Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Adriaanse
19
23%
Advocaat
2
2%
Rijkaard
6
7%
Koeman
3
4%
McClaren
0
Geen stemmen
Laudrup
2
2%
Hiddink
2
2%
Blind
2
2%
van Gaal
3
4%
Olsen
3
4%
Buitenlandse topper
41
49%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Vedette-10- » ma mei 04, 2009 2:20 pm

Harm schreef:Het lijkt me sowieso amateuristisch overkomen wanneer je assistent de hoofdtrainer de kneepjes van het vak bijleert.
Voor de buitenwereld staat Marco op de voorgrond, maar de taakverdeling is helder. Neeskens organiseert, Van Basten observeert het team. Jij vind dat amateuristisch overkomen, maar bij FC Twente deed Steve McClaren in het begin niks anders dan observeren hoe er gewerkt wordt bij FC Twente door Erik ten Hag. Ik denk dat er niks mis mee is als Van Basten is een keer de laken laat uitdelen door een vakman, waar hij van kan leren. Waarschijnlijk pikt hij het op. Waar een wil is, is een weg.
999 schreef:Nee, jij moet eens leren lezen.Ik geef er geen ruk om dat MVB er van zal " genieten ".

Ik wil dat AJAX z.s.m. beter gaat voetballen .. En ik ben bang dat dat in deze constructie weer niet gaat gebeuren.Als MVB het vak van Trainer wil leren dan zou ie eigenlijk de volgende weg moeten bewandelen ..

Paar jaar de jeugd, paar jaar jong AJAX, paar assistent bij een subtopper, paar assistent bij een topclub en dan het stokje overnemen ..

Van Basten is ingestapt bij de toppers van Nederland, heeft niet een moment hoeven te schaven, slijpen enz. enz. ( al het andere wat er bij kwam kijken werd/wordt door andere gedaan ) .. het enige wat MVB deed bij het NLD. elftal was poppetjes neerzetten en dan maar hopen .. voldeed een poppetje niet dan geen nood er zijn er nog genoeg .. en allemaal van de ( voor Nederlandse begrippen ) buitencatagorie .. allemaal gearriveerde topspelers die je in principe alleen maar bezig moet houden en in de gaten te houden dat ze niet in elkaars haren gaan zitten ( al zat MVB zelf meer te klooien dan de spelers zelf ) ...
Jij geeft toch aan dat Van Basten zou vertrekken nadat hij het vak heeft geleerd, waardoor Ajax er geen profijt van zou hebben. Dan geef ik aan waarom je daar niet bang voor hoeft te zijn, want hij wil wel slagen als hoofdtrainer bij Ajax. De niet prettige ervaring dat mensen hem laagdunkend behandelen(pannekoek, prutser, onbenul) zou hem alleen maar prikkelen(uitdagen) om toch zijn best te doen om goed te worden.

Van Basten mocht deze weg bewandelen, omdat hij een legende is in de voetballerij. Iedereen vind het een eer om met San Marco te kunnen werken. Het aanzien en de aantrekkelijkheid die hij de club geeft, is iets waar de club baat bij heeft. Alleen al hem de club laten uitdragen is voordelig.

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door GangstaRiB » ma mei 04, 2009 2:33 pm

Vedette-10, stop alsjeblieft met deze onzin. Jij wil Van Basten kostte wat kost behouden, ookal maakt hij Ajax slechter dan beter.

Die man moet gewoon opzouten. Het heeft echt geen zin meer.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door 999 » ma mei 04, 2009 2:38 pm

Vedette-10- schreef:
Harm schreef:Het lijkt me sowieso amateuristisch overkomen wanneer je assistent de hoofdtrainer de kneepjes van het vak bijleert.
Voor de buitenwereld staat Marco op de voorgrond, maar de taakverdeling is helder. Neeskens organiseert, Van Basten observeert het team. Jij vind dat amateuristisch overkomen, maar bij FC Twente deed Steve McClaren in het begin niks anders dan observeren hoe er gewerkt wordt bij FC Twente door Erik ten Hag. Ik denk dat er niks mis mee is als Van Basten is een keer de laken laat uitdelen door een vakman, waar hij van kan leren. Waarschijnlijk pikt hij het op. Waar een wil is, is een weg.
999 schreef:Nee, jij moet eens leren lezen.Ik geef er geen ruk om dat MVB er van zal " genieten ".

Ik wil dat AJAX z.s.m. beter gaat voetballen .. En ik ben bang dat dat in deze constructie weer niet gaat gebeuren.Als MVB het vak van Trainer wil leren dan zou ie eigenlijk de volgende weg moeten bewandelen ..

Paar jaar de jeugd, paar jaar jong AJAX, paar assistent bij een subtopper, paar assistent bij een topclub en dan het stokje overnemen ..

Van Basten is ingestapt bij de toppers van Nederland, heeft niet een moment hoeven te schaven, slijpen enz. enz. ( al het andere wat er bij kwam kijken werd/wordt door andere gedaan ) .. het enige wat MVB deed bij het NLD. elftal was poppetjes neerzetten en dan maar hopen .. voldeed een poppetje niet dan geen nood er zijn er nog genoeg .. en allemaal van de ( voor Nederlandse begrippen ) buitencatagorie .. allemaal gearriveerde topspelers die je in principe alleen maar bezig moet houden en in de gaten te houden dat ze niet in elkaars haren gaan zitten ( al zat MVB zelf meer te klooien dan de spelers zelf ) ...
Jij geeft toch aan dat Van Basten zou vertrekken nadat hij het vak heeft geleerd, waardoor Ajax er geen profijt van zou hebben. Dan geef ik aan waarom je daar niet bang voor hoeft te zijn, want hij wil wel slagen als hoofdtrainer bij Ajax. De niet prettige ervaring dat mensen hem laagdunkend behandelen(pannekoek, prutser, onbenul) zou hem alleen maar prikkelen(uitdagen) om toch zijn best te doen om goed te worden.

Van Basten mocht deze weg bewandelen, omdat hij een legende is in de voetballerij. Iedereen vind het een eer om met San Marco te kunnen werken. Het aanzien en de aantrekkelijkheid die hij de club geeft, is iets waar de club baat bij heeft. Alleen al hem de club laten uitdragen is voordelig.
Prikkelen, tja, ik hoorde toch een geheel andere MVB gisteren op de TV.Verder zijn het allemaal aannames, MVB zou dit, MVB zou dat, spelers zouden dit, spelers zouden dat doen .. Iedereen vind het een eer om met MVB te werken is ook weer een van die aannames waar ik helemaal niks mee kan ...

Ik wil AJAX beter zien voetballen ..

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Vedette-10- » ma mei 04, 2009 2:55 pm

999 schreef:Prikkelen, tja, ik hoorde toch een geheel andere MVB gisteren op de TV.Verder zijn het allemaal aannames, MVB zou dit, MVB zou dat, spelers zouden dit, spelers zouden dat doen .. Iedereen vind het een eer om met MVB te werken is ook weer een van die aannames waar ik helemaal niks mee kan ...

Ik wil AJAX beter zien voetballen ..
Wie wil dat hier niet? Wie wil niet Ajax als vanouds zien spelen? Het zijn allemaal logische beredenaties, ik kijk gewoon naar wat het beste is voor de club.
GangstaRiB schreef:Vedette-10, stop alsjeblieft met deze onzin. Jij wil Van Basten kostte wat kost behouden, ookal maakt hij Ajax slechter dan beter.

Die man moet gewoon opzouten. Het heeft echt geen zin meer.
Helemaal niet. Jij denkt -denk ik tenminste- dat hij waardeloos is, ik vind alleen van niet. Ik leg uit wat hij aan Ajax toevoegt, dus ook wat je zult missen als je hem ontslaat. Dat gemis is onnodig. Vertel jij mij nou wie jij wil dat instapt, dan leg ik jou uit dat Ajax er niet op vooruit gaat. Ja: ik wil dat dit werkt, in het belang van ons; voor de club. Als hij niets voor ons zou kunnen betekenen, zou ik hem ook wegwillen zien gaan. Maar dat is niet het geval: hij kan Ajax speciaal maken.
Wat daar voor nodig is, is dat Ajax weer successen gaat behalen en dat het geloof terugkeert. Wat daar voor nodig is, is dat Van Basten verstandig het team leidt. Wat daar voor nodig is, is dat hij door wijze mensen wordt geleid.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Harm » ma mei 04, 2009 2:57 pm

:drecul.gif:

Zo veel jeugdige naïviteit.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door LucaS » ma mei 04, 2009 2:59 pm

Ik vind ook niet dat van Basten wegmoet. Het probleem van de laatste twee uitwedstrijden is een probleem dat er al jaren is. Voorgaande trainers 'losten dat op' door in uitwedstrijden veel meer achterover te gaan leunen, van Basten doet dat niet. Ik hoop en verwacht dat hij dat ook volgend jaar niet zal doen en dat hij een team zal neerzetten dat als Ajax voetbalt. Suarez verkopen voor een leuke som en je kan de selectie gericht versterken. Het is juist prima dat van Basten onafhankelijk is en geen rare sprongen gaat maken om vooral zijn baantje maar te houden. In dit opzicht kan Ajax zich geen betere wensen. Uit wat ik de laatste tijd heb begrepen, schiet van Basten tekort in de communicatie, het is dan ook goed dat daar veel aandacht voor is. Ik ga ervan uit dat juist op dat gebied een wijziging in de technische staf zal plaatsvinden.
I think I lost my fucking headache

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door GangstaRiB » ma mei 04, 2009 2:59 pm

Vedette-10- schreef:
999 schreef:Prikkelen, tja, ik hoorde toch een geheel andere MVB gisteren op de TV.Verder zijn het allemaal aannames, MVB zou dit, MVB zou dat, spelers zouden dit, spelers zouden dat doen .. Iedereen vind het een eer om met MVB te werken is ook weer een van die aannames waar ik helemaal niks mee kan ...

Ik wil AJAX beter zien voetballen ..
Wie wil dat hier niet? Wie wil niet Ajax als vanouds zien spelen? Het zijn allemaal logische beredenaties, ik kijk gewoon naar wat het beste is voor de club.
GangstaRiB schreef:Vedette-10, stop alsjeblieft met deze onzin. Jij wil Van Basten kostte wat kost behouden, ookal maakt hij Ajax slechter dan beter.

Die man moet gewoon opzouten. Het heeft echt geen zin meer.
Helemaal niet. Jij denkt -denk ik tenminste- dat hij waardeloos is, ik vind alleen van niet. Ik leg uit wat hij aan Ajax toevoegt, dus ook wat je zult missen als je hem ontslaat. Dat gemis is onnodig. Vertel jij mij nou wie jij wil dat instapt, dan leg ik jou uit dat Ajax er niet op vooruit gaat. Ja: ik wil dat dit werkt, in het belang van ons; voor de club. Als hij niets voor ons zou kunnen betekenen, zou ik hem ook wegwillen zien gaan. Maar dat is niet het geval: hij kan Ajax speciaal maken.
Wat daar voor nodig is, is dat Ajax weer successen gaat behalen en dat het geloof terugkeert. Wat daar voor nodig is, is dat Van Basten verstandig het team leidt. Wat daar voor nodig is, is dat hij door wijze mensen wordt geleid.
Jaja... de leider moet geleidt worden. Die hoor je niet zo vaak.....

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Harm » ma mei 04, 2009 3:00 pm

Huh, zijn communicatie was de laatste tijd toch ontzettend verbeterd dankzij Van den Boog, terwijl die al zo goed was.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Vedette-10- » ma mei 04, 2009 3:00 pm

Harm schreef::drecul.gif:

Zo veel jeugdige naïviteit.
Haha, je zit vast in jouw gedachtes. Jij kan het blijkbaar niet begrijpen dat het hebben en behouden van clubhelden belangrijk is voor de trots.
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op ma mei 04, 2009 3:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door GangstaRiB » ma mei 04, 2009 3:02 pm

LucaS schreef:Ik vind ook niet dat van Basten wegmoet. Het probleem van de laatste twee uitwedstrijden is een probleem dat er al jaren is. Voorgaande trainers 'losten dat op' door in uitwedstrijden veel meer achterover te gaan leunen, van Basten doet dat niet. Ik hoop en verwacht dat hij dat ook volgend jaar niet zal doen en dat hij een team zal neerzetten dat als Ajax voetbalt. Suarez verkopen voor een leuke som en je kan de selectie gericht versterken. Het is juist prima dat van Basten onafhankelijk is en geen rare sprongen gaat maken om vooral zijn baantje maar te houden. In dit opzicht kan Ajax zich geen betere wensen. Uit wat ik de laatste tijd heb begrepen, schiet van Basten tekort in de communicatie, het is dan ook goed dat daar veel aandacht voor is. Ik ga ervan uit dat juist op dat gebied een wijziging in de technische staf zal plaatsvinden.
Zijn beleid bestaat toch alleen maar uit rare sprongen? Ik heb nog weinig continuiteit kunnen ontdekken in ieder geval. Hij leunt niet achterover, maar speelt ook niet offensief. Het is namelijk helemaal niks, die taktiek van hem.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door LucaS » ma mei 04, 2009 3:08 pm

Van Basten houdt juist zoveel mogelijk vast aan eenzelfde basis. Dat werd zondag ook nog gemeld door Emanuelson.
I think I lost my fucking headache

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Vedette-10- » ma mei 04, 2009 3:09 pm

LucaS schreef:Van Basten houdt juist zoveel mogelijk vast aan eenzelfde basis. Dat werd zondag ook nog gemeld door Emanuelson.
Het gaat om taktiek, als die net zo slecht blijft dan gaat het ook niet goed komen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door 999 » ma mei 04, 2009 3:10 pm

LucaS schreef:Ik vind ook niet dat van Basten wegmoet. Het probleem van de laatste twee uitwedstrijden is een probleem dat er al jaren is. Voorgaande trainers 'losten dat op' door in uitwedstrijden veel meer achterover te gaan leunen, van Basten doet dat niet. Ik hoop en verwacht dat hij dat ook volgend jaar niet zal doen en dat hij een team zal neerzetten dat als Ajax voetbalt. Suarez verkopen voor een leuke som en je kan de selectie gericht versterken. Het is juist prima dat van Basten onafhankelijk is en geen rare sprongen gaat maken om vooral zijn baantje maar te houden. In dit opzicht kan Ajax zich geen betere wensen. Uit wat ik de laatste tijd heb begrepen, schiet van Basten tekort in de communicatie, het is dan ook goed dat daar veel aandacht voor is. Ik ga ervan uit dat juist op dat gebied een wijziging in de technische staf zal plaatsvinden.
Ik stelde deze vraag op 2 Sep.
999 schreef:Wie denk er op dit forum dat MVB ( en de technische staf ) de kwaliteiten bezitten om er een voetballend geheel van te maken, om al die onhebbelijkheden van spelers, de minpunten om te smeden naar een REDELIJK op elkaar ingespeeld team.De foutjes van de achterhoede er uit kan slijpen, enz. enz.

Want als de individueele kwaliteiten van spelers niet beslissend kunnen zijn zoals tegen Willem II, zal het team moeten opstaan. Eigenlijk zou eerst het team moeten opstaan en als dat om de een of andere reden mislukt de individueele kwaliteiten toch de doorslag moeten geven ( vrije trap, aktie enz ).
Jij vind dat MVB redelijk geslaagd is in zijn opzet ?.
Laatst gewijzigd door 999 op ma mei 04, 2009 3:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11441
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Toppie » ma mei 04, 2009 3:10 pm

Elke niet Ajax supporter wil dat die blijft, krijgen ze het zelfde voorgeschoteld als dit seizoen en valt er vooral thuis veel te halen.

Mar(Co) :blush.gif:

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Harm » ma mei 04, 2009 3:11 pm

Vedette-10- schreef:
Harm schreef::drecul.gif:

Zo veel jeugdige naïviteit.
Haha, je zit vast in jouw gedachtes. Jij kan het blijkbaar niet begrijpen dat het hebben en behouden van clubhelden belangrijk is voor de trots.
Jij snapt niet dat er zoiets is als theorie en praktijk. In theorie kan het best aardig klinken om iemand naast Van Basten te zetten die hem op een aantal punten aanvult. Op die manier creëer je zo je eigen supercoach. Maar heb je er ook rekening mee gehouden dat die beide persoonlijkheden ook een eigen mening hebben? Van Basten is in zijn hoedanigheid verantwoordelijk als hoofdcoach, maar van het coachingsvak heeft hij nog weinig kaas gegeten (ook jouw woorden). Dus dan zetten we er even iemand naast die dan de trainingen leidt en de opstellingen bepaalt. En jij denkt dat het ego van Van Basten dit toelaat? Dat gaat echt botsen wanneer ze het niet eens zijn, kijk maar wat er met Cruijff en Van Basten gebeurde. In het geval dat Van Basten zijn poot stijf houdt, dan blijf je dezelfde problemen houden als nu. Neeskens maakt een opstelling en laat het team op een bepaalde manier spelen, maar Van Basten is het daar niet mee eens en wil toch Anita en Enong op het middenveld. Dan blijf je dezelfde fouten maken en zit je met een geagiteerde Neeskens op de bank. Als eindverantwoordelijke moet je ook echt eindverantwoordelijk kúnnen zijn, en Van Basten kan dat gewoon nog niet omdat zijn rugzak nog niet vol genoeg zit met bagage.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door LucaS » ma mei 04, 2009 3:16 pm

nee Voets, ik vind niet dat hij daarin geslaagd is. De enige van de laatste jaren die daarin slaagde was Blind. Maar die had de pech (en deels eigen onkunde in de inkoop) dat die selectie niet goed was.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11441
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Toppie » ma mei 04, 2009 3:30 pm

Nog 6 dagen

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door bryan » ma mei 04, 2009 3:31 pm

Voor de buitenwereld staat Marco op de voorgrond, maar de taakverdeling is helder. Neeskens organiseert, Van Basten observeert het team. Jij vind dat amateuristisch overkomen, maar bij FC Twente deed Steve McClaren in het begin niks anders dan observeren hoe er gewerkt wordt bij FC Twente door Erik ten Hag. Ik denk dat er niks mis mee is als Van Basten is een keer de laken laat uitdelen door een vakman, waar hij van kan leren. Waarschijnlijk pikt hij het op. Waar een wil is, is een weg.
Dit vind ik raar. Dit zou je doen als je per se MvB als trainer wilt. Hij kan het niet, maar dan gaan we het hem godverdomme leren. Waarom? Omdat hij Marco van Basten is? Ik kan voor geen meter trainen, maak mij maar Ajax coach, en stel iemand naast me aan om mij het te leren... maar dat doen wet niet, wij zijn niet gek. Maar we doen het wel met MvB?

Ajax is geen monarchie, waarom zou Marco van Basten onze koning moeten zijn? Als hij niet kan trainen dan heeft hij niet een speciale recht om dat toch te gaan doen. Als hij een niet Marco van Basten had geheten dan was hij nu weg (of had de baan niet eens gekregen).

Laat hem lekker naar een klein clubje gaan als hij de kunsten van clubtrainen wilt leren. Ajax is het grote werk, en daar horen nou eenmaal geschikte trainers bij.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Vedette-10- » ma mei 04, 2009 3:37 pm

Harm schreef:Jij snapt niet dat er zoiets is als theorie en praktijk. In theorie kan het best aardig klinken om iemand naast Van Basten te zetten die hem op een aantal punten aanvult. Op die manier creëer je zo je eigen supercoach. Maar heb je er ook rekening mee gehouden dat die beide persoonlijkheden ook een eigen mening hebben? Van Basten is in zijn hoedanigheid verantwoordelijk als hoofdcoach, maar van het coachingsvak heeft hij nog weinig kaas gegeten (ook jouw woorden). Dus dan zetten we er even iemand naast die dan de trainingen leidt en de opstellingen bepaalt. En jij denkt dat het ego van Van Basten dit toelaat? Dat gaat echt botsen wanneer ze het niet eens zijn, kijk maar wat er met Cruijff en Van Basten gebeurde. In het geval dat Van Basten zijn poot stijf houdt, dan blijf je dezelfde problemen houden als nu. Neeskens maakt een opstelling en laat het team op een bepaalde manier spelen, maar Van Basten is het daar niet mee eens en wil toch Anita en Enong op het middenveld. Dan blijf je dezelfde fouten maken en zit je met een geagiteerde Neeskens op de bank. Als eindverantwoordelijke moet je ook echt eindverantwoordelijk kúnnen zijn, en Van Basten kan dat gewoon nog niet omdat zijn rugzak nog niet vol genoeg zit met bagage.
Ik ben dan wel jong, maar ik ben niet dom. Denk jij nou echt dat ik hier nooit over na heb gedacht? Ik zeg niet voor niets dat Neeskens erbij moet, en niet Co Adriaanse of Johan Cruijff. Hij is bescheiden en erkent dat Van Basten veel meer status heeft.
Neeskens is in mijn verhaal de verantwoordelijke en de bepalende persoon. Van Basten is in mijn verhaal de stagair, die met respect wordt behandeld en waarin Ajax de ideale potentiële hoofdtrainer ziet. Jij verwacht natuurlijk dat Van Basten zich hier te groot voor voelt, maar ik denk dat Van Basten wel kan inzien dat dit de nodige stap terug is om straks meer stappen vooruit te kunnen zetten. Hij weet nu hoe ernstig het is gesteld is en weet dat hij zijn best moet doen om te leren hoe je een team leidt, anders blijft het vervelend hoe mensen hem minachten. Een afgang(opgeven) is geen optie, want dat zou tekenend zijn voor zijn gebrek aan professionalisme.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Harm » ma mei 04, 2009 3:40 pm

Okee, jij gaat dus weer terug op mijn shitlist. Je snapt het echt niet. :drecul.gif: Van Basten is coach van het Nederlands elftal geweest. En de grote ervaren Vedette-10 denkt dat hij wel even als stagiaire aan de slag wil onder Neeskens. Van Basten wil gewoon weer lekker op de golfbaan staan zonder al dat gezeik aan zijn hoofd.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Vedette-10- » ma mei 04, 2009 3:48 pm

bryan schreef:Dit vind ik raar. Dit zou je doen als je per se MvB als trainer wilt. Hij kan het niet, maar dan gaan we het hem godverdomme leren. Waarom? Omdat hij Marco van Basten is? Ik kan voor geen meter trainen, maak mij maar Ajax coach, en stel iemand naast me aan om mij het te leren... maar dat doen wet niet, wij zijn niet gek. Maar we doen het wel met MvB?

Ajax is geen monarchie, waarom zou Marco van Basten onze koning moeten zijn? Als hij niet kan trainen dan heeft hij niet een speciale recht om dat toch te gaan doen. Als hij een niet Marco van Basten had geheten dan was hij nu weg (of had de baan niet eens gekregen).

Laat hem lekker naar een klein clubje gaan als hij de kunsten van clubtrainen wilt leren. Ajax is het grote werk, en daar horen nou eenmaal geschikte trainers bij.
Jij gaat er vanuit dat hij niet het talent heeft om een goede hoofdtrainer te worden, in dat geval ben ik het met jou eens dat Van Basten dit niet verdient. Ik denk echter dat Van Basten wel het bekwaam kan worden en dan zou je gek zijn om hem niet de mogelijkheid te bieden om uit te groeien tot een toptrainer, hij geeft nou eenmaal de club een bepaald aanzien in de voetbalwereld.

Natuurlijk moet je zorgen dat Ajax weer historie gaat schrijven, dat is het belangrijkste. Daarom kies ik nu voor Neeskens: die er nu al zou staan, leermeester wil zijn en die zich niet te groot voelt om op den duur plaats te maken voor Van Basten of Bergkamp(mocht geconstateerd worden dat Van Basten het niet kan).

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Vedette-10- » ma mei 04, 2009 3:50 pm

Harm schreef:Okee, jij gaat dus weer terug op mijn shitlist. Je snapt het echt niet. :drecul.gif: Van Basten is coach van het Nederlands elftal geweest. En de grote ervaren Vedette-10 denkt dat hij wel even als stagiaire aan de slag wil onder Neeskens. Van Basten wil gewoon weer lekker op de golfbaan staan zonder al dat gezeik aan zijn hoofd.
Als hij zich te groot zou voelen om in de leer te gaan, is de golfbaan misschien wel waar die thuishoort. Maar jij acht jezelf blijkbaar in staat om te stellen dat jij Van Basten kent en dat hij vol van zichzelf is en dit niet nodig acht?

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door bryan » ma mei 04, 2009 6:54 pm

Jij gaat er vanuit dat hij niet het talent heeft om een goede hoofdtrainer te worden, in dat geval ben ik het met jou eens dat Van Basten dit niet verdient. Ik denk echter dat Van Basten wel het bekwaam kan worden en dan zou je gek zijn om hem niet de mogelijkheid te bieden om uit te groeien tot een toptrainer, hij geeft nou eenmaal de club een bepaald aanzien in de voetbalwereld.
Normaal zou die dan assistent trainer moeten worden onder een ervaren iemand, of beginnen bij een topclub, maar blijkbaar vindt ie zich zelf te goed voor allemaal. Gelijk als bondscoach beginnen, doe maar. (Maar goed, wie zou zulke kansen weigeren, ik niet, het zijn de mensen die hem aanstellen die de fouten maken). Dat Van Basten faalt maar mensen willen toch wat van hem maken, dat is te gek voor woorden. Als hij niet Van Basten had geheten maar, ik noem maar wat, Morten Olsen, dan was hij gisteren ontslagen.

Wat aanzien in de voetbalwereld betreft... ooit heeft Arsenal een bijna totaal onbekende Fransman aangesteld, die ze nota bena van een Japans club hebben overgenomen. "Arsène Who?" was de krantenkop. Zullen ze spijt hebben gehad dat ze voor een degelijke maar onbekende trainer hebben gekozen, terwijl ze ook gewoon een net gepensioneerde top-speler hadden kunnen aanstellen?

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Vedette-10- » ma mei 04, 2009 9:16 pm

Arsenal heeft nog lang niet het status in Europa dat de club Ajax heeft verworven. Natuurlijk is Arsenal nu beter, maar daar gaat het niet om. Het draait ook om de magie die een club uitstraalt, Ajax heeft iets speciaals. Natuurlijk heb jij gelijk dat 'die trainer van Ajax allang een schop had gekregen als hij niet Van Basten had geheten', maar dat is nou juist de kern van het verhaal: het draait om de indruk die jij als club maakt. Als een Adriaanse komt aanlopen, dan loopt geen wonderkind warm voor de overstap naar zijn club. Dat is, hoe gek jij het ook vindt, de aantrekkingskracht van een legendarische voetballer met mooie woorden en rooskleurige toekomstperspectieven.

Komen wij terug bij het gespreksonderwerp: zie jij in Van Basten een bijzondere trainer. Ik denk dat hij het talent en de drang heeft om topkwaliteits-trainer te worden, ik denk dat het vooral belangrijk is dat hij niet zo betweterig blijft doen en eerst door een leermeester wordt uitgedaagd om tot een taktische visie te komen. Want dat is normaal gesproken het eerste vraagstuk dat je moet oplossen voordat je ook maar durft aan te treden bij een team.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Monkey Tonk » ma mei 04, 2009 9:52 pm

Vedette-10- schreef:
Monkey Tonk schreef:Het rijtje uitmuntende Nederlandse trainers is niet zo lang. Michels, Cruijff, van Gaal, Hiddink, en de laatste aanwinst: Rijkaard. Tweede garnituur is Beenhakker, Advocaat, Adriaanse, Jol.

Van dezen waren alleen Cruijff en Rijkaard echte topvoetballers. Van Gaal en Hiddink waren dirigerende spelers. Die hadden het leiderschap op het veld al in zich.

Advocaat en Adriaanse waren bijtertjes. Je zou kunnen zeggen dat in de tweede garnituur niet de dirigerende, maar de dienende spelers overheersen.

Kunnen dienende spelers, a la Neeskens en Wouters, de eerste garnituur halen? Volgens mij niet. Ik denk dat ze met een ingebouwd 'plafond' coachen. Het hoogst haalbare voor hen is tweede garnituur. Vele dirigerende spelers komen natuurlijk ook tekort voor het hoogste trainersniveau. Als dat zo is, zoals bij Koeman, dan halen ze waarschijnlijk ook de top niet in de tweede garnituur. Waarom niet? Omdat ze specifieke trainerskwaliteiten niet in zich hebben. Wat zijn specifieke trainerskwaliteiten? Duidelijke ideeen, gerichte oefeningen, en duidelijke uitleg en communicatie.

Uitmuntende coaches als Cruijff en van Gaal hebben zeer strakomlijnde ideeen over voetbal. Cruijff kan iets moeilijks simpel maken. Die stuurt uit de losse pols, al afdalend van de tribune, het verliezende zooitje van Leo Beenhakker met een paar aanwijzingen vanaf de kant naar de winst. Deed hij dat nu ook nog maar... En van Gaal is misschien de grootste voetbaltheoriticus op de wereld. Die weet precies hoe je de rollen en taken in een elftal moet uitvoeren en op elkaar af moet stemmen. Cruijff en van Gaal hebben jarenlang zo diep over voetbal nagedacht, -en beiden vanuit een Ajax achtergrond, dus met een grote 'overlap' in spelopvatting- , dat het voor mindere goden niet meer in te halen is.

Wie moet van Basten opvolgen? Van Gaal. Of misschien Rijkaard. Verder lukt het niemand.
Mooi lapje tekst, maar volgens mij bestaat er ook een mix in de technische staf. Rijkaard was een fantastische speler, maar volgens mij heeft hij nooit vanuit zijn visie gespeeld(altijd geïnstrueerd). Neeskens daarentegen heeft zich na zijn carriere zich wel verdiept in het spelletje, terwijl ik bij Rijkaard weinig op een goede visie kan betrappen. Ook bleek dat Ten Cate bij Barcelona een grote hand in de pap had betreft taktiek, want daarom wilde hij daarna ook zelf hoofdverantwoordelijke worden. Het feit dat zij beide(Neeskens en Rijkaard) denkers zijn, maakte dat het niet klopte bij Barcelona. Je moet nou eenmaal ook voetbaltechnisch spelers beter laten spelen en op die details werd weinig gelet. Dat kunnen mensen als Van Basten, Van 't Schip, Witschge, De Boer, Bergkamp wel goed, dus dat maakt de staf wel meer compleet.
Rijkaard noemde ik expres niet als dirigerende speler. Voor mij is Rijkaard een dirigerende speler die ervoor koos om dienend te spelen (maar daar te goed voor was). Cruijff zag in hem een leider, maar Rijkaard bedankte daarvoor. De extra kwaliteit die Rijkaard daardoor later, als coach, meedraagt is dat hij tussen de spelers staat. Met andere woorden, Rijkaard is bindend. Daardoor speelde Oranje zo lekker op het EK in 2000, en daarom was hij zo goed voor Barca. (ik denk dat de rol van Ten Cate bij Barcelona zwaar overdreven is).

Op dit moment heeft Ajax ook iemand nodig die met oeverloos geduld aan de simpelste zaken werkt. Er wordt doorgaans vanuit gegaan dat de spelers op dit niveau de individuele techniek goed beheersen. Helaas lijkt dit bij Ajax niet het geval. Ik heb wedstrijden gezien waarin Ajax nauwelijks twee passen aan elkaar kon rijgen. Dan valt je mond toch open van verbazing? Zo gek vind ik het dan niet dat van Basten zijn spelers afvalt. En ik vind niet dat de hoofdcoach zich met dat soort akkefietjes hoeft bezig te houden. Huur daar maar iemand anders voor.

Gesloten