Jij snapt het niet, hè? Theo Janssen moet gewoon hoofdtrainer worden van Vitesse. Hij is een echte Vitessenaar, toch? Gezellige gast in de kroeg, heb ik me laten vertellen.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die louter positief is. Misschien komt dat doordat ik in Amsterdam woon.'Ik heb er natuurlijk veel berichten over gelezen en ook met veel supporters over gesproken', stelt Nagtzaam in gesprek met ESPN. 'Donderdag hadden we met de supportersvereniging een evenement in het Olympisch Stadion en toen ging het er natuurlijk ook al uitgebreid over. Iedereen was louter positief. Johnny is natuurlijk een echte Ajacied. Als speler heeft hij ons alles gebracht en je hoort zijn liedje altijd in het stadion. Nadat hij lang in de jeugd rondliep, pakte hij als interim-trainer zijn verantwoordelijkheid. Zo zien supporters het.'
De eerste periode van zowel Heitinga als Keizer als hoofdtrainer van Ajax liep uit op een teleurstelling, maar Nagtzaam vreest niet voor een nieuwe mislukking. 'Totaal niet. We gunnen hem, en ook Marcel, een nieuwe kans. Beiden hebben geen eerlijke kans gekregen. Johnny stapte midden in het seizoen in en had te maken met een groep die down the drain was. Marcel kreeg vanaf de start te maken met het ongeval van Abdelhak Nouri. Dat hakte er natuurlijk enorm in en maakte het voor hem heel moeilijk. Dat realisme leeft ook onder de supporters', legt hij uit.
Ik lees de verhalen in de pers met plaatsvervangende schaamte. Iedereen en alles wordt erbij gesleept om die twee te promoten. Het zal me aan mijn reet roesten wat Pelle Clement en Leon Bergsma vinden. En die Slot-connectie - de band van Keizer met Slot is van lang geleden, en Heitinga wordt nu waarschijnlijk vervangen door Dirk Kuyt... Slot wil er gewoon een oud-voetballer bij hebben die leuk met de spelers omgaat. Het voetballende gedeelte doet hij zelf wel.