De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Hoeveel aankopen met ervaring, hoeveel leiders van elders zijn bij Ajax in de afgelopen twintig jaar geslaagd? Over meer regel dan uitzondering gesproken!
De spelers die bij Ajax het voortouw namen kwamen bijna allemaal óf jong naar Ajax, of uit de opleiding.
De spelers die bij Ajax het voortouw namen kwamen bijna allemaal óf jong naar Ajax, of uit de opleiding.
-
Ik denk dat bij iedere club de balans mbt aankopen doorslaat naar mislukt. Je kunt bij Ajax wel stellen dat de geslaagde aankopen niet echt spelers zijn die Ajax direct naar een hoger plan tillen. Die ambitie mis ik wel. Als we hier vinden dat Poulsen een geslaagde aankoop is geweest, dan zegt dat wel iets over het ambitieniveau waarop gekocht wordt. Geen slechte voetballer, maar niet iemand waar ik als Ajaxsupporter warm van wordt.wimpey schreef: Dat vind ik onzin. Onder Michels, Cruijff en LVG won Ajax Europa Cups met elftallen met een gemene deler. Het gros van de Ajax-aankopen mislukt, al decennia lang. Dat ligt m.i. niet eens aan de speelstijl. Maar spelen voor Ajax brengt wel een bepaalde druk met zich mee waarmee het gros van de aankopen binnen Ajax' range niet kan omgaan. Die ventjes uit de jeugd kennen dat en zijn wat dat betreft gehard.
Whitey on the moon.
Je kan ook overdrijven natuurlijk:wimpey schreef:Alleen onderscheidde Ajax zich niet meer van de concurrentie met de opleiding. Blind, vd Brom en JOR lieten in de 21 eeuw nog het 20e eeuw voetbal t.t.v. LVG op de opleiding los. Dus was Ajax zijn voorsprong kwijt. Sowieso is dergelijk structuurvoetbal niet iets dat je op jeugdspelers moet loslaten.Le T. schreef: Wat in al die idiote Cruijfverering vergeten wordt is dat de jeugdopleiding een belangrijke meerwaarde is van Ajax, iet waarmee het zich al decennia onderscheidt van de concurrentie.
Onderzoek: Ajax heeft beste jeugdopleiding
NEUCHATEL -
De jeugdopleiding van Ajax levert de meeste Europese topspelers op. Volgens een Zwitsers onderzoeksbureau spelen op dit moment 69 spelers uit de opleiding van de Amsterdamse landskampioen bij een club die in de hoogste competitie van een Europees land uitkomt. Ajax scoort daarmee beter dan Partizan Belgrado, dat op de tweede plaats staat met 66 spelers. Het grote Barcelona volgt op de derde plaats met 61 spelers.
Marc Overmars, directeur Voetbalzaken bij Ajax. Marc Overmars, directeur Voetbalzaken bij Ajax. Foto: Hans van Tilburg
Ajax wijkt ook af van het algemene beeld in het Europese voetbal. Het investeert juist in de opleiding, terwijl andere clubs hun geld steeds meer gebruiken om spelers te huren, aldus de onderzoekers van Football Observatory. „Minder geld wordt uitgegeven door slecht geleide club, met name in het zuiden en oosten van Europa”, aldus onderzoeker Rafaele Poli. Ajax steekt jaarlijks ongeveer 6 miljoen euro in de jeugdopleiding.
De voetballers die Ajax opleidt, vertrekken vaak naar buitenlandse clubs. Barcelona slaagt er bijvoorbeeld beter in zelf opgeleide spelers te behouden. Maar De Amsterdammers hebben volgens de onderzoekers wel een duidelijke visie. De club trekt alleen spelers van buiten aan als die echt een versterking vormen en probeert eerst uit de eigen opleiding een talent door te laten stromen. In de winterstop zag Ajax er nog van af Ola John van Benfica te huren, omdat trainer Frank de Boer zijn huidige selectie sterk genoeg achtte.
Topclubs als Arsenal en Bayern München steken schril af bij de opleiding van Ajax. Van de Londense topclub zijn maar 36 zelf opgeleide spelers actief in een hoogste competitie in Europa, evenveel als de Duitse kampioen.
Bron De T.
En natuurlijk zit de echte wereldtop daar niet tussen, maar goed, die echt groten leid je niet op. Dat is eerder een probleem van de scouting.
Ik vind het ook grappig dat mensen die roepen dat de opleiding niet best was vinden dat je je dus moet richten op verbetering daarvan, maar als (een aantal van) diezelfde mensen vaststellen dat aankopen vaak niet slagen, is de conclusie niet dat je dat dus (via bv het onder handen nemen van de scouting) moet verbeteren, maar dat je niet meer moet kopen. Alsof kopen per definitie is dat beroerd moet zijn. Volgens mij haalt PSV al een jaar of 30 ongeveer dezelfde resultaten als Ajax zonder over een fatsoenlijke jeugdopleiding te beschikken. Je moet dus beiden doen, goed opleiden en goed aankopen. Jonk heeft het mis.
I think I lost my fucking headache
Waar zegt Jonk precies dat je niet moet aankopen?
Ajax moet minder kopen, dat wel. Zimlings en Hoorns lopen de jeugd alleen maar in de weg. Maar dat zul je met me eens zijn.
Dat alles neemt niet weg dat het niveau van de scouting en/of de samenwerking met de scouting moet verbeteren. Maar dat gaan ze dus niet doen, waardoor we ons kunnen gaan opmaken voor resem peperdure miskopen uit voornamelijk de eredivisie.
Ajax moet minder kopen, dat wel. Zimlings en Hoorns lopen de jeugd alleen maar in de weg. Maar dat zul je met me eens zijn.
Dat alles neemt niet weg dat het niveau van de scouting en/of de samenwerking met de scouting moet verbeteren. Maar dat gaan ze dus niet doen, waardoor we ons kunnen gaan opmaken voor resem peperdure miskopen uit voornamelijk de eredivisie.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Wie loopt Zimling en Hoorn dan in de weg? Ze spelen nooit en als er ineens wel een plaats open is dan zie ik geen jeugdspeler die beter is dan Hoorn. Zimling is inmiddels voorbijgestreefd door Bazoer en Riedewald.
Zeg niet dat je ze dus maar moet kopen, lijkt me niet het niveau hebben dat Ajax nastreeft maar er is volgens mij nog geen jeugd dat klaar is om LCV of RCV te spelen, of ik moet me vergissen?
Zeg niet dat je ze dus maar moet kopen, lijkt me niet het niveau hebben dat Ajax nastreeft maar er is volgens mij nog geen jeugd dat klaar is om LCV of RCV te spelen, of ik moet me vergissen?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
LCV: ook Riedewald.
RCV: zoú Tete kunnen op termijn kunnen worden, tot die tijd zeker nog de Hoornmeister.
RCV: zoú Tete kunnen op termijn kunnen worden, tot die tijd zeker nog de Hoornmeister.
Dat laatste begrijp ik niet.LucaS schreef: En natuurlijk zit de echte wereldtop daar niet tussen, maar goed, die echt groten leid je niet op. Dat is eerder een probleem van de scouting.
Beter opleiden en beter scouten vind ik trouwens 2 paar schoenen. Bij beter scouten heb je te maken met een enorme concurrentie. Daar is de toevalsgenerator vrij hoog. Al kan en moet het uiteraard veel beter dan wat Ajax door de decennia heen heeft gepresteerd.
Maar Ajax zal gezien de financiële beperkingen nooit de grote vissen van het seniorenvoetbal binnen kunnen hengelen. Qua jeugdscouting scoort Ajax al jaren goed.
Beter opleiden heeft Ajax zelf in de hand. Ajax was ooit leading, maar gaf die voorsprong uit handen door in de 20e eeuw te blijven hangen. Ik zie speciale spelers wanneer ik nu naar De Toekomst ga. Blijkbaar heeft Ajax een verhaal dat Bazoer, AEG, Cerny e.c. aanspreekt. En blijkbaar wordt er goed met die jongens gewerkt, want je ziet ze in hun spel groeien.
Dan denk ik: richt daar je pijlen op. Jeugdscouting, opleiding. Verhuur jongens die tussen Ajax-1 en JA / A1 vallen aan een eredivisieclub. Waarborg die doorstroming en gooi de deur niet dicht voor aanstormend talent. Wees uiterst, uiterst voorzichtig bij seniorenaankopen. Het enige dat het gros van die aankopen vaak voor heeft op gastjes van De Toekomst is een x-aantal wedstrijden op het hoogste niveau. Qua talent is De Toekomst doorgaans beter. Blijkt ook wel, want vaak worden die aankopen in no-time voorbij gestreefd door jong Ajax-talent.
Ik had het ook over jeugdscouting toen ik het had over wereldtalenten binnen halen.
Verder snap ik niet waarom het of of zou moeten zijn. Verbeter je opleiding en verbeter je seniorenscouting. Met alleen doorstromende jeugd ga je het niet redden. Tenminste, niet als de Europese subtop nog steeds het uitgangspunt is.
Verder snap ik niet waarom het of of zou moeten zijn. Verbeter je opleiding en verbeter je seniorenscouting. Met alleen doorstromende jeugd ga je het niet redden. Tenminste, niet als de Europese subtop nog steeds het uitgangspunt is.
Ja hoor, zo'n beetje alle geslaagde Europese campagnes van de laatste 25 jaar waren voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de bijdrage van gekochte spelers.Jöhnk schreef:Te stoppen met goed inkopen? Was Ajax dan ooit begonnen met goed inkopen?Le T. schreef:Wat in al die idiote Cruijfverering vergeten wordt is dat de jeugdopleiding een belangrijke meerwaarde is van Ajax, iet waarmee het zich al decennia onderscheidt van de concurrentie. Je hebt iets wat anderen niet of niet in die mate hebben. Prachtig, maar als je dat dan vervolgens als argument gebruikt om een vriendjesrevolutie te rechtvaardigen en in de nasleep daarvan de scouting te verwaarlozen en te stoppen met goed inkopen, dan maak je van een meerwaarde je enige waarde. Weg is je voordeel tov de concurrentie: Je heb iets wat zij niet hebben, maar zij hebben ook iets wat jij niet hebt omdat je dat bij het grof vuil hebt gezet.![]()
Dus Cruijff heeft half werk geleverd? Goh, wie had dat nou kunnen denken?De huidige problematiek geeft aan hoezeer Ajax afhankelijk is van Cruijff. Cruijff heeft voorgekauwd hoe je een functionerende opleiding opzet, maar niet hoe je een functionerende scouting en functionerend aankoopbeleid opzet. En dus gebeurt er niks op dat gebied.
Geslaagde aankopen laten zich financieel nog meer voelen, die kunnen zomaar 20 miljoen opleveren. Als je hoog mikt mag je er wel eens naast zitten.Nu wordt er teruggegrepen op het traditionele paardenmiddel: de portemonnee omdraaien. Het zou nog best kunnen dat je zo een aantal aardige voetballers haalt, maar op den duur komen onherroepelijk de miskopen. En die miskopen zullen zich financieel laten voelen.
Met scouting bedoel ik het hele proces, van de beslissing van wat voor type je zou willen, via het gaan kijken en beoordelen, tot overgaan tot proberen te halen voor een redelijke prijs. Daar moet de hoofdtrainer dus sowieso in betrokken worden. Maar als die dat nou zelf niet ziet zoals inmiddels wel vastgesteld kan worden, dan moet die ook eens op een ander af durven gaan.Mano schreef:
Ik ben het nl. met je eens dat het ten aller tijd EN/EN moet zijn.
Aankopen + Jeugd of Jeugd+Aankopen
maar dan moet er wel wat gebeuren aan het type aankopen die Ajax doet.
is dat gebrek aan structuur, waan van de dag, waan van de trainer etc etc
net als jeugdopleiding --> vast omleidde kaders waarin wordt gescout & aanbevolen.
Maar als je kopen ziet als een middel om de club sterker te maken, moet je wel een beetje ambitieus durven inkopen. Ik las vandaag ergens, voor wat het waard is, dat De Boer en Overmars al die jaren juist zo zuinigjes hebben ingekocht om meer ruimte te geven aan de spelers van de jeugdopleiding. En nu blijkt dat de jeugdopleiding de kwaliteit niet alleen kan bieden en ze grotere aankopen willen doen, begint Jonk te zeuren. Dat klinkt ook wel redelijk geloofwaardig, al blijven ook in relatie tot de bedragen de keuzes zeer beroerd.
Nee, het draait om het individu, optimaal begeleiden is wat je moet doen omdat je dat kunt doen en je niet meer kunt doen. Aangeboren talent is wat het verschil maakt.wimpey schreef:M.a.w. het draait om het optimaal begeleiden van het individu.Le T. schreef: De jeugd is altijd grillig, in alle opzichten. Opleiden is belangrijk omdat je alles moet doen wat je kunt doen, maar het is het aangeboren talent wat de doorslag geeft.
Veel aankopen niet zo goed met de bal omgaan, en dan komt de druk vaak vanzelf. Als ze in goede vorm maar nét goed genoeg zijn voor een niet zo goed Ajax, gaat het een lastig verhaal worden.Dat vind ik onzin. Onder Michels, Cruijff en LVG won Ajax Europa Cups met elftallen met een gemene deler. Het gros van de Ajax-aankopen mislukt, al decennia lang. Dat ligt m.i. niet eens aan de speelstijl. Maar spelen voor Ajax brengt wel een bepaalde druk met zich mee waarmee het gros van de aankopen binnen Ajax' range niet kan omgaan. Die ventjes uit de jeugd kennen dat en zijn wat dat betreft gehard.Een van beide niet of nauwelijks gebruiken omdat je ooit een punt hebt willen maken is verraad van de eigenlijke doelstellingen.
Wollt ihr den totalen Mensch?
-
- AT Toto winner 15/16
Eens met Lucas hoor. Jeugdopleiding lijkt aardig op orde te zijn maar alleen daarmee redt je het niet. De scouting moet echt op orde gebracht worden. Bijna alle aankopen zijn Studio Sport gescout.
http://www.catenaccio.nl/ajax-is-een-hardnekkige-ezel/Ajax is een hardnekkige ezel
By Pieter Zwart
– 08/04/2015Posted in: Dossier Ajax
Gisteren werd bekend dat hoofd opleidingen Wim Jonk niet langer aanschuift bij het technisch hart-overleg van Ajax. Simon Zwartkruis zette feilloos uiteen op welke punten Jonk recht tegenover Marc Overmars, Dennis Bergkamp en Frank de Boer is komen te staan. Het grootste knelpunt is misschien wel het falende aankoopbeleid bij het eerste elftal. Wat Overmars en consorten willen is inmiddels wel duidelijk, maar wat willen de opleiders op De Toekomst eigenlijk? Het antwoord op die vraag ligt besloten in Plan Cruijff.
Stopcontact
Het aankoopbeleid is al tientallen jaren een groot probleem bij Ajax, een gegeven dat in interne onderzoeken ook steeds naar voren komt. Zo werd in het Rapport Coronel in 2008 geconcludeerd dat Ajax moest stoppen met het doen van breedteaankopen, omdat de Amsterdammers zich op die manier steeds dubbel in de vingers sneden. Er wordt geld over de balk gesmeten en tegelijkertijd blokkeren breedteaankopen de weg naar het eerste elftal voor jeugdspelers. ‘Spelers die worden aangetrokken moeten bepalende/dragende spelers zijn of jonge talentvolle spelers’, luidde de conclusie.
Billy Beane, die door een uitgekiend aankoopbeleid met de Oakland A’s de honkbalwereld op de kop zette, verbaasde zich enkele jaren geleden in Hard Gras al over de manier waarop Ajax spelers werft. ’Als je steeds je vingers brandt als je ze in het stopcontact stopt, stop ze er dan niet meer in.’ Als Ajax op zoek gaat naar volwassen spelers koopt het slecht in. ‘Dus steek het geld in jonge spelers. Dat is hun specialiteit.’
Toch blijft de hunkering van Ajax-bestuurders naar het stopcontact groot. Met Derk Boerriger, Dimitri Bulykin, Theo Janssen, Jasper Cillessen, Lasse Schöne, Tobias Sana, Niklas Moisander, Christian Poulsen, Ryan Babel, Bojan Krkic, Lerin Duarte, Nick Viergever, Diederik Boer en Niki Zimling werden sinds de fluwelen revolutie fluwelen revolutie veertien volwassen (22 jaar of ouder) spelers aangetrokken, de succesnummers zijn echter op de vingers van een hand te tellen.
Trainer Frank de Boer werpt zich desondanks op als verdediger van dit beleid. Zondag was hij in Studio Voetbal de mening toegedaan dat Van der Hoorn nuttig was als back-up voor Veltman. ‘Duur? Nou en? Wij willen toch meedoen om het kampioenschap en Europees.’ Op het moment dat de mandekker werd aangetrokken was hij al even duidelijk geweest. ‘Ik ben liever overbezet dan onderbezet.’
Hedgehog-concept
Die visie op breedteaankopen contrasteert sterk met de visie die werd uitgedragen in Plan Cruijff, dat in theorie de leidraad is voor het voetbaltechnisch beleid van de club. In Plan Cruijff werd voor de casus Ajax een antwoord geformuleerd op de vraag die iedere voetbalclub zichzelf stelt: ‘Hoe word ik succesvol en hoe behoud ik dat succes op de lange termijn?’
Bedrijven houden zich bezig met datzelfde vraagstuk. In 2001 slaagde onderzoeker James Collins er in zijn boek Good to great in te verklaren waarom sommige bedrijven groots worden en andere niet verder komen dan goed. Na vijf jaar keihard gewerkt te hebben met een groot team van onderzoekers vond hij de beslissende factor: bedrijven die over een periode van vijftig jaar succesvol blijven, onderscheiden zich door een hedgehog-concept.
Zoals een egel in staat is te overleven door zijn stekels hebben die bedrijven stuk voor stuk hun eigen overlevingsstrategie. Een hedgehog-concept bestaat uit drie cirkels die elkaar overlappen. Waar raak ik door geïnspireerd (passie)? Waar kan ik het beste in de wereld in zijn (kwaliteit)? Hoe verdien ik mijn geld (driving resource)?
Bij de totstandkoming van Plan Cruijff stelde een groot aantal Ajacieden zich in feite dezelfde vraag en het antwoord was glashelder: het primaire proces van Ajax is het opleiden van spelers. De schuld voor zeven magere jaren werd niet gelegd bij de jeugdopleiding, maar iedereen was het erover eens dat de levensader van de club de sleutel naar nieuwe successen was. Ajax is gepassioneerd door het opleiden van spelers en het kan daar ook de beste van de wereld in zijn, zo blijkt uit cijfers van de CIES dat geen enkele opleiding op dit moment zoveel spelers voortbrengt. Om over geld nog maar te zwijgen, de verkoop van jeugdspelers bracht alleen in de afgelopen vijf jaar al circa negentig miljoen euro op.
Een logisch gevolg van de constatering dat het opleiden van spelers het primaire proces bij Ajax is, is dat ook de middelen daarop gericht dienen te worden. Het budget van de opleiding werd in de afgelopen seizoenen weliswaar opgeschroefd, maar het was bevreemdend dat vorig jaar zomer niet de totale gevraagde budgetverhoging vrijgemaakt kon worden voor De Toekomst. Terwijl het daarna geen probleem was om miljoenen uit te geven aan Diederik Boer, Niki Zimling en Nick Viergever. Dat maakte duidelijk dat niet iedereen bij Ajax op de lijn-Cruijff zit.
Analyse
Dat blijkt ook uit de manier waarop het aankoopbeleid vormgegeven wordt. De clubvisie is in theorie glashelder: Ajax zet in op de eigen jeugd en vult die waar nodig aan met jongens van buitenaf die écht iets toevoegen. ‘Maar zo min mogelijk’, benadrukte Jonk tegenover Voetbal International. ‘Breedteaankopen doen we hier niet meer. Dan kiezen we altijd voor eigen spelers.’
Het aankoopbeleid dat voorgeschreven wordt in Plan Cruijff leunt op drie pijlers die voortvloeien vanuit de visie.
1.Het halen van (jonge) spelers die aanmerkelijk beter zijn dan de eigen talenten
Wie het aankoopbeleid van Ajax sinds de beursgang analyseert, komt tot dezelfde conclusie als Billy Beane. De Amsterdammers zijn bedreven in het scouten en aankopen van jonge exceptioneel getalenteerde talenten die vervolgens verder gevormd worden. Sinds de beursgang verdiende Ajax veel geld met het aantrekken, ontwikkelen en verkopen van spelers tussen de zestien en achttien jaar, met name uit België en Denemarken. Voor voetballers die net volwassen waren bleek Ajax ook vaak een springplank naar de Europese top, maar wie gaat kijken naar spelers van 22 jaar en ouder treft een waar bloedbad aan. Wat dat betreft toont Ajax zich een hardnekkige ezel door opnieuw op zoek te gaan naar uitontwikkelde spelers.
Het is bijvoorbeeld voor Ajax op dit moment logisch om op zoek te gaan naar talentvolle linksbenige centrale verdedigers. Zowel in de A1 als in de B1 is op dat terrein weinig potentieel eerste elftal-materiaal voorhanden. In het ideale scenario speelt Ajax daar nu al op in, zodat wanneer Jaïro Riedewald vertrekt zijn opvolger al via de opleiding is klaargestoomd. Bovendien kan Ajax bij zestienjarige spelers door de reputatie van de opleiding concurreren met de Europese top, terwijl er geen volwassen speler te vinden is die Ajax verkiest boven Chelsea of Manchester City.
Daarnaast mag er best geïnvesteerd worden in kwaliteit, zoals eerder met succes bij Klaas-Jan Huntelaar en Luis Suarez gebeurde. Zo was er in de opleiding veel draagvlak voor de komst van Adam Maher om de leemte op te vullen die Christian Eriksen achterliet. Frank de Boer gaf echter openlijk aan Maher te duur te vinden en richtte zijn pijlen op Lerin Duarte. Om anderhalf jaar later wél de hoofdprijs te betalen voor Daley Sinkgraven.
2.Het halen van ervaren spelers die jonge talenten bij de hand kunnen nemen.
Daarnaast herbergt de Ajax-selectie volgens de visie Cruijff altijd een aantal ervaren spelers (liefst oud-Ajacieden) die de jonge talenten bij de hand kunnen nemen. Een rol die Arnold Mühren vervulde aan het eind van de jaren tachtig en Frank Rijkaard bij de generatie van 1995. In de praktijk blijkt het echter lastig om ervaren spelers te vinden die sportief nog wat toevoegen. Zeker voetballers die geen affiniteit hebben met Ajax-voetbal zijn gedoemd om te mislukken. In de afgelopen jaren lukte het niet om prominente oud-Ajacieden te verleiden tot een terugkeer.
3.Het verbreden van de kweekvijver door internationale samenwerkingen.
Internationale samenwerkingen zijn in de visie van Cruijff ook een goede manier om het aankoopbeleid vorm te geven. Door de kennis op het gebied van opleiden ook internationaal in te zetten kan Ajax de vijver waaruit het talenten vist vergroten. Ajax Cape Town kan voor internationale talenten de springplank zijn naar Europa, terwijl Trencin een ideale plek is om spelers van buiten de Europese Unie te testen zonder direct op te draaien voor de hoge salarissen.
Daarnaast kan Ajax bij Trencin en Ajax Cape Town spelers laten rijpen tot ze klaar zijn voor het eerste elftal in Amsterdam. Laatbloeiers kunnen bij de satellietclubs wennen aan het Ajax-voetbal en in het ideale scenario als ze begin twintig zijn de overstap maken. Manchester City en Red Bull werken al met een dergelijk model.
Vanuit de directie lijkt er echter minimale interesse te zijn voor deze samenwerkingen. Corné Groenendijk vertrok onlangs bij Ajax Cape Town en sindsdien wordt vanuit Amsterdam geen inhoudelijke bijdrage meer geleverd aan deze satellietclub. Ondertussen wordt er gezocht naar een verdediger die links in het centrum kan spelen, terwijl de achttienjarige Rivaldo Coetzee (rechtsbenig) op die plek veel indruk maakt in Kaapstad.
De samenwerking met Trencin bestaat formeel niet eens meer. De Ajax-directie heeft de tweejarige verbintenis met de Slowaakse club van eigenaar Tshen La Ling niet verlengd. Ondertussen stevent Trencin met een van de jongste elftallen van Europa af op de landstitel.
Procedure
Een ander hekel punt is de procedure die gevolgd wordt bij aankopen. Zowel in het Rapport Coronel als in het Plan Cruijff wordt duidelijk aangegeven hoe het voortraject bij een aanwinst eruit moet zien. Een speler wordt grondig gescout en geanalyseerd en vervolgens volgt een inhoudelijke discussie, waarbij de beoogde aankoop wordt afgezet tegen het materiaal dat al aanwezig is. Daarna wordt in overleg een besluit genomen. Oftewel: professionele besluitvorming.
Dat het in de praktijk heel anders gaat blijkt uit de manier waarop De Boer de besluitvorming beschrijft tegenover de media. Zo maakte Marc Overmars zijn interesse in Samuel Eto’o kenbaar door een SMS’je aan De Boer met daarin slechts de achternaam van de spits uit Kameroen en een vraagteken. Nadat Ajax met een kluitje in het riet was gestuurd, werd het contract van Kolbeinn Sigthórsson maar verlengd. ‘Hij heeft twee duels goed gespeeld. Ik heb het gevoel dat dit zijn jaar gaat worden’, aldus Overmars vervolgens op de Ajax-clubsite.
In dezelfde zomer besloten Overmars en De Boer op basis van een aanbeveling van bondscoach Morten Olsen Niki Zimling aan te trekken, was De Boer kwaad op Overmars vanwege de verkoop van Kenneth Vermeer aan Feyenoord en werd Arek Milik aangetrokken zonder breed draagvlak bij de scouting. Een paar maanden later kwam zonder overleg met René Stam – keeperscoördinator op De Toekomst – André Onana binnen en werd besloten in plaats van Niklas Moisander Stefano Denswil te verkopen, na een aantal mindere wedstrijden van laatstgenoemde.
Deze zomer wordt de focus opeens verlegd naar Zuid-Amerika, omdat uit de analyse van de selectie gebleken is dat Ajax ‘gif’ in het elftal mist. Nog niet zo lang daarvoor werd juist besloten om te stoppen met scouten in Zuid-Amerika, omdat Zuid-Amerikanen niet zouden passen in de cultuur en de speelwijze van Ajax.
Het geeft je op zijn zachtst gezegd niet de indruk dat er sprake is van professionele besluitvorming bij Ajax rondom aankopen. Zo drukt in contrast tot Plan Cruijff de hoofdtrainer een nadrukkelijke stempel op het aankoopbeleid en manifesteert Overmars zich als technisch directeur, een functie die juist bewust afgeschaft was. Misschien is het niet eens zo gek dat iemand hierover de noodklok luidt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- Monkey Tonk
Goede analyze, al is de tendens wat mij betreft te negatief. Fase 2 van de Fluwelen Revolutie is begonnen. Ajax is de eerste club die deze weg uitstippelt, dus het lijkt me logisch dat er discussies en verschillende invalshoeken zijn. Ik zie niet in waarom dat een probleem is. Alleen moet je nu wel de beste mensen op de belangrijke plekken hebben, en ik krijg niet het idee dat Marc Overmars de volgende Billy Beane is. Net als in een elftal is het bestuursteam niet sterker dan de zwakste schakel. Ik zou als ik Ajax was de film Moneyball bekijken, en vooral de scene met de scouts om de tafel, die allemaal op de oude manier denken. Voor veel van de problematiek waarmee Ajax nu worstelt zou je in principe een computerprogramma kunnen schrijven. Hoeveel jeudgtalenten kun je per jaar in het eerste inpassen? Hoeveel is ideaal? Hoeveel is teveel? Hoe lang blijven ze? Hoeveel leiding in het veld, via ervaren spelers, is optimaal voor de jeugd om effectief aan te haken? Wat zijn de specifieke kwaliteiten van een beoogde ervaren aankoop? Hoe passen die kwaliteiten binnen het huidige Ajax? Je kunt het dan ook omdraaien: aan welke specifieke kwaliteiten ontbreekt het bij dit Ajax? En dan de speler met precies die kwaliteiten via een programma identificeren. Met vage ideeen kom je er niet meer. Ik denk bijvoorbeeld dat Ajax geen duidelijk omlijnd idee heeft van wat een ervaren speler is, en wat die moet brengen. Is het echt belangrijk dat hij beter is dan wat er vanuit de jeugd doorstroomt, of brengt hij juist iets -zoals rust en leiding- dat een jeugdspeler niet kan brengen? De analyzes die je via computers kunt doen zijn vele malen helderder dan het vage geprik in de ruimte van 'old schoolers'. Als Ajax echt een pionier is, en dat is de club altijd geweest, dan kun je niet om zo'n moderne benadering heen. Waarom zou je spelers niet aan de hand van, pakweg, twintig kwaliteiten in kaart brengen? Met een beetje moeite kun je dit voor alle spelers in Europa doen. Zeker weten dat je dan gerichte aankopen doet.
Daar heb je een goed punt Monkey Tonk. Elke zichzelf respecterende multinational doet aan talent management en management training. Wat maakt een kantoor- of labaratoriumpikkie van de Shell anders dan onze jongens bij het eerste en de jeugd, los van de leeftijd?
Leiderschapskwaliteiten zijn versneld aan te scherpen. Niet aan te leren.
Zet een paar goede HR adviseurs neer.
Leiderschapskwaliteiten zijn versneld aan te scherpen. Niet aan te leren.
Zet een paar goede HR adviseurs neer.

Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
En die grote vissen hoeven we ook niet te hebben.wimpey schreef:
Maar Ajax zal gezien de financiële beperkingen nooit de grote vissen van het seniorenvoetbal binnen kunnen hengelen..
We zoeken spelers om Ajax op eredivisieniveau en Europese subtop (max volgende ronde CL, kwartfinale Europa League, of daaromtrent) te laten acteren.
We concurreren dus niet met PL, Bayern, PSG, Real of Barca.
We concurreren hooguit met Basel, Salzburg, Oekraieners, anderlecht, etc.
We zitten in de kelder van de transfermarkt (5-10 miljoen). Daar moet gezocht worden.
Die voorstelling van zaken om te doen alsof denken aan aankopen meteen betekent dat je wilt concurreren met de 10-15 miljoen+ markt is, is een overdrijving die de discussie uit zijn verband rukt.
De eredivsie is gewoon een laagklasse league. Ik kan me niet voorstellen dat er op de wereld geen betaalbare spelers zijn die Ajax beter kunnen maken. Daar moet het scouting verhaal op worden ingesteld.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- InnerHarbour
Dromers zijn het, hier en binnen Ajax die denken dat zoiets ooit weer gaat gebeuren.Nationaal heeft Ajax het met vier kampioenschappen goed gedaan, maar is de club verder gekomen in Europa?
Revolutie Cruijff op instorten
YNWA
Zo volgens het AD is de Druijff revolutie mislukt vandaag voor mij iig een feestdag
http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Ajax/articl ... rten.dhtml

http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Ajax/articl ... rten.dhtml
Ja alle haters komen weer tevoorschijn...
Nu moet Ajax zijn rug rechten.
4 jaar revolutie waarbij je met minimaal aan punten kampioen werd. Voetbal was lelijk maar de prijzen waren daar. Haters konden weinig zeggen. Nu gaan alle riemen los. Nog steeds lelijk voetbal en geen prijzen.
Aankomend jaar is cruciaal voor Ajax en zijn beleid. Aantonen dat men op het juiste pad zit door attractief voetbal en een prijs.
Nu moet Ajax zijn rug rechten.
4 jaar revolutie waarbij je met minimaal aan punten kampioen werd. Voetbal was lelijk maar de prijzen waren daar. Haters konden weinig zeggen. Nu gaan alle riemen los. Nog steeds lelijk voetbal en geen prijzen.
Aankomend jaar is cruciaal voor Ajax en zijn beleid. Aantonen dat men op het juiste pad zit door attractief voetbal en een prijs.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
-
Interessant stuk in het AD. Normaal neem ik die krant niet zo serieus, maar ik vind artikel dermate gedetailleerd dat ik het gevoel heb dat ze goede onderzoeksjournalistiek hebben bedreven.
Wie de discussies over de reorganisatie/revolutie van een paar jaar geleden nog goed voor ogen heeft, weet dat ik de in het artikel genoemde problemen voorspeld heb. Cruijff heeft enorme kwaliteiten, maar zijn probleem is dat hij niet bij zijn leest blijft en denkt dat hij ook alles weet van biljarten, medische operaties en de Eurocrisis. Hij heeft de jeugdopleiding flink verbeterd (complimenten daarvoor!), maar ook een draak van een organisatie neergezet met onduidelijke verantwoordelijkheden. Ik kan me discussies met o.a. Bertje nog herinneren, die taakafbakening en formele hierarchie niet belangrijk vond (o.a. Trainer Van Basten die ging meepraten over de aanstelling van de TD die hem zelf ging controleren; Een paar jaar later de discussie over de assistenttrainer die zijn eigen hoofdcoach ging beoordelen, etc.) zolang professionals maar op basis van respect en argumenten en gedeelde visie met elkaar praatten. Uiteraard werkt dat niet. Zelfs bloedbroeders Jonk en Bergkamp kunnen het met elkaar oneens zijn. Je organisatiestructuur en je formele hierarchie is er niet voor de momenten dat iedereen het eens is, maar juist voor de momenten dat men het niet eens is.
Volgens mij is het vrij simpel op te lossen:
- Het technisch hart moet worden afgeschaft.
- De hoofdtrainer moet weer hoofdtrainer zijn.
- De assistenttrainer moet weer assistenttrainer zijn.
- Het hoofd opleiding moet weer hoofd opleidingen worden. Hij wordt niet verantwoordelijk voor de doorstroming, maar alleen voor het opleiden van zo goed mogelijke jeugdspelers.
- Al deze mensen (maar ook het hoofd scouting) worden hierarchisch ondergeschikt gemaakt aan de technisch directeur. Deze technische directeur moet zorgen voor de doorstroom en voor de verbinding tussen jeugdopleiding en eerste elftal, o.a. door een trainer aan te stellen die affiniteit heeft met de jeugd.
- De TD wordt dus een cruciale positie, om welke reden Overmars moet worden vervangen (hij is al te licht voor zijn huidige functie, laat staan voor de TD-functie zoals die zou moeten zijn). Bergkamp, Jonk en De Boer kunnen in principe blijven zitten. De vraag is wie een goede TD zou zijn.
Wie de discussies over de reorganisatie/revolutie van een paar jaar geleden nog goed voor ogen heeft, weet dat ik de in het artikel genoemde problemen voorspeld heb. Cruijff heeft enorme kwaliteiten, maar zijn probleem is dat hij niet bij zijn leest blijft en denkt dat hij ook alles weet van biljarten, medische operaties en de Eurocrisis. Hij heeft de jeugdopleiding flink verbeterd (complimenten daarvoor!), maar ook een draak van een organisatie neergezet met onduidelijke verantwoordelijkheden. Ik kan me discussies met o.a. Bertje nog herinneren, die taakafbakening en formele hierarchie niet belangrijk vond (o.a. Trainer Van Basten die ging meepraten over de aanstelling van de TD die hem zelf ging controleren; Een paar jaar later de discussie over de assistenttrainer die zijn eigen hoofdcoach ging beoordelen, etc.) zolang professionals maar op basis van respect en argumenten en gedeelde visie met elkaar praatten. Uiteraard werkt dat niet. Zelfs bloedbroeders Jonk en Bergkamp kunnen het met elkaar oneens zijn. Je organisatiestructuur en je formele hierarchie is er niet voor de momenten dat iedereen het eens is, maar juist voor de momenten dat men het niet eens is.
Volgens mij is het vrij simpel op te lossen:
- Het technisch hart moet worden afgeschaft.
- De hoofdtrainer moet weer hoofdtrainer zijn.
- De assistenttrainer moet weer assistenttrainer zijn.
- Het hoofd opleiding moet weer hoofd opleidingen worden. Hij wordt niet verantwoordelijk voor de doorstroming, maar alleen voor het opleiden van zo goed mogelijke jeugdspelers.
- Al deze mensen (maar ook het hoofd scouting) worden hierarchisch ondergeschikt gemaakt aan de technisch directeur. Deze technische directeur moet zorgen voor de doorstroom en voor de verbinding tussen jeugdopleiding en eerste elftal, o.a. door een trainer aan te stellen die affiniteit heeft met de jeugd.
- De TD wordt dus een cruciale positie, om welke reden Overmars moet worden vervangen (hij is al te licht voor zijn huidige functie, laat staan voor de TD-functie zoals die zou moeten zijn). Bergkamp, Jonk en De Boer kunnen in principe blijven zitten. De vraag is wie een goede TD zou zijn.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
- InnerHarbour
Van Gaal.Ajax Rules schreef:De vraag is wie een goede TD zou zijn.

YNWA
-
Haha, ik zat zelf al te denken aan Adriaanse. Het lijkt bizar, omdat hij juist van de collectiviteit in de jeugdopleiding is. En een nieuwe TD zal sowieso de huidige lijn van een individuele aanpak moeten steunen (overigens hoor ik Adriaanse uitspraken doen, waaruit blijkt dat hij is gevolueerd op dit punt).
Maar verder moet een TD communicatief sterk zijn, een verbindingsman zijn, meer overwicht en allure hebben dan iemand als Overmars, en ook heel erg koersvast (een heel sterke persoonlijkheid) onder mediadruk, supportersdruk (en druk van de hoofdtrainer om paniekaankopen te doen). En hij moet uiteraard iemand zijn met affiniteit met jeugdvoetbal en doorstroming uit de jeugdopleiding.
Wat dat betreft zou een Adriaanse (Van Gaal is uiteraard onhaalbaar en niet aan de orde) perfect in het plaatje passen. Anders weet ik zo snel niet een geschikt persoon.
Maar verder moet een TD communicatief sterk zijn, een verbindingsman zijn, meer overwicht en allure hebben dan iemand als Overmars, en ook heel erg koersvast (een heel sterke persoonlijkheid) onder mediadruk, supportersdruk (en druk van de hoofdtrainer om paniekaankopen te doen). En hij moet uiteraard iemand zijn met affiniteit met jeugdvoetbal en doorstroming uit de jeugdopleiding.
Wat dat betreft zou een Adriaanse (Van Gaal is uiteraard onhaalbaar en niet aan de orde) perfect in het plaatje passen. Anders weet ik zo snel niet een geschikt persoon.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Leo Beenhakker natuurlijk. Nog een laatste kunstje en echt thuiskomen. 

Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
Het moet natuurlijk ook een oud-topvoetballer zijn. En een studie aan de Cruyffacademy is een pré.
Die zou een voortreffelijke AD zijn!InnerHarbour schreef:Van Gaal.Ajax Rules schreef:De vraag is wie een goede TD zou zijn.

Ik denk dat ieder ander dan Overmars er geen puinhoop van had gemaakt. Van zo'n eigenwijze Ling t.e.m. de door AR genoemde Adriaanse. Wanneer de doorgeleerde professor geen karaktermoord op Ling zou hebben gepleegd, dan zou die man ook gewoon de AD / TD zijn geworden.
Ben niet met AR eens dat de hele structuur op de schop moet. Het idee was nou juist om een rode draad door Ajax-1 en opleiding te hebben. En FdB was lang die rode draad, die zichzelf wegcijferde in het algehele clubbelang. Maar zijn loopbaan heeft een krasje opgelopen, dus kiest ie nu voor zichzelf (Ajax-1 dus). Slapjanus / beroepsimbeciel Overmars gaat daarin mee. Die moet er dus uit en vervangen worden door een krachtige professional, die ook als klankbord voor FdB kan dienen.
Jordi natuurlijk!
Goed verhaal van Ling. Ajax zocht toch nog een (tussen-)oplossing voor de positie van AD?
Goed verhaal van Ling. Ajax zocht toch nog een (tussen-)oplossing voor de positie van AD?