Wie wordt de nieuwe Algemeen Directeur van AJAX?
Moderator: mods
ADSportwereld:
Ajax krijgt nieuwe algemeen directeur
Door MAARTEN WIJFFELS
AMSTERDAM - Ajax gaat een nieuwe algemeen directeur aantrekken. De club heeft het headhuntersbureau De Vroedt & Thierry ingeschakeld om die procedure in gang te zetten. Het betekent dat Ajax er niet voor kiest om Henri van der Aat op de post te benoemen.
Van der Aat leidt de club momenteel als algemeen directeur-ad interim. Hij werd dit voorjaar voor zes maanden gecontracteerd als tijdelijke opvolger van Maarten Fontein.
Namens de Raad van Commissarissen van Ajax wil voorzitter Uri Coronel de stap bevestigen noch ontkennen. De RvC moet de nieuwe directeur straks officieel benoemen. Coronel legde dit voorjaar al een profielschets neer voor de functie van algemeen directeur. Dat deed hij toen als voorzitter van de onderzoekscommissie die het Ajax-beleid van de afgelopen tien jaar onder de loep nam.
De commissie concludeerde in een vernietigend rapport dat bij de selectie van Maarten Fontein als algemeen directeur te veel nadruk was gelegd op ‘internationale ervaring en commerciële kwaliteiten’. Terwijl ‘specifieke eisen op het gebied van sociale cohesie, leiderschap, voetbalkennis, mediapresentatie en warmte hadden moeten worden gesteld.’
De commissie deed Ajax de aanbeveling om als volgende algemeen directeur iemand te kiezen die thuis is in de voetbalwereld en het boegbeeld van de club naar buiten kan zijn.
Of misschien is Ajax gewoonweg niet zo naief om zich op slechts één kandidaat te focussen, maar kijken ze naast Molenaar wie er nog meer geschikt zouden kunnen zijn. Dit lijkt me nog geen reden om de kandidatuur van Molenaar helemaal naar de prullenbak te verwijzen. Al lijkt me dat persoonlijk nog steeds geen slecht plan...joey schreef:Headhunterbureau? Dan wordt het Keje Molenaar toch niet? Die hoef je niet te scouten.
Misschie kijken ze verder dan Molenaar alleen, zou een goede zaak zijn. Even afgezien of Molenaar een goede AD zou zijn, ik krijg de kriebels van die man. Wat een gladjakker. Zo'n beste vriend die vervolgens met je vrouw het bed in duikt. (mevrouw Thafunk leest mee en wil hier graag toegevoegd zien dat zij de heer Molenaar óók een gladjakker vindt.
)

Inderdaad, ik geef je volledig gelijk. Wat een non-argument ook steeds, 'gladjakker'. Waar is dat op gebaseerd? De man heeft gewoon ontzettend veel kwaliteiten: hij is verbaal sterk, heeft zijn sporen verdiend in de voetballerij én in de advocatuur en hij weet wat er bij de functie komt kijken. Hij is ook representatief en absoluut niet mediaschuw, zoals de vertrokken Maarten Fontein (die alleen met huisorgaan Ajax TV wenste te spreken).joey schreef:Nou zeg, hoe weet jij dat allemaal? Vind dat zelf niet een beetje overdreven? Misschien is Molenaar wel een keurige huisvader.
Misschien is het ook wel een keurige huisvader, maar dat idee krijg ik nou eenmaal bij die man, kan er niets aan doen. Ik vind het gewoon een creep. Dat zinspelen op bestuursfuncties terwijl dat helemaal niet aan de orde was, blah. Ja, ik vind het een gladjakker.
Bovendien - Jaakke was ook een goeie prater en een prima advocaat. Die heeft het ook niet gemaakt bij Ajax. Of komt dat alleen omdat hij geen voetbalachtergrond heeft? Een goeie prater/advocaat is niet per definitie ook een goede AD.
Voorlopig heb ik ook geen bewijzen gezien dat hij een fantastisch bestuurder voor een BVO is. (maar misschien mis ik hier essentiele informatie) Kan best dat Molenaar het fantastisch zal doen bij Ajax, en ik hoop het van ganser harte. Misschien dat ie mijn dan misplaatste gevoel kan wegnemen.
Bovendien - Jaakke was ook een goeie prater en een prima advocaat. Die heeft het ook niet gemaakt bij Ajax. Of komt dat alleen omdat hij geen voetbalachtergrond heeft? Een goeie prater/advocaat is niet per definitie ook een goede AD.
Voorlopig heb ik ook geen bewijzen gezien dat hij een fantastisch bestuurder voor een BVO is. (maar misschien mis ik hier essentiele informatie) Kan best dat Molenaar het fantastisch zal doen bij Ajax, en ik hoop het van ganser harte. Misschien dat ie mijn dan misplaatste gevoel kan wegnemen.
Jij vond Jaakke een goeie prater? Nou, dan heb ik geloof ik iemand anders voor me. Ik vond hem verbaal helemaal niet zo sterk, integendeel. Als advocaat was hij ook helemaal niet dol op zittingen, die liet hij meestal aan kantoorgenoten over. Het heeft me wel verbaasd, want goed je woordje kunnen doen lijkt me essentieel voor een voorzitter van Ajax.Thafunk schreef:Jaakke was ook een goeie prater en een prima advocaat. Die heeft het ook niet gemaakt bij Ajax. Of komt dat alleen omdat hij geen voetbalachtergrond heeft? Een goeie prater/advocaat is niet per definitie ook een goede AD.
Goed plan van Ajax. Dat was namelijk ook de mijne. De afgelopen maanden kwamen er positieve berichten naar buiten over zijn functioneren bij Ajax. Je zou gek als je iemand laat gaan die in zakelijk/commercieel opzicht van waarde is voor de club.Ajax beoogt nieuwe bezetting directie
Amsterdam, 13 aug 2008
De Raad van Commissarissen van Ajax is in overleg met de huidige algemeen directeur ad interim Henri van der Aat om hem voor te dragen als lid van de statutaire directie van Ajax.
Van der Aat (51) zou de directie in zijn nieuwe rol moeten versterken bij commerciële/zakelijke activiteiten. De Raad van Commissarissen is daarnaast op zoek naar een algemeen directeur, die samen met Van der Aat, Jeroen Slop (financieel directeur) en Marco van Basten (eindverantwoordelijk voor alle voetbaltechnische zaken) de dagelijkse leiding gaat geven aan Ajax. In de tussentijd wordt de interim-situatie van Van der Aat gecontinueerd.
Ajax.nl vroeg voorzitter Uri Coronel om iets dieper in te gaan op de positie van Van der Aat en de nieuwe bezetting van de directie.
Kunt u een toelichting geven op het persbericht dat vandaag door Ajax is verstuurd?
,,Ajax wil groeien en Ajax moet groeien. Dat lukt niet met een directie die maar uit twee personen bestaat. Henri van der Aat heeft de afgelopen periode aangetoond dat hij over de juiste kwaliteiten beschikt om Ajax verder te helpen."
Waarom zoekt Ajax dan naar een andere algemeen directeur?
,,Ajax heeft behoefte aan een iets aangepaste structuur, na alle wijzigingen van het afgelopen half jaar. Een driekoppige directie is daarbij het minimale. De directie moet sterker worden. We laten ons in die keuze bijstaan door een deskundige.”
Op welke termijn verwacht Ajax de nieuwe directie compleet te hebben?
,,We hebben niet voor niks de interim-positie van Van der Aat in stand gehouden. Het heeft geen zin om ons te haasten want dit betreft een belangrijke beslissing.”
Intussen in alle rust op zoek naar de juiste (voetbal)man voor de AD-positie.
AFCA!
Goed idee om een headhuntersbureau in te schakelen, dit is een erg belangrijke functie voor AJAX. Een externe blik houd je scherp, het dwingt jezelf om eerst goed over het profiel na te denken en even afstand te nemen van mogelijk al bekende en beschikbare kandidaten
Wel opvallend dat vdAat nu de zakelijke/commerciële kant zal gaan doen, hij bevalt wel erg goed blijkbaar. Het is wel zaak om de organisatiestructuur goed uit te werken en niet om mensen heen te gaan organiseren.
Als ik nu kijk naar de eisen die aan de nieuwe AD gesteld gaan worden, (nu het takenpakket van de nieuwe AD is verminderd met commercie en zakelijk), eisen zoals op het gebied van sociale cohesie, leiderschap, voetbalkennis, mediapresentatie en warmte dan is er een ideale kandidaat beschikbaar:
Frank Rijkaard
Wel opvallend dat vdAat nu de zakelijke/commerciële kant zal gaan doen, hij bevalt wel erg goed blijkbaar. Het is wel zaak om de organisatiestructuur goed uit te werken en niet om mensen heen te gaan organiseren.
Als ik nu kijk naar de eisen die aan de nieuwe AD gesteld gaan worden, (nu het takenpakket van de nieuwe AD is verminderd met commercie en zakelijk), eisen zoals op het gebied van sociale cohesie, leiderschap, voetbalkennis, mediapresentatie en warmte dan is er een ideale kandidaat beschikbaar:
Frank Rijkaard
- Ajaciedjuh
Mediapresentatie, sociale cohesie, warmte...Neefkens schreef:Als ik nu kijk naar de eisen die aan de nieuwe AD gesteld gaan worden, (nu het takenpakket van de nieuwe AD is verminderd met commercie en zakelijk), eisen zoals op het gebied van sociale cohesie, leiderschap, voetbalkennis, mediapresentatie en warmte dan is er een ideale kandidaat beschikbaar: (...)
Co Adriaanse?