Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Marillion » di aug 11, 2009 10:54 pm

Er mag wel iets van financiële steun zijn. Maar wel in de marge wat mij betreft. Want we hebben het inderdaad over twijfelgevallen. Daar moet je geen miljoenen in stoppen.

Voor jou visie is zeker ook wat te zeggen. Je zou kunnen stellen dat Haarlem een soort verzekering is die je beschermt tegen het verkeerd beoordelen van een talent. Als je een talent over het hoofd ziet ben je hem nu kwijt. Met deze constructie krijg je een herkansing.

Maar dat zou niet het uitganspunt moeten zijn. Het moet een tussenstap zijn op weg naar Ajax 1. Ik denk dat het belang van Jong Ajax (en die hele competitie) zal gaan afnemen. Clubs nemen een satellietclub en laten hun talenten daar rijpen.
Nil volentibus arduum

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Aristides » di aug 11, 2009 11:17 pm

joey schreef:(...)
Volgens mij ligt het vrij simpel. Je hebt spelers nodig voor het eerste. Dat is categorie 1. Dan heb je spelers nodig voor Jong Ajax. Die moeten na hooguit een jaar de overstap naar het eerste maken of ze moeten worden uitgeleend. Dat is categorie 2. Categorie 1 is duidelijk en wat categorie 2 betreft zou ik zeggen dat deze spelers zoveel potentie zouden moeten hebben dat ze interessant zouden moeten zijn voor een eredivisieclub. Is dat niet zo, dan moet je gaan twijfelen of je die spelers wel moet houden.
Hoe groot is het verschil in niveau tussen Jong Ajax en Haarlem? Ik denk: te verwaarlozen. In de beker spelen Jong Ajax en een ploeg uit de eerste divisie wel eens tegen elkaar, maar Jong Ajax is niet zwakker. Ik zie de voordelen nog niet.

Spelers uit de A1 gaan niet, die dromen nog van Ajax 1. Het gaat om spelers uit Jong Ajax? Kennedy? Sno? Die zullen wel niet worden bedoeld. Ik lees dat er vanuit de eredivisie belangstelling is voor "niveau-v.d. Heijden." Spelers van dat niveau zullen de eredivisie prefereren, m.a.w. het gaat om spelers als Will, Aslan, Supusepa? Jongebloet heeft er toch gespeeld? Is hij niet teruggekomen! Spelers als Will e.c. zullen Ajax 1 niet halen. Wat is het voordeel voor Ajax?

Zo'n jaar of tien geleden is ook al een poging gewaagd, maar "generatie-Hosé" wilde niet naar Haarlem. Volgens mij is ooit Serginho Greene gegaan, uiteindelijk beland je dan bij feyenoord! Droomt een Ajacied dat?

Een quote van???
Je moet de situatie wat mij betreft per speler bekijken. Voor speler A kies je voor verhuur aan een Eredivisie club en speler B heeft baat bij de Jupiler League.
Welke Ajax-speler heeft baat bij de eerste divisie?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Marillion » di aug 11, 2009 11:24 pm

Je moet dat wel even iets breder bekijken. Heeft een speler er iets aan om in de Jupiler League te spelen?

Recent Ajax gerelateerd voorbeeldje: Klaas Jan Huntelaar. Die is na zijn tussenstap bij AGOVV dacht ik toch aardig terecht gekomen.

Ik denk wel dat je er iets aan kunt hebben. Het 'niet willen' moet je als club doorbreken. Stuur er een groep heen, laat die jongens zien welke spelers er via deze competitie goed terecht zijn gekomen. Als je die stap eenmaal hebt gemaakt en Haarlem heeft een hoger niveau dan zal het vanzelf interessanter worden. Je moet ook kijken naar de ontwikkeling om je heen. Als steeds meer clubs een satelliet club nemen kan het zomaar zijn dat de competitie van Jong Ajax minder interessant zal worden. Dan is de stap van Jong Ajax naar Ajax 1 nog groter.
Nil volentibus arduum

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Aristides » di aug 11, 2009 11:55 pm

Marillion schreef:Je moet dat wel even iets breder bekijken. Heeft een speler er iets aan om in de Jupiler League te spelen?

Recent Ajax gerelateerd voorbeeldje: Klaas Jan Huntelaar. Die is na zijn tussenstap bij AGOVV dacht ik toch aardig terecht gekomen.

Ik denk wel dat je er iets aan kunt hebben. Het 'niet willen' moet je als club doorbreken. Stuur er een groep heen, laat die jongens zien welke spelers er via deze competitie goed terecht zijn gekomen. Als je die stap eenmaal hebt gemaakt en Haarlem heeft een hoger niveau dan zal het vanzelf interessanter worden. Je moet ook kijken naar de ontwikkeling om je heen. Als steeds meer clubs een satelliet club nemen kan het zomaar zijn dat de competitie van Jong Ajax minder interessant zal worden. Dan is de stap van Jong Ajax naar Ajax 1 nog groter.
Ajax moet uitgaan van wat voor Ajax van belang is. Een speler kan via Haarlem een contract verdienen bij RKC? Leuk voor die speler, maar Ajax heeft er niets aan.

Huntelaar en AGOVV; volgens vi.nl speelde hij daar in 2003-2004; vervolgens een paar jaar bij Heerenveen enz. Hoe lang wil jij die Ajaxspelers bij Haarlem laten? Ieder jaar vier spelers en dan maar hopen dat er één het redt? Verhuur ze aan een eredivisieploeg, weet je het binnen een jaar. Is die ploeg niet te vinden? Moet een teken op zich zijn.

Het "niet willen"; volgens mij wilde Ajax het zelfs in het contract laten opnemen (zo'n tien jaar geleden) dat spelers tekenden voor een eventueel verhuur aan Haarlem. Die clausule is niet in het contract gekomen of er weer snel uit verdwenen: er werd niet getekend!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door jabu » wo aug 12, 2009 12:01 am

Ervaring opdoen in wedstrijden om 't echie is voor jonge spelers toch een stuk interessanter dan meehobbelen bij Jong Ajax en daar regelmatig toekijken omdat de halve eerste selectie mee moet doen? Ajax moet alleen wel het beeld schetsen dat een tijdelijke verhuur aan Haarlem niet wil zeggen dat je op een zijspoor beland bent. Het moet een gangbare stap worden in de scholing van jeugdspelers bij Ajax. Alleen de grote talenten stromen direct door naar Ajax 1, de spelers die een (extra) jaartje Jong Ajax nodig hebben gaan nu naar Haarlem.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Marillion » wo aug 12, 2009 12:02 am

Een 'via via constructie' is inderdaad niet iets wat je moet nastreven. Maar het is maar bedoeld om aan te geven dat er wel degelijk spelers uit de Jupiler League komen die toegevoegde waarde kunnen hebben. Noodgedwongen geeft men daar jonge spelers de kans en daar komt weldegelijk soms een echt talent uit naar voren.

Spelers die niet willen moet je als club kunnen overtuigen. Als dat niet lukt en ze zijn op dat moment niet goed genoeg om door te stromen dan is het jammer. Dan moeten ze maar vertrekken. Het kan niet zo zijn dat twijfelgevallen en het beleid gaan bepalen. Die jongens zouden ook blij kunnen zijn met het feit dat ze van Ajax een 2e kans krijgen.
Nil volentibus arduum

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Aristides » wo aug 12, 2009 8:26 am

Veendam uit, leer je daar nou echt zo veel van? Voetballen voor 500 man! Kun je zo laten zien dat je eredivisiewaardig bent? Er stromen per jaar maximaal drie spelers door naar Ajax 1 (Laatste jaren minder) De kans dat er iemand bijzit die via Haarlem is gegaan (niet de grootste talenten) lijkt mij vrij klein.

Wat is er trouwens geworden van de samenwerking met Volendam?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Vedette-10- » wo aug 12, 2009 11:09 am

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 8:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door jabu » wo aug 12, 2009 11:34 am

Aristides schreef:Veendam uit, leer je daar nou echt zo veel van? Voetballen voor 500 man! Kun je zo laten zien dat je eredivisiewaardig bent?
Het alternatief is spelen tegen Jong VVV.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Vedette-10- » wo aug 12, 2009 11:39 am

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 8:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Giacomo Puccini » wo aug 12, 2009 11:52 am

Jabu schreef:
Aristides schreef:Veendam uit, leer je daar nou echt zo veel van? Voetballen voor 500 man! Kun je zo laten zien dat je eredivisiewaardig bent?
Het alternatief is spelen tegen Jong VVV.
Tegen jong VVV speel je voor 30 man, Veendam uit trekt gemiddeld nog 3.000 man.
Ajax!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » wo aug 12, 2009 11:59 am

Jabu schreef:Ajax moet alleen wel het beeld schetsen dat een tijdelijke verhuur aan Haarlem niet wil zeggen dat je op een zijspoor beland bent.
Dat lijkt me lastig, want het ís een zijspoor. De echte talenten zullen niet naar Haarlem gaan, die stromen meteen door naar het eerste of komen in Jong Ajax omdat ze dan eventueel tijdens het seizoen de overstap naar de selectie kunnen maken. In de praktijk zullen er vooral spelers naar Haarlem gaan die nog een contract hebben maar in wie Ajax geen aanvulling voor de selectie ziet.

Al met al lijkt het mij beter om de echte talenten te verhuren aan clubs uit de eredivisie en de spelers die het toch niet hebben meteen te laten vertrekken. En daar het beleid bij aan te laten sluiten, dat wil zeggen geen langdurige contracten te geven aan twijfelgevallen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door jabu » wo aug 12, 2009 12:03 pm

M'n post bestond natuurlijk niet alleen uit die zin die jij nu quote.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Giacomo Puccini » wo aug 12, 2009 12:07 pm

Maar je hebt altijd laatbloeiers ertussen zitten. Neem zo'n Donald, of Jaap Stam, of Huntelaar. Iedereen die bij Ajax speelt heeft in principe talent. Maar bij niet iedereen komt het er (direct) uit. Je kunt ook maar 1 linksback in Jong Ajax opstellen, misschien heb je er wel 2 met redelijk wat talent. 1 Krijgt de voorkeur maar je wilt de ander niet afschrijven. Verhuur kan dan een goede optie zijn.

Ik neem aan dat Haarlem en Ajax ook meer gaan samenwerken in de jeugdopleiding, spelers gaan uitwisselen en dergelijke. Vooral met jongens die in de groei zijn kan het voorkomen dat ze het niveau voor Ajax een tijdje niet hebben, maar je wilt ze niet uit het oog verliezen. Je kunt ze dan beter bij Haarlem stallen dan dat je ze kwijtraakt aan AZ, FC Utrecht, PSV, etc.

Er zijn meer dan genoeg voordelen van zo'n samenwerking op te noemen, maar het valt of staat met de uitvoering en het kostenplaatje. Bij voorbaat het plan al afschieten is m.i. een gebrek aan visie.
Ajax!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » wo aug 12, 2009 12:13 pm

De beste spelers zullen er sowieso uitgepikt worden door andere clubs. Want een eredivisieclub is aantrekkelijker dan een club uit de Jl.

Tja, gebrek aan visie... Ajax heeft het al een paar keer geprobeerd (Telstar, GBA, Haarlem) en het werd eigenlijk nooit een succes. Het is ook een beetje bangelijk beleid, zo van: je weet nooit, misschien wordt het ooit wat, en stel je voor dat een andere club met deze speler aan de haal gaat...

Over Stam gesproken, die liep op zijn achttiende nog bij de amateurs rond. En geen enkele club wilde KjH hebben, dus ging hij maar naar AGOVV. Ajax had hem bijna voor niets kunnen oppikken en ook PSV had hem kunnen terugkopen. Misschien is het een optie om beter te scouten in de JL?
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Bert » wo aug 12, 2009 12:15 pm

Huntelaar was destijds nog gewoon van PSV. Heerenveen heeft hem na dat seizoen AGOVV van PSV overgenomen in ruil voor Sibon.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » wo aug 12, 2009 12:19 pm

Daar zul je wel gelijk in hebben, maar het gaat om het principe. Na AGOVV was KJH nog niet verloren voor PSV. Het was niet nodig om hem bij een satellietclub te stallen om hem binnen bereik te houden.

Ik vind het niveauverschil tussen de JL en de top van de eredivisie erg groot. Het is beter om talenten bij andere eredivisieclubs te laten rijpen. Met RKC hebben we goede ervaringen opgedaan, bijvoorbeeld.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door brigade zuid » wo aug 12, 2009 12:32 pm

AJAX moet ook gewoon proberen om met zn zaterdagamateurs de topklasse te halen en van daaruit naar de Eerste Divisie doorstoten. Heb je straks Haarlem helemaal niet meer nodig.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Giacomo Puccini » wo aug 12, 2009 12:37 pm

joey schreef:De beste spelers zullen er sowieso uitgepikt worden door andere clubs. Want een eredivisieclub is aantrekkelijker dan een club uit de Jl.
De beste spelers blijven bij Ajax of gaan naar een Eredivisieclub, dat ontken ik toch niet? Het gaat om de net-niet spelers die je niet uit het oog wil verliezen. Niet alleen de spelers die tegen het eerste aanzitten, maar pakweg de hele leeftijdscategorie 12-20. Op jonge leeftijd kunnen prestaties tijdelijk minder worden door de groei, pubertijd, thuissituatie, etc. Bij Haarlem kun je zo'n ventje toch nauwlettend blijven volgen en geef je het signaal aan de speler dat hij nog in beeld is. Ajax moet dan wel zorgen dat het de jeugdopleiding van Haarlem goed op poten zet, zoals bijvoorbeeld met Excelsior (Feyenoord) het geval is. Anders zullen jonge spelers bij voorkeur voor de opleiding van een concurrerende BVO kiezen als ze afvallen bij Ajax. Daarom wil Ajax volgens mij zeggenschap, om het op hun eigen manier te kunnen vormgeven.

joey schreef:Tja, gebrek aan visie... Ajax heeft het al een paar keer geprobeerd (Telstar, GBA, Haarlem) en het werd eigenlijk nooit een succes. Het is ook een beetje bangelijk beleid, zo van: je weet nooit, misschien wordt het ooit wat, en stel je voor dat een andere club met deze speler aan de haal gaat...
De samenwerking met GBA is toch een denderend succes voor Ajax? Heeft heel wat selectiespelers opgeleverd. Financieel zal het ook een succes zijn geweest, Thomas Vermaelen heeft 13 miljoen opgeleverd. Volgens mij wilde GBA er mee stoppen, niet Ajax.

Het gaat om de visie die achter zo'n samenwerking zit, het kostenplaatje en of het uiteindelijk minimaal eens per x aantal jaar een bruikbare speler voor Ajax-1 zal opleveren. De rest is bijzaak.
Ajax!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Aristides » wo aug 12, 2009 4:43 pm

Donald heeft geroken aan Ajax 1, heeft Werder-uit gespeeld enz. Hij zal niet graag naar Haarlem gaan.

Iemand schreef: de "net-niet spelers", maar wat moet Ajax met dergelijke spelers?

De samenwerking vergelijken met die van feyenoord en Excelsior? Er gaan veel meer spelers naar Excelsior en Excelsior maakt kans op promotie/speelt regelmatig nacompetitie, ik zie Haarlem dat niet zo snel doen (en zeker niet door de komst van spelers als Will, Aslan enz.) Die spelers bij Excelsior blijven trouwens in dezelfde stad voetballen.

Weet iemand wat er van de samenwerking met Volendam terecht is gekomen of is die afgeblazen? Volendam kan ook nacompetitie halen enz.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » do aug 13, 2009 9:02 am

Precies, wat moet Ajax met die net-niet spelers? Je gaat dus geld pompen in Haarlem om... wat precies uit te sparen? Wat mij verontrust, is dat het dus blijkbaar gaat om jongens die niet bij eredivisieclubs in trek zijn.
Giacomo Puccini schreef: De samenwerking met GBA is toch een denderend succes voor Ajax? Heeft heel wat selectiespelers opgeleverd. Financieel zal het ook een succes zijn geweest, Thomas Vermaelen heeft 13 miljoen opgeleverd. Volgens mij wilde GBA er mee stoppen, niet Ajax.
Nu haal je dingen door elkaar. Ajax heeft inderdaad een paar goede Belgische talenten via GBA gekregen, maar het uitlenen van spelers aan GBA werd niets. Veel spelers wilden er niet heen en dus moest de tweede garnituur. Voor spelers voelden een verblijf bij GBA als een verbanning. En dat terwijl de Belgische competitie toch een stukje sterker is dan de Jl.

Ik weet overigens niet (maar dit is off-topic) of die samenwerking lucratief is geweest. GBA heeft ook véél geld gekost. Op het moment dat Ajax moeilijker ging doen over het geld, wilde ze bij GBA van de samenwerking af.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door LucaS » do aug 13, 2009 9:15 am

Volgens mij van Damme, Vermaelen, Vertonghen en Aldeweireld. Tot nu toe 17 miljoen ontvangen, terwijl de laatste 2 waarschijnlijk ook niet gratis weg zullen gaan. Veel verlies, als dat er al is, zal die samenwerking niet hebben opgeleverd/opleveren.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door jabu » do aug 13, 2009 9:25 am

Kwam De Mul ook niet van GBA?

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Ajaciedjuh » do aug 13, 2009 9:27 am

Jabu schreef:Kwam De Mul ook niet van GBA?
Yep
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door LucaS » do aug 13, 2009 9:28 am

Oke, dan hebben we tot nu toe 22 miljoen ontvangen voor GBA spelers.
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie