De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Waar heb je het over? Niemand ontkend dat Tete en Kishna dingen hebben gezegd over individuele trainingen in de jeugd en in het eerste.
Jonk ideeen? Dat is nieuw.
Jonk ideeen? Dat is nieuw.
I think I lost my fucking headache
Echt wel. Ik vraag me bijv. af of enkele AT-ers van jongens als Tete, Bazoer en Riedewald kunnen genieten. Zónder erbij te denken dat hun ontwikkeling volledig los staat van het werk van de laatste jaren op de Toekomst.Ajaciedjuh schreef:Worden jullie er niet een keertje heel erg moe van.![]()
Daar heb ik idd moeite mee. My bad. Ik hang regelmatig rond op de Toekomst. Ik ben allesbehalve insider, maar ik durf wel te stellen dat er een heel andere sfeer hangt dan de sfeer die in bepaalde media wordt beschreven. En ja, ik heb er ook moeite mee dat alles voor 2011 wordt verheerlijkt en alles sinds 2011 stelselmatig wordt neergemaaid. My bad II.
VOlgens mij zijn er weinig mensen die beweren dat er van de technische kant niets klopt sinds 2011. Het is juist andersom, voor de komst van de clan deugt er volgens vele Cruijff-aanhangers werkelijk helemaal niets van, en daarna is het geweldig. Het is een beetje een gostpe om te beweren dat de nuance bij de Cruijff volgers gezocht moet worden.
Natuurlijk zijn die mensen er wel. Die beweerden dat de FR totaal mislukt was. Dat komt zo'n beetje neer op: er deugt niets van.
Deze is dan voor jou, Luuk!

Deze is dan voor jou, Luuk!

Uitgaande van de technische beloftes -minstens Europese subtop na 5 jaar- en de organisatorische puinhoop, kun je het ook nauwelijks gelukt noemen. Wil niet zeggen dat de opleiding nu waardeloos is geworden. Wat voor de oude opleiding gold, geldt natuurlijk ook voor de nieuwe; wereldsterren leid je niet op.
Wie is dan een wereldster? Messi? Ronaldo? Hebben deze spelers er geen baat bij gehad dat ze bij respectievelijk Barcelona en Sporting Lissabon zijn opgeleid? Twee clubs met - niet toevallig waarschijnlijk - een hoog aangeschreven jeugdafdeling? Kan het nog, zonder opleiding bij een profclub de top halen?
Mijns inziens is het een wisselwerking: de speler moet een bijzonder talent hebben, maar zich ook kunnen ontwikkelen door training, stimulans en ruimte voor hem als individu. Het is gemakkelijker om een toptalent kapot te maken dan om hem op de juiste manier te begeleiden.
De oude opleiding had in geen jaren meer een echte topspeler voortgebracht. Dat is geen toeval. En dat die speler er nu wel aankomen, is ook geen toeval. Ik zie regelmatig met eigen ogen wat er veranderd is. De eisen zijn enorm omhoog gegaan.
Als het lukt de opleiding structureel op een dusdanig hoog niveau te brengen dat we weer toppers krijgen, is de FR wat mij betreft geslaagd. Managers vind je op elke hoek van de straat. Mensen die een topopleiding kunnen opzetten niet.
Mijns inziens is het een wisselwerking: de speler moet een bijzonder talent hebben, maar zich ook kunnen ontwikkelen door training, stimulans en ruimte voor hem als individu. Het is gemakkelijker om een toptalent kapot te maken dan om hem op de juiste manier te begeleiden.
De oude opleiding had in geen jaren meer een echte topspeler voortgebracht. Dat is geen toeval. En dat die speler er nu wel aankomen, is ook geen toeval. Ik zie regelmatig met eigen ogen wat er veranderd is. De eisen zijn enorm omhoog gegaan.
Als het lukt de opleiding structureel op een dusdanig hoog niveau te brengen dat we weer toppers krijgen, is de FR wat mij betreft geslaagd. Managers vind je op elke hoek van de straat. Mensen die een topopleiding kunnen opzetten niet.
Iemand die op Cruijff inhakt is per definitie wel genuanceerd?LucaS schreef: Het is een beetje een gostpe om te beweren dat de nuance bij de Cruijff volgers gezocht moet worden.

Alleen het woord inhakken al. 

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Ajax doel is ook niet om wereldtoppers op te leiden. Het doel is om spelers op te leiden die in Ajax 1 kunnen schitteren en als daar toevallig een wereldtopper tussenzit, perfect. Maar je stemt niet je hele jeugdopleiding af op een talent dat eens per 15 jaar doorstroomt.
In die zin lijkt de huidige jeugdopleiding goed te werken, er wordt geinvesteerd in spelers met kwaliteit van buitenaf waardoor het algehele niveau van de teams omhoog gaat en dat is denk ik het grootste verschil met vroeger. Ik durf niet te zeggen of de Riedewalds en Tetes van nu niet precies hetzelfde zouden zijn ontwikkeld als de FR niet had plaatsgevonden. Maar eerlijk gezegd interesseert me dat ook niet zo heel erg. De jeugdopleiding lijkt het goed te doen, er stromen spelers door naar het eerste (denk wel dat het algehele niveau van het eerste een stuk minder is dan pakweg 10 jaar geleden) en, en dat is waarschijnlijk ook een belangrijk verschil, er worden meer uren gemaakt bij de jeugd (voor zover ik begrijp).
In die zin lijkt de huidige jeugdopleiding goed te werken, er wordt geinvesteerd in spelers met kwaliteit van buitenaf waardoor het algehele niveau van de teams omhoog gaat en dat is denk ik het grootste verschil met vroeger. Ik durf niet te zeggen of de Riedewalds en Tetes van nu niet precies hetzelfde zouden zijn ontwikkeld als de FR niet had plaatsgevonden. Maar eerlijk gezegd interesseert me dat ook niet zo heel erg. De jeugdopleiding lijkt het goed te doen, er stromen spelers door naar het eerste (denk wel dat het algehele niveau van het eerste een stuk minder is dan pakweg 10 jaar geleden) en, en dat is waarschijnlijk ook een belangrijk verschil, er worden meer uren gemaakt bij de jeugd (voor zover ik begrijp).
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Hoe wil je het dan noemen? De nuance is ver te zoeken.
Sinds bekend is gemaakt dat Cruijff aan een ernstige ziekte lijdt, is het rustig geworden, trouwens. Zo heeft elk nadeel, hoe groot ook, wel een voordeeltje.
Sinds bekend is gemaakt dat Cruijff aan een ernstige ziekte lijdt, is het rustig geworden, trouwens. Zo heeft elk nadeel, hoe groot ook, wel een voordeeltje.
Noem hier op AT eens een voorbeeld van iemand die inhakt op Cruijff, ik ben benieuwd.
Salvador Dali
Salvador Dali
Grapjas. Is dat een serieuze vraag? 

Ik wil wel eens een quote zien van iemand die op Cruijff inhakt. Misschien ligt het aan mij dat me dat niet opvalt, dat kan natuurlijk ook.
Salvador Dali
Salvador Dali
Strikt genomen kun je dat ook niet bewijzen. Dan zou je een en dezelfde speler twee keer moeten opleiden: een keer op de oude en een keer op de nieuwe manier.Raymon schreef:Ajax doel is ook niet om wereldtoppers op te leiden. Het doel is om spelers op te leiden die in Ajax 1 kunnen schitteren en als daar toevallig een wereldtopper tussenzit, perfect. Maar je stemt niet je hele jeugdopleiding af op een talent dat eens per 15 jaar doorstroomt.

Toch kun je wel iets zeggen, zeker als er op structurele basis betere spelers doorbreken dan voorheen. En die spelers zelf aangeven dat ze baat hebben bij de nieuwe koers, waarin meer, intensiever en gerichter wordt getraind. Voorlopig lijkt het erop dat de doorstroming bij Ajax aanzienlijk verbeterd is doordat spelers in de bovenbouw veel meer doen dan voorheen.
Bij veel clubs is de doorstroming een groot probleem. PSV bijvoorbeeld heeft tot de A altijd goede spelers, maar als je dan ziet wat er doorbreekt, dan valt het tegen. Die laatste fase is natuurlijk erg belangrijk. En juist in die fase hingen spelers vaak maar wat rond, ze gingen niet meer naar school en hadden geld op zak. Nu moeten ze zich elke ochtend op de Toekomst melden om aan hun ontwikkeling te werken. Daardoor is er veel minder kans dat ze ontsporen. Het klinkt simpel, maar als het zo simpel is, waarom hebben al die opleiders voorheen het dan niet bedacht?
Voor de effecten van Twin Games en zo moeten we nog wat jaartjes wachten.
- raymon
- Contacteer:
Maar dat is het punt ook, het valt niet te bewijzen, dat werkt dan natuurlijk 2 kanten op.
Leveren we nu veel betere spelers af of is het algehele niveau sterk omlaag gegaan (van Ajax 1, van de Eredivisie) en lijkt het daarom dat ze makkelijker doorbreken? Hoeveel spelers zijn er doorgegroeid naar een topteam in het buitenland? Dat is denk ik een andere graadmeter die belangrijk is. En dat spelers die nu doorbreken zeggen dat ze er baat bij hebben lijkt me evident. De spelers die 10 jaar geleden doorbraken zeiden vast dat toen de opleiding goed was.
Mijn punt is vooral dat vergelijken per individu onmogelijk is, zoals je zelf al zegt, je kunt iemand niet 2 keer opleiden. Uiteraard kun je wel kijken naar het vervolg traject, hoe ontwikkelt iemand zich in Ajax 1, na Ajax 1 etc.
Leveren we nu veel betere spelers af of is het algehele niveau sterk omlaag gegaan (van Ajax 1, van de Eredivisie) en lijkt het daarom dat ze makkelijker doorbreken? Hoeveel spelers zijn er doorgegroeid naar een topteam in het buitenland? Dat is denk ik een andere graadmeter die belangrijk is. En dat spelers die nu doorbreken zeggen dat ze er baat bij hebben lijkt me evident. De spelers die 10 jaar geleden doorbraken zeiden vast dat toen de opleiding goed was.
Mijn punt is vooral dat vergelijken per individu onmogelijk is, zoals je zelf al zegt, je kunt iemand niet 2 keer opleiden. Uiteraard kun je wel kijken naar het vervolg traject, hoe ontwikkelt iemand zich in Ajax 1, na Ajax 1 etc.
Pakweg 10 jaar geleden stond ene DB aan het roer bij Ajax. Dat Ajax-1 was echt niet beter dan dat van nu.Raymon schreef: De jeugdopleiding lijkt het goed te doen, er stromen spelers door naar het eerste (denk wel dat het algehele niveau van het eerste een stuk minder is dan pakweg 10 jaar geleden)
- raymon
- Contacteer:
Kwa spelers wel en kwa competitie ook. Dat het als team niet lekker liep had meer te maken met de coach.wimpey schreef:Pakweg 10 jaar geleden stond ene DB aan het roer bij Ajax. Dat Ajax-1 was echt niet beter dan dat van nu.Raymon schreef: De jeugdopleiding lijkt het goed te doen, er stromen spelers door naar het eerste (denk wel dat het algehele niveau van het eerste een stuk minder is dan pakweg 10 jaar geleden)
Wat je wel kunt vaststellen: spelers als Riedewald, Tete en Bazoer hebben de stap naar Ajax 1 moeiteloos gemaakt, ook in fysiek opzicht. Dat hebben we in het verleden anders meegemaakt, zelfs bij grote talenten. Eriksen bijvoorbeeld had járen nodig voor hij zijn stempel kon drukken op Ajax 1.Raymon schreef:Maar dat is het punt ook, het valt niet te bewijzen, dat werkt dan natuurlijk 2 kanten op.
Als de voortekenen niet bedriegen gaan er in de nabije toekomst weer spelers van Ajax naar de echte top. En niet naar subtoppers als de Spurs. Maar uiteraard gaat het er vooral om wat we er zelf aan hebben. Ajax 1 is geen speeltuin. Hoe sneller spelers op niveau zijn, hoe beter.
- InnerHarbour
Hou nog toch eens op met die Bazoer die heeft niets met de JO van Ajax te maken.
YNWA
- InnerHarbour
Is blijkbaar toch moeilijker dan je denkt.Duke schreef:Ik wil wel eens een quote zien van iemand die op Cruijff inhakt. Misschien ligt het aan mij dat me dat niet opvalt, dat kan natuurlijk ook.

YNWA
Hij is waarschijnlijk nog aan het zoeken. 

Salvador Dali
Salvador Dali
Dat is echt niet moeilijk, maar je weet hoe de discussie dan loopt.
Dan zal het wel aan mij liggen dat het me nooit opgevallen is. Sorry daarvoor. 

Salvador Dali
Salvador Dali
Selectief lezen, heet dat. Zoekt en Gij zult vinden.
Heb geen zin om die bagger op te spitten. Dat kun je zelf ook best.
Heb geen zin om die bagger op te spitten. Dat kun je zelf ook best.
Speelt sinds zijn zestiende bij Ajax. Net zoveel/zo weinig als Vertonghen, Alderweireld, Eriksen en Vermaelen, dus.InnerHarbour schreef:Hou nog toch eens op met die Bazoer die heeft niets met de JO van Ajax te maken.