philippe schreef:The actual stats are :
Possession 44.6% / 55.4%
Shots 6 / 14
Shots on target 3 / 3
De Marco van Basten-topic
Moderator: mods
Dat zou toch hetzelfde zijn als dat jij blijft ontkennen dat AZ geen countervoetbal speelt. Dus wat is nu je probleem?Peter schreef:Even ter controle, want anders wordt de waarheid geweld aan gedaan, maar beweer je nu (Lucas) dat Ajax niet speelde op de counter en eigenlijk vooral op de helft van de tegenstander speelde?
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Klopt inderdaad. Ik heb ze gezien tegen PSV en Ajax en op basis van die wedstrijd kan ik dat prima vol blijven houden. Of wil je me doen geloven dat wij tegen AZ ook pressievoetbal aan spelen waren? Verder spelen ze de laatste tijd inderdaad georganiseerd op de eigen helft inderdaad. Tenminste als ik jullie en de samenvattingen moet geloven.goodfella schreef:Dat zou toch hetzelfde zijn als dat jij blijft ontkennen dat AZ geen countervoetbal speelt. Dus wat is nu je probleem?Peter schreef:Even ter controle, want anders wordt de waarheid geweld aan gedaan, maar beweer je nu (Lucas) dat Ajax niet speelde op de counter en eigenlijk vooral op de helft van de tegenstander speelde?
Wat er mis is? Ach, laten we het er op houden dat vBasten met pek en veren de Arena wordt uitgejaagd als we op de counter gaan spelen.
- peter
Onzin uitkramen ook niet. Dat AZ countervoetbal speelt zal me worst zijn ook, want we hebben het over een subtopper zonder identiteit. Sneu is het wel dat ik hier nu mee word geassocieerd, terwijl we juist meer aan zelfreflectie zouden moeten doen.goodfella schreef:Joey en Peter vinden countervoetbal verwerpelijk, maar ze dwepen wel met het huidige AZ. Maar het is al heel vaak gezegd, inconsequent zijn is niet verboden. Net als liegen.Kowalczyk schreef:En wat is er mis met countervoetbal, überhaupt...?
K.
Achteruit gedrukt worden door een betere tegenstander is natuurlijk heel wat anders dan vrijwillig achterover leunen. En op zich is er niet heel veel mis met countervoetbal, maar het is toch grappig dat sommigen klagen over dat de bijzonderheid van Ajax dreigt te verdwijnen en dat diezelfde mensen het resultaatvoetbal van van Gaal van dit seizoen fantastisch vinden
I think I lost my fucking headache
- Daily Blind
- peter
Ajax moet gewoon zorgen dat ze boven AZ komen. Ik vind het knap wat ze daar weten neer te zetten inderdaad. Ze liggen een straatlengte voor op mijn cluppie, namelijk.LucaS schreef:Achteruit gedrukt worden door een betere tegenstander is natuurlijk heel wat anders dan vrijwillig achterover leunen. En op zich is er niet heel veel mis met countervoetbal, maar het is toch grappig dat sommigen klagen over dat de bijzonderheid van Ajax dreigt te verdwijnen en dat diezelfde mensen het resultaatvoetbal van van Gaal van dit seizoen fantastisch vinden
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Maakt me weinig uit allemaal.LucaS schreef:Nee hoor, AZ zakt vrijwillig helemaal in bij balbezit van de tegenstander. AZ is geweldig in de omschakeling, mooie woorden voor zeggen dat ze op de counter spelen
Van 'mooi voetbal' is voor mij sprake wanneer een elftal de macht heeft om een wedstrijd te laten verlopen zoals zíj dat willen. Dicteren. De tegenstander de wil opleggen. Alles uit weten te voeren zoals gepland. Hoe je het ook noemen wilt. Het Ajax van Louis van Gaal was zo'n ploeg, maar het AC Milan van Arrigo Sacchi ook. En het Dinamo Kiev van Valery Lobanovski. En het Spartak Moskou waar Ajax in 1998 door werd gesloopt.
Van 'mooi voetbal' kan sowieso géén sprake zijn wanneer een elftal de dingen niet uit weet te voeren zoals het plan was. Het Ajax van de laatste jaren is zo'n ploeg. Als een ploeg na twee tikkies de bal weer kwijt is, als niemand op zijn plek loopt en als er geen automatismen zijn, dan bestaat er helemaal geen verschil tussen 'aanvallend' en 'verdedigend', of tussen '4-3-3' of '5-4-1'. Dan moet je al van de intentie op de hoogte zijn om er überhaupt iets in te kunnen herkennen. Als alles fout gaat, is er geen sprake van wat voor systeem dan ook, maar is het gewoon een bende.
Kan ik alleen van 'mooi voetbal' genieten?
Nee. Het heeft wel mijn sterke voorkeur, maar als een ploeg vanwege de superioriteit van de tegenstander niet in staat is om echt 'mooi voetbal' te spelen, kan ik er ook nog van genieten wanneer er met passie en vechtlust een resultaat voor de poorten van de hel wordt weggesleept. Om die reden heb ik bijvoorbeeld genoten van de wedstrijden die Ajax speelde in Hamburg en Florence (en wat langer geleden in Lyon, Valencia en Rome): geen schijn van kans op een resultaat, in principe, maar langzaam zag je de wilskracht groeien en iets in dat elftal sluipen van "oké, voetballend kunnen we ze niet aan, maar we gaan niet opzij en ze moeten ons eerst maar eens zien te kloppen!" Ajax heeft dat niet van nature, maar ik vind het wel heel mooi om gedurende zo'n wedstrijd de onverzettelijkheid te zien groeien.
Nogmaals: alleen tegen superieure tegenstanders, of heel af en toe eens een dagje waarop het écht even helemaal niet op een andere manier wil lukken (dit seizoen bijvoorbeeld Twente-uit). Dan vind ik dat wel mooi, zo'n 'gevecht' op zijn tijd.
Maar goed: het haalt het natuurlijk niet bij 'mooi voetbal'. Binnen de definitie van 'mooi voetbal' heb ik dan weer een sterke voorkeur voor de aanvallende verschijningsvormen daarvan, maar aangetekend zij dat ik ook het voetbal van een perfecte counterploeg 'mooi' kan vinden (Lobanovsky's Dinamo Kiev, Spartak Moskou 1998, etc.). 'Mooi voetbal' hoeft, wat mij betreft, niet altijd aanvallend en frivool te zijn.
K.
Still alive...
- Daily Blind
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Whatever. Wat kan het schelen? Net zo belangrijk als de vraag f hun thuisshirt mooi of lelijk is.Zlatan Son of God schreef:Onzin ze zitten erg kort in de duels rond de middencirkel en winnen deze duels. Mede door een ijzersterk middenveld.LucaS schreef:Nee hoor, AZ zakt vrijwillig helemaal in bij balbezit van de tegenstander. AZ is geweldig in de omschakeling, mooie woorden voor zeggen dat ze op de counter spelen
De competitiestand vertelt het hele verhaal.
K.
Still alive...
- Daily Blind
Ko, je wordt cynisch op je oude dag!Kowalczyk schreef:Whatever. Wat kan het schelen? Net zo belangrijk als de vraag f hun thuisshirt mooi of lelijk is.
De competitiestand vertelt het hele verhaal.
K.

Ben het er ook niet mee eens. De manier waarop doet er wel degelijk toe. Sterker nog, daar gaat het om.
Het stinkt aan alle kanten!
Als er maar niet vals of cynisch wordt gespeeld dan vind ik het mooi voetbal. Want voetbal is gewoon een mooie sport.
Bijvoorbeeld: Een team die royaal wordt afgemaakt maar wint omdat ze een wereldkeeper en een verotte oude libero met jaren ervaring hebben, vind ik prachtig. Eigenlijk moeten ze met 7-0 verliezen, maar de keeper pakt alle schoten en de oude libero voorkomt nog meer schoten met perfecte slidings op het laatste moment en subtiele interventies door zijn positiespel. Prachtig. Dat zou in de Nederlandse pers dan "onverdiend winnen" heten. Maar ik vind het dik verdiend. Want keepen en verdedigen is ook een kunst.. (Maar ik ben dan ook een verdediger.)
Voetbal is een veelzijdige sport met veel mogelijkheden en veel manieren om van te genieten. Alleen maar 4-3-3 kijken lijkt me ongeloofelijk saai. En door maar een taktiek te spelen beperk je je team ook enorm, want het gaat ten koste van de tactische flexibiliteit en de eigen oplossingsvermogen en creativiteit van de spelers zelf, die niet meer buiten een opgelegde systeem kunnen denken. Het lijkt alsof de jeugdspelers geen durf of oplossingsvermogen meer hebben sinds Co A de jeugdsysteem heeft omgevormd tot een soort leger waar niemand meer van voetbal geniet. Want wat nu doorstroomt zijn allemaal de produkten van zijn programma's.
Maar goed, ik heb nu genoeg geluld.
Bijvoorbeeld: Een team die royaal wordt afgemaakt maar wint omdat ze een wereldkeeper en een verotte oude libero met jaren ervaring hebben, vind ik prachtig. Eigenlijk moeten ze met 7-0 verliezen, maar de keeper pakt alle schoten en de oude libero voorkomt nog meer schoten met perfecte slidings op het laatste moment en subtiele interventies door zijn positiespel. Prachtig. Dat zou in de Nederlandse pers dan "onverdiend winnen" heten. Maar ik vind het dik verdiend. Want keepen en verdedigen is ook een kunst.. (Maar ik ben dan ook een verdediger.)
Voetbal is een veelzijdige sport met veel mogelijkheden en veel manieren om van te genieten. Alleen maar 4-3-3 kijken lijkt me ongeloofelijk saai. En door maar een taktiek te spelen beperk je je team ook enorm, want het gaat ten koste van de tactische flexibiliteit en de eigen oplossingsvermogen en creativiteit van de spelers zelf, die niet meer buiten een opgelegde systeem kunnen denken. Het lijkt alsof de jeugdspelers geen durf of oplossingsvermogen meer hebben sinds Co A de jeugdsysteem heeft omgevormd tot een soort leger waar niemand meer van voetbal geniet. Want wat nu doorstroomt zijn allemaal de produkten van zijn programma's.
Maar goed, ik heb nu genoeg geluld.
- Monkey Tonk
Ik herinner me een wedstrijd waarin het grote Ajax, met Cruijff en Keizer, praktisch de volle negentig minuten onder verschrikkelijke druk stond uit bij Arsenal. Onwaarschijnlijk zoals Ajax toen is vastgezet; weggespeeld eigenlijk. Maar er werd, in een KO-ronde met een 2-1 winst in Amsterdam op zak, met onnoemelijk veel geluk een 1-0 overwinning geboekt door een eigen doelpunt van Arsenal. Ik zie nog Haan met een idiote grijns de bal achterna lopen, het verlaten net in. Wat een mazzel, wat een spanning, en wat een wedstrijd!
Als Ajax die wedstrijd met 1-0 verliest, winnen ze die tweede Europa Cup niet... Het lot van een club kan soms aan een zijden draadje hangen. Stuy redde Ajax die avond.
Het punt is dat Ajax echt niet altijd mooi won, zelfs niet als al het talent daarvoor aanwezig was. Dat lijkt alleen zo in de herinnering. Natuurlijk is er niks mis met vechtvoetbal. Ik heb Florence niet gezien, maar als er daar alleen maar hard gevochten is, lijkt me dat in ieder geval geen slecht teken. Als de kwaliteit er niet is, is het prettig als je op de mentaliteit kunt leunen.
En over countervoetbal. De hele voetbalwereld was vol complimenten voor de manier waarop Oranje Italie en Frankrijk aan de kant zette. Dat was puur countervoetbal, maar wel heel erg mooi uitgevoerd. Heb, zoals al gezegd, helemaal geen probleem met dat soort voetbal, want je hebt er in feite alleen maar superieure aanvallers voor nodig. Bovendien, dat typische Ajaxspelletje, zoals dat in 1995 gespeeld werd, kent iedereen nu wel. Ze wachten het gewoon op rond de zestien. Wat moet je dan zonder steekpassjes of passeerbewegingen? Het gaat ten eerste om ruimte. Prachtig als je die op de vierkante centimeter zelf kunt scheppen. En wel zo handig als je, bij gebrek daaraan, die per vierkante tien meter aangereikt krijgt...
Als Ajax die wedstrijd met 1-0 verliest, winnen ze die tweede Europa Cup niet... Het lot van een club kan soms aan een zijden draadje hangen. Stuy redde Ajax die avond.
Het punt is dat Ajax echt niet altijd mooi won, zelfs niet als al het talent daarvoor aanwezig was. Dat lijkt alleen zo in de herinnering. Natuurlijk is er niks mis met vechtvoetbal. Ik heb Florence niet gezien, maar als er daar alleen maar hard gevochten is, lijkt me dat in ieder geval geen slecht teken. Als de kwaliteit er niet is, is het prettig als je op de mentaliteit kunt leunen.
En over countervoetbal. De hele voetbalwereld was vol complimenten voor de manier waarop Oranje Italie en Frankrijk aan de kant zette. Dat was puur countervoetbal, maar wel heel erg mooi uitgevoerd. Heb, zoals al gezegd, helemaal geen probleem met dat soort voetbal, want je hebt er in feite alleen maar superieure aanvallers voor nodig. Bovendien, dat typische Ajaxspelletje, zoals dat in 1995 gespeeld werd, kent iedereen nu wel. Ze wachten het gewoon op rond de zestien. Wat moet je dan zonder steekpassjes of passeerbewegingen? Het gaat ten eerste om ruimte. Prachtig als je die op de vierkante centimeter zelf kunt scheppen. En wel zo handig als je, bij gebrek daaraan, die per vierkante tien meter aangereikt krijgt...