De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Duke » do okt 09, 2014 9:55 am

Ah, daar is de achterbakse doorgeleerde professor weer, ik miste hem al! :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » do okt 09, 2014 10:09 am

Zuidema schreef: Maar ik sla mensen als Michels, Cruijff en Van Gaal ook in dat prille stadium tactisch en qua feeling toch minimaal een level hoger aan dan FdB, hoe formidabel hij tot dusver ook gepresteerd heeft met 4 titels.
Michels kan ik niet beoordelen. JC en LVG hadden (hebben) iets unieks. Ajax onder Aad de Mos resp. Leo B. en direct daarna JC resp. LVG: daar lagen werelden tussen. Hetzelfde materiaal, veel beter spel. Uiteindelijk uitmondend in prachtige prestaties. Enorm knap. :biggthumpup.gif:

Ze hadden bij Ajax wel veel lekkerder materiaal trouwens dan Frank in handen kreeg. Hij duwt dat mindere materiaal in een strak georganiseerd systeem. Dat doet LVG ook, maar die krijgt er meer Schwung in. Betere trainer dus. Neemt niet weg dat ik Frank top vindt. Ondanks z'n mindere kanten. Wanneer Frank niet zo van de geslaagde aankopen is, moet je in je organisatie iemand hebben die een sterke selectie voor 'm regelt. Dat proces is bij Overmars vooralsnog niet in goede handen.

Wat mij betreft blijft Frank gewoon tot 2020. Ik vind hem een voortreffelijk uithangbord. Als de opleiding ooit toptalent gaat produceren, dan hoop ik dat Frank ze onder z'n hoede krijgt. Dat hoop ik zowel voor Frank, als voor die jochies. Als voor Ajax.
Rednose schreef: Maar eerlijk gezegd vermoed ik dat ze niet willen investeren en verlang ik terug naar Jaap van Praag:" Het kapitaal? Het kapitaal dat staat op het veld!".
Dat zei Uri Coronel ook, toen ie Bassie de sleutel voor de schatkist gaf.

Maar ik ben het wel met je eens v.w.b. het aankoopbeleid. Haal Duarte, Hoorn, Bojan, Sana, Cuenca gewoon niet. Kost geld, sportief rendement vrijwel nihil en ze blokkeren de doorstroming. Met het geld dat je daarmee bespaart, haal je één of twee échte versterkingen.

Le T.

Bericht door Le T. » do okt 09, 2014 11:31 am

wimpey schreef: Wat mij betreft blijft Frank gewoon tot 2020. Ik vind hem een voortreffelijk uithangbord.
Wat is de waarde van een uithangbord?
Bassie was toch de kopman van het technische supertrio, dat kwam nadat Cruijff riep dat hij Ajax wel eventjes helemaal zou reorganiseren en dat hij verantwoordelijk was?
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey

Bericht door wimpey » do okt 09, 2014 11:43 am

Le T. schreef:
wimpey schreef: Wat mij betreft blijft Frank gewoon tot 2020. Ik vind hem een voortreffelijk uithangbord.
Selectief quoten. :biggthumpup.gif:
Bassie was toch de kopman van het technische supertrio, dat kwam nadat Cruijff riep dat hij Ajax wel eventjes helemaal zou reorganiseren en dat hij verantwoordelijk was?
Je kunt het gewoon googlen. Ik zal je effe helpen: Coronel, Ajax, kapitaal. Succes!

Le T.

Bericht door Le T. » do okt 09, 2014 3:13 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef:
Selectief quoten. :biggthumpup.gif:
Jij noemt het, kennelijk vind je het belangrijk. Als iemand bij mij een kroeg komt roemen om zijn uithangbord dan krijg ik mijn twijfels bij de binnenkant.
Je kunt het gewoon googlen. Ik zal je effe helpen: Coronel, Ajax, kapitaal. Succes![/quote]
"Ik ben verantwoordelijk" riep ene Cruijff nog toen hij het rapport Coronel dat aan de benoeming van Van Basten in de weg stond in de onderste la manoevreerde met de belofte dat hij Ajax wel even zou reorganiseren.

En zoals altijd gaat het na een bemoeienis van Cruijff weer slecht, mag iemand van buiten zijn vriendenkring de rotzooi opruimen, en zodra dat flink is opgeschoten komt hij weer met zijn krant om diegene af te danken om opnieuw te beginnen met zijn destructieve werk.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do okt 09, 2014 5:08 pm

Gottegot hoor, de 466e ronde. Worden jullie daar nou nooit moe van?

Rednose

Bericht door Rednose » vr okt 10, 2014 9:36 am

wimpey schreef:
Rednose schreef: Maar eerlijk gezegd vermoed ik dat ze niet willen investeren en verlang ik terug naar Jaap van Praag:" Het kapitaal? Het kapitaal dat staat op het veld!".
Met het verschil dat Jaap van Praag (samen met Henk Timman) nooit of te nimmer de sleutel uit handen gaf!
Dit is trouwens een leuk stukje jeugdsentiment: http://www.volkskrant.nl/dossier-archie ... ~a1043864/ :smile-ajax.gif:
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr okt 10, 2014 9:56 am

Kan me die tijd nog goed herinneren, man wat waren we blij dat hij kwam maar volgens mij zijn de goede wedstrijden die hij voor Ajax gespeeld heeft op de vingers van een hand te tellen.
YNWA

Rednose

Bericht door Rednose » zo okt 12, 2014 5:02 pm

Klopt. Ik verheugde me toen ook zo.....in potentie een ongelooflijke voorhoede met Swart/Rep, Cruijff, Keizer en Mulder. Is door de blessures nooit geworden waar we op hoopten.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » do nov 06, 2014 4:02 pm

Johan Cruijff vindt dat Ajax stappen aan het maken is, vooral in de jeugdopleiding. Waar veel mensen zich afvragen of Ajax iets is opgeschoten sinds de welbekende revolutie, kijkt Cruijff over het eerste elftal heen. Zo ligt voor hem deze week de prioriteit opnieuw bij Ajax A1.Cruijff gaat zeker kijken naar Ajax - Barcelona op woensdagavond, maar dat het kwaliteitsverschil enorm is, dat ziet ook hij wel. 'Mijn eerste interesse gaat ook uit naar Ajax A1 - Barcelona A1. Er zitten veel jonge jongens in en de eerste wedstrijd beviel me het uitstekend. De manier van spelen met vijf eerstejaars A-junioren die nog kunnen groeien, er zit heel veel kwaliteit. De trainingen hebben een goede uitwerking.'
En dus blijft Cruijff ervan overtuigd dat Ajax nog niet is uitgespeeld als club in Europa. 'Ajax kan een stuk dichterbij komen want het blijft elf tegen elf. Er zijn wel wat dingen waar mensen zich in vergissen, bijvoorbeeld dat mensen zeggen dat Ajax geen ervaring heeft. Want als je ervaring hebt, kun je ook dingen overdenken, als je jong bent en gewoon iets doet, kun je ook heel ver komen. We zijn op de goede weg als ik de A1 van twee seizoenen geleden zie in vergelijking met deze. We zijn een stuk dichterbij gekomen en misschien zijn we er al wel voorbij op die leeftijd.'
Als de lichting uit de huidige bovenbouw echt zo goed blijkt dan gaan er hier op het forum een aantal lui zichzelf verhangen. :smallgrin.gif:

Baseman

Bericht door Baseman » do nov 06, 2014 4:06 pm

In 2011 won PSV A1 met 5-1 van Barcelona A1 tijdens de Otten Cup...leuk dat geilen op een uitslag tussen 2 jeugdteams, maar het zegt allemaal erg weinig. Ajax huurt een spits voor het 1e, Barca koopt er 'gewoon' eentje voor ruim 80 miljoen.

Lionel

Bericht door Lionel » do nov 06, 2014 4:07 pm

Het is wel 1 grote goed-nieuws-show :excited.gif:

Paar jaar geleden won Ajax ook dik van Barca. Veltman dacht ik en Klaassen en Fischer deden toen mee.
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do nov 06, 2014 4:20 pm

Het gaat juist niet om de uitslag, Baseman. De eerste wedstrijd werd nota bene een gelijkspel. Het gaat om het vertoonde spel.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Baseman

Bericht door Baseman » do nov 06, 2014 4:29 pm

Oh sorry, bij deze: In 2011 won PSV A1 met 5-1 van Barcelona A1 tijdens de Otten Cup en speelde ze helemaal van de mat...leuk dat geilen op een uitslag tussen 2 jeugdteams, maar het zegt allemaal erg weinig. Ajax huurt een spits voor het 1e, Barca koopt er 'gewoon' eentje voor ruim 80 miljoen.

Lionel

Bericht door Lionel » do nov 06, 2014 4:34 pm

:smallgrin.gif:
IK GELOOF!!!!!!

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do nov 06, 2014 4:50 pm

Tja die boertjes geilen op kopen, Ajax op opleiden, aan het eind van het seizoen staat Ajax met een schaal en zwaaien we weer naar de boertjes. :smallgrin.gif:
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » do nov 06, 2014 5:56 pm

Bert schreef:Het gaat juist niet om de uitslag, Baseman. De eerste wedstrijd werd nota bene een gelijkspel. Het gaat om het vertoonde spel.
In relatie tot de tegenstander, Bert. Ik vond de A1 van Barcelona in Barcelona maar matig laatst.

Wat mij betreft zitten er 2 uit de A1 op de bank bij Ajax-1 bij 'lichtere' thuiswedstrijden. Tegen Dordrecht is er wel gelegenheid om iemand als vd Beek een kwartier speeltijd te geven.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do nov 06, 2014 6:20 pm

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Van Beek en Muric zullen meet op trainingskamp gaan. Misschien Cerny ook.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr nov 07, 2014 11:04 am

PSV won ruim drie jaar geleden en met dit elftal:
Bertrams, Brenet (Noor), Koch, Hendrix, Özbozkurt (Kardes), Horsten (Geraldo), van Overbeek (Sanoh), Ritzmaier, Locadia, Tannane (Rayhi), Depay.

Lichting van '93 (Ritzmaier, Locadia), '94 (Depay, Koch, Tannane en Brenet) en '95 (Hendrix).

Ajax A1: Stan van Bladeren, Terry Lartey Sanniez, Damon Mirani, Damian van Bruggen, Mauro Savastano, Carel Eiting (71. Damil Dankerlui), Robert Muric (79. Zakaria El Azzouzi), Abdelhak Nouri, Adham El Idrissi, Donny van de Beek, Vaclav Cerny (89. James Efmorfidis)

Eiting (1998), Cerny (1997), Nouri (1997), van de Beek (1997), Muric (1996) en Lartey (1996).

Oftewel, qua leeftijdsopbouw ongeveer gelijk. Nu hoor ik Baseman dus roepen dat het allemaal niks zegt, maar doe je dan PSV niet wat tekort? In die pot speelden dus 7(!) jongens mee die nu op Eredivisie niveau acteren en waarvan Depay al een absolute topspeler is. Dat is voor PSV begrippen toch ongekend? Daar komen ze normaliter toch niet verder dan het opleiden van wat lokale sufferdjes?

zeux

Bericht door zeux » vr nov 07, 2014 6:25 pm

peter schreef:PSV won ruim drie jaar geleden en met dit elftal:
Bertrams, Brenet (Noor), Koch, Hendrix, Özbozkurt (Kardes), Horsten (Geraldo), van Overbeek (Sanoh), Ritzmaier, Locadia, Tannane (Rayhi), Depay.

Lichting van '93 (Ritzmaier, Locadia), '94 (Depay, Koch, Tannane en Brenet) en '95 (Hendrix).
Van deze hele zwik presteren er misschien maar twee écht op niveau? (Depay, Hendrix)

Volgens mij komt het maar heel weinig voor dat meer dan twee jongens uit één lichting de absolute top halen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr nov 07, 2014 6:37 pm

En 2 stuks is voor PSV begrippen erg veel.

De afgelopen decennia waren er uit PSV jeugdteams per lichting misschien 2 spelers die het 1e elftal van Helmond Sport haalden. Dat er jongens uit de eigen jeugd PSV 1 en zelfs het Nederlands elftal halen is echt uitzonderlijk.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za nov 08, 2014 9:26 am

peter schreef:Daar komen ze normaliter toch niet verder dan het opleiden van wat lokale sufferdjes?
PSV heeft al jaren talent lopen in de opleiding, maar de spelers worden daar slecht begeleid. Daardoor maken ze vaak de laatste stap niet. Geloof ook niet dat het gaat verbeteren, want die Langerer komt zo schoolmeesterachtig over. Hij slaat veel populaire taal uit, in de trant van: doe maar gewoon... Dat is de dood in de pot, want toptalenten moeten niet normaal doen, maar juist een beetje gek zijn.

Maar terug naar Ajax: het ziet er goed uit. :smile-ajax.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za nov 08, 2014 10:58 am

Als er uiteindelijk uit één elftal twee spelers overblijven die echt een meerwaarde hebben voor het eerste elftal, en dus niet twee seizoenen een beetje meehobbelen voor te verdwijnen naar NAC of Volendam, dan mag je als club tevreden zijn. Veel meer verwachten op structurele basis is niet realistisch. Als het om deze A1 van Ajax gaat reken ik overigens een jongen als Muric niet mee. Die doet alleen een paar keer mee in de internationale wedstrijden en is verder duidelijk een aankoop.

De keren dat ik deze groep heb zien spelen werd ik in ieder geval wel enthousiast van een paar jongens. Dat ze als elftal goede resultaten halen is leuk maar ook niet meer dan dat. Denk maar terug aan zo'n zogenaamde gouden lichting die we de afgelopen jaren wel eens hebben gehad als je sommigen moest geloven. Daar zat dan uiteindelijk niet één echt groot talent tussen.
Nil volentibus arduum

Baseman

Bericht door Baseman » za nov 08, 2014 11:29 am

peter schreef:Nu hoor ik Baseman dus roepen dat het allemaal niks zegt, maar doe je dan PSV niet wat tekort? In die pot speelden dus 7(!) jongens mee die nu op Eredivisie niveau acteren en waarvan Depay al een absolute topspeler is. Dat is voor PSV begrippen toch ongekend? Daar komen ze normaliter toch niet verder dan het opleiden van wat lokale sufferdjes?
Hier ben ik het helemaal mee eens hoor.
Het gaat er mij dan ook meer om dat Ajax verliest van Barcelona, dus wordt ineens de nadruk gelegd op een goede prestatie van de A1. Beetje erg doorzichtig en nog vrij nietszeggend. Het gaat om de individuele spelers, de prestaties van het team zijn veel minder belangrijk.

De PSV A1 speelde Barca A1 van de mat, won met 5-1 en verloor een dag later in de finale met 0-1 van datzelfde Barca.
Maar inderdaad, dat was wel een uitstekende lichting bij PSV.
Yopi schreef:PSV heeft al jaren talent lopen in de opleiding, maar de spelers worden daar slecht begeleid. Daardoor maken ze vaak de laatste stap niet. Geloof ook niet dat het gaat verbeteren, want die Langerer komt zo schoolmeesterachtig over. Hij slaat veel populaire taal uit, in de trant van: doe maar gewoon... Dat is de dood in de pot, want toptalenten moeten niet normaal doen, maar juist een beetje gek zijn.
Zoals gebruikelijk sla je weer wartaal uit en heb je geen idee waar je over praat :excited.gif:
De begeleiding bij PSV is jaren terug (eindelijk) sterk verbeterd en is dankzij Langeler nog meer geprofessionaliseerd, mede daarom heeft men iemand als Depay kunnen behouden. Die was nogal lastig als jeugdspeler, maar kreeg 1 op 1 begeleiding en heeft daarna grote stappen gemaakt. Men heeft veel geleerd van de problemen bij spelers als Labyad en (recentelijk) Bakkali.

Langeler levert echt geweldig werk, zijn komst is een absoluut schot in de roos :biggthumpup.gif:
Hij legt de lat erg hoog, heeft al veel positieve wijzigingen doorgevoerd, zorgt voor rust en stabiliteit en is bezig met een enorme professionalisering van de volledige opleiding. Dit doet hij in samenspraak met zo ongeveer iedereen, waardoor hij een groot draagvlak creëert en ook intern veel steun, lof en waardering krijgt. Hij is een topper op zijn vakgebied en dat had PSV ook echt nodig.

Plaats reactie