeer blundert een paar keer? Kom op, hij greep keer op keer fantastisch in na blunders van Suarez.
Nul doelpunten? tegen OM scoorden we drie keer: Suarez: één doelpunt, twee assists.
@ Wimpey,
Van de drie pispalen ben je er al twee kwijt: HtC en Heitinga (Weet je nog, een slechtere verdediger was er niet, hij zou maar drie à vier keer in de basis staan bij Atletico) Al een idee wie volgend jaar de schuld krijgt van alles wat er fout gaat? MvB zal het niet zijn, maar wat vind je van de buschauffeur? Oh, nee die is al weg, doen we koffiejuffrouw of toch maar een speler, maar dan wel iemand die niet door MvB is gekocht.
Ajax speelt met elf man; dankzij Suarez staan we er nog redelijk voor in de competitie, al zie ik ook dat hij steeds minder presteert naarmate hij langer met MvB traint, zal wel de bedoeling zijn van de geniale Marco. Zullen we Suarez volgende keer linksback zetten?
Sulejmani miste een kans? Nee toch. v.d. Wiel eruit gestuurd? Nee, dat is onzin, Vermeer blundert een paar keer? Kom op, hij greep keer op keer fantastisch in na blunders van Suarez.
Nul doelpunten? tegen OM scoorden we drie keer: Suarez: één doelpunt, twee assists.
@ Wimpey,
Van de drie pispalen ben je er al twee kwijt: HtC en Heitinga (Weet je nog, een slechtere verdediger was er niet, hij zou maar drie à vier keer in de basis staan bij Atletico) Al een idee wie volgend jaar de schuld krijgt van alles wat er fout gaat? MvB zal het niet zijn, maar wat vind je van de buschauffeur? Oh, nee die is al weg, doen we koffiejuffrouw of toch maar een speler, maar dan wel iemand die niet door MvB is gekocht.
Ajax speelt met elf man; dankzij Suarez staan we er nog redelijk voor in de competitie, al zie ik ook dat hij steeds minder presteert naarmate hij langer met MvB traint, zal wel de bedoeling zijn van de geniale Marco. Zullen we Suarez volgende keer linksback zetten?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
De dingen die hij goed doet zijn beslissend, dankzij Suarez (dan dus wel alleen verantwoordelijk) staan we er goed voor in de competitie, maar de dingen die hij verzuimt (twee niet te missen kansen tegen OM, zijn goal was een penalty) mogen we vooral niet aan hem toeschrijven, dan moeten we het opeens wel over Sulejmani en van der Wiel hebben.Aristides schreef:Ajax speelt met elf man; dankzij Suarez staan we er nog redelijk voor in de competitie, al zie ik ook dat hij steeds minder presteert naarmate hij langer met MvB traint, zal wel de bedoeling zijn van de geniale Marco. Zullen we Suarez volgende keer linksback zetten?
Suarez met zijn geblunder bij niet te missen kansen heeft ons de kans op de titel en de kwartfinale UEFA cup gekost,
I think I lost my fucking headache
- Daily Blind
Ook, maar vergeet het geblunder van Vermeer niet.LucaS schreef:De dingen die hij goed doet zijn beslissend, dankzij Suarez (dan dus wel alleen verantwoordelijk) staan we er goed voor in de competitie, maar de dingen die hij verzuimt (twee niet te missen kansen tegen OM, zijn goal was een penalty) mogen we vooral niet aan hem toeschrijven, dan moeten we het opeens wel over Sulejmani en van der Wiel hebben.Aristides schreef:Ajax speelt met elf man; dankzij Suarez staan we er nog redelijk voor in de competitie, al zie ik ook dat hij steeds minder presteert naarmate hij langer met MvB traint, zal wel de bedoeling zijn van de geniale Marco. Zullen we Suarez volgende keer linksback zetten?
Suarez met zijn geblunder bij niet te missen kansen heeft ons de kans op de titel en de kwartfinale UEFA cup gekost,
Peter, 'we' weten precies wat Vermeer en Oleguer allemaal fout doen. Wat Silva en Schilder niet kunnen. Ieder woord, iedere wissel of omstelling van de trainer wordt gewogen (en meestal afgekraakt).Peter schreef:Mede door Suarez. Leuk om het op hem af te schrijven, maar dat is natuurlijk complete kolder.
Bij KJH werd vooral de nadruk gelegd op hetgeen ie niet kon. Geen kritischer Ajax-forum dan AT, lijkt me...
... behalve wanneer het Suarez betreft, zo lijkt het. Ik heb wellicht 2 andere wedstrijden gezien, maar in de wedstrijden die ik zag, misten Suarez (4) en Suljemani (1) tegen Marseille in totaal 5 opgelegde kansen.
Mogen die fouten niet aangesproken worden?
Vreemd dat er zo hypergevoelig wordt gereageerd wanneer daar wat van wordt gezegd. Moet ik dan constateren dat m.n. Suarez (maar ook Sulejmani) messcherp was in de afronding?
Een rendement van 0% uit 5 enorme kansen is bedroevend en de belangrijkste reden dat niet Ajax maar het armetierige Marseille verder bekert.
De teneur op AT lijkt te zijn; ach, het was Suarez, we vergeven het hem. Wanneer een ander faalt, is de kritiek niet van de lucht. Ik geloof niet dat ik dergelijke willekeur helemaal begrijp.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Daarom zeg ik ook medeverantwoordelijk, want hij had er een paar moeten maken. Ik vind het alleen erg 'gewaagd' om alles op Suarez af te schuiven, want hij zorgde er toch ook maar weer voor dat we op 2-0 kwamen door die te gekke actie. Hij had die kansen dus inderdaad moeten afronden, maar maakt hem dat hoofdverantwoordelijk voor de utischakeling? In mijn ogen niet.
2-1 volgens mij. Maar dat was bij de wedstrijd die ik zag.Peter schreef:Daarom zeg ik ook medeverantwoordelijk, want hij had er een paar moeten maken. Ik vind het alleen erg 'gewaagd' om alles op Suarez af te schuiven, want hij zorgde er toch ook maar weer voor dat we op 2-0 kwamen door die te gekke actie. Hij had die kansen dus inderdaad moeten afronden, maar maakt hem dat hoofdverantwoordelijk voor de utischakeling? In mijn ogen niet.

Je reactie is trouwens treffend. 'Ja, hij had ze moeten maken, maaaaarrrrrr hij deed vele andere dingen wél goed.'
Ajax speelde een prima pot en de aanvallers kregen uitgelezen kansen om ons naar de volgende ronde te schieten. Die lieten ze (en m.n. Suarez) liggen, dus hebben ze gefaald. Prima wedstrijd van die jongen, maar voor het doel was het zwaar onvoldoende.
En aangezien voor het vijandelijke doel nog altijd het verschil moet worden gemaakt, hadden we ons, met iemand die die balletjes er wel in legt, easy peasy voor de 1/4 finale gekwalificeerd. De immer bekritiseerde Huntelaar zou er afg. woensdag 3 hebben gemaakt. En in Marseille ook nog een.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Ja, Huntelaar schoot de penalty er tegen Slavia ook feilloos in toen het moest en als we Zlatan hadden gehad dan hadden we ook vaker gescoord. Dat zijn nu echt loze argumenten, hoor. Als we Maxwell als back hadden, dan was die 2-2 niet gevallen. Zo lust ik er nog een paar.
Nogmaals, hij is MEDEverantwoordelijk. Als we de nul hadden gehouden, dan was het namelijk toch ook nog goed genoeg geweest. Ik weet dat je graag de complete aftocht in de schoenen van Suarez wil schuiven, maar dit is toch echt niet waar.
Nogmaals, hij is MEDEverantwoordelijk. Als we de nul hadden gehouden, dan was het namelijk toch ook nog goed genoeg geweest. Ik weet dat je graag de complete aftocht in de schoenen van Suarez wil schuiven, maar dit is toch echt niet waar.