De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za feb 14, 2009 4:37 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 4:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za feb 14, 2009 4:47 pm

Vedette-10- schreef:Denk je dat hij spelers niet kan verder helpen? Juist mensen die op het hoogste niveau hebben gevoetbald kunnen dat, ze hebben niet voor niks prijzen gepakt.
Een goed paard maakt nog geen goed ruiter. We hebben ome Co erom verguisd, maar wat had ie gelijk.... Sowieso kan zo'n beetje de hele kluit coaches van de generatie EK88 wat mij betreft bij het grof vuil. Wouters, Blind, de Heilige Koe, Gullit, nu Van Basten weer. De know-how van topspelers hebben ze zeker, maar het vak van coach blijkt kennelijk nog wat meer te vragen dan alleen dat.
Als een VanBasten zich meer zou gaan focussen op aanwijzingen om spelers beter te maken dan zou dat ook helpen.
Als en zou... Tja...
Daarom ook een Neeskens, die meer in de grote lijnen het kan uitzetten.
Neeskens? Geweldige speler, maar wat heeft ie nou bewezen als coach? Lijkt me voor de sfeer ook niet echt geweldig, trouwens. Ook niet onbelangrijk. Type doodgraver.
Laatst gewijzigd door Zuidema op za feb 14, 2009 5:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

999

Bericht door 999 » za feb 14, 2009 5:10 pm

Voor Marco ..

http://www.box.net/shared/y209ganyl8

en klik op de FILE naam, ..... ... :smallgrin.gif: ( en effe wachten, moet gedownload worden )
Blij met de punten ...

Kaboem

Bericht door Kaboem » za feb 14, 2009 5:18 pm

Is 'ie nog niet ontslagen?
Bertje for President!

999

Bericht door 999 » za feb 14, 2009 5:21 pm

Kaboem schreef:Is 'ie nog niet ontslagen?
Moet jij niet naar het rommelhok ...
Blij met de punten ...

Daniel

Bericht door Daniel » za feb 14, 2009 5:21 pm

999 schreef:Voor Marco ..

en klik op de FILE naam, ..... ... :smallgrin.gif: ( en effe wachten, moet gedownload worden )
Geweldig ook met wat voor een enthousiasme die man daar staat te trainen, zoveel beleving. Kun je wel zeggen "voor Marco", maar ik denk dat je eigenlijk geen andere trainer vind zo bedreven als Van Gaal..

999

Bericht door 999 » za feb 14, 2009 5:25 pm

Daniel_vT schreef:
999 schreef:Voor Marco ..

Geweldig ook met wat voor een enthousiasme die man daar staat te trainen, zoveel beleving. Kun je wel zeggen "voor Marco", maar ik denk dat je eigenlijk geen andere trainer vind zo bedreven als Van Gaal..
Inderdaad, en ik denk dat ie nog steeds zo bedreven is ...
Blij met de punten ...

Aristides

Bericht door Aristides » za feb 14, 2009 7:26 pm

Die goeie ouwe tijd?
maar ik denk dat je eigenlijk geen andere trainer vind zo bedreven als Van Gaal..
In de jaren negentig kwam ik regelmatig in de buurt van Amsterdam en had ik wel eens tijd om naar een training van Ajax te kijken. Het leek wel of LvG overal aanwezig was, altijd bezig om spelers (individueel) beter te maken. Geen idee hoe hij nu traint, maar toen was het een kanjer.

Hij praatte trouwens erg veel tegen/met spelers, ook individueel!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

bryan

Bericht door bryan » za feb 14, 2009 7:29 pm

Toevallig heb ik van de week "Daar hoorden ze engelen zingen" gekeken.

Die Wouters was echt een aardige gozer had ik het gevoel, die echt 100% inzet toonde, maar wat was die helemaal niet inspirerend...

En Danny Blind die John O'Brien in 1999 al wou weg doen... die kreeg mooi ongelijk.

999

Bericht door 999 » za feb 14, 2009 7:30 pm

Aristides schreef:Die goeie ouwe tijd?!
Neuh, dit soort trainingeg kunnen nu ook nog ...
Blij met de punten ...

Aristides

Bericht door Aristides » za feb 14, 2009 7:31 pm

999 schreef:
De vraag is niet of het kan, maar of het gebeurt. Gezien het aantal coaches dat er nu op Ajax 1 staat, zou het moeten kunnen met een MvB die overal lijkt te zijn. Ik zie nu alleen geen trainingen meer.

999

Bericht door 999 » za feb 14, 2009 7:39 pm

Aristides schreef:
999 schreef:
De vraag is niet of het kan, maar of het gebeurt. Gezien het aantal coaches dat er nu op Ajax 1 staat, zou het moeten kunnen met een MvB die overal lijkt te zijn. Ik zie nu alleen geen trainingen meer.
Nee dat vroeg je dus niet, je vroeg
Die goeie ouwe tijd?!
Blij met de punten ...

Aristides

Bericht door Aristides » zo feb 15, 2009 1:04 am

Nee dat vroeg je dus niet, je vroeg
Was retorisch bedoeld, maar de volgende keer zal ik dat duidelijker laten merken.

Wat LvG betreft: ik zie hem nu niet trainen, maar gezien zijn gedrevenheid denk ik dat hij niet zal zijn veranderd; die trainingen kunnen nog, sterker zouden eigenlijk moeten.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo feb 15, 2009 9:05 am

bryan schreef: Die Wouters was echt een aardige gozer had ik het gevoel, die echt 100% inzet toonde, maar wat was die helemaal niet inspirerend...
Dat blijft voor mij een grote teleurstelling. Als er eentje was die ik voor later grote trainerskwaliteiten toedichtte, was het Wouters wel. Tactisch, coachend, mentaal. Als speler dik in orde. Helaas bleek de Wouters buiten het veld een wezenlijk ander persoon te zijn dan die op het veld.

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » zo feb 15, 2009 11:26 am

vandaag voor de kraker weer andere spelers... Mocht het zo zijn dat Ajax vandaag verliest..... Vul zelf maar in.
Weer op zoek naar een Interim coach..

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo feb 15, 2009 11:43 am

Zuidema schreef:
Een goed paard maakt nog geen goed ruiter. We hebben ome Co erom verguisd, maar wat had ie gelijk.... Sowieso kan zo'n beetje de hele kluit coaches van de generatie EK88 wat mij betreft bij het grof vuil. Wouters, Blind, de Heilige Koe, Gullit, nu Van Basten weer. De know-how van topspelers hebben ze zeker, maar het vak van coach blijkt kennelijk nog wat meer te vragen dan alleen dat.

Het helpt misschien als je een tijdje leraar bent geweest, al was het maar gymnastiek.

Ik heb ergens nog wat artikelen liggen van van Gaal uit diens glorietijd bij Ajax, met zijn visie over iedere positie. Wat legde die man alles duidelijk uit! Het elftal speelde als een trein omdat iedereen precies begreep wat hij moest doen, en omdat de omschreven taken perfect pasten. (dat Ajax speelde ver en ver boven de aanwezige kwaliteit).

Michels had ook een achtergrond als leraar, en Cruijff was vanaf zijn debuut bij Ajax al aan het onderwijzen. De positieve uitzondering uit de generatie die je noemt is Rijkaard. En ik heb goede hoop dat Bergkamp, met zijn intelligentie, er op trainersgebied iets moois van gaat maken. Dat lijkt me iemand met ideeen.

Bij Ajax kan iedereen voetballen. Maar een heldere uitleg levert strak voetbal op, en een onduidelijke uitleg rommelig voetbal. Om iets duidelijk uit te leggen heb je alleen eerst wel strakomlijnde ideeen nodig. Dat kan met de tijd nog komen bij van Basten. Op het ogenblik ziet het er allemaal heel priel uit.

Daniel

Bericht door Daniel » zo feb 15, 2009 11:59 am

Ron Jans is ook leraar, wat hij gedaan heeft bij Groningen is natuurlijk geweldig, alleen zie ik hem dat klusje niet klaren bij Feyenoord, PSV of Ajax hoor.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo feb 15, 2009 12:02 pm

Goed voorbeeld. Combinatie topspeler/goede leraar komt denk ik het verst.

Bij mensen als Cruijff en van Gaal weet je dat ze echt diep over voetbal hebben nagedacht. Ze hebben het onbekende verkend, en waren daarom vernieuwend bezig. Van Basten heb ik een keer op zo'n idee betrapt; tijdens het laatste EK, toen hij met Oranje onder zware druk twee aanvallers inzette... (geleend van Cruijff, maar goed). Ik denk dat van Basten het wel kan, maar dat hij nog niet precies weet hoe. Hij tast nog in het duister. Met zijn perfectionistische instelling zal dat, hopelijk, niet lang duren. Op dit moment heb ik er geen enkel probleem mee dat hij het vak bij Ajax gaat leren. Laat team en trainer samen maar groeien. Niks te verliezen. Ajax moest maar eens van huid veranderen en een trainer vertrouwen voor de lange termijn geven. Geef iemand eens vijf jaar, ongeacht de resultaten op korte termijn. Dan kan hij iets rustig opbouwen, ipv wekelijks van de hak op de tak te springen. Michels deed er ook jaren over.

Ajax zaait zelf de paniek bij de trainers door veel te veel op korte termijn te denken. Iemand als Koeman speelde daar goed op in en kneep alles uit het elftal wat erin zat (een late goal in Milaan stond groter succes in Europa in de weg), maar bouwde hij iets op? Volgens mij niet.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo feb 15, 2009 4:18 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 4:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

bryan

Bericht door bryan » zo feb 15, 2009 4:39 pm

Een topspeler kan een goede trainer worden (Beckenbauer bijvoorbeeld). Maar te vaak wordt gewoon aangenomen dat een topspeler per se een goede trainer wordt. Dat is niet het geval. Ze hebben wel als voordeel dat ze het spelletje goed kennen, maar ze moeten het vak leren net als wie dan ook.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo feb 15, 2009 4:43 pm

Je moet wel wat dingetjes leren, maar ik denk dat je als trainer vooral heel veel talent moet hebben. Net zoals een topvoetballer heel veel talent moet hebben.

Als je matig getalenteerd bent kun je leren wat je wilt, maar word je nooit goed.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo feb 15, 2009 4:47 pm

Jöhnk schreef:Als je matig getalenteerd bent kun je leren wat je wilt, maar word je nooit goed.
Exact, je hebt er andere talenten voor nodig dan je als voetballer nodig hebt. Een trainer moet naast voetbalkennis ook mensenkennis hebben.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » zo feb 15, 2009 4:49 pm

Je moet ook een beetje mazzel hebben. Bij de juiste ploeg op het juiste moment zijn bijvoorbeeld. Of de tijd krijgen, zoals Been bij Nec bijvoorbeeld. Benieuwd waar Been nu zou zijn als Nec hem vorig seizoen in de winter had ontslagen
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » zo feb 15, 2009 4:52 pm

Dat heeft er weinig mee te maken. Als je de capaciteiten niet hebt, helpt tijd ook niet.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo feb 15, 2009 4:56 pm

Van mij mag iedereen de tijd krijgen zolang je - al is het maar met hele kleine stapjes - progressie ziet.

Plaats reactie