De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Le T.

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » ma mei 25, 2015 10:53 am

GangstaRiB schreef: Het begint in de Telegraaf en daarna loopt ie iedereen omver. Mensen die zonder blikken of blozen aan de kant worden gezet omdat ze zogenaamd tegen Cruijff zijn. En we weten inmiddels ook uit ervaring dat Cruijff niet bepaald een ziener is als het gaat om kwaliteit in bestuurlijke lagen. Ergo, het is binnen no-time een rommeltje en Cruijff moet weer van z'n berg afdalen om de zaak te sussen. Cruijff en LvG hebben een paar dingen gemeen, zoals voetbaltechnisch inzicht en eigenwijsheid. Aangezien deze 2 heren elkaar het licht in de ogen niet gunnen en dus Ajax niet gaan helpen, moet je wellicht je hoop vestigen op een derde figuur die Ajax bij de hand neemt. Want zo lijkt het te moeten bij Ajax. Eén klootzak die de neuzen één kant opzet.
Van Gaal bemoeit zich helemaal niet met Ajax, of hij stelt zich beschikbaar om daadwerkelijk aan het werk te gaan en dus ook verantwoordelijkheid te dragen, of hij houdt zijn mond. Nou geloof ik helemaal niet dat hij erg geschikt is als bestuurder, met hem is er in ieder geval een situatie dat mensen hun werk goed of minder goed kunnen doen en daar ook verantwoording over af kunnen leggen.

Aan dat soort elementaire voorwaarden voor het functioneren van een organisatie is gewoon niet voldaan wanneer Cruijff samen met zijn belangenverstrengelde rioolkrantje de club leiding geeft als een extreem luie profeet zijn eigen sekte. Het is dan ook geen toeval dat het goed met Ajax ging toen Cruijff zich er niet mee kon bemoeien omdat hij druk was met vertellen hoeveel beter en verder zijn grote liefde Barcelona was. Stel je voor dat Van Gaal destijds in een positie was gemanouvreerd dat hij niet met de punt naar voren mocht spelen. Het is natuurlijk prima dat Cruijf zich uitspreekt voor de punt naar achteren, ook al is hij al 20 jaar geen trainer meer en werd hij in zijn laatste jaren afgetroefd door een veel en veel goedkoper teampje met de punt naar voren. Maar niet terwijl hij eens per halfjaar ook nog eens aan een touwtje wil trekken. Als hij wil bepalen dat er met de punt naar achteren wordt gespeeld dan moet hij weer trainer worden, als hij geen trainer wil worden moet hij degene die wel verantwoordelijkheid draagt zijn werk laten doen zoals die denkt dat dat goed is. Dan mag hij de beste stuurman aan wal gaan uithangen, maar dan moet hij ook aan de wal blijven.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey

Bericht door wimpey » ma mei 25, 2015 11:15 am

Le T. schreef: Nou geloof ik helemaal niet dat hij erg geschikt is als bestuurder, met hem is er in ieder geval een situatie dat mensen hun werk goed of minder goed kunnen doen en daar ook verantwoording over af kunnen leggen.
Frontsoldaatje Sturkenboom moest Jonk e.c. eruit meppen en de "Van Gaal adepten" in ere herstellen. LVG presenteert zich graag als eerlijk, rechtlijnig, consequent enzo. Denk dat dat in de praktijk tegenvalt. Ook hij werkt vooral graag met ja-knikkers.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma mei 25, 2015 11:16 am

Je wilt te snel, Willem.

De spelers in de A zijn jarenlang verkeerd opgeleid. Qua balvaardigheid blijven de Nederlandse jeugdspelers achter bij hun leeftijdsgenoten uit België, Duitsland of Spanje. Ze hebben te weinig nuttige trainingsuren gemaakt, te weinig balcontacten gehad. De achteruitgang zie je over de hele linie. Kijk naar Oranje. Dat teert op de kwaliteiten van dertigers.
Door intensievere training zijn de grootste talenten van onze bovenbouw al enorm gegroeid. Neem Donny. Als C'tje was hij aan de bal erg matig. Hij durfde geen risicovolle pass te geven, want dan kreeg hij op zijn kop en dat vermeed hij liever. Nu zie je dat hij het talent wel heeft. Maar je blijft zitten met het feit dat de balvaardigheid beter had gekund, dat elke speler een nog net wat beter niveau had kunnen halen als hij van jongs af aan beter was opgeleid.

Het roer is nu om. Ajax heeft daarbij het voortouw genomen. Door meer trainen, door Twin Games, door zaalvoetbal, door partijtjes in de kleine ruimte moet het niveau van het jeugdvoetbal omhoog. Pas dan zul je sterkere lichtingen krijgen, lichtingen waarbij de 'gewone' voetballers (de Reizigers, zeg maar) ook een goede basistechniek hebben. Nu hebben alleen de beste spelers een goede basistechniek.

Bij Ajax krijgen creatieve voetballers weer de ruimte. Matthijs de Ligt die met 15 jaar in de onder-19 speelt, zoiets zag je een paar jaar geleden niet. Er wordt hard aan die jongen gesleuteld om hem klaar te stomen voor Ajax 1. Jij vindt hem niets? Hij is vijftien!

wimpey

Bericht door wimpey » ma mei 25, 2015 11:21 am

Yopi schreef: Matthijs de Ligt die met 15 jaar in de onder-19 speelt, zoiets zag je een paar jaar geleden niet. Er wordt hard aan die jongen gesleuteld om hem klaar te stomen voor Ajax 1. Jij vindt hem niets? Hij is vijftien!
Hij is juist een van de beteren. :smallgrin.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma mei 25, 2015 11:30 am

Onder het oude regime hadden ze hem in de B gehouden, Willem. De B1 moest immers kampioen worden.

Over twee jaar is De Ligt te goed voor dit team. Net als Bazoer nu.

Ik zie bij Ajax in de jeugd nu weer jongens die iets durven.

wimpey

Bericht door wimpey » ma mei 25, 2015 11:48 am

Yopi schreef: Ik zie bij Ajax in de jeugd nu weer jongens die iets durven.
Ik vind je te goedgelovig. Wat ik zie strookt niet met wat jij ziet. In de eredivisie gaat het met deze lichting wel lukken. Maar het echt bijzondere en complete ontbreekt om de beloofde terugkeer aan de Europese top te bewerkstelligen.

Le T.

Bericht door Le T. » ma mei 25, 2015 12:54 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Nou geloof ik helemaal niet dat hij erg geschikt is als bestuurder, met hem is er in ieder geval een situatie dat mensen hun werk goed of minder goed kunnen doen en daar ook verantwoording over af kunnen leggen.
Frontsoldaatje Sturkenboom moest Jonk e.c. eruit meppen en de "Van Gaal adepten" in ere herstellen. LVG presenteert zich graag als eerlijk, rechtlijnig, consequent enzo. Denk dat dat in de praktijk tegenvalt. Ook hij werkt vooral graag met ja-knikkers.
Hij wil tenminste aan het werk, dat is wat anders dan even babbelen als je toch in de buurt bent, dat is het verschil waar het hier om gaat.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » di mei 26, 2015 5:04 am

Telesport, Cruijjf in zijn colum
Verder heb ik de afgelopen dagen de nodige gesprekken binnen Ajax gevoerd. Ik ben er nu redelijk uit wat er moet gebeuren. Dat breng ik niet naar buiten, omdat dit via de officiële kanalen moet lopen. Het is even niet anders, maar ook ik moet me aan de spelregels houden.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » di mei 26, 2015 7:37 am

AD:

Cruijff wil Ling wil halen als AD.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Mano

Bericht door Mano » di mei 26, 2015 8:14 am

wimpey schreef:
Yopi schreef: Ik zie bij Ajax in de jeugd nu weer jongens die iets durven.
Ik vind je te goedgelovig. Wat ik zie strookt niet met wat jij ziet. In de eredivisie gaat het met deze lichting wel lukken. Maar het echt bijzondere en complete ontbreekt om de beloofde terugkeer aan de Europese top te bewerkstelligen.

Qua trainingstechnieken en tactieken zal het nu beter zijn. Goochel maar is met de bal, kom je er vanzelf achter dat afspelen een betere optie was. Dat leer je door te doen, niet door goochelen af te straffen. goeie ontwikkeling.

Ben het eens met Wimpey dat dat niet genoeg is. Mentaliteit, daar ontbreekt het aan in Nederland. Doorzetten bij wind tegen. In dat licht vind ik het ook belachelijk als er aankopen niet gedaan worden ten wille van aankomend talent.
(let wel: GOEIE aankopen, niet de Duartes van Nederland)
een talent moet op de weg naar succes tegenslagen krijgen, die vormen hem. Die zorgen ervoor dat de echte top boven komt drijven en de net-nietjes overstappen naar andere clubs en/of nooit meer ziet

en dan heb je eens per 5 jaar een topper ala Bergkamp en/of Sneijder
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano

Bericht door Mano » di mei 26, 2015 8:20 am

altijd weer die Cruijff en van Gaal mastrubatie :blackcat.gif:

Misschien moeten we beide narcisten is buiten de Arena houden.
ze zijn uit zelfde hout gesneden, ligt nl. nooit aan hun.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di mei 26, 2015 8:26 am

wimpey schreef:Maar het echt bijzondere en complete ontbreekt om de beloofde terugkeer aan de Europese top te bewerkstelligen.
Kom Wim, volgens mij heb jij best wel een realistische kijk op voetbal, dit was toch alleen voor de show deze uitspraak, hier heb je toch nooit in gelooft?

Uitzonderlijk talent wordt op 16 jarige leeftijd door Engeland en Spanje weggehaald, uitzonderingen daargelaten, en echt goede spelers komen niet naar Ajax en de Nederlandse competitie met wat overblijft kan je een beetje meeballen in de Europa League maar meedoen met de top is een utopie, dat weet jij toch ook wel.
YNWA

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di mei 26, 2015 8:22 pm

Ideale schoonzoon Edje klooit er vrolijk op los. :excited.gif:
Roger van Boxtel laat weten zich beschadigd te voelen als gevolg van de situatie rond de aanstelling van een nieuwe algemeen directeur. Van Boxtel werd door de Raad van Commissarissen voorgedragen, maar moest uiteindelijk in de krant lezen dat Edwin van der Sar hem niet zag zitten. 'Ik heb de rvc gezegd dat ik alleen directeur wil worden als andere directieleden dat ook zien zitten. Zo niet, dan zou ik mijn kandidatuur intrekken,' zo liet hij weten in het Parool. 'Ik las dat Van der Sar weerstand had en dat ik tegen de lijn-Cruijff zou zijn. Onzin, want ik heb als interim-bestuurder van Ajax de weg geplaveid voor de lijn-Cruijff. Daarnaast voel ik me beschadigd. Ik moest lezen dat er weerstand was, dat vernam ik niet van Ajax. Ik heb mijn ongenoegen daarover laten weten aan rvc-voorzitter Hans Wijers.
Whitey on the moon.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di mei 26, 2015 8:43 pm

Welkom in de grote mensenwereld. De Telegraaf schrijft een stukje op basis van een anonieme bron:

Van der Sar zou de RvC hebben medegedeeld dat hij niet wil samenwerken met van Boxtel.

En van Boxtel reageert gelijk als een geslagene. Goeie genade.

zeux

Bericht door zeux » di mei 26, 2015 8:50 pm

InnerHarbour schreef:
wimpey schreef:Maar het echt bijzondere en complete ontbreekt om de beloofde terugkeer aan de Europese top te bewerkstelligen.
Kom Wim, volgens mij heb jij best wel een realistische kijk op voetbal, dit was toch alleen voor de show deze uitspraak, hier heb je toch nooit in gelooft?

Uitzonderlijk talent wordt op 16 jarige leeftijd door Engeland en Spanje weggehaald, uitzonderingen daargelaten, en echt goede spelers komen niet naar Ajax en de Nederlandse competitie met wat overblijft kan je een beetje meeballen in de Europa League maar meedoen met de top is een utopie, dat weet jij toch ook wel.
Spelers die op PL-niveau, Primera Division, Bundesliga meekunnen, zullen zeker niet snel naar Ajax komen nee (Ajax heeft ook niets te zoeken op dat niveau, moet geen ijkpunt zijn). De laag daar vlak onder misschien wel, maar ook daar wordt niet op gejaagd, zo lijkt het.

Europa League tot de kwartfinale, dat lijkt mij ook het plafond voor Ajax. Loopt het écht een keer goed, incidenteel misschien een keer hoger.
Maar ook daar komen we nu totaal niet bij in de buurt. Er zou dus genoeg ruimte voor verbetering moeten zijn. Binnen alle handicaps en met een realistischer (internationaal) einddoel: niet CL, maar EL.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 26, 2015 8:56 pm

Peter schreef:...
Inderdaad, heeft hij echt zo gereageerd? Dan hebben we wat mij betreft gelijk de bevestiging dat hij niet de juiste persoon voor de klus is.
Nil volentibus arduum

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di mei 26, 2015 9:03 pm

Kwartfinale EL als plafond voor Ajax? Ik zie dat toch echt anders. Als je de opleiding op een hoger plan tilt en je ook zorgt dat je aankoopbeleid beter wordt, dan moet het plafond echt hoger liggen. Dan moet jouw plafond gewoon minimaal de standaard zijn, hoor. Het plafond ligt dan op de halve finale CL en/of winst van de EL. Serieus, dat is gewoon gezonde ambitie. Het winnen van de CL is wat onrealistisch, maar alles daaronder is te doen. Moet alles in een jaar mee zitten, maar dat hoort erbij.

zeux

Bericht door zeux » di mei 26, 2015 9:22 pm

Nee, halve finale CL zie ik weer als onrealistisch. Dat ben ik toch wel eens met IH.

Misschien een keertje tweede ronde. Max.

Zeker nu de financiële impuls in de PL nog knotsgekker is en er dus nog makkelijker weggelokt (gekocht) kan worden.

Het is allemaal niet eerlijk, maar wel realistisch.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 26, 2015 9:36 pm

Ik kijk liever naar wat je min of meer structureel moet kunnen bereiken. Die enkele piek in prestaties is van zoveel factoren afhankelijk.

Kwartfinale EL is wat mij betreft wel een realistische doelstelling om jaarlijks te spelen. Heb je een goede lichting dan kom je een keer verder en sluit ik een winst niet uit. Heb je een keer een minder jaar dan stopt het avontuur een ronde eerder. Binnen de huidige krachtsverhoudingen zie ik in de CL niet veel gebeuren. Je kunt de poulefase wel een keer overleven. Daar zijn we ook al een paar keer dichtbij geweest. Valt er een bal net een keer goed, heb je een keer geluk met de loting of ben je een jaar wat sterker dan lukt dat wel. Veel verder is al van zoveel factoren afhankelijk.

De landstitel is voor mij het belangrijkste doel. Ieder jaar weer. En als je kampioen speelt begin je nu eenmaal in de CL. Als we daar nou incidenteel een aardig jaar draaien en anders eervol afvloeien naar de EL waar we dan grofweg kandidaat kwartfinale zijn met een enkele uitschieter omhoog of omlaag hoor je mij niet klagen.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di mei 26, 2015 9:54 pm

Kwartfinale EL jaarlijks een realistische doelstelling? De laatste kwartfinale in Europees verband was in 2003. Incidenteel is meer op zijn plaats.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 26, 2015 10:00 pm

We halen dat al tijden niet. Maar als je kijkt naar de clubs die in die speelronde actief zijn is het toch geen onrealistische doelstelling? Het mag ook nog wel een klein beetje ambitieus zijn.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di mei 26, 2015 10:45 pm

Peter schreef:Welkom in de grote mensenwereld. De Telegraaf schrijft een stukje op basis van een anonieme bron:

Van der Sar zou de RvC hebben medegedeeld dat hij niet wil samenwerken met van Boxtel.

Ok. Een gelouterd politicus en directeur zal wel snel aangeslagen zijn. Het loopt immers als een zonnetje bij Ajax.
Whitey on the moon.

Mano

Bericht door Mano » wo mei 27, 2015 8:12 am

Boxtel dacht: ik moet er onderuit, geen trek in wespennest.

en dan grijp je het minste aan om te gaan.

Ajax is politiek 2.0

wimpey

Bericht door wimpey » wo mei 27, 2015 8:28 am

Mano schreef:Boxtel dacht: ik moet er onderuit, geen trek in wespennest.
Ling uitte zich in ongeveer dezelfde bewoording. Toekomst doet A, Ajax-1 doet B. Jong Ajax is een stiefkind.

Wie wil er nou AD worden met een concullega als Sar en met een mededirecteur met het denkniveau van Overmars?

Denk dat de bom komend seizoen barst.

zeux

Bericht door zeux » wo mei 27, 2015 8:33 am

Van Boxtel is toch interim geweest? Die heeft midden in het wespennest gezeten. Die weet dus precies hoe hij zo'n Telegraaf-bericht moet 'lezen'.

Die man heeft al in zoveel bestuursorganisaties gezeten - van politiek tot bedrijfsleven - dat ik het moeilijk vind te geloven dat hij ineens faint-hearted zou zijn. Ik gok dus dat er wel het een en ander meer speelt achter de schermen.

Plaats reactie