De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Yopi
Erelid

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » do okt 17, 2013 9:04 am

Je bedoelt de 'sportmaaltijden' van Tante Sien? Broodje bal, broodje kaas... :hypocrite.gif:

De Boer trok zelf onlangs de vergelijking met vroeger. Toen was hij 'niet afgetraind' en had hij 'een plofkop.'

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do okt 17, 2013 9:11 am

Die ontwikkeling is in het voetbal pas de laatste jaren echt gaande. Voetbal is wat dat betreft op veel vlakken toch een ontzettend conservatieve sport. Je krijgt al snel te horen dat Cruijff vroeger ook geen diëtist nodig had en dat is het dan. Maar je zult er in mee moeten. Kijk maar hoe fit en fysiek sterk veel ploegen zijn. Als je daarbij achter blijft dan lopen tegenstanders je kapot.

Overigens is het niveau waarop ze nu werken vergeleken met andere sporten nog helemaal niets bijzonders. Er is nog genoeg te leren.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do okt 17, 2013 9:20 am

Mee eens, je moet je continu willen blijven verbeteren.

Er moest wel iets gebeuren. Als je zag hoe Sulejmani en Theo Janssen erbij liepen, dat kón toch niet? :excited.gif:

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do okt 17, 2013 9:21 am

Yopi schreef:Je bedoelt de 'sportmaaltijden' van Tante Sien? Broodje bal, broodje kaas... :hypocrite.gif:

De Boer trok zelf onlangs de vergelijking met vroeger. Toen was hij 'niet afgetraind' en had hij 'een plofkop.'
Precies, zij heeft te maken gehad met Tante Sien en heeft dat moeten veranderen.

Maar blijf vooral in de waan dat Cruijff de revolutionair is en alles wat goed is, in gang heeft gezet. Wat een heb je een bord voor je kop.
Whitey on the moon.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do okt 17, 2013 9:27 am

Dat zegt hij toch niet? Hij haalt de naam van Cruijff er bij om te laten zien dat hij niet tegen moderne begeleiding is. Niet dat hij dit allemaal heeft bedacht en ingevoerd.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do okt 17, 2013 9:30 am

Marillion schreef:Dat zegt hij toch niet? Hij haalt de naam van Cruijff er bij om te laten zien dat hij niet tegen moderne begeleiding is. Niet dat hij dit allemaal heeft bedacht en ingevoerd.
Dit zegt ie:
"De ingezette koers op medisch gebied is onderdeel van het plan-Cruijff. Daarin werd gesteld dat er meer aandacht moest komen voor de individuele verschillen tussen spelers (niet toevallig, gezien de benadering van Cruijff) en voor preventie. Alle spelers krijgen voedingsadvies, bijvoorbeeld."

Klinklare onzin.
Whitey on the moon.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do okt 17, 2013 9:39 am

Zet dan ook dit stukje erbij:
Yopi schreef:Het is leuk dat Frank er zo enthousiast over praat, maar hij heeft het natuurlijk niet bedacht. Net zo min als Cruijff dat heeft gedaan.
Of past dat niet zo goed bij de uitleg dat het allemaal aan Cruijff te danken zou zijn? Ajax is al langer bezig om de begeleiding te professionaliseren. En daar is men nog steeds mee bezig.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do okt 17, 2013 9:48 am

Het lukte alleen niet zo, Marillion. Elk jaar regende het blessures en bepaalde spelers liepen met een pens rond.
'Tante Sien' was negentien jaar lang een vertrouwd gezicht in het spelershome van Ajax in het oude stadion De Meer. Ze kwam op voorspraak van René Notten. Het spelershome was toen nog een nieuw iets.

Ze ging in 1975 gewoon een keer mee naar De Meer, op een maandag, om nooit meer weg te gaan. “De broodjes bal gehakt van tante Sien zijn de lekkerste die ik ooit heb gegeten,” aldus John van den Brom bijna een jaar geleden in onze rubriek 'Markante Ajacied'. Want 'tante Sien' was een markante Ajacied. Ook een kopje koffie doen met 'Tante Sien' was een begrip. Van den Brom: “De broodjes bal werden opgediend met mayonaise en satésaus. Toen kon dat nog allemaal hè? Die pasta's ook man, zo lekker, maar daar hoef je tegenwoordig niet meer mee aan te komen. Kan je nagaan hoe snel het voetbal is veranderd.”
Ajax life

Na tante Sien kwam de volgende tante. Haar naam is me even ontschoten.

Wat me opviel: zelfs vandaag de dag kun je op De Toekomst amper iets gezonds te eten krijgen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do okt 17, 2013 9:54 am

Klopt, ik sta ook wel eens vol verbazing te kijken naar wat je allemaal kunt bestellen. Nu is dat natuurlijk ook voor het normale publiek, maar toch.

De ontwikkeling bij Ajax op het gebied van spelersbegeleiding loopt natuurlijk al jaren. Ik weet niet precies wie wat heeft ingevoerd en eerlijk gezegd interesseert dat me ook werkelijk helemaal niets. Waar het om gaat is dat er op dat gebied stevig aan moet worden getrokken. Spelers moeten fysiek en conditioneel in topconditie zijn als we mee willen doen met de Europese top. Anders worden we onder de voet gelopen. Je ziet het gebeuren als we tegen een topploeg spelen. Als het tempo omhoog gaat zijn we gezien. Nu ligt dat natuurlijk óók aan de voetballende kwaliteiten. We moeten er beslist geen atletiekclub van maken. Maar topfitte spelers zijn wel de basis.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do okt 17, 2013 10:03 am

Marillion schreef:Zet dan ook dit stukje erbij:
Yopi schreef:Het is leuk dat Frank er zo enthousiast over praat, maar hij heeft het natuurlijk niet bedacht. Net zo min als Cruijff dat heeft gedaan.
Of past dat niet zo goed bij de uitleg dat het allemaal aan Cruijff te danken zou zijn? Ajax is al langer bezig om de begeleiding te professionaliseren. En daar is men nog steeds mee bezig.
Het is net alsof er 'vroeger' bij Ajax niet over nagedacht werd. Dat wilde ik even rechtzetten.
Whitey on the moon.

Le T.

Bericht door Le T. » do okt 17, 2013 10:12 am

Die motivatievideo's was toch ook nog een innovatie van Jol waar toen lacherig over werd gedaan? Of zijn het heel andere video's?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do okt 17, 2013 10:23 am

Weet ik niet. Moet eerlijk zeggen dat ik nog altijd geneigd ben om daar lacherig over te doen. Motivatie halen uit zo'n in elkaar geknutseld filmpje. Het zal wel maar bij mij zou het eerder op m'n lachspieren werken.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do okt 17, 2013 10:28 am

Het zal af en toe werken maar je moet er niet steeds mee komen aanzetten.

@Marillion: er werd vast over nagedacht maar het was allemaal vrijblijvender.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do okt 17, 2013 10:41 am

Het is natuurlijk een proces dat zich in de loop der jaren ontwikkelt. Sommige onderdelen worden uitgeprobeerd en weer opzij geschoven. Andere dingen zijn blijvend. Uberhaupt is begeleiding van sporters in de afgelopen 10/20 jaar veel belangrijker geworden dan in de periode daarvoor.

Zo'n ontwikkeling ligt niet exclusief bij één of twee personen. Het is niet Van Gaal die het allemaal heeft bedacht, het is niet Jol, niet De Boer en ook niet Cruijff. Het zal best zo zijn dat de één er meer aan doet dan de ander. Maar je stapt niet in één jaar over van de broodjes bal met satesaus naar het verantwoorde voedselpakket van vandaag. Van dat laatste ben ik overigens erg benieuwd wat er in de praktijk mee gebeurd. Als ze het maar niet weggooien want dan hebben we dadelijk die gast van Groen Links aan de deur staan. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do okt 17, 2013 10:51 am

Mwah, het wordt nu wel structureel toegepast. Kooklessen, diëtiste, voedselpakketten. De spelers moeten er van jongs af mee bezig zijn.

Een aspect daarvan is dat het helpt. Moisander voelt zich fitter dan ooit. Dan laat hij graag die blokjes kaas staan.

Toen Zlatan bij Ajax speelde leefde hij op pizza's. Dat kan toch niet? :confused.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do okt 17, 2013 11:07 am

Met sommige dingen zoals een diëtiste is men al veel langer bezig. Er komt denk ik iedere keer een stapje bij, in het ene jaar wellicht wat meer dan in het andere.

Verder heb je natuurlijk ook gewoon meewerkende spelers nodig. Wie zegt dat onze huidige spelers niet gewoon pizza bestellen en dat voedingspakket in de kliko gooien. Zie jij die jonge gasten achter het fornuis staan? De wat oudere spelers misschien maar echt niet allemaal.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do okt 17, 2013 11:27 am

Het helpt als je een speler begeleidt, in plaats van alleen af en toe zijn vetpercentage te meten. En jongens die niet serieus zijn moet je sowieso niet willen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do okt 17, 2013 11:56 am

Natuurlijk is begeleiding goed. Je kunt spelers zo bewust maken van dat wat er nodig is om als sporter te presteren.

Of je jongens die niet serieus bezig zijn niet moet willen hebben weet ik niet. Dan kom je toch ook op de vraag wat hun mogelijkheden zijn. Neem nu zo'n jongen als Zlatan. Ik wil best geloven dat de begeleiding op dat moment niet veel voorstelde. Dat is iets wat je vaker van spelers hoort die van buitenaf kwamen. De andere kant is dan de vraag wat zo'n jongen op die leeftijd met zo'n voedselpakket zou doen. Denk jij dat hij die pizza niet zou bestellen en braaf aan de slag zou gaan met een krop andijvie? Ik geloof er eerlijk gezegd niets van. Maar als je nu naar Zlatan kijkt dan is hij één brok fysieke kracht. Hij heeft kennelijk toch het één en ander goed gedaan.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do okt 17, 2013 12:04 pm

Haha, er zit nog iets tussen pizza en andijvie. :smallgrin.gif:

Zlatan was in die tijd stuurloos. Hij voelde zich eenzaam en deed maar wat. Goed voorbeeld dus van een speler die beter begeleid had moeten worden. Het kan niet anders of die jongen wilde wel, anders had hij de top nooit gehaald.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do okt 17, 2013 10:58 pm

Moisander: "Geen yoghurt en kaas meer"
en nog meer over Moisander:
Zijn aandeel was zo groot met dank aan de voedingsdeskundige van Ajax. "Ik was niet helemaal topfit toen ik bij Ajax kwam. Nu ben ik topfit, ik ben nog nooit zo fit geweest. Daar moet ik de technische staf en diëtiste voor bedanken", vertelde hij aan Ajax Life. "Er zijn veel spelers die zich nog fitter zijn gaan voelen dankzij de diëtiste. Er is mij geadviseerd niet veel melkproducten te gebruiken. Ik kreeg echt een speciaal dieet. Zoals geen yoghurt meer als toetje. En geen blokjes kaas. Mijn vetpercentage is nog nooit zo laag geweest."
Moest wel denken aan slechte Amerikaanse reclames, eind jaren 50, een dame die de tekst wel voorlas, maar er zelf niet in geloofde, maar eerlijk gezegd, het kan ook "Jiskefet" zijn geweest, wat een tekst. Lees de tekst drie keer achtereen!
Onzin, dat voedingsadvies doen ze al vanaf de jaren 90, inderdaad... toen Louis en Co de scepter zwaaiden.
Zijn natuurlijk de verkeerde voedselpakketten, iets uit de oorlog?
Kijk maar hoe fit en fysiek sterk veel ploegen zijn. Als je daarbij achter blijft dan lopen tegenstanders je kapot.
Zoiets gebeurt internationaal met Ajax!
Wat me opviel: zelfs vandaag de dag kun je op De Toekomst amper iets gezonds te eten krijgen.
Je ziet ook amper meer individuele acties, aanvallende intenties, heeft dat met elkaar te maken? Ik wil, in dat geval vooral patat met "broodjes kroket".
Die motivatievideo's was toch ook nog een innovatie van Jol waar toen lacherig over werd gedaan? Of zijn het heel andere video's?
Nog niet in kleur, denk ik.
Een aspect daarvan is dat het helpt. Moisander voelt zich fitter dan ooit. Dan laat hij graag die blokjes kaas staan.
Fitter dan ooit, maar voetbalt hij ook beter? Wat mij betreft "Een kilo kaas per dag voor Moisander".
Toen Zlatan bij Ajax speelde leefde hij op pizza's. Dat kan toch niet?
Dat is het vreemde van het tegenwoordige Ajax, want ik heb liever een paar Zlatan's die pizza's eten, dan de Denen aan de postelein. Ik zie het al voor me:"Nee, Luukje, laat Vickie nou de postelein ( Nee, dat is geen graes) snijden, want Lasje weet dat onze hopman dat zo wil."
En jongens die niet serieus zijn moet je sowieso niet willen.
Het huidige Ajax, saaier dan Dynamo Kiev.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr okt 18, 2013 9:47 am

Complimenten, Demo. Overal commentaar op en niets gezegd.

999

Bericht door 999 » vr okt 18, 2013 9:53 am

Nou, vond deze o.a. toch wel raak
Demosthenes schreef: Het huidige Ajax, saaier dan Dynamo Kiev.
Blij met de punten ...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr okt 18, 2013 10:39 am

Had Demo een borrel op? Zo lollig is hij zelden. :smallgrin.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr okt 18, 2013 10:42 am

Zo, zeven woorden zijn maar liefst twee reacties van één poster waard, dan moet er een zeer gevoelige snaar zijn geraakt. Een borrel? Dat is ± 45 jaar geleden, maar neem er gerust één (of meer), het voetbal van Ajax wordt er misschien wel aantrekkelijker door.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr okt 18, 2013 11:31 am

Yopi schreef:Complimenten, Demo. Overal commentaar op en niets gezegd.
Het geeft mijns inziens vooral weer hoe conservatief de voetbalwereld is. Gezonde voeding: stel je voor! Ook het mentale aspect wordt onderbelicht. De vooronderstelling dat een uitwedstrijd zwaarder is dan een thuiswedstrijd, gaat er bij de voetbalvolger in als Gods woord in een ouderling. Waarom in hemelsnaam?

Plaats reactie