De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » wo apr 08, 2015 8:43 am

Precies. En dat graag voordat het te laat is, want het volstouwen van Ajax-1 met local heroes is geen remedie. De vlag gaat bij enkele mensen alweer uit, want er wordt weer grootschalig ingekocht. Zes spelers. Zeven spelers. Kopen, kopen.

Een verdediger en een 6. Klaar ben je. Moet je alleen wel je huiswerk doen als TD en moet je je trainer in zijn hok houden.

wimpey

Bericht door wimpey » wo apr 08, 2015 8:55 am

Peter schreef: Een verdediger en een 6. Klaar ben je. Moet je alleen wel je huiswerk doen als TD en moet je je trainer in zijn hok houden.
Overmars doet z'n huiswerk op zijn VMBO-niveau. Die heeft zoveel schade aangericht, nokken met die idioot. Spiekbriefje Sar gaat 'm ook niet worden...

Ik had het er gisteren met Jöhnk over: van mij mag Ajax komend seizoen voor een EL-plekkie gaan, de doorstroming waarborgen en FdB mag een poging ondernemen om Ajax-waardig voetbal op de mat te leggen. De financiële druk is er af, Ajax won er 4 op rij. Ajax heeft veel aan Frank te danken (en v.v.), geef 'm de opdracht voor aantrekkelijk voetbal te zorgen.

Miskopen out, jochies in. Een of twee jongens met sturende kwaliteiten erbij en dan ga je een leuk seizoen tegemoet.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo apr 08, 2015 9:22 am

Als ze het bij Ajax niet meer weten gaan ze spelers van AZ of Heerenveen kopen voor veel geld. Die vervolgens mislukken. Ze weten het dus niet meer.

Mijn geduld met Overmars is op. We moeten een TD hebben die nee durft te zeggen tegen de trainer.

De Boer mag van mij blijven (ondanks zijn matige tactische inzicht), maar dan moet hij zich wel schikken.

wimpey

Bericht door wimpey » wo apr 08, 2015 9:56 am

Yopi schreef: Mijn geduld met Overmars is op. We moeten een TD hebben die nee durft te zeggen tegen de trainer.
Tegen Gordon zei ie destijds, naar verluidt, ook geen nee. :smallgrin.gif: Overmars is een dom rund. Daar had Cruijff nooit mee aan mogen komen kakken.

I.m.o. is de RvC aan de beurt. Captains of industry en Van Duivenbode. Dat zijn mensen waarvan je toch wel wat mag verwachten. Ik las dat dat onderzoek door BCG ook nog loopt. Hopelijk geven die Overmars een douw.

Het kan echt niet zo moeilijk zijn om TD van Ajax te zijn. De opleiding draait goed. Je benadrukt die rode draad en zorgt ervoor dat er geen loopje met de scouting kan worden genomen. En je zorgt ervoor dat de hoofdtrainer in z'n hok blijft.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo apr 08, 2015 10:25 am

Toch bijzonder dat de fluwelen revolutie ook geen enkele basis biedt als het even wat slechter gaat. Direct wordt er weer via kranten gecommuniceerd en wordt de vuile was buiten gehangen. Zo vermoeiend. Qua fatsoen kan er nog een hoop geleerd worden van ons 'ijkpunt' Bayern. En waarschijnlijk nog wel meer :smallgrin.gif:
Whitey on the moon.

Mano

Bericht door Mano » wo apr 08, 2015 11:39 am

Ajax kampen & Macht, eeuwenoud liedje...
wimpey schreef: Miskopen out, jochies in. Een of twee jongens met sturende kwaliteiten erbij en dan ga je een leuk seizoen tegemoet.
Niet om met IH zijn parardepaardje te komen maar zoek maar eens naar die 2. :confused.gif:
Eén ding is inmiddels duidelijk, Ajax-scouting is niet top (wel bij de jeugd maar niet bij de 'mannen')
dus uit je eigen scoutingrapporten haal je die 2 niet.

En dan heb ik het niet eens over IH paradepaardje: kunnen we niet betalen, ze komen niet voor grijpstuivers.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Le T.

Bericht door Le T. » wo apr 08, 2015 12:00 pm

wimpey schreef:Ongelooflijk dat dit theater bij opleidingsclub Ajax wederom voorkomt. Ook nu gaan ze weer keihard voor de korte termijn. En ze zullen weer keihard op hun bek gaan.

Tijd voor gepaste maatregelen dus. Pronto. Ajax heeft een directie nodig die de voorwaarden creëert voor goed opleiden. Niet voor goed miskopen aantrekken.
De opleiding dient nog steeds het eerste en niet andersom.
Jöhnk schreef:Jonk is tot de conclusie gekomen dat het zinloos is om hier nog langer aan mee te doen. Vermoedelijk is er dus sprake van bloc voting.
Kennelijk zit Jonk er niet bij om de anderen met argumenten te overtuigen, maar om te stemmen volgens zijn dogma dat alle spelers uit de jeugd moeten komen. Klinkt een beetje als een kind dat elk probleem voor een spijker aanziet omdat hij net met een hamer mag spelen.
Arthur schreef:Jonk lijkt momenteel de enige die presteert, dus die is wel de laatste die je eruit moet gooien.
Nee, als hij zou presteren dan zouden Kishna en Zivkovic wel een basisplaats hebben verdiend. Dan moet hij spelers kant en klaar aanleveren aan het 1e. Dan kun je natuurlijk zeggen dat jeugdspelers niet meteen het vereiste niveau kunnen hebben omdat het immers jeugdspelers. Dat lijkt mij een redelijker maatstaf, maar dan wel eentje die hoort bij het idee dat je niet alleen van de jeugdopleiding afhankelijk kunt zijn.
Peter schreef:Moo is dat om je eigen redenatie te maken en dan te roepen dat je gelijk hebt. Cruijff heeft altijd geroepen dat het hem te doen is om de jeugdopleiding en dat je daar een pak kwaliteit moet afleveren omdat dat je enige kans op aansluiting richting de Europese subtop. Vandaar dat hij ook roept dat het langer tijd nodig heeft om die aansluiting te maken en om die jeugdopleiding op orde te krijgen.
Nee, dat is niet waar. Bij zijn vorige revolutie, toen hij de volledige verantwoordelijkheid zei te nemen en heel Ajax wel even zou reorganiseren, was de scouting nog een van de pijlers. Nadat die revolutie was uitgelopen op een afgang met vele tientallen miljoenen schade en een verloren seizoen, was de 2-0 in Madrid de stok om de hond te hond te slaan, en de jeugdopleiding het stokpaardje. Dat is daarmee een dogma geworden, terwijl de scouting er veel slechter op stond. Iedereen komt daar natuurlijk een beetje op terug naarmate de realiteit toeslaat en de revolutie verder in het verleden ligt, behalve Jonk, want zijn strengheid in de leer is waar hij zijn plek aan te danken heeft, inclusief de enorme salarissprong voor hem persoonlijk. Hij is altijd de meest fanatieke en onverzoenlijke geweest.
En dan lees je nu op AT dat Jonk er uit moet. Als je kijkt naar de C1, B1, A1, dan zie je dat het goed gaat. Daar komen andere jongens door dan Ebecilio, Ozbiliz en Lukoki, hoor. Dat geef ik je vast op een briefje.
Ozbiliz was een goeie. De jeugdopleiding in enge zin moet de jeugdspelers gewoon zo goed mogelijk maken, maar beoordelen hoe goed spelers zijn is niet de kerntaak. Uiteraard is het de verantwoordelijkheid van de hoofdtrainer om te bepalen of ze goed genoeg zijn voor het eerste. Het is niet aan de slager om zijn eigen vlees te keuren, het is niet aan Jonk om te bepalen of zijn spelers goed genoeg zijn. En dan krijgt hij zijn zin niet en gaat hij de rest maar voor afvalligen uitmaken.

Dat is meteen ook het meest urgente probleem van Ajax, er is niemand die spelers goed kan beoordelen, zowel qua actuele kwaliteit als qua potentieel. Dat probleem los je niet op door jeugdspelers door te laten stromen vanwege gebrek aan kwaliteit in het eerste, de slechte aankopen zijn dan ook zeker geen argument voor meer jeugdopleiding maar voor een betere scouting.
wimpey schreef:Het eeuwige liedje bij Ajax: een flapdrol als TD, frictie tussen opleiding en Ajax-1, TD en hoofdtrainer vliegen elkaar naar de strot, scouting die er maar een beetje bij hangt, compromissen. Ik volg Ajax nu een jaar of 30 en dát patroon is de norm. Wanneer Ajax een verlicht despoot als trainer heeft, die de opleiding tot 'Mass aller Dinge' bombardeert, dan speelt Ajax korte tijd alles en iedereen overhoop. Daarna vervalt de club weer in herhaling.
Ik zie een patroon sinds Cruijff is gestopt als trainer bij zijn favoriete club en zich weer met Ajax kon bemoeien. Samen met de Telegraaf geeft hij dan dwingende adviezen om zijn vriendjes tot hoofdtrainer te benoemen en/of de club rondom zijn vriendjes te organiseren. Dan wordt het daarna stelselmatig een zooitje qua prestaties en/of organisatie, dan houdt hij zich even koest als een ander de rommel op mag ruimen, en zodrat het weer een beetje aan kant is begint hij opnieuw, met hetzelfde effect.

Wat in al die idiote Cruijfverering vergeten wordt is dat de jeugdopleiding een belangrijke meerwaarde is van Ajax, iet waarmee het zich al decennia onderscheidt van de concurrentie. Je hebt iets wat anderen niet of niet in die mate hebben. Prachtig, maar als je dat dan vervolgens als argument gebruikt om een vriendjesrevolutie te rechtvaardigen en in de nasleep daarvan de scouting te verwaarlozen en te stoppen met goed inkopen, dan maak je van een meerwaarde je enige waarde. Weg is je voordeel tov de concurrentie: Je heb iets wat zij niet hebben, maar zij hebben ook iets wat jij niet hebt omdat je dat bij het grof vuil hebt gezet.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Mano

Bericht door Mano » wo apr 08, 2015 12:19 pm

Hoe zet je een goed scoutingsapparaat op dan?
Welke aspecten zijn er nodig voor een succesvol apparaat?

De Jeugd klopt (redelijk) dus nu energie steken in het andere...
ik hoor wel de klachten (al 10jaar) maar wat is de oplossing?
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

wimpey

Bericht door wimpey » wo apr 08, 2015 12:22 pm

Le T. schreef: Wat in al die idiote Cruijfverering vergeten wordt is dat de jeugdopleiding een belangrijke meerwaarde is van Ajax, iet waarmee het zich al decennia onderscheidt van de concurrentie.
Alleen onderscheidde Ajax zich niet meer van de concurrentie met de opleiding. Blind, vd Brom en JOR lieten in de 21 eeuw nog het 20e eeuw voetbal t.t.v. LVG op de opleiding los. Dus was Ajax zijn voorsprong kwijt. Sowieso is dergelijk structuurvoetbal niet iets dat je op jeugdspelers moet loslaten.

Juist nu Ajax de opleiding weer op de rails heeft staan en bijzonder talent als vd Beek, Nouri, Cerny staat te popelen is een spending spree aanstaande. Dat is de verkeerde weg. Maar men is bij Ajax door de decennia heen nogal hardleers gebleken. De successen worden steevast behaald met een surplus aan eigen jeugd, een enkele routinier en een verlicht despoot als trainer.

Mano

Bericht door Mano » wo apr 08, 2015 12:36 pm

tussen de genoemde talenten (op juiste niveau) en nu zit 3 jaar.

dus ik snap die spending spree wel

Alexander

Bericht door Alexander » wo apr 08, 2015 12:39 pm

Ik niet. Sterker nog, het is onbegrijpelijk. Ajax heeft zelden succesvolle aankopen gedaan. Bekijk je de aankopen van Boer (i.s.m. Overmars) de afgelopen 4 jaar, dan krijg je het helemaal Spaans benauwd. 1 of 2 succesvolle aankopen is heel erg matig en geeft 0 reden om komende zomer nog maar eens de knip te trekken.

Ik was fan van de Boer en zeker ook van Overmars, maar dit gaat weer totaal de verkeerde kant op. Waarom leren ze het nou nooit?

Mano

Bericht door Mano » wo apr 08, 2015 12:50 pm

Daar ben ik het met je eens. Ajax scouting is bagger.

maar wachten op de talenten is ook geen optie.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo apr 08, 2015 12:57 pm

Le T. schreef:Wat in al die idiote Cruijfverering vergeten wordt is dat de jeugdopleiding een belangrijke meerwaarde is van Ajax, iet waarmee het zich al decennia onderscheidt van de concurrentie. Je hebt iets wat anderen niet of niet in die mate hebben. Prachtig, maar als je dat dan vervolgens als argument gebruikt om een vriendjesrevolutie te rechtvaardigen en in de nasleep daarvan de scouting te verwaarlozen en te stoppen met goed inkopen, dan maak je van een meerwaarde je enige waarde. Weg is je voordeel tov de concurrentie: Je heb iets wat zij niet hebben, maar zij hebben ook iets wat jij niet hebt omdat je dat bij het grof vuil hebt gezet.
Te stoppen met goed inkopen? Was Ajax dan ooit begonnen met goed inkopen? :confused.gif:

De huidige problematiek geeft aan hoezeer Ajax afhankelijk is van Cruijff. Cruijff heeft voorgekauwd hoe je een functionerende opleiding opzet, maar niet hoe je een functionerende scouting en functionerend aankoopbeleid opzet. En dus gebeurt er niks op dat gebied.

Nu wordt er teruggegrepen op het traditionele paardenmiddel: de portemonnee omdraaien. Het zou nog best kunnen dat je zo een aantal aardige voetballers haalt, maar op den duur komen onherroepelijk de miskopen. En die miskopen zullen zich financieel laten voelen.

peter

Bericht door peter » wo apr 08, 2015 12:58 pm

Welke signalen krijgen jullie dat de scouting bagger is? Misschien zijn Overmars en De Boer gewoon wel stekeblind. Een scout levert een rapport aan en het is vervolgens aan Overmars om er wat mee te doen. Als Overmars liever kiest voor Gudelj of van der Hoorn, dan ben je gewoon gezien (en krijg je op AT nog de zwarte piet ook).

wimpey

Bericht door wimpey » wo apr 08, 2015 1:00 pm

Mano schreef:tussen de genoemde talenten (op juiste niveau) en nu zit 3 jaar.

dus ik snap die spending spree wel
Joh, we zitten nog met een enorme bagger opgescheept. vd Hoorn, Duarte, Sigi, Serero, Viergever, Andersen, Schöne, Ligeon: ik zal ze niet missen. Van Rhijn zou ik een laatste kans geven, Boilesen niet.

Cillessen
Boer

Rhijn - Veltman - Riedewald - Urby (bijv.)
Tete - Van Bruggen - aankoop

Klaassen - Bazoer - Sinkgraven
vd Beek - VM - Nouri

AEG - Zivkovic - Kishna
Muric - Milik - Fischer

Met bijv. Urby, een VM en een allround verdediger erbij ben je al een heel eind. Je laat je beleid niet varen vanwege ongefundeerde paniek, waarborgt de doorstroming waarvan je later de vruchten plukt. En je gaat met een talentvol elftal lekker ballen. En dan word je wel of niet kampioen. Boeien. Zo sta ik er persoonlijk in: aansprekend voetbal door een ploeg met perspectief en een Ajax-smoel op 1, 2 en 3. CL, geld, kampioenschap: dat ken ik wel na de voorbije 4 seizoenen. Lagere prio.

wimpey

Bericht door wimpey » wo apr 08, 2015 1:02 pm

Peter schreef:Welke signalen krijgen jullie dat de scouting bagger is? Misschien zijn Overmars en De Boer gewoon wel stekeblind. Een scout levert een rapport aan en het is vervolgens aan Overmars om er wat mee te doen. Als Overmars liever kiest voor Gudelj of van der Hoorn, dan ben je gewoon gezien (en krijg je op AT nog de zwarte piet ook).
Misschien wordt die scout wel helemaal omzeild en bepalen de heren zelf wie ze halen.

Je kunt een hypotheekadviseur in de arm nemen of zelf bankje spelen en het op eigen houtje doen. Dat je dan veel meer aan rente kwijt bent, moet je dan maar op de koop toe nemen. Want je hebt wel lekker bankje mogen spelen!! :smallgrin.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » wo apr 08, 2015 1:07 pm

Mano schreef:Hoe zet je een goed scoutingsapparaat op dan?
Welke aspecten zijn er nodig voor een succesvol apparaat?

De Jeugd klopt (redelijk) dus nu energie steken in het andere...
ik hoor wel de klachten (al 10jaar) maar wat is de oplossing?
De jeugd is altijd grillig, in alle opzichten. Opleiden is belangrijk omdat je alles moet doen wat je kunt doen, maar het is het aangeboren talent wat de doorslag geeft. Dus dan komt de ene keer wat leuks door, en de andere keer niet. De ene keer heb je 3 aanvallende middenvelders, een paar jaar later weer 2 rechtsbuitens terwijl een linksbuiten nodig hebt. Dat brengt de zeldzaamheid van het vereiste talent met zich mee.

Scouting begint met het herkennen van talent en dus potentieel. Dat is een kwestie van zien en kijken, een bril op de juiste sterkte volstaat niet. Als je naar een paar beelden van Zimling, Sana, Duarte, VdHoorn, Narsingh of Boerrigter kijkt en je denkt, die hebben een bijzondere gave om goed te voetballen, dan zie je het gewoon niet.
wimpey schreef:
Le T. schreef: Wat in al die idiote Cruijfverering vergeten wordt is dat de jeugdopleiding een belangrijke meerwaarde is van Ajax, iet waarmee het zich al decennia onderscheidt van de concurrentie.
Juist nu Ajax de opleiding weer op de rails heeft staan en bijzonder talent als vd Beek, Nouri, Cerny staat te popelen is een spending spree aanstaande. Dat is de verkeerde weg. Maar men is bij Ajax door de decennia heen nogal hardleers gebleken. De successen worden steevast behaald met een surplus aan eigen jeugd, een enkele routinier en een verlicht despoot als trainer.

De progressie wordt steevast geboekt met een aantal goede aankopen en een trainer die er niet op dwingend advies van Cruijff zit, niet met technische supertrio's van hem.

Om te presteren moet je namelijk los komen van dogma's, dromen, goedkoop sentiment en vriendjespolitiek. We kunnen allemaal wel willen dat je talent kunt scheppen op een jeugdopleiding, maar je bent toch echt gebonden aan het vinden van aangeboren talent. We kunnen allemaal wel willen dat voetbalidolen een bijzondere linkere hersenhelft hebben waarmee ze moeiteloos een organisatie tot grote hoogte opstuwen, maar zo werkt het nou eenmaal niet met capaciteiten.

Als je nou gewoon een topsportklimaat hebt en je tot doel stelt dat het eerste duurzaam moet presteren, dan gebruik je de jeugdopleiding daarvoor zo veel als je kunt, en gebruik je de scouting en de financien daarvoor zoveel als je kunt. Een van beide niet of nauwelijks gebruiken omdat je ooit een punt hebt willen maken is verraad van de eigenlijke doelstellingen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo apr 08, 2015 1:17 pm

Le T. schreef:De jeugd is altijd grillig, in alle opzichten. Opleiden is belangrijk omdat je alles moet doen wat je kunt doen, maar het is het aangeboren talent wat de doorslag geeft.
Zowel talent als ontwikkeling van talent zijn van belang. Als het grootste voetbaltalent aller tijden niet op voetbal gaat maar op schaken, dan zal hij nooit de beste voetballer aller tijden worden. Simpelweg omdat dat talent niet wordt ontwikkeld als je niet op voetbal gaat.

Talent is een voorwaarde, de mate waarin dat talent wordt ontwikkeld geeft de doorslag.

Daley Blind is een mooi voorbeeld van een speler die uiteindelijk genoeg talent heeft voor een heel hoog niveau, maar in feite nog opgeleid moest worden nadat hij door de opleiding werd afgeleverd (al had Jol maar weinig interesse in Daley Blind). Je ziet nu al dat daar stappen in gemaakt worden. Riedewald hoeft niet eens talentvoller te zijn dan Blind, maar is wel veel verder in zijn ontwikkeling dan Blind toen die net 18 was. Zie ook Bazoer.

Mano

Bericht door Mano » wo apr 08, 2015 1:17 pm

IK zeg niet dat je er 7 moet halen.

maar als ik naar jouw lijstje kijk
wimpey schreef:
Cillessen
Boer

Rhijn - Veltman - Riedewald - Urby (bijv.)
Tete - Van Bruggen - aankoop

Klaassen - Bazoer - Sinkgraven
vd Beek - VM - Nouri

AEG - Zivkovic - Kishna
Muric - Milik - Fischer

Met bijv. Urby, een VM en een allround verdediger erbij ben je al een heel eind. Je laat je beleid niet varen vanwege ongefundeerde paniek, waarborgt de doorstroming waarvan je later de vruchten plukt. En je gaat met een talentvol elftal lekker ballen. En dan word je wel of niet kampioen. Boeien. Zo sta ik er persoonlijk in: aansprekend voetbal door een ploeg met perspectief en een Ajax-smoel op 1, 2 en 3. CL, geld, kampioenschap: dat ken ik wel na de voorbije 4 seizoenen. Lagere prio.
Zijn de 6 namen in de voorhoede allemaal instabiel. Er is er geen 1 die op dit moment meer dan 3 wedstrijden achter elkaar goed speelt.
Het middenveld is piepjong
Achterin is het gatenkaas.

3 aankopen (1 per linie) is echt wel minimaal nodig wil je stabieler worden als ploeg.
Alleen; vind ze maar eens en zorg er maar voor dat ze niet op het lijstje miskopen komen. (dikke uitdaging, zeker met Ajax z'n aankoop verleden)

Gudelj is waarschijnlijk al gekocht en die schaarde ik niet onder het type speler dat ik graag zag komen. Dus als hij dé aankoop voor het middenveld is, word ik wel bang.

daarnaast vind ik het ook vreselijk als men nu al een plekje reserveert voor een 'aankomend' talent.
Als hij zo'n talent is, dan speelt hij zichzelf in het elftal. hoef je geen plek voor vrij te houden.
Mede door dat reserveren voor talenten is de bank nog lelijker en slechter dan de eerste 11. je hebt een hele smalle selectie.
Sneijder speelde vdV uit het team, dan heb je talent! dan ben je talent!
Peter schreef:Welke signalen krijgen jullie dat de scouting bagger is? Misschien zijn Overmars en De Boer gewoon wel stekeblind. Een scout levert een rapport aan en het is vervolgens aan Overmars om er wat mee te doen. Als Overmars liever kiest voor Gudelj of van der Hoorn, dan ben je gewoon gezien (en krijg je op AT nog de zwarte piet ook).
Misschien wel,
MvB luisterde ook niet naar scouting
Jol luisterde ook niet naar scouting
die rapporten liggen dus te verstoffen...
dan zit het dus mis in de directie. Zij bepalen de route en trainer of TH heeft zich daar aan te houden.
of
is de scouting echt slecht...

Mano

Bericht door Mano » wo apr 08, 2015 1:28 pm

Le T. schreef:
Scouting begint met het herkennen van talent en dus potentieel. Dat is een kwestie van zien en kijken, een bril op de juiste sterkte volstaat niet. Als je naar een paar beelden van Zimling, Sana, Duarte, VdHoorn, Narsingh of Boerrigter kijkt en je denkt, die hebben een bijzondere gave om goed te voetballen, dan zie je het gewoon niet.

We kunnen allemaal wel willen dat je talent kunt scheppen op een jeugdopleiding, maar je bent toch echt gebonden aan het vinden van aangeboren talent.

Als je nou gewoon een topsportklimaat hebt en je tot doel stelt dat het eerste duurzaam moet presteren, dan gebruik je de jeugdopleiding daarvoor zo veel als je kunt, en gebruik je de scouting en de financien daarvoor zoveel als je kunt. Een van beide niet of nauwelijks gebruiken omdat je ooit een punt hebt willen maken is verraad van de eigenlijke doelstellingen.
De waarde en het belang van de jeugdopleiding zien we allemaal wel (denk ik)
en dat het ene jaar een groeibriljant aanwezig is en het andere jaar niet, dat snapt menig een ook.
De jeugdopleiding heeft ook inmiddels een structuur. Dit lijkt te werken

Maar kan je scouting + aanbevelingen voor aankopen ook structureren?
en als het antwoord JA is, wordt het geen tijd om die structuur vorm te geven en daar net zo hard aan vast te houden als aan de jeugd.

Ik ben het nl. met je eens dat het ten aller tijd EN/EN moet zijn.
Aankopen + Jeugd of Jeugd+Aankopen

maar dan moet er wel wat gebeuren aan het type aankopen die Ajax doet.
is dat gebrek aan structuur, waan van de dag, waan van de trainer etc etc
net als jeugdopleiding --> vast omleidde kaders waarin wordt gescout & aanbevolen.

wimpey

Bericht door wimpey » wo apr 08, 2015 1:55 pm

Le T. schreef: De jeugd is altijd grillig, in alle opzichten. Opleiden is belangrijk omdat je alles moet doen wat je kunt doen, maar het is het aangeboren talent wat de doorslag geeft.
M.a.w. het draait om het optimaal begeleiden van het individu.
Scouting begint met het herkennen van talent en dus potentieel.
De jeugdscouting lijkt prima op orde te zijn. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat directeur en passanten het bij de senioren vooral zelf willen opknappen. Terwijl daarvoor een batterij aan gespecialiseerde scouts ter beschikking staat.
Om te presteren moet je namelijk los komen van dogma's, dromen, goedkoop sentiment en vriendjespolitiek.
Na de vriendjes van LVG (Blind, Brom, JOR) en diens (destijds al verouderde en dogmatische) visie is Cruijff weer aan de beurt. De opleiding heeft wel degelijk een boost gekregen, de laatste jaren. Ik zie aantrekkelijk voetbal wanneer ik op De Toekomst ben. Minder structuur, meer individu en plezier.
Een van beide niet of nauwelijks gebruiken omdat je ooit een punt hebt willen maken is verraad van de eigenlijke doelstellingen.
Dat vind ik onzin. Onder Michels, Cruijff en LVG won Ajax Europa Cups met elftallen met een gemene deler. Het gros van de Ajax-aankopen mislukt, al decennia lang. Dat ligt m.i. niet eens aan de speelstijl. Maar spelen voor Ajax brengt wel een bepaalde druk met zich mee waarmee het gros van de aankopen binnen Ajax' range niet kan omgaan. Die ventjes uit de jeugd kennen dat en zijn wat dat betreft gehard.

zeux

Bericht door zeux » wo apr 08, 2015 2:39 pm

En/En, dat is precies mijn verhaal.

En dat is ook waar volgens mij de schoen wringt. Doorslaan naar de andere kant en een heel elftal kopen is ook niet de kant die je op moet.

De jonge spelers moeten in een juiste bedding gebracht worden. Nu moeten onervaren jongens samen maar proberen naar een hoger niveau te komen. Een gemiddelde leeftijd van 21 klinkt leuk, maar is volledig uit balans natuurlijk.

PS heb je ook een quote Wimpey voor mijn 'bewering'? Ik ben wel benieuwd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

peter

Bericht door peter » wo apr 08, 2015 3:19 pm

Nee, de schoen wringt bij het ontbreken van kwaliteit en een gigantische vormdip. Zo'n Moisander, van Rhijn en Schone raken geen knikker meer en dergelijke jongens hebben het lastig genoeg om hun eigen hachje te redden. Twee jongens van eind 20 en iemand van bijna 25. Ook een Viergever met meer dan 5 seizoenen Eredivisie brengt het er lastig van af. Ook bijna 26.
Cillessen is over twee weken ook 26. Serero? Over drie dagen 25. Om over die kansloze Zimling maar te zwijgen.

Je moet kwaliteit halen en als dat betekent dat je voor een 20-jarige het volle pond moet betalen, dan is dat gewoon in balans. Liever Tielemans in je elftal dan Zimling.

Prima als de gemiddelde leeftijd van Ajax op 22 ligt, zoals bij Anderlecht het geval is. Als dat betekent dat je bakken met talent in je elftal hebt staan, dan is dat prima.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo apr 08, 2015 3:29 pm

Dat kopen gaat weer op een teleurstelling uitlopen. Dat weet je nu al. Let op mijn woorden: de talenten gaan de energieke types van Frank eruit spelen. Het oude liedje.

De Boer moet in de spiegel kijken. Zijn selectiebeleid en zijn coaching waren dit seizoen op zijn zachtst gezegd niet sterk.

zeux

Bericht door zeux » wo apr 08, 2015 3:44 pm

Peter schreef:Nee, de schoen wringt bij het ontbreken van kwaliteit en een gigantische vormdip. Zo'n Moisander, van Rhijn en Schone raken geen knikker meer en dergelijke jongens hebben het lastig genoeg om hun eigen hachje te redden. Twee jongens van eind 20 en iemand van bijna 25. Ook een Viergever met meer dan 5 seizoenen Eredivisie brengt het er lastig van af. Ook bijna 26.
Cillessen is over twee weken ook 26. Serero? Over drie dagen 25. Om over die kansloze Zimling maar te zwijgen.

Je moet kwaliteit halen en als dat betekent dat je voor een 20-jarige het volle pond moet betalen, dan is dat gewoon in balans. Liever Tielemans in je elftal dan Zimling.

Prima als de gemiddelde leeftijd van Ajax op 22 ligt, zoals bij Anderlecht het geval is. Als dat betekent dat je bakken met talent in je elftal hebt staan, dan is dat prima.
Van Rhijn speelt al jaren matig tot slecht. Dat is echt geen vormdip meer...

Moisander: blijkbaar iets misgegaan in de afstelling. Gozer lijkt volstrekt ongemotiveerd dit seizoen. How come? Louter omdat hij weg wil (of niet weg kwam)?

We zijn het er toch allemaal over eens dat Viergever en Zimling niet het soort aankopen is waar Ajax mee moet aankomen? Beetje flauw dus om die als tegenargument te gebruiken. Dat die twee niet voldoen, wil niet zeggen dat de 'en/en'-stelling niet klopt.

Het argument 'iemand van 20 kan ook veel ervaring brengen'is ook al vaker gebruikt. Maar als je naar de geschiedenis kijkt, hoeveel jongens waren dan op zeer vroege leeftijd 'ervaren'? Volgens mij is dat meer uitzondering dan regel. Die theorie is prachtig, maar de praktijk weerbarstiger.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie