De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door raymon » ma apr 28, 2014 11:43 am

Jöhnk schreef:De Boer won er ook 14 op rij, Raymon. En onder hem werden nog andere fraaie reeksen neergezet.
Ajax Rules schreef:
Jöhnk schreef:Het glipte diezelfde coach even later volkomen uit de handen. Blijkbaar toch niet zo'n goede indicator dus.
Ben jij nou zo...

Van de prestaties in een seizoen uiteraard.
De prestaties van de coach in een seizoen, had je het over.

Voor jouw informatie: correlatie bewijst geen causaliteit. Jol deed het echt niet opeens helemaal anders in het seizoen erna. Dus blijkbaar lagen andere factoren ten grondslag aan het hoge puntenaantal. Maar daar hadden we het al over gehad.
Rare redenatie. Misschien lage andere factoren wel ten grondslag aan het lagere aantal het seizoen erna?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma apr 28, 2014 11:50 am

Zou ook kunnen, maar de conclusie blijft dezelfde. Als je een jaar lang dezelfde coach hebt; in het eerste halfjaar behaal je 50 punten en in het tweede halfjaar nul. Wat zegt het puntenaantal en de variatie daarin dan over de coach? AR zou dan blijkbaar zeggen: in het eerste halfjaar presteerde de coach heel goed en in het tweede halfjaar heel slecht. Kan (bewijzen is lastig), maar ik zou dan zoeken naar factoren die variëren met het puntenaantal. Dus in het geval dat we hier bespreken zou ik zeggen:

- ander seizoen met andere dynamiek
- CL voetbal inclusief zeperds (zeer onderschatte factor)
- andere samenstelling van de selectie
- sterspeler minder in vorm
- wegvallen verrassingsfactor opportunistische speelstijl
- ander verwachtingspatroon
- toeval

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma apr 28, 2014 12:10 pm

En ondertusen zijn we weer de vergelijking tussen FdB en Jol aan het maken.

:excited.gif:
Whitey on the moon.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma apr 28, 2014 12:11 pm

GangstaRiB, je begint er een pagina terug nota bene zelf mee. :drecul.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma apr 28, 2014 12:48 pm

Bert schreef:GangstaRiB, je begint er een pagina terug nota bene zelf mee. :drecul.gif:
Klopt, maar ik maak geen onderscheid in prestaties. Ik keek onder Jol met veel meer plezier naar Ajax dan nu. That's it. Die kansloze discussie over punten, doelpunten.... niemand geeft iets toe. Het wordt een oeverloze discussie.
Whitey on the moon.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma apr 28, 2014 1:12 pm

Ergens al dan niet met plezier naar kijken, dat lijkt me een subjectief criterium. Zo zijn er supporters die van Schots voetbal houden. Of van het countervoetbal dat de ploegen van Mourinho spelen. :confused.gif:

Een trainer die in de Eredivisie de beschikking heeft over Suarez (meer dan dertig goals, 15 assists) en nóg geen kampioen wordt, doet iets fout. Suarez was dat seizoen al zo goed dat geen verdediger in de Eredivisie hem nog kon afstoppen.

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » ma apr 28, 2014 1:13 pm

Yopi schreef:Ergens al dan niet met plezier naar kijken, dat lijkt me een subjectief criterium. Zo zijn er supporters die van Schots voetbal houden. Of van het countervoetbal dat de ploegen van Mourinho spelen. :confused.gif:

Een trainer die in de Eredivisie de beschikking heeft over Suarez (meer dan dertig goals, 15 assists) en nóg geen kampioen wordt, doet iets fout. Suarez was dat seizoen al zo goed dat geen verdediger in de Eredivisie hem nog kon afstoppen.
Tja, je speelt helaas maar 2 keer tegen de uiteindelijke kampioen dus je kunt stellen dat beide teams weinig tot niets hebben weggegeven.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di apr 29, 2014 10:11 pm

Bert schreef:
Raymon schreef:Je hebt voor een gedeelte gelijk, maar veel punten halen is wel een indicatie dat je beter bent dan de meeste andere teams.
Jouw redenering volgend is de conclusie dat Jol in vergelijking met het Twente van dat jaar minder goed in staat was 'overwinningen aan elkaar te rijgen'. De Boer daarentegen 'rijgt tot nu toe beter dan wie dan ook overwinningen aan elkaar, al vier jaar lang'. Dit wordt een welles-nietes discussie en is ook geheel bezijden het punt dat ik maakte. Hoe je het ook bekijkt, punten zijn nooit een doel op zich en bieden, zoals het bovenstaande duidelijk probeert te maken, hooguit een gemankeerde vergelijking tussen verschillende jaren.
Punten zijn zeker het middel; maar wel een goede indicator over de sterkte van bijvoorbeeld Ajax ten opzichte van de concurrentie. Zo zou je een verband kunnen leggen tussen de nivellering van het niveauverschil in de nationale competitie en de prestaties van Nederlandse clubs in de Europese competities. En dat ziet er zeer zorgelijk uit.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr mei 30, 2014 10:49 am

Zo zou je een verband kunnen leggen tussen de nivellering van het niveauverschil in de nationale competitie en de prestaties van Nederlandse clubs in de Europese competities. En dat ziet er zeer zorgelijk uit.
Daarmee wordt niet gezegd dat Ajax geen CL kan winnen, maar wel gesuggereerd?

Ik zie nu niet in waardoor het volgend seizoen beter zal gaan met Ajax, zowel qua veldspel als qua Europese resultaten, al hoop ik dat het wel beter gaat.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » za jun 07, 2014 10:41 pm

De Ajax amateurs hebben zaterdag promotie naar de Topklasse afgedwongen. De ploeg van trainer Bart Logchies won met 5-2 van Stedoco. Dankzij deze prestatie levert Ajax volgend seizoen teams voor de vier hoogste klassen van het Nederlandse voetbal: Eredivisie, Jupiler League, Topklasse en BeNe League!
:ajaxscarf.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di aug 19, 2014 10:05 am

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di aug 19, 2014 10:16 am

Geen idee over het volgende bericht hier geplaatst kan worden, maar onenigheid over wie wat te zeggen heeft?

Jonk vraagt als hoofd jeugdopleidingen om een miljoen meer, de directie zegt dat niet toe, maar moet eigenlijk luisteren naar het TH en daar zit Jonk weer in? Jonk vraagt het aan zichzelf? De directie zegt dat extra miljoen niet toen, moet luisteren naar het TH, maar daar zit directielid Overmars in, directielid Van der Sar maakt er regelmatig deel van uit.

Een bureau gaat nu de organisatie bekijken, nemen ze ook mee dat hulptrainer Bergkamp lid is van het TH (nog steeds?) en beslist over het aanblijven van trainer FdB?

http://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en ... lijk-.html
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di aug 19, 2014 10:28 am

Een hoop vragen. :smallgrin.gif:

Zie het probleem niet zo. Dat het voetbal leidend is, wil niet zeggen dat elke eis van het TH blind moet worden ingewilligd. Er mag best discussie zijn.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di aug 19, 2014 10:45 am

Yopi schreef:Lolbroeken. :1evil.gif:
Prutsers kun je beter zeggen!
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di aug 19, 2014 11:09 am

Sowieso vreemd om bij het verzinnen van een nieuwsbericht uit te komen op 'Johan Cruijff overleden' terwijl je ook voor een titel als 'snoepprijs met 3 cent per kilo gestegen in laatste kwartaal' zou kunnen kiezen.

wimpey

Bericht door wimpey » di aug 19, 2014 11:22 am

Jöhnk schreef:Sowieso vreemd om bij het verzinnen van een nieuwsbericht uit te komen op 'Johan Cruijff overleden' terwijl je ook voor een titel als 'snoepprijs met 3 cent per kilo gestegen in laatste kwartaal' zou kunnen kiezen.
Bericht zal niet van een aanhanger van FdB / TH komen. :hypocrite.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di aug 19, 2014 11:23 am

Jöhnk schreef:Sowieso vreemd om bij het verzinnen van een nieuwsbericht uit te komen op 'Johan Cruijff overleden' terwijl je ook voor een titel als 'snoepprijs met 3 cent per kilo gestegen in laatste kwartaal' zou kunnen kiezen.
Nieuwsberichten over het overlijden van beroemdheden die al enigszins op leeftijd zijn, die zijn vaak al voor geproduceerd, toen Nelson Mandela overleed was het een kwestie van een paar muisklikken en een zeer uitgebreide necrologie stond online.

Het is wel heel erg dom om een dergelijk 'test nieuwsbericht' de daadwerkelijke titel mee te geven. Noem 't bericht dan 'Prijs van paprika's opnieuw gedaald' of 'Sekstape van koningin Maxima uitgelekt' ofzo.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di aug 19, 2014 11:43 am

wimpey schreef:
Het complot-denken :aai.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di aug 19, 2014 11:44 am

wimpey schreef:
Het complot-denken? Kan ook een fout zijn van een of andere medewerker. :aai.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » di aug 19, 2014 12:41 pm

Demosthenes schreef:Geen idee over het volgende bericht hier geplaatst kan worden, maar onenigheid over wie wat te zeggen heeft?

Jonk vraagt als hoofd jeugdopleidingen om een miljoen meer, de directie zegt dat niet toe, maar moet eigenlijk luisteren naar het TH en daar zit Jonk weer in? Jonk vraagt het aan zichzelf? De directie zegt dat extra miljoen niet toen, moet luisteren naar het TH, maar daar zit directielid Overmars in, directielid Van der Sar maakt er regelmatig deel van uit.

Een bureau gaat nu de organisatie bekijken, nemen ze ook mee dat hulptrainer Bergkamp lid is van het TH (nog steeds?) en beslist over het aanblijven van trainer FdB?

http://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en ... lijk-.html
Tjonge, Cruijff bemoeit zich ermee en de verantwoordelijkheden zijn niet goed verdeeld en afgebakend, wie had dat nou kunnen denken?
Wollt ihr den totalen Mensch?

zeux

Bericht door zeux » di aug 19, 2014 12:41 pm

Duke schreef:
Yopi schreef:Lolbroeken. :1evil.gif:
Prutsers kun je beter zeggen!
Rotterdammer aan de knoppen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Arthur

Bericht door Arthur » di aug 19, 2014 12:57 pm

Ik wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen, maar deze posting van een Feyenoorder op FN vond ik wel interessant om te lezen.

TL;DR; hij heeft zakelijk te maken met verschillende BVO's en vindt dat een hoop andere clubs, waaronder Ajax, veel meer een topsportklimaat hebben dan Feyenoord. Voor deze topic is vooral het dikgedrukte interessant.
Laat ik beginnen dat het volgende anoniem wordt geschreven en dat ik dus ook geen PM's wil ontvangen want ik ga niet meer vertellen dan wat hier komt te staan en wat ik zou willen delen.

Ik ben door mijn werk in de gelegenheid om in keukens van BVO's te kijken en deze te beoordelen en te verbeteren. Daarnaast wil het toeval dat ik daarnaast door een gedeelde hobby ik met een prominente medewerker van Feyenoord spreek die zeg maar al enkele jaren in de tweede lijn zit als het op technisch beleid aankomt en daar ook beslissingen in neemt. De hobby is de gedeelde passie, maar je ontkomt er niet aan dat je soms ook over Feyenoord komt te spreken daar je elkaars achtergrond kent.

Maar eerst over het werk. Met mijn collega's werk ik voor organisaties waarbij wij hen helpen bij niet nader te noemen vraagstukken. De focus ligt op het bedrijfsleven al is het ongeveer 1,5 jaar geleden dat wij zijn gevraagd bij Ajax te komen praten en zijn we ook daadwerkelijk begonnen met een project en daar werken we nog steeds succesvol aan. Daarnaast draaien we nu een soortgelijke pilot bij P$V.

Op zich als Feyenoord supporter natuurlijk heel dubbel, maar zakelijk en privé dien je te scheiden en hier in huize moet de schoorsteen ook roken en het is gewoon interessant om naast het bedrijfsleven ook eens in de wondere wereld van de voetballerij te mogen kijken.

Het bruggetje naar Feyenoord is dat het mij op zich verbaast dat zelfs zowel FC Twente als Vitesse interesse in onze dienstverlening hebben getoond en dat jawel je kunt het al invullen, dat we vanuit Rotterdam helemaal niets hebben gehoord. Men is er dus blijkbaar totaal niet mee bezig en oriënteert zich niet op dit soort vraagstukken.

Laat ik heel duidelijk zijn, voor wat wij binnen een voetbalorganisatie doen, dat maakt misschien 0,05% op het hele verhaal uit. Echter clubs zoals Ajax en P$V en zelfs de minder goden zijn daar mee bezig, steken hier geld in of laten zich informeren. Dit soort clubs ondernemen tal van dit soort initiatieven om proberen vooruit te komen. Voor mij is het heel typisch dat er vanuit Rotterdam geen interesse is. Ik vraag me daarom weleens af waar men in het Maasgebouw dan wel mee bezig is?

Het voorbeeld is ook veel breder te trekken. Neem Ajax (nee, geen fan van de club, wel bewondering voor hoe beleid wordt gemaakt). Als je die organisatie ziet en hoe men openstaat voor andere zaken. Neem nu alleen al de technische staf. Frank de Boer laat zich op diverse aspecten bijscholen door experts, Ajax en hijzelf investeren in Frank de Boer.

Of neem jongens als Bram Som en Guillaume Elmont die aan het technisch pakket worden toegevoegd. Je kan er van vinden wat je wilt, het is wel topsport mentaliteit creëren.
Zie je ook terug bij Ferrari, daar is een cultuur verankerd dat je als organisatie na elke race 0,02% beter moet worden en dat wordt meetbaar gemaakt. Klinkt misschien raar en zeker omdat het de laatste jaren niet echt goed gaat met het F1 programma, maar dat is gewoon DNA van zo'n organisatie. Hoe graag wil je de beste zijn?

Ik mis dit bij Feyenoord. Het is mij niet duidelijk waar de club voor staat. Ik ken noch Martin van Geel, noch Eric Gudde persoonlijk dus ik weet niet wat zij voor ogen hebben, al heb ik toch wel vertrouwen in eerst genoemde. Ik zou ook best weleens met die mannen om tafel willen en 'n paar vragen willen stellen. Maar laten we wel wezen, het is nog geen 31 augustus dus fileren is nog te vroeg, maar met understatement kunnen we toch wel zeggen dat er waarschijnlijk geen voldoendes worden uitgedeeld als het zo blijft.

Ik heb er al het begrip voor dat je de Vrij, Janmaat, BMI en Pelle laat gaan. Ik heb er ook begrip voor dat je daar - gezien de marktwaarde - je daar 'maar' 33 miljoen voor ophaalt. Dat is nu eenmaal de prijs die je betaald voor het niet behalen van successen in het recente verleden. Ik snap ook nog dat je een ontevreden Clasie moet laten vertrekken, maar wat ik niet snap is dat je dit aan ziet komen en wat je dan doet of vooral wat je niet doet. Deze frustratie wordt blijkbaar ook binnen de gelederen van de club gedragen, er is duidelijk irritatie over het beleid wat gevoerd wordt, of misschien beter gezegd wat vooral niet wordt gevoerd. Medewerkers snappen ook niet dat er recent jongens als Boulahrouz en Kazim worden gehaald, dat er al jaren een drol op goal staat en dat 'n beperkte voetballer op 10 staat die misschien nog wel wat waarde op 9 zou kunnen hebben.

Als je dan als technische staf in de media gaat roepen dat je perse Ziyech wilt halen, je zit met die jongen om tafel en je legt het af tegen een club die in Categorie 1 zit, waar het riekt naar Doyen praktijken en waardoor die jongen niet meer gaat bepalen waar hij na FC Twente naar toe gaat. Ja, waar ben je dan als Feyenoord mee bezig? Volgens mij krijg je dan gewoon wat je verdiend. Je kan 1x pech hebben, je kan 2x pech hebben, je kan ook nog 3x pech hebben maar als je elke keer pech hebt, dan moet je misschien eens in de spiegel kijken?

Dus ja lang verhaal kort. Is het verrassing dat Ziyech niet komt? Nee, misschien uiteindelijk niet. En gaat het nog goed komen met de club, nee misschien uiteindelijk ook niet. Desondanks blijft het uiteindelijk toch je club. Ook al zit ik dus niet in het Maasgebouw aan tafel, ik kan me wel iets voorstellen waarom we al 15 jaar geen kampioen zijn geworden.

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » di aug 19, 2014 1:02 pm

Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand die zo gebrekkig Nederlands schrijft bij BVOs bezig is met verander of verbetertrajecten. Heb het nu al een paar keer gelezen maar weet eigenlijk nog steeds niet waar het nou precies over gaat?

Arthur

Bericht door Arthur » di aug 19, 2014 1:50 pm

Ik weet niet wat je precies niet duidelijk is, maar dit was een reactie op iemand anders in de discussie over Ziyech. Misschien dat je daardoor wat context mist?

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » di aug 19, 2014 2:00 pm

Arthur schreef:Ik weet niet wat je precies niet duidelijk is, maar dit was een reactie op iemand anders in de discussie over Ziyech. Misschien dat je daardoor wat context mist?
Dan nog vind ik het een onsamenhangend stuk. Er wordt niet duidelijk waarom Ziyech niet komt. Heeft het te maken met geld, club cultuur, technisch plaatje, toekomstmogelijkheden?

Plaats reactie