John Jaakke

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jun 10, 2006 3:16 pm

brigade zuid schreef:
Ajaciedjuh schreef:Ondanks alle kritiek op Jakke, moeten we gewoon constateren dat Ajax op de goede weg is. En daarvan maakt ook Jakke deel uit.
Het lijkt erop dat ze nu idd wel op de goede weg zijn maar Jaakke zit er al weer 3 jaar en het zijn 3 magere jaren geweest. :sad:
Het heeft zijn tijd nodig gehad om zoveel om te turnen, dat doe je niet in een jaartje :nooo:

Arthur

Bericht door Arthur » za jun 10, 2006 3:18 pm

343 schreef:Ik denk dat je Jaap van Praag dan ernstig tekort doet, Arthur.
Ik zeg niet dat Van Praag een slechte voorzitter was, alleen dat zijn aanwezigheid weinig met de successen te maken had. Daarvoor moet je toch echt bij Michels zijn.

343

Bericht door 343 » za jun 10, 2006 3:23 pm

Ja, maar daarvoor moet je ook bij Van Praag zijn die de ballen had om Michels aan te stellen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jun 10, 2006 3:30 pm

Net zoals Jaakke nu de ballen had om de boel flink op te ruimen :yes:

Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty » za jun 10, 2006 6:09 pm

Neefkens schreef:
brigade zuid schreef:
Ajaciedjuh schreef:Ondanks alle kritiek op Jakke, moeten we gewoon constateren dat Ajax op de goede weg is. En daarvan maakt ook Jakke deel uit.
Het lijkt erop dat ze nu idd wel op de goede weg zijn maar Jaakke zit er al weer 3 jaar en het zijn 3 magere jaren geweest. :sad:
Het heeft zijn tijd nodig gehad om zoveel om te turnen, dat doe je niet in een jaartje :nooo:
En Jaakke is niet verantwoordelijk voor het aankoopbeleid. Hij is zelfs niet verantwoordelijk voor het aanstellen van de trainer. Dus je kan Jaakke weinig kwalijk nemen.

343

Bericht door 343 » za jun 10, 2006 6:17 pm

Ja, de rol van AJAX-voorzitter is tegenwoordig heel anders dan 20 of 30 jaar geleden.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo jun 18, 2006 4:57 am

Jaakke: blijven streven naar meer Nederlanders in de ploeg
--------------------------------------------------------------------------------
17 juni 2006

Ajax streeft nog steeds naar een zo Nederlands mogelijk elftal. Om die reden betreurt voorzitter John Jaakke het besluit van Edgar Davids om niet terug te keren op het oude nest. "Onze voorkeur gaat uit naar een basiselftal dat voor het overgrote deel bestaat uit Nederlandse jongens", aldus de preses in Voetbal International. "Helaas laat Davids niets van zich horen, waardoor wij genoodzaakt zijn verder te kijken. Jammer, want ik had voor hem een soortgelijke rol weggelegd gezien zoals Rijkaard die tien jaar terug had."

Het streven van het Ajax-bestuur naar meer Nederlanders binnen de ploeg is opvallend, gezien het feit dat van de zeven aangetrokken spelers voor het nieuwe seizoen er slechts twee beschikken over een Nederlands paspoort: Dennis Gentenaar en Jaap Stam. De afgelopen weken trok Ajax op instigatie van de nieuwe trainer Henk ten Cate met Gabri en Roger twee Spanjaarden aan.

Jaakke zegt uit te kijken naar zijn nieuwe ambtstermijn van nog eens drie jaar. "Ik merk dat het weer begint te vibreren en dat het positieve gevoel weer overheerst. De interne communicatie moet verbeteren, maar wij moeten weer durven uitspreken dat we voor de prijzen gaan. Niet alleen nationaal, maar ook internationaal. Waarom zouden wij de Champions League niet kunnen winnen? Als FC Porto het kan, kunnen wij het ook."

De advocaat gaat in VI ook in op het vertrek van de bestuursleden Klaas Nuninga en Hein Blocks tijdens het afgelopen seizoen. "Ja, ik ben medeverantwoordelijk geweest voor hun vertrek uit de raad van commissarissen. Echte Ajax-mensen. Dat is zonder twijfel waar, maar betekent niet per definitie dat zulke mensen een grote rol moeten spelen binnen de club. Want iemand met een rijk Ajax-verleden past niet altijd binnen de organisatie. We moeten stoppen met leunen op het verleden. Sommige mensen zullen zich daardoor op hun tenen getrapt voelen, maar ik kan niet met iedereen vrienden zijn. We zijn al te lang zelfgenoegzaam geweest."

Ajax Online

343

Bericht door 343 » vr jun 23, 2006 8:48 am

Jaakke: ‘Goede verwachtingen van komend seizoen’

Bron: AJAX.nl

Frankfurt, 22 juni 2006
Dat voetbal mensen verbindt, ziet John Jaakke overduidelijk bevestigd op een WK. De Ajax-voorzitter was in Leipzig en Frankfurt getuige van de verrichtingen van Oranje tegen Servië en Montenegro en Argentinië. Vanuit de speelstad Frankfurt vertelt de preses over Oranje, de supporters en zijn club Ajax.

Clubploegen en landenteams. In essentie is er weinig verschil. De praktijk bewijst wel degelijk anders. Als de Oranjekoorts eenmaal heeft toegeslagen, kunnen alle remmen los. Lijkt het. ,,Niets verbindt meer mensen dan voetbal. Een club verbindt natuurlijk ook, al ben je dan soms ook tegen een andere club’’, markeert Jaakke en verschil tussen club- en landenvoetbal. ,,Maar als het Nederlands elftal speelt, lijkt soms wel sprake van een totale gekte. Een gekte zonder wanklank. Gelukkig maar.’’
Als gast op een groots gevierd voetbalfeest merkt Jaakke ook andere verschillen met de ‘normale’ realiteit tijdens een seizoen. De Oranje-supporter blijkt een verdraagzaam mens. Welke club je buiten de interlands van Oranje om ook steunt, doet weinig ter zake. Alles draait om de eensgezindheid, zo merkte Jaakke recent in Leipzig en Frankfurt. Nederlandse voetballiefhebbers lijken tijdens het Oranjecarnaval een weken durend verbond te sluiten.

,,Heel veel mensen schieten je aan’’, ondervond Jaakke. ,,Sommigen feliciteren je spontaan met de herbenoeming als voorzitter. Anderen feliciteren jou en de club met de nieuwe aankopen en de nieuwe trainer Ten Cate. Heel leuk allemaal.’’
Onvermijdelijk voeren gesprekken en gesprekjes met Oranjesupporters naar volgend seizoen. Wat verwacht de voorzitter van ‘zijn’ Ajax in het seizoen 2006-2007? ,,Ik denk dat we goede verwachtingen mogen hebben’’, stelt Jaakke. ,,We hebben ons in elk geval goed versterkt. Vooral waar dat het meest nodig was: op het middenveld. Henk ten Cate heeft een goede eerste indruk op me gemaakt.’’

,,Jaap Stam kan heel belangrijk worden, al zal hij misschien niet alle wedstrijden spelen. Alleen al van zijn uitstraling kunnen we profiteren. Laatst sprak ik de ouders van Thomas Vermaelen. Zij waren er trots op dat Thomas straks Stam naast zich heeft staan.’’
De afgelopen voetbaljaargang verliep voor Ajax historisch moeizaam. Uiteindelijk kwam het met de plaatsing voor het voorrondetoernooi van de Champions League en de bekerwinst toch nog aardig goed. Toch bleek een scheiding tussen club en trainer Danny Blind onvermijdelijk.
,,We hebben de verwachtingen niet in kunnen lossen’’, kijkt Jaakke terug. ,,Of eigenlijk: de verwachtingen zijn mondjesmaat ingelost. Dat heeft zijn effect gehad op de hele club. Het is misschien een cliché, maar als je wint, is alles goed.’’

Dat de buitenwacht ook de voorzitter aankijkt op sportief tegenvallende prestaties, snapt Jaakke wel. ,,De ene keer neem je bloemen in ontvangst de andere keer brandnetels. Zelf houd ik wel twee dingen uit elkaar. Kritiek kan zich richten op de voorzitter-Jaakke, niet op de mens. Wie op de bok wil zitten, moet vliegen vreten. Al hebben sommige media soms wel op de man gespeeld, vind ik.’’

Als Ajax op 3 juli –toevallig viert Jaakke die dag ook zijn 52e verjaardag- start met de voorbereidingen op het nieuwe seizoen, is Oranje hard op weg de wereldtitel te veroveren. Zes dagen na de eerste training staat Nederland in de WK-finale. Zo heeft Jaakke het in elk geval voorspeld. ,,Ik heb in mijn WK-poule een finale tussen Nederland en Duitsland voorspeld. Al wordt het moeilijk om echt zo ver te komen. Maar de geschiedenis kan zich natuurlijk altijd herhalen…’’

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr jun 23, 2006 9:13 am

De familiaire AJax-sfeer komt terug! Er wordt weer met ouders gesproken!
Familyman Jaakke schreef:Laatst sprak ik de ouders van Thomas Vermaelen. Zij waren er trots op dat Thomas straks Stam naast zich heeft staan.’’
:D
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jun 23, 2006 10:09 am

Wie op de bok wil zitten, moet vliegen vreten.
Die uitdrukking kende ik niet. :xyxthumbs:

In elk geval is Jaakke geen popi Jopie, zoals zijn voorganger. Eerder een gereformeerde die weet wat lijden is. :D
Het stinkt aan alle kanten!

Toppie

Bericht door Toppie » vr jun 23, 2006 11:41 am

Jaakkehhhhh bah :pukey: :hypocrite:

343

Bericht door 343 » vr jun 23, 2006 12:04 pm

Aha. Oké. Hoezo is Jaakke "bah"?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr jun 23, 2006 4:55 pm

Wist je dat dan nog niet, 343? Het is helemaal in om de voorzitter overal de schuld van te geven en, ongeacht wat hij zegt, altijd op hem te zeiken.

343

Bericht door 343 » vr jun 23, 2006 5:25 pm

Oh, oké!
F*ck yoe, Jake! Sjakie Wolfss weer op de bank!! Naast Dennie Blind! :onfire:

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za jun 24, 2006 1:05 pm

343 schreef:Aha. Oké. Hoezo is Jaakke "bah"?
Ajaxhome moet je niet serieus nemen, die noemt Jaakke een zakkenvuller en als je hem dan uitlegt dat voorzitter van Ajax zijn een onbezoldigde functie is, dan gaat ze onzin uitkramen.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

343

Bericht door 343 » za jun 24, 2006 1:24 pm

Weet ik. Ik ken ajaxhomey ook wel een beetje. ;)

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za jun 24, 2006 1:29 pm

het is ook lastig voor een pubermeisje om hier op het forum mee te praten.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za sep 09, 2006 7:55 am

John Jaakke: „We hebben vijf mensen voor onze knieën, maar niemand voor ons hoofd”

ALLE RAMEN OPEN

„Als het spannend wordt, blijf ik juist rustig”

AMSTERDAM, zaterdag
In zijn rol als onbezoldigd voorzitter is John Jaakke (52) begonnen aan een tweede termijn van drie jaar. Hij denkt het nog wel even te kunnen volhouden, in elk geval tot 2012. Zijn energiebron is geenszins opgedroogd. „We zijn op de helft. Het beste moet nog komen.”Na een kennismakingsperiode waarin met name de conservatieve leden van Ajax aan de nieuwe man moesten snuffelen, lijkt hij volledig geaccepteerd. „Ik heb mijn weg gevonden.”

De verdoving is uitgewerkt, de pijn nog voelbaar. Maar na de onvermoede nederlaag tegen FC Kopenhagen ging Ajax opvallend snel over tot de orde van de dag. ,,Als het spannend wordt, blijf ik juist rustig. Het is een slag, niet de oorlog. Op zulke momenten merk je hoe intens de hele organisatie meeleeft. Een dag later zaten er een boel sombere mensen achter hun bureau. Die mensen moet je opkrikken. Gaat de club nu kapot? Nee. Kunnen we een stootje hebben? Ja, we zijn financieel gezond. Neemt niet weg dat wij met onze begroting en potentie natuurlijk altijd mee moeten doen in de Champions League. Maar dit kan een keer gebeuren. Shit happens. Pas als we in een reeks van jaren buitengesloten blijven, heb je een probleem.”

De evaluatie met de ledenraad heeft hij inmiddels overleefd. Jaakke vond het belangrijk om zijn eigen performance tegen het licht te houden en verkoos de openheid van een groepsgesprek. „Iedereen mocht alles zeggen. Er zaten goede en minder goede dingen bij.”

Om met het laatste te beginnen: Jaakke had de breuk met de bestuursleden Klaas Nuninga en Hein Blocks beter kunnen regisseren, in de discussie over het oude logo kreeg hij kritiek en het vertrek van technisch directeur Louis van Gaal verdiende geen schoonheidsprijs. Jaakke kon zich er wel in vinden. Zeker in het laatste geval, stelt hij achteraf: „De aanstelling van Louis is voor mij te vroeg geweest. Ik was in juli begonnen, hij kwam in november. Ik ging af op adviezen van diverse clubmensen. Deels positief, deels negatief. Maar ik was op dat moment voorzitter en dus mede verantwoordelijk. De slechte afloop is een enorme persoonlijke teleurstelling. Het had misschien niet gehoeven.”

Veelzeggend was echter de houding van diezelfde invloedrijke groepering nadat twee derde van het bestuur was weggesneden. Jaakke bood formeel zijn portefeuille aan, maar ze wilden hem niet kwijt. Tijdens de evaluatie kwam naar voren waarom hij zijn werk mocht voortzetten.

„Men beschouwt het als positief dat ik mij als betrekkelijke buitenstaander een positie binnen de club heb verworven. Mijn manier van leidinggeven spreekt hen aan. En in de derde plaats zijn er veel dingen ten goede veranderd die niet altijd zichtbaar zijn voor het grote publiek.”

In de beoordeling ontbrak het ontslag van Danny Blind. „Omdat iedereen achter die beslissing stond.” De publieke opinie keerde zich niettemin tegen de clubleiding toen de hoofdtrainer zelf kenbaar maakte genoeg signalen te hebben ontvangen die wezen op een nakend afscheid. Ajax bleef wijzen op de dag des oordeels. Pas op 30 maart werd Blind verteld dat die evaluatie ook echt na het seizoen zou plaatsvinden.

„Achteraf gezien hadden we die belangrijke afspraak publiekelijk eerder moeten communiceren”, stelt Jaakke. „Voor Danny was dat beter geweest. Want zijn staat van dienst loopt, letterlijk, van hier tot Tokio. Hij was de eerste trainer onder mijn voorzitterschap. Ik was enthousiast. Danny hield een uitstekende presentatie. De raad van commissarissen reageerde ook enthousiast. Maar in de praktijk bleek zijn analyse niet te kloppen.”

Terugkijkend op zijn eerste ambtstermijn betreurt de preses nog drie andere feiten. De rellen tijdens Jong Ajax-Jong Feyenoord hadden grote gevolgen en deden hem pijn. Verder zal Ajax volgens Jaakke moeten zorgen dat er in de toekomst meer succesvolle transfers plaatsvinden. En de vroege vlucht van Rafael van der Vaart en Nigel de Jong had, met een betere begeleiding, mogelijk voorkomen kunnen worden.

„De oorzaak zal voor een deel bij die jongens en hun omgeving liggen, maar daar ga ik niet over. Ik ga over Ajax. En wij zullen meer aandacht aan het mentale aspect moeten schenken. Ik zeg wel eens: we hebben vijf mensen voor onze knieën, maar niemand voor ons hoofd. Vroeger werd je vriendin niet uitgescholden voor hoer, waren er geen glossy magazines en speelden jonge voetballers niet in de ArenA voor vijftigduizend kritische kijkers. In de huidige maatschappij moeten we niet alleen naar de voetballer kijken, ook naar de mens. En als ze Ajax uiteindelijk toch verlaten, moeten ze met plezier weggaan én naar een hartstikke goede club.”

Maar verder overheerst de tevredenheid. ,,Ik vind niet dat ik met veel mensen heb afgerekend. Enkele posities zijn opnieuw ingevuld. Martin van Geel werd technisch directeur en dat is denk ik een uitstekende beslissing geweest. Arie van Eijden had zijn vertrek aangekondigd en is vervangen door Maarten Fontein. En natuurlijk is er een nieuwe technische staf gekomen. Maar de roots van de club zijn behouden en dat is essentieel.”

Het gaat bij Jaakke om de twee v’s: verfrissing en vernieuwing. „We willen veel dingen minder gesloten maken. We hebben de ramen opengezet om een frisse wind binnen te laten. Er moet gebouwd worden. En dan kunnen we beter mét elkaar praten dan óver elkaar.”

Hij refereert aan een hardnekkig misverstand. „We streven naar plezier en professionaliteit in alle geledingen. Mensen verwarren professionaliteit wel eens met verzakelijking. We blijven goed beseffen dat we een vereniging zijn, met talloze vrijwilligers. Maar ook die mensen mag je op hun professionaliteit aanspreken.”

Zelfreflectie dus. ,,Ik wil niet arrogant zijn, maar Ajax heeft de beste jeugdopleiding van Nederland. Daarmee zeg ik niet dat de opleiding ook op het juiste niveau zit. We moeten van buiten naar binnen kijken en niet andersom. Wij hangen bijvoorbeeld het 4-3-3systeem aan. Waarom hebben wij dan zo veel moeite met het opleiden van aanvallers en moeten we er zo veel kopen? Ik meen dat Andy van der Meyde de laatste is geweest. Als de E-pupillen met 10-0 winnen, wil dat niet meteen zeggen dat Ajax de absolute top is. De opleiding is goed, maar kan op sommige punten nog beter.”

De mensenmens, zoals hij zichzelf omschrijft, luisterde bij zijn aantreden goed naar de wijze raad van archivaris Willem Schoevaart. ,,Hij zei: hier hoef je niet zo vaak te zijn, dáár moet je zijn. En hij wees naar De Toekomst, waar het succes van Ajax ligt. Als we dat verwaarlozen, gaat het niet goed.”

Het symbolische gebaar van de club, kort voor de wedstrijd tegen RKC, was veelzeggend. Jaakke betrad het veld, vergezeld door een kleine jongen en een oude man. Toen hij uitlegde dat het ging om een fan van 92 die al voor het zeventigste jaar op rij een seizoenkaart had aangeschaft en een kleuter van vier die net was toegetreden tot de vaste klantenkring, kwam de bindende boodschap over en volgde er een luid applaus. Jaakke wil ook het ledenbestand een betere afspiegeling laten zijn van de diverse groepen die bij Ajax betrokken zijn. „Ajax is meer dan een voetbalclub. Het is een maatschappelijk instituut.”

En daarin was de komst van de betrekkelijke buitenstaanders met een betere balans tussen emotie en ratio noodzakelijk. Jaakke ging de uitdaging aan. Fontein doet nu hetzelfde. ,,Hij zal soms ook tegen de stroom in moeten zwemmen, maar dat heb ik de afgelopen jaren ook heel vaak moeten doen. Op een zeker moment zeiden we: wat willen we eigenlijk? Pakweg 98 procent van de mensen bij Ajax is afkomstig uit het voetbal. Dat is goed. Maar er zijn ook terreinen die een andere aanpak vereisen.”

Over Jaakke werd drie jaar geleden gezegd: hij kent het voetbal niet, maar hij kent mensen. ,,Het getuigde van moed om mij te benoemen. Maar het is een rol die bij me past.”

En Jaakke past inmiddels bij Ajax. „Ik heb het gevoel dat ik er thuis ben. En dat voel ik niet alleen.”

Bron:Telegraaf
Het is gewoon een toppertje :yes:

Toppie

Bericht door Toppie » za sep 09, 2006 8:14 am

Toppertje , zeker een vriend van je neef :nooo:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za sep 09, 2006 8:53 am

Nee, het is geen vriend van me. Maar als je dit interview weer leest, dan zie je dat het de juiste man is op de juiste plaats.

Geef dan eens aan waarom dat in jouw ogen niet zo is.

joey
Erelid

Bericht door joey » za sep 09, 2006 8:58 am

Goed verhaal. :xyxthumbs:

Jaakke heeft in elk geval visie. In tegenstelling tot zijn voorganger.
Het stinkt aan alle kanten!

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » za sep 09, 2006 10:05 am

Maandag zit hij bij ons aan tafel in FC Godenzonen.

Ik heb hem inmiddels een klein beetje leren kennen en het lijkt me een prima man, die integer bestuurt en ook zijn sociale rol, als pater familias binnen de vereniging, uitstekend speelt.

Het lijkt me - inderdaad - de juiste man op de juiste plaats.

K.
Still alive...

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » za sep 09, 2006 10:26 am

Kowalczyk schreef:Maandag zit hij bij ons aan tafel in FC Godenzonen.

Ik heb hem inmiddels een klein beetje leren kennen en het lijkt me een prima man, die integer bestuurt en ook zijn sociale rol, als pater familias binnen de vereniging, uitstekend speelt.

Het lijkt me - inderdaad - de juiste man op de juiste plaats.

K.
Zou je hem, namens mij :xyxthumbs: , kunnen vragen wat er nou precies gebeurd is met blocks en nuninga?? want al zijn antwoorden op vragen daarover van toen raken m.i. kant nog wal...

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za sep 09, 2006 10:28 am

Je bent het misschien niet eens met de beslissing van toen, dát is heel wat anders.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » za sep 09, 2006 10:29 am

Joeska schreef:Zou je hem, namens mij :xyxthumbs: , kunnen vragen wat er nou precies gebeurd is met blocks en nuninga?? want al zijn antwoorden op vragen daarover van toen raken m.i. kant nog wal...
Voor zover ik weet, was dat geen conflict met de voorzitter (Jaakke), maar vooral met het beleid van de directie 'aan de overkant'...

Maar wie weet vragen we het hem... (kan het niet garanderen: veel te vragen, weinig tijd... de eeuwige vloek van de televisie).

K.
Still alive...

Plaats reactie