De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Mano

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Mano » ma sep 28, 2015 7:52 am

Yopi schreef:Het gaat Van Basten niet om de opleiding. Daar heeft hij nog nooit enige belangstelling voor getoond. Toen hij bij Ajax trainer werd, kocht hij meteen een stoet spelers. De opleiding liet hij links liggen, daar had hij geen tijd voor.

Wat logisch was want er klopte toch niks van de jeugd opleiding? :confused.gif: :hypocrite.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano

Bericht door Mano » ma sep 28, 2015 8:00 am

Cruijff niet eens met De Boer over invulling middenveld vi.nl
Volgens Johan Cruijff speelt Ajax met een deels verkeerde tactiek. Waar trainer Frank de Boer dit seizoen is overgestapt op een systeem met een nummer 10, pleit Cruijff juist voor een variant met een nummer 6.
Dit seizoen koos De Boer in tegenstellig voor de vorige jaargang steevast voor een nummer 10. In de meeste gevallen viel daarbij de keuze op Davy Klaassen, die het in zich heeft om zich veelvuldig te melden in het vijandelijke strafschopgebied. In zijn rug kregen op het middenveld vooral Nemanja Gudelj en Riechedly Bazoer speeltijd. Geregeld mocht ook Daley Sinkgraven opdraven.

Volgens Cruijff pakt die tactische keuze verkeerd uit. 'Ik heb daar mijn twijfels over', vertelt hij in zijn column in De Telegraaf over het systeem met een nummer 10. 'Om de juiste balans te bewaren moet de middelste middenvelder daarom niet in de punt naar voren, maar in de punt naar achteren worden opgesteld. Dus een '6' in plaats van een '10'.'

'Bij een '10' speel je namelijk 4-2-1-3 en bij een '6' wordt het 4-1-2-3', vervolgt Cruijff. 'Als je goed naar de twee middelste getallen kijkt, dan zie je bij een '10' dat er 2 spelers achter de bal staan en er 1 offensief is ingesteld. Terwijl bij een '6' er 3 (1+2) achter de bal blijven, van wie er 2 offensief zijn. Zo sla je twee vliegen in één klap: zowel defensief als aanvallend heb je een man meer.'

Cruijff: 'Door toch voor de '10' te kiezen roep je de problemen over jezelf af zodra de tegenstander druk naar voren geeft. Er staan dan slechts twee middenvelders achter de bal, die ook nog een breedte van zestig meter moeten bespelen. Dat is niet te doen.'

Volgens Cruijff heeft dit alles vooral een negatieve invloed op de buitenspelers. 'Dus zie je nu vaak dat de vleugelaanvaller zich moet laten zakken. Als die ook nog ruimte moet maken voor de opkomende back, dan is hij bezig de hele flank te bestrijken. Die komt dus niet of nauwelijks meer aan de aanvallende actie toe. En wordt de offensieve kracht ondermijnd. Zo kan ik nog tien details noemen waarom het in een 4-3-3-systeem niet werkt met een nummer 10. Het maakt je niet sterker, maar zwakker. Zowel aanvallend als defensief.'
Zou hij dit FdB rechtstreeks hebben verteld of mag Frank dit ook uit de krant halen? (wat zijn z'n intenties?)
Met een 6 speelde Ajax ook blubber de afgelopen 2 seizoenen.

punt naar voren, punt naar achteren... :excited.gif: zolang niemand een man uitspeelt, is het lood om oud ijzer
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

LucaS

Bericht door LucaS » ma sep 28, 2015 8:42 am

Een beetje opervlakkig. Ajax heeft jarenlang succesvol met een tien gespeeld. Leg dan op zijn minst uit waarom dat nu niet meer kan/werkt.
I think I lost my fucking headache

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 28, 2015 8:51 am

Zijn intentie is uit te leggen waarom spelen met een 10 niet werkt. Cruijff heeft het over voetbal, maar wat hij zegt wordt door mensen die hem niet begrijpen steeds teruggebracht tot simpeler materie: wie heeft ruzie met wie en wie zegt daarom wat. Het Arno Vermeulen-gedoe, zeg maar.

Wat Cruijff beschrijft zie je toch steeds? :confused.gif:

Gisteren in de eerste helft moest Ajax steeds veel moeite doen om de bal terug te krijgen. Groningen kon rondspelen. Het is niet dat de spelers geen druk wilden zetten. Ze probeerden het wel. Maar Groningen kwam er simpel onderuit.

Ga maar na hoe dat loopt tegen een sterkere tegenstander. Maak jezelf niets wijs.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 28, 2015 9:01 am

LucaS schreef:Een beetje opervlakkig. Ajax heeft jarenlang succesvol met een tien gespeeld. Leg dan op zijn minst uit waarom dat nu niet meer kan/werkt.
Uit dit stukje op AN maak ik op dat hij dat in de column wel doet:
Johan Cruijff heeft zijn wekelijkse column in De Telegraaf maandag gewijd aan de tactiek van Ajax om met een echte nummer tien te spelen, een middenveld met de punt naar voren. Volgens Cruijff kon vroeger een nummer tien gebruikt worden toen de meeste tegenstanders 4-4-2 speelden. In dat geval schoof een verdediger door waardoor voornamelijk 3-4-3 werd gespeeld. Nu bijna elke tegenstander weer 4-3-3 speelt om dat te ontregelen, word je volgens Cruijff gedwongen vier verdedigers te blijven gebruiken. Hij legt uitgebreid uit waarom een middenveld met de punt naar voren veel te link is. Als de tegenstander dan druk gaat zetten is het zowel voor de middenvelders als de vleugelaanvallers niet meer te belopen. 'Zo kan ik nog tien details noemen waarom het in een 4-3-3-systeem niet werkt met een nummer 10. Het maakt je niet sterker, maar zwakker. Zowel aanvallend als defensief.'

Bron: AN
@Yopi: Het is op zichzelf natuurlijk niet vreemd dat mensen dit in verband brengen met zijn rol bij Ajax. Dit komt weer uit op die onduidelijkheid. Hij heeft geen officiële rol en mag op basis daarvan alles zeggen. Aan de andere kant is de hele club opnieuw ingericht op zijn advies en heeft hij in de praktijk dus wel degelijk een rol. Van daar uit gezien is het handiger om alles wat te maken heeft met Ajax intern binnen de club te bespreken. Het gaat daarbij niet eens om de intentie van Cruijff. Het gaat er om dat je er zeker van kunt zijn dat mensen dit gaan uitleggen als een aanval op De Boer. Zo werkt het nu eenmaal.

Had hij de rol zoals Willem van Hanegem bij Feyenoord dan kon hij schrijven wat hij wil. Het is voor de hele wereld duidelijk dat de kromme slechts een buitenstaander is met een verleden bij Feyenoord. De rol van Cruijff bij Ajax is een andere.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 28, 2015 9:14 am

De Boer zou er zijn voordeel mee kunnen doen. Waarom niet? Of denkt hij zelf dat hij een tactisch licht is? :smallgrin.gif:

Tja, wie kwaad wil, kan overal iets achter zoeken. Of hem ervan beschuldigen dat hij niet uitlegt, terwijl hij dat juist wel doet. Wat Cruijff schrijft is omineus. Let maar op.

De spelers werkten gisteren hard, door loopacties moesten ze compenseren wat er tactisch verkeerd ging.

Waarom staan de buitenspelers van Ajax haast nooit 1 op 1?
Hoe krijgen we de bal sneller terug?
Hoe komt het dat een pover team als Groningen op de helft van Ajax kan combineren?
Is het de bedoeling dat Dijks in aanvallend opzicht meer doet dan de linksbuiten?
Ligt het alleen aan Klaassen dat hij geen bal raakt?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 28, 2015 9:21 am

Het gaat er niet eens om of hij een punt heeft of niet. Het punt is dat het vreemd is om dit soort discussies aan te zwengelen via een column als je direct betrokken bent. Laten we het bij gebrek aan een officiele functie maar even zo noemen. Je wéét dan gewoon dan alles wat je in de publiciteit verteld zal worden gebruikt om aan te geven dat je niet op één lijn zit met de man die hier binnen Ajax verantwoordelijk voor is. Dat lijkt me niet handig.

Loop in plaats daarvan na de training gewoon even bij De Boer naar binnen, drink een bak koffie met elkaar en gooi een balletje op over de manier van voetballen. Dat is toch gewoon slimmer?
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 28, 2015 9:39 am

Zeker. Dat ben ik met je eens. In de ideale wereld zou het zo werken.

Denk dat Cruijff juist constructief wil zijn. Hij geeft nogmaals aan waarom het systeem van Ajax niet werkt. Ziet aankomen dat het verkeerd gaat tegen sterkere teams.

Hij negeert de column van MVB en het geroddel van de laatste dagen, en terecht.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma sep 28, 2015 9:46 am

Ideale wereld? Zoveel wordt hier toch niet gevraagd? :confused.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 28, 2015 10:07 am

Naar onze maatstaven niet, nee. Maar de voetbalwereld is een ander verhaal, met al die ego's. Veel gaat via de pers, natuurlijk. Is altijd al zo geweest.

Ik schat dat Cruijff De Boer al een keertje of tien heeft uitgelegd hoe hij erover denkt. :smallgrin.gif:

Ik ben het met jou en Marillion eens: de zaken binnenskamers houden is beter. Maar ik vind dit tien keer minder erg dan keihard op de man spelen. Cruijff nóemt De Boer niet eens. Je hoeft er geen aanval in te zien.

Ik vind het zo jammer dat hij geen analyses meer geeft op tv. Of je het er mee eens was of niet, het was altijd interessant om te horen wat hij te zeggen had. Daar ging ik echt voor zitten. Net als voor de analyses van LVG, trouwens. Die mensen weten waar ze het over hebben.

zeux

Bericht door zeux » ma sep 28, 2015 10:07 am

Cruijff is de vijfde kolonne van zijn eigen 'revolutie'. Supporters als Yopi lopen daarin voorop en geven het marstempo aan.

Ajax is screwed.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel

Bericht door Lionel » ma sep 28, 2015 10:12 am

Yopi schreef:Naar onze maatstaven niet, nee. Maar de voetbalwereld is een ander verhaal, met al die ego's. Veel gaat via de pers, natuurlijk. Is altijd al zo geweest.

Ik schat dat Cruijff De Boer al een keertje of tien heeft uitgelegd hoe hij erover denkt. :smallgrin.gif:

Ik ben het met jou en Marillion eens: de zaken binnenskamers houden is beter. Maar ik vind dit tien keer minder erg dan keihard op de man spelen. Cruijff nóemt De Boer niet eens. Je hoeft er geen aanval in te zien.

Ik vind het zo jammer dat hij geen analyses meer geeft op tv. Of je het er mee eens was of niet, het was altijd interessant om te horen wat hij te zeggen had. Daar ging ik echt voor zitten. Net als voor de analyses van LVG, trouwens. Die mensen weten waar ze het over hebben.
Wat is het dan?
IK GELOOF!!!!!!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma sep 28, 2015 10:14 am

Yopi schreef:Naar onze maatstaven niet, nee. Maar de voetbalwereld is een ander verhaal, met al die ego's. Veel gaat via de pers, natuurlijk. Is altijd al zo geweest.

Tja, dat is de vraag, jij zegt het. En Cruijff hoeft natuurlijk geen naam te noemen om te weten over wie dit gaat. In die zin is het gewoon kritiek op De Boer (en Spijkerman en Bergkamp).
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 28, 2015 10:19 am

Hij legt het gewoon nog een keer uit. Voor hem is het overduidelijk.

Natuurlijk heeft hij gelijk. Tegen Groningen kreeg Ajax de bal al moeilijk terug. Dan is het wachten op problemen in grotere wedstrijden.

Het punt is: de spelers worden dan afgemaakt. Terwijl we best een goede groep hebben.

Al dat geroddel, ik word er doodmoe van. Waarom kan het niet over voetbal gaan?

Hoe kun je bijvoorbeeld zeggen dat de FR is mislukt, als de oogstjaren van de jeugdopleiding nog niet eens zijn aangebroken? Je kunt nu hooguit de bovenbouw beoordelen.

Alexander

Bericht door Alexander » ma sep 28, 2015 10:30 am

Ajax heeft de beste selectie in jaren. Jongens als Riedewald, Tete, Ghazi en Bazoer kunnen uitgroeien tot Europese top. Jongens als Klaassen, Fisher en Sinkgraven tot Europese subtop. Hoe komt het dan dat het er helemaal niet uitkomt?

LucaS

Bericht door LucaS » ma sep 28, 2015 10:35 am

Het grappige is wel dat Ajax nu 15 wedstrijden met zo'n defensief kwetsbare tien speelt, en daarvan geloof ik 10 of 11x de nul heeft gebhouden.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 28, 2015 10:42 am

Tegen Groningen en Excelsior, ja. :blush.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma sep 28, 2015 10:49 am

LucaS schreef:Het grappige is wel dat Ajax nu 15 wedstrijden met zo'n defensief kwetsbare tien speelt, en daarvan geloof ik 10 of 11x de nul heeft gebhouden.
Ja en tegen Rapid Wien kregen we in minder dan 3 helften tijd 5 goals tegen waarvan we een deel van de tijd zelfs nog met een overtal tegen 10 man speelden.

Met name met dank aan duidelijk geopenbaarde kwetsbaarheden / oerdomme cadeautjes uitgedeeld door de spelers die tijdens die wedstrijden op de '6' en op de '10' speelden. :aai.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » ma sep 28, 2015 10:50 am

Vorig jaar wsren de tegenstanders net zo zwak.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma sep 28, 2015 10:54 am

LucaS schreef:Vorig jaar wsren de tegenstanders net zo zwak.
Haha jij bent echt zo blind als een paard hè. Alleen maar oordelen op basis van scorebordjournalistiek. :biggrin.gif: Wat dat betreft wel knap dat je nog steeds Danny Blind idolaat bent. :smallgrin.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 28, 2015 11:02 am

Klaassen raakt geen knikker, buitenspelers krijgen weinig ruimte. Staat prima zo. :hypocrite.gif:

Zou je me willen uitleggen waarom Cruijff het verkeerd ziet, Luuk? En dan graag met een analyse van het spelsysteem.

Dit over de opbouw en spelen met een 6:

http://www.catenaccio.nl/tactische-anal ... -van-ajax/

Veldbezetting en passing hebben alles met elkaar te maken.

Le T.

Bericht door Le T. » ma sep 28, 2015 11:59 am

Yopi schreef:Klaassen raakt geen knikker, buitenspelers krijgen weinig ruimte. Staat prima zo. :hypocrite.gif:

Zou je me willen uitleggen waarom Cruijff het verkeerd ziet, Luuk? En dan graag met een analyse van het spelsysteem.
Wil je hiermee zeggen dat het met de punt naar achteren wel goed ging?

Maar goed, Cruijff mag wel columns tegen De Boer schrijver terwijl hij zich ook in een andere hoedanigheid met Ajax bemoeit en deed dat zelfs ook toen hij nog commissaris speelde. Als Van Basten een column schrijft om eenmalig het zooitje dat het bij Ajax is geworden ter discussie stelt dan volgt er stroom van persoonlijke aanvallen en wordt iedereen die het voor de inhoud opneemt gewoon ordinair overschreeuwt, vaak letterlijk zelfs.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 28, 2015 12:11 pm

Nee, maar zie de link.

Opbouw klopte niet, is hier vaak aangegeven. Opbouwen via de backs kan en mag niet.

Laten we het dan over de inhoud hebben. Over voetbal, in plaats van over personen.

Lionel

Bericht door Lionel » ma sep 28, 2015 12:39 pm

Yopi schreef:Nee, maar zie de link.

Opbouw klopte niet, is hier vaak aangegeven. Opbouwen via de backs kan en mag niet.

Laten we het dan over de inhoud hebben. Over voetbal, in plaats van over personen.
Ajax speelde vorig jaar met de punt naar achteren... Toen klopte er ook niks.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 28, 2015 12:56 pm

Doordat er meer dingen mis gingen.

Cruijff heeft het met name over de omschakeling. Bij balverlies moet je het veld meteen klein maken. Met een tien heb je vier aanvallende spelers, waarbij de 10 in de rug van de 9 speelt. Raak je de bal kwijt, dan ligt achter de 10 een gat van jewelste, doordat de andere middenvelders aan de zijkant staan. Die middenvelders lopen dan naar het midden (als het nog niet te laat is), waardoor de flanken open komen te liggen. Dan lopen de vleugelspelers terug, en heb je geen breedte in je spel als je de bal herovert. Enzovoorts.

Wat Cruijff bedoelt (neem ik aan) is dat tegenstanders tegenwoordig de breedte van het veld beter benutten in de omschakeling. De beste aanvallers spelen tegenwoordig vaak links- of rechtsbinnen, zeg maar. Dan moet je dus bij balverlies de flanken afgeschermd hebben en kunnen de halven niet naar binnen lopen om de ruimte achter de 10 dicht te lopen. Vroeger ging de bal naar een van de twee spitsen, waardoor je vooral de ruimte af moest schermen in het centrum. Bijvoorbeeld: Reiziger en Bogarde knepen, waardoor Danny Blind (die niet de beste verdediger was, zeker in de lucht niet) niet onder druk kwam te staan.

Speel je met de punt naar achteren, dan sta je sneller compact.

Cruijff pleit ook steeds voor een goede passer op 6, zodat de verdedigers de bal kwijt kunnen en het spel snel naar voren kan. Dat was een voordeel van Daley Blind daar, hij is sterk aan de bal. Riechedly Bazoer moet het nog beter kunnen: zijn passing is prima en hij sneller en sterker in de duels.

Plaats reactie