De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Lionel » di mar 11, 2014 4:09 pm

Wel heel erg rooskleurig hoor..
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11441
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Toppie » di apr 22, 2014 7:51 am

Cruijff: 'Afstraffing tegen PEC is een geschenk uit de hemel'

Johan Cruijff vindt het niet zo heel erg dat Ajax de beker niet wist te pakken ten kosten van PEC Zwolle. Dat schrijft hij vandaag in zijn wekelijkse column in De Telegraaf.

'Eigenlijk is de nederlaag tegen PEC een geschenk uit de hemel', aldus Cruijff. 'Daarom ben ik eigenlijk blij met de afstraffing tegen PEC. Omdat heel veel zaken nu wel duidelijker dan ooit aan de oppervlakte zijn gekomen. Een beter voorbeeld van hoe het niet moet, kan je niet bedenken.'

Cruijff wijst vooral op de taken van een speler. ' Iedere speler heeft die en moet eerst zorgen dat dit goed wordt ingevuld. Voor de spits is dat het besef dat hij de eerste verdediger is. Als ik dan zie dat zowel tegen PEC als bij Jong Ajax en Ajax B1-Liverpool B1 de spits met de rug naar de situatie loopt, dan moet er nog een serieus probleem worden getackeld.'

Cruijff doceert: 'Omdat de omschakeling, waar ook op het veld, snel en direct moet gebeuren. Dus zodra de keeper van de tegenpartij de bal heeft, moet de spits niet bij hem weglopen, maar meteen druk zetten. Hetzelfde geldt voor de verdediger. Die is weer de eerste aanvaller, dus moet die bij balverlies niet achteruit, maar vooruit lopen. Een heel simpele taak, helaas wordt die in diverse elftallen niet of onvoldoende uitgevoerd.'

Volgens Cruijff zijn tegen PEC veel Ajacieden door de mand gevallen. 'Omdat negentig procent niet gedaan heeft wat gedaan moest worden', oordeelt Cruijff. 'Je mag dan een basisplaats in het eerste hebben, dat wil nog niet zeggen dat je er dan bent. Als je ziet dat de meeste spelers niet eens vanuit een taak kunnen spelen, dan kan het geen kwaad dat ze een keer keihard met de neus op de feiten worden gedrukt. Hopelijk doet Ajax er alsnog zijn voordeel mee.
Imbeciel, selectief gelul, had je het hele jaar moeten doen :1evil.gif: :1evil.gif:

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door InnerHarbour » di apr 22, 2014 7:52 am

Haters blijven haters
YNWA

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door GangstaRiB » di apr 22, 2014 8:13 am

Toppie schreef:
Cruijff: 'Afstraffing tegen PEC is een geschenk uit de hemel'

Johan Cruijff vindt het niet zo heel erg dat Ajax de beker niet wist te pakken ten kosten van PEC Zwolle. Dat schrijft hij vandaag in zijn wekelijkse column in De Telegraaf.

'Eigenlijk is de nederlaag tegen PEC een geschenk uit de hemel', aldus Cruijff. 'Daarom ben ik eigenlijk blij met de afstraffing tegen PEC. Omdat heel veel zaken nu wel duidelijker dan ooit aan de oppervlakte zijn gekomen. Een beter voorbeeld van hoe het niet moet, kan je niet bedenken.'

Cruijff wijst vooral op de taken van een speler. ' Iedere speler heeft die en moet eerst zorgen dat dit goed wordt ingevuld. Voor de spits is dat het besef dat hij de eerste verdediger is. Als ik dan zie dat zowel tegen PEC als bij Jong Ajax en Ajax B1-Liverpool B1 de spits met de rug naar de situatie loopt, dan moet er nog een serieus probleem worden getackeld.'

Cruijff doceert: 'Omdat de omschakeling, waar ook op het veld, snel en direct moet gebeuren. Dus zodra de keeper van de tegenpartij de bal heeft, moet de spits niet bij hem weglopen, maar meteen druk zetten. Hetzelfde geldt voor de verdediger. Die is weer de eerste aanvaller, dus moet die bij balverlies niet achteruit, maar vooruit lopen. Een heel simpele taak, helaas wordt die in diverse elftallen niet of onvoldoende uitgevoerd.'

Volgens Cruijff zijn tegen PEC veel Ajacieden door de mand gevallen. 'Omdat negentig procent niet gedaan heeft wat gedaan moest worden', oordeelt Cruijff. 'Je mag dan een basisplaats in het eerste hebben, dat wil nog niet zeggen dat je er dan bent. Als je ziet dat de meeste spelers niet eens vanuit een taak kunnen spelen, dan kan het geen kwaad dat ze een keer keihard met de neus op de feiten worden gedrukt. Hopelijk doet Ajax er alsnog zijn voordeel mee.
Imbeciel, selectief gelul, had je het hele jaar moeten doen :1evil.gif: :1evil.gif:
Hij geeft nu spelers de schuld (die door het TH en/of De Boer zijn gekocht) maar ik vraag me af of Cruijff de moeizame overwinningen van de laatste tijd wel gezien heeft, want dan zag je dit namelijk aankomen. En aangezien het al een tijdje zo gaat, mag je ook weleens vraagtekens bij de aanpak van de coach zetten.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Marillion » di apr 22, 2014 8:25 am

Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen zijn dat niet alle communicatie via zijn column verloopt en dat ze deze zaken intern gewoon op regelmatige basis bespreken.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » di apr 22, 2014 8:29 am

'Omdat negentig procent niet gedaan heeft wat gedaan moest worden', oordeelt Cruijff.
Als 90 procent van het elftal niet doet wat ie moet doen, dan lijkt me toch dat de trainer niet helemaal goed aanstuurt...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » di apr 22, 2014 8:32 am

Hij ergert zich een ongeluk aan het voetbal van Ajax. :smallgrin.gif:

Hij geeft De Boer geen opdrachten, De Boer is autonoom. Hij kan wel dingen aangeven, maar misschien vindt De Boer dat het best goed gaat. De Boer is de laatste tijd de hemel in geprezen. Dan zit je niet te wachten op krtiek, vind je al snel dat iemand zeurt.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Marillion » di apr 22, 2014 8:41 am

Ik schat zo in dat er bij De Boer rook uit zijn oren is gekomen. Die kan hier echt niet tegen. Zijn kracht is alleen dat hij naar buiten toe relatief rustig blijft.

We zullen in de komende zomerstop wel zien wat er met de groep gaat gebeuren. Mensen die afvallen, één of twee nieuwe krachten. Een elftal kan er al snel een stuk beter uit zien met een paar kleine wijzigingen.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » di apr 22, 2014 8:46 am

De Boer wil voor alles winnen. Hij kan totaal niet tegen zijn verlies. Anders dan Cruijff, die liever heeft dat zijn team verliest dan dat het slecht voetbal speelt.

Dit is een moment van bezinning. Mooi dat we vier keer achter elkaar kampioen worden, maar wat nu? Wat moet er gebeuren voor de volgende stap?

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Demosthenes » di apr 22, 2014 8:47 am

Marillion schreef:Ik schat zo in dat er bij De Boer rook uit zijn oren is gekomen. Die kan hier echt niet tegen. Zijn kracht is alleen dat hij naar buiten toe relatief rustig blijft.

We zullen in de komende zomerstop wel zien wat er met de groep gaat gebeuren. Mensen die afvallen, één of twee nieuwe krachten. Een elftal kan er al snel een stuk beter uit zien met een paar kleine wijzigingen.
Van der Hoorn, Duarte, Andersen, Meleg, Zivkovic, Mirani zullen wel een kans krijgen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » di apr 22, 2014 9:55 am

Vergeet Sana niet!
Toppie schreef:
Imbeciel, selectief gelul, had je het hele jaar moeten doen :1evil.gif: :1evil.gif:
Beter opletten, Cruijff levert vanaf het begin van het seizoen al kritiek op het spel.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7387
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Trab » di apr 22, 2014 9:58 am

Cruijff heeft 100% gelijk. Het is alleen jammer dat de revolutie gestopt is bij het aanstellen van oudspelers bij de jeugd en het meer geven van persoonlijke training. Een handboek positiespel had niet misstaan. Zekers als er volgens hem ook bij de jeugd en jong Ajax dezelfde fouten worden gemaakt. Maar volgens Frankie lag het alleen aan de scherpte en door het vuurwerk. Wat heb je nou aan zo'n verklaring? Het feit dat hij nu openlijk kritiek levert over het tactisch niveau van heel Ajax, geeft wel aan dat hij het helemaal zat is en kennelijk geen gehoor krijgt binnen Ajax.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Demosthenes » di apr 22, 2014 10:05 am

Kan me ook niet voorstellen dat JC dit spel voor ogen had toen Ajax werd weggespeeld door RM; RM kreeg wel tien kansen die wedstrijd. Dit seizoen hebben we al een paar incidenten gehad, RBS en dan vooral uit hadden het dubbele cijfers kunnen worden, terwijl PEC ook uitblonk in het missen van kansen. Ik hoor nu niemand over een revolutie, maar wat zou de reactie zijn geweest als niet onder het TH, maar ander een andere leiding met 5-1 was verloren van PEC en RBS Ajax zo had overklast? Over Barcelona uit hoeven we het niet te hebben.

Zullen er koppen rollen? Ik denk het niet, 2016-2018 is immers het moment om te oordelen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Monkey Tonk » di apr 22, 2014 10:15 am

Cruijff zit denk ik op dezelfde lijn als de meesten hier. Alleen wacht hij langer met de kritiek. Het niet vanuit duidelijk omlijnde taken voetballen betekent dat FdB geen goede of duidelijke leermeester is. Als iedere speler precies weet wat er van hem verwacht wordt, worden de patronen op het veld vanzelf veel duidelijker. Alleen is het gekke dat Ajax dit seizoen voor een maand of zo wel zo gespeeld heeft. Dat is hier uitgebreid geanalyzeerd. Ajax zat in een prima flow, die als sneeuw voor de zon verdween met de terugkeer van Sig. Vanaf toen is het team vrijwel constant op zoek geweest. 'Never change a winning team.' Zeker niet op het moment dat zo'n team boven zichzelf uitstijgt met echt Ajaxvoetbal. Het missen van dat moment, door FdB, was voor mij de grote teleurstelling van het seizoen. Je blijft zitten met een 'wat als...' smaak.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » di apr 22, 2014 11:07 am

De spelers van Ajax 1 zijn gewoon niet zo goed. Neem het middenveld: zet de spelers die daar lopen onder druk en ze komen er niet meer uit, want hun handelingssnelheid is te laag en ze kunnen geen man uitspelen. Eriksen kon dat wel, hij is onvervangbaar gebleken voor Ajax.

We moeten wachten op betere lichtingen uit de jeugd.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di apr 22, 2014 11:39 am

Monkey Tonk schreef:Cruijff zit denk ik op dezelfde lijn als de meesten hier. Alleen wacht hij langer met de kritiek. Het niet vanuit duidelijk omlijnde taken voetballen betekent dat FdB geen goede of duidelijke leermeester is. Als iedere speler precies weet wat er van hem verwacht wordt, worden de patronen op het veld vanzelf veel duidelijker. Alleen is het gekke dat Ajax dit seizoen voor een maand of zo wel zo gespeeld heeft. Dat is hier uitgebreid geanalyzeerd. Ajax zat in een prima flow, die als sneeuw voor de zon verdween met de terugkeer van Sig. Vanaf toen is het team vrijwel constant op zoek geweest. 'Never change a winning team.' Zeker niet op het moment dat zo'n team boven zichzelf uitstijgt met echt Ajaxvoetbal. Het missen van dat moment, door FdB, was voor mij de grote teleurstelling van het seizoen. Je blijft zitten met een 'wat als...' smaak.
Mwoah, daar heb ik niet zo'n last van. Toen dit seizoen een paar weken onderweg was en we na Eindhoven en Barcelona op een doelsaldo van 0-8 stonden, heb ik geen moment gedacht dat we de landstitel nog zouden grijpen. Dat gaat (mag ik hopen) toch nog lukken. Als zoiets slaagt met zo'n beperkte groep (waarvan de enige echte beoogde sterkhouder Siem de Jong ofwel geblesseerd, ofwel uit vorm was) overheerst geen "wat als" maar een "ondanks deze selectie" gevoel.

En stel nou, dat in en tegen Milan was gewonnen; dan hadden we in jl. februari tegen Atletico gespeeld en dan had ik geen moment de illussie gehad dat we de volgende ronde zouden halen. Die overwintering in de CL is weliswaar een hunkering, a giant leap, maar feitelijk gaan we met deze groep natuurlijk écht geen CL winnen. En daarmee is dat overwinteringsverhaal in de CL (en de mogelijke gevolgen daarvan) in mijn ogen ook sterk overschat. Alleen als we een toplichting uit de jeugd krijgen en wat sterkhouders hebben rondlopen hebben we enige, en dan nog steeds een theoretische kans op wat meer in de CL.

Al met al schat ik het seizoen vooralsnog zo in: in oktober en november leefden we boven onze stand, alles lukte even, een soort PEC Zwolle in de bekerfinale. Maar dat is -helaas- niet de standaard van dit Ajax. Dat is meer: ternauwernood de puntjes bij elkaar sprokkelen. Onder die omstandigheden toch nog een landstitel behalen is én knap én veelzeggend over het niveau van de eredivisie, dat inmiddels een lichtjaar van CL-niveau verwijderd is.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Alexander » di apr 22, 2014 11:47 am

En toch kan het volgend jaar zomaar anders zijn. Als alle sterkhouders blijven (Blind, Moisander, De Jong), er wat jeugd doorkomt (Kishna) en je 2 gerichte aankopen doet, kan het er m.i. volgend jaar zomaar anders uitzien. Waarbij mijn voorkeur uitgaat naar versterking op het middenveld op de positie van Serero.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di apr 22, 2014 11:54 am

Volgend seizoen kijken we inderdaad verder; maar mijn korte beschouwing ging over dit seizoen, voor alle duidelijkheid.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » di apr 22, 2014 11:57 am

Maar dat het niveau van de Eredivisie lichtjaren verwijderd is van dat van de CL is dus simpelweg niet waar. In onderlinge wedstrijden hebben we niet ondergedaan voor CL ploegen die wél overwinterden.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Monkey Tonk » di apr 22, 2014 11:58 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Monkey Tonk schreef:Cruijff zit denk ik op dezelfde lijn als de meesten hier. Alleen wacht hij langer met de kritiek. Het niet vanuit duidelijk omlijnde taken voetballen betekent dat FdB geen goede of duidelijke leermeester is. Als iedere speler precies weet wat er van hem verwacht wordt, worden de patronen op het veld vanzelf veel duidelijker. Alleen is het gekke dat Ajax dit seizoen voor een maand of zo wel zo gespeeld heeft. Dat is hier uitgebreid geanalyzeerd. Ajax zat in een prima flow, die als sneeuw voor de zon verdween met de terugkeer van Sig. Vanaf toen is het team vrijwel constant op zoek geweest. 'Never change a winning team.' Zeker niet op het moment dat zo'n team boven zichzelf uitstijgt met echt Ajaxvoetbal. Het missen van dat moment, door FdB, was voor mij de grote teleurstelling van het seizoen. Je blijft zitten met een 'wat als...' smaak.
Mwoah, daar heb ik niet zo'n last van. Toen dit seizoen een paar weken onderweg was en we na Eindhoven en Barcelona op een doelsaldo van 0-8 stonden, heb ik geen moment gedacht dat we de landstitel nog zouden grijpen. Dat gaat (mag ik hopen) toch nog lukken. Als zoiets slaagt met zo'n beperkte groep (waarvan de enige echte beoogde sterkhouder Siem de Jong ofwel geblesseerd, ofwel uit vorm was) overheerst geen "wat als" maar een "ondanks deze selectie" gevoel.

En stel nou, dat in en tegen Milan was gewonnen; dan hadden we in jl. februari tegen Atletico gespeeld en dan had ik geen moment de illussie gehad dat we de volgende ronde zouden halen. Die overwintering in de CL is weliswaar een hunkering, a giant leap, maar feitelijk gaan we met deze groep natuurlijk écht geen CL winnen. En daarmee is dat overwinteringsverhaal in de CL (en de mogelijke gevolgen daarvan) in mijn ogen ook sterk overschat. Alleen als we een toplichting uit de jeugd krijgen en wat sterkhouders hebben rondlopen hebben we enige, en dan nog steeds een theoretische kans op wat meer in de CL.

Al met al schat ik het seizoen vooralsnog zo in: in oktober en november leefden we boven onze stand, alles lukte even, een soort PEC Zwolle in de bekerfinale. Maar dat is -helaas- niet de standaard van dit Ajax. Dat is meer: ternauwernood de puntjes bij elkaar sprokkelen. Onder die omstandigheden toch nog een landstitel behalen is én knap én veelzeggend over het niveau van de eredivisie, dat inmiddels een lichtjaar van CL-niveau verwijderd is.
Dat is ook ongeveer de conclusie die ik nu trek. Aan het eind van de rit. Toch weet ik het niet zeker. Omdat het liep als een trein zonder Sig, en helemaal niet met Sig. Bij Ajax gaat het alleen swingen als iedereen op dezelfde golflengte zit. Het is dan allemaal fijn op elkaar afgesteld. Voor mij heeft FdB het moment gemist door Sig erin te brengen toen dat helemaal niet nodig was. Hoe lang je dat moment vast had kunnen houden weet je natuurlijk nooit zeker, maar die keuze kreeg het team niet. Met Sig was de kwestie van de tafel. En dat zag vrijwel iedereen snel. Het was niet iets dat langzaam doorsijpelde. Daarom was een snelle ingreep ook mogelijk geweest.

Achteraf kun je zeggen dat een matig Ajax toch maar mooi kampioen is geworden. En daar is verder niets tegenin te brengen. Zeker niet met het recente spel in het geheugen. Voor mij blijft het feit dat je niet een maand boven je niveau kunt spelen. Een wedstrijd als uitschieter, zeker. Als het een maand duurt zit de kans er dik in dat je de volgende stap hebt genomen. Dan is het de kunst om op dat niveau te blijven.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7387
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Trab » di apr 22, 2014 1:06 pm

Yopi schreef:De spelers van Ajax 1 zijn gewoon niet zo goed. Neem het middenveld: zet de spelers die daar lopen onder druk en ze komen er niet meer uit, want hun handelingssnelheid is te laag en ze kunnen geen man uitspelen. Eriksen kon dat wel, hij is onvervangbaar gebleken voor Ajax.

We moeten wachten op betere lichtingen uit de jeugd.
Ik wordt zo moe van zulke dooddoeners. Er is een verschil tussen TECHNIEK en TACTIEK. Tactiek is het simpel uitvoeren van je taken. Daar hoef je geen Einstein voor te zijn. Als je taak als spits van Ajax is om meteen druk te zetten op de keeper, dan moet je dat doen en niet met je rug naar het doel staan. Dat heeft geen ene reet met kwaliteit te maken. Dat kunnen jij en ik nog wel. Hetzelfde geldt voor verdedigers die niet naar achteren moeten lopen maar naar voren.
Eriksen was een speler van de buitencategorie met een hoge handelingssnelheid, maar het spel van Ajax was niet beter met Eriksen Yopi. Het was net zo slecht. Ook met Eriksen speelden we thuis gelijk tegen ploegen als Roda en ADO. Simpelweg omdat we niet in staat zijn om in een hoog baltempo een verdediging kapot te spelen. De bal wordt veels te lang achterin rondgespeeld, de opbouw gebeurt via de backs etc. Cruijff heeft het allemaal al diversen keren in zijn columns genoemd. Qua TACTIEK is het 1 groot drama. Hij hield het toen nog algemeen onder de kop 'de Nederlandse ziekte', maar is het nu kennelijk zat.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Demosthenes » di apr 22, 2014 1:37 pm

Simpelweg omdat we niet in staat zijn om in een hoog baltempo een verdediging kapot te spelen. De bal wordt veels te lang achterin rondgespeeld, de opbouw gebeurt via de backs etc. Cruijff heeft het allemaal al diversen keren in zijn columns genoemd. Qua TACTIEK is het 1 groot drama. Hij hield het toen nog algemeen onder de kop 'de Nederlandse ziekte', maar is het nu kennelijk zat.
Mee eens, maar vraagt dit om andere trainingen, om een andere trainer of gaan we gewoon door, omdat Ajax niet afwijkt van het beleid dat drie jaar geleden is ingezet, want het komt goed?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » di apr 22, 2014 2:01 pm

Trab schreef: Ik wordt zo moe van zulke dooddoeners. Er is een verschil tussen TECHNIEK en TACTIEK. Tactiek is het simpel uitvoeren van je taken. Daar hoef je geen Einstein voor te zijn. Als je taak als spits van Ajax is om meteen druk te zetten op de keeper, dan moet je dat doen en niet met je rug naar het doel staan. Dat heeft geen ene reet met kwaliteit te maken. Dat kunnen jij en ik nog wel. Hetzelfde geldt voor verdedigers die niet naar achteren moeten lopen maar naar voren.
Jij en ik zijn dan ook erg slim. Sigthorsson daarentegen... :smallgrin.gif:
Techniek en tactiek hebben alles met elkaar te maken. Een voorbeeld: als de centrale middenvelders de techniek missen om zich simpel vrij te spelen, zijn ze niet goed aanspeelbaar. Dan speelt de CV de bal 'voor alle zekerheid' naar de back. Een tactisch foute keuze, maar een vanuit zijn standpunt begrijpelijke keuze. Speelt hij naar de centrale middenvelder en raakt die de bal kwijt, dan is er meteen ruimte voor een counter.
Natuurlijk kun je tegen die CV zeggen: de bal mag onder géén beding naar de back. Maar dan moet die jongen wel een alternatief hebben. En dat alternatief moet niet zijn: de bal zo ver mogelijk weg peren.

Bij het Ajax van LVG verliep de opbouw nooit via de backs. Vind je het gek? Daar liepen Bogarde en Reiziger. Dan liever naar Ronald de Boer of Litmanen, die trouwens altijd aanspeelbaar waren. Voor een CV is dat heerlijk voetballen.

Ik zal niet ontkennen dat er tactisch van alles schort aan het spel van Ajax. Heb al eerder aangegeven: De Boer is geen tactisch wonder. Ik vind hem als trainer sowieso niet zo bijzonder. Hij aapt volgens mij gewoon de trainingen van Cruijff, LVG en Hiddink na.


Eriksen was een speler van de buitencategorie met een hoge handelingssnelheid, maar het spel van Ajax was niet beter met Eriksen Yopi. Het was net zo slecht. Ook met Eriksen speelden we thuis gelijk tegen ploegen als Roda en ADO. Simpelweg omdat we niet in staat zijn om in een hoog baltempo een verdediging kapot te spelen. De bal wordt veels te lang achterin rondgespeeld, de opbouw gebeurt via de backs etc. Cruijff heeft het allemaal al diversen keren in zijn columns genoemd. Qua TACTIEK is het 1 groot drama. Hij hield het toen nog algemeen onder de kop 'de Nederlandse ziekte', maar is het nu kennelijk zat.[/quote]

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door GangstaRiB » di apr 22, 2014 3:01 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Volgend seizoen kijken we inderdaad verder; maar mijn korte beschouwing ging over dit seizoen, voor alle duidelijkheid.
Maar wat conludeer je uit je beschouwing over dit seizoen? Ligt het aan de kwaliteiten van de spelers (gekocht door Overmars en het TH)? Ligt het aan Frank de Boer die dit seizoen een dalende lijn laat zien? Is het een combinatie van beiden?

En nogmaals, deze selectie is samengesteld door het TH en Overmars, dus dit is wat zij voor ogen hebben. Dus 'ondanks deze selectie' is wat mij betreft geen verzachtende omstandigheden voor de technische leiding.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7387
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Trab » di apr 22, 2014 3:10 pm

Yopi schreef:
Jij en ik zijn dan ook erg slim. Sigthorsson daarentegen... :smallgrin.gif:
Techniek en tactiek hebben alles met elkaar te maken. Een voorbeeld: als de centrale middenvelders de techniek missen om zich simpel vrij te spelen, zijn ze niet goed aanspeelbaar. Dan speelt de CV de bal 'voor alle zekerheid' naar de back. Een tactisch foute keuze, maar een vanuit zijn standpunt begrijpelijke keuze. Speelt hij naar de centrale middenvelder en raakt die de bal kwijt, dan is er meteen ruimte voor een counter.
Natuurlijk kun je tegen die CV zeggen: de bal mag onder géén beding naar de back. Maar dan moet die jongen wel een alternatief hebben. En dat alternatief moet niet zijn: de bal zo ver mogelijk weg peren.

Bij het Ajax van LVG verliep de opbouw nooit via de backs. Vind je het gek? Daar liepen Bogarde en Reiziger. Dan liever naar Ronald de Boer of Litmanen, die trouwens altijd aanspeelbaar waren. Voor een CV is dat heerlijk voetballen.

Ik zal niet ontkennen dat er tactisch van alles schort aan het spel van Ajax. Heb al eerder aangegeven: De Boer is geen tactisch wonder. Ik vind hem als trainer sowieso niet zo bijzonder. Hij aapt volgens mij gewoon de trainingen van Cruijff, LVG en Hiddink na.
Dat is het probleem niet Yopi. Blind en/of Poulsen worden vaak genoeg aangespeeld. Het probleem is dat er een aantal jaar geleden (op gezag van Cruijff) is besloten om alle elftallen 4-3-3 met de punt naar achteren te laten spelen ipv met een schaduwspits, maar dat zowel trainers als spelers niet exact weten wat dat inhoud.
Jij haalt het voorbeeld aan van Litmanen, Bogarde en Reiziger aan, maar toen speelde Ajax nog met een echte 10. De taken waren toen glashelder. De opbouw gebeurde altijd via de inschuivende laatste man, waarna de bal altijd werd ingespeeld op de spits die hem teruglegde op de nummer 10.
Met het huidige systeem is dat compleet anders. Blind en/of Poulsen komen de bal vaak halen, waardoor er een enorm gat naar Sigtorsson ligt en de bal daarom maar breed gespeeld wordt achterin.
Cruijff heeft het al diverse keren aangegeven in zijn columns. Dat de centrale verdediger niet de man voor zich moet inspelen, maar de spits, middenveld kan aansluiten, iedereen staat dan met gezicht naar de goal, je kan meteen druk zetten bij balverlies etc.
Je ziet er veel te weinig van terug. Het lijkt met verstandig dat JC eens met alle trainers om tafel gaat zitten om dit soort dingen te bespreken.

Plaats reactie