De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Monkey Tonk

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Monkey Tonk » wo okt 07, 2015 2:36 pm

Le T. schreef:
Monkey Tonk schreef: Le T, dat is me wat te lang om op te reageren, maar ik ben het er voor het grootste deel niet mee eens. Om het bij Argentinie te houden, het zou kunnen dat daar een soort macho-cultuur heerst die vruchtbare grond is voor het ontwikkelen van een voetbalpersoonlijkheid. Bij Ajax mis ik die persoonlijkheden in ieder geval. En daarom is het voetbal saai. Een persoonlijkheid strooit, via de bal, met ideeen. Bij Ajax heeft niemand ideeen, en niemand heeft meer een idee waarom niet. Zitten ze veel te vol gepropt met opdrachten om nog vrijuit te kunnen voetballen en zelf te kunnen denken?
Het probleem, of althans een deel daarvan, is dat de voetbalcultuur rondom het machismo/ego is veranderd in Nederland. Even gechargeerd, waar het macho/ strelend voor het ego was om je team naar de overwinning te leiden, wijzen, lijnen uitzetten, over het middenveld heersen, een plaag voor de vleugelverdediger zijn etc, is het nu veel meer macho/egostrelend om het geploeter bij Ajax te verlaten voor de hoogste transfersom, om hoog in de topscorersstatistieken te staan, om vrije trappen en penalties op te eisen ook al schiet je ze er zelden in, om veel aandacht op te eisen met niet voetbalgerelateerde zaken, om het uiterlijk vertoon van vechtlust goed na te spelen etc.

Dan komen het ego en het teambelang dus tegenover elkaar te staan, en moet dat ego met opdrachten in goede banen worden geremd omdat het de verkeerde richting uit beweegt. Als het ego en het teambelang dezelfde kant uitwerken, hoef je dat ego alleen nog maar een beetje bij te sturen wanneer een speler zichzelf iets te goed gaat vinden en teveel zelf wil doen. Nu moet je er tegenin werken.
Je trekt heel snel de lijn van ego naar egoisme. In voetbal zie ik dat niet zo. Een sterk ego maakt een speler in de opleiding of in de jeugd sterker. Hij kan zich, door het vertrouwen in eigen kunnen, veel sneller ontwikkelen dan een ander zonder dat vertrouwen. Ik weet, vanuit mijn eigen bescheiden voetbalverleden, dat alle spelers op het veld (medespelers en tegenstanders) zich bewust of onbewust aanpassen aan een speler die arrogant genoeg is om de lakens uit de delen. Ik had in de jeugd eerst jaren bescheiden in dienst van het team gespeeld, maar besloot op een gegeven moment, bij wijze van experiment, dat ik eens wilde zien wat er zou gebeuren als ik me bewust dominant zou opstellen. Het verschil was dramatisch. Dag en nacht. En ik had alleen maar een knop in mijn kop omgezet. Het hele team werd er beter door, dus het was geen egoisme. Het was ego. Mijn punt is dat er op het veld een natuurlijke pikorde is, en dat de meeste spelers afwachten waar ze in die pikorde passen. Ervanuitgaande dat ze allemaal even goed kunnen voetballen, werkt dat afwachtende tegen ze. Waar van Basten het over heeft is dat je eerst bij je eigen club moet uitblinken, want daardoor word je een hele andere speler dan als je je vroeg had aangepast, zoals bij de Ajaxjeugd. Vroeg aanpassen of juist vroeg met je kop boven het maaiveld uitsteken. Dat is de vraag.

Om het kort samen te vatten. Meer ego graag bij Ajax, zolang het in dienst van het team is. Anders is het egoisme.

Mano

Bericht door Mano » wo okt 07, 2015 3:38 pm

Waar ligt die scheidslijn

Neem Depay, die was extreem aanwezig (opeisen ballen) en ook afwezig (verdedigen) bij PSV.
Die lijn trekt hij door bij Man Utd maar behoorlijk misplaatst want bakt er geen pannenkoek van.
Is dit dan goed (EGO) of slecht (Egoïst) :confused.gif:

valt en staat het met succesvol zijn van de acties?

Dit zelfde geldt voor spelers die baas in eigen club waren en overstappen van provincie naar Ajax.
Omringd met betere spelers kunnen ze hun EGO verliezen. het is geen wet van passen en meten.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » wo okt 07, 2015 4:44 pm

Mano schreef:Waar ligt die scheidslijn

Neem Depay, die was extreem aanwezig (opeisen ballen) en ook afwezig (verdedigen) bij PSV.
Die lijn trekt hij door bij Man Utd maar behoorlijk misplaatst want bakt er geen pannenkoek van.
Is dit dan goed (EGO) of slecht (Egoïst) :confused.gif:

valt en staat het met succesvol zijn van de acties?

Dit zelfde geldt voor spelers die baas in eigen club waren en overstappen van provincie naar Ajax.
Omringd met betere spelers kunnen ze hun EGO verliezen. het is geen wet van passen en meten.
Memphis is aan het forceren. Die heeft tijd nodig.

Het is zeker geen wet. Daar heb je gelijk in. De vraag is waar je de deur naar openzet. Wil je het mogelijk maken dat je iemand als van Basten opleidt, of niet? De oogst van de laatste 15 jaar spreekt voor zich. Men spreekt nog steeds bewonderend over de opleiding, maar de reden daarvoor ontgaat me volledig.

Le T.

Bericht door Le T. » wo okt 07, 2015 5:01 pm

Monkey Tonk schreef:
Le T. schreef:Het probleem, of althans een deel daarvan, is dat de voetbalcultuur rondom het machismo/ego is veranderd in Nederland. Even gechargeerd, waar het macho/ strelend voor het ego was om je team naar de overwinning te leiden, wijzen, lijnen uitzetten, over het middenveld heersen, een plaag voor de vleugelverdediger zijn etc, is het nu veel meer macho/egostrelend om het geploeter bij Ajax te verlaten voor de hoogste transfersom, om hoog in de topscorersstatistieken te staan, om vrije trappen en penalties op te eisen ook al schiet je ze er zelden in, om veel aandacht op te eisen met niet voetbalgerelateerde zaken, om het uiterlijk vertoon van vechtlust goed na te spelen etc.

Dan komen het ego en het teambelang dus tegenover elkaar te staan, en moet dat ego met opdrachten in goede banen worden geremd omdat het de verkeerde richting uit beweegt. Als het ego en het teambelang dezelfde kant uitwerken, hoef je dat ego alleen nog maar een beetje bij te sturen wanneer een speler zichzelf iets te goed gaat vinden en teveel zelf wil doen. Nu moet je er tegenin werken.
Je trekt heel snel de lijn van ego naar egoisme. In voetbal zie ik dat niet zo.
Ik zie het ook anders, ik zie echter ook dat door ontwikkelingen van buitenaf die lijn van ego naar egoisme korter is geworden, en de lijn van ego naar teambelang langer. Een ego heeft waardering nodig, dus bepaalt wat er gewaardeerd wordt voor een belangrijk deel wat het ego gaat doen. Wat er nu concreet en feitelijk in spelers gewaardeerd wordt is heel wat anders dan 25 jaar geleden.
Een sterk ego maakt een speler in de opleiding of in de jeugd sterker. Hij kan zich, door het vertrouwen in eigen kunnen, veel sneller ontwikkelen dan een ander zonder dat vertrouwen. Ik weet, vanuit mijn eigen bescheiden voetbalverleden, dat alle spelers op het veld (medespelers en tegenstanders) zich bewust of onbewust aanpassen aan een speler die arrogant genoeg is om de lakens uit de delen. Ik had in de jeugd eerst jaren bescheiden in dienst van het team gespeeld, maar besloot op een gegeven moment, bij wijze van experiment, dat ik eens wilde zien wat er zou gebeuren als ik me bewust dominant zou opstellen. Het verschil was dramatisch. Dag en nacht. En ik had alleen maar een knop in mijn kop omgezet. Het hele team werd er beter door, dus het was geen egoisme. Het was ego. Mijn punt is dat er op het veld een natuurlijke pikorde is, en dat de meeste spelers afwachten waar ze in die pikorde passen. Ervanuitgaande dat ze allemaal even goed kunnen voetballen, werkt dat afwachtende tegen ze. Waar van Basten het over heeft is dat je eerst bij je eigen club moet uitblinken, want daardoor word je een hele andere speler dan als je je vroeg had aangepast, zoals bij de Ajaxjeugd. Vroeg aanpassen of juist vroeg met je kop boven het maaiveld uitsteken. Dat is de vraag.

Om het kort samen te vatten. Meer ego graag bij Ajax, zolang het in dienst van het team is. Anders is het egoisme.
Daar ben ik het mee eens, maar dan ben je dus in principe spelers aan het ontwikkelen tot teamspelers, neem je plek in de pikorde, en gebruik die plek om met het team iets te bereiken. De pikorde is vooral een sociaal gebeuren, dus heeft slechts in zoverre met voetbalkwaliteiten te maken dat de besten zich daarmee een hoge plek toekennen. Alleen die gaan dus niet met hun kop boven het maaiveld uitsteken met individuele trainingen op individuele acties of iets dergelijks, dat gaan ze doen door hun team naar overwinningen te leiden, daar zit hem dat juiste ego in. Maar dan moet je dat dus wel waarderen, en niet gaan roepen dat winnen in de jeugd niet belangrijk is.
Wollt ihr den totalen Mensch?

zeux

De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » do okt 15, 2015 9:54 pm

Ling stopt per direct als adviseur, meldt AD.

The soap continues.

http://nu.nl/voetbal/4146264/ling-per-d ... -ajax.html
Laatst gewijzigd door zeux op do okt 15, 2015 9:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do okt 15, 2015 9:55 pm

Wordt het ooit nog wat met deze club?

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do okt 15, 2015 9:55 pm

Van AS (waarschijnlijk van ad.nl)
Ling legt taken als adviseur Ajax neer

Tscheu La Ling legt zijn taken als adviseur van de strategische commissie bij Ajax neer. Dat
meldt Algemeen Dagbladdonderdagavond. De voormalig prof van de club zou met een aantal
aanbevelingen komen om de bestuurscrisis in De Arena te verhelpen, maar heeft dat rapport nog niet
eens afgemaakt. Dat terwijl de Raad van Commissarissen bij de presentatie over de nieuwe structuur
sprak van afronding van het rapport.

Ling werd in juni op advies van Johan Cruijff aangesteld om de interne onrust bij Ajax te analyseren en verhelpen.
Michael Kinsbergen vertrok als algemeen directeur en hoewel Edwin van der Sar al wel tot voorzitter van het
technisch hart werd benoemd, is er nog weinig duidelijk. Dolf Collee werd aangesteld als tijdelijke nieuwe
algemeen directeur.

RvC­lid Hans Wijers bevestigt aan AD dat Ling zijn taken heeft neergelegd. 'Het klopt dat de heer Ling aan de rvc
heeft laten weten niet meer beschikbaar te zijn als adviseur. Over zijn aanbevelingen c.q. rapport doen wij zoals
bekend geen uitspraken', zo zegt Wijers.
Is het al 1 april?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do okt 15, 2015 11:05 pm

Het tweemansmuurtje van FdB en Overmars. Meer is niet nodig, aldus Cruijff, anders ontneem je de keeper het zicht. Als die tenminste in het doel staat, en niet ergens bij de middellijn... Dus Ling valt buiten de boot. Jonk ook. Maar vd Sar niet. En Bergkamp is muisstil.

Het begint er sterk op te lijken dat de ongeschreven wet achter deze Revolutie - fluweel lijkt me inmiddels overdreven, want ik zou met dit schuurpapier mijn kont niet afvegen -, er eentje is van ouwe-jongens-krentebrood. Spelers van het CL winnende team van 1995 maken de toon uit.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr okt 16, 2015 6:49 am

Demosthenes schreef:Van AS (waarschijnlijk van ad.nl)
Ling legt taken als adviseur Ajax neer

Tscheu La Ling legt zijn taken als adviseur van de strategische commissie bij Ajax neer. Dat
meldt Algemeen Dagbladdonderdagavond. De voormalig prof van de club zou met een aantal
aanbevelingen komen om de bestuurscrisis in De Arena te verhelpen, maar heeft dat rapport nog niet
eens afgemaakt. Dat terwijl de Raad van Commissarissen bij de presentatie over de nieuwe structuur
sprak van afronding van het rapport.

Ling werd in juni op advies van Johan Cruijff aangesteld om de interne onrust bij Ajax te analyseren en verhelpen.
Michael Kinsbergen vertrok als algemeen directeur en hoewel Edwin van der Sar al wel tot voorzitter van het
technisch hart werd benoemd, is er nog weinig duidelijk. Dolf Collee werd aangesteld als tijdelijke nieuwe
algemeen directeur.

RvC­lid Hans Wijers bevestigt aan AD dat Ling zijn taken heeft neergelegd. 'Het klopt dat de heer Ling aan de rvc
heeft laten weten niet meer beschikbaar te zijn als adviseur. Over zijn aanbevelingen c.q. rapport doen wij zoals
bekend geen uitspraken', zo zegt Wijers.
Is het al 1 april?
Pffffffffffff
YNWA

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za okt 17, 2015 3:56 pm

Vandaag in de Telegraaf: de verwachting is dat Wijers binnenkort vertrekt als voorzitter van de RvC. De invloed van Cruijff zou ook steeds minder worden. Zo zit Bryan Roy vanwege een verstoorde arbeidsrelatie ziek thuis, er wordt gewerkt aan een vertrekregeling.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za okt 17, 2015 4:04 pm

Leo van Wijk is een vriend van Cruijff.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za okt 17, 2015 10:49 pm

Mag Van Wijk blijven? Hij was toch een vriend van JC.

Wilde eigenlijk schrijven dat ik vanavond de JC-revolutie heb zitten verdedigen in een kroeg/restaurant in Beieren. Je mag Ajax bekritiseren, maar niet als je geen Ajacied bent.

Zo lekker gegeten en dat bier komt echt van een betere planeet, maar Ajax niet serieus nemen gaat mij te ver. Mijn gesprekspartners (dertigers) wisten de successen van Ajax wel te noemen (zonder emotie/gevoel) maar zien Ajax als vergane glorie, als iets uit het verleden, dat gaat mij te ver.

Zij wisten niet dat de spelers zo jong waren, te jong in hun ogen ze zien wel waar ze over vijf jaar spelen. De Boer hebben zij wel hoog zitten Overmars??? Bergkamp vonden ze fantastisch, Jonk? Nooit van gehoord, Van Gaal: naast God, het waren fans van Bayer.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo okt 18, 2015 9:57 am

Terecht dat je Ajax verdedigd hebt tegenover Duitse voetbalfans, Demo.

Van wat er in Engeland gebeurt krijgen ze doorgaans nog net wel wat mee, maar hoeveel belangrijker ze hun eigen Bayern maken dan alle andere landen en met name hun buurland Nederland is schrijnend irritant. Weet je hoe vaak we die moffen ingemaakt hebben en met wat voor cijfers? :blush.gif:

Overmars zit overigens op dit moment aan 'De Tafel van Kees'. Ben benieuwd of ie straks nog flink aan de tand wordt gevoeld, voorlopig is het Robert Maaskant die zich moet proberen te verdedigen....

Lionel

Bericht door Lionel » zo okt 18, 2015 10:21 am

Overmars wilde Martial :smallgrin.gif:
IK GELOOF!!!!!!

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo okt 18, 2015 10:30 am

Demosthenes schreef: Zo lekker gegeten en dat bier komt echt van een betere planeet, maar Ajax niet serieus nemen gaat mij te ver. Mijn gesprekspartners (dertigers) wisten de successen van Ajax wel te noemen (zonder emotie/gevoel) maar zien Ajax als vergane glorie, als iets uit het verleden, dat gaat mij te ver.
Ze hebben volkomen gelijk, Ajax en heel de Nederlandse competitie stelt geen ruk meer voor.
YNWA

Rooie

Bericht door Rooie » zo okt 18, 2015 10:31 am

Wel zuiver houden. Toen hij 16 was (en dus voor 7 miljoen euro naar Monaco vertrok :blush.gif: ).

Schokkender was dat Lens dus inderdaad de nr 1 gewenste versterking was :excited.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo okt 18, 2015 10:37 am

Die fans stelden wel dat Bayern beter presteert dan Ajax, dat kon ik niet ontkennen. Ik steeg wel in hun aanzien toen ik zei een paar keer jeugdteams van Bayer gezien te hebben (in ieder geval tijdens een Aegontoernooi of twee toernooien?) Zij niet!

Het Duitse bier is ook beter, maar dat is een open deur intrappen

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo okt 18, 2015 10:38 am

Poe.... het stukje waar Overmars ingaat op Bergkamp en vooral Jonk daar verwoordt hij het niet bepaald sterk zeg. :blush.gif:

Het gekke is dat de impasse met Jonk dus alleen maar groter zou zijn geworden, maar dat Jonk vanaf morgen wel gewoon volgens planning de volgende job in de opleiding gaat uitvoeren: Gery Vink vervangen als trainer van de A1.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo okt 18, 2015 11:32 am

Dat doet hij regelmatig. Ze passen een roulatiesysteem toe. Vorig jaar zat hij ook bij de A1 op de bank.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo okt 18, 2015 12:05 pm

Yopi schreef:Dat doet hij regelmatig. Ze passen een roulatiesysteem toe. Vorig jaar zat hij ook bij de A1 op de bank.
Weet ik.
wimpey ziet in Wim Jonk geen coach beweert hij op basis van een paar observaties op De Toekomst, ik vond de A1 juist vanaf het moment dat Jonk er vorig mee aan de slag ging sprongen vooruit maken.

Als team en zeker Nouri, Eiting, Cerny, vd Beek en El Azzouzi ook individueel.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo okt 18, 2015 12:10 pm

Wim Jonk heeft verstand van voetbal, maar het ontbreekt hem aan charisma. Ik zie in hem ook geen hoofdcoach.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo okt 18, 2015 12:29 pm

Cruijff schreef:
El Azzouzi, het prinsje wat niet accepteert dal wanneer hij de weg blokkeert daar wat van gezegd wordt om vervolgens een vrouw molesteren. Klootzakje hoef ik nooit in 1 te zien.
YNWA

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo okt 18, 2015 12:31 pm

O, jij kent de ins en outs van die zaak? Vertel...

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo okt 18, 2015 12:34 pm

InnerHarbour schreef:
Cruijff schreef:
El Azzouzi, het prinsje wat niet accepteert dal wanneer hij de weg blokkeert daar wat van gezegd wordt om vervolgens een vrouw molesteren. Klootzakje hoef ik nooit in 1 te zien.
Jij keek sowieso toch al niet naar Ajax 1 omdat je dat pure tijdverspilling noemt..?

Wat maakt het jou dan uit of El A wel of niet meedoet? :smile-ajax.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo okt 18, 2015 12:56 pm

Ik vind het maar vreemd dat Overmars de vuile was buiten hangt in dat interview.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie