De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Hou nou toch op, Sturkenboom en Blind (ik neem aan dat je die bedoelt), hebben er net 3 maanden gezeten, en hebben bovendien aan het gebeuren op de Toekomst niets gewijzigd of tegengehouden. Treurige excuses. Dat TH is nu iig 2 jaar bezig en er is mbt het eerste alleen maar achteruitgang te zien.
I think I lost my fucking headache
-
Overmars en het TH hebben direct met het voetbal te maken, maar Overmars zegt alleen maar uit te voeren wat Bergkamp en Jonk zitten er al langer, uit m'n hoofd: sinds 2008, FdB volgens mij nog langer.Van der Sar zit er nu een half jaar, Overmars een jaar, het TH ruim een jaar. Verandering kost tijd.
Op http://www.sport-promotion.nl/nl/news/B ... tml?id=540 staat dat Bergkamp en Jonk oktober 2011 akkoord zijn gegaan met een aanstelling voor onbepaalde tijd, dat is niet ruim een jaar geleden, dat is bijna twee jaar geleden en beide heren functioneerden toen al als TH (,,Tot nu toe bevalt het werk ons prima'', keek Wim Jonk terug op de voorbije maanden en zijn nieuwe rol. ,,). De JC-revolutie begon drie jaar geleden na de nederlaag tegen RM
http://www.parool.nl/parool/nl/13/AJAX/ ... drid.dhtmlDe wedstrijd was een groot avontuur voor Ajax, dat voor het eerst in vijf jaar weer eens mocht proeven van de Chamions League. Behalve Maarten Stekelenburg, Mounir El Hamdaoui, Urby Emanuelson en André Ooijer kenden de Ajacieden de Champions League alleen maar van de televisie. Ook Jol hoorde de hymne van 's werelds sterkste toernooi voor het eerst vanaf de bank.
Uit m'n hoofd: Suarez en Vertonghen deden toch niet mee die wedstrijd of was dat een andere keer? Ajax heeft natuurlijk nu veel meer kans tegen Barcelona dan drie jaar terug tegen RM, de Ajacieden, inclusief de trainers/het TH hebben drie jaar CL-ervaring (op de nieuwkomers na) en zijn dankzij de individuele trainingen op weg naar de Europese top.
Iedere jeugdspeler een eigen trainer? Er zijn ruim 200 jeugdspelers en hoeveel trainers? Hoeveel individuele trainers? Ja, alleen die individuele trainer heeft 70 individuen te trainen, dat is een half uur per week? Ik hoop dat Meleg en al die andere aankopen ons gaan verbazen, zelfs aankopen als Cillessen, Van der Hoorn Duarte, Sana, Hoesen, Andersen enz. Wie schreef er ook al weer op AT dat Jonk een speler maar twintig minuten hoeft te zien om te weten of hij goed is of niet? Wie heeft hij zo lang bekeken?Bij de jeugd is dat wel degelijk ingezet, volg je dat niet? Elke jeugdspeler krijgt een eigen trainer toegewezen, bijvoorbeeld. Het duurt even voor dat beleid vruchten afwerpt.
Ik ben het met je eens dat de scouting beter kan. Ik zou ook graag betere spelers gezien. Maar wie weet gaan spelers als Meleg en Lobotka ons nog verbazen.
Ik zag onlangs de B2 gelukkig weer aanvallend voetballen, dat deed de jeugd voor de JC-revolutie ook; nu geen grote rondo achterin, zoals het laatste jaar bij de B1! Blijkbaar is er geleerd van het verleden.
De spelers zeggen het! Wat wil je, een hetze van De T.? Je kunt van een ezel geen renpaard maken, wordt daarmee bedoeld dat de door Ajax opgeleide spelers zijn ezelsJ Nee, dan zijn het de door het TH gekochte spelers. Wie zijn die ezels?De spelers zeggen het, ja. Om te beginnen: je kunt van een ezel geen renpaard maken. Maar we zien wel progressie bij spelers als Blind, Moisander en vooral Eriksen. Eriksen heeft het afgelopen jaar meer gescoord dan voorheen, zijn vrije trappen waren gevaarlijker, zijn corners ook. Niet toevallig heeft hij uren en uren met Bergkamp aan zijn traptechniek en afronding gewerkt.
Eriksen is beter geworden? Niet zo verwonderlijk, ik denk dat nagenoeg alle spelers beter worden tussen hun 18e en 21ste jaar, niet alleen bij Ajax, maar ook bij PEC, Sparta enz. Je kunt dat niet een-op-een maar koppelen met Bergkamp, ik zie namelijk bij Ajax niets subtiels dat ik bij Bergkamp zag, oh ja: één bal van Fischer in drie jaar (en Nouri bij de B-jeugd, maar die zit er al jaren), al deden Ajacieden dat ook voor Bergkamp, o.a. JC!
Je kunt toch ook niet beweren (gechargeerd voorbeeld) dat het slechte spel van Ajax komt door de uitgedeelde voedselpakketten, ook al loopt het invoeren ervan parallel aan die slechte resultaten.
Het zou me trouwens niet verbazen als Ajax langzaam maar zeker anders gaat voetballen, met meer agressie naar voren, net als jaren geleden.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
We zullen zien.
-
Je bedoelt op het resultaat tegen Barcelona? Ja, dat zullen we zien, maar wie zijn nou die ezels? Ik signaleer ze niet, jij ziet de nu bij Ajax, dan is de vraag wie die ezels zijn toch niet zo vreemd? Wie zijn die ezels?Yopi schreef:We zullen zien.
Het TH is toch al een paar jaar bezig, of zitten die bronnen ernaast?
Wij hopen toch allemaal dat Ajax goed voetbalt, de een ziet al drie jaar een goed Ajax, zelfs een Ajax dat (nog?) beter voetbalt dan vorig jaar, de ander ziet nog steeds weinig creativiteit, weinig individualisme, weinig individuele vooruitgang, maar we mogen na een paar jaar toch wel verbetering verwachten of niet?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
Ik tel 3 titels in 3 jaar. Net zoveel als in de 14 jaar daarvoor.LucaS schreef: Dat TH is nu iig 2 jaar bezig en er is mbt het eerste alleen maar achteruitgang te zien.
Klopt, maar wiens verdienste is dat? Vind jij het elftal en deze selectie beter dan die van drie jaar geleden?
En zelfs al is de selectie minder, wat zegt dat dan? Dat je meer kunt presteren met minder als de omstandigheden goed zijn?
Een jaar geleden zaten we in dezelfde situatie. Toen waren er ook belangrijke spelers weg, Vertonghen, Anita, het werd zogenaamd niets meer. Relax, zou ik zeggen.

Een jaar geleden zaten we in dezelfde situatie. Toen waren er ook belangrijke spelers weg, Vertonghen, Anita, het werd zogenaamd niets meer. Relax, zou ik zeggen.
Dat zegt dat de concurrentie en met name PSV het de laatste jaren laat afweten en tegelijkertijd dat de stap naar de Europese (sub)top alleen maar groter aan het worden is.Yopi schreef:En zelfs al is de selectie minder, wat zegt dat dan? Dat je meer kunt presteren met minder als de omstandigheden goed zijn?.
Tot nu toe vind ik er een stijgende lijn in zitten sinds De Boer trainer is. Eerste seizoen was met vallen en opstaan, tweede seizoen was een half jaar bagger en een half jaar goed, derde seizoen was stabiel met een stijgende lijn naar het einde toe.
PSV liet het afweten? Die hebben wel mil-joe-nen geinvesteerd, hoor. En die vreselijke Rutten, daar waren ze toch ook mooi van af.
PSV liet het afweten? Die hebben wel mil-joe-nen geinvesteerd, hoor. En die vreselijke Rutten, daar waren ze toch ook mooi van af.
Dat zegt me niets, want ook in het verleden liet PSV het afweten. Toen werden AZ en Twente kampioen.
Dus jij vindt net als Jöhnk Ajax de afgelopen jaren vooruit gegaan?
Dat is volgens mij gehaald met de jeugd uit de waardeloze jeugdopleiding. En vervolgens is de selectie alleen maar achteruit gegaan.wimpey schreef:Ik tel 3 titels in 3 jaar. Net zoveel als in de 14 jaar daarvoor.LucaS schreef: Dat TH is nu iig 2 jaar bezig en er is mbt het eerste alleen maar achteruitgang te zien.
Het hangt ervan af hoe je het bekijkt. Het is zeker een vooruitgang dat er nu duidelijkheid is, dat Ajax een vaste speelstijl heeft zodat de spelers weten wat er van hen verwacht wordt. Ook vind ik het technische niveau verbeterd. Er wordt gerichter getraind, dat zie je. Een paar weken geleden klaagde iedereen nog dat Ajax saai speelde. Ajax hield eindeloos de bal in de ploeg, blabla. Nou, dat lukte een paar jaar geleden niet, hoor.
Ajax heeft op dit moment geen uitblinker, zoals een paar jaar geleden met Suarez. Maar Ajax heeft best aardige spelers, zeker naar Nederlandse begrippen. Het probleem op dit moment zit 'm in de afstemming, in de tactiek. Op het moment dat het lek boven is, zal Ajax de draad weer oppakken, verwacht ik. Hopelijk zijn we tegen die tijd niet te ver achterop.
Ajax heeft op dit moment geen uitblinker, zoals een paar jaar geleden met Suarez. Maar Ajax heeft best aardige spelers, zeker naar Nederlandse begrippen. Het probleem op dit moment zit 'm in de afstemming, in de tactiek. Op het moment dat het lek boven is, zal Ajax de draad weer oppakken, verwacht ik. Hopelijk zijn we tegen die tijd niet te ver achterop.
Ik wel. Als je de spelerskwaliteiten optelt werd het elk jaar minder, maar dat werd meer dan gecompenseerd door steeds beter teamspel.Jabu schreef:Dus jij vindt net als Jöhnk Ajax de afgelopen jaren vooruit gegaan?
Ajax is een saaie club geworden. Waar is de tijd gebleven dat het vertoonde spel nog bijna zo belangrijk was als het resultaat?
En spelers ontwikkelen zich. De Eriksen van 2010 was niet de Eriksen van 2013. Sterker nog: de Eriksen van 2013 is de beste voetballer die ik in tijden bij Ajax gezien heb.Arthur schreef:Ik wel. Als je de spelerskwaliteiten optelt werd het elk jaar minder, maar dat werd meer dan gecompenseerd door steeds beter teamspel.Jabu schreef:Dus jij vindt net als Jöhnk Ajax de afgelopen jaren vooruit gegaan?
Tja, het was dan ook een van de meest begeerde talenten in Europa die in die tijd ook wat ouder is geworden en wat meer ervaring heeft opgedaan.
Een speler wel over wie een jaar of twee werd gezegd dat hij zijn belofte maar niet kon inlossen.
Precies. Maar ik wilde hier niet discussieren over de vraag waarom hij beter is geworden. Ik vind alleen wel nadrukkelijk dat hij beter is geworden.LucaS schreef:Tja, het was dan ook een van de meest begeerde talenten in Europa die in die tijd ook wat ouder is geworden en wat meer ervaring heeft opgedaan.
En Fischer vind ik bijvoorbeeld ook een veel betere speler dan Ebecilio. Ondanks enkele mindere optredens.
Toch goed gedaan van die Blind.
Klopt. Tenzij je vindt dat hij niet verantwoordelijk was. 

- Cluijffert
Ik wil drie kampioenschappen op rij niet bagatelliseren, ontzettend knap dus hulde voor FdB. Maar als je nou even vergeet dat het drie jaar op rij zeker niet overtuigende landstitels waren, waar over een heel jaar Ajax door constante prestaties de titel opeiste. En ook vergeet dat drie jaar het een of meerdere tegenstanders waren die een flinke puntenvoorsprong weg liet glippen, maar gewoon eens kijkt naar het spel. Dan is dat over het algemeen toch zelden geweldig geweest. Soms goed, soms heel professioneel, af en toe erg goed, maar gemiddeld genomen waren erg veel wedstrijden nauwelijks aan te gluren. Terwijl we in de jaren ervoor andere Nederlandse ploegen hebben gezien die wellicht ook diepere dalen kenden, maar qua veldspel en attractiviteit een niveau konden halen die ik in ieder geval Ajax in al die drie jaar nooit heb zien bewerkstelligen.
En die trend zet zich ook in dit vierde jaar voort. Dus hoe kan iemand dan met droge ogen beweren dat het teamspel in al die jaren beter is geworden? Minder bedroevend is wellicht een beter kwalificatie, verdoezeld door drie keer een uitstekend eindresultaat. Ooit was de weg er naar toe ook van belang, maar dat is blijkbaar voor die paar overgebleven romantici.
En die trend zet zich ook in dit vierde jaar voort. Dus hoe kan iemand dan met droge ogen beweren dat het teamspel in al die jaren beter is geworden? Minder bedroevend is wellicht een beter kwalificatie, verdoezeld door drie keer een uitstekend eindresultaat. Ooit was de weg er naar toe ook van belang, maar dat is blijkbaar voor die paar overgebleven romantici.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Wanneer was dat dan, die tijd dat Ajax zo goed en attractief speelde?
O wacht, ik weet het al. Dat was dat halve seizoen onder Jol, toen Ajax (ook!) een inhaalrace inzette. En bijna elke bal die Suarez op het doel schoot raak was. Suarez is een attractieve speler, ja.
Als je alles naar voren peert en hij rent er achteraan, gebeurt er nog wat. (Het daarop volgende seizoen had Suarez last van blessures en vormverlies en was het meteen niets meer.)
O wacht, ik weet het al. Dat was dat halve seizoen onder Jol, toen Ajax (ook!) een inhaalrace inzette. En bijna elke bal die Suarez op het doel schoot raak was. Suarez is een attractieve speler, ja.

Dat was toch het jaar dat een ploeg met Brama, Boschker, Tiendalli, Stoch, Wisgerhof en Ronnie Stam kampioen werd? Gecoacht door McClaren?
Maar misschien bedoelt Sam 1995. Die tijden zijn inderdaad voorbij.
Maar misschien bedoelt Sam 1995. Die tijden zijn inderdaad voorbij.
- Ajaciedjuh
Telesport, column Cruijff.
Positief gevoel bij Eriksen en Alderweireld
Allereerst mijn felicitatie aan het honderdjarige PSV. Een mooie club, die niet meer uit het Nederlandse topvoetbal is weg te denken. Met een ploeg die in de feestweek heeft gedaan wat het kon.
Want laten we eerlijk zijn, het is niet vreemd dat PSV door AC Milan wordt uitgeschakeld. Zoals het ook niet vreemd is, dat de ploeg een paar dagen later tegen Cambuur punten verspeelt. Dat is eigenlijk heel logisch als je als jong team negen wedstrijden in een maand moet spelen. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal betaal je dan meestal de tol hiervoor in de competitie.
Ik ben daarom benieuwd hoe PSV de komende maanden verder met het dubbelprogramma omgaat. Die stap kan Feyenoord dus weer niet maken en dat is zonde. Net als vorig jaar kunnen de Rotterdammers zich alleen richten op de eredivisie en daarom verwacht ik dat de ploeg de komende maanden dichter richting PSV en Ajax zal komen. Op zich is daar niks mis mee, alleen was het voor de ontwikkeling van veel spelers beter geweest om na een seizoen zonder Europese wedstrijden dit keer wel iets zwaarder belast te worden.
Zoals dat bij Ajax wel het geval is. Één ding is na de loting van de Champions League duidelijk geworden en dat is dat Ajax de poule niet gaat winnen. De ploeg zal zich moeten richten op de tweede of derde plaats en daarvoor moeten alle hens aan dek. Intussen moet in de eredivisie een stap worden gemaakt, omdat vorig jaar de Europese wedstrijden Ajax in de competitie punten zouden kosten. Dat moet nu worden beperkt. Zoals ook het aantal tegentreffers terug moet worden gebracht.
Heel positief vind ik de transfers van Christian Eriksen en Toby Alderweireld. Natuurlijk is hun vertrek een aderlating voor Ajax, maar ze zijn wel alletwee door de voordeur vertrokken naar twee mooie clubs. Twee goede voetballers die meegeholpen hebben om het jonge Ajax drie keer op rij landskampioen te laten worden.
Zulke jongens verdienen ook alle medewerking om een nieuwe stap in hun carrière te maken. Op deze manier zijn deze jongens voor de rest van hun leven aan Ajax verbonden en is de kans groot dat we ze over een paar jaar weer terug zien. Misschien als geroutineerd speler, waardoor er een goed evenwicht in het elftal tussen jong en oud ontstaat, of mogelijk in een andere functie.
De manier waarop Ajax met Eriksen en Alderweireld en de twee voetballers met hun club zijn omgegaan is een fantastisch voorbeeld van hoe het altijd zou moeten. Het is ook helemaal conform de visie van de club. Eerst opleiden, daarna presteren in het eerste elftal en vervolgens de transfer die de speler sportief en Ajax een financieel voordeel gaat opleveren.
Als dat in goede harmonie gaat, dan ontstaat er voor altijd een band. Mooier kan eigenlijk niet.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."