Martin Jol ex-trainer Ajax
Moderator: mods
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax
Alleen de spelopvatting van Blind en Jol kwamen niet overeen. Jol kan bijvoorbeeld genieten van Inter, maar Blind heeft er wel wat van geleerd.
Vrije interpretatie van de woorden van Simon Zwartkruis.
Klopt, ook mijn beeld.
Over JC was hij ook duidelijk, een beetje zielig geval aan het worden.
Over JC was hij ook duidelijk, een beetje zielig geval aan het worden.
Wat Jol ook zei in dat interview met het Parool.Peter schreef:Alleen de spelopvatting van Blind en Jol kwamen niet overeen. Jol kan bijvoorbeeld genieten van Inter, maar Blind heeft er wel wat van geleerd.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
SkypeBertje schreef:Jol heeft iedere dag overleg met v/d Boog. Lijkt me lastig als laatstgenoemde parttime werkt.

IK GELOOF!!!!!!
Salaris Jol is volgens VI zwartkruis 2,2 Miljoen waarschijnlijk inclusief broer. Valt dus wel mee , brutto.
Het zal me eerlijk gezegd een zorg zijn wat Jol maandelijks van Ajax op zijn bankrekening krijgt bijgeschreven. Dat hij een relatief dure trainer is kon ik ook wel bedenken. Hij kwam immers bij HSV vandaan en Ajax moest hoognodig een ervaren trainer aanstellen. Zijn onderhandelingspositie was dus gewoon goed. Ik ben allang blij dat Petrovic is gesneuveld.
De positie van hoofdtrainer is ontzettend belangrijk. Veel belangrijker dan bijvoorbeeld de rol van een topscorer als Suarez. Wanneer Jol de zaak op de rails weet te krijgen is hij zijn geld gewoon waard. Ik heb liever dat Ajax veel geld investeert in één trainer die bij Ajax orde op zaken weet te stellen dan dat we een dik salaris betalen aan al die tweederangs voetballers waar we niets mee opschieten.
De positie van hoofdtrainer is ontzettend belangrijk. Veel belangrijker dan bijvoorbeeld de rol van een topscorer als Suarez. Wanneer Jol de zaak op de rails weet te krijgen is hij zijn geld gewoon waard. Ik heb liever dat Ajax veel geld investeert in één trainer die bij Ajax orde op zaken weet te stellen dan dat we een dik salaris betalen aan al die tweederangs voetballers waar we niets mee opschieten.
Nil volentibus arduum
En zo is het. Ik zie de logica van Cruijff daarom ook nog steeds niet.
IK GELOOF!!!!!!
Ik snap in ieder geval niet waarom hij er over moet beginnen in zijn column. Wat is daarvan de toegevoegde waarde?
Nil volentibus arduum
Allemaal leuk en aardig, maar Ajax moet dus bezuinigen.Marillion schreef:Het zal me eerlijk gezegd een zorg zijn wat Jol maandelijks van Ajax op zijn bankrekening krijgt bijgeschreven. Dat hij een relatief dure trainer is kon ik ook wel bedenken. Hij kwam immers bij HSV vandaan en Ajax moest hoognodig een ervaren trainer aanstellen. Zijn onderhandelingspositie was dus gewoon goed. Ik ben allang blij dat Petrovic is gesneuveld.
Het stinkt aan alle kanten!
En presteren Joey.. Als Ajax had willen bezuinigen had je Suarez speler/trainer moeten maken.
IK GELOOF!!!!!!
Je wilt toch niet aan bestaande contracten komen, joey? Jol heeft vorig jaar goed onderhandeld, als hij te duur was had Van den Boog nee moet zeggen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Er is veel meer winst te halen door geen overbodige spelers te contracteren die ook nog eens bakken met geld verdienen. Een goede trainer is enorm belangrijk. Zo'n kerel kost geld maar als hij zijn werk goed doet verdien je het ook terug.
Ik heb hier echt geen probleem mee terwijl ik juist wel heel scherp kijk naar spelerscontracten. Die zijn veel gevaarlijker want spelers willen daarmee ook weer niet voor elkaar onder doen dus ga je al snel van kwaad tot erger. De hoofdtrainer daarentegen staat boven de groep en heeft een cruciale functie. Daar mag de club van mij in investeren.
Ik heb hier echt geen probleem mee terwijl ik juist wel heel scherp kijk naar spelerscontracten. Die zijn veel gevaarlijker want spelers willen daarmee ook weer niet voor elkaar onder doen dus ga je al snel van kwaad tot erger. De hoofdtrainer daarentegen staat boven de groep en heeft een cruciale functie. Daar mag de club van mij in investeren.
Nil volentibus arduum
Je moet overal naar kijken. Naar spelerscontracten maar ook naar contracten van de directie. Er zijn nu eenmaal spelers en trainers die te duur zijn voor Ajax. Een trainer die naar Ajax komt moet zich schikken in wat Ajax kan betalen.
Kijk, het kan goed gaan, maar wat als Jol bijvoorbeeld straks keihard botst met VDB en ontslagen wordt? Ga je hem dan twee of drie jaar salaris meegeven?
Kijk, het kan goed gaan, maar wat als Jol bijvoorbeeld straks keihard botst met VDB en ontslagen wordt? Ga je hem dan twee of drie jaar salaris meegeven?

Het stinkt aan alle kanten!
Dat is een risico. Maar wat is het alternatief? Een goedkope trainer nemen omdat het dan niet zo duur is als we hem ontslaan?
Dit is een sleutelpositie in je organisatie. Ik heb echt veel liever dat we daar een keer wat meer uitgeven en de bezuinigingen met name op de spelersgroep richten. Daar loopt het grote geld weg.
Dit is een sleutelpositie in je organisatie. Ik heb echt veel liever dat we daar een keer wat meer uitgeven en de bezuinigingen met name op de spelersgroep richten. Daar loopt het grote geld weg.
Nil volentibus arduum
Martin Jol is de beste investering sinds jaren geweest.
- peter
Even afwachten natuurlijk. Een tweede plek maakt nog geen zomer. Een kampioenschap maakt hem een goede investering, want als hij volgend jaar 3e of 4e wordt, dan is het alsnog een mislukking van jewelste.Neefkens schreef:Martin Jol is de beste investering sinds jaren geweest.
Kijk naar alle spelers die hij beter heeft gemaakt.
- peter
Ik heb nog altijd mijn scepsis na jaren murw te zijn gebeukt. Volgend jaar moet er geoogst worden, hoor. Spelers beter maken? Ach, ik ben daar wat gematigder in. Hij heeft er in ieder geval een stuk meer uit gehaald dan Marco van Basten en na wat gezoek gekozen voor zijn basis en voor zijn spelopvatting. Maakt het allemaal een stuk zekerder en stabieler. Dat de 35 miljoen van vBasten door de plee zijn gespoeld, neem ik maar even voor kennisgeving aan. Een soort van desinvestering. 
Ik bedenk me nu dat ik zelfs vind dat Jol juist weinig spelers beter heeft gemaakt. Suarez is een stuk minder en jongens als Cvita, Sulejmani en Aissati zijn compleet afgeschreven. Anita is wat mij betreft een sterke vondst wat weer ten koste gaat van de dure aankoop. Stekelenburg vind ik wel stappen hebben gemaakt, maar dat komt ook doordat het elftal beter staat.
Jol heeft er een goed collectief van gemaakt. Een sterke basis. Nu moet hij doorbouwen en oogsten.

Ik bedenk me nu dat ik zelfs vind dat Jol juist weinig spelers beter heeft gemaakt. Suarez is een stuk minder en jongens als Cvita, Sulejmani en Aissati zijn compleet afgeschreven. Anita is wat mij betreft een sterke vondst wat weer ten koste gaat van de dure aankoop. Stekelenburg vind ik wel stappen hebben gemaakt, maar dat komt ook doordat het elftal beter staat.
Jol heeft er een goed collectief van gemaakt. Een sterke basis. Nu moet hij doorbouwen en oogsten.
Wiel en Siem ook niet beter geworden? Alderweireld en Vertonghen?
- peter
Ik vind Siem vrijwel dezelfde speler en ik zou niet weten wat Jol aan vdWiel beter heeft gemaakt. Hij is nog net zo ongeconcentreerd als er verdedigd moet worden. Aanvallend is 'ie fantastisch, maar dat was 'ie in mijn ogen al. Alderweireld en Vertonghen moeten volgend jaar stappen maken, al verdient Jol credits dat hij deze twee jongens in het centrum op heeft gesteld. Daar stond vorig jaar een geheel ander centrum, namelijk. Foutjes zoals tegen Juventus moeten uit het spel van Vertonghen.
Serieus, ik vind dat Jol er een eenheid van heeft gesmeerd en het helpt dat hij een realistischere spelopvatting heeft. Meer zekerheid, meer basis. Beter maken? Behoudens het feit dat ik daar slechts zelden in geloof, zie ik het ook niet. Jol heeft keuzes gemaakt en spelers afgeschreven en een eenheid gesmeed uit datgene waar hij het in ziet zitten.
Serieus, ik vind dat Jol er een eenheid van heeft gesmeerd en het helpt dat hij een realistischere spelopvatting heeft. Meer zekerheid, meer basis. Beter maken? Behoudens het feit dat ik daar slechts zelden in geloof, zie ik het ook niet. Jol heeft keuzes gemaakt en spelers afgeschreven en een eenheid gesmeed uit datgene waar hij het in ziet zitten.
Je hebt gelijk in de verbeterde organisatie. Maar ook de jongens zélf zijn beter geworden.
- peter
Ik vind het in ieder geval moeilijk om te zeggen dat Jol Alderweireld beter heeft gemaakt. Onder MvB mocht Alderweireld een paar keer luttele minuutjes opdraven en dus kan ik niet oordelen of hij specifiek beter is geworden. Vertonghen speelde altijd linksback, maar kan dus ook in het centrum prima terecht. Beter gemaakt? Ach, ik heb geen idee, want wederom geen referentiekader.
Jol heeft die jongens zekerheid gegeven en ik denk, zoals Lucas ook al aangaf eerder het seizoen, dat het blok ervoor ook meehelpt. We hoeven nu niet bang te zijn dat we tegen een ondertal komen te staan als f*cking Vitesse uitbreekt.
Jol heeft die jongens zekerheid gegeven en ik denk, zoals Lucas ook al aangaf eerder het seizoen, dat het blok ervoor ook meehelpt. We hoeven nu niet bang te zijn dat we tegen een ondertal komen te staan als f*cking Vitesse uitbreekt.
Een echt referentiekader hebben we idd niet, dus meetbaar is het niet. Maar ik weet wat ik gezien heb.
Jonge spelers presteren over het algemeen aanzienlijk beter als ze precies weten wat ze moeten doen. Jol is daar blijkbaar erg duidelijk in. Dat had ik niet verwacht en dat valt me mee.
Ik geloof ook niet in trainers die spelers beter maken. Wel in trainers die spelers beter laten functioneren. Dat laatste is imo aan de orde, in combinatie met een natuurlijke ontwikkeling van de spelers. Het is niet zo dat Vertonghen geleerd heeft een lange pass te geven, Van de Wiel heeft leren opkomen, Siem heeft leren koppen etc, maar het loopt allemaal wel beter.
Ik geloof ook niet in trainers die spelers beter maken. Wel in trainers die spelers beter laten functioneren. Dat laatste is imo aan de orde, in combinatie met een natuurlijke ontwikkeling van de spelers. Het is niet zo dat Vertonghen geleerd heeft een lange pass te geven, Van de Wiel heeft leren opkomen, Siem heeft leren koppen etc, maar het loopt allemaal wel beter.
- peter
Dat ze beter zijn geworden onder Jol dus? Ik vind dat een conclusie die je niet kan staven met enige feiten. Het enige wat je wel kan zeggen is dat Jol er een beter geheel van heeft gemaakt. Meer zekerheid, meer solide en duidelijke keuzes.