De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

LucaS

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » di sep 21, 2010 8:59 pm

Wim Jansen, Ronald Koeman, RIjkaard en van Basten, dan is er eindelijk geen kliek van vriendjes meer. Tamelijk lachwekkend om dat verwijt uit de mond van JC te horen. :smallgrin.gif:
I think I lost my fucking headache

Zuidema

Bericht door Zuidema » di sep 21, 2010 9:03 pm

999 schreef:Dus wat JC zegt is dat we Suarez moeten verkopen ( want als er een speler is die niet in de typische AJAX speelstijl past is hij het wel ), alle jeugdtrainers eruit moeten gooien ( en ik maar denken dat er steeds meer oudgedienden werkzaam zijn bij AJAX ), een andere trainer gaan halen en heel het bestuur opdoeken ?.

En heeft ie ook gezegd wie er dan moeten komen, welke trainer ( al zal ie daarna weer gaan roepen dat MVB geen eerlijke kans bij AJAX heeft gehad ), wat dat gaat kosten, en waar al die talenten zijn die AJAX dan zelf op moet gaan leiden ?.

Brrr... Liever niet zeg. Laat Cruijff nooit over het personeelsbeleid gaan.

En Suarez past best wel in het plaatje van voortdurende switchende aanvallers. Keizer bij Ajax en Rensenbrink in Oranje waren indertijd redelijk vast op hun vleugel, maar Cruijff en Rep wisselden naar hartelust op rechts en in het centrum. Dus waar dat dogma vandaan komt van vaste buitenspelers met krijt aan de schoenen snap ik niet helemaal. Zolang de posities maar bezet worden.

Punt is wel dat Ajax door het povere teamspel erg afhankelijk is geworden van de nukken en grillen van Suarez. Gevaarlijk afhankelijk, wat mij betreft.

Voor de rest, hier al eerder gememoreerd: schakel Cruijff in op het terrein waar ie akelig veel verstand van heeft: het voetjebal en het doceren daarin. Zodat Ajax misschien zijn smoel weer terugkrijgt.

Maar ja, het is toch alles of niets bij Cruijff. En dan wordt het dus niets.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » di sep 21, 2010 9:18 pm

666 schreef:
Vanwege onze bijzondere zelf ontwikkelde huisstijl wonnen we zoveel. Dat was niet eens omdat onze spelers zoveel beter waren dan de rest, want bij de concurrentie speelden ook geniale voetballers. We wonnen vooral omdat onze tegenstanders zich geen raad wisten met onze manier van voetballen. Dat kwamen ze namelijk nergens anders tegen. En door dat eigenwijze zelf uitgevonden voetbal hebben onze drie europacups uit de jaren 70 veel meer status dan de drie cups die Bayern na ons binnenploeterde.

Van dat bijzondere eigenwijze Ajaxspecifieke voetbal is niks meer over. Het voetbal dat Ajax nu speelt wijkt niet meer af van wat ze bij andere clubs spelen. Met andere woorden: het voetbal van Ajax is niet meer bijzonder. En laat voetbal nou net datgene zijn waar het bij Ajax allemaal om draait sinds we een eeuw geleden de cricketafdeling hebben opgedoekt...

En dan de toekomst met of zonder Cruijff (de titel van dit topic):

De vraag is of we met de ideeën van Cruijff wel weer bijzonder voetbal gaan spelen. Volgens mij niet. Cruijff wil Ajax namelijk hetzelfde laten doen wat we al eens eerder gedaan hebben zonder in te zien dat elke manier van voetballen een uiterste houdbaarheidsdatum heeft. Wat we nodig hebben is een trainer die iets nieuws verzint. Iets dat nog niet eerder is gedaan. Een manier van voetballen die Ajax weer bijzonder maakt.
Het probleem is dat winnen met de unieke Ajax systeem heel erg moeilijk is... bijna incidenteel... maar de eis/verwachting was wel dat Ajax aan de top zou meedraaien. Alleen een generatie zoals mid 70s en mid 90s is uniek... Ajax is daar toch achteraan gaan jagen met als gevolg technisch/financieel wanbeleid.

Overigens, iedereen beseft toch dat het Ajax van 1973 de CL niet zou winnen... alleen Cruijff niet.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Nihad

Bericht door Nihad » di sep 21, 2010 10:12 pm

Ik snap het gezeur op en over Suarez niet. Alle grote topclubs in Europa teren op de kwaliteiten en ingevingen van hun sterspelers. Die geven allemaal het elftal net dat extra beetje meer kwaliteit om boven de rest uit te steken. Ajax doet dat met Suarez (en waarschijnlijk ook op de duur op El Hamdaoui). Boeiend.

Dat het veldspel vooralsnog pover is, dat zal ik niet ontkennen. Maar Ajax heeft dit seizoen ook erg weinig tijd gehad om er lekker in te komen, met het WK en vervolgens de voorronde van de Champions League.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

999

Bericht door 999 » di sep 21, 2010 10:34 pm

Zuidema schreef:
999 schreef:Dus wat JC zegt is dat we Suarez moeten verkopen ( want als er een speler is die niet in de typische AJAX speelstijl past is hij het wel ), alle jeugdtrainers eruit moeten gooien ( en ik maar denken dat er steeds meer oudgedienden werkzaam zijn bij AJAX ), een andere trainer gaan halen en heel het bestuur opdoeken ?.

En heeft ie ook gezegd wie er dan moeten komen, welke trainer ( al zal ie daarna weer gaan roepen dat MVB geen eerlijke kans bij AJAX heeft gehad ), wat dat gaat kosten, en waar al die talenten zijn die AJAX dan zelf op moet gaan leiden ?.

Brrr... Liever niet zeg. Laat Cruijff nooit over het personeelsbeleid gaan.

En Suarez past best wel in het plaatje van voortdurende switchende aanvallers. Keizer bij Ajax en Rensenbrink in Oranje waren indertijd redelijk vast op hun vleugel, maar Cruijff en Rep wisselden naar hartelust op rechts en in het centrum. Dus waar dat dogma vandaan komt van vaste buitenspelers met krijt aan de schoenen snap ik niet helemaal. Zolang de posities maar bezet worden.

Punt is wel dat Ajax door het povere teamspel erg afhankelijk is geworden van de nukken en grillen van Suarez. Gevaarlijk afhankelijk, wat mij betreft.

Voor de rest, hier al eerder gememoreerd: schakel Cruijff in op het terrein waar ie akelig veel verstand van heeft: het voetjebal en het doceren daarin. Zodat Ajax misschien zijn smoel weer terugkrijgt.

Maar ja, het is toch alles of niets bij Cruijff. En dan wordt het dus niets.
Misschien kan jij mij vertellen waarom dit via de pers/krant moet.Wat denkt ie er mee te bereiken ?.En waarom heb ik hem niet gehoord toen MVB trainer was bij AJAX ?.

Men doet het hier trouwens ook regelmatig.Talent moet erin, jeugd moet erin.En vervolgens zakt zo'n speler door zijn hoeven en roept men weer om de volgende jeugdspeler.

JC kan roepen wat ie wil, maar spelers zullen het eerst in zich moeten hebben.En als ze dat niet hebben dan vergeet het maar.En ik heb het idee dat er helemaal niks meer in die vijver zit, niet in Nederland.En die in/uit het buitenland kiezen voor de euro's.De eerst een jaar of zes bij AJAX en dan naar de grote club spelers zijn een uitstervend ras aan het worden.

Frappant is ook dat JC supporter is van een club die een schuld heeft van hier tot Tokio, en vrolijk de ene klasbak naar één jaar alweer kan vervangen door een andere klasbak.Mag wat kosten.En ook nog eens de mogelijkheid heeft om gewoon NEE te zeggen als er een club komt die zit te hengelen naar hun sterspelers.Net zoals in de tijd van JC, toen er nog zoiets als clubliefde was ...
Blij met de punten ...

Zuidema

Bericht door Zuidema » di sep 21, 2010 11:38 pm

999 schreef:
Misschien kan jij mij vertellen waarom dit via de pers/krant moet.Wat denkt ie er mee te bereiken ?
Geen idee. Hierboven vragen meer AT-ers zich dat af. Het zal wel provocerend bedoeld zijn om wat los te krijgen. Cruijff houdt nu eenmaal van het conflictmodel. Dan is hem dat weer gelukt. Overal besteden ze aandacht aan die column van hem.
Men doet het hier trouwens ook regelmatig.Talent moet erin, jeugd moet erin.En vervolgens zakt zo'n speler door zijn hoeven en roept men weer om de volgende jeugdspeler.
Een jeugdspeler in het diepe gooien, zonder dat ie heeft geleerd te zwemmen, zal altijd verzuipen. Dat vind ik de laatste jaren wel eens een grote makke van Ajax. Ik zie bar weinig ontwikkeling bij jeugdspelers. En als het er is, dan ultratraag. Zal aan de speler in kwestie kunnen liggen, maar ook aan de begeleiding.
JC kan roepen wat ie wil, maar spelers zullen het eerst in zich moeten hebben.En als ze dat niet hebben dan vergeet het maar.
Spreekt voor zich, lijkt me. Je zal wel met talent en een goede mentaliteit gezegend moeten zijn, wil je slagen in de top. Dat zal altijd de basis moeten zijn. Maar daarna is ook een goede begeleiding/training/coaching van belang.
En ik heb het idee dat er helemaal niks meer in die vijver zit, niet in Nederland.En die in/uit het buitenland kiezen voor de euro's.De eerst een jaar of zes bij AJAX en dan naar de grote club spelers zijn een uitstervend ras aan het worden.
Daar ben ik ook bang voor. De concurrentie in de scouting is moordend geworden. Nationaal en internationaal. En veel talenten blijken tegenwoordig te kiezen voor de easy money.
Frappant is ook dat JC supporter is van een club die een schuld heeft van hier tot Tokio, en vrolijk de ene klasbak naar één jaar alweer kan vervangen door een andere klasbak.Mag wat kosten.En ook nog eens de mogelijkheid heeft om gewoon NEE te zeggen als er een club komt die zit te hengelen naar hun sterspelers.Net zoals in de tijd van JC, toen er nog zoiets als clubliefde was ...
Yep, de macht van het grote geld is heel frusterend voor Ajax. Maar goed, de clubs onder Ajax in de transferhierarchie hebben daar ook last van. Die zien hun goede spelers ook steeds weer weggekocht worden door bv Ajax.

Ik hoop wel dat de Fifa en Uefa eindelijk eens gaat ingrijpen in die excessieve schuldenlasten van sommige clubs. Nou is alles helemaal buiten verhouding. Maar goed, tegen het grote geld kan Ajax financieel sowieso niet op. De goede spelers worden vroeg of laat toch weggekocht. Dus zal Ajax het van een goede scouting en jeugdopleiding moeten hebben. En ook wel aardig, hierboven genoemd: een eigen speelwijze waar de grote clubs het moeilijk mee hebben. Dan kan je toch nog spekkoper zijn, ondanks dat je budget slechts 10% is van dat van de grote kapitaalkrachtige clubs.

Al met al is het er zeker niet gemakkelijker op geworden voor Ajax de afgelopen 15 jaar. Daar ben ik me absoluut bewust van. Maar als ik het gestuntel van onze (jeugd)spelers zie is er zo hier en daar nog wel wat te verbeteren. Ook binnen de mogelijkheden van Ajax. En ik denk dat Cruijff met al zijn know-how daarin een grote rol had kunnen spelen. Maar ja, het is wel Cruijff. Je haalt met zijn compromisloze gedoe ook een heleboel gelazer binnen. Jammer genoeg.

Lionel

Bericht door Lionel » di sep 21, 2010 11:52 pm

Maar er wordt ook hard gewerkt om, naar de inzichten van het huidige bestuur en trainer Martin Jol, Ajax weer vooruit te helpen. En dat kan linksom of rechtsom, maar Ajax staat er stukken beter voor dan toen Marco van Basten aan het roer stond.

Ik vind het spel ook niet al te best en ook ik zie genoeg verbeterpunten. Daar hoeft JC geen stuk voor in de krant te schrijven hoor om onze ogen te openen. Maar je kunt niet zomaar de fouten van het vorige bestuur en de vorige trainers ongedaan maken. Wielaert en Aissati hebben wat gekost en kosten ook nog wel wat.

Ajax stond/staat er financieel slecht voor dus de taak voor Jol was om de waarde van de spelersgroep te vergroten. Twee spelers, eentje dankzij Marco en eentje ondanks Marco, stonden in de WK-finale. Tijdens diezelfde WK-finale kwamen er in totaal een stuk of 6 spelers in het veld die waren opgeleid door Ajax. Dan tel ik Elia niet mee. Jol heeft ervoor gezorgd dat Suarez nog een jaartje langer speelt, dat Jan Vertonghen een vaste plaats in de verdediging heeft en een miljoen of 15 waard is. Maarten Stekelenburg is 15+ waard en behoort tot de top 5 beste keepers van de wereld. Of top 10.

Ajax speelt CL waar andere trainers dat niet gehaald hebben. Het stadion is uitverkocht. Ajax staat eindelijk bovenaan en er gaan de komende periode nog genoeg jeugdspelers doorbreken. Daar ben ik eigenlijk toch wel van overtuigd, ondanks het aantrekken van Mido, Ooijer en Tainio.

Als Johan Cruijff met 15 jeugdtrainers komt aanzetten die bewezen hebben beter te zijn dan de huidige jeugdtrainers, met directeuren die i.t.t. de paella-bakkers uit Barca wel iets van het runnen van een bedrijf snappen en zelf verhuist naar Amsterdam en de taak van Martin Jol overneemt mag hij praten. Tot die tijd verzoek ik hem vriendelijk om zijn mond dicht te houden. Want hij helpt Ajax niet, hij helpt Feyenoord op deze manier. Net als 30 jaar geleden :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo sep 22, 2010 6:51 am

Boabdil schreef:Ik snap het gezeur op en over Suarez niet. Alle grote topclubs in Europa teren op de kwaliteiten en ingevingen van hun sterspelers. Die geven allemaal het elftal net dat extra beetje meer kwaliteit om boven de rest uit te steken. Ajax doet dat met Suarez (en waarschijnlijk ook op de duur op El Hamdaoui). Boeiend.
Zeker waar. Zie bv Bayern zonder Ribery en/of Robben. Die paradepaardjes zijn altijd belangrijk, ook bij Ajax. Het gaat mij er meer om dat we wel heel erg afhankelijk van Suarez zijn geworden. Valt hij weg, dan blijft er verdomde weinig over van Ajax. Nu camoufleert de klasse van Suarez nog dat Ajax als ploeg rammelt. Vooral in aanvallend opzicht. En inderdaad was de voorbereiding door de WK en de CL erg kort en geforceerd. Maar dit probleem van het povere teamspel speelde vorig seizoen ook al. Het lek is nog niet boven. Je kan van dit Ajax nog steeds alles verwachten.

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo sep 22, 2010 7:17 am

Rishi schreef:Maar er wordt ook hard gewerkt om, naar de inzichten van het huidige bestuur en trainer Martin Jol, Ajax weer vooruit te helpen. En dat kan linksom of rechtsom, maar Ajax staat er stukken beter voor dan toen Marco van Basten aan het roer stond.
Zeker, Jol is een stuk beter/minder slecht bezig dan zijn voorgangers. Gelukkig wel, zeg. Er is zowaar weer wat structuur in Ajax te ontdekken. Maar Jol is ook een opportunist en zo laat ie Ajax ook vaak spelen. Not my cup of tea. Ik wil Ajax weer zien VOETBALLEN. Individueel en als team. En het liefst weer als AJAX. Tikkie arrogant, aanvallend, met techniek en gogme, met combinaties en met goed positiespel. En als het effe kan, incidenteel een hoogstandje. En dan denk ik echt nog lang niet aan het hogeschoolvoetbal van de begin jaren ‘70 of 1995. Dat zou ook irreeel zijn onder de huidige omstandigheden. Maar gewoon, zoals ik Ajax ken van weleer en zoals het ooit mijn hart en ziel veroverd heeft.
Ajax stond/staat er financieel slecht voor dus de taak voor Jol was om de waarde van de spelersgroep te vergroten. Twee spelers, eentje dankzij Marco en eentje ondanks Marco, stonden in de WK-finale. Tijdens diezelfde WK-finale kwamen er in totaal een stuk of 6 spelers in het veld die waren opgeleid door Ajax. Dan tel ik Elia niet mee. Jol heeft ervoor gezorgd dat Suarez nog een jaartje langer speelt, dat Jan Vertonghen een vaste plaats in de verdediging heeft en een miljoen of 15 waard is. Maarten Stekelenburg is 15+ waard en behoort tot de top 5 beste keepers van de wereld. Of top 10.
Ik vraag me af of Jol die taak echt zo concreet heeft meegekregen. Maakt verder ook niet uit, een goede coach maakt zijn spelers beter en daardoor gaat hun marktwaarde omhoog. Voor de rest kan ik de rol van Jol moeilijk inschatten bij de voorbeelden die je noemt. Ik weet bv niet wat de redenen van Suarez zijn geweest om nog een jaar te blijven. Vertonghen blijft voor mij een gemaakte verdediger die vaak steken achterin laat vallen. Maar goed, hij doet het redelijk daar en Ajax moet nu eenmaal roeien met de riemen die het heeft. Stekel blijkt eindelijk, eindelijk een gerijpte keeper te zijn geworden en zelfs punten te pakken voor de ploeg. Alhoewel de 1-2 tegen F. wel weer een ouderwetse zeperd was. Die bal moet ie echt hebben, willen de clubs 15+ voor hem neer gaan tellen. Zo werkt het dan weer wel.

Ajax speelt CL waar andere trainers dat niet gehaald hebben.
Qua feit juist. Maar met alle respect, de wedstrijden tegen Dynamo hadden net zo gemakkelijk weer een zeperd kunnen opleveren. Wat er bv met Ajax in Kiev gebeurde toen Dynamo in het eerste half uur wat druk op man en bal zette was werkelijk ontluisterend. Een en al paniek, vrouwen en kinderen eerst. Geen moment zag Ajax kans om zich onder die niet eens zo grote druk uit te VOETBALLEN, elke bal werd vrijwel direct weer ingeleverd. En dan heb je ook helemaal niks aan de paradepaardjes voorin. Die worden dan ook niet meer bereikt. Het was dat Kiev de teugels liet vieren en Ajax de kans gaf terug te komen in de wedstrijd.

Een voorbode van wat we tegen Real zagen en in het laatste kwartier tegen nota bene die schijtlijsters van F.. Tegen Real was het verbijsterend slecht, maar vooral die pot tegen F. vond ik in het laatste kwartier in- en intriest. Voor geen ene meter was de ploeg nog in staat om te voetballen en weer wat grip te krijgen op de wedstrijd. Gelukkig duurde die pot nog maar een kwartiertje en kon Ajax toch het vege lijf redden. Pffff…

Dat, Rishi. Daar maak ik me grote zorgen over. En dat zie ik maar niet verbeteren bij Ajax. Ook niet onder Jol. Daaraan kan je zien hoe slecht Ajax er qua voetbal eigenlijk nog steeds voor staat. Als de tegenstander het ons moeiljk maakt, geven we niet meer thuis.

Begrijp me goed, ik ben dolblij dat Ajax weer de CL-miljoenen binnenkrijgt, Ajax heeft het bitter hard nodig. En ik snak ook naar een titel. Maar laten we alsjeblieft niet de CL-deelname als voorbeeld gebruiken dat het met Ajax qua voetbal weer beter gaat. En een Ajax, dat nog steeds in allerhande wedstrijden zo loopt te klootviolen kan weer net zo gemakkelijk naast de titel grijpen. Ook met het opportunisme van Jol.
Het stadion is uitverkocht.
Is het ooit anders geweest de laatste jaren? Ondanks al het gekwakkel blijven de mensen uit alle hoeken en gaten van het land toch wel komen. Vind ik geen indicatie dat het met het voetbal van Ajax goed gaat.
Ajax staat eindelijk bovenaan (…)
Ondanks een korte, geforceerde voorbereiding (wk, cl) is de start qua statistieken prima. Gelukkig maar. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat we nog niet echt moeilijke potjes gehad hebben. Twente is de eerste. Dan weten we meer.
(…) en er gaan de komende periode nog genoeg jeugdspelers doorbreken. Daar ben ik eigenlijk toch wel van overtuigd, ondanks het aantrekken van Mido, Ooijer en Tainio.
Dat blijft koffiedik kijken. Time will tell. Ik ben zelf sceptisch daarover. En als er weer talent doorstroomt, hoe springen we daar dan mee om? Eriksen vind ik momenteel een goed voorbeeld. Had een leuke, kwikzilverige start. Eentje waarvan ik dacht: hé, hebben we er dan toch weer eentje? Maar ook Eriksen lijkt om de een of andere reden stil te staan en zelfs in te kakken. Nou is de ontwikkeling van een talent grillig en gaat dat met veel ups and downs gepaard. Daar zal Eriksen ook last van hebben. Maar ik zou zo langzamerhand wel weer eens een kwartiertje goed voetbal van hem willen zien. Dat je toch weer een glimp van klasse en ontwikkeling bij die jongen ziet. Zo is ie hard op weg naar 10 keer niks, nog net goed genoeg als bankvulling.
Als Johan Cruijff met 15 jeugdtrainers komt aanzetten die bewezen hebben beter te zijn dan de huidige jeugdtrainers, met directeuren die i.t.t. de paella-bakkers uit Barca wel iets van het runnen van een bedrijf snappen en zelf verhuist naar Amsterdam en de taak van Martin Jol overneemt mag hij praten. Tot die tijd verzoek ik hem vriendelijk om zijn mond dicht te houden. Want hij helpt Ajax niet, hij helpt Feyenoord op deze manier. Net als 30 jaar geleden :hypocrite.gif:
Hehe… De wraak van Cruijff kan rücksichtlos zijn, inderdaad. De aartsrivaal aan de dubbel helpen omdat je grote liefde je wensen niet honoreert. Ik heb hem er ook om vervloekt, maar het is wel typerend voor Cruijff.

Wat mij betreft mag Cruijff zijn mening best wel geven. Graag zelfs, eerlijk gezegd. Maar doe dat alsjeblieft dan wel op een constructieve wijze en wees ook eens concreet in je adviezen. Hiermee zorg je alleen maar voor onnodige onrust in de toko.
Laatst gewijzigd door Zuidema op wo sep 22, 2010 7:51 am, 2 keer totaal gewijzigd.

999

Bericht door 999 » wo sep 22, 2010 7:45 am

Tja, ik vind het altijd heel gemakkelijk dat van af de kant roepen, zeker als je zelf niet met serieuze voorstellen komt en je steeds maar beperkt tot het roepen van dat alles beter moet zoals JC steeds doet ..

Hoeist jongen ?, wil jij de staatloterij winnen ?.Ja, natuurlijk wil ik de staatloterij winnen, maar vertel me dan wel a.u.b WELK het winnend lot is wat ik moet kopen en beperk je dan niet tot " het lot zit er tussen " maar je moet wel goed zoeken ..
Blij met de punten ...

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » wo sep 22, 2010 7:57 am

666 schreef: Over de sterk afgenomen bijzonderheid van Ajax (verdient misschien een eigen topic):

Er zijn meer clubs met een prachtig shirt, een mooi logo (dat bij Ajax helaas is vervangen door een zielloze streepjescode), een mooier stadion dan dat van ons, een rij grote namen uit het verleden en een rijkgevulde prijzenkast. Dat soort dingen zijn niet genoeg om Ajax bijzonder te maken. Wedstrijden winnen en prijzen pakken is nodig om een club bijzonder te maken, maar het is niet genoeg. Wat Ajax altijd zo bijzonder maakte waren niet de resultaten op zich. Bayern, Milan en Liverpool hebben ook een berg europacups gewonnen. Wij waren bijzonder door de spectaculaire eigenwijze typisch-Ajax manier waarop we onze wedstrijden speelden. We wonnen onze cups op een manier die nog nooit eerder was vertoond.

Vanwege onze bijzondere zelf ontwikkelde huisstijl wonnen we zoveel. Dat was niet eens omdat onze spelers zoveel beter waren dan de rest, want bij de concurrentie speelden ook geniale voetballers. We wonnen vooral omdat onze tegenstanders zich geen raad wisten met onze manier van voetballen. Dat kwamen ze namelijk nergens anders tegen. En door dat eigenwijze zelf uitgevonden voetbal hebben onze drie europacups uit de jaren 70 veel meer status dan de drie cups die Bayern na ons binnenploeterde.

Van dat bijzondere eigenwijze Ajaxspecifieke voetbal is niks meer over. Het voetbal dat Ajax nu speelt wijkt niet meer af van wat ze bij andere clubs spelen. Met andere woorden: het voetbal van Ajax is niet meer bijzonder. En laat voetbal nou net datgene zijn waar het bij Ajax allemaal om draait sinds we een eeuw geleden de cricketafdeling hebben opgedoekt...
Precies. En Cruijff doet nooit iets zonder reden. Ik krijg het idee dat hij denkt dat het nog steeds kan. Waarom zou hij anders over 1965 beginnen? Eigenlijk heb je iemand nodig bij Ajax die de discussie met Cruijff aan kan gaan zonder dat het op een confrontatie aankomt. Iemand die even naar Barca gaat, of waar Johan ook is, en in een luxe restaurant met hem dineert. Gewoon om uit te voelen wat Johan wil, en eventueel de richtlijnen in een vriendelijke relaxte atmosfeer neer te zetten. In landen als Spanje of Italie begrijpt men dit aspect van het leven. Het respectvolle, het vloeiende, de fluwelen touch. De wijn, de olijven, een goed gevoel voor humor. De realizatie dat er vanuit vriendschap en een groter beeld dan alleen maar voetbal gewerkt kan worden. In Nederland bijt men elkaar liever de strot af.

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 22, 2010 8:04 am

En als je dat doet staat er maand later in de T een verhaal van Cruijff dat het bestuur van Ajax hem misbruikt. Tenminste als ze niet alle adviezen die Cruijff tijdens zo'n diner zou geven opvolgen.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » wo sep 22, 2010 8:10 am

Nee, want je neemt het wantrouwen in zo'n omgeving weg. En je vertelt Cruijff ook gewoon wat er aan eerdere 'gedachtenwisselingen' schortte. Wederzijdse eerlijkheid en respect. Gebaseerd op onderliggende vriendschap en clubliefde.

In Nederland is zoiets al snel teveel gevraagd. In andere landen is het de simpelste zaak van de wereld.

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 22, 2010 8:24 am

Correctie, voor Cruijff is zoiets al snel te veel gevraagd. Als het niet gaat op de manier van Cruijff, dan gaat het niet. Cruijff heeft gezeik met elke beleidsbepaler van Ajax sinds 1983, zelfs met boezemvriend van Basten. Dat zal toch niet alleen aan al die beleidsbepalers van Ajax liggen.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo sep 22, 2010 8:43 am

Gezien de ervaringen uit het verleden lijkt me een structurele (intensieve) samenwerking tussen Ajax en Cruijff onmogelijk. Dat moet je niet meer willen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » wo sep 22, 2010 8:45 am

Cruijff heeft twee keer iets heel moois neergezet bij Ajax. Als speler, en later als coach.

Hij zal niet de gemakkelijkste persoonlijkheid zijn (dat zijn mensen die naar het hoogste streven bijna nooit), maar als hij aangeeft dat het 1965 is, dwz het begin van zijn carriere bij Ajax, dan wil ik als 'bestuurder' er best iets extras voor doen om te kijken wat de mogelijkheden zijn. De deur is altijd open. Misschien mist het Ajaxbestuur een zwaargewicht, iemand die Cruijff wel recht in de ogen kan kijken. Het zijn aardige (en angstige?) mensen met een baan. Ik zie liever een randje maffiabaas.

Het element dat het Ajax en Nederlandse voetbal onderscheidde was het angstloze. Cruijff kende geen angst. Van Hanegem ook niet, trouwens. En als je kijkt wanneer Cruijff problemen heeft gehad bij Ajax kom je al snel bij angst uit. Iemand was ergens bang voor. Dat moet eruit. Zolang er angst is, krijg je Ajax nooit terug.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op wo sep 22, 2010 8:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo sep 22, 2010 8:48 am

Monkey Tonk schreef:Nee, want je neemt het wantrouwen in zo'n omgeving weg. En je vertelt Cruijff ook gewoon wat er aan eerdere 'gedachtenwisselingen' schortte. Wederzijdse eerlijkheid en respect. Gebaseerd op onderliggende vriendschap en clubliefde.

In Nederland is zoiets al snel teveel gevraagd. In andere landen is het de simpelste zaak van de wereld.
Tja, als dat zou kunnen...

Als je het over een maffiabaas hebt, dan denk ik meteen aan Martin Jol. :666.gif: Maar die heeft denk ik niet genoeg feeling voor wat Ajax is.
Het stinkt aan alle kanten!

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo sep 22, 2010 8:49 am

Type Jaap van Praag misschien? Ton Harmsen anders? :666.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 22, 2010 8:50 am

Wat nou wederzijds respect? Net als twee jaar terug kijkt Cruijff niet eens naar wie hoe functioneert, nee, de conclusie is nu al, iedereen er uit. Iédereen, nou wat een wederzijds respect en wat een zorgvuldigheid. Iedereen vervangen door de Wim Jansens van Nederland. Niet dat die kanjers zijn, maar dat zijn wel Cruijff vriendjes/volgers.

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo sep 22, 2010 8:52 am

Precies. Vind ik een bijzonder akelige karaktertrek van Cruijff.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » wo sep 22, 2010 9:05 am

Ik noemde het type maffiabaas, omdat zo iemand Cruijff in een beschermde omgeving kan laten werken. Waarom zou Cruijff willen werken in een omgeving waarvan hij tevoren al weet dat er mensen zijn die hem in de rug gaan aanvallen? Je moet Cruijff inderdaad een ideale omgeving aan kunnen bieden, waarin hij zijn ideeen tot stand kan brengen. Anders heeft hij er geen zin meer in. Hij is op een leeftijd waar dat soort gevechten achter hem liggen. Maar hij heeft Ajax nog steeds iets te bieden. Tenminste, dat maak ik op uit zijn kritiek. (Misschien heeft hij geen interesse meer. Kan ook zijn.)

martijn401

Bericht door martijn401 » wo sep 22, 2010 2:22 pm

Cruijff wil nog steeds aan de slag bij Ajax
Uitgegeven: 22 september 2010 14:56
Laatst gewijzigd: 22 september 2010 15:04
AMSTERDAM - Johan Cruijff wil nog steeds aan de slag bij Ajax om de club te hervormen. Dat heeft de voormalig vedette van Ajax woensdag op de open dag van de Cruyff Foundation gezegd.

© ANP
In zijn column in De Telegraaf van maandag gaf Cruijff de leiding van Ajax er flink van langs. ''Maar als Ajax dat wil, kunnen ze altijd bij me aankloppen. Dat moet dan niet zo gaan als de vorige keer."
"Halve maatregelen nemen heeft namelijk geen zin'', verwijst hij naar gebeurtenissen van twee jaar geleden. Cruijff wilde toen de jeugdopleiding hervormen, maar werd door toenmalig coach Marco van Basten teruggefloten.

Spookbeeld
Cruijff vreest dat als Ajax niet snel maatregelen neemt, het net als Feyenoord in grote financiële problemen komt.
''Dat is een spookbeeld. Real Mallorca mocht dit jaar daarom niet meedoen aan Europees voetbal. Dat moet Ajax niet overkomen.''
Volgens Cruijff zijn er genoeg mensen bereid om samen met hem iets in gang te zetten. ''Er zijn genoeg echte Ajacieden die dat samen met mij willen doen. Als ze gevraagd worden, zullen ze zeker komen. Zij zien de gevaren ook, als dit zo doorgaat.”
Kwaliteit
De clubleiding van Ajax liet maandag in een reactie op de column van Cruijff weten zich niet te kunnen herkennen in de kritiek van de oud-speler. Zo breekt er volgens Ajax genoeg jeugd door, wordt er veel gescoord en leidt Ajax nog steeds internationals op.
''Dat er zes zelfopgeleide spelers in de basis staan is zo, maar het gaat om de kwaliteit, niet om het aantal”, vindt Cruijff. ''Vroeger leidden we vooral aanvallers op, later vooral middenvelders en nu eigenlijk alleen nog maar verdedigers. Dat vind ik zorgelijk."
Aanvoer
Wel geeft Cruijff toe dat Ajax er weinig aan kan doen dat spelers tegenwoordig sneller naar het buitenland vertrekken.
''Maar dan moet je zorgen dat de aanvoer daarachter goed is. Daarnaast baart het me zorgen hoeveel beter spelers bij andere clubs worden. Rafael van der Vaart en Wesley Sneijder zijn na hun vertrek pas echte sterren geworden.”
© ANP
nu.nl

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo sep 22, 2010 2:55 pm

Kiek us an... Zou hij dat zo getimed hebben? Eerst een tirade in de Telegraaf en dan op die bijeenkomst de te verwachten vragen beantwoorden? Maar goed, fijn dat hij zijn diensten toch in overleg wil aanbieden.

Alleen krijg ik hier wel weer de gribus van:

Volgens Cruijff zijn er genoeg mensen bereid om samen met hem iets in gang te zetten. ''Er zijn genoeg echte Ajacieden die dat samen met mij willen doen. Als ze gevraagd worden, zullen ze zeker komen. Zij zien de gevaren ook, als dit zo doorgaat.”

Dat kennen we inmiddels van Johan. Weer moet kennelijk de bezem door de Ajax-stal. En personeelsbeleid is niet zijn sterkste kant, op zijn zachtst gezegd.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo sep 22, 2010 3:02 pm

Doen!

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 22, 2010 3:20 pm

Zijn opmerkingen over het achterna gaan van Feyenoord en Mallorca tonen aan dat hij niet van alle gebieden verstand heeft.

Plaats reactie