En hoe denken wij op dit forum hier over, zijn we tevreden met de spelers die uit de jeugd komen? Vind het zelf de laatste jaren niet heel veel bijzonders met uitzondering van de exceptionele talenten van der Vaart en Sneijder. De meeste spelers die doorkomen zijn bruikbaar voor de eredivisie, maar niet meer dan dat.SylvievdVaart schreef:Bijzonder ja. We weten dus van twee Cruijff adepten die onlangs in de jeugdopleiding hebben gewerkt (de Boer en van Basten) dat ze het absoluut niet met JC eens zijn m.b.t. de jeugdopleiding.
De Rik van den Boog-topic
Moderator: mods
Re: De Rik van den Boog-topic
23 miljoen verlies.Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Toch zie ik iemand als Van de Boog graag op de centjes passen. Daar is Johan niet zo goed in.

Geweldig die gast bij VI, die prikt volledig door de rancuneuze vooroordelen en prietpraat van Derksen heen.
I think I lost my fucking headache
Grappig, ik weet dat alles wat Derksen zegt precies de feiten zijn. Alleen was Johan vergeten te melden dat dat 'Chinees-verhaal' precies goed uitkwam voor VdBoog opdat hij z'n bonus veilig kon stellen. Met een miljoenenuitgaaf aan Dost was die flink lager uitgevallen.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Dat is een zware aanklacht, want dat betekent dat vdBoog er voor heeft gekozen om FdB te laten spartelen.
Het is gewoon onzin. De aankoop van Dost had 5 ton op het resultaat van dit jaar gescheeld en had dus geen invloed gehad op de bonus van vdB. Feest weet het dus verkeerd.
- peter
‘‘Loophondje’ Keizer trekt zich terug uit klankbordgroep Ajax’
Vrijdag, 11 februari 2011 om 21:38
Piet Keizer heeft zich volgens Voetbal International alweer teruggetrokken uit de klankbordgroep van Ajax. De ex-speler van de Amsterdammers werd donderdag door Ajax aangesteld in dit orgaan voor technische zaken, maar wil geen ‘loophondje’ zijn van algemeen directeur Rik van den Boog.
De regerend landskampioen formeerde donderdag drie heuse klankbordgroepen: één voor technische zaken, financiële zaken en een voor verenigingszaken. Keizer nam zitting in de staf voor technische zaken, maar heeft volgens VI weer bedankt voor de functie. Johan Cruijff, de ‘initiatiefnemer’ van de ‘fluwelen revolutie’ maakt tevens deel uit van dit klankbordgroep en verwacht dat Van den Boog de adviezen serieus neemt en opvolgt.
Van den Boog, die het technisch platform aanvoert, neemt uiteindelijk de eindbeslissing over de onderwerpen, maar Cruijff rekent erop dat het directielid ‘het pad’ van het orgaan volgt. In het platform technische zaken zitten naast Cruijff ook Peter Boeve en Dick Schoenaker. “Er zit veel voetbalknowhow in die groep”, zei trainer Frank de Boer eerder op vrijdag. “Ik maak zeker tijd vrij als Cruijff of Keizer eens met mij over voetbal wil praten. Ik zou dom zijn als ik dat niet zou doen.”
VZ
Net het interview gezien met vdBoog en daar behoorlijk jeuk van gekregen. Conclusie: alles gaat perfect, hij heeft ervoor gezorgd dat JC weer bij de club kwam en eigenlijk hoeft er niets te veranderen...
http://www.ajax.nl/Ajax-TV/Geweldig-dat ... rug-is.htm
http://www.ajax.nl/Ajax-TV/Geweldig-dat ... rug-is.htm
Zie je het nou, Neef? Die vent deugt niet.
Steef zegt het niet zomaar, Luuk.
Het stinkt aan alle kanten!
Hij lult wat dit betreft uit zijn nek, Joey. Maar jij mag geloven wat je wil
Niet deugen vind ik nog wat ver gaan, maar een reality check is wel ff nodig voor hem.joey schreef:Zie je het nou, Neef? Die vent deugt niet.
Steef lult toch alles aan elkaar, dat zegt helemaal niets. Hij weet veel over voetbal, maar bij dit soort dingen slaat hij altijd door.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
De Rik van den Boog-topic
De regerend landskampioen?? Next..Peter schreef:‘‘Loophondje’ Keizer trekt zich terug uit klankbordgroep Ajax’
Vrijdag, 11 februari 2011 om 21:38
Piet Keizer heeft zich volgens Voetbal International alweer teruggetrokken uit de klankbordgroep van Ajax. De ex-speler van de Amsterdammers werd donderdag door Ajax aangesteld in dit orgaan voor technische zaken, maar wil geen ‘loophondje’ zijn van algemeen directeur Rik van den Boog.
De regerend landskampioen formeerde donderdag drie heuse klankbordgroepen: één voor technische zaken, financiële zaken en een voor verenigingszaken. Keizer nam zitting in de staf voor technische zaken, maar heeft volgens VI weer bedankt voor de functie. Johan Cruijff, de ‘initiatiefnemer’ van de ‘fluwelen revolutie’ maakt tevens deel uit van dit klankbordgroep en verwacht dat Van den Boog de adviezen serieus neemt en opvolgt.
Van den Boog, die het technisch platform aanvoert, neemt uiteindelijk de eindbeslissing over de onderwerpen, maar Cruijff rekent erop dat het directielid ‘het pad’ van het orgaan volgt. In het platform technische zaken zitten naast Cruijff ook Peter Boeve en Dick Schoenaker. “Er zit veel voetbalknowhow in die groep”, zei trainer Frank de Boer eerder op vrijdag. “Ik maak zeker tijd vrij als Cruijff of Keizer eens met mij over voetbal wil praten. Ik zou dom zijn als ik dat niet zou doen.”
VZ
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
- Ajaciedjuh
Het is gewoon een farce. Politiek spel. Walgelijk. Iedereen zit er weer voor zijn eigen hagje. Niet Ajax staat voorop.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Ajaciedjuh schreef:Het is gewoon een farce. Politiek spel. Walgelijk. Iedereen zit er weer voor zijn eigen hagje. Niet Ajax staat voorop.
Zelfs jij bent op VDB afgeknapt?

Op allemaal volgens mij,
En dat gevoel herken ik wel.

Dat is Ajax, helaas.
Mannen als Cruijff en Keizer doen het voor de club. Maar je merkt dat VDB vooral wil dat het allemaal om HEM draait. Hij heeft Cruijff teruggehaald, hij is de baas, et cetera.
Die man wil nu zijn hachje redden. Na TEC kan hij zich geen tweede zeperd permitteren.
Mannen als Cruijff en Keizer doen het voor de club. Maar je merkt dat VDB vooral wil dat het allemaal om HEM draait. Hij heeft Cruijff teruggehaald, hij is de baas, et cetera.
Die man wil nu zijn hachje redden. Na TEC kan hij zich geen tweede zeperd permitteren.
TelegrafCruijff bij Ajax (2)
AMSTERDAM - Gloort of dreigt er iets bij Ajax? Natuurlijk is het mooi dat Johan Cruijff terug is, maar zijn comeback staat bol van de tegenstellingen. Omdat het wantrouwen overheerst.
Cruijff moest deze stap wel nemen, omdat de huidige leiding hem als extern adviseur niet serieus nam. Dus werd hij gedwongen om zich intern te laten gelden.
Daarmee openbaart zich een wezenlijk verschil met zijn rol bij Barcelona onder ex-voorzitter Joan Laporta. Daar bleef Cruijff buiten beeld, omdat Frank Rijkaard, Pep Guardiola en Txiki Beguiristain het liefst met de benen op tafel met hem over voetbal spraken. Daarbij fungeerde de legendarische nummer 14 volgens Rijkaard ’als klankbord en niet als klakkeloos bord’.
Bij Ajax staat Cruijff nu wel vol in de schijnwerpers.
Hij kon niet anders. Ruim twee jaar werd er geen contact met hem gezocht. Intussen zag hij ’zijn’ club verder wegglijden, tot het dieptepunt tegen Real Madrid, toen Ajax tot op het bot werd vernederd. Vanaf dat moment koos hij de aanval tegen een pact dat niet genegen was hem binnen te laten.
Dus forceerde Cruijff zelf de deur.
Er is nu binnen Ajax een vat vol tegenstellingen gecreëerd. Alleen het technische platform, met Cruijff, heeft een ’normale’ samenstelling. Met directeur Rick van den Boog als vreemde eend in de bijt. Helemaal nadat hij weinig subtiel in een interview zou aangeven dat ’Cruijff niets beslist’.
De boodschap was duidelijk: Cruijff wordt gedoogd.
Intussen bewijzen ook de andere twee platforms, dat Ajax niet op een fluwelen revolutie zit te wachten. De meerderheid wordt gevormd door uitgerekend de mensen die jarenlang verantwoordelijk zijn geweest voor het veel bekritiseerde beleid. Zij gaan nu zichzelf beoordelen...
Kortom, Ajax vormt geen eenheid. De aanval van de beroemdste Ajacied is onderschat en hij moet in bedwang worden gehouden. Dat wordt moeilijk, omdat Cruijff en de andere voetballers goed op stoom zijn gekomen.
Dat gaat dus botsen.
Laatst gewijzigd door joey op za feb 12, 2011 9:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ajaciedjuh
Idd, op allemaal. Het is helaas een real life show geworden. Ik vind dit echt erg. Het raakt me ontzettend diep. Even had ik weer een spatje hoop, maar het houdt maar niet op.Neefkens schreef:Op allemaal volgens mij,![]()
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Ajaciedjuh schreef:Idd, op allemaal. Het is helaas een real life show geworden. Ik vind dit echt erg. Het raakt me ontzettend diep. Even had ik weer een spatje hoop, maar het houdt maar niet op.Neefkens schreef:Op allemaal volgens mij,![]()
Het meest bang ben ik nog voor de zelfbescherming.

Leg je erbij neer. Het is nu eenmaal zo. Ajax is zolang ik me kan herinneren een 'slangentuin' geweest en zal dat waarschijnlijk altijd blijven. Het zit in de cultuur van de club.
Als Ajax succes heeft, is het even stil. Maar zodra het even iets minder gaat, begint het weer.
- Daily Blind
Vinger op de gevoelige plek!!Van Basten: Jol rare snuiter, Ajax-directie laf
’Sommigen willen zolang mogelijk rood stropdasje dragen’AMSTERDAM - Bijna twee jaar na zijn vertrek bij Ajax wil Marco van Basten weer aan de slag als hoofdtrainer. Voordat hij een nieuwe club - bijna zeker in het buitenland - gevonden heeft wil hij eerst één en ander rechtzetten. ,,Heel veel mensen zitten bij Ajax omdat ze zo'n rood stropdasje willen dragen. Ze willen erbij horen en willen zo lang mogelijk uit de wind. Dat valt me tegen. Opportunisten."
,,Gedurende meer dan een jaar zijn er een hoop dingen over mijn periode bij Ajax in de publiciteit gekomen, die rechtgezet moeten worden", zegt Van Basten vandaag in een groot interview met het AD. ,,Ik heb lang mijn mond gehouden, maar toen zélfs directeur Rik van den Boog het erover had dat ik carte blanche heb gehad, vond ik het tijd om wat te gaan zeggen.''
Van Basten bedoelt dat de suggestie is gewekt dat hij als trainer/coach van Ajax alles alleen voor het zeggen heeft gehad. Dat hij verantwoordelijk is geweest voor grote tekorten, dure aankopen, kortom; mismanagement met als eerste referentie de aankoop van Miralem Sulejmani. ,,Onzin, grote onzin, ik handelde niet alleen, maar juist in gezamenlijkheid met de directie."
'Van 't Schip gewoon weggepest'
Ook zijn opvolger Martin Jol is hem tegengevallen. ,,Jol heeft vaak gezegd dat ik mijn gang maar kon gaan. Ik vind hem een rare snuiter; hij heeft zich vanaf dag één afgezet tegen mij zonder me ooit te spreken. Hij heeft de mensen met wie ik werkte, zoals John van 't Schip, gewoon weggepest. Nu is hij zelf weg. Vreemd. Ik vraag me af wat ik hem misdaan heb, waardoor hij zo ongenuanceerd op me afgegeven heeft. En het ergste was: iedereen papegaaide het na. Ook door mensen bij Ajax die er in mijn tijd zaten, zoals de directieleden Slop en Van der Aat.''
Om een volgens hem juist beeld te krijgen, schetst hij de transfermarkt voor zijn aantreden bij Ajax. ,,Sneijder werd verkocht voor 25 miljoen, Babel voor 18, Heitinga voor 10, Hedwiges Maduro voor 4 en zo gingen er nog meer weg. Ik heb toen afgedwongen dat we mochten investeren; 20 miljoen. De directie deed daar uit eigen beweging nog eens 10 miljoen bovenop. Dat kon omdat er tevoren verkocht was. En de selectie had een impuls nodig. Het feit dat Jol niet mocht kopen, is omdat er daarvoor niets is verkocht. Dat was zijn pech.''
'Van der Aat en Slop laf'
Het zit Van Basten hoog dat de mensen met wie hij heeft gewerkt, hem in de publiciteit hebben laten vallen, zo voelt hij dat. ,,Van der Aat (commercie) en Slop (financiën) hebben afstand van me genomen, terwijl ze medeverantwoordelijk waren. Heel erg teleurstellend. Alles is besproken met elkaar. Nu is het Van Basten dit en dat. Slop zit al tien jaar bij Ajax. Als hij zegt dat een investering niet kan, gebeurt het niet. Ze zijn zich achter mij gaan verschuilen. Ik kwam daar en wilde trainer/coach van het eerste elftal zijn. Ik wilde een nieuwe algemeen directeur, want John Jaakke was weg, ik wilde ook een technisch directeur. Uiteindelijk stelde ik Danny Blind aan en kwam Rik van den Boog. Eerst dacht men dat ik het allemaal wel in mijn eentje kon. Natuurlijk niet. Zo leid je geen bedrijf.''
Tijdelijke breuk met Cruijff
Vervolgens kwam ook Johan Cruijff langs en wilde een rol van betekenis binnen de club, het leidde tot een tijdelijke breuk met Van Basten. ,,Dat kreeg ik ook even op mijn bord, mocht ik oplossen. De hele club verschool zich ook toen achter mij.''
Hij rechtte zijn rug en zag geen mogelijkheid tot samenwerking met zijn grote beschermer, zijn voetbalvader van weleer. ,,Voor mij was dat simpel. Johan stelde me wat voor wat ik voor Ajax heel slecht vond. Er moesten mensen ontslagen worden, de jeugdopleiding moest drastisch om. Heel de boel op zijn kop. Dat gaat zomaar niet. Ik koos voor de club en de mensen in de club. Iedereen bij Ajax gaf me daar gelijk in. Ook nadat het zogenaamde Rapport Coronel is ingevoerd (een beleidsplan waaraan alle bestuurders op hoofdpunten gebonden zijn) heb ik alles in gezamenlijkheid gedaan. Echt alles. Dan is het niet fair om mij elke keer neer te zetten als degene die Ajax financieel aan de rand van de afgrond heeft gebracht.''
'Ze willen zo lang mogelijk rood stropdasje dragen'
Het kan hem als ex-topspeler moeilijk verbaasd hebben, dat in het profvoetbal overleven de belangrijkste kunst is. Toch wel, zegt hij. ,,Ik heb altijd in alle eerlijkheid willen samenwerken bij Ajax. Samen de schouders eronder. Nu blijkt dat er heel veel mensen zitten omdat ze zo'n rood stropdasje willen dragen. Ze willen erbij horen en willen zo lang mogelijk uit de wind. Dat valt me wel tegen. Opportunisten. Ik had de hoop om op een goede manier dingen voor elkaar te krijgen. Als je dan deze verhalen achter je aan krijgt, denk ik; Jezus! Toen ik wegging heb ik dat netjes gedaan, heb alles en iedereen heel gelaten. Daarom doet dat natrappen pijn.''
- peter
Vooral dit:
Het zit Van Basten hoog dat de mensen met wie hij heeft gewerkt, hem in de publiciteit hebben laten vallen, zo voelt hij dat. ,,Van der Aat (commercie) en Slop (financiën) hebben afstand van me genomen, terwijl ze medeverantwoordelijk waren. Heel erg teleurstellend. Alles is besproken met elkaar. Nu is het Van Basten dit en dat. Slop zit al tien jaar bij Ajax. Als hij zegt dat een investering niet kan, gebeurt het niet. Ze zijn zich achter mij gaan verschuilen. Ik kwam daar en wilde trainer/coach van het eerste elftal zijn. Ik wilde een nieuwe algemeen directeur, want John Jaakke was weg, ik wilde ook een technisch directeur.'
- peter
Het is overigens volledig duidelijk voor me, hoor. De Telegraaf (en het Cruijff kamp) start een zwaar offensief. Die hele krant staat vol met beschuldigingen jegens de huidige directie van Ajax. Ook vdBoog moet het zwaar ontgelden in de ochtendeditie:
'Patroon in 'leugens' Van den Boog'
Van onze Telesportredactie
AMSTERDAM - Na de beschuldiging van Harro Knijff – advocaat van Hans van der Zee – dat Ajax-directeur Rik van den Boog de ledenraad verkeerd heeft voorgelicht omtrent het vertrek van de hoofdscout bij Ajax, lieten diverse mensen binnen Ajax aan Telesport weten dat deze ’leugen’ niet op zichzelf staat. Zij zien een patroon. Iets wat eerder werd vastgesteld door Van den Boogs ex-collega’s van het failliete TEG.
Toen Van den Boog in januari bij de ledenraadsvergadering werd gevraagd waarom hij Frank de Boer een 3,5-jarig contract had gegeven, vertelde hij tot die beslissing te zijn gekomen na advies te hebben ingewonnen bij bondscoach Bert van Marwijk, Guus Hiddink, Piet Keizer en Theo van Duivenbode. Het kwartet ontkende echter daarover contact te hebben gehad met Van den Boog. Later kwam de directeur erop terug en zei hierover terloops met deze vier mensen gesproken te hebben. Iets wat ook wordt ontkend door het kwartet.
Verder vertelde de directeur dat hij De Boer een 3,5-jarig contract had gegeven met een evaluatiemoment na anderhalf jaar, waarbij partijen zonder financiële consequenties afscheid van elkaar konden nemen. Daarop aangesproken door diverse leden, paste Van den Boog zijn versie toen aan voor de ledenraad. Hij zei een contract te hebben gesloten met de nieuwe hoofdtrainer met daarin een gefixeerde afkoopsom. Zo kunnen Ajax en De Boer elk moment tijdens de contractduur tot 2014 afscheid van elkaar nemen
Telegraaf
Het is niet netjes, maar als dit de manier is om schoon schip te maken dan moet het maar.
Ah, gelukkig, ik dacht bijna dat JC nu echt op een normale en fatsoenlijke manier binnen wilde komen. Alweer een illusie armer.
Hij is wel op een normale manier binnengekomen, maar werkt nu op een niet-normale manier anderen weer naar buitenLucaS schreef:Ah, gelukkig, ik dacht bijna dat JC nu echt op een normale en fatsoenlijke manier binnen wilde komen. Alweer een illusie armer.

Ik ging al bijna van antipathie jegens Cruijff naar neutraal, maar het is en blijft een walgelijke intrigant.