Natuurlijk niet alleen door falende concurrentie, maar dat speelde wel degelijk een rol.wimpey schreef:Ik lees hier vaak dat Ajax 4 keer kampioen werd door falende concurrentie.
Dit komt door het totaal aantal punten waarmee Ajax kampioen werd. Het aantal van 71 punten vorig seizoen is een dieptepunt, de laatste keer dat minder punten behaald werd was in 1989/1990.
En daaraan gekoppeld het winstpercentage, dit is Ajax de afgelopen 4 jaar:
2013/2014: 20 (59%)
2012/2013: 22 (65%)
2011/2012: 23 (68%)
2010/2011: 22 (65%)
Het huidige winstpercentage is 67%.
Ter vergelijking: PSV werd met een winstpercentage van 68% slechts 3e in het seizoen 2009/2010, met maar liefst 8 punten achterstand op kampioen Twente. Het huidige winstpercentage van PSV is 83%, met nog 4 wedstrijden te gaan. Als die alle 4 verloren gaan komt PSV nog uit op 74%.
Ajax presteert dit seizoen in de lijn van de voorgaande jaren, maar staat inmiddels 10 punten achter op PSV.
Al is het ook erg veelzeggend voor de devaluatie van de Eredivisie dat de nummer 3 maar liefst 8 punten achterloopt op Ajax en de nummer 4 maar liefst 15 (!) punten.
Frank de Boer heeft de revolutie van Cruijff gered.
Leuk dat de jeugd zo geweldig goed is (dat hoor ik trouwens al zolang ik het voetbal volg...dus ook toen die jeugd zogenaamd de vernieling in geholpen werd maar Ajax ondertussen wel doorgebroken jeugdspelers verkocht aan de topclubs), maar het 1e elftal is het enige dat echt telt.
De oorzaak voor de revolutie was het slechte presteren van Ajax in de CL, daar is echter helemaal niets aan veranderd.