Vak 410

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » wo feb 21, 2007 2:17 pm

Als jij van de wc rollen afblijft :spijker:

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » wo feb 21, 2007 2:33 pm

Dat was best grappig :D

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7918
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » wo feb 21, 2007 2:54 pm

Zoals gewoonlijk hebben mensen weinig zelfkritiek. Echter dat spandoek vond ik niet zo schokkend IN HET LICHT van de spreekkoren die vaak genoeg er zijn over de "bommen op rotterdam". Dat lied bestaat al jaren en heeft nooit zoveel discussie losgemaakt.

Maar goed, het spandoek is nu discussie. Als 410 nu slim was hadden ze geroepen, "ok foutje, we gaan er op letten" en dan was er verder niets gebeurd en hadden ze ook nog iets volwassens uitgestraald.

Nu krijg je weer die kinderachtige protestreactie waar echt NIEMAND in het stadion zich verder druk over maakt.
410 is het eigen clubje van een groep die voor hun het voetbal op die manier leuker wil maken. Prima,maar reageer dan volwassen en doe je ding gewoon de volgende wedstrijd weer.

mug > olifant enzo.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » wo feb 21, 2007 3:22 pm

Als die protestaktie niemand wat kan schelen.. dan maakt het toch ook niet uit of ze hem uit voeren of niet?

Er zal niemand zijn die je verbiedt zelf je mond open te trekken wanneer 410 een half uurtje stil is...

Waas
Berichten: 167
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:33 am

Bericht door Waas » do feb 22, 2007 3:33 am

elliquido schreef:Zoals gewoonlijk hebben mensen weinig zelfkritiek. Echter dat spandoek vond ik niet zo schokkend IN HET LICHT van de spreekkoren die vaak genoeg er zijn over de "bommen op rotterdam". Dat lied bestaat al jaren en heeft nooit zoveel discussie losgemaakt.

Maar goed, het spandoek is nu discussie. Als 410 nu slim was hadden ze geroepen, "ok foutje, we gaan er op letten" en dan was er verder niets gebeurd en hadden ze ook nog iets volwassens uitgestraald.

Nu krijg je weer die kinderachtige protestreactie waar echt NIEMAND in het stadion zich verder druk over maakt.
410 is het eigen clubje van een groep die voor hun het voetbal op die manier leuker wil maken. Prima,maar reageer dan volwassen en doe je ding gewoon de volgende wedstrijd weer.

mug > olifant enzo.
En dan, oké foutje, we gaan er op letten?
Terwijl je voor de rest van het seizoen de sanctie opgelegd hebt gekregen dat je geen enkele sfeer actie meer mag doen? terwijl dat hun passie is? Ik zit zelf soms ook op 410, en als ik die jongens dan zo fanatiek bezig zie, qua doeken, bandieries, vlaggen enz. dan merk ik gewoon dat het hun leven is, het bestuur heeft al zo veel verpest voor deze jongens, en voor de rest van van het Ajax publiek, ze zijn al zo vaak genaaid, er is op een gegeven moment een grens, en die is nu bereikt!

En wat is dan volwassen? gewoon accepteren dat je zo'n achterlijke sanctie aan je broek krijgt, of laten zien dat je het er niet mee eens bent? De manier waarop ze het doen, is aan te twijfelen, maar ze doen in ieder geval wat.

Als de mensen die er verantwoordelijk voor zijn slim waren geweest, hadden ze met de camera beelden zo kunnen zien wie er verantwoordelijk waren voor het spandoek, maar dat willen/kunnen/doen???? ze niet, zodat ze nu in de problemen zitten, want je kunt mij niet wijs maken, dat Ajax hier beter van wordt.

Als ze hadden gewilt, hadden ze allang de persoon/personen aan kunnen pakken die het doek gemaakt hadden, maar eigenlijks is dat helemaal niet de bedoeling geweest, ze willen alleen hun eigen straatje schoon vegen, zodat ze nergens verantwoordelijk voor zijn!

Nee lekker achter je eigen supporters staan op deze manier.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do feb 22, 2007 1:11 pm

Waarom verzinnen ze niet een andere manier om actie te voeren, met deze actie heb je alleen jezelf en de spelers op het veld of denken ze dat de bobo's hier soms van wakker liggen?

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do feb 22, 2007 5:35 pm

Ik ben het eens met BZ. Het is bijzonder jammer dat de spelers juist in deze belangrijke periode niet op de volledige steun en aanmoediging van de supporters kunnen rekenen.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Bericht door ferry » vr feb 23, 2007 10:37 am

Tegen Werder zat 410 er in het begin een beetje zieligjes bij! Er heerste een prima sfeertje, overal werd gezongen en 410 zat gewoon voor lul op dat moment. Er werd er ook een van de trap af geknikkerd als ik het goed zag, er was wat spanning in ieder geval.

Anyway, na de 1-1 werd de sfeer weer minder en nam 410 na de 30 minuten straf voor het overige publiek en de spelers het voortouw weer. Vooral aan het eind van de tweede helft was de sfeer in het hele stadion weer prima trouwens. Dat is wel vaker bij Europese wedstrijden, héél anders dan bij Eredivisiewedstrijden.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr feb 23, 2007 10:42 am

brigade zuid schreef:Waarom verzinnen ze niet een andere manier om actie te voeren, met deze actie heb je alleen jezelf en de spelers op het veld of denken ze dat de bobo's hier soms van wakker liggen?

:worshippy:

Ik vind het kinderachtig gedoe. :aai:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr feb 23, 2007 11:15 am

Ferry schreef:Tegen Werder zat 410 er in het begin een beetje zieligjes bij! Er heerste een prima sfeertje, overal werd gezongen en 410 zat gewoon voor lul op dat moment. Er werd er ook een van de trap af geknikkerd als ik het goed zag, er was wat spanning in ieder geval.

Anyway, na de 1-1 werd de sfeer weer minder en nam 410 na de 30 minuten straf voor het overige publiek en de spelers het voortouw weer. Vooral aan het eind van de tweede helft was de sfeer in het hele stadion weer prima trouwens. Dat is wel vaker bij Europese wedstrijden, héél anders dan bij Eredivisiewedstrijden.
Vond 't ook maar niks...doe dan als F-Side en hang die vlag andersom, maar steun wel, want een 12e persoon had 't team nodig; helemaal na de uitslag van de heenreis! Ik zat in 112 en kon dus niet zien hoe de vlaggen in 410 hingen, maar terzijde...

Het was trouwens wel de 1e keer dat ik niet gejuicht heb bij 't 2e AJAXdoelpunt... :sad: :blush: zat zo fokking te balen van dat tegendoelpunt... gelukkig ging het team er daarna achter staan en werd de sfeer in de ArenA beter en beter...heerlijk...ondanks uitschakeling... :blush:

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Bericht door ferry » vr feb 23, 2007 12:55 pm

Ik ging wel uit m'n dak bij de tweede goal.

Trouwens, hoeveel Duitsers zaten er in het uitvak? Ik zit in 116, da's pal onder het uitvak, en toen die gasten begonnen te hossen na die 1-1 zag ik de hele tweede ring op en neer dansen en voelde m'n stoeltje meetrillen. (Nee, dat was niet prettig ;) )
Dat had ik nog nooit gezien!

Maar OT: ik weet niet waar dit op gaat uitdraaien. Het wordt nu een zaak van wie de langste adem heeft. Totdat de directie of 410 zich 'gewonnen' geeft zijn het publiek en de spelers de dupe.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13443
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » vr feb 23, 2007 1:03 pm

Overigens wil ik aangeven dat men spreekt over '410' maar dat dat incorrect is. Het is de kinderkreche van 409 die weer eens een actie hield. Ik zat op Zuid en kon goed zien dat 410 gewoon meedeed.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr feb 23, 2007 1:06 pm

Nihad schreef:Overigens wil ik aangeven dat men spreekt over '410' maar dat dat incorrect is. Het is de kinderkreche van 409 die weer eens een actie hield. Ik zat op Zuid en kon goed zien dat 410 gewoon meedeed.
Oki...excusez moi... ;) maar dan nog was 't wel muisjesstil tot een half uur na aanvang...

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr feb 23, 2007 1:11 pm

Ferry schreef:Ik ging wel uit m'n dak bij de tweede goal.

Trouwens, hoeveel Duitsers zaten er in het uitvak? Ik zit in 116, da's pal onder het uitvak, en toen die gasten begonnen te hossen na die 1-1 zag ik de hele tweede ring op en neer dansen en voelde m'n stoeltje meetrillen. (Nee, dat was niet prettig ;) )
Dat had ik nog nooit gezien!


Maar OT: ik weet niet waar dit op gaat uitdraaien. Het wordt nu een zaak van wie de langste adem heeft. Totdat de directie of 410 zich 'gewonnen' geeft zijn het publiek en de spelers de dupe.
Vak zat vol...weet ff niet zo snel wat de capaciteit is...maar heerlijke sfeer daaroh ook... :worshippy: :yes:
Het was goed te zien hoe de verlichting na massaal gespring op en neer ging...en ik had ook zoiets van oei, ben blij dat ik daar niet onder zit...

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » vr feb 23, 2007 1:37 pm

Nihad schreef:Overigens wil ik aangeven dat men spreekt over '410' maar dat dat incorrect is. Het is de kinderkreche van 409 die weer eens een actie hield. Ik zat op Zuid en kon goed zien dat 410 gewoon meedeed.
Pff...

Jij staat notabene zelf op die kindercreche. Daarnaast staan er op 409 tenminste nog wat normalere mensen. Niet van die 410 carnaval types.

Ajax vindt het wel prima zo. Dus gewoon allebei stug volhouden. :yes:

Vossie
Berichten: 314
Lid geworden op: za dec 02, 2006 4:20 pm

Bericht door Vossie » za feb 24, 2007 6:21 pm

Nihad en co, ga toch weg met dat 409 of 410 gelul.
Daar gaat het niet om. Ultras staan er op 409 en 410 en ook de niet-ultras (hoe noem je ze anders) staan op 409/410. Dat gelul over 2 vakken 2 belevingen staat nergens op.
410 (dus 409 en 410) gaat richting de Ultra sfeer, dat daar nu ook heel veel mensen op af zijn gekomen (of al zaten) die daar niets mee hebben is jammer voor hun. Maar die zullen toch het toch echt moeten accepteren of een nieuwe plekkie moeten zoeken.

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo mar 07, 2007 3:50 pm

Column van Ajax Network :
Vak 410 en het zwaard van Ajax

Ajax ontwarende, vroeg toen de grijsaard, ten derde male:
"Wie is daarginds nu die andere grote en edele Griek toch,
Die boven allen met hoofd en brede schouderen uitsteekt?"
Helena antwoordt, nauwsluitend van peplos, godin onder vrouwen: "Dat is Ajax, de reus, de muur en de borstweer der Grieken!"
Homerus, Ilias, Boek VII.

Toen in 2001 Vak 410 opgericht werd, leek het er op dat de ArenA weer een stapje dichterbij het supportersideaal kwam: een écht Ajaxstadion. In de periode 1996-2001 was het qua sfeer kommer en kwel in onze thuisbasis. De sfeer - voor zover die er was - werd gemaakt door die idioten van het Coooldown café, vage wannabe superstar-huppelkutjes die een optreden in de ArenA als springplank zagen voor een succesvolle loopbaan, winnaars van talentenjachten en een drumband die - hoewel ze mooie muziek maakten - de verkoop van asprientjes en andere hoofdpijnverlichtende middelen onder Ajacieden behoorlijk gestimuleerd heeft. En er was Vanessa Mae, een muzikante die hartje winter met een kort rokje en lange laarzen een miniconcert in de rust gaf. Ik vrees dat degenen die erbij waren de muziek afdeden als kattengejank en het vergeten, maar het beeld van de hupsende lichaamsdelen van de begaafde violiste nog vol op het netvlies hebben zien staan. Hoe dan ook, de bewering van voormalige ArenA-directeur Jan Gaasterland dat de ArenA een plaats is 'waar ook gevoetbald zou kunnen worden' werd iedere week tot afgrijzen van velen bewezen. En dus niet alleen omdat het voetbal vanaf het ontslag van Morten Olsen Ajaxonwaardig was.

Was het dan zo erg? De voormalige F-side werd verspreid over het stadion en datgene wat er bleef staan liet zich horen als zij vonden dat het moest. Maar dat is een andere manier van uiten en beleven dan de manier die er vanaf 2001 bij kwam, toen Vak 410 opgericht is. Pré-2001 kan ik me alleen de anti Jan Wouters-spreekkoren voor de geest halen. Daarna: bandieri, enorme en indrukwekkende sfeeracties, spandoeken en ludieke liedjes. Toegegeven, dan kán het het minutenlang hetzelfde liedje zingen behoorlijk vervelend en irritant zijn, dan kan je de doeken afdoen als vingerverf en dan kan je allerlei soorten al dan niet gefundeerde kritiek hebben, maar dat staat los van de waardering voor wat 410 doet, waardering die volgens mij vanzelfsprekend moet zijn voor mensen die iets méér voor de club Ajax doen dan enkel kaartjes kopen, op een stoel gaan zitten, fluiten, schelden en vervolgens gefrustreerd de zondagse kookkunsten van moeder de vrouw af gaan kraken.

Vandaar: hoe cynisch je ook naar 410 kan kijken, je kunt niet ontkennen dat het vak een meerwaarde heeft voor Ajax en de ArenA. Niet alleen vanwege de soms fantastische sfeeracties, maar ook omdat Vak 410 via het springen, de pogo, het dansen en het zingen een soort vitaliteit in de ArenA brengt. Die vitaliteit zorgt ervoor dat het stadion leeft, een positieve vitaliteit die overslaat op de spelers en dus indirect in positieve zin een wedstrijd kan beïnvloeden, zeker als die vitaliteit overslaat op de andere delen van het stadion.

Tijdens Ajax - kakkerlakken was er op[ vak 410 een bijzonder fout spandoek te bewonderen. Natuurlijk wordt daar de nodige aandacht aan gegeven en natuurlijk legt Ajax sancties op. Zonder overleg. Zonder echt onderzoek. Fout is fout en daarmee basta. Het is typerend voor een bestuur dat van alles wil, maar op essentiële momenten niet thuisgeeft als er naar de wensen van supporters moet worden geluisterd. De gang van zaken rondom het klassieke Ajaxlogo is daar slechts één voorbeeld van. Dan kan Ajax wel een supportersforum op gaan richten om een soort klankbord te hebben, het komt er ondanks alles toch op neer hoe de club zich in roerige tijden tegenover de supporters opstelt. Daarmee bedoel ik niet dat Ajax zich kritiekloos en volgzaam achter de supporters moet scharen. Daarmee bedoel ik dat Ajax zorgvuldig en realistisch moet zijn jn de contacten met de supporters. In het geval van het spandoek zou het normaler zijn geweest als Ajax eerst het gesprek was aangegeaan en dan pas iets zou hebben gedaan. Dan kan het wel zo zijn dat eerdere afspraken geschonden zijn, maar wat is de relevantie van dat punt als slechts één van de genoemde punten daadwerkelijk met 410 te maken hebben en de rest met zaken te maken hebben waar 410 volledig buiten staat? Met zorgvuldigheid en realisme heeft het weinig te maken.

Het gebeurt vaker: Ajax reageert overspannen, wil graag een signaal afgeven en een hoop mensen praten langs elkaar heen. Jaakke in de Sneijder/Perez-zaak, bijvoorbeeld. In het streven om correct te willen zijn wordt de balans correct-zijn en rekening houden met de belangen van de club behoorlijk verstoord. Vak 410 is disproportioneel gestraft voor iets wat op zich fout was, maar waarvan niet vaststaat dat de verantwoordelijkheid voor de volle 100% bij het vak lag. Had dat eerst gedaan, Ajax, dan was het tijdelijk ten gavre dragen van al degenen die uren en dagen kwijt zijn aan sfeeracties een stuk geloofwaardiger geweest. Als Ajax straks de bekerfinale haalt, wordt die sanctie dan 'voor de gelegenheid' opgeheven, net zoals dat tegen Werder Bremen het geval was? Dat is een hypocriete houding. Ajax weet dat de vitaliteit die Vak 410 in de ArenA brengt onontbeerlijk is. Des te vreemder dat er zonder wederhoor en nietsontziend sancties worden opgelegd. Het staat mooi voor de buitenwereld, dat dan weer wel. En wellicht is het typerend voor de huidige marketingstrategie van Ajax: image is everything.

De Griekse held Ajax pleegde zelfmoord nadat hij in een vlaag van waanzin een kudde schapen had gedood. In zijn waanzin zag hij ze aan voor vijanden. Volgens de grote Romeinse dichter Ovidius waren de laatste woorden van Ajax, alvorens hij zichzelf in zijn zwaard wierp uit schaamte vanwege de slachting die had aangericht: "Niemand zal Ajax ooit verslaan behalve Ajax zelf!"

Ze zijn hard op weg.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Bericht door ferry » ma mar 19, 2007 8:22 pm

De komende thuiswedstrijden zijn nu wel héél belangrijk geworden. Wordt het geschil tussen Ajax en het Sfeerteam onderhevig gemaakt aan het gemeenschappelijke belang, namelijk de kans om weer eens kampioen van Nederland te worden? Of gaan we lekker koppig door met de 'zangboycot' en het ondersteboven ophangen van spandoeken?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mar 19, 2007 8:34 pm

Ferry schreef:De komende thuiswedstrijden zijn nu wel héél belangrijk geworden. Wordt het geschil tussen Ajax en het Sfeerteam onderhevig gemaakt aan het gemeenschappelijke belang, namelijk de kans om weer eens kampioen van Nederland te worden? Of gaan we lekker koppig door met de 'zangboycot' en het ondersteboven ophangen van spandoeken?
Precies, het belang van Ajax (het elftal) moet nu voorop staan! :xyxthumbs:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » di mar 20, 2007 9:09 am

Ja, en als het goed gaat met de zeehonden populatie stop je ook met protesteren tegen het doodknuppelen.

Ik hoor niets over het opheffen. Gezongen wordt er trouwens gewoon. Alleen geen Tifo acties en spandoeken. Vorige week was er een sfeerteam vergadering , maar ik heb de notulen nog niet ontvangen. (dit was trouwens voor de wedstrijd psv-Ajax).
Het bestuur heeft gewoon een belachelijke sanctie opgelegd en de verhoudingen tussen Ajax en het sfeerteam zullen eerst een beetje bijgelegd moeten worden.

En als jullie het zo graag willen hang lekker zelf een spandoek op of ga zelf een megadoek maken. Mijn zegen heb je.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » di mar 20, 2007 9:17 am

joey schreef:
Ferry schreef:De komende thuiswedstrijden zijn nu wel héél belangrijk geworden. Wordt het geschil tussen Ajax en het Sfeerteam onderhevig gemaakt aan het gemeenschappelijke belang, namelijk de kans om weer eens kampioen van Nederland te worden? Of gaan we lekker koppig door met de 'zangboycot' en het ondersteboven ophangen van spandoeken?
Precies, het belang van Ajax (het elftal) moet nu voorop staan! :xyxthumbs:
Laat Ajax maar met een goed gebaar komen dan.

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » di mar 20, 2007 9:45 am

Goed voetbal zou een mooi gebaar zijn, nietwaar?
Bertje for President!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » di mar 20, 2007 9:46 am

Dat hebben we de afgelopen twee weken al gezien. Laat Ajax de hand maar aanbieden aan 410 en ze weer alle ruimte geven, dat zou een mooi gebaar zijn.

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » di mar 20, 2007 9:49 am

Een kinderhand is snel gevuld! ;)

Maar op zich is het toch wel logisch dat Ajax in het verweer komt tegen stuitende doeken en uitspraken! Maar blijkbaar speelt Ajax beter onder de 'boycot' van 410. Ik zou haast zeggen: laat het nog maar even zo.
Bertje for President!

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Bericht door ferry » di mar 20, 2007 9:54 am

ASR_AFCA schreef:Ja, en als het goed gaat met de zeehonden populatie stop je ook met protesteren tegen het doodknuppelen.

Ik hoor niets over het opheffen. Gezongen wordt er trouwens gewoon. Alleen geen Tifo acties en spandoeken. Vorige week was er een sfeerteam vergadering , maar ik heb de notulen nog niet ontvangen. (dit was trouwens voor de wedstrijd psv-Ajax).
Het bestuur heeft gewoon een belachelijke sanctie opgelegd en de verhoudingen tussen Ajax en het sfeerteam zullen eerst een beetje bijgelegd moeten worden.

En als jullie het zo graag willen hang lekker zelf een spandoek op of ga zelf een megadoek maken. Mijn zegen heb je.
Ik vond het de laatste thuiswedstrijden toch behoorlijk stiller dus ik ging er vanuit dat er ook een zangboycot was. Dat er geen sfeeracties of megadoeken zijn is jammer, maar niet meer dan dat.

Je updates over de acties worden (in ieder geval door mij) overigens wel gewaardeerd. :xyxthumbs:

Plaats reactie