De biografie van Louis van Gaal

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door joey » vr okt 09, 2009 3:35 pm

Had je dat ook gevonden als hij echt naar F. was overgestapt?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door beelzebub » vr okt 09, 2009 3:40 pm

Ja. De mens van Gaal is en blijft een topvent.

Als trainer had ik 'm even niet leuk gevonden, maar dat zou wegebben.

Cruijff (komt-ie weer) heb ik als Ajacied ook heel hoog zitten, ook al heeft hij Feyenoord kampioen gemaakt.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door joey » vr okt 09, 2009 3:47 pm

Ken je hem dan persoonlijk?

Ik heb hem ooit ontmoet en vond hem niet onvriendelijk (hoewel heel dominant). Maar op basis van die ene ontmoeting zou ik hem geen topvent durven noemen.
Het stinkt aan alle kanten!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door Thijs » vr okt 09, 2009 4:21 pm

Een collega van me heeft jarenlang intensief met Louis van Gaal gewerkt en daar komt geen verkeerd woord over Louis uit hoor. Schijnt een hele aardige man te zijn, natuurlijk met z'n nukken maar wel een 'topkerel'.

De paar keer dat ik 'm van dichtbij heb meegemaakt was na de 6-1 en 1-1 van afgelopen jaren en toen was 'ie alles behalve vriendelijk. :smallgrin.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door LucaS » vr okt 09, 2009 6:54 pm

joey schreef:Wat vinden jullie van zo'n 'biografie'? Zitten we wel te wachten op dit soort rancuneus gezwets?

Neef zal ervan opkijken dat er binnen Ajax machtsspelletjes worden gespeeld, hehe. :666.gif:
Wat is het verschil met wekelijkse rancuneuze columns?
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 52117
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door wimpey » vr okt 09, 2009 7:08 pm

AZ kwam eigenlijk op het goede moment. Als Feyenoord was gekomen, was ik naar Feyenoord gegaan. Feyenoord of AZ was alleen maar een middel om Ajax een hak te zetten.
joey schreef: Duidelijk genoeg. :excited.gif:
Duidelijk genoeg idd dat JC en LvG meer op elkaar lijken dan hen lief zal zijn. Ze hebben het spel beiden uitgevonden, hebben nooit ongelijk en zijn zo rancuneus als de neten.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door Marillion » vr okt 09, 2009 7:40 pm

Hij zat net bij Mathijs van Nieuwkerk aan tafel. Ging allemaal maar weer net goed. Het is een fantastische trainer maar dat soort pers momentjes zal hij nooit onder de knie krijgen. Waarom laat hij zich toch altijd zo snel op de kast jagen?

Op zich heb ik wel interesse in het boek. Louis kennende heeft hij er echt wel een werk van gemaakt. Niet voor niets is men er 4 jaar mee bezig geweest. De meeste boeken over spelers of trainers zijn volstrekt niet interessant. Ze hebben niets te melden en willen gewoon snel geld ophalen. Maar van Louis verwacht ik wel wat meer.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door Harm » vr okt 09, 2009 10:33 pm

Volgens mij is dat boek er alleen ter meerdere eer en glorie van Louis zelf.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door Jöhnk » vr okt 09, 2009 10:47 pm

Heeft iemand het filmpje van de boekpresentatie gezien? Het lijkt wel alsof Van Gaal een flinke slok op heeft.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door Daily Blind » za okt 10, 2009 10:50 am

Mart Smeets brandde gisteren het boek tijdens het Nationale Coach Congress behoorlijk af. Hij was alleen te spreken over het deel visie. De rest was zonde van de tijd volgens hem.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door InnerHarbour » za okt 10, 2009 11:21 am

Heb geen enkele behoefte om een boek te kopen waar nogmaals benadrukt wordt wat een zelfingenomen kwast van Gaal is. Zag hem gisteren weer eens op TV en hij begint werkelijk bijna elke zin met “IK”.
YNWA

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door joey » za okt 10, 2009 1:12 pm

Harm schreef:Volgens mij is dat boek er alleen ter meerdere eer en glorie van Louis zelf.
Natuurlijk. Wat had je dan verwacht? We hebben het wel over iemand die nooit iets fout doet. Want als het fout gaat in de carrière van LVG, ligt dat altijd aan anderen, die hebben hem teleurgesteld. Zo praat hij ook: 'Ze hebben de mens Louis van Gaal teleurgesteld.' :smallgrin.gif:

Een fascinerende man. Zijn kop lijkt van schokbeton. Hij denkt nooit eens: misschien kan ik het ook anders doen.
Het stinkt aan alle kanten!

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door Daniel » za okt 10, 2009 1:30 pm

Heb je gisteren niet gekeken naar Pauw & Witteman, want daarin gaf hij letterlijk toe na twee keer op een andere manier vraag van Jeroen Pauw ook nog eens dat hij het anders had moeten aanpakken na zijn vrouws dood wtb zijn carrière en dat hij dat achteraf gezien fout gedaan heeft. Heb je de beste man toch ietwat verkeerd ingeschat..

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door joey » za okt 10, 2009 1:52 pm

Ja hoor, LVG geeft gemakkelijk zijn ongelijk toe. Zo goed?

Kom op, zeg. Het ligt bij hem altijd aan anderen. Het lag aan de spelers (Ajax), de spelers (Oranje), Cruijff en de vrienden van de media (Barcelona), Van Eijden, Koeman en Jaakke (Ajax), de spelers (AZ twee jaar geleden), en binnenkort zal het wel aan de Bild liggen en Beckenbauer.
Het stinkt aan alle kanten!

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door Daniel » za okt 10, 2009 2:03 pm

Kinderachtig van je. Het ging mij om het
Hij denkt nooit eens: misschien kan ik het ook anders doen.
Is niet echt waar dus gezien wat ik noemde.
Bovendien kennen we nog zo'n man hier in Nederland die stronteigenwijs en koppig is, en dat is Johan Cruijff.
Alleen is die minder aggressief.
Zijn beide onmogelijke mensen op voetbalgebied.
Bovendien heeft hij wel gelijk op veel punten. In Oranje waren het de spelers, omdat die zeiden dat ze de aanpak van Gaal niet meer wilde. Hij heeft ze daarop nooit veroordeeld, het grote nadeel van van Gaal is wel natuurlijk dat hij nooit wil afwijken van die aanpak. Maar als er geen andere manier is die voor hem werkt om het te doen zit er weinig anders op nietwaar?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door joey » za okt 10, 2009 2:14 pm

Natuurlijk heeft hij de spelers van Oranje veroordeeld.

http://krant.telegraaf.nl/krant/archief ... elers.html

Kan ook niet anders, want de werkwijze van Van Gaal (zijn Visie) is de enige juiste. Die aanpassen doet hij niet. Hij concludeert eerder dat de spelers hem niet waard zijn. Denk maar aan wat hij bij AZ zei: 'De spelers willen laten zien dat ze Van Gaal waard zijn.'

Hij kan niet improviseren, hij kan inspelen op een situatie die niet is zoals hij wil dat die is en hij kan zichzelf niet relativeren. Ik vind Van Gaal een goede coach, maar hij is een megalomaan mens met een Messias-complex. Hij zal zichzelf altijd in de weg blijven zitten.
Het stinkt aan alle kanten!

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door Daniel » za okt 10, 2009 2:19 pm

Oh daarin ben ik het ook echt wel met je eens hoor, alleen heeft hij toch een hoop prijzen gewonnen, vooral door zijn aanpak. Dus enigszins recht van spreken lijkt ie mij wel te hebben.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door Marillion » za okt 10, 2009 2:20 pm

Ik denk dat je Van Gaal te kort doet als je hem beoordeelt op zijn persmomenten. Daarin is hij nu eenmaal erg onhandig. Keer op keer laat hij zich uit zijn tent lokken en zo ontstaat er regelmatig een tafereel wat niet zou misstaan in een cabaret voorstelling. Hij geeft overigens zelf toe dat hij achteraf ook wel eens denkt "kan dat nou niet anders?".

Maar Van Gaal heeft natuurlijk veel meer kanten. Naast de enorme waslijst aan prijzen die hij heeft verzameld kun je bijvoorbeeld ook eens kijken naar de reacties van spelers die met hem hebben gewerkt. Het overgrote deel is gewoon laaiend enthousiast over hem. En dan gaat het zowel over zijn vakmanschap als zijn oprechte belangstelling in mensen. Ook zet hij zich regelmatig belangeloos in voor een goed doel.

Wat hij mist is een beetje nuance. De kwaliteit van iemand als Hiddink om wat handiger te zijn in de omgang met mensen waarmee je het misschien niet eens bent. Maar die zwakte is in andere gevallen juist weer zijn kracht. Juist door compromisloos te zijn en voortdurend te streven naar perfectie heeft hij ook hele mooie dingen weten te bereiken.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 52117
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door wimpey » za okt 10, 2009 2:31 pm

joey schreef: Kom op, zeg. Het ligt bij hem altijd aan anderen.
JC heeft een eigen topic, joey. :smallgrin.gif:

Ludwig is een groot trainer en een rare vogel.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door joey » za okt 10, 2009 2:58 pm

Cruijff is heel anders, al wil die ook altijd gelijk hebben. Cruijff zal het niet snel hebben over zijn Visie, die werkte meer vanuit de praktijk. Cruijff is altijd een intuïtieve voetballer en trainer geweest en Van Gaal juist een theoretiserende. Cruijff was ook geen systeembouwer, hij nam en neemt het voetbal van Ajax zoals het was als uitgangspunt. Hij was er als trainer vooral geïnteresseerd in hoe de spelers slimmer en technisch beter te maken en in hoe de tegenstander een loer te draaien. Hij werkte van wedstrijd naar wedstrijd en stelde zich steeds anders op.
Cruijff is ook veel minder open dan Van Gaal. Van Gaal laat alles van zichzelf zien, zonder enige gêne. Hij moet zijn mening kwijt, en die van zijn Truusje erbij. Hij is zichzelf als het ware constant aan het analyseren in het openbaar, waarbij hij telkens weer concludeert dat hij toch wel heel bijzonder is. Cruijff doet dat juist niet, die stelt zichzelf niet ter discussie en is heel erg op zijn privacy. Hij heeft tot op heden ook niet meegewerkt aan een biografie over zijn leven, daar heeft hij geen behoefte aan. Door dat alles blijft hij moeilijk te doorgronden, dat is voor de volgers een grote ergernis. Uiteindelijk weet je nooit wat Cruijff gaat doen, terwijl Van Gaal in hoge mate voorspelbaar is.

Maar over Van Gaal: zijn zwakte is zijn kracht en omgekeerd, Daniël. Van Gaal kan zichzelf heel moeilijk relativeren, hij is mateloos ambitieus. Hij wil niet alleen een goede trainer zijn, hij wil de beste trainer zijn en ook de beste trainer aller tijden. Hij wil niet alleen laten weten dat hij een Visie heeft, hij wil dat iedereen kennis neemt van die Visie en dat die Visie algemeen erkend wordt als baanbrekend en als een Lichtend Voorbeeld voor anderen. Van Gaal is een prima kerel zolang mensen (spelers, journalisten) met hem mee willen denken en hem accepteren zoals hij is. Zodra hij echter tegengas krijgt wordt hij onuitstaanbaar, pedant en onbeschoft. Dat is óók een kant van hem en die moet je niet wegpoetsen, want het zegt heel wat over hem dat hij zich zo gedraagt (dat hij zich zo dúrft te gedragen).
Het stinkt aan alle kanten!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door Vedette-10- » za okt 10, 2009 7:48 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 4:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door joey » za okt 10, 2009 8:13 pm

Een stomme vraag misschien, maar wat kost dat boek eigenlijk?
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door brigade zuid » za okt 10, 2009 8:53 pm

50 euro

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door joey » za okt 10, 2009 10:29 pm

Geen geld, voor het Evangelie. :smallgrin.gif:

Ik ga die boeken niet kopen. Eerlijk gezegd heb ik geen behoefte aan al die pagina's Louis van Gaal.
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De biografie van Louis van Gaal

Bericht door Lionel » za okt 10, 2009 10:30 pm

Ik ook niet. Moet kotsen van die man!!
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie