De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » za mar 21, 2009 4:59 pm

Jöhnk schreef:Is dat zo?
In elk geval voelt hij dat zelf zo.

Waarom moest hij in Marseille naar de kant? Hij was een van de beteren. Ik weet er wel een paar die slechter speelden.

Maar sowieso kan ik Van Basten vaak niet volgen. De spelers ook niet, denk ik.
Het stinkt aan alle kanten!

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za mar 21, 2009 5:02 pm

Ik ben het compleet oneens met je Joey. De grote investeringen van de laatste jaren zijn zinvol gebleken: Zlatan, Huntelaar, Suarez, Sulejmani (vooralsnog negatieve uitschieter). Het bleken versterkingen voor het eerste elftal en nog financieel winstgevend ook.

De risicomijdende investeringen vielen veelal tegen: Silva, Escudé, Sikora, Soetaers, Rosenberg, Lindenbergh, Leonardo, Rommedahl, Collin, Perez, ik kan nog eindeloos doorgaan.

Als je de beste spelers verkoopt (Hunetaar, Sneijder, van der Vaart, Zlatan, etc.) moet je er andere beste spelers voor terughalen. Aan geld op de bank hebben we niets. Je hoeft niet meer uit te geven dan je hebt maar wat je hebt mag je best voor 90% in de selectie investeren.

Om te beginnen met een topspits voor volgend seizoen, anders worden we nooit kampioen.
Ajax!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za mar 21, 2009 5:02 pm

Sulejmani moet ie er eens wat vaker uithalen.. bijvoorbeeld 2 minuten voor rust ofzo.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za mar 21, 2009 5:04 pm

Dat mag niet hoor, BZ, wisselen voor rust. :hypocrite.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » za mar 21, 2009 5:20 pm

Giacomo Puccini schreef:Ik ben het compleet oneens met je Joey. De grote investeringen van de laatste jaren zijn zinvol gebleken: Zlatan, Huntelaar, Suarez, Sulejmani (vooralsnog negatieve uitschieter). Het bleken versterkingen voor het eerste elftal en nog financieel winstgevend ook.
Om te beginnen, Sulejmani was 'iets' duurder dan de rest. Suarez bijvoorbeeld kostte niet eens de helft. Suarez kun je desnoods verkopen voor het bedrag dat Sulejmani kostte en nog winst maken. Er zit wel een grens aan wat je in één speler moet steken en bij Sulejmani is die grens wat mij betreft overschreden. (Wat niet wegneemt dat het goed kan aflopen, maar het risico is te groot.)
Daarbij, de hoofdprijs betalen voor spelers die door andere clubs voor weinig zijn gescout is doorgaans een teken van slecht beleid. Want Suarez was een jaar eerder voor een habbekrats te koop en Sulejmani is zelfs aangeboden. Nu weet ik wel dat het scouten van een andere planeet is wat clubs als Groningen of Heerenveen doen :hypocrite.gif: , maar misschien moeten we zelf ook wat slimmer worden?
De risicomijdende investeringen vielen veelal tegen: Silva, Escudé, Sikora, Soetaers, Rosenberg, Lindenbergh, Leonardo, Rommedahl, Collin, Perez, ik kan nog eindeloos doorgaan.
Rosenberg was trouwens aardig duur. Daar zorgde Danny B. wel voor. :hypocrite.gif:

Maar los daarvan, nu doe je net alsof er een onlosmakelijk verband bestaat tussen de kwaliteit van een speler en zijn marktwaarde. Dan zullen Litmanen, Kanu, Overmars, Farfan, Gomes, enz. enz. wel een slechte spelers zijn (geweest). Kortom, jouw redenering klopt niet.
Als je de beste spelers verkoopt (Hunetaar, Sneijder, van der Vaart, Zlatan, etc.) moet je er andere beste spelers voor terughalen.
Dat is een utopie. Ajax kan geen toppers halen. Ajax kan hooguit spelers halen die goed kunnen worden. Als wij gaan meedoen met grote clubs en algemeen erkende toptalenten willen kopen, zijn we binnen de kortste keren failliet.
Aan geld op de bank hebben we niets. Je hoeft niet meer uit te geven dan je hebt maar wat je hebt mag je best voor 90% in de selectie investeren.
Ben ik het niet mee eens. Je moet altijd een forse buffer hebben. Al is het maar omdat de zaken ook NIET zo kunnen uitpakken als je had gedacht. Je halve elftal kan bijvoorbeeld transfervrij de deur uitlopen, zoals een paar jaar geleden gebeurde. Of spelers kunnen dusdanig tegenvallen dat hun transferwaarde teruggaat naar nul.
Om te beginnen met een topspits voor volgend seizoen, anders worden we nooit kampioen.
We hebben Cvitanich toch? Hebben we fors in geïnvesteerd, hoor. Zijn transfer was zeker geen risicomijdende investering.

LucaS

Bericht door LucaS » za mar 21, 2009 5:47 pm

Wat een jankerd die Emanuelson. Die jongen mist het karakter, maar dat is al een tijd duidelijk. Volgens mij zijn er weinig spelers (sterker nog, ik gok op geen) die vaker in de basis zijn gestart dan hij.
I think I lost my fucking headache

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za mar 21, 2009 6:02 pm

Joey, ik bedoel ook niet dat een dure aankoop garantie voor succes is en een goedkope garantie voor een miskoop. Ik illustreer slechts dat als er geld voor handen is, je het niet moet laten om flink te investeren in kwaliteitsspelers. Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten komt meestal voor een dubbeltje op de derde rang te zitten. Niemand kan ongestraft jaarlijks de beste spelers verkopen en daar niets tegenover zetten. Dan kom je in een situatie als bij PSV terecht.

Heden ten dage is het trouwens moeilijker om voor een prikkie onontdekte toptalenten te halen. Iedere club doet tegenwoordig aan scouting. In de begin jaren '90 en daarvoor was dat wel anders. Bovendien stijgt de prijs 300% als clubs van het kaliber Ajax naar een speler informeren. Je moet dus wel durven investeren. Neemt niet weg dat Ajax de hoofdprijs heeft betaald voor Sulejmani en dat het nog maar de vraag is of dat achteraf bezien een verstandige zet is gebleken. Maar het heeft niet zoveel zin daarop vooruit te lopen en bovendien verander je er toch niets meer aan. Ik vind het veel kwalijker dat Koeman toendertijd een Godsvermogen investereerde in een handvol talentloze linksbuitens. Dan heb ik honderd keer meer vertrouwen in een goede afloop van deze transfer.

Je halve selectie kan overigens onmogelijk transfervrij de deur uit lopen. Dan is er wanbeleid geweest. Vooruitzien is regeren. Had je maar eerder moeten verkopen en aankopen of verlengen.
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » za mar 21, 2009 6:12 pm

Giacomo Puccini schreef:Joey, ik bedoel ook niet dat een dure aankoop garantie voor succes is en een goedkope garantie voor een miskoop. Ik illustreer slechts dat als er geld voor handen is, je het niet moet laten om flink te investeren in kwaliteitsspelers. Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten komt meestal voor een dubbeltje op de derde rang te zitten. Niemand kan ongestraft jaarlijks de beste spelers verkopen en daar niets tegenover zetten. Dan kom je in een situatie als bij PSV terecht.
Dat had maar gedeeltelijk met geld te maken. Er is gewoon slecht gescout.

Heden ten dage is het trouwens moeilijker om voor een prikkie onontdekte toptalenten te halen. Iedere club doet tegenwoordig aan scouting.
Waarom kunnen internationaal onbetekenende clubs als Groningen en Heerenveen dan talentvolle spelers halen? Rijk zijn ze niet en de spelers in kwestie hadden waarschijnlijk nog nooit van hun aanstaande clubs gehoord.
In de begin jaren '90 en daarvoor was dat wel anders.
Dat smoesje hoor ik steeds, maar ik betwijfel of het waar is. Volgens mij heeft Ajax domweg het netwerk niet.
Bovendien stijgt de prijs 300% als clubs van het kaliber Ajax naar een speler informeren.
Ja, als je de markt verpest wel. Na de zestien miljoen voor Sulejmani zullen alle Nederlandse clubs woekerprijzen vragen op het moment dat Ajax op de stoep staat. Zelfs Elia kost een vermogen.

Neemt niet weg dat Ajax de hoofdprijs heeft betaald voor Sulejmani en dat het nog maar de vraag is of dat achteraf bezien een verstandige zet is gebleken. Maar het heeft niet zoveel zin daarop vooruit te lopen en bovendien verander je er toch niets meer aan. Ik vind het veel kwalijker dat Koeman toendertijd een Godsvermogen investereerde in een handvol talentloze linksbuitens. Dan heb ik honderd keer meer vertrouwen in een goede afloop van deze transfer.
Ik vind het allebei kwalijk. Dat het een niet goed is, maar het ander niet tot goed beleid.
Je halve selectie kan overigens onmogelijk transfervrij de deur uit lopen. Dan is er wanbeleid geweest. Vooruitzien is regeren. Had je maar eerder moeten verkopen en aankopen of verlengen.
Tja, dat moeten die spelers wel willen. Er kan binnen een selectie een sfeer ontstaan van: we verlengen niet en pakken zelf het geld. Om welke reden dan ook. Je hebt NOOIT de garantie dat je een speler voor veel geld kunt doorverkopen (of zelfs überhaupt kunt doorverkopen). Hij kan weigeren te verlengen, uit vorm raken, een zware blessure oplopen, enz. Uit principe moet je altijd ervan uitgaan dat je het volledige transfersom moet afschrijven en dat er geen winst zal zijn.

Aristides

Bericht door Aristides » za mar 21, 2009 7:27 pm

Hij kan weigeren te verlengen, uit vorm raken, een zware blessure oplopen, enz. Uit principe moet je altijd ervan uitgaan dat je het volledige transfersom moet afschrijven en dat er geen winst zal zijn.
Vroeger waren de spelers verzekerd tegen allerlei zaken, maar is Ajax daar mee gestopt?

De waarde van spelers moet niet worden overschat, de transfer van KJH was financieel gezien misschien wel de laatste grote transfer. (Ballack klaagde toen hij zijn nieuwe aanbieding zag ook al zijn gigantische salarisverlaging, overal zal worden bezuinigd)

Urby wordt, na een klein beetje van kritiek, volledig afgeserveerd? Is hij niet de speler met het hoogste aantal wedstrijden in Ajax 1? (Stekelenburg is geen keeper van Ajax 1 meer!) Mag hij iets zeggen? Ik denk nog steeds dat hij op iedere plaats iets tekort komt, m.a.w. ik schrijf dit niet als fan van hem, wel als fan van Ajax.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za mar 21, 2009 7:46 pm

Uit het halfjaarverslag:
De totale overige bedrijfskosten zijn met € 2,2 miljoen toegenomen naar € 14,8 miljoen.
De belangrijkste onderdelen van de overige bedrijfskosten zijn:
Overige personeelskosten: hierin is ondermeer de premie opgenomen voor de verzekering ter
dekking van het risico van arbeidsongeschiktheid van bepaalde spelers. De dekking bestaat uit de
boekwaarde alsmede de door te betalen salariskosten. Deze kosten zijn gestegen met € 0,5
miljoen door de gestegen verzekerde waarde uit hoofde van de investering in de spelersgroep.
 Wedstrijdkosten: stijging van € 1,2 miljoen; er zijn meer internationale- en competitiewedstrijden
gespeeld.
 Huisvestingskosten: stijging van € 0,3 miljoen; een deel van de huurkosten Amsterdam ArenA is
afhankelijk van de recette.
 Beheer en administratie: stijging met € 0,3 miljoen door de kosten van het opstarten van nieuwe
sponsorrelaties, afboeken van vorderingen en gestegen kosten voor het ontwerpen van de nieuwe
website.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za mar 21, 2009 9:06 pm

joey schreef:Ik heb het nu over transferzaken.
Waarom sleep je er dan een uitspraak over de trainer Van Basten bij?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey

Bericht door wimpey » za mar 21, 2009 9:30 pm

Giacomo Puccini schreef: De risicomijdende investeringen vielen veelal tegen: Silva, Escudé, Sikora, Soetaers, Rosenberg, Lindenbergh, Leonardo, Rommedahl, Collin, Perez, ik kan nog eindeloos doorgaan.
Silva kostte bijna 4 miljoen, GP. Je vergeet Ogararu nog, die kostte bijna 5 miljoen. Maar hij was volgens een der verantwoordelijken dan ook 'een goede speler'. Dat hebben we gezien... :excited.gif:

Risicomijdend waren al die investeringen trouwens niet, want het heeft de club karrevrachten met geld gekost.

Het sportieve succes blijft met zulke aankopen uit, je raakt ze vervolgens aan de straatstenen niet kwijt en je moet weer de markt op om een vervanger te halen. Miskopen doen is een duur geintje.
Daar zit wat in. Dit Ajax is kampioen kansen missen, eigenlijk het hele seizoen al.

Met een spits van enig niveau win je met 4 of 5-1 van Marseille. De 'spits' van jl. woensdag liet kansen liggen die de spits van VVV er waarschijnlijk in z'n slaap nog in legt.

Maar haal maar eens een topspits, dat gaat wat kosten... Ik denk eerder dat Suarez en m.n. Cvita en Sulejmani komend seizoen hun productie moeten opkrikken. Het wordt voor de laatste 2 komend seizoen het 2e jaar bij Ajax, dan moeten ze er toch echt staan. Verder zou ik er een jonkie bij halen in de vorm van Luuk de Jong. Dat vind ik een speler met mogelijkheden, hij steekt er bij een belabberde ploeg duidelijk bovenuit.

Bovendien zal vanuit het middenveld meer gescoord moeten worden, want die linie is erg improductief.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za mar 21, 2009 10:25 pm

wimpey schreef:
Giacomo Puccini schreef: De risicomijdende investeringen vielen veelal tegen: Silva, Escudé, Sikora, Soetaers, Rosenberg, Lindenbergh, Leonardo, Rommedahl, Collin, Perez, ik kan nog eindeloos doorgaan.
Silva kostte bijna 4 miljoen, GP. Je vergeet Ogararu nog, die kostte bijna 5 miljoen. Maar hij was volgens een der verantwoordelijken dan ook 'een goede speler'. Dat hebben we gezien... :excited.gif:
Kom zeg, waarom moet je Van Geel er weer bij halen? :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Aristides

Bericht door Aristides » za mar 21, 2009 11:36 pm

Kom zeg, waarom moet je Van Geel er weer bij halen?
Nee altijd de schuld van HtC, ook al had de man geen idee wie Ogararu was (een keer op tv gezien, zei hij op Studio Sport) Ik denk zelfs dat de uitschakeling tegen Marseille de schuld is van HtC en Suarez (Sulejmani miste helemaal geen kans, er werd perfect verdedigd en Vermeer pakte iedere bal)

wimpey

Bericht door wimpey » zo mar 22, 2009 7:31 am

Duke schreef: Kom zeg, waarom moet je Van Geel er weer bij halen? :smallgrin.gif:
Ik heb de nare afwijking om niet de volledige schuld van weer een mislukt seizoen in de schoenen van MVB te willen schuiven, Hertog! :smallgrin.gif:

Het feit dat Ajax nog altijd opgezadeld zit met gespuis als Ogararu, Luque en Rommedahl etc. hebben we volgens mij aan zijn voorgangers te ´danken´.

Bovendien heeft dit forum behoefte aan een klein beetje evenwicht. De Bassie-bashers zijn veruit in de meerderheid.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 22, 2009 9:55 am

wimpey schreef:Het feit dat Ajax nog altijd opgezadeld zit met gespuis als Ogararu, Luque en Rommedahl etc. hebben we volgens mij aan zijn voorgangers te ´danken´.
Die drie spelen totaal geen rol dit seizoen. En zolang Ajax het geld heeft om Sno een salaris van meer dan een miljoen te betalen, hoeven we ons over hun salaris ook geen zorgen te maken.

De groupies van Marco zijn hier juist altijd in de meerderheid geweest. Maar misschien begint dat nu te veranderen, na een mislukt seizoen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 22, 2009 10:23 am

Ach, groupies en bashers, volgens mij bepalen de argumenten de discussie. Lijkt me veel beter dan elkaar veroordelen tot 1 van de groepen en niet meer luisteren naar de argumenten.

Aristides

Bericht door Aristides » zo mar 22, 2009 10:24 am

MvB heeft van (bijna) iedereen de kans gekregen; wie was er faliekant tegen zijn komst? Zoveel krediet hebben andere trainers, op DB na, niet gekregen.

Nu blijkt dat het voetbal niet om aan te zien is, er dit seizoen (weer) niets wordt gewonnen, dan mag er geen kritiek worden geleverd?

Ik kan me niet voorstellen dat Ajacieden streven naar een seizoen als dit en dan maakt het niet uit of we derde, vierde of vijfde worden. Een trainer die alle macht krijgt, een winnaar schijnt te zijn, vier jaar in de internationale top heeft gewerkt, moet gewoon presteren. Da past de "hoera-stemming" na de uitschakeling tegen OM niet bij.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 22, 2009 10:27 am

Niemand streeft naar zo'n seizoen, het idee alleen al. :blush.gif:
Soms loopt het niet zoals je wilt, het is geen exacte wetenschap. Dan kun je stoppen en wéér helemaal overnieuw beginnen, of vertrouwen hebben in de lange termijn.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 22, 2009 10:29 am

En waar is dat vertrouwen op gebaseerd? Van Basten heeft nogal wat fouten gemaakt.

Dé hamvraag: zijn het beginnersfouten of ziet hij het niet?

Ik denk het laatste. Heb geen aanwijzingen voor het eerste.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 22, 2009 10:59 am

Ik denk het eerste, heb geen aanwijzingen voor het laatste.
Hij leert duidelijk van de aanwijzing van vdBoog, hij geeft het zelf toe. Welke trainer doet dat? Alleen de sterken durven zich kwetsbaar op testellen..

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 22, 2009 11:05 am

Of de onzekeren... Een topcoach zou nooit de fouten maken die Van Basten maakt.

In elk geval is wel duidelijk geworden, dat hij de zware dubbeltaak die hem is toebedacht niet aankan. Hij heeft het trainersvak nog (?) niet eens onder de knie.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 22, 2009 11:08 am

Topcoach? De enige die aan jouw maten kan voldoen is Hiddink volgens mij.
Hij leert, dat is duidelijk.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 22, 2009 11:10 am

Wie weet is hij over een paar jaar toe aan Milan. :hypocrite.gif:

Maar wat heeft Ajax daar nu aan? Seizoen 1 is alvast verloren.

Je geeft het gehele technische gedeelte van een club toch niet in handen van een coach/TD die alles nog moet leren? :excited.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 22, 2009 11:12 am

Niet alles, het communicatieve deel kan beter. Je hoeft hem NIETS over topvoetbal te vertellen.

Plaats reactie