www.sportwereld.nlLindenbergh speelt nu bij de amateurs
Door ROB HARTOG
PURMEREND - Drie jaar geleden, bij zijn overgang van AZ naar Ajax, selecteerde Marco van Basten hem nog voor het Nederlands elftal, nu zit Olaf Lindenbergh (34) werkloos thuis op de bank in Purmerend.
Noodgedwongen voetbalt hij bij Purmersteijn, een tweedeklasser uit het amateurvoetbal.
Olaf Lindenbergh snapt niet zo goed waarom hij uit beeld is verdwenen. ,,Afgelopen weken is er alleen maar vaag contact geweest met een club uit Kroatië. Verder was er totaal geen beweging,’’ erkent de middenvelder een tikkeltje verdrietig.
,,Misschien denken clubs dat ik met mijn verleden bij Ajax te duur ben, maar dat is dan een misverstand. Natuurlijk ga ik in het betaald voetbal niet gratis ergens voetballen, maar bij mijn laatste club Sparta verdiende ik ook niet bepaald een topsalaris. Alles is bespreekbaar.’’
Lindenbergh is topfit. Zowel in de zaal als op het trainingsveld werkt hij dagelijks aan zijn conditie. ,,Ik kan nog zeker twee jaar op niveau mee,’’ vindt hij.
,,Heb altijd goed op mijn lichaam gelet. Met mijn ervaring kan ik voor veel clubs uit de eredivisie nog een nuttige kracht zijn. Daarom vreet het aan me dat de voetbalwereld me kennelijk is vergeten. Ik heb er maar één verklaring voor. Ik was een paar maanden geblesseerd. Vanaf maart tot het eind van de competitie heb ik door een buik- en liesblessure niet gevoetbald. Dat was uitgerekend de periode waarin clubs al nadenken over volgend seizoen.’’ Olaf Lindenbergh is het prototype van een laatbloeier. Jarenlang was hij zonder veel op te vallen een bruikbare kracht bij De Graafschap. Pas toen AZ hem halverwege het seizoen 1999-2000 wegplukte uit de Achterhoek brak hij door.
Onder supervisie van zijn toenmalige trainer Co Adriaanse ontwikkelde Lindenbergh zich tot het onmisbare cement binnen de Alkmaarse linies. Hij was de ideale verbindingsofficier tussen mannetjesputters als Kenneth Perez, Barry van Galen en Barry Opdam.
Lindenbergh was zelfs het middelpunt van een heuse twist tussen AZ en Ajax toen de Amsterdammers hem medio 2005 weghaalden uit Alkmaar. AZ (lees: voorzitter Dirk Scheringa) verweet de net naar Amsterdam overgestapte technisch directeur Martin van Geel dat hij misbruik maakte van zijn kennis over het salaris dat Lindenbergh in Alkmaar verdiende en hem daarom kon verleiden tot een overstap naar Amsterdam.
,,Dat was geen leuke situatie,’’ kijkt Lindenbergh terug. ,,Ik zelf stond daar buiten. Ik draaide een topseizoen bij AZ. Kreeg van alle kanten alle mogelijke waardering. Logisch dus dat ik voor Ajax koos toen die club zich meldde. Met alle respect voor AZ, maar dat was tóch een stap vooruit.
,,Het eerste seizoen in Amsterdam kon ik mijn lijn doortrekken. Zat bij de selectie van het Nederlands elftal. Helaas heb ik nooit een wedstrijd gespeeld voor Oranje. Met Ajax hadden we een moeilijk seizoen. Pas op het laatst kwam alles goed. Met trainer Danny Blind wonnen we de beker. En haalden we uiteindelijk nog de voorronde van de Champions League.’’
De carrière van Lindenbergh raakte daarna in verval. ,,Henk ten Cate, de opvolger van Blind, zag het niet in me zitten. Een seizoen later was ik zelfs geen lid meer van de A-selectie. Ik werd naar de Toekomst verbannen. Daarom koos ik voor Sparta. In Rotterdam kreeg ik het plezier in het voetballen terug. Met de komst van Foeke Booy zag het er helemaal goed voor me uit. Helaas raakte ik daarna geblesseerd. Ik verdween bij hem en bij de club volkomen uit beeld. Ja, het kan inderdaad raar lopen. Drie jaar geleden goed genoeg voor de selectie van het Nederlands elftal, nu geen club meer. Ik snap er niets van.’’
Ik ook niet.