Ajax marketing van flop naar top!
Moderator: mods
Re: Ajax marketing is meuk
Maar heeft AJAX wel de rechten daarvoor ( voetbalwedstrijden ), liggen die niet bij Foxsports ?.
Blij met de punten ...
Re: Ajax marketing is meuk
Ik denk dat Fox alleen de rechten heeft op beelden die vanaf nu worden gemaakt. Daarnaast verwacht ik dat in de contracten wel iets staat dat clubs op zijn minst deels eigenaar zijn van beelden waar ze zelf op verschijnen.
- InnerHarbour
- Berichten: 20534
- Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am
Re: Ajax marketing is meuk
Volgens mij liggen de rechten bij de omroepen die de beelden gemaakt hebben, veel bij de NOS dus.Thijs schreef:Ik weet niet precies hoe lang maar in ieder geval heel erg lang ja. Qua foto's heeft Ajax wel Ajaximages.com, waar je high resolution foto's (uiteraard tegen betaling) kunt downloaden.
Kan me wel vinden in wat AR zegt. Dankzij Youtube heb ik sommige beelden al zovaak teruggekeken, en elke keer geniet ik er weer van. Zou toch fijn zijn als je dan iets 'kunt bestellen' en het dan gewoon kunt terugkijken. Ten eerste is het belangrijk dat het allemaal gearchiveerd wordt en ten tweede kun je daar als club gewoon geld mee verdienen.
YNWA
Re: Ajax marketing is meuk
Het is de laatste 20 jaar wel een ratjetoe geweest. FilmNet, NOS, Sport7, Talpa, Eredivisie Live. Ik kan me ook iets heugen van RTL of SBS of was dat alleen bekervoetbal?
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Berichten: 13845
- Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
- Locatie: AMSTERDAM
- Contacteer:
Re: Ajax marketing is meuk
Klopt. Voor die beelden geldt: Ajax hoeft ze in dit digitale tijdperk niet te hebben, als de bestanden van Ajax, NOS en andere partijen maar aan elkaar gekoppeld zijn, zodat je centraal kunt zoeken. Een soort 'Spotify voor voetbalbeelden', als het ware. Foto's, audio, beeld; het zou allemaal in één systeem moeten.InnerHarbour schreef:Volgens mij liggen de rechten bij de omroepen die de beelden gemaakt hebben, veel bij de NOS dus.
Daarom was bij onze eerste bijeenkomsten ook Frits van Rijn van de NOS van de partij. Kijken wat er mogelijk is.
K.
Still alive...
Re: Ajax marketing is meuk
Moeten we voor die dingen gaan betalen, Ko? Wat is de insteek?
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Berichten: 13845
- Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
- Locatie: AMSTERDAM
- Contacteer:
Re: Ajax marketing is meuk
De insteek is, in volgorde van urgentie:Yopi schreef:Moeten we voor die dingen gaan betalen, Ko? Wat is de insteek?
1. Conserveren (d.w.z.: digitaliseren, want er zijn oude negatieven en papieren aan het verpulveren, voor zover nodig beginnen we met een reddingsoperatie)
2. Rubriceren (er zit nu geen systeem in; wat er aan fysiek erfgoed in allerlei kantoren in het stadion staat en hangt - bekers, medailles, vanen, shirts, ballen, kicksen - geen mens die het overzicht heeft; als iemand nu even een bepaalde medaille uit 1938 wil zien, weet niemand waar die ligt - en dat geldt in minder ernstige mate voor het boekenbezit ook).
3. Exploiteren (want ja, Ajax wil er wel aan verdienen, dat is nu eenmaal de aard van het beestje)
Mijn persoonlijke insteek is: het erfgoed veiligstellen voor de toekomst en er orde in aanbrengen, zodat het met het publiek gedeeld kan worden. Wat Ajax daar voor prijskaartje aan hangt (if at all) is mijn pakkie-an niet. Dat zoekt men t.z.t. maar zelf uit; ik beslis er toch niet over mee. Wat ik wel weet, is dat 'mijn' dingetje (de bibliotheek) een vrij open karakter moet krijgen: een fysieke bibiliotheek op De Toekomst. Denk aan een chique wand met boeken en een eikenhouten leestafel met Ajax-logo, waaraan bijvoorbeeld ook contractondertekeningen kunnen plaatsvinden (persmomenten).
Door orde te scheppen, wordt het bijvoorbeeld ook makkelijker om heel gericht een pakket objecten in bruikleen te geven aan - pakweg - het Amsterdam Museum of een internationale voetbaltentoonstelling ofzo. Nu is dat allemaal heel lastig, bij gebrek aan overzicht.
Amateuristisch? Ja. Heel erg. Bij Ajax niet erger dan bij andere clubs, trouwens. Pieloor is op vriendschappelijk werkbezoek geweest bij SC Feyenoord, de moedervereniging van Feyenoord. Daar is het nog erger, zei hij.
Het erfgoedproject kent trouwens nog een derde 'poot', naast digitaal erfgoed (foto's, papieren, audio, video) en fysiek efgoed (prijzen, shirts, kicksen, objecten), namelijk het levende, 'spirituele' erfgoed. Denk aan het structureren van contacten met ex-spelers en de families. De jaarlijkse reünie in de 'Engelenbak' is in essentie ook een erfgoedzaak. Dat moet ook structureel georganiseerd worden, in plaats van Thijs die een boekje met telefoonnummers en een kop vol kennis heeft.
Anyway, ik ben maar een schakeltje: een commissielid dat zich graag inzet voor deze belangrijke operatie. That's all.
K.
Still alive...
Re: Ajax marketing is meuk
Toch vreemd dat hier nooit aandacht aan besteed is. Het erfgoed is tenslotte het kapitaal van Ajax. Kapitaal in de figuurlijke zin dan. Ik denk niet dat je er veel geld mee kunt verdienen.

Die Ronald toch!Pieloor is op vriendschappelijk werkbezoek geweest bij SC Feyenoord, de moedervereniging van Feyenoord.

-
- Berichten: 33309
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Ajax marketing is meuk
Meteen weer een lekker Stanley Menzootje (2:20)Arthur schreef:Roda JC - Ajax (1986-1987)

Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Berichten: 13845
- Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
- Locatie: AMSTERDAM
- Contacteer:
Re: Ajax marketing is meuk

Realiseren veel mensen zich niet, maar de banden tussen Ajax en Feyenoord zijn - zeker op verenigingsniveau - heel erg warm en buitengewoon vriendschappelijk. Júist tussen Ajax en Feyenoord is dat zo. Oude clubmannen die elkaar als oude vrienden om de hals vallen; dat werk.
K.
Still alive...
Re: Ajax marketing is meuk
De strijd moet op het veld gestreden worden. Daarna moet je samen een biertje kunnen drinken. Het is maar voetbal.
Vind ik. Maar of ze dat op de F-side ook vinden?
Vind ik. Maar of ze dat op de F-side ook vinden?

- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Berichten: 13845
- Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
- Locatie: AMSTERDAM
- Contacteer:
Re: Ajax marketing is meuk
Ik ook.Yopi schreef:De strijd moet op het veld gestreden worden. Daarna moet je samen een biertje kunnen drinken. Het is maar voetbal.
Vind ik.
K.
Still alive...
-
- Berichten: 33309
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Ajax marketing is meuk
Zeg dat wel.... ik persoonlijk zou er geen enkele moeite mee hebben als er desnoods 2M wordt besteed aan het perfect archiveren en toegankelijk maken van al dit alles. Wat moet er veel zijn!Kowalczyk schreef:Anyway, ik ben maar een schakeltje: een commissielid dat zich graag inzet voor deze belangrijke operatie. That's all.
K.
Heel wat belangrijker dit dan het halen van een Narsingh of een reserve rechtsback.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
-
- Berichten: 33309
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Ajax marketing is meuk
Op zich helemaal eens, ware het niet dat de archetypische Feyenoorder wel zo ver van me afstaat dat ik the point van samen een biertje drinken echt niet inzie.Yopi schreef:De strijd moet op het veld gestreden worden. Daarna moet je samen een biertje kunnen drinken. Het is maar voetbal.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Re: Ajax marketing is meuk
Ajax Rules schreef:Op zich helemaal eens, ware het niet dat de archetypische Feyenoorder wel zo ver van me afstaat dat ik the point van samen een biertje drinken echt niet inzie.
Moet kunnen, schrijf ik dan ook.
Re: Ajax marketing is meuk
Dan is dat toch juist leuk? Je hoeft het niet eens te zijn. Sterker nog, het is leuk als je het niet eens bent. Zolang je dat maar op enigszins beschaafde manier met elkaar kan uitvechten. Helaas nemen velen dat laatste nogal letterlijk.
Ik ken in mijn omgeving slechts één echte Feyenoorder. Maar als ik 'm zie dan weet ik niet hoe snel ik er bij moet gaan zitten om een paar biertjes met 'm te drinken. Paar keer uitdelen en incasseren. Ook kritisch zijn op je eigen club. Daar kan ik echt plezier in hebben.
Ik ken in mijn omgeving slechts één echte Feyenoorder. Maar als ik 'm zie dan weet ik niet hoe snel ik er bij moet gaan zitten om een paar biertjes met 'm te drinken. Paar keer uitdelen en incasseren. Ook kritisch zijn op je eigen club. Daar kan ik echt plezier in hebben.
Nil volentibus arduum
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
- Berichten: 14916
- Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm
Re: Ajax marketing is meuk
Ja, ik heb ook zo'n excuuskakkerlak in mijn vriendenkring. Lekker beetje zeiken over en weer. Zag van de week mijn kans weer schoon om hem, nu ie op vakantie is, een appje te sturen met: "heb je wifi daar?" hij: "ja, hoezo?" ik:" oh, mooi, dan hoef ik je de uitslag van Verona - Feyenoord niet door te geven". Beetje dat niveau. We hebben het er ook wel eens over gehad om met elkaar zowel uit als thuis de Klassieker te gaan bezoeken, maar voelen ons daar vooralsnog niet helemaal senang bij. Niet zozeer ten opzichte van elkaar, meer omdat je niet weet hoe anderen in het vak reageren.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
- Berichten: 14916
- Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm
Re: Ajax marketing is meuk
En ja, ik ben zijn excuusjood, zoals hij dat noemt.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
- Ajaciedjuh
- Berichten: 23000
- Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am
Re: Ajax marketing is meuk
AD/AS
'Bedragen waar Ajax alleen van droomt'
Door JulesP, 4 september 2013 07:14, 920 views, Bron: Algemeen Dagblad
KLEIN DUIMPJE IN EUROPA - Sportmarketeer Ruud van der Knaap vergelijkt de Bale-transfer in het Algemeen Dagblad met de sportmarketing in Nederland. 'De bedragen omtrent de Bale transfer, daar kunnen Nederlandse clubs alleen van dromen. En Ajax doet het nog goed.'
Real Madrid tracht de recordtransfer van 101 miljoen euro voor de Welshman terug te verdienen middels shirtverkoop en tv-rechten. De transfer van Cristiano Ronaldo biedt de Madrilenen wat dat betreft hoop; in het eerste seizoen van de Portugees verkocht de Koninklijke liefst één miljoen shirts met zijn naam achterop. Van der Knaap schat de jaarlijkse shirtverkoop van Ajax in op ongeveer 60.000 stuks. 'En Ajax doet het nog goed.'
'Het heeft een goedlopende winkel bij het stadion en in Adidas bovendien een uitstekende partner, die de shirts ook wereldwijd aan de man brengt', aldus de marketeer. Van der Knaap schat dat concurrenten als Feyenoord en PSV ongeveer op de helft van de shirtverkoop van Ajax zitten. 'Nederland is er het land gewoon niet naar. Engelsen, bijvoorbeeld, eten en slapen zelfs in clubkleding. Daar kopen de fans elk jaar een nieuw shirt. Wij zijn wat calvinistischer. En Nederland telt ook gewoon niet genoeg inwoners om een aanzienlijke shirtverkoop mogelijk te maken.'
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
- Ajaciedjuh
- Berichten: 23000
- Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am
Re: Ajax marketing is meuk
BNR/AS
Driessen: 'Ajax zorgt voor enorme exposure'
Door JulesP, 4 september 2013 09:02, 186 views, Bron: BNR Radio
GEZOCHT: SPONSOR - BNR Radio ging vanochtend diep in op de zoektocht naar een nieuwe shirtsponsor van Ajax. 'Het heeft AEGON geen windeieren opgeleverd', aldus Jan Driessen.
Een samenwerking met Ajax zou voor een partner de grootste sponsordeal in Nederland zijn. Driessen (foto: rechts), directeur communicatie van AEGON, noemt positieve effecten die de samenwerking met Ajax voor AEGON heeft opgeleverd. 'Ten eerste enorme exposure, niet alleen in Nederland. De samenwerking met Ajax zorgde voor een enorme groei van de naamsbekendheid van AEGON wereldwijd.'
Sportmarketeer Frank van den Wall Bake bevestigt de woorden van Driessen. 'In een handelsmissie kun je beter met Ajax aankomen dan met de koning', stelt hij. 'De samenwerking met Ajax heeft ons (AEGON, red.) geen windeieren opgleverd', vervolgt Driessen. Alleen in de huidige tijd past zo'n heel groot sponsorcontract als dat wij nu hebben met Ajax daar niet in', verklaart Driessen waarom AEGON vertrekt als shirtsponsor van Ajax.
Ajax zal daarom op zoek moeten gaan naar een nieuwe shirtsponsor. Nationaal suggereert BNR Radio dat Randstad een topkandidaat zou zijn voor Ajax. 'Ze komen uit de regio, zijn internationaal al bekend én hebben het budget', aldus de financieel redacteur van de radio. 'Maar zij zijn al aan de Olympisch Spelen gecommitteerd. Zo'n grote omslag zie ik ze niet zo snel maken, wellicht is Randstad iets voor de toekomst.'
Omdat in Nederland waarschijnlijk niemand het bedrag van AEGON (10 miljoen euro met 2 miljoen euro aan extra's) op tafel kan leggen is de kans groot op een multinational. 'Automerken zouden naar Ajax kunnen kijken. Koreaanse of Japanse merken. Bijvoorbeeld een Kia lijkt mij heel interessant voor Ajax. Maar ook een Samsung of Vodafone', zegt sportmarketeer Bob van Oosterhout.
Volgens Van den Wall Bake is een gokbedrijf als Bwin uitgesloten voor Ajax.'In Nederland heerst geen gokcultuur. Bovendien valt te betwijfelen of Ajax zelf wel met zo'n partij in zee wilt gaan. Het heeft toch invloed op het imago', aldus Van den Wall Bake. Binnen twee maanden zal Ajax zijn zoektocht ongeveer afgerond moeten hebben. De resterende tijd zal kledingsponsor Adidas namelijk nodig hebben om de nieuwe shirts te produceren.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
- Berichten: 15396
- Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
- Locatie: Mijdrecht
Re: Ajax marketing is meuk
Vodafone kan je wel op je buik, maar niet op je shirt schrijven. Gaan juist minder sponsoren en stoppen ook met de Formule 1.
Re: Ajax marketing is meuk
Best wel een geinige actie moet ik zeggen:
http://www.youtube.com/watch?v=g3x-h4Gp4eE
http://www.youtube.com/watch?v=g3x-h4Gp4eE
Re: Ajax marketing is meuk
De T.Ajax verliest strijd om rood-wit
AMSTERDAM, donderdag
Ajax wacht een fikse schadeclaim van een Amsterdamse souvenirhandelaar die door juridische acties van de voetbalclub jarenlang geen rood-witte truien mocht verkopen. De beschuldiging van Ajax dat de handelaar met zijn kleding inbreuk maakt op het merkenrecht van de club, is na vier jaar procederen door het gerechtshof van tafel geveegd.
„De handelaar verkoopt al ruim vijfentwintig jaar souvenirs bij het Ajax-stadion. Eerst stond hij met zijn kar naast De Meer en de laatste jaren voor de ArenA”, vertelt zijn advocaat Joël van der Goen. Naast officiële Ajaxshirts, bood de koopman er ook Amsterdamse artikelen aan, waaronder een roodwitte trui met daarop de tekst Pride of Mokum .
In 2009 legde Ajax plotseling beslag op de voorraad van deze Amsterdam-truien. Sindsdien verbiedt de club hem de verkoop, met behulp van een rechterlijke uitspraak en dwangsommen. Volgens de voetbalclub lijken de Amsterdam-truien te veel op het Ajaxshirt. Maar het gerechtshof vonnist nu dat de handelaar al die jaren ten onrechte een verkoopverbod kreeg opgelegd. „Ajax kan een breed rood vlak op een wit kledingstuk niet monopoliseren”, zo schrijft het hof in zijn arrest, ook al doordat op de truien het clublogo totaal ontbreekt.
Advocaat Van der Goen gaat komende week laten uitrekenen hoe groot de schade is die zijn klant door het verbod heeft opgelopen, waarna hij een claim bij Ajax zal indienen.
Blij met de punten ...
Re: Ajax marketing is meuk
Kijk, die vier extra marketing medewerkers beginnen warm te draaien!
Beste Ajacied,
Aankomende maand staan er twee thuiswedstrijden op het programma voor de groepsfase van de UEFA Champions League.
Op woensdag 6 november ontvangen wij Celtic FC in de Amsterdam ArenA en op dinsdag 26 november komt FC Barcelona op bezoek. We rekenen op jouw steun bij deze belangrijke wedstrijden en daarom hebben wij voor jou een exclusieve aanbieding.
Bestel nu de unieke wedstrijdsjaals Ajax - Celtic FC & Ajax - FC Barcelona voor € 14,95 per stuk, voer eenmalig jouw persoonlijke code in en betaal geen verzendkosten bij aankoop van beide sjaals.
Nil volentibus arduum
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: Ajax marketing is meuk

Vind ik altijd van die stomme sjaals, eigenlijk. Ik hoef Barcelona niet op m'n sjaal. Alleen Ajax!
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!