Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » zo feb 24, 2008 10:37 pm

Jesse schreef:Dan houdt AT ook op met bestaan. Dit hele forum draait ongeveer om die vete. :whistling.gif:
Mag hopen van niet. :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif:

Een trainer die eerder mislukt is moet je niet willen recyclen. Een paar nederlagen en de ouwe koeien worden uit de sloot gevist. Zelfs de terugkeer van trainers die wél succesvol zijn geweest is een moeilijke zaak (Linder, Michels, Van Gaal als TD).
Het stinkt aan alle kanten!

bryan

Bericht door bryan » zo feb 24, 2008 10:44 pm

Maarten127 schreef:
bryan schreef:
joey schreef:Ik heb al eerder gezegd dat ik liever een buitenlandse trainer zou zien. Ik noemde in dat verband Deschamps. Maar nu het van MVG per se een Nederlander moet worden, vind ik Van Basten zeker een optie. Al blijft het natuurlijk een gok.
Maar dan, met wie zou het geen gok zijn?
Met iemand die wel veel prijzen heeft gewonnen bij clubs? Dan ben je uiteraard niet verzekerd van succes, maar het wordt dan minder een gok.

Ik zeg Co Adriaanse, ik vind dat hij geen kans heeft gekregen. Hij heeft de belabberde Ajax van Wouters/Blind overgenomen en dan slechts 12 maanden de tijd gekregen voordat hij weer weg moest. Dat is geen manier om een club te leiden. Maar het hoeft niet Co Adriaanse te zijn, ik zie ook wel de logica om oude koeien nou niet weer uit de sloot te halen.

Maar dan wel een trainer die zich heeft bewezen door ergens anders prijzen te winnen of ergens anders succes heeft geboekt. Dat zou Marco van Basten kunnen zijn over vijf jaar, maar hij is d'r nog niet. Ik heb het liefst dat hij een jaartje of twee naar een sub-topper gaat om zijn sporen te verdienen. Ajax is geen opleidingscentrum voor clubtrainers. Daar hebben we al genoeg ellende van gehad om weer die gok te wagen.
Hoeveel prijzen heeft Adriaanse gewonnen bij zijn clubs? Ik herinner me een kampioenschap in portugal en verder?

En hoeveel prijzen denk je dat Van Basten kan pakken bij een subtopper?
Tsja, daarom zet ik er bij: "of ergens anders succes heeft geboekt"

Als je bijvoorbeeld met NEC of zo naar de UEFA Cup gaat dan heb je geen prijs gewonnen, maar wel succes geboekt.

999

Bericht door 999 » zo feb 24, 2008 10:47 pm

Las ergens dat Van Basten zwart op wit heeft laten zetten hoeveel euro's ie mag spenderen aan dit AJAX volgend seizoen ...
Blij met de punten ...

bryan

Bericht door bryan » zo feb 24, 2008 10:47 pm

Dat wordt Denny Landzaat en Joris Mathijssen naar Ajax.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo feb 24, 2008 10:48 pm

Groot gelijk, anders raakt hij in dezelfde positie als Ten Cate. Ik neem aan dat Van Basten precies op de hoogte is van de praktijken van MVG (via Rijkaard-Cruijff).
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo feb 24, 2008 10:50 pm

Voetske schreef:Las ergens dat Van Basten zwart op wit heeft laten zetten hoeveel euro's ie mag spenderen aan dit AJAX volgend seizoen ...
Heb je de bron bij de hand, Voetske? Ben wel benieuwd namelijk.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo feb 24, 2008 11:02 pm

bryan schreef:Met iemand die wel veel prijzen heeft gewonnen bij clubs? Dan ben je uiteraard niet verzekerd van succes, maar het wordt dan minder een gok.

Ik zeg Co Adriaanse, ik vind dat hij geen kans heeft gekregen. Hij heeft de belabberde Ajax van Wouters/Blind overgenomen en dan slechts 12 maanden de tijd gekregen voordat hij weer weg moest. Dat is geen manier om een club te leiden. Maar het hoeft niet Co Adriaanse te zijn, ik zie ook wel de logica om oude koeien nou niet weer uit de sloot te halen.

Maar dan wel een trainer die zich heeft bewezen door ergens anders prijzen te winnen of ergens anders succes heeft geboekt. Dat zou Marco van Basten kunnen zijn over vijf jaar, maar hij is d'r nog niet. Ik heb het liefst dat hij een jaartje of twee naar een sub-topper gaat om zijn sporen te verdienen. Ajax is geen opleidingscentrum voor clubtrainers. Daar hebben we al genoeg ellende van gehad om weer die gok te wagen.
:smallgrin.gif:

Van Basten zal dan ook aangesteld zijn, omdat men vindt dat hij nu al een meerwaarde heeft. Dat die meerwaarde eventueel nog groter kan worden, is alleen maar mooi, al geldt dat natuurlijk voor elke trainer.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jesse

Bericht door Jesse » zo feb 24, 2008 11:28 pm

Bryan, stel dat v. Basten het EK wint. Is hij dan wel geschikt als trainer? Dat kan je toch wel succes boeken noemen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

999

Bericht door 999 » zo feb 24, 2008 11:31 pm

Thomas schreef:
Voetske schreef:Las ergens dat Van Basten zwart op wit heeft laten zetten hoeveel euro's ie mag spenderen aan dit AJAX volgend seizoen ...
Heb je de bron bij de hand, Voetske? Ben wel benieuwd namelijk.
Cruijff zag contract en zei: 'oké'

AMSTERDAM - Met de aanstelling van Marco van Basten hoopt Ajax dat succes, rust en eensgezindheid zullen terugkeren in de Amsterdam Arena. De nieuwe trainer gaat in beginsel voor liefst vier jaar aan de slag en geniet steun binnen alle geledingen van de club.

Johan Cruijff en Marco van Basten. FOTO PIM RAS
1 / 2 volgende
,,Iedereen bij Ajax wil kampioen worden. Ik ga nog niet te diep in op gemaakte afspraken, maar er is duidelijkheid. Ik weet van te voren waar ik aan begin,’’ stelt Van Basten.
Nadat ook Johan Cruijff nog een blik op het contract had geworpen, kon de kogel gisteren door de kerk.

Marco van Basten gaat de komende vier jaar aan de slag als de nieuwe trainer van Ajax. De huidige bondscoach van Oranje weet zich verzekerd van draagvlak binnen alle geledingen van de club waar hij als speler eerder zo succesvol was.

Die brede steun is het beste nieuws dat de topclub op drift zich in deze periode kan wensen. ,,Als Ajax ergens behoefte aan heeft, is het aan rust en continuïteit. Ik hoop en denk ook oprecht dat we daar vanaf vandaag aan kunnen gaan werken,’’ stelde technisch directeur Martin van Geel gisteravond na het vastleggen van Van Basten.

Tegen het eind van de middag zette de huidige bondscoach zijn handtekening onder zijn nieuwe verbintenis, meteen ook zijn eerste als hoofdtrainer van een club. In zijn kielzog nemen ook de assistent-trainers John van ’t Schip en Rob Witschge de komende vier jaar hun intrek in de Arena. In de verbintenissen is wel een wederzijds evaluatiemoment opgenomen na twee jaar.

Zo ongeveer het eerste wat Van Basten na de contractondertekening deed, was het uitspreken van zijn waardering voor de huidige directieleden bij Ajax. Dat is opvallend en hij deed het ook nog eens expliciet op de Ajax-website. ,,Uiteraard heb ik alles wat er de laatste dagen rond Ajax is gebeurd gevolgd,’’ aldus Van Basten. ,,Het is bijzonder om zoveel over een club te moeten lezen, en ook over mensen, terwijl je met diezelfde mensen een goed contact hebt over iets dat de komende jaren bij Ajax gaat plaatsvinden.’’ Een mooi voorbeeld, vindt Van Basten, is Maarten Fontein. ,,Hij was bij de meeste gesprekken aanwezig en hij kwam op mij over als een professionele en vriendelijke man. Ook Martin van Geel krijgt een hoop over zich heen in het rapport (van de commissie Coronel), maar ook met hem heb ik uitstekende gesprekken gevoerd.’’

Van Bastens woorden kunnen, precies een week nadat de Raad van Commissarissen algemeen directeur Fontein verzocht af te treden, worden gezien als een duidelijke steunbetuiging. Fontein verscheen ook gisteren weer monter op kantoor, niet van zins om uit eigen beweging op te stappen.

Technisch directeur Van Geel leek al zeker van een toekomst bij Ajax, maar hij wordt daarin nu ook bevestigd door Van Basten én opper-Ajacied Cruijff.

,,Johan en ik hebben een uiterst goede relatie met elkaar. Cruijff vertrouwt in deze dan ook op mijn gevoel en professioneel inzicht,’’ zei Van Basten over het fiat dat Cruijff gaf aan zijn onderhandelingen met de huidige Ajax-top.

Van Basten gaat pas op 5 maart concreet in op zijn sportieve doelstellingen met Ajax. Die dag wordt hij officieel gepresenteerd. Door vakanties van een aantal direct betrokkenen gebeurt dat niet eerder. Van Basten zelf vertrekt morgen op vakantie. In de onderhandelingen is al wel concreet gesproken over wensen en ideeën van de nieuwe trainer. Dat keeper Maarten Stekelenburg deze week besloot bij te tekenen, vloeit daar rechtstreeks uit voort. Interessant is ook wat Klaas Jan Huntelaar gaat doen nu Ajax en de spits in gesprek zijn over mogelijke contractverlenging. Huntelaars huidige verbintenis loopt in 2010 af.

Dat Ajax nu wil verlengen is een signaal dat Van Basten vertrouwen heeft in de Ajacied Huntelaar. Maar twee weken terug stelde Van Basten het ook ‘te begrijpen’ als Huntelaar deze zomer zijn zinnen zet op een buitenlands avontuur.

Het enige wat Van Basten nu al concreet kwijt wil over transferzaken, is dat er ‘afspraken zijn gemaakt’ over de financiële ruimte om te investeren. ,,Als ik me daar niet in had kunnen vinden, dan had ik niet getekend. Dus je kunt ervan uit gaan dat dat goed is doorgesproken en vastgelegd.’

Technisch directeur Van Geel heeft aan de onderhandelingen het gevoel overgehouden dat Van Basten ‘een winnaar is en een perfectionist.’ ,,Ik vind streberig niet positief klinken, maar je merkt dat hij het beste van het beste wil en over veel dingen goed nadenkt,’’ aldus Van Geel.

,,Dat zijn goede eigenschappen. De trainerspost is een heel belangrijke positie binnen de organisatie. Daarom zijn we als club niet over één nacht ijs gegaan. Het is een breedgedragen beslissing.’’
AD.
Blij met de punten ...

bryan

Bericht door bryan » ma feb 25, 2008 12:55 am

Jesse schreef:Bryan, stel dat v. Basten het EK wint. Is hij dan wel geschikt als trainer? Dat kan je toch wel succes boeken noemen.
Da's wel een grote succes ja. Hij zou nog steeds vrij onervaren zijn, maar wel met een grote prijs achter zijn naam. En dat is wat.

Maar stel dat hij d'r uit vliegt in de eerste ronde... zit iedereen dan nog om te springen.

Het is en blijft een gok.

Jesse

Bericht door Jesse » ma feb 25, 2008 3:00 am

bryan schreef:Da's wel een grote succes ja. Hij zou nog steeds vrij onervaren zijn, maar wel met een grote prijs achter zijn naam. En dat is wat.
Ik zie niet in waarom hij dan opeens een betere trainer voor Ajax zou zijn. Heeft hij dan opeens meer kwaliteiten?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

bryan

Bericht door bryan » ma feb 25, 2008 12:42 pm

Dan heeft hij bewezen die kwaliteiten te hebben. Nu wordt er gegokt dat hij die kwaliteiten in zich heeft.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma feb 25, 2008 12:50 pm

Welke kwaliteiten? Een prijs is geen kwaliteit, maar een voortvloeisel uit een verzameling van kwaliteiten (waarbij je ook nog rekening dient te houden met tegenstand).

En met niemand anders!

bryan

Bericht door bryan » ma feb 25, 2008 1:02 pm

Een prijs is geen kwaliteit, maar een voortvloeisel uit een verzameling van kwaliteiten
Hmmm, heb ik gezegd dat een prijs = kwaliteit? Nee.

Ik heb gezegd dat een prijs kan laten bewijzen dat je kwaliteit heb.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma feb 25, 2008 1:12 pm

Ik heb natuurlijk ook nergens gezegd dat jij dat gezegd hebt. :aai.gif:

Wat ik probeer aan te geven is dat het wel of niet behalen van een prijs van te veel externe factoren afhangt om op basis daarvan te bepalen of iemand wel of geen kwaliteiten heeft. Het bepalen of iemand wel of geen kwaliteiten heeft moet mijns inziens juist gebeuren op basis van het alledaagse werkt wat diegene doet. Dat is namelijk een constante factor.

En met niemand anders!

bryan

Bericht door bryan » ma feb 25, 2008 1:16 pm

Het bepalen of iemand wel of geen kwaliteiten heeft moet mijns inziens juist gebeuren op basis van het alledaagse werkt wat diegene doet.
Vind ik ook, en 26 wedstrijden trainerservaring is niet genoeg om een beoordeling uit te brengen. Tenzij hij straks een EK binnensleept of zo...

Dus Van Basten heeft:
- Weinig ervaring
- (Nog) geen prijzen gewonnen

Zijn aanstelling is puur op gevoel. Misschien zal het goed uitpakken, misschien niet.

Ik kan me herinneren dat Blind (een grotere Ajacied is moeilijk te vinden) ooit op aanwijzen van Cruijff werd aangesteld. En Wouters. Dat waren ook gokken. Dat ging mis. Kan bij Van Basten ook zo worden, of niet. We weten het gewoon niet.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma feb 25, 2008 1:24 pm

bryan schreef:Vind ik ook, en 26 wedstrijden trainerservaring is niet genoeg om een beoordeling uit te brengen. Tenzij hij straks een EK binnensleept of zo...
Eerst zeg je dat je het met me eens bent, om dan te zeggen dat je hem wel kunt beoordelen als hij een EK wint?
Verder beoordeel je natuurlijk niet alleen aan de hand van wedstrijden, maar ook aan de hand van trainingen, gesprekken etc. Komt nog bij dat men Van Basten een tijd in huis heeft gehad en dat men dus ook een goede inschatting kan maken van wat mij in ieder geval al kon voordat hij bondscoach werd.
Zijn aanstelling is puur op gevoel. Misschien zal het goed uitpakken, misschien niet.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het kan zijn dat alle betrokkenen samen hem slechts op gevoel aanstellen, maar dat het alleen op gevoel kan zijn, zoals jij stelt, klopt niet.
Ik kan me herinneren dat Blind (een grotere Ajacied is moeilijk te vinden) ooit op aanwijzen van Cruijff werd aangesteld. En Wouters. Dat waren ook gokken. Dat ging mis. Kan bij Van Basten ook zo worden, of niet. We weten het gewoon niet.
Blind is niet op aanwijzen van Cruijff aangesteld. Wouters volgens mij ook niet. Ter illustratie:
  • De waarheid over mijn advies
    21 maart 2005

Zo nu en dan is deze column ook geschikt om indianenverhalen de kop in te drukken. Neem de rol die ik gespeeld zou hebben bij de aanstelling van Danny Blind. Toen de Ajax-leiding bij me kwam, heb ik uitgebreid mijn mening gegeven over hoe de club momenteel functioneert. Op vrijwel ieder onderdeel is dat zwak te noemen. Daarom heb ik ook geadviseerd om eerst goed uit te zoeken wat er fout zit en om dit eerst te verbeteren. Doe je dat niet, dan rolt iedere volgende trainer in hetzelfde gat.

Dat vooral is mijn advies geweest. Voor mij ging het er dus niet om wie er trainer moest worden, maar om de vraag waarom de interne organisatie al jaren niet klopt. Een probleem dat 'm niet in de hoofdtrainer zit. Daarom heb ik aan de clubleiding vragen voorgelegd als: waarom zitten er zo weinig Nederlanders in de selectie, waarom wordt er zoveel gekocht en waarom wordt er gevoetbald zoals er gevoetbald wordt?

Dat is voor mij de essentie, omdat een club als een elftal is. Het bestaat uit verschillende onderdelen en zodra er een niet functioneert, dan heeft de rest daar last van. Op een gegeven moment tast de een de ander aan en ontstaat een steeds groter probleem. Daarom moet er eerst worden onderzocht wat er scheef zit, voordat je aan de volgende fase kan beginnen. Als je het zo stelt, dan ben je dus heel voorzichtig met het noemen van namen. Maar dat ben je ook als anderen namen op jouw bord leggen, zoals in mijn geval is gebeurd met Danny Blind en Martin Jol. Ook omdat ik van alle twee een goede indruk heb. Waarbij Blind weet waar het binnen de club aan schort, terwijl Jol daar nog achter moet komen. Dat zou Jol kwetsbaarder kunnen maken.

Verder werd mij verteld, dat Blind het beste uit een interne peiling was gekomen en werd er gevraagd hoe ik tegen hem als eerste keus aankeek. Daarop heb ik gezegd, dat ik daar helemaal niets op tegen heb.

Daar heb ik het bij gelaten, omdat het probleem van Ajax in principe niet in de hoofdtrainer zit. Neemt niet weg dat Danny altijd op me kan rekenen. Aan hem zal het zeker niet liggen, maar dat lijkt me wel duidelijk.

Tot slot wil ik nog twee zaken aankaarten. Ik werd de afgelopen week aangenaam verrast door het besluit van Michel Platini om zich kandidaat voor het UEFA-presidentschap te stellen. Ik heb hem leren kennen als iemand die altijd een zet vooruit probeert te denken. Dat deed hij al met het aanpassen van de internationale speelkalender, waarmee Michel het toch voor elkaar heeft gekregen dat die steeds beter wordt ingevuld. Het kan natuurlijk altijd beter, maar hij is er toch in geslaagd de boel in gang te zetten. Zoals hij in veel opzichten aansluit bij de dingen die wij voortdurend aan de kaak stellen. Ik ben daarom blij, dat een groot sportman zoals hij leiding wil geven aan zo'n belangrijke organisatie als de UEFA.

Verder kan ik deze week weer niet om AZ heen, dat zich glorieus voor de kwartfinales van het UEFA-Cuptoernooi wist te plaatsen. Het wordt misschien vervelend, maar ik blijf herhalen, dat ik enorm veel bewondering heb voor wat ze in Alkmaar voor elkaar hebben gekregen.

En met niemand anders!

bryan

Bericht door bryan » ma feb 25, 2008 1:28 pm

Da's typisch Cruijff. Als volgens hem de "verkeerde" trainer wordt aangesteld (Van Gaal, Adriaanse) dan hoor je hem wel. Als hij het goedkeurt (Blind, Wouters) dan blijft hij stil. Dan kan hij zeggen dat hij er niks te maken had als het mis gaat.

Over twee jaar hoor je hem zeggen dat hij nooit heeft gezegd dat Van Basten trainer moest worden. "Nee, destijds in 2008 heb ik gewoon verteld wat allemaal fout is... bla bla bla"
Eerst zeg je dat je het met me eens bent, om dan te zeggen dat je hem wel kunt beoordelen als hij een EK wint?
Ja. En prijs winnen zegt dat je kan trainen. Ik ken namelijk geen slechte trainer die een EK heeft gewonnen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma feb 25, 2008 1:31 pm

bryan schreef:Da's typisch Cruijff. Als volgens hem de "verkeerde" trainer wordt aangesteld (Van Gaal, Adriaanse) dan hoor je hem wel. Als hij het goedkeurt (Blind, Wouters) dan blijft hij stil. Dan kan hij zeggen dat hij er niks te maken had als het mis gaat.

Over twee jaar hoor je hem zeggen dat hij nooit heeft gezegd dat Van Basten trainer moest worden. "Nee, destijds in 2008 heb ik gewoon verteld wat allemaal fout is... bla bla bla"
Wat een onzin weer, bryan. Destijds bij Blind en Wouters heeft Cruijff, voor zover wij kunnen beoordelen, nooit gesteld dat die mensen trainer moeten worden. Bij Van Basten wel, want hij heeft de verantwoordelijkheid op zich genomen.

Even een ander onderdeel van deze column:
  • Daarom heb ik ook geadviseerd om eerst goed uit te zoeken wat er fout zit en om dit eerst te verbeteren. Doe je dat niet, dan rolt iedere volgende trainer in hetzelfde gat.
bryan schreef:Ja. En prijs winnen zegt dat je kan trainen. Ik ken namelijk geen slechte trainer die een EK heeft gewonnen.
Lekker empirisch.

En met niemand anders!

bryan

Bericht door bryan » ma feb 25, 2008 1:32 pm

Hij zal ook zeggen dat er rust in de tent moest komen. En het was Cruijff die zei dat Olsen ontslagen moest worden, en dat zes maanden nadat de competitie werd verpletterd en Ajax met 5-0 afgemaakt in de beker.

Cruijff zegt altijd maar wat.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma feb 25, 2008 1:36 pm

Is het nu Cruijffs schuld dat Olsen ontslagen werd - niet dat Olsen nou zo'n geweldenaar was, maar dat is een totaal andere discussie - bryan? Volgens mij waren er mensen in dienst die dat prima zelf konden bepalen.

Tegen jouw onderbuik kunnen geen argumenten op.

En met niemand anders!

bryan

Bericht door bryan » ma feb 25, 2008 2:03 pm

Cruijff heeft veel invloed en heeft openlijk bepleit voor het ontslag van Olsen. Het was op NOS, ik heb het onthouden want hij heeft me boos gemaakt. Ik vind het altijd zwak als een oude trainer het ontslag van een zittende trainer eist. Zeker iemand als Olsen die de meest succesvolle eredivisie campagne ooit heeft binnen gehaald. Cruijff had voor meer rust moeten roepen. Natuurlijk hoefde het Ajax bestuur niet naar hem te luisteren, hadden ze ook niet moeten doen. Maar het geeft aan dat Cruijff ook foute dingen kan zeggen.

Ik bepleit juist voor geen "onderbuik gevoelens" (dat is nou de tweede keer die je zulke taal gebruikt) want ik wil een keertje een trainer aanstellen op basis van zijn bewezen diensten. Dat kandidaat trainers heel zakelijk worden nagekeken. En naar mijn mening is dat niet zo bij Van Basten gedaan. Maar nogmaals, dat is mijn mening.

bryan

Bericht door bryan » ma feb 25, 2008 2:05 pm

Bertje schreef:
bryan schreef:Ja. En prijs winnen zegt dat je kan trainen. Ik ken namelijk geen slechte trainer die een EK heeft gewonnen.
Lekker empirisch.
Juist.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma feb 25, 2008 2:12 pm

bryan schreef:want ik wil een keertje een trainer aanstellen op basis van zijn bewezen diensten. Dat kandidaat trainers heel zakelijk worden nagekeken. En naar mijn mening is dat niet zo bij Van Basten gedaan. Maar nogmaals, dat is mijn mening.
Leuk, een mening, maar het moet wel ergens op slaan. Jij stelt vast dat Van Basten op basis van onderbuikgevoelens is aangesteld, terwijl je dat in feite alleen kunt stellen op basis van onderbuikgevoelens, omdat wij niet weten hoe het is gegaan.

Ra, ra, wat is er hier krom?

En met niemand anders!

bryan

Bericht door bryan » ma feb 25, 2008 2:15 pm

Ik heb dat niet vast gesteld. Ik zeg dat hij in ieder geval niet op basis van bewezen diensten is aangesteld. Ik weet niet hoe hij is aangesteld. Op gevoel is een mogelijkheid.

Het is me altijd geleerd dat als je iets wilt doen dan moet je eerst bewijzen dat je het kan. Maar dat zal wel zo'n gekke Ierse manier van doen zijn.

Gesloten