De Marco van Basten-topic
Moderator: mods
-
Een goed paard maakt nog geen goed ruiter. We hebben ome Co erom verguisd, maar wat had ie gelijk.... Sowieso kan zo'n beetje de hele kluit coaches van de generatie EK88 wat mij betreft bij het grof vuil. Wouters, Blind, de Heilige Koe, Gullit, nu Van Basten weer. De know-how van topspelers hebben ze zeker, maar het vak van coach blijkt kennelijk nog wat meer te vragen dan alleen dat.Vedette-10- schreef:Denk je dat hij spelers niet kan verder helpen? Juist mensen die op het hoogste niveau hebben gevoetbald kunnen dat, ze hebben niet voor niks prijzen gepakt.
Als en zou... Tja...Als een VanBasten zich meer zou gaan focussen op aanwijzingen om spelers beter te maken dan zou dat ook helpen.
Neeskens? Geweldige speler, maar wat heeft ie nou bewezen als coach? Lijkt me voor de sfeer ook niet echt geweldig, trouwens. Ook niet onbelangrijk. Type doodgraver.Daarom ook een Neeskens, die meer in de grote lijnen het kan uitzetten.
Laatst gewijzigd door Zuidema op za feb 14, 2009 5:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor Marco ..
http://www.box.net/shared/y209ganyl8
en klik op de FILE naam, ..... ...
( en effe wachten, moet gedownload worden )
en klik op de FILE naam, ..... ...

Blij met de punten ...
Geweldig ook met wat voor een enthousiasme die man daar staat te trainen, zoveel beleving. Kun je wel zeggen "voor Marco", maar ik denk dat je eigenlijk geen andere trainer vind zo bedreven als Van Gaal..999 schreef:Voor Marco ..
en klik op de FILE naam, ..... ...( en effe wachten, moet gedownload worden )
Inderdaad, en ik denk dat ie nog steeds zo bedreven is ...Daniel_vT schreef:Geweldig ook met wat voor een enthousiasme die man daar staat te trainen, zoveel beleving. Kun je wel zeggen "voor Marco", maar ik denk dat je eigenlijk geen andere trainer vind zo bedreven als Van Gaal..999 schreef:Voor Marco ..
en klik op de FILE naam, ..... ...( en effe wachten, moet gedownload worden )
Blij met de punten ...
Die goeie ouwe tijd?
Hij praatte trouwens erg veel tegen/met spelers, ook individueel!
In de jaren negentig kwam ik regelmatig in de buurt van Amsterdam en had ik wel eens tijd om naar een training van Ajax te kijken. Het leek wel of LvG overal aanwezig was, altijd bezig om spelers (individueel) beter te maken. Geen idee hoe hij nu traint, maar toen was het een kanjer.maar ik denk dat je eigenlijk geen andere trainer vind zo bedreven als Van Gaal..
Hij praatte trouwens erg veel tegen/met spelers, ook individueel!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
De vraag is niet of het kan, maar of het gebeurt. Gezien het aantal coaches dat er nu op Ajax 1 staat, zou het moeten kunnen met een MvB die overal lijkt te zijn. Ik zie nu alleen geen trainingen meer.999 schreef:Neuh, dit soort trainingeg kunnen nu ook nog ...Aristides schreef:Die goeie ouwe tijd?!
Nee dat vroeg je dus niet, je vroegAristides schreef:De vraag is niet of het kan, maar of het gebeurt. Gezien het aantal coaches dat er nu op Ajax 1 staat, zou het moeten kunnen met een MvB die overal lijkt te zijn. Ik zie nu alleen geen trainingen meer.999 schreef:Neuh, dit soort trainingeg kunnen nu ook nog ...Aristides schreef:Die goeie ouwe tijd?!
Die goeie ouwe tijd?!
Blij met de punten ...
Was retorisch bedoeld, maar de volgende keer zal ik dat duidelijker laten merken.Nee dat vroeg je dus niet, je vroeg
Wat LvG betreft: ik zie hem nu niet trainen, maar gezien zijn gedrevenheid denk ik dat hij niet zal zijn veranderd; die trainingen kunnen nog, sterker zouden eigenlijk moeten.
Dat blijft voor mij een grote teleurstelling. Als er eentje was die ik voor later grote trainerskwaliteiten toedichtte, was het Wouters wel. Tactisch, coachend, mentaal. Als speler dik in orde. Helaas bleek de Wouters buiten het veld een wezenlijk ander persoon te zijn dan die op het veld.bryan schreef: Die Wouters was echt een aardige gozer had ik het gevoel, die echt 100% inzet toonde, maar wat was die helemaal niet inspirerend...
- Monkey Tonk
Zuidema schreef:
Een goed paard maakt nog geen goed ruiter. We hebben ome Co erom verguisd, maar wat had ie gelijk.... Sowieso kan zo'n beetje de hele kluit coaches van de generatie EK88 wat mij betreft bij het grof vuil. Wouters, Blind, de Heilige Koe, Gullit, nu Van Basten weer. De know-how van topspelers hebben ze zeker, maar het vak van coach blijkt kennelijk nog wat meer te vragen dan alleen dat.
Het helpt misschien als je een tijdje leraar bent geweest, al was het maar gymnastiek.
Ik heb ergens nog wat artikelen liggen van van Gaal uit diens glorietijd bij Ajax, met zijn visie over iedere positie. Wat legde die man alles duidelijk uit! Het elftal speelde als een trein omdat iedereen precies begreep wat hij moest doen, en omdat de omschreven taken perfect pasten. (dat Ajax speelde ver en ver boven de aanwezige kwaliteit).
Michels had ook een achtergrond als leraar, en Cruijff was vanaf zijn debuut bij Ajax al aan het onderwijzen. De positieve uitzondering uit de generatie die je noemt is Rijkaard. En ik heb goede hoop dat Bergkamp, met zijn intelligentie, er op trainersgebied iets moois van gaat maken. Dat lijkt me iemand met ideeen.
Bij Ajax kan iedereen voetballen. Maar een heldere uitleg levert strak voetbal op, en een onduidelijke uitleg rommelig voetbal. Om iets duidelijk uit te leggen heb je alleen eerst wel strakomlijnde ideeen nodig. Dat kan met de tijd nog komen bij van Basten. Op het ogenblik ziet het er allemaal heel priel uit.
- Monkey Tonk
Goed voorbeeld. Combinatie topspeler/goede leraar komt denk ik het verst.
Bij mensen als Cruijff en van Gaal weet je dat ze echt diep over voetbal hebben nagedacht. Ze hebben het onbekende verkend, en waren daarom vernieuwend bezig. Van Basten heb ik een keer op zo'n idee betrapt; tijdens het laatste EK, toen hij met Oranje onder zware druk twee aanvallers inzette... (geleend van Cruijff, maar goed). Ik denk dat van Basten het wel kan, maar dat hij nog niet precies weet hoe. Hij tast nog in het duister. Met zijn perfectionistische instelling zal dat, hopelijk, niet lang duren. Op dit moment heb ik er geen enkel probleem mee dat hij het vak bij Ajax gaat leren. Laat team en trainer samen maar groeien. Niks te verliezen. Ajax moest maar eens van huid veranderen en een trainer vertrouwen voor de lange termijn geven. Geef iemand eens vijf jaar, ongeacht de resultaten op korte termijn. Dan kan hij iets rustig opbouwen, ipv wekelijks van de hak op de tak te springen. Michels deed er ook jaren over.
Ajax zaait zelf de paniek bij de trainers door veel te veel op korte termijn te denken. Iemand als Koeman speelde daar goed op in en kneep alles uit het elftal wat erin zat (een late goal in Milaan stond groter succes in Europa in de weg), maar bouwde hij iets op? Volgens mij niet.
Bij mensen als Cruijff en van Gaal weet je dat ze echt diep over voetbal hebben nagedacht. Ze hebben het onbekende verkend, en waren daarom vernieuwend bezig. Van Basten heb ik een keer op zo'n idee betrapt; tijdens het laatste EK, toen hij met Oranje onder zware druk twee aanvallers inzette... (geleend van Cruijff, maar goed). Ik denk dat van Basten het wel kan, maar dat hij nog niet precies weet hoe. Hij tast nog in het duister. Met zijn perfectionistische instelling zal dat, hopelijk, niet lang duren. Op dit moment heb ik er geen enkel probleem mee dat hij het vak bij Ajax gaat leren. Laat team en trainer samen maar groeien. Niks te verliezen. Ajax moest maar eens van huid veranderen en een trainer vertrouwen voor de lange termijn geven. Geef iemand eens vijf jaar, ongeacht de resultaten op korte termijn. Dan kan hij iets rustig opbouwen, ipv wekelijks van de hak op de tak te springen. Michels deed er ook jaren over.
Ajax zaait zelf de paniek bij de trainers door veel te veel op korte termijn te denken. Iemand als Koeman speelde daar goed op in en kneep alles uit het elftal wat erin zat (een late goal in Milaan stond groter succes in Europa in de weg), maar bouwde hij iets op? Volgens mij niet.
-
-
- AT Toto winner 15/16