De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Re: De toekomst: bestuur blijft, Cruijff vertrekt.

Bericht door Duke » wo dec 30, 2015 5:53 pm

Dat ie dan toch ontslagen wordt bij Notts County! Of zou dat komen omdat ze 15e staan, na vorig seizoen gedegradeerd te zijn? :hypocrite.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do dec 31, 2015 12:36 pm

Precies. Dan gaat er toch iets niet goed.
Cruijff schreef:
Marillion schreef:Ik heb begrepen dat hij vooral een goede jeugd/techniek trainer is. Dat is een heel ander vak dan hoofdtrainer. Als je zo iemand zou willen halen, doe dat dan voor de rol waarin hij goed is.
Moniz is iemand die spelers individueel een stuk beter maakt en die aanvallend en attractief voetbal speelt. Zaken waar het Ajax 1 al een aantal jaar aan ontbreekt.
Dit kan natuurlijk ontzettend waardevol zijn maar het is niet direct de omschrijving voor een succesvol hoofdcoach. Daar komen ook allerlei andere eigenschappen bij kijken. Het is wel heel interessant om de genoemde capaciteiten in je staf te hebben. En dat dan even los van de vraag of Moniz een waardevolle toevoeging zou zijn, ik ken de beste man niet.
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo jan 03, 2016 5:42 pm

zeux schreef:Van nu.nl:
Bergkamp noemt rapport Ling over Ajax 'aanfluiting'

Dennis Bergkamp heeft geen goed woord over voor het rapport dat Tscheu La Ling op verzoek van Johan Cruijff maakte over de problemen binnen de technische leiding van Ajax.

''Dat rapport is een regelrechte aanfluiting'', zegt de assistent-coach van Ajax, tevens lid van het technisch hart, woensdag in VI.

''Ling is niet objectief'', oordeelt Bergkamp. ''Al voordat hij aan zijn rapport begon, was duidelijk aan welke kant hij stond. Met die insteek is hij aan de slag gegaan. Zonder zich te verdiepen in onze kant van het verhaal. Ik heb welgeteld twintig minuten met hem gesproken."

Keje Molenaar drukt zich in zijn interview in de VI van vorige week iets voorzichtiger uit, maar de strekking van zijn woorden is vergelijkbaar. Dat noemt hij ook één van de fouten die Cruijff gemaakt heeft: het zo vasthouden aan Ling. Dat, en dat Cruijff gedacht heeft dat de voetballers het zelf op zouden lossen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

beelzebub

Bericht door beelzebub » ma jan 04, 2016 9:56 am

Nou, naar het schijnt kopen we Veldmate(De 'ontdekker' van Suarez namens Groningen) over van Groningen en breiden zo ons scoutingsnetwerk uit, beetje lelijke manier, maar ja.... . Benieuwd of dat gaat werken. Toen we Hans van der Zee overnamen van PSV droogde ineens de komst van goede Zuid-Amerikanen ook op.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Alexander

Bericht door Alexander » ma jan 04, 2016 10:04 am

Je kan natuurlijk scouten wat je wilt. Als de scoutingsrapporten niet worden overgenomen heb je er alsnog niets aan.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma jan 04, 2016 10:34 am

Mooie berichtgeving ook. Ik heb bij Groningen karrenvrachten aan mislukkelingen uit Uruguay/Zuid Amerika gezien, maar we hebben blijkbaar de ontdekker van Suarez in huis gehaald. Niet de ontdekker van Cahais, Texeira, Silva etc etc. :smallgrin.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » ma jan 04, 2016 11:07 am

Simpel: minder geld voor opleiden, meer geld voor 'scouten'. Zie komst Ladru en deze meneer Veldmate.

Ik kom bij Groningen trouwens niet verder dan Tadic en Suarez. Voor het overige halen ze vooral heel veel puin.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jan 04, 2016 12:12 pm

Wie maakt er plaats voor Veldmate? Of is deze positie vacant sinds het vertrek van een aantal medewerkers na het ontslag van Jonk?

Overigens herinner ik me dat Groningen Suarez heeft ontdekt toen ze eigenlijk voor iemand anders op de tribune zaten. Je kunt je dus afvragen of dat niet vooral toeval was.
Nil volentibus arduum

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma jan 04, 2016 12:34 pm

wimpey schreef:Simpel: minder geld voor opleiden, meer geld voor 'scouten'. Zie komst Ladru en deze meneer Veldmate.

Ik kom bij Groningen trouwens niet verder dan Tadic en Suarez. Voor het overige halen ze vooral heel veel puin.
Iedereen zeikt over de slechte aankopen die we de afgelopen jaren hebben gedaan, en dan lijkt het dat we daarin de boel proberen te verbeteren, dan is dat weer niet goed. Want opeens is er een link met het verkleinde budget van de jeugd? :confused.gif:
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Mano

Bericht door Mano » ma jan 04, 2016 1:34 pm

Aha, in 2016 gaan we gewoon door met zuur doen op alles wat niet uit JC z'n koker komt :excited.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma jan 04, 2016 2:56 pm

Mano schreef:Aha, in 2016 gaan we gewoon door met zuur doen op alles wat niet uit JC z'n koker komt :excited.gif:
Welnee, maar hier mag je best kritisch op zijn. Die Henk Veldmate heeft een keer geroepen dat hij in het begin vooral zaken deed met een bevriend bureau en daarna zijn ze op eigen houtje gaan scouten en een netwerk gaan aanleggen. Dan lees je in een interview dat ze daar volop mee bezig zijn en dan komen namen als Petter Andersson, Emile Johansson. Cahais, Texeira, Matias Jones en Ajilore voorbij. Toen nog net gehaald, maar wat waren ze talentvol en wat was Groningen slagvaardig. Als je dan nu in 2014 kijkt naar het carrierepad van deze jongens, dan mag je erg kritisch zijn. Geen van allen geslaagd.
Het is niet voor niets dat Groningen nu al jaren weer in Nederland (de meest belabberde) spelers aantrekt.
Tevens lag Veldmate er bijna uit in 2013 na het fiasco van het halen van de door hem zwaar bewierookte Huistra en Maaskant.

Een stukje tegenwicht op de lofuitingen dat we DE man die Suarez heeft ontdekt hebben binnengehaald. Verder vraag ik me af of de scouting wel zo slecht is, hoor. Ik heb sterk het idee dat het met name Overmars is die de grote broek aantrekt (en keer op keer faalt).

wimpey

Bericht door wimpey » ma jan 04, 2016 3:49 pm

Raymon schreef: Iedereen zeikt over de slechte aankopen die we de afgelopen jaren hebben gedaan, en dan lijkt het dat we daarin de boel proberen te verbeteren, dan is dat weer niet goed. Want opeens is er een link met het verkleinde budget van de jeugd? :confused.gif:
Wat je links uitspaart kun je rechts uitgeven. Minder trainingsuren voor de jeugd, meer scoutingsuren. Is dat zo'n vreemde gedachte?

Overmars lijkt er 3,5 jaar na aantreden achter te zijn gekomen dat scouting een vak is en meer verlangt dan een belletje naar Wouters of Olsen. Of Veldmate dan de juiste man is, waag ik o.b.v. de elftallen van Groningen te betwijfelen...

Ik las ergens dat de man een contract voor 6 jaar krijgt. :excited.gif: Betekent dat dat we ook nog 6 jaar vastzitten aan de heren TH? :1evil.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jan 04, 2016 4:06 pm

Wie is nu de voorganger van Veldmate? Dat zie ik namelijk nergens terugkomen. Was dat Hans van der Zee of bestond deze functie niet meer?
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma jan 04, 2016 4:13 pm

Op zich een goede zaak, denk ik. Scouting is namelijk een vak, en dat lijken ze hiermee eindelijk te onderkennen. Al ben ik ook niet echt ondersteboven van het aankoopbeleid van FC Groningen. In de Telegraaf staat dat Veldmate het moet hebben van Suarez (voltreffer), Berg (ahum) en Tibling (nooit van gehoord). Dat houdt niet echt over.

Maar goed, de beste man scoutte natuurlijk voor FC Groningen en niet voor Real Madrid. Bruno Silva kwam zwaar tekort voor Ajax (wat eenieder kon zien aankomen), maar voldeed wel voor FC Groningen.

Ik kan deze aanstelling overigens niet rijmen met Bergkamps uitspraak in het rapport Ling dat de scouting steeds minder belangrijk wordt. Vreemd hoor.

Ondertussen gaat het helemaal fout bij de opleiding. Zijn er nog steeds mensen die geloven dat het probleem tussen Bergkamp en Jonk om een detaillistisch verschil van inzicht ging?

http://www.ajaxshowtime.com/article/hoo ... st-verlaat

LucaS

Bericht door LucaS » ma jan 04, 2016 4:29 pm

Zijn er ook al mensen ontslagen?

Zijn er ook al voetballers/trainers vertrokken?

Overigens was er geen probleem tussen Bergkamp en Jonk, er was een probleem tussen Ajax en Jonk.
I think I lost my fucking headache

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » ma jan 04, 2016 4:41 pm

wimpey schreef:
Raymon schreef: Iedereen zeikt over de slechte aankopen die we de afgelopen jaren hebben gedaan, en dan lijkt het dat we daarin de boel proberen te verbeteren, dan is dat weer niet goed. Want opeens is er een link met het verkleinde budget van de jeugd? :confused.gif:
Wat je links uitspaart kun je rechts uitgeven. Minder trainingsuren voor de jeugd, meer scoutingsuren. Is dat zo'n vreemde gedachte?
Dus als we 100 uur meer scouten dan moeten we 100 uur minder trainen, zoiets? :confused.gif:

Lijkt me niet dat Ajax perse op de centjes hoeft te letten, dus zal de reden voor het verlagen van het budget voornamelijk te maken hebben met de vele performance coaches die nu weg zijn gegaan. Dat heeft op zich niets te maken met het aantal uur dat de jeugd aan het trainen is.

zeux

Bericht door zeux » ma jan 04, 2016 4:49 pm

De BV Jongkind is uit de club. Blijkbaar storten nu alle muren in. We gaan het zien!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey

Bericht door wimpey » ma jan 04, 2016 4:54 pm

Raymon schreef: Lijkt me niet dat Ajax perse op de centjes hoeft te letten, dus zal de reden voor het verlagen van het budget voornamelijk te maken hebben met de vele performance coaches die nu weg zijn gegaan. Dat heeft op zich niets te maken met het aantal uur dat de jeugd aan het trainen is.
Als je leest wat Tete en Riedewald over hun performance-coaches melden, dan stel je vast dat het aantal trainingsuren na de entree van die performance-coaches sterk toenam. Tete had het over: uitslapen en tot diep in de nacht op de PS spelen was er niet meer bij.

Meer trainingsuren, meer mensen om dat proces te begeleiden. Door menigeen afgedaan als 'het binnenloodsen van vriendjes van Jonk en Jongkind'.

Die mensen stappen nu en masse op. Iets met draagvlak. Ik neem niet aan dat de mensen die overblijven flink meer uren gaan draaien om het wegvallen van 10 man te compenseren om het aantal trainingsuren in stand te houden. We zullen zien wat dat voor de volgende generatie jeugdspelers betekent.

Alexander

Bericht door Alexander » ma jan 04, 2016 5:17 pm

Zegt wel wat dat de 10e trainer nu uit zichzelf opstapt. En zegt ook wel wat dat Bazoer, Tete en Riedewald werkelijk in ieder interview roepen dat ze enorm blij waren met de performance trainers.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma jan 04, 2016 5:24 pm

Yep, ze komen er in werkelijk ie-der interview op terug.

Bergkamp rekent het performance team tot pamperen/eigen verantwoordelijkheid van de spelers. Maar feit is dat Tete in zijn vrije tijd liever playstation speelde dan dat hij het krachthonk indook. Maakt dat hem dan ongeschikt voor topvoetbal? Blijkbaar niet, want de top gaat hij halen.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma jan 04, 2016 5:27 pm

Jöhnk schreef:Yep, ze komen er in werkelijk ie-der interview op terug.
Zou dat soms komen omdat de desbetreffende journalist er in werkelijk ie-der interview naar vraagt....... :hypocrite.gif:
Laatst gewijzigd door InnerHarbour op ma jan 04, 2016 5:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
YNWA

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » ma jan 04, 2016 5:29 pm

wimpey schreef:We zullen zien wat dat voor de volgende generatie jeugdspelers betekent.
Was dat maar waar. Voorlopig weet iedereen al zeker dat het niet goed gaat komen.

zeux

Bericht door zeux » ma jan 04, 2016 5:39 pm

Raymon schreef:
wimpey schreef:We zullen zien wat dat voor de volgende generatie jeugdspelers betekent.
Was dat maar waar. Voorlopig weet iedereen al zeker dat het niet goed gaat komen.
Ik weet al wie de schuld gaat krijgen als Ajax in 2019 van PEC verliest. :headbang.gif:
Dat argument kan nog jaaaaaaren mee. Ik verwacht minimaal een jaartje of tien. :ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jan 04, 2016 5:45 pm

Het is wel interessant om te zien wat Ajax gaat doen met al die opengevallen plaatsen. Worden die deels weer ingevuld met nieuwe medewerkers of komt dat gedeelte van de opleiding en begeleiding van spelers te vervallen?

Ik ben een groot voorstander van het ontwikkelen van de fysieke mogelijkheden van spelers. In het moderne voetbal kun je simpelweg niet zonder. De vraag hoe de verdeling tussen fysieke en voetbaltechnische arbeid moet liggen is voor mij als buitenstaander lastig te beoordelen. Ik kan me overigens ook voorstellen dat je het voor een gedeelte kunt combineren.

Wat de scouting ben ik vooral benieuwd wat er op dat gebied gaat veranderen. Ik lees nu dat Veldmate vooral in Zuid Amerika belangrijk kan zijn. Enkele jaren geleden hebben we om die reden Hans van der Zee gehaald. Volgens mij is die nog steeds in dienst. Of is dat verleden tijd nu Veldmate is gehaald? En gaan we nu dan ook anders om met het halen van spelers? De spelers die de afgelopen jaren zijn gehaald kwamen nogal eens via een andere route in beeld. Als je niet naar je scouts wil luisteren kun je aannemen wie je wil maar dan gaat dat niet helpen.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » ma jan 04, 2016 7:28 pm

Raymon schreef:
Ik zie het idd somber in. Je hebt nu eenmaal een goed ontwikkeld lichaam nodig om topvoetballer te kunnen worden. Plus veel trainingsuren. Plus intensieve begeleiding. Ik vraag me af wie in de nieuwe setup die voorwaarden gaat creëren. Vraag me sowieso af wat de visie van het TH op de opleiding is. Die van boeman Jonk was duidelijk, die heeft ie in meerdere uitvoerige interviews uit de doeken gedaan.

Plaats reactie