John Heitinga en Marcel Keizer de nieuwe trainers

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Yopii

Re: John Heitinga en Marcel Keizer de nieuwe trainers

Bericht door Yopii » zo jun 01, 2025 11:32 am

Wouter schreef:
zo jun 01, 2025 11:03 am
Het is toch sowieso verbijsterend dat een club als Ajax niet gewoon een trainer aanstelt die zich bij andere clubs al bewezen heeft als hoofdtrainer?
Jij snapt het niet, hè? Theo Janssen moet gewoon hoofdtrainer worden van Vitesse. Hij is een echte Vitessenaar, toch? Gezellige gast in de kroeg, heb ik me laten vertellen.
'Ik heb er natuurlijk veel berichten over gelezen en ook met veel supporters over gesproken', stelt Nagtzaam in gesprek met ESPN. 'Donderdag hadden we met de supportersvereniging een evenement in het Olympisch Stadion en toen ging het er natuurlijk ook al uitgebreid over. Iedereen was louter positief. Johnny is natuurlijk een echte Ajacied. Als speler heeft hij ons alles gebracht en je hoort zijn liedje altijd in het stadion. Nadat hij lang in de jeugd rondliep, pakte hij als interim-trainer zijn verantwoordelijkheid. Zo zien supporters het.'

De eerste periode van zowel Heitinga als Keizer als hoofdtrainer van Ajax liep uit op een teleurstelling, maar Nagtzaam vreest niet voor een nieuwe mislukking. 'Totaal niet. We gunnen hem, en ook Marcel, een nieuwe kans. Beiden hebben geen eerlijke kans gekregen. Johnny stapte midden in het seizoen in en had te maken met een groep die down the drain was. Marcel kreeg vanaf de start te maken met het ongeval van Abdelhak Nouri. Dat hakte er natuurlijk enorm in en maakte het voor hem heel moeilijk. Dat realisme leeft ook onder de supporters', legt hij uit.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die louter positief is. Misschien komt dat doordat ik in Amsterdam woon.

Ik lees de verhalen in de pers met plaatsvervangende schaamte. Iedereen en alles wordt erbij gesleept om die twee te promoten. Het zal me aan mijn reet roesten wat Pelle Clement en Leon Bergsma vinden. En die Slot-connectie - de band van Keizer met Slot is van lang geleden, en Heitinga wordt nu waarschijnlijk vervangen door Dirk Kuyt... Slot wil er gewoon een oud-voetballer bij hebben die leuk met de spelers omgaat. Het voetballende gedeelte doet hij zelf wel.

999

Bericht door 999 » zo jun 01, 2025 12:20 pm

Yopii schreef:
zo jun 01, 2025 11:32 am
Wouter schreef:
Het is toch sowieso verbijsterend dat een club als Ajax niet gewoon een trainer aanstelt die zich bij andere clubs al bewezen heeft als hoofdtrainer?
Jij snapt het niet, hè? Theo Janssen moet gewoon hoofdtrainer worden van Vitesse. Hij is een echte Vitessenaar, toch? Gezellige gast in de kroeg, heb ik me laten vertellen.
'Ik heb er natuurlijk veel berichten over gelezen en ook met veel supporters over gesproken', stelt Nagtzaam in gesprek met ESPN. 'Donderdag hadden we met de supportersvereniging een evenement in het Olympisch Stadion en toen ging het er natuurlijk ook al uitgebreid over. Iedereen was louter positief. Johnny is natuurlijk een echte Ajacied. Als speler heeft hij ons alles gebracht en je hoort zijn liedje altijd in het stadion. Nadat hij lang in de jeugd rondliep, pakte hij als interim-trainer zijn verantwoordelijkheid. Zo zien supporters het.'

De eerste periode van zowel Heitinga als Keizer als hoofdtrainer van Ajax liep uit op een teleurstelling, maar Nagtzaam vreest niet voor een nieuwe mislukking. 'Totaal niet. We gunnen hem, en ook Marcel, een nieuwe kans. Beiden hebben geen eerlijke kans gekregen. Johnny stapte midden in het seizoen in en had te maken met een groep die down the drain was. Marcel kreeg vanaf de start te maken met het ongeval van Abdelhak Nouri. Dat hakte er natuurlijk enorm in en maakte het voor hem heel moeilijk. Dat realisme leeft ook onder de supporters', legt hij uit.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die louter positief is. Misschien komt dat doordat ik in Amsterdam woon.

Ik lees de verhalen in de pers met plaatsvervangende schaamte. Iedereen en alles wordt erbij gesleept om die twee te promoten. Het zal me aan mijn reet roesten wat Pelle Clement en Leon Bergsma vinden. En die Slot-connectie - de band van Keizer met Slot is van lang geleden, en Heitinga wordt nu waarschijnlijk vervangen door Dirk Kuyt... Slot wil er gewoon een oud-voetballer bij hebben die leuk met de spelers omgaat. Het voetballende gedeelte doet hij zelf wel.
Als je zo begint, tja, het zal mij een reet roesten wat jij ( of andere ) er van vinden .. .. Ik krijg af en toe het idee alsof sommige hier echt denken dat AJAX naar hun luistert .. :smallgrin.gif:

Het zou de supporter(s) sieren om het gewoon even af te wachten en het in ieder geval een kans te geven, in plaats van ruim van te voren met nog niet een officiële wedstrijd te hebben gespeeld nu al de hakken in het zand te zetten .. En dat precies weten wat Slot ( of anderen ) denken, dat vind ik ook heel knap ..
Blij met de punten ...

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo jun 01, 2025 1:40 pm

Ik denk dat iedereen bereid is om mensen een tweede kans te geven, maar dat we nu vrij sceptisch er in staan is ook wel logisch toch? Heitinga blonk in zijn eerste periode niet uit qua technisch inzicht en had op een aantal posities gewoon Europese sub of wereldtop rondlopen. Als we nu overgaan tot het halen van vergane glorie en we gaan de “talenten” een kans geven, dan voorspel ik alvast dat het een heel pijnlijk seizoen wordt. De kans dat je qua selectie hoger mikt dan vorig seizoen acht ik zeer twijfelachtig. Als in volstrekt onrealistisch.

Mij bekruipt het gevoel dat we dit doen omdat de adviseurs en klankborden meer een rol willen spelen. Met Heitinga en Keizer hebben Lowie en Danny wel weer een functie. En in dat mijnenveld is het voor Kroes ook wel weer fijn dat het allemaal weer koek en ei is. Misschien komt er nog wel wat extra Ajax DNA op de bank bij ook. Edgar Davids? Bogarde? Kreek?

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » zo jun 01, 2025 1:56 pm

Keeperstrainer zal ook nog gevonden moeten worden.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

elliquido

Bericht door elliquido » zo jun 01, 2025 3:40 pm

De indrukken die ik had vanvan gaal, ten hag, farioli, bosz, was, dat zijn geen pannenkoeken die over zich laten .lopen. die voeren geen act op.

Maar ik laat het los.
Succes voor alle seizoenkaarthouders.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Wouter

Bericht door Wouter » zo jun 01, 2025 3:52 pm

Yopii schreef:
zo jun 01, 2025 11:32 am
Wouter schreef:
Ik denk niet dat er überhaupt nog iemand hoofdtrainer van Vitesse wordt.

Lionel

Bericht door Lionel » zo jun 01, 2025 4:33 pm

Jinne schreef:
zo jun 01, 2025 1:56 pm
Keeperstrainer zal ook nog gevonden moeten worden.
Grim kan vast wel een extra functie vervullen. Scheelt ook weer personeel :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Nihad

Bericht door Nihad » zo jun 01, 2025 6:10 pm

Wouter schreef:
Omdat gebukt gaat onder haar verleden. Michels, van Gaal, Cruijff maar ook trainers als de Mos en Beenhakker hadden nauwelijks tot geen ervaring als hoofdtrainer en waren uiteindelijk succesvol met Ajax. Sinds probeert Ajax dat kunstje elke keer te flikken (Wouters, Blind, Frank de Boer) vergetende dat in de tijd dat de eerst genoemden succesvol waren ze de beschikking hadden over uitzonderlijk spelers die uit die toen nog uitzonderlijke jeugdopleiding kwamen (ik bedoel, elke dorpsgek kan met Ajax kampioen worden als hij Koeman, Van Basten, Rijkaard etc ter beschikking heeft)
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » zo jun 01, 2025 10:31 pm

peter schreef:
zo jun 01, 2025 1:40 pm
Ik denk dat iedereen bereid is om mensen een tweede kans te geven, maar dat we nu vrij sceptisch er in staan is ook wel logisch toch? Heitinga blonk in zijn eerste periode niet uit qua technisch inzicht en had op een aantal posities gewoon Europese sub of wereldtop rondlopen. Als we nu overgaan tot het halen van vergane glorie en we gaan de “talenten” een kans geven, dan voorspel ik alvast dat het een heel pijnlijk seizoen wordt. De kans dat je qua selectie hoger mikt dan vorig seizoen acht ik zeer twijfelachtig. Als in volstrekt onrealistisch.

Mij bekruipt het gevoel dat we dit doen omdat de adviseurs en klankborden meer een rol willen spelen. Met Heitinga en Keizer hebben Lowie en Danny wel weer een functie. En in dat mijnenveld is het voor Kroes ook wel weer fijn dat het allemaal weer koek en ei is. Misschien komt er nog wel wat extra Ajax DNA op de bank bij ook. Edgar Davids? Bogarde? Kreek?
Je bent niet de enige die vermoed dat er bepaalde mensen binnen de ajax organisatie zijn die een sterke mening hebben over voetbal en afgelopen seizoen het gevoel hadden dat die buitenlander maar niet naar hun wilde luisteren.
En dan is Heit natuurlijk bij uitstek iemand die graag luistert. 1 + 1 =
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

roelf

Bericht door roelf » ma jun 02, 2025 12:52 am

De meeste verontwaardiging is niet eens zozeer gericht op Heitinga of Keizer als personen. Het gaat veel meer om de manier waarop deze keuze tot stand is gekomen.
We dachten dat er met Kroes en Beuker eindelijk een frisse, rationele koers was ingezet, eentje gebaseerd op visie, analyse, voetbalinhoud, en jawel "data". Lijstjes gemaakt, profielen opgesteld, telkens in interviews aangeven dat we het anders gingen doen, etc. Deze benoemingen voelen als een terugval in oud gedrag: vriendjespolitiek, klankborden die ineens weer meebeslissen, en de drang om 'Ajax-DNA' boven inhoud te plaatsen. Hoe kun je in vredesnaam een miljoenenbedrijf op deze manier runnen? Voor mijn gevoel is dit out-of-character voor Beuker, maar geheel in-character voor Kroes. Beetje popie jopie gedrag.

Ajax niet leert van eerdere fouten. Ik dacht dat we verder waren.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » ma jun 02, 2025 7:11 am

Nihad schreef:
Wouter schreef:
Omdat gebukt gaat onder haar verleden. Michels, van Gaal, Cruijff maar ook trainers als de Mos en Beenhakker hadden nauwelijks tot geen ervaring als hoofdtrainer en waren uiteindelijk succesvol met Ajax. Sinds probeert Ajax dat kunstje elke keer te flikken (Wouters, Blind, Frank de Boer) vergetende dat in de tijd dat de eerst genoemden succesvol waren ze de beschikking hadden over uitzonderlijk spelers die uit die toen nog uitzonderlijke jeugdopleiding kwamen (ik bedoel, elke dorpsgek kan met Ajax kampioen worden als hij Koeman, Van Basten, Rijkaard etc ter beschikking heeft)
Met andere woorden: de coach is zo goed als zijn spelersmateriaal. Overigens werd Cruijff geen kampioen ondanks Koeman, van Basten en Rijkaard. Ik was het liefst met Farioli doorgegaan. Had hem betere buitenspelers gegeven, een goede spits en een creatieve middenvelder en komend seizoen zou er heel anders uitzien. Van Gaal was ook bijna ontslagen in zijn eerste jaar maar redde zijn lijf door met 4-4-2 in Osasuna te winnen. Ik geloof echt dat het aanvalspel onder Farioli ook beter zou worden.
Maar goed, hij zag het niet meer zitten en wij moeten door met een nieuwe trainer. Heitinga roept veel weerstand op bij veel mensen, maar de spelers waar hij mee werkte dat halfjaar waren wel heel positief. Daar hou ik mij dan maar aan vast. Hopelijk kan hij het groepsgevoel wat er dit seizoen was vasthouden en samen met Keizer werken aan het inpassen van talentvolle jeugd. Voor de rest is het vooral aan Kroes nu. Hij moet zorgen dat er goede spelers worden aangetrokken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » ma jun 02, 2025 7:25 am

roelf schreef:
ma jun 02, 2025 12:52 am
De meeste verontwaardiging is niet eens zozeer gericht op Heitinga of Keizer als personen. Het gaat veel meer om de manier waarop deze keuze tot stand is gekomen.
We dachten dat er met Kroes en Beuker eindelijk een frisse, rationele koers was ingezet, eentje gebaseerd op visie, analyse, voetbalinhoud, en jawel "data". Lijstjes gemaakt, profielen opgesteld, telkens in interviews aangeven dat we het anders gingen doen, etc. Deze benoemingen voelen als een terugval in oud gedrag: vriendjespolitiek, klankborden die ineens weer meebeslissen, en de drang om 'Ajax-DNA' boven inhoud te plaatsen. Hoe kun je in vredesnaam een miljoenenbedrijf op deze manier runnen? Voor mijn gevoel is dit out-of-character voor Beuker, maar geheel in-character voor Kroes. Beetje popie jopie gedrag.

Ajax niet leert van eerdere fouten. Ik dacht dat we verder waren.
Precies. Daar ligt mijn grootste angst ook. Ajax heeft verschillende malen geluk gehad dat bij toeval alle puzzelstukjes pasten waardoor de incompetentie binnen de organisatie werd gemaskeerd. Succes door toeval en minder by design/beleid. Meest recent viel de aanwezigheid van Ten Hag samen met een bovengemiddeld goede generatie qua selectie en de aanwezigheid van een voldoende competente TD. Zo bleef de totale onkunde van Vd Sar in zijn rol en het gebrek aan een solide organisatiestructuur van checks & balances onzichtbaar.

Dus met de komst van onze Italiaan en Beuker leek het zowaar eens op een langere termijn beleid gebaseerd op een visie. En dan mag je het best oneens met die visie zijn, maar verdomd, er leek sprake van een strategie.

Maar nee, we zijn terug bij de amsterdamse adhoc kermis van ajax deejunaah inteelt. Man Utd is ons voorland, de parallellen zijn duidelijk hoor.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Mano

Bericht door Mano » ma jun 02, 2025 7:38 am

Heitinga/Keizer kunnen echt wel 11 poppetjes in het veld zetten en ze de grote rondo aanleren. :hypocrite.gif:

Maar daarmee breng je geen team naar de top! En dat is precies waarom niemand in ze gelooft.
laten we eerlijk zijn, Heitinga was als voetballer al geen helder licht en dat is niet veranderd.

Haal morgen 3 toppers en ook Heitinga kan kampioen worden. Alleen die 3 toppers komen niet.
3 uitgerangeerde spelers die wellicht al in ons museum hangen wel.... maar daar win je de oorlog niet meer mee.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopii

Bericht door Yopii » ma jun 02, 2025 8:45 am

Michels, van Gaal, Cruijff maar ook trainers als de Mos en Beenhakker hadden nauwelijks tot geen ervaring als hoofdtrainer en waren uiteindelijk succesvol met Ajax.
De laatste twee zijn ontslagen. Verder volg ik je redenering wel Nihad. Tegelijkertijd kun je zeggen dat Ajax met de aanwezigheid van Michels, Cruijff en Van Gaal enorm veel geluk heeft gehad. Hoe vaak komt het bij een club voor dat dergelijke exceptionele talenten de poort komen binnenwandelen?

Voor de rest is Ajax vooral een trainerskerkhof. Bijna niemand redt het, daarvoor zijn de krachten binnen de club te destructief.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma jun 02, 2025 9:43 am

Yopii schreef:
ma jun 02, 2025 8:45 am
Michels, van Gaal, Cruijff maar ook trainers als de Mos en Beenhakker hadden nauwelijks tot geen ervaring als hoofdtrainer en waren uiteindelijk succesvol met Ajax.
De laatste twee zijn ontslagen. Verder volg ik je redenering wel Nihad. Tegelijkertijd kun je zeggen dat Ajax met de aanwezigheid van Michels, Cruijff en Van Gaal enorm veel geluk heeft gehad. Hoe vaak komt het bij een club voor dat dergelijke exceptionele talenten de poort komen binnenwandelen?

Voor de rest is Ajax vooral een trainerskerkhof. Bijna niemand redt het, daarvoor zijn de krachten binnen de club te destructief.
:smallgrin.gif:
Whitey on the moon.

Nihad

Bericht door Nihad » ma jun 02, 2025 1:22 pm

Yopii schreef:
ma jun 02, 2025 8:45 am

Klopt, het is inderdaad uitzonderlijk dat een club in relatief korte tijd drie zulke iconische voetbalgeesten voortbrengt als Michels, Cruijff en Van Gaal. Dat is niet planbaar beleid geweest, maar deels gewoon mazzel – een historische samenloop van individueel talent en het juiste momentum binnen de club. Maar dat maakt het des te problematischer dat Ajax daar decennia later nog steeds beleid op lijkt te enten.

Wat mij stoort in het huidige beleid van Ajax is dat men hardnekkig blijft vasthouden aan een gedateerd idee over succes. Er zit nog altijd een soort verheerlijking van het verleden in: Michels, Cruijff, Van Gaal – drie uitzonderlijke figuren die destijds zonder veel trainerservaring bij Ajax aan de slag gingen en grote successen behaalden. Zelfs trainers als Beenhakker en Aad de Mos, die als onervaren krachten begonnen, wisten in hun tijd kampioen te worden. Die successen zijn sindsdien haast als blauwdruk gaan fungeren voor het aanstellen van nieuwe trainers: jong, onervaren, maar wel uit de Ajax-boezem. Heitinga is daar het meest recente – en veelzeggende – voorbeeld van.

Wat men daarbij compleet over het hoofd ziet, is dat al die succesvolle trainers destijds de beschikking hadden over selecties die naar huidige maatstaven gewoon ijzersterk waren. Het ging niet alleen om wereldtoppers als Van Basten, Rijkaard of Bergkamp. Wat de jeugdopleiding van Ajax toen structureel sterk maakte, was ook de constante aanvoer van ‘de laag daaronder’: spelers die misschien geen internationale sterren werden, maar wel degelijk het niveau hoog hielden. Denk aan types als Michel Kreek, Brian Roy, John van ’t Schip, de broers Witschge – stuk voor stuk technisch vaardig, tactisch geschoold en clubdoorlopen. Ajax leverde toen elke positie moeiteloos intern in.

Die structuur is er nu niet meer. De jeugdopleiding brengt incidenteel nog een parel voort, maar veel minder breed en consistent. En áls een talent doorbreekt, is hij binnen twee seizoenen weg. Tegelijkertijd is de selectie op veel plekken mager en onevenwichtig. Zelfs een Van Gaal zou met dit spelersmateriaal geen wonderen verrichten.

Kortom, Ajax teert op een beeld van vroeger dat simpelweg niet meer opgaat. Clubliefde is geen competentie, en nostalgie geen strategie. Zolang men blijft denken dat je met een onervaren trainer “die de club kent” vanzelf succes behaalt, blijft Ajax zichzelf herhalen – in de verkeerde zin van het woord. Het is tijd voor realisme, niet romantiek.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Mano

Bericht door Mano » ma jun 02, 2025 1:48 pm

Michels, Cruijff en van Gaal waren ook anders denkend (eigengereid). Die waren het heel vaak oneens met de menigte en gingen hun eigen weg.
EtH, Slot en Farioli hebben dat ook een beetje. Bosz is ook zo.

Dat is niet automatisch de eigenschap tot succes maar het helpt wel. Die overtuiging kan je overbrengen op anderen. En als dat je ook lukt, kan het een succes worden.

Ik zie die kwaliteiten niet bij Heitinga.
Hij kan echt wel een 6je worden, net als Steijn, Schreuder of Koeman.
Zij maken logische keuzes maar maken weinig spelers echt beter. Hebben niet de kwaliteit om een slecht team goed te laten spelen.

EtH liet Ajax fantastisch spelen maar toen iedereen individueel verkocht werd, bleek niemand iets toe te voegen aan het nieuwe team en belandde op de bank.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Plaats reactie