De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » di sep 22, 2015 9:46 pm

LucaS schreef:En dat is afzeiken?

Van Basten en Blind hebben helemaal niet niets gepresteerd na hun active periode, hoe kom je erbij?
Lucas, jou kunnen we in deze discussie gewoon echt niet serieus nemen.

Jij hebt een blind spot voor Blind.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di sep 22, 2015 9:47 pm

Maar ons is toch beloofd dat we volgend jaar weer mee doen in de Europese top? Dat heeft verder niks met Blind of Bassie van doen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di sep 22, 2015 9:52 pm

Hij zal toch niet beginnen over paarden en ruiters en zo? Zelf wilde hij dolgraag AD worden. :confused.gif:

columbus

Bericht door columbus » di sep 22, 2015 9:56 pm

Jammer dat de discussie weer naar Blind en van Basten wordt geschoven. Ben wel benieuwd naar wat van Basten te melden heeft. Lijkt soms wel of er werkelijk niets mankeert aan hetgeen wat Cruijff naar binnen heeft gefietst.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di sep 22, 2015 9:59 pm

brigade zuid schreef:Maar ons is toch beloofd dat we volgend jaar weer mee doen in de Europese top? Dat heeft verder niks met Blind of Bassie van doen.
Oh maar we gaan ook weer terugkeren aan de Europese top. Zonder enige twijfel.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo sep 23, 2015 7:32 am

Oh maar we gaan ook weer terugkeren aan de Europese top. Zonder enige twijfel.
1 Hoop doet leven, maar is het vervangen van FdB (= inclusief Spijkerman) alleen dan voldoende?
2 Gebeurt dat in de toegezegd/beloofde 5 tot 7 jaar, oftewel in 2016-2018?
3 Is het permanent?

Ik hoop dat het gebeurt, maar zie niet in hoe dat moet gebeuren, niet op de weg die nu gevolgd wordt, de traditionele weg, namelijk eigen jeugd met (gerichte) aankopen, want ook het Ajax uit de jaren 70 kende aankopen: Stuy, Vasovic/Blankenburg, Neeskens, Haan, Mühren, Rijnders, Van Dijk als de aankopen die ik me herinner en in een finale stonden van de EC 1.

Onder van Gaal: van der Sar (was toch 18 toen hij kwam?), Rijkaard(?), Bogarde (Stond hij in een finale?), Finidi, Kanu, Overmars, R. de Boer (werd door LvG teruggehaald)

Een andere weg is een rijke Rus of Arabier, die weg hoeft voor mij niet en de weg van vooral de top halen is afgesneden.

De vraag is: hoe?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo sep 23, 2015 8:02 am

Cruijff schreef:
Le T. schreef:Ik ben een groot criticaster van Van Basten, maar ik vind dat hij meer recht heeft zijn mening over Ajax te geven dan Cruijff.
Waarom dan?
Iedereen mag een mening hebben over Cruijff en zijn fluwelen revolutie, we leven hier niet in Noord Korea.

Iemand die column van van Basten al daadwerkelijk gelezen?
YNWA

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo sep 23, 2015 8:06 am

Ja:
Het Plan Cruijff is één grote komedie

Voetbal is eigenlijk heel simpel, schreef Johan Cruijff in zijn column in De Telegraaf. En de enige Nederlander die nog over een goede inspeelpass beschikt, is in zijn ogen Daley Blind. Met die opmerking maakt hij een enorme denkfout. Als de rest zo’n pass niet heeft, geeft dat namelijk al aan hoe moeilijk het blijkbaar is. En dat is ook echt zo. Een wedstrijd is een constant bewegend beeld waarin je voortdurend aan het afwegen bent wat de beste optie is. Als je dan je keuze hebt bepaald, moet je de bal met de juiste snelheid, op het juiste moment, in de juiste richting en op het juiste been aanspelen.

Voetbal is, kortom, niet meer zo simpel. Het veld is net zo groot gebleven en je doet het nog steeds met 22 spelers. Maar die zijn wel beter getraind, fysiek sterker en goed geïnstrueerd. De ruimtes zijn kleiner, het spel gaat sneller. Het moet allemaal maar precies passen. Dat Iniesta en Xavi als lichtend voorbeeld bekendstaan, zegt wat dat betreft alles. Er zijn er maar weinig die dat kunstje beheersen.

Ik zag laatst bij FOX een reportage over Het Plan Cruijff. Ik vond het eerlijk gezegd een aanfluiting. Als dat het resultaat is van die fluwelen revolutie in Amsterdam, denk ik: Waarom zijn een paar jaar geleden al die mensen naar de rechtbank gegaan? Waarom zijn zo veel mensen geslachtofferd? Ik heb in dat programma niets nieuws of bijzonders kunnen ontdekken. Alles wat je ziet, kwam ik ook tegen bij AZ en SC Heerenveen. De Ajax-opleiding steekt op zich prima in elkaar. Het zit ’m alleen niet in allerlei ingenieuze veranderingen, maar puur in het feit dat veel goede voetballers samen trainen en voetballen. De aantrekkingskracht van Ajax, PSV en Feyenoord is van oudsher een voordeel. Daardoor ging ik vroeger ook naar Ajax en niet naar FC Utrecht. Al het andere – de benadering en de begeleiding – is tegenwoordig vrijwel overal hetzelfde en dat is goed.

Met veel kabaal is bij Ajax de boel overhoop gehaald. Als je nu bekijkt wat het gevolg daarvan is, vind ik dat zeer bedenkelijk. De vier landstitels danken ze vooral aan Frank de Boer, die als trainer een geweldige prestatie heeft geleverd. Dat komt niet door Het Plan Cruijff en de mensen die binnen zijn gekomen. ‘Geef ons vier, vijf jaar en dan zullen wij laten zien hoe het moet met de opleiding’, werd er gezegd. Ajax zou in Europa weer een rol van betekenis gaan spelen. We zijn nu vijf jaar verder en ik heb er nog niet zo veel van gezien. Ajax stopt veel geld in de jeugd. Maar ik begrijp niet waarom sommige beleidsbepalers zichzelf zo nadrukkelijk op de borst kloppen. Viktor Fischer komt uit Denemarken, Arek Milik uit Polen. Anwar El Ghazi halen ze bij Sparta vandaan, Daley Sinkgraven bij Heerenveen en Riechedly Bazoer bij PSV. Dat is de verdienste van de jeugdscouting, niet van de opleiders. Jairo Riedewald, Joël Veltman en Kenny Tete komen echt uit de Ajax-school voort. Dat zijn drie verdedigers. En dan ben je d’r wel.

Barcelona maakt een periode door waarin uitzonderlijk goed voetbal wordt gespeeld. Dat wil ook niet meteen zeggen dat de opleiding zo uniek is. Een paar grote talenten uit de regio vonden elkaar, groeiden samen op, werden als groep sterk en gingen die club dragen. Bij Real Madrid, Ajax en Bayern München is dat eerder gebeurd. En in mijn tijd bij AC Milan had je Franco Baresi, Alessandro Costacurta, Alberigo Evani, Roberto Donadoni en Daniele Massaro. Het is onzin zo’n generatie meteen aan een filosofie te linken. Ik was zestien toen ik naar Ajax kwam en ben niet echt een jeugdproduct. Veel mensen vinden het gek dat er na Patrick Kluivert geen topspits meer is opgestaan. Maar dat is niet zo gek, want je maakt geen goede voetballers. Een goede voetballer dient zich aan. En als jij vervolgens een klimaat weet te scheppen waarin hij wordt uitgedaagd, blijft zo’n jongen groeien. Ik stond in trainingspartijtjes tegenover verdedigers als Paolo Maldini en Mauro Tassotti. Voor elk doelpunt moest ik vreselijk veel moeite doen. Doordat het elke dag spannend en stimulerend was en het niveau hoog, werd ik beter.

Mooie verhalen, maar het ei van Columbus zat er niet bij. In de tussentijd zijn Rik van den Boog, Steven ten Have, Uri Coronel, Louis van Gaal, Danny Blind, Edgar Davids, Jan Olde Riekerink, de medische staf en diverse oud-voetballers die jeugdtrainer waren opgeknoopt door Cruijff en De Telegraaf. In die strijd is er keihard op de man gespeeld. Waar het uiteindelijk dus om ging, is macht. Johan heeft 25 jaar lang zitten foeteren op de jeugdopleiding. Een aantal getrouwen fluisterde hem in dat er niets van deugde. Toen kwam de dag dat Ajax in de Champions League volkomen kansloos verloor van Real Madrid en besloot Johan in te grijpen. Hij heeft trainers laten ontslaan, voorzitters weggestuurd en de raad van commissarissen omver gegooid. Het ging zoals hij wilde dat het zou gaan en wat is het resultaat? Johan heeft de macht, maar komt zelden bij Ajax en lijkt steeds meer afstand te willen bewaren. En nu moet Tscheu La Ling het opeens gaan doen. Vroeger wilden ze nog niet eens samen een broodje eten, maar ook Ling is weer een vriendje van een vriendje.

Edwin van der Sar is een prima gozer. Goede keeper geweest. Leergierig. Maar om algemeen directeur van Ajax te worden, lijkt me enige zakelijke ervaring niet overbodig. Ajax is nota bene een beursgenoteerd bedrijf. Dat Edwin een cursus aan de Cruyff University heeft gevolgd, is schijnbaar nu al voldoende voor zo’n zware functie.

Ajax laat zich gebruiken zonder dat ze het waarschijnlijk doorhebben. Dennis Bergkamp werd naar voren geduwd en vele oud-voetballers moesten jeugdtrainer worden. Een flink aantal is alweer verdwenen. Het hele verhaal is een fabeltjeskrant. En niemand die er iets van zegt.

Ik heb Johan in mijn hoofd zitten als een hartstikke leuke vent. Warm, gezellig, heeft een schat aan ervaring. Wij kennen elkaar al heel lang. Ik heb tegen en met hem gevoetbald. Hij is mijn trainer geweest. Ik kwam bij hem thuis. We hebben samen op de golfbaan gestaan. Maar toen wij jaren geleden een akkefietje kregen over de wijze waarop Ajax bestuurd moet worden, ging hij echt vol in de aanval. De toon verbaasde mij. Hij werd fel en onredelijk. Ik was het er niet mee eens. Toen zijn we uit elkaar gegaan. ‘Jij komt er nog wel achter’, zei Johan. Nou, ik heb een paar jaar gewacht en ik weet nog steeds niet wat hij bedoelde.
www.vi.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 23, 2015 8:21 am

Maar die zijn wel beter getraind, fysiek sterker en goed geïnstrueerd.
Behalve bij Oranje en in mindere mate Ajax-1.
Dat is de verdienste van de jeugdscouting, niet van de opleiders.
Opletten, Marcel. Voor Sinkgraven en Milik is niet enkel een opleidingsvergoeding betaald.
Edwin van der Sar is een prima gozer. Goede keeper geweest. Leergierig. Maar om algemeen directeur van Ajax te worden, lijkt me enige zakelijke ervaring niet overbodig. Ajax is nota bene een beursgenoteerd bedrijf. Dat Edwin een cursus aan de Cruyff University heeft gevolgd, is schijnbaar nu al voldoende voor zo’n zware functie.
Volledig mee eens. :biggthumpup.gif:
Ajax laat zich gebruiken zonder dat ze het waarschijnlijk doorhebben. Dennis Bergkamp werd naar voren geduwd en vele oud-voetballers moesten jeugdtrainer worden. Een flink aantal is alweer verdwenen. Het hele verhaal is een fabeltjeskrant. En niemand die er iets van zegt.
Het is een fabeltjeskrant omdat er verloop is? Dat is er bij de huidige werkgever van Bassie ook. Waarom werd Hiddink in het AD stelselmatig gekapitteld? En wie leverde daarvoor de munitie?
‘Jij komt er nog wel achter’, zei Johan. Nou, ik heb een paar jaar gewacht en ik weet nog steeds niet wat hij bedoelde.
Dat Cruijff hem niet kapot heeft laten schrijven.

Le T.

Bericht door Le T. » wo sep 23, 2015 8:26 am

Een flink aantal is alweer verdwenen. Het hele verhaal is een fabeltjeskrant. En niemand die er iets van zegt.
Lekker naieve jongen is het ook. Hij snapt niet dat hij net als Cruijff bevoorrecht is als voetballegende. Hij wordt altijd met fluwelen handschoentjes aangepakt, en heeft daardoor geen idee van de bakken stront die mindere goden over zich heen krijgen wanneer ze de verkeerde mening geven.
Wollt ihr den totalen Mensch?

zeux

Bericht door zeux » wo sep 23, 2015 8:49 am

Le T. schreef:
Een flink aantal is alweer verdwenen. Het hele verhaal is een fabeltjeskrant. En niemand die er iets van zegt.
Lekker naieve jongen is het ook. Hij snapt niet dat hij net als Cruijff bevoorrecht is als voetballegende. Hij wordt altijd met fluwelen handschoentjes aangepakt, en heeft daardoor geen idee van de bakken stront die mindere goden over zich heen krijgen wanneer ze de verkeerde mening geven.
Wel toch?
In de tussentijd zijn Rik van den Boog, Steven ten Have, Uri Coronel, Louis van Gaal, Danny Blind, Edgar Davids, Jan Olde Riekerink, de medische staf en diverse oud-voetballers die jeugdtrainer waren opgeknoopt door Cruijff en De Telegraaf. In die strijd is er keihard op de man gespeeld. Waar het uiteindelijk dus om ging, is macht.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Le T.

Bericht door Le T. » wo sep 23, 2015 9:47 am

zeux schreef:
Le T. schreef:
Wel toch?
In de tussentijd zijn Rik van den Boog, Steven ten Have, Uri Coronel, Louis van Gaal, Danny Blind, Edgar Davids, Jan Olde Riekerink, de medische staf en diverse oud-voetballers die jeugdtrainer waren opgeknoopt door Cruijff en De Telegraaf. In die strijd is er keihard op de man gespeeld. Waar het uiteindelijk dus om ging, is macht.
Hij ziet wel wat er gebeurt, maar hij ziet volgens mij nog steeds niet dat het voor hem anders werkt, en dat het voor anderen veel moeilijker is om er wat van te zeggen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

zeux

Bericht door zeux » wo sep 23, 2015 9:52 am

Le T. schreef: Hij ziet wel wat er gebeurt, maar hij ziet volgens mij nog steeds niet dat het voor hem anders werkt, en dat het voor anderen veel moeilijker is om er wat van te zeggen.
Hij doet het nu toch?
Misschien wel daarom.

En ook hij riskeert natuurlijk 'De Toorn'. Zeker met deze column, want wat hij zegt is niet mals en frontaal. Mag hij nog zoveel credits hebben, ook hij krijgt dit als een boomerang terug, let maar op. (in dit topic begint het al)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mano

Bericht door Mano » wo sep 23, 2015 9:52 am

Eigenlijk beschrijft MvB wat vele denken :biggthumpup.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

zeux

Bericht door zeux » wo sep 23, 2015 9:55 am

Mano schreef:Eigenlijk beschrijft MvB wat vele denken :biggthumpup.gif:
Natuurlijk. Maar dat zal in de (heftige) reacties uit het Cruijff-kamp niet uitmaken. Laat het beuken-op-Marco beginnen.

Wel zeer interessant deze 'koerswissel' van VI. Onder Derksen was dit absoluut nooit gebeurd.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo sep 23, 2015 9:55 am

De persoonlijke aanvallen laat ik voor wat ze zijn. Zichzelf vond hij wél een geschikte AD, zonder enige vooropleiding. Maar dan wel Sar aanvallen. En zoveel mogelijk namen noemen waaronder heel toevallig die van zijn baas. Dat niveau. :aai.gif:

Ik ga maar liever in op zijn voetbaltechnische verhaal. Dat rammelt aan alle kanten. Het probleem van MVB is dat hij zichzelf als maat aller dingen neemt. Hij werd uitgedaagd. Hij oefende tegen Tassoti en Donadoni. Tja, dat zal best, maar voor het gros van de voetballers werkt het anders.

Juist doordat het voetbal sneller is geworden, kan het niet meer zoals vroeger. Want lees de VI van vorige week: hij vindt dat het vroeger beter was. Toen voetbalden kinderen nog op straat, met hun eigen vriendjes. Boterham op de vuist, gezellig. Op zaterdag naar je amateurclubje en later zien we wel. Eerst moeten ze maar eens de beste van hun dorp of stad worden, vindt hij. Al dat gesleep met kinderen, al die uren op het trainingsveld, flauwekul.
Bij zijn kritiek op de opleiding van Ajax moet je dat in je achterhoofd houden. Hij vindt het allemaal heel erg fout: vroeg scouten, talenten van elders halen, zelfs huiswerkbegeleiding. Tja, dan deugt er al snel weinig van de opleiding van Ajax.
Ik vind het, met alle respect, een achterlijke benadering. Ouderwets, niet meer van deze tijd en zelfgenoegzaam egocentrisch. De beste van je dorp of stad worden, als het ooit werkte, nu in elk geval niet meer. Dan mis je de boot. Vertel Joel Veltman vertelt dat hij eerst de beste had moeten worden van IJmuiden en hij lacht je in je gezicht uit. Dan was hij nu namelijk geen prof. Niet elk talent is gezegend met het formidabele talent dat Van Basten had.

Ook een belangrijke boodschap, want ik las het vorige week ook al van hem: het maakt eigenlijk niet uit waar je voetbalt, het is overal hetzelfde. Daar ben ik het pertinent niet mee eens. Natuurlijk, bepaalde clubs hebben ook een goede opleiding. Maar het is daar wel anders. Neem PSV: ze sturen daar in de onderbouw geen spelers weg, en alle teams volgen dezelfde trainingen. Dat is wezenlijk anders dan bij Ajax.

Dan betoogt hij, dat er eigenlijk niet zoveel veranderd bij Ajax. Dat is een mooie. Even los van de bovenbouw, waar duidelijk zichtbaar van alles veranderd is: wat had hij verwacht? Dat talentjes met astronautenpakken rondlopen? Ajax is in de onderbouw terug naar de basis gegaan. Weg met de grote rondo, focus op techniek. Meer uren maken, op verschillende ondergronden trainen, Twin Games. Als je ernaar kijkt, zie je gewoon jochies met een bal pielen. Revolutionair? Misschien niet. Wel essentieel.

Tot slot: van mij mag hij het zeggen, maar je kunt je wel afvragen of het correct is: een assistent-bondscoach die zich op zo'n manier bemoeit met de gang van zaken bij een club.

Mano

Bericht door Mano » wo sep 23, 2015 9:57 am

zeux schreef:
Mano schreef:Eigenlijk beschrijft MvB wat vele denken :biggthumpup.gif:
Natuurlijk. Maar dat zal in de (heftige) reacties uit het Cruijff-kamp niet uitmaken. Laat het beuken-op-Marco beginnen.

Wel zeer interessant deze 'koerswissel' van VI. Onder Derksen was dit absoluut nooit gebeurd.

Dacht precies hetzelfde :smallgrin.gif:
1) MvB is vanaf nu aangeschoten wild
2) Nu wachten tot de Telegraaf reageert
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 23, 2015 10:06 am

zeux schreef: Laat het beuken-op-Marco beginnen.
Marco heeft gelijk v.w.b. Sar. Maar zoals Yopi zegt: hij zag zichzelf wel AD van Ajax worden. Zonder enige ervaring.

Ook trainer-zijn is een ervaringsvak. Daar is MVB inmiddels wel achter. Neemt niet weg dat hij, Blind e.c. in de bevoorrechte positie zijn (eens met Le T.) dat er na ieder ongeluk wel weer een nieuw (mooi) ambacht volgt.

En in die zin zijn ze dus prima te vergelijken met Cruijff, die ook telkens weer een voet tussen de deur krijgt bij Ajax. En niet vergelijkbaar met menig kundig individu met een mindere status.

Bassie, Cruijff, Blind, Bergkamp, Jonk e.c. verkeren in de luxe positie dat ze niet direct o.b.v. hun merites beoordeeld worden, maar o.b.v. hun verleden als actief speler. Dat had en heeft voor Ajax en Oranje nogal eens vervelende gevolgen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo sep 23, 2015 10:09 am

zeux schreef: Wel zeer interessant deze 'koerswissel' van VI. Onder Derksen was dit absoluut nooit gebeurd.
Wacht maar tot Lowie het slachtoffer is. :smallgrin.gif:

Mano

Bericht door Mano » wo sep 23, 2015 10:09 am

Yopi schreef:De persoonlijke aanvallen laat ik voor wat ze zijn. Zichzelf vond hij wél een geschikte AD, zonder enige vooropleiding. Maar dan wel Sar aanvallen. En zoveel mogelijk namen noemen waaronder heel toevallig die van zijn baas. Dat niveau. :aai.gif:

Ik ga maar liever in op zijn voetbaltechnische verhaal. Dat rammelt aan alle kanten. Het probleem van MVB is dat hij zichzelf als maat aller dingen neemt. Hij werd uitgedaagd. Hij oefende tegen Tassoti en Donadoni. Tja, dat zal best, maar voor het gros van de voetballers werkt het anders.

Juist doordat het voetbal sneller is geworden, kan het niet meer zoals vroeger. Want lees de VI van vorige week: hij vindt dat het vroeger beter was. Toen voetbalden kinderen nog op straat, met hun eigen vriendjes. Boterham op de vuist, gezellig. Op zaterdag naar je amateurclubje en later zien we wel. Eerst moeten ze maar eens de beste van hun dorp of stad worden, vindt hij. Al dat gesleep met kinderen, al die uren op het trainingsveld, flauwekul.
Bij zijn kritiek op de opleiding van Ajax moet je dat in je achterhoofd houden. Hij vindt het allemaal heel erg fout: vroeg scouten, talenten van elders halen, zelfs huiswerkbegeleiding. Tja, dan deugt er al snel weinig van de opleiding van Ajax.
Ik vind het, met alle respect, een achterlijke benadering. Ouderwets, niet meer van deze tijd en zelfgenoegzaam egocentrisch. De beste van je dorp of stad worden, als het ooit werkte, nu in elk geval niet meer. Dan mis je de boot. Vertel Joel Veltman vertelt dat hij eerst de beste had moeten worden van IJmuiden en hij lacht je in je gezicht uit. Dan was hij nu namelijk geen prof. Niet elk talent is gezegend met het formidabele talent dat Van Basten had.

Ook een belangrijke boodschap, want ik las het vorige week ook al van hem: het maakt eigenlijk niet uit waar je voetbalt, het is overal hetzelfde. Daar ben ik het pertinent niet mee eens. Natuurlijk, bepaalde clubs hebben ook een goede opleiding. Maar het is daar wel anders. Neem PSV: ze sturen daar in de onderbouw geen spelers weg, en alle teams volgen dezelfde trainingen. Dat is wezenlijk anders dan bij Ajax.

Dan betoogt hij, dat er eigenlijk niet zoveel veranderd bij Ajax. Dat is een mooie. Even los van de bovenbouw, waar duidelijk zichtbaar van alles veranderd is: wat had hij verwacht? Dat talentjes met astronautenpakken rondlopen? Ajax is in de onderbouw terug naar de basis gegaan. Weg met de grote rondo, focus op techniek. Meer uren maken, op verschillende ondergronden trainen, Twin Games. Als je ernaar kijkt, zie je gewoon jochies met een bal pielen. Revolutionair? Misschien niet. Wel essentieel.

Tot slot: van mij mag hij het zeggen, maar je kunt je wel afvragen of het correct is: een assistent-bondscoach die zich op zo'n manier bemoeit met de gang van zaken bij een club.
Dat je de jeugdopleiding een beetje omgooit en andere focussen aanbrengt. Dat zal wel en vind ik prima.
Maak de randvoorwaarden perfect (huiswerkbegeleiding, haal- en breng etc) en de jeugd kan zich ontwikkelen.
Zorg dat er goeie trainers staan en train ze.

of je dan een grote rondo of in he krachthonk gaat zitten... Tja, de tijd van nu lijkt voordeel te hebben aan krachthonk en techniek. Dus doen we dat, prima geen moeite mee.

Uiteindelijk gaat het om het individu en dat hij 1) talent genoeg heeft en 2) discipline heeft en 3) doorzettingsvermogen. Dan pas komt het poppetje in het eerste

Dat was ook zo het geval geweest als ie alleen de grote rondo trainde.
Die vernieuwde invulling gaat geen nieuwe toppers brengen alleen een beter geschoolde middenklasse talent.

Als dit het enige doel was van JC, hoefde hij toch niet het hele bestuur te ruimen? Nee het doel was macht.

Persoonlijk vind ik de FR nog niet mislukt, maar er moeten in het bestuur wel andere poppetjes worden geplaatst. Poppetjes met een eigen mening en geen handpoppen die er nu zitten

zeux

Bericht door zeux » wo sep 23, 2015 10:16 am

wimpey schreef:
Ook trainer-zijn is een ervaringsvak. Daar is MVB inmiddels wel achter. Neemt niet weg dat hij, Blind e.c. in de bevoorrechte positie zijn (eens met Le T.) dat er na ieder ongeluk wel weer een nieuw (mooi) ambacht volgt.
Ik ken maar heel weinig trainers die hebben gedaan wat hij heeft gedaan: zeggen - ook nog met zijn status - 'ik kan dit niet, dus stap terug als hoofdtrainer'. Hij is nu assistent. Dat is effe minder dan hoofdtrainer, kwa positie. Heeft dus bewust en zelfkritisch een stap terug gedaan.
Enige andere waar ik zo snel op kom is Wouters. Die heeft volgens mij ook geconstateerd: hoofdtrainer is het niet voor mij, assistent-rol ligt mij beter.

zeux

Bericht door zeux » wo sep 23, 2015 10:18 am

Mano schreef:
Als dit het enige doel was van JC, hoefde hij toch niet het hele bestuur te ruimen? Nee het doel was macht.
Sterker nog, volgens mij was er tot de AD-saga niks aan de hand tussen Ten Have en Cruijff, omdat Ten Have wat betreft het voetbaltechnische aspect het 'Cruijff-plan' volledig volgde.
Alleen op bedrijfstechnisch niveau ging het kneiterhard botsen, omdat Cruijff ook daar zijn zin wilde hebben.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo sep 23, 2015 10:18 am

Mano schreef:Dat je de jeugdopleiding een beetje omgooit en andere focussen aanbrengt. Dat zal wel en vind ik prima.
Maak de randvoorwaarden perfect (huiswerkbegeleiding, haal- en breng etc) en de jeugd kan zich ontwikkelen.
Zorg dat er goeie trainers staan en train ze.

of je dan een grote rondo of in he krachthonk gaat zitten... Tja, de tijd van nu lijkt voordeel te hebben aan krachthonk en techniek. Dus doen we dat, prima geen moeite mee.

Uiteindelijk gaat het om het individu en dat hij 1) talent genoeg heeft en 2) discipline heeft en 3) doorzettingsvermogen. Dan pas komt het poppetje in het eerste

Dat was ook zo het geval geweest als ie alleen de grote rondo trainde.
Die vernieuwde invulling gaat geen nieuwe toppers brengen alleen een beter geschoolde middenklasse talent.

Persoonlijk vind ik de FR nog niet mislukt, maar er moeten in het bestuur wel andere poppetjes worden geplaatst. Poppetjes met een eigen mening en geen handpoppen die er nu zitten
Je denkt er te gemakkelijk over. De jeugdopleiding is de levensader van Ajax. Zonder toptalenten uit de eigen opleiding presteren we nooit meer iets bijzonders. En de jeugdopleiding was middelmaat geworden onder leiding van middelmaat.

Van veel minder belang is uiteindelijk wie er bij Ajax op kantoor zitten. Je weet hoe managers zijn. Die zien een opperaap als ze in de spiegel kijken. Maar bij een voetbalclub draait alles om voetbal. Als AEG die bal uit tegen Wenen afgeeft in plaats van voor zijn eigen kans te gaan, plaatst Ajax zich wellicht voor de CL. En heeft de AD iets meer te verkopen.

zeux

Bericht door zeux » wo sep 23, 2015 10:21 am

Yopi schreef: Van veel minder belang is uiteindelijk wie er bij Ajax op kantoor zitten. Je weet hoe managers zijn. Die zien een opperaap als ze in de spiegel kijken. Maar bij een voetbalclub draait alles om voetbal.
Volgens mij bewijst Bayern hoe belangrijk een goede synergie tussen 'voetbal' en 'bedrijf' is.

Jij beschouwt Ajax nog als een buurtclub. En dat is het niet meer. Een omzet van 100 miljoen, tientalen werknemers, beursgenoteerd. Dat laatste is een een grote irritatiefactor, waar je graag van af wilt, maar de realiteit is er. Dus heb je ook met die realiteit te dealen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo sep 23, 2015 10:45 am

zeux schreef:
wimpey schreef:
Ik ken maar heel weinig trainers die hebben gedaan wat hij heeft gedaan: zeggen - ook nog met zijn status - 'ik kan dit niet, dus stap terug als hoofdtrainer'. Hij is nu assistent. Dat is effe minder dan hoofdtrainer, kwa positie. Heeft dus bewust en zelfkritisch een stap terug gedaan.
Enige andere waar ik zo snel op kom is Wouters. Die heeft volgens mij ook geconstateerd: hoofdtrainer is het niet voor mij, assistent-rol ligt mij beter.
Wouters schijnt een goede veldtrainer te zijn. Daarom komt hij steeds weer aan de bak. Hij teert allang niet meer op zijn status als ex-topvoetballer. Had natuurlijk al nooit de uitstraling en de reputatie van Van Basten of dat soort mensen.

Volgens mij kan Van Basten er heel weinig van. Dan lijkt het chique dat hij zelf bepaalt dat hij een stapje terug doet, maar misschien zit hij nog te hoog.

@Zeux: dat denk ik juist niet, integendeel. Natuurlijk is Ajax geen buurtclub. Maar Ajax is ook geen normaal beursgenoteerd bedrijf.

Waarom denk je dat het bij de meeste clubs een puinhoop is? Omdat het leiden van een voetbalclub echt niet meevalt. Managers (denken te) weten hoe je een bedrijf leidt, maar bij een voetbalclub schiet hun kennis doorgaans tekort. Ze zijn afhankelijk van het voetbal, en daar hebben ze geen verstand van. Dus kijken ze alleen naar de financiële kant óf ze gaan ingrijpen in het technische beleid, het een of het ander in de regel met desastreuze gevolgen.
Doordat managers geen verstand van voetbal is, raakt een club gevoelig voor 'infiltratie': mensen die uit eigenbelang 'dingen bij de club willen doen'. Bij Ajax hebben we daar veel voorbeelden van gezien. Bovendien moet zo'n manager zichzelf naar buiten toe verkopen, en bij gebrek aan overzicht zal hij zich snel overgeven aan machogedrag = wat de supporters willen horen.

Het machoprobleem: vertel een opperaap dat het om de mensen onder hem ('de werkvloer') draait en niet om hem. Dat is vragen om problemen. Komt nog bij dat zo iemand niet voor niets AD van Ajax wil zijn. Wie dat ambieert is doorgaans een ijdeltuit die denkt verstand te hebben van voetbal.

Er is echt een reden waarom bij Ajax álle AD's van de afgelopen twintig jaar mislukt zijn.

Volgens mij bemoeit Cruijff zich niet met de directie omdat hij macht wil. Hij beseft zelf heel goed dat hij Ajax niet onder controle kan houden. Dit heeft hij onlangs nog gezegd. 'Dan moet ik drie, vier dagen per week op de club zijn en dat zit er niet in.' Hij zal eerder bang zijn dat zijn werk ongedaan wordt gemaakt op het moment dat er een andere leiding komt. Eén machtswisseling en Danny Blind, Robin Pronk en Fred Grim, enz. zijn terug. Dan eisen zij de credits op voor elk succes en krijgt hij nog twintig jaar de schuld van elke mislukking.
Laatst gewijzigd door Yopi op wo sep 23, 2015 11:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie