Yopi schreef:Dat is maar goed ook, want in het verleden hebben we de hele subtop gesubsidieerd, in de meeste gevallen zonder er zelf beter van te worden.

Noem € 54,3 miljoen maar 'niet beter van worden'. Beste van iedereen (ook de subtop).
Moderator: mods
Yopi schreef:Dat is maar goed ook, want in het verleden hebben we de hele subtop gesubsidieerd, in de meeste gevallen zonder er zelf beter van te worden.
Het gaat niet om geld. Het is beleid om bij het vetrek van Vertonghen-Anita-Van der Wiel-Janssen ('sterkhouders' met geregelde of vaste basisplaats) alleen met Moisander (en in mindere mate Poulsen) te komen als wezenlijke versterking.Ook nog wel aardig om te vermelden, de liquide middelen waren ultimo 2012 EUR 49,7 miljoen. Geld voor versterking is er dus wel (en met dit eigen vermogen is het ook wel verantwoord om het uit te geven) maar het nieuwe bestuur met Overmars, de Boer en v/d Sar neemt duidelijk geen overhaaste beslissingen.
Peter schreef:Met die grafiek weerleg je het argument van Yopi natuurlijk niet.
True. Kijk daar heb ik wat aan.LucaS schreef:Niet helemaal, want hierin zitten ook de opbrengsten van spelers die niet zijn aangekocht. Wil je jouw vergelijking maken, moet je alleen de kosten en opbrengsten van de aangekochte spelers op een rij zetten.
Vijf jaar is een mooie periode om een evenwichtiger beeld te krijgen dan twee spelers (incidenten) tegenover elkaar te zetten.Peter schreef:Nee, hij zegt dat we van het subsidieren van de subtoppers veelal niet beter werden. Dat is iets anders. Dat betekent dat de spelers ons niet verder brachten en ook geen geld opleverden.
Dat staafje zegt alleen iets over alle transfers. Met jouw redenatie hadden we René van Rijswijk voor 15 miljoen kunnen kopen en Babel voor 16 miljoen kunnen verkopen voor een mooie lofzang.
Een jeugdspeler verkopen is geen incident.Zeux schreef:
Vijf jaar is een mooie periode om een evenwichtiger beeld te krijgen dan twee spelers (incidenten) tegenover elkaar te zetten.
En een aantal van de verkopen uit dat staatje waren er al voor 2008. Zoals Huntelaar en Suarez. Die overloop en uitloop werkt dus twee kanten op.LucaS schreef:Ook dat is niet helemaal waar, want een aantal van die aankopen staat nog onder contract, en daarvan weten we niet wat ze gaan opbrengen. O.a. Fischer, Eriksen, Cillessen en Moisander. Je hebt natuurlijk ook te maken met overloop en uitloop. Het best is het om per speler in de betreffende periode de aankoopsom te zetten naast de verkoopsom, en als de speler nog niet is verkocht de geschatte huidige waarde.
Wat je verhaal vooral duidelijk maakt, is dat er gewoon beter gescout moet worden. Maar niet op basis hiervan zeggen: 'stoppen met uitgeven'.Yopi schreef:Haal de transfervergoedingen weg voor spelers die uit de opleiding komen en je krijgt een heel ander beeld.
Heerenveen: Sulejmani, Bodul
Twente: Wielaert, Kennedy,Theo Jansssen
Groningen: Suarez, Lindgren, Bruno Silva
AZ: El Hamdaoui, De Zeeuw, Sigthorsson
PSV: Aissati
NEC: Cilessen
Ik zal er nog een paar vergeten zijn. (Directeur Miskopen MVB en zijn maat DB kochten veel spelers van buitenlandse clubs. Jammer voor de subtoppers.)
Suarez en KJH waren twee uitschieters. Verder is het een en al treurnis. Je hoeft niet zoals LVG een jaar ´onderzoek´te doen om te constateren dat de meeste spelers die de overstap maken van een eredivisieclub naar Ajax mislukken. En als de speler boven de 25 is, ligt de slagingskans nóg lager. (Ik kan zo snel niemand bedenken. Nou vooruit, Theo Janssen, een twijfelgeval, maar verder?)
Dat we nu niet diep in de shit zitten is te danken aan de verkoop van ´eigen´ spelers: Sneijder, Babel, Vermaelen, Vertongen, Anita, enz.
Buitenlandse aankopen doen het trouwens niet beter. Ook daar een lange rij van miskopen: de Spanjaarden van MVG en HTC, Cvitanich en Oleguer, de ´klantjes´ van Martin Jol en Raiola, enz. Ach man, ik word al misselijk als ik al die namen hier neertyp. Wát een wanbeleid heeft Ajax gevoerd. En dan maak jij er bezwaar tegen dat de geldkraan dicht gaat?
Weer 1 voor 2. Vorige zomer 1,5 voor 4.Rishi schreef: Als Siem EN Eriksen vertrekken komende zomer zal er iets moeten gebeuren. Dat is niet op te vangen met Andersen en Meleg. Dan zal er misschien wel een miljoen of 6 voor Maher worden betaald.
Precies. Het ene miljoenenverlies volgde het andere dan ook op. Daar doet dit gemanipuleerde staatje, dat vooral teert op eigen jeugd en twee aankopen van voor deze periode, niets aan af.Rishi schreef:Die spelers hebben ook geld gekost (salaris). Bovendien is niet alles voor Ajax.
Ik tel 3 voor 2.Zeux schreef:Weer 1 voor 2. Vorige zomer 1,5 voor 4.Rishi schreef: Als Siem EN Eriksen vertrekken komende zomer zal er iets moeten gebeuren. Dat is niet op te vangen met Andersen en Meleg. Dan zal er misschien wel een miljoen of 6 voor Maher worden betaald.
Neerwaartse spiraal.
Ik zou alleen Maher halen. De andere positie opvullen met een talent of een goedkopere aankoop. Ajax kan het zich niet veroorloven om 2 spelers á 6 miljoen te kopen. Wat nou als ze allebei mislukken?Zeux schreef:Weer 1 voor 2. Vorige zomer 1,5 voor 4.Rishi schreef: Als Siem EN Eriksen vertrekken komende zomer zal er iets moeten gebeuren. Dat is niet op te vangen met Andersen en Meleg. Dan zal er misschien wel een miljoen of 6 voor Maher worden betaald.
Neerwaartse spiraal.
Andersen en Meleg hebben niets bewezen. Siem en Eriksen wel. Maher ook.Marillion schreef:Ik tel 3 voor 2.Zeux schreef:Weer 1 voor 2. Vorige zomer 1,5 voor 4.Rishi schreef: Als Siem EN Eriksen vertrekken komende zomer zal er iets moeten gebeuren. Dat is niet op te vangen met Andersen en Meleg. Dan zal er misschien wel een miljoen of 6 voor Maher worden betaald.
Neerwaartse spiraal.