De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr mar 20, 2009 5:33 pm

Peter schreef:Waarom een basisspeler terugkopen voor de plek van vdWiel?
Om beter te worden? Van onderen snijden en van boven aanvullen, dat is de enige manier om uiteindelijk beter te worden. Hoeft niet per se op 5 posities tegelijk, maar kan best op 1 of 2 posities.

Als je je beperkt tot het vervangen van je beste speler die wordt weggekocht, word je op den duur alleen minder.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr mar 20, 2009 5:42 pm

Ik zou dat dus niet doen. Kun je net zo goed je hele jeugdopleiding ook opdoeken, want als je mensen als vdWiel al gaat vervangen, dan zou ik niet weten wat de toegevoegde waarde nog is.

Ik wil dat Marco van Basten gaat werken met deze selectie en daar van profiteert. Hij heeft 6 basisspelers kunnen halen en het zou dus erg gek zijn als hij er nu nog eens 5 mag halen. Doorselecteren? Nee, automatismes bouwen. De 11 die ik schets zijn niet minder dan een AZ of Twente. Sterker nog, ik denk nog altijd dat we de beste selectie van de Eredivisie hebben. De enige positie waar je in principe nog wel wat mee kan is linkshalf. Als je daar Schaars voor koopt, dan heb je een topteam. En als je echt wilt doorselecteren, dan zou ik beginnen met de trainer.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr mar 20, 2009 5:52 pm

Peter schreef:De enige positie waar je in principe nog wel wat mee kan is linkshalf. Als je daar Schaars voor koopt, dan heb je een topteam.
Prima. Het gaat me ook niet zo zeer om de positie (al ben ik niet zo gecharmeerd van Vermaelen, en ik ben ook meer en meer voor een nieuwe eerste keep), maar meer om het principe. Je moet niet steeds wachten totdat je beste speler wordt weggetrokken, want dan brokkelt je team langzaam af. Af en toe moet je er ook iets bij kopen.

Ik ga dus voor optie C: automatismen en doorselecteren. :wink.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 20, 2009 7:05 pm

Jöhnk schreef:
joey schreef:Begin jij nu ook al over HtC? :excited.gif:
Dat mag zeker niet? :blush.gif:
Natuurlijk mag dat niet. De HtC-fetisjisten vinden immers dat er geweldig werd gepresteerd met prutsers als Stam, Sneyder, KJH, Grygera, Babel etc.

Okay, we wonnen de titel niet ondanks een PSV met bloedarmoede en europees trapten we geen deuk in een pakkie halvarine, maar we wonnen toch maar mooi de beker!!

Neemt niet weg dat de fetisjisten gelijk hebben dat MVB nationaal heeft gefaald dit seizoen.

999

Bericht door 999 » vr mar 20, 2009 7:17 pm

Vraag 1:Hoe een kut seizoen te bagatelliseren ?
Antwoord:Door gewoon steeds er over te beginnen dat andere trainers het ook slecht deden ...
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 20, 2009 7:56 pm

999 schreef:Vraag 1:Hoe een kut seizoen te bagatelliseren ?
Antwoord:Door gewoon steeds er over te beginnen dat andere trainers het ook slecht deden ...
Ik bagatelliseer niets. MVB heeft in de nationale competities gefaald.

Ik reageer enkel op een andere trainer omdat iemand anders die naam laat vallen. Mag toch?

999

Bericht door 999 » vr mar 20, 2009 8:41 pm

wimpey schreef:
999 schreef:Vraag 1:Hoe een kut seizoen te bagatelliseren ?
Ik bagatelliseer niets. MVB heeft in de nationale competities gefaald.

Ik reageer enkel op een andere trainer omdat iemand anders die naam laat vallen. Mag toch?
Zou niet moeten mogen.Wat schiet je er mee op ?.

MVB is nu de trainer.En die faalt, die valt vies tegen, die zakt finaal door het ijs.Nationaal meer, Internationaal was het ook niks bijzonders.

De vraag die over blijft, mijn inziens ( zoals ook aangegeven door anderen ) : Moet je, nadat je ziet dat er weinig terecht is gekomen van vorming van een elftal, automatime, positiespel, 34 miljoen inversteringen enz. enz. in het nieuwe seizoen het risico nemen om met MVB te starten als coach van AJAX.

Moet je na een jaar aan sukkelen het nieuwe seizoen in handen leggen van deze trainer, en mag ie, wat daarin zal ie echt geen stapje terug in doen, weer bakken met geld investeren en daarover alleen mogen beslissen.Afijn je snapt het wel.
Blij met de punten ...

Aristides

Bericht door Aristides » vr mar 20, 2009 8:48 pm

Okay, we wonnen de titel niet ondanks een PSV met bloedarmoede en europees trapten we geen deuk in een pakkie halvarine, maar we wonnen toch maar mooi de beker!!
Nee psv speelt nu een lekker seizoen! AZ, psv en Ajax waren toen gelijkwaardig, zie de wisselende stand op de laatste wedstrijddag.

De beker, ach is een troostprijs, maar zelfs dat zit er dit seizoen niet in, nee we zijn blij met een plaats bij de eerste vijf? eerste vier? of wachten we even waar MvB eindigt en dat is dan ons doel dit seizoen?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr mar 20, 2009 9:14 pm

Natuurlijk moet je verder met van Basten, nu stoppen zou belachelijk zijn. Er is geen andere trainer die garanties biedt dat het volgend jaar wel beter gaat.
De afgelopen wedstrijd tegen Ol.M. gaf aan dat er wel degelijk ontwikkelingen zijn. Je ziet de impact van de terugkeer van een geblesseerde speler. Verder gericht versterken en hopen dat Suarez idd blijft. Volgend jaar is het team langer bij elkaar en wat minder geblesseerden zou prettig zijn.

Aristides

Bericht door Aristides » vr mar 20, 2009 11:34 pm

Natuurlijk moet je verder met van Basten, nu stoppen zou belachelijk zijn. Er is geen andere trainer die garanties biedt dat het volgend jaar wel beter gaat.
De afgelopen wedstrijd tegen Ol.M. gaf aan dat er wel degelijk ontwikkelingen zijn. Je ziet de impact van de terugkeer van een geblesseerde speler.
Er is geen andere trainer die garanties biedt: mee eens, maar ik denk dat MvB die garanties ook niet biedt of denk jij van wel?

De impact van de terugkeer van geblesseerde spelers en de relatie met de wedstrijd tegen OM zie ik niet zo.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za mar 21, 2009 12:23 am

Peter schreef:Ik zou dat dus niet doen. Kun je net zo goed je hele jeugdopleiding ook opdoeken, want als je mensen als vdWiel al gaat vervangen, dan zou ik niet weten wat de toegevoegde waarde nog is.

Ik wil dat Marco van Basten gaat werken met deze selectie en daar van profiteert. Hij heeft 6 basisspelers kunnen halen en het zou dus erg gek zijn als hij er nu nog eens 5 mag halen. Doorselecteren? Nee, automatismes bouwen. De 11 die ik schets zijn niet minder dan een AZ of Twente. Sterker nog, ik denk nog altijd dat we de beste selectie van de Eredivisie hebben. De enige positie waar je in principe nog wel wat mee kan is linkshalf. Als je daar Schaars voor koopt, dan heb je een topteam. En als je echt wilt doorselecteren, dan zou ik beginnen met de trainer.
Hier begrijp ik dus eerlijk gezegd weinig van. Dit zijn toch twee compleet verschillende discussies? Wie je trainer volgend seizoen ook is, hij is sowieso gebaat bij goede voetballers. Je kunt vinden dat Van Basten te weinig lijn in het spel heeft gebracht (is ook wat mij betreft heel wat voor te zeggen, maar daar gaat het me nu niet om), maar dat betekent toch nog niet dat het onzinnig is om de selectie kwalitatief te verbeteren? Nog los van het gegeven dat het met betere spelers makkelijker is om ze goed te laten samenspelen.

Als je de balans opmaakt is het qua spelersbeleid zo gegaan:

Eruit
Heitinga
Huntelaar
Ogararu
Rommedahl
Luque
Slijngard
Davids
Delorge
Heijblok
Krohn-Deli
Kuffour
Perez
Urzaiz
Colin

NB. In deze lijst heb ik dus ook de spelers met aflopende contracten opgenomen omdat aangenomen mag worden dat de contracten in kwestie bewust niet zijn verlengd.

Erin
Cvitanich
Aissati
Sulejmani
Sno
Enoh
Oleguer
Wielaert
Bodul
Alderweireld
Blind
Martina

Nu is er heus over sommige wisselingen wat te zeggen, maar je kunt toch moeilijk beweren dat hier de balans niet positief uitslaat?

Hierbij kijk ik bewust niet naar de kosten. Ten eerste omdat dit niet de verantwoordelijkheid van Van Basten is. Ten tweede omdat ik van mening ben dat geld er is om geïnvesteerd te worden.

Bovenstaande verhaal dient wat mij betreft dan ook volledig los te staan van de beoordeling van de trainer Van Basten.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Lionel

Bericht door Lionel » za mar 21, 2009 12:31 am

Niet de verantwoordelijkheid van MvB? Hij is naast trainer ook nog eens de TD he Bertje....
IK GELOOF!!!!!!

LucaS

Bericht door LucaS » za mar 21, 2009 12:32 am

Zeker, wat de samenstelling van de selectie betreft is er uitstekend werk verricht.
I think I lost my fucking headache

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za mar 21, 2009 12:32 am

Volgens mij hebben we tevens een financieel directeur en een algemeen directeur, Rishi. Tenminste één van die twee zal zeker in het geval van aankopen toch echt een veto hebben, lijkt mij.

En met niemand anders!

Lionel

Bericht door Lionel » za mar 21, 2009 12:36 am

Dus? MvB geeft aan dat hij deze speler koste wat kost wilt hebben, naast trainer is hij dus ook de TD en heeft hij een hele belangrijke stem. We weten beiden dat hij gewoon de macht heeft binnen Ajax. Dat je het nu afschuift op iemand anders vind ik rotuit zwak.

MvB kan/kon doen en laten wat hij wilde. Ik vind het niet erg hoor, die 16 miljoen voor Sulejmani, maar het is wel MvB's pakkie
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za mar 21, 2009 12:42 am

Technisch directeur, Rishi. Verder heeft Van Basten heus veel macht binnen Ajax, maar over de financiën gaat hij dus juist niet. Als de mensen die daar wel over gaan het onverantwoord vinden om 16 miljoen uit te geven aan een speler, hebben die mensen alle mogelijkheden om Van Basten tegen te houden. Als ze dit niet doen is dat hun verantwoordelijkheid en niet die van Van Basten.

En met niemand anders!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za mar 21, 2009 8:37 am

Aristides schreef:
De afgelopen wedstrijd tegen Ol.M. gaf aan dat er wel degelijk ontwikkelingen zijn. Je ziet de impact van de terugkeer van een geblesseerde speler.
Er is geen andere trainer die garanties biedt: mee eens, maar ik denk dat MvB die garanties ook niet biedt of denk jij van wel?
Garanties zijn er idd niet, dus kun je beter doorgaan met de huidige trainers. Anders krijg je weer andere ideeën, moeten er weer nieuwe spelers gekocht worden en is er het weer net als de laatste jaren.
De impact van de terugkeer van geblesseerde spelers en de relatie met de wedstrijd tegen OM zie ik niet zo.
Ik doelde natuurlijk op de terugkeer van Aissati, vond ik erg opvallend.

Lionel

Bericht door Lionel » za mar 21, 2009 9:20 am

Bertje schreef:Technisch directeur, Rishi. Verder heeft Van Basten heus veel macht binnen Ajax, maar over de financiën gaat hij dus juist niet. Als de mensen die daar wel over gaan het onverantwoord vinden om 16 miljoen uit te geven aan een speler, hebben die mensen alle mogelijkheden om Van Basten tegen te houden. Als ze dit niet doen is dat hun verantwoordelijkheid en niet die van Van Basten.
Lees eens ff goed wat je zegt. Die mensen gaan puur over de financien! Ajax heeft een bak met geld voor spelers. Het is aan MvB om aan te geven of hij de speler het geld waard vindt. Daar is hij, en alleen hij, verantwoordelijk voor. De rest gaat puur over de financien, voert de gesprekken maar het is MvB die aan moet geven of het verantwoord is.
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za mar 21, 2009 10:06 am

Zo werkt het dus niet.

En met niemand anders!

Hoeladans

Bericht door Hoeladans » za mar 21, 2009 10:14 am

Bij Ajax wel.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za mar 21, 2009 11:47 am

Dat denk ik ook, maar even terugkomend op de kwaliteit.

Wat ik beoog te zeggen dat je altijd een kwalitatief sterke selectie moet hebben inderdaad, maar wel met enige verantwoording. Als ik hoor dat we interesse hebben in Elia, dan vraag ik me af wat die jongen toe gaat voegen en waar hij zal moeten spelen. Ik merk niets van een lijn bij vBasten en ben bang dat hij het geld er doorheen jast op posities waar dat ook helemaal niet nodig is. Een ander punt is dat hij niet prima heeft ingekocht. We kunnen nu wel roepen dat we een topverdediger nodig hebben, maar welke garantie krijg ik dan? Wielaert en Oleguer zijn geen sterkhouders, dus wie garandeert mij dat het de derde keer wel goed gaat? Ergo, ik wil een kwalitiatief sterke selectie, waar ik wel duidelijk visie in terug zie. Ik heb daar, zoals gezegd, sterke twijfels bij.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za mar 21, 2009 12:57 pm

OK, duidelijk verhaal. Je denkt dat MVB niet berekend is op zijn taak.

Als daar bij Ajax intern ook zo over gedacht wordt moet men voor iemand anders kiezen. Je kunt niet zeggen: de schoonmaker doet zijn werk niet goed, dus we stellen hem onder curatele. In dat geval neem je een andere schoonmaker, want anders gaat het toilet stinken.

joey
Erelid

Bericht door joey » za mar 21, 2009 1:18 pm

Erin

Cvitanich twijfelgeval
Aissati kan iets worden, maar moet het nog laten zien
Sulejmani valt tot op heden vies tegen, belachelijk duur
Sno miskoop
Enoh doet het goed, maar wel steeds geblesseerd.
Oleguer miskoop
Wielaert vooruit, laat ik hem een twijfelgeval noemen
Bodul denk niet dat hij het gaat redden
Alderweireld een talent
Blind ben ik niet kapot van, beetje slap
Martina voor zover te beoordelen lijkt hij ongeschikt
[/quote]

Moet erbij aantekenen dat Sulejmani en Aissati wel goede voetballers zijn. Maar Sulejmani is elke week de dissonant, terwijl Aissati welgeteld één goede wedstrijd heeft gespeeld. Laten we niet te vroeg juichen.

Nu is er heus over sommige wisselingen wat te zeggen, maar je kunt toch moeilijk beweren dat hier de balans niet positief uitslaat?
Mwah...
Hierbij kijk ik bewust niet naar de kosten. Ten eerste omdat dit niet de verantwoordelijkheid van Van Basten is.
Wat een onzin. Sorry, hoor. Als ik uit winkelen ga en ik kom met slecht spul terug voor de hoofdprijs, wiens schuld is dat dan? Van Basten heeft een enorm budget geëist, en wat hij ermee doet is zijn keuze en zijn verantwoordelijkheid.
Ten tweede omdat ik van mening ben dat geld er is om geïnvesteerd te worden.
Nee, niet alles. Je moet ook een buffer opbouwen.

[/i]
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za mar 21, 2009 1:28 pm

joey schreef:Nee, niet alles. Je moet ook een buffer opbouwen.
Absoluut. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik ben daarnaast van mening dat het op peil houden van de selectie een continu proces is. Situaties waarin er 4 of 5 basisspelers gekocht moeten worden (is tot twee keer toe voorgekomen in de laatste 3 jaar) zijn totaal niet wenselijk. Je moet de zaken dus niet laten versloffen. Er moet groei in de selectie zitten, zodat je het verlies van sterspelers makkelijker kunt opvangen, zelfs als het aantrekken van een zogenaamde vervanger mislukt.

Bij PSV zag je trouwens hetzelfde. Men heeft geteerd op 5 aankopen die ergens lang geleden gedaan zijn, zonder daarbij de rest van de selectie echt kritisch in het oog te houden. Tommie voor de Breedte hier, Reiziger daar. Dan kom je op een gegeven moment in de problemen.

joey
Erelid

Bericht door joey » za mar 21, 2009 1:46 pm

Klopt, maar dat komt doordat het er bij clubs zo paniekerig gedaan wordt. Gaat het heel slecht en komt er een trainer die eisen kan stellen of brutaal genoeg is om dat te doen, dan is er opeens geld en dat geld draait die trainer er dan allemaal door onder het motto: na mij de zondvloed. Trainers die geld krijgen hebben geen reden om zuinig te doen, want als ze slagen komt er geld genoeg binnen (redeneren ze) en als ze falen zijn ze weg en is het hun probleem niet meer. Daarom moet je altijd iemand binnen je organisatie hebben die denkt aan de lange termijn (en die niet tegelijkertijd trainer is, dus).

Bij PSV heb je dit mooi kunnen zien. Hiddink kon eisen stellen, hij was wel dé Hiddin-gu en als hij zijn zin niet kreeg, dan kwam hij niet. Vervolgens werd hij nog TD ook. Hiddink wilde gewoon goede spelers en als PSV die niet kon betalen, moesten ze toch komen. Voor zichzelf bedong hij ook nog eens een vorstelijk salaris. Allemaal leuk, maar PSV leefde daardoor ver boven haar stand en zit nu nog met de gevolgen. Het is dan ook wat wrang om Hiddink nu te horen afgeven op het management van PSV.

Bij Ajax gaat het niet anders, want niemand durfde Van Basten te vertellen dat Sulejmani te duur was. Wie had dat moeten doen? Tegenwicht is er niet. We kunnen moeilijk van Danny B. of van de voorzitter van de MVB-fanclub verwachten dat ze op de rem gaan staan. En Slop kijkt natuurlijk alleen naar het totaalbedrag aan investeringen - aan hoeveel of aan welke spelers het geld wordt besteed is niet aan hem om te beslissen.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie